Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tja... Viktigste er at en synes det låter bra (best) er nå mitt utgangspunkt.
    Det er det vel ingen uenighet om, men...
    En hodetelefon er mer eller mindre (bokstavelig talt) akkurat som et lytterom - og lyden påvirkes av omtrent akkurat det samme. Med akustiske tiltak (ulike puter og generell demping av driver, porter, endelokk osv.
    Så tenker jeg litt sånn at det må da være vanskelig å EQ'e seg frem til et lydbilde og karakteristikker utover de fysiske begrensingene til hodetelefonen i seg selv.

Driver akkurat nå om dagen og tester 2 ulike puter på mine Oppo PM-1 (perforert skinn vs velour) og det er betydelige forskjeller som ligger i det.
    Videre kommer jeg til å gjøre litt ulike "øvelser" med AH-D7200, for det ligger visstnok relativt store potensialer i å tune de utover slik de leveres fra Denon.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.305
    Torget vurderinger
    2
    Slang på etc»VU» meter på min hodetelefonadapter…
    Enda mere rør …stilt inn til maks trygt lyttenivå

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.538
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Det er det vel ingen uenighet om, men...
    En hodetelefon er mer eller mindre (bokstavelig talt) akkurat som et lytterom - og lyden påvirkes av omtrent akkurat det samme. Med akustiske tiltak (ulike puter og generell demping av driver, porter, endelokk osv.
    Så tenker jeg litt sånn at det må da være vanskelig å EQ'e seg frem til et lydbilde og karakteristikker utover de fysiske begrensingene til hodetelefonen i seg selv.

Driver akkurat nå om dagen og tester 2 ulike puter på mine Oppo PM-1 (perforert skinn vs velour) og det er betydelige forskjeller som ligger i det.
    Videre kommer jeg til å gjøre litt ulike "øvelser" med AH-D7200, for det ligger visstnok relativt store potensialer i å tune de utover slik de leveres fra Denon.
    OK, jeg forholder meg til å redusere de begrensingene som ligger i hodetelefonene via eq (og det er enorme forskjeller). Jeg er tross alt en amatør.

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.962
    Sted
    Polen
    Hodetelefoner slipper da vel all problematikk rundt SBIR og daler og topper som rom plages med? Eller?

Og jeg ser heller ikke hvorfor det skal være vanskelig å bruke EQ? Jeg kritiserer ikke, men bare lurer.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hodetelefoner slipper da vel all problematikk rundt SBIR og daler og topper som rom plages med? Eller?
    Opprinnelig var jo det min tanke også - det "fine" med hodetelefoner er jo at man slipper unna alt dette - og på sett og vis er det tildels riktig, men samtidig tildels feil. På samme måte som man gjør akustiske tiltak i et rom påvirkes også lyden i en hodetelefon mye av ulike akustiske tiltak med selve enheten.
    Og jeg ser heller ikke hvorfor det skal være vanskelig å bruke EQ? Jeg kritiserer ikke, men bare lurer.
    Vanskeligheter med EQ er vel, som jeg nevner, når man prøver å EQ'e seg utover begrensingene som ligger i enheten. For å dra et "ytterpunkt" så har jeg begrenset tro på at man får EQ't et sett med Porta Pro til å låte som SR-009 ;) . Men, ja - at man kan "pynte" på karakteristikken og få de til å låte annerledes (subjektivt bedre) er selvfølgelig mulig.

LarsHP

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2011
    Antall liker
    56
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    8
    Jeg så et intervju med Dan Clark (himself?) av Jude på Head-Fi, der han forteller om sine Stealth og Expanse hodetelefoner, som begge bruker samme teknologi, mens den ene er lukket og den andre er åpen. Dan Clark (antar jeg det var) fortalte, at årsaken til at så å si alle hodetelefoner har mye opp og ned i frekvensgangen i diskanten er - ta-daa - resonanser inne i kammeret mellom driver og øre. Dette har de som de første adressert ved å ha akustiske "feller" som jevner ut frekvensgangen. Så der har vi det: Hodetelefoner er også "offer" for det "rom", de spiller i.

Hva angår EQ er det opplagt, at det beste er å justere mest mulig akustisk og minst mulig med EQ. Imidlertid er det ofte slik, at det ikke går an å få til det, og da er det helt nødvendig å bruke EQ, hvis man vil beholde hodetelefonen, men vil ha korrigert frekvensgangen.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.649
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Dan Clark (antar jeg det var) fortalte, at årsaken til at så å si alle hodetelefoner har mye opp og ned i frekvensgangen i diskanten er - ta-daa - resonanser inne i kammeret mellom driver og øre. Dette har de som de første adressert ved å ha akustiske "feller" som jevner ut frekvensgangen.
    Så der har vi det: Hodetelefoner er også "offer" for det "rom", de spiller i.
    Så har vel i tillegg den enkeltets ører (rent fysisk form, størrelse og fasong) også en innvirkning

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn