Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Har kjøpt såkalte aftermarket kabler til HiFiMAN og Audeze. HE-500 og HE-300 har en Canare 4 x 20awg høyttalerkabel. En sabla beist av en kabel som det er umulig å glemme er der komfortmessig. Audezes standardkabel er litt tynnere og hakket mer fleksibel.

    Kablene fra www.q-audio.com ga et åpnere lydbilde enn standardkablene nevnt over. Men, når det gjelder OCC kabelen som følger med HiFiMAN HE-6, så hører jeg ikke forskjell på den og Q-kablene.

    Og, sånn var det.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    T1 til 7K og om man trenger mer enn det? Umulig å svare konkret på, men ser man større på det så får man hodetelefoner med relativt forskjellig lydsignatur i det prisleiet. Så for noen er T1 riktig. For andre er HE-500. For andre LCD-2, osv.

    For enkelte vil T1 og lignende være undermåls, og for andre langt over mål. Noen vil ha TOTL én hodetelefon, mens andre vil spre pengene på flere og billigere modeller. Hver person må finne sitt sweetspot pris / ytelse / antall.
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Kabler ja... dette hørte du i blindtest eller bedre, dobbel blindtest? ;D
     

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hmmm, er det ikke mer å hente på å prøve ut flere typer forsterkere, før kabler?? (mht. lydsignatur, altså)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    For enkelte vil T1 og lignende være undermåls, og for andre langt over mål. [...]
    Hver person må finne sitt sweetspot pris / ytelse / antall.
    Hifibransjen har klare bananastendenser.

    Michael Fremer skrev følgende fornuftige, oppsummerende ord i sin testomtale av "Vincent TubeLine SV-236MK integrated amplifier" til $1995 i Stereophile i 2009. Jeg tenker ofte på dem, og siterer dem av og til (min uthevning av det generelle poenget):
    http://www.stereophile.com/content/vincent-tubeline-sv-236mk-integrated-amplifier-page-2

    Conclusions
    If you need proof that the law of diminishing returns applies with particularly severity to high-performance audio, put the Vincent TubeLine SV-236MK up against any integrated amp, or combo of pre- and power amp, at any price. (I preferred the Vincent's sound to that of the Chord SPM 650 power amp, which I recently reviewed and which costs more than three times as much without a preamp.) Of course, there will be differences, and depending on your degrees of listening acuity and experience and the quality of the other gear in your system, you'll say "What differences?" or "Yes, but who cares?" or "It's worth spending all that money to get those differences." If you're a true audio snob, you might even say, "Get that coarse-sounding piece of budget crap out of my system!"
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Store hodetelefoner i gatebildet
    I tråden om Fidelity #54 påpekte vi bl.a. den stadig større hodetelefonbruken i den generelle norske befolkning.

    På vei til jobb i går morges møtte jeg en mann med det som for meg ved kort observasjon under noe mørke forhold, så ut som en AKG K 271 MK II.

    På vei hjem fra jobb på sen ettermiddag, møtte jeg en ung, fjong, åpenbart klesbevisst dame med stor rød paraply, høyhælte sko og en rimelig stor, hodetelefon med retroutseende og rimelig store halvkuleformede, rosa ørekopper.

    Det er etterhvert en god del mennesker som går rundt med store og ganske store hodetelefoner i gatebildet. Jeg observerer begge kjønn og god aldersspredning. De fleste av disse menneskene er neppe audiofile i betydningen å ha hifi som interesse, enn si (altoppslukende) hobby.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Var en langtur i Gøteborg tidligere i år og observerte mange "trendy" mennesker som gikk med Urbanears hodetelefoner.
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Prøver på nytt :)

    Søker og leter opp info om Stax SR-407 og SR-507. Det ligger mye info om Stax generelt, men de fleste omtaler, sammenlikninger osv. er hovedsaklig rettet mot/mellom andre Stax modeller - og da ofte tidligere/utgåtte modeller.
    Så spm. igjen - er det noen her som har referanser/erfaringer med disse opp mot ulike Sennh, BD +++.

    Og, ikke minst > lekkasje ut/inn.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    [...] Stax SR-407 og SR-507
    [...]
    er det noen her som har referanser/erfaringer med disse opp mot ulike Sennh, BD +++.
    Jeg har kun hørt mine STAX SR-? (SR-Lambda) (den opprinnelige modellen med normal bias som er opprinnelsen til hele den firkantede serien) og SR-007 (Omega 2) (SR-007MkI).

    ptb skrev:
    Og, ikke minst > lekkasje ut/inn.
    De aller fleste STAX-hodetelefoner er åpne og gir (vel) omtrent like mye ut- og innlyd som andre åpne hodetelefoner(?) Utlyd er som vanlig mest avhengig av lydstyrken du foretrekker.

    totte har en lukket STAX 4070. Den er tett ifølge hans kone ("prinsessen på erten").

    ptb skrev:
    Søker og leter opp info om Stax SR-407 og SR-507. Det ligger mye info om Stax generelt, men de fleste omtaler, sammenlikninger osv. er hovedsaklig rettet mot/mellom andre Stax modeller - og da ofte tidligere/utgåtte modeller.
    Så spm. igjen - er det noen her som har referanser/erfaringer med disse opp mot ulike Sennh, BD +++.
    Noen testomtaler med STAX og noe annet. Ikke nødvendigvis akkurat de STAX-modellene du nevner, men noen egenskaper er mer generelle og gjelder for flere STAX-hodetelefonmodeller. Noen av dem er ganske gamle.

    http://www.innerfidelity.com/content/comparing-world-class-headphones-stax-sr-009
    Stax SR-007, Stax SR-009, HiFiMAN HE-500, HiFiMAN HE-6, Sennheiser HD 800, Audez'e LCD-2

    http://www.6moons.com/audioreviews/stax/stax.html
    sammenligner STAX SR-303 og SR-404 med i hvert fall AKG K 1000.

    http://www.6moons.com/audioreviews/stax2/stax.html
    STAX SR-404 og Lambda Pro med Sennheiser HD 580 og Grado SR80.

    http://www.stereophile.com/content/...re-electrostatic-ear-speaker-wp-february-1998
    STAX Lambda Nova Signature med Sennheiser HD 600

    http://www.stereophile.com/headphones/stax_sr-lambda_pro_classic_headphones/
    STAX SR-Lambda Pro Classic med Sennheiser HD-580 og Koss ESP/950

    Tillegg:
    Google-søk:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Noen testomtaler med STAX og noe annet. Ikke nødvendigvis akkurat de STAX-modellene du nevner, men noen egenskaper er mer generelle og gjelder for flere STAX-hodetelefonmodeller. Noen av dem er ganske gamle.
    Takker for noen links jeg ikke har vært innom.

    Er litt nyskjerrig på å, om ikke annet, sjekke ut "Staxlyden". Lekkasje er uansett et viktig parameter. I utgangspunktet derfor jeg primært søker lukket løsning, men jeg har samtidig erfart hvor stor forskjell i lekkasjenivå det er på ulike modeller, der mine HD650 kanskje er noe av de "værste" mht lekkasje inn.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    [...]
    Lekkasje er uansett et viktig parameter. I utgangspunktet derfor jeg primært søker lukket løsning, men jeg har samtidig erfart hvor stor forskjell i lekkasjenivå det er på ulike modeller, der mine HD650 kanskje er noe av de "værste" mht lekkasje inn.
    Med AKG K 701 kan man av og til få følelsen av at den forsterker lydene utenfor. Det tror jeg selvsagt ikke er tilfelle. Formodentlig demper den en ørliten tanke, men mindre enn de fleste andre.

    Er det lyd utenfra og inn til lytter du er opptatt av eller lyd fra hodetelefonen til mennesker i samme rom? Det første tenker jeg på som isolasjon (fra lyd fra omverdenen), mens det andre tenker jeg på som lekkasje (av lyd til omverdenen).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Er det lyd utenfra og inn til lytter du er opptatt av eller lyd fra hodetelefonen til mennesker i samme rom? Det første tenker jeg på som isolasjon (fra lyd fra omverdenen), mens det andre tenker jeg på som lekkasje (av lyd til omverdenen).
    Ja, jo - isolasjon og lekkasje er vel riktigere å bruke. Egentlig er jeg opptatt av begge deler, men god isolasjon er viktigere enn lekkasje.
    Til eksempel, så isolerer HD650 såpass dårlig at selv TV-lyd på ikke alt for høyt nivå blir sjenerende - mer sjenerende enn lekkasjen (for min omverden). Putene isolerer minimalt. Det tynne velourstoffet og skumgummien demper +/- 0. Dvs. med HD650 på - uten tilføring av lyd - så hører man omtrent akkurat like godt som uten. Jeg har forøvrig vurdert muligheten som ligger i å "trekke" de om i mer dempende (lydisolerende) materiale.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Glem åpne klokker dersom du er opptatt av isolasjon / lekkasje. Forskjellene blant de åpne er av pur akademisk interesse, ikke praktiske. Og, når jeg understreker praktiske er det at det er først en godt stykke opp i frekvens man kan snakke om isolasjon. Ingen TV-sendinger opererer jevnt over i domenet 3kHz+. Alle stemmer ligger langt lavere, og åpne klokker slipper alt inn...

    Se f.eks. grafer pr. hodetelefon på http://www.headphone.com/

    Kjøp lukkede hodetelefoner. DER er det imidlertid praktisk forskjell i isolasjon. ;) Vær obs på det...
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    @ Bart:
    Ja. Vi var en gjeng på 7 stykker som gjennomførte dette over en 9 timers lytteseanse. Testprotokoll og lytteinntrykk kan du se her: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=423823&pid=18499247&st=43420&#entry18499247 ;D

    @ atonal:
    Riktig. Selvsagt er hodetelefoner, DAC og forsterker av langt mer avgjørende betydning. :)
    Ja ;D Bra link
    Husk at man hører bare det man vil høre 8)

    Forøvrig anbefaler jeg de med gullører om å ta NwAvGuys utfordring om å kunne høre forskjell på op-amps. Merkelig nok har INGEN meldt seg...
    http://nwavguy.blogspot.com/2011/08/op-amp-measurements.html
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Ja ;D Bra link
    Husk at man hører bare det man vil høre 8)
    Jepp. Det er derfor det er så lett å kjøpe noe man liker lyden av. 8) På den annen side tror jeg selve rommmet kan være et "filter" man ikke har i head-fi...
     

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Jepp. Det er derfor det er så lett å kjøpe noe man liker lyden av. 8) På den annen side tror jeg selve rommmet kan være et "filter" man ikke har i head-fi...
    Siden man mangler rommets påvirkning og refleksjoner i øret/øregang er redusert/borte, vil lyden fra hodetelefoner oppleves forskjellig fra person til person, mer enn i et oppsett med høyttalere.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Isolasjon
    Husk også på at det er begrenset hvor god isolasjon det er mulig å få til.



    Selv med en Peltor Optime III vil du høre andre mennesker som snakker i et rom, og gjerne forstå hva de sier. Det blir (dessverre) ikke dørgende stille slik enkelte gjerne kunne håpe under eksamenslesning el.l.

    Både hørselvern og lukkede hodetelefoner (se nedenfor) demper høye frekvenser bedre enn lave:
    http://katalog.ede-shop.de/70/pdf/10161.pdf

    Pegelbereich: hoch 40 dB(A), mittel 32 dB(A), tief 23 dB(A), SNR-Wert: 35 dB(A).
    http://netthandel.norhand.no/main.aspx?page=article&artno=84.H540P3E-413-SV

    Optime III er en superdempende klokke, og har blitt utviklet for ekstremt støyende miljøer. Hørselsvernet baserer seg på en teknologi med dobbeltskall som minimerer resonanser i kåpeskallet. Høyfrekvensdempingen blir maksimal, samtidig som det er lett å oppfatte tale og signaler. En akustisk kobling mellom innervolumet og volumet mellom skallet gir i sin tur en maksimal lavfrekvensdemping. Tetningsringene er brede og fylte med myk skumplast for beste passform og lavt trykk. Effektiv øreklokke og bra komfort er kjennetegnet til Optime III.
    Detaljert informasjon om Peltor Optime I, II, III og Bull's Eye II, III hørselvern inkl. grafer og dempetall for en rekke frekvenser: http://gkwebonline.no/krigisprd/Media/B/382061B.pdf

    Selv de best isolerende, lukkede hodetelefoner er (selvsagt) ikke like isolerende som Peltor Optime III.

    http://www.headphone.com/selection-guide/top-noise-blocking-headphones.php

    Traditional sealed-back or closed headphones shut out high frequencies better than low-frequency noises,
    Et par isolasjonsgrafer med både åpne og lukkede hodetelefoner. Isolasjonstallene under hver graf er også hentet fra http://www.headphone.com/.



    • Sennheiser HD 650: Åpen, Isolation: 0
    • Audio-Technica ATH-M50: LUkket, Isolation: -12dB
    • Shure SRH-940: Lukket, Isolation: -10dB ~ -14dB
    • Ultrasone Edition 8: Lukket, Isolation: -20dB ~ -30dB
      Ansett for å ha god isolasjon(?)



    • Denon AH-D7000: Lukket, Isolation: -8dB ~ -12dB
      Ansett for å ha dårlig isolasjon
    • AKG K 271 MK II: Lukket, Isolation: -10dB ~ -14dB
    • Sennheiser HD 25-1 II: Lukket, Isolation: -10dB ~14dB
      Ansett for å ha meget god isolasjon
    • Sennheiser HD 280 Pro: Lukket, Isolation: -12dB ~ -15dB
      Ansett for å ha meget god isolasjon

    Tillegg:
    Utfyllende informasjon om Peltor Optime III ++
     

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Bart skrev:
    Ja ;D Bra link
    Husk at man hører bare det man vil høre 8)
    Jepp. Det er derfor det er så lett å kjøpe noe man liker lyden av. 8)
    Dette fikk meg til å huske følgende fra en annen tråd. Harddisker som lyder meget bra må vite:

    CDWMcInSpots skrev:
    Jeg tok en rask titt hos Mach2 Music. Det var mange store ord, og i hvert fall et gullkorn:
    We do offer optional 1TB and 2TB external hard drives that sound great
    Æ e no skæptisk da sjø.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bart skrev:
    Siden man mangler rommets påvirkning og refleksjoner i øret/øregang er redusert/borte, vil lyden fra hodetelefoner oppleves forskjellig fra person til person, mer enn i et oppsett med høyttalere.
    Jeg tenkte ikke på at ulike personer kan høre ulikt, men om én person kan høre ulikheter.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Husk også på at det er begrenset hvor god isolasjon det er mulig å få til.
    Har slike Peltorer en lydkilde inni som er så nær øret at den svake lyden utenifra ikke høres. ;D En hodetelefon der man spiller musikk, oppleves som å isolere laaaangt bedre enn de der red-band Peltorene.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.895
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ....her er det mye godt lesestoff om hodetelefoner! Skal lese meg opp så kan det hende jeg kommer tilbake til mer konkrete spørsmål ang temaet. Foreløpig vil jeg bare si at head-fi (er det det det heter? Der ble det jaggu tre like ord etter hverandre gitt!) er spennende! Er litt 'matlei' hifi forøvrig, så det er litt forfriskende det hele.

    :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Husk også på at det er begrenset hvor god isolasjon det er mulig å få til.
    Har slike Peltorer en lydkilde inni som er så nær øret at den svake lyden utenifra ikke høres. ;D


    Du får i hvert fall Peltor hørselvern basert på Optime II med radio. Noen av disse utgavene har også støtte for ekstern lydkilde via kabel.

    En hodetelefon der man spiller musikk, oppleves som å isolere laaaangt bedre enn de der red-band Peltorene.
    Det kan være sant, og jeg tenkte på det, men det er allikevel en lureeffekt.

    Sennheiser HD 380 Pro skal visstnok ha god isolasjonsevne. Uten lyd opplever jeg den som lite dempende (forsøk f.eks. knipsetesten). Med lyd oppleves den ikke så verst.

    Støykansellerende hodetelefoner er dog, jfr. min erfaring, langt bedre for de som foretrekker moderate lyttenivåer og skal benytte dem på tog o.l.
     

    Vedlegg

    Bart

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.03.2007
    Innlegg
    551
    Antall liker
    55
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Bart skrev:
    Siden man mangler rommets påvirkning og refleksjoner i øret/øregang er redusert/borte, vil lyden fra hodetelefoner oppleves forskjellig fra person til person, mer enn i et oppsett med høyttalere.
    Jeg tenkte ikke på at ulike personer kan høre ulikt, men om én person kan høre ulikheter.
    Ja, det er sannsynligvis lettere å skille mellom forskjellige hodetelefoner enn mellom høyttalere siden rombidrag mangler...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Loevhagen skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    Husk også på at det er begrenset hvor god isolasjon det er mulig å få til.
    Har slike Peltorer en lydkilde inni som er så nær øret at den svake lyden utenifra ikke høres. ;D


    Du får i hvert fall Peltor hørselvern basert på Optime II med radio. Noen av disse utgavene har også støtte for ekstern lydkilde via kabel.

    En hodetelefon der man spiller musikk, oppleves som å isolere laaaangt bedre enn de der red-band Peltorene.
    Det kan være sant, og jeg tenkte på det, men det er allikevel en lureeffekt.

    Sennheiser HD 380 Pro skal visstnok ha god isolasjonsevne. Uten lyd opplever jeg den som lite dempende (forsøk f.eks. knipsetesten). Med lyd oppleves den ikke så verst.

    Støykansellerende hodetelefoner er dog, jfr. min erfaring, langt bedre for de som foretrekker moderate lyttenivåer og skal benytte dem på tog o.l.
    I de Sikorsky helikoptrene som flyr rundt omkring i landet er det noen trådløse Sennheiser hodetelefoner av typen hørselvern men lyden er ikke mye å rope hurra for.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    He, he. Innen 18-24 måneder (mener jeg bestemt) så reiser alle offshore med formstøpte øreplugger og øreklokker. De blå Sennheiser greiene blir nok forkastet. De er ikke en gang sertifisert som hørselsvern, men kun ment brukt for at de to fremst på hver sin side av kaffetermosen skal kunne gi beskjed til de ikledd den organge tvangstrøya lenger bak. :)
     
    M

    Morpheus

    Gjest
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    For å komme med en liten digresjon i tråden... Noen som vet noe om beyerdynamic's nye T70 250 ohm? Hadde tenkt å kjøpe dem rundt lanseringen men finner så få inntrykk av dem på nettet. Jeg bruker Denon sine AH 2000 idag og kunne gjerne likt en sammenligning. Er det eventuellt andre lukkede kandidater det er verdt å se nærmere på til under 4k ?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.412
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    He, he. Innen 18-24 måneder (mener jeg bestemt) så reiser alle offshore med formstøpte øreplugger og øreklokker. De blå Sennheiser greiene blir nok forkastet. De er ikke en gang sertifisert som hørselsvern, men kun ment brukt for at de to fremst på hver sin side av kaffetermosen skal kunne gi beskjed til de ikledd den organge tvangstrøya lenger bak. :)
    Øreplugger benyttes jo i dag også, om enn ikke formstøpte.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Både Sennheiser og beyerdynamic produserer headset (hodetelefon med mikrofon) for flygere:
    • http://www.sennheiser-aviation.com/
    • http://europe.beyerdynamic.com/shop/hah/headphones-and-headsets/general-aviation-pilots.html
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    For å komme med en liten digresjon i tråden... Noen som vet noe om beyerdynamic's nye T70 250 ohm? Hadde tenkt å kjøpe dem rundt lanseringen men finner så få inntrykk av dem på nettet.
    Vi har vært innom beyerdynamic T 70 og dette tidligere. beyerdynamic ser ofte ut til å bruke ganske lang tid fra de lanserer et produkt til det er tilgjengelig for salg. Ifølge min forhandler er Sennheiser mye bedre. De lover en dato, og da har de produktet klart i kvanta som står i stil med forventet salg (de kan selvsagt bomme hvis produktet slår spesielt godt an).

    Jeg har fulgt litt med på de to norske nettbutikkene som jeg har oppdaget at har ført opp beyerdynamic T 70 (p). De er litt forvirret ang. p'en, siden de skriver T 70 p + 250 ohm. De oppgir dato som ubekreftet, og datoen har stadig forflyttet seg.

    Nylig fikk jeg signaler om at det er håp om snarlig ankomst til min forhandler, men jeg har også tidligere ventet lenge på beyerdynamic. Vi får se ... og deretter høre når den endelig kommer. De har lovet meg beskjed.

    Det er, som du forstår, naturlig at du finner lite på internett om beyerdynamic T 70 hvis leveranseforholdene er de samme i resten av verden.

    Jeg bruker Denon sine AH 2000 idag og kunne gjerne likt en sammenligning. Er det eventuellt andre lukkede kandidater det er verdt å se nærmere på til under 4k ?
    Du kan forsøke Shure SRH-940. Vi skrev om den tidligere i høst i denne tråden (se nedenfor). Den finner du også en del omtaler av på internett inkl. Lyd & Bilde.

    Innlegg om Shure SRH-940:
    Svar #1515: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1220815/topicseen.html#msg1220815
    Svar #1518: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1221315/topicseen.html#msg1221315
    Svar #1519: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1221363.html#msg1221363
    Svar #1521: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1221604/topicseen.html#msg1221604
    Svar #1522: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1221658/topicseen.html#msg1221658
    Svar #1526: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1221798.html#msg1221798
    Svar #1575: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,31676.msg1223053/topicseen.html#msg1223053
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    9
    Sted
    Akershus
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    For å komme med en liten digresjon i tråden... Noen som vet noe om beyerdynamic's nye T70 250 ohm? Hadde tenkt å kjøpe dem rundt lanseringen men finner så få inntrykk av dem på nettet. Jeg bruker Denon sine AH 2000 idag og kunne gjerne likt en sammenligning. Er det eventuellt andre lukkede kandidater det er verdt å se nærmere på til under 4k ?
    Jeg kjøpte T70-250 på Pulsmessa, og trives svært godt med dem.
    Kortversjonen er at T70 er en mer korrekt hifi-variant av DT770, om man vil.
    Det er ikke like brutal bass, men den er mer korrekt og fast, og går stadig svært dypt.
    Mellomtonen er mer i fokus enn i DT770/990, og det er klart mer detaljer og oppløsning.
    Diskanten har også massevis av detaljer, men jeg synes ikke den blir ubehagelig eller for fremtredende. En mellomting mellom T1 og DT990, vil jeg si. T1 synes jeg ble nesten litt for avslørende og nådeløs.

    Hele lyttefølelsen blir mer intim og nær sammenliknet med DT770, men også mer oppløst.
    Jeg liker T70 klart bedre enn Denon D2000 som jeg hadde. Det er mer luft og detaljer, og bassen er strammere og raskere. Dessuten er T70 mer solid og praktisk.

    Når det gjelder det praktiske, synes jeg T70 er tilnærmet perfekt.
    Kabelen går kun til den ene klokka. Kabelen er passe tykk og svært lite mikrofonisk, i motsetning til f.eks. D2000.
    Meget god isolasjon fra omverden, minst like bra som DT770.
    Svært komfortable puter lagd av mikrofiber (likner på semska skinn), som ikke blir like klamme som skinn og tåler mer enn Beyers standard velur-puter, virker det som.
    Lett, men samtidig meget solid konstruksjon. Noe helt annet en den relativt skjøre og spinkle Denon D2000.

    Som sagt, jeg liker dem godt. :)
    Jeg har prøvd mye rart av hodetelefoner, men kommer alltid tilbake til Beyerdynamic. Trives vel med lydfilosofien deres.
    Forsterker og kilde er forresten Meier Audio Concerto og StageDAC.

    Bare spør om det er noe dere lurer på.

    Jens
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    9
    Sted
    Akershus
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    Innlegget er krysspostet til "beyerdynamic Tesla fullstørrelseshodetelefoner".

    Sa de (Sivilingeniør Njål Hansson AS) noe på Pulsmessa om generell distribusjon av beyerdynamic T 70 i Norge?
    Nei, ikke annet enn at T70 var akkurat kommet på lager i tide til messa. Det var omtrent første eksemplar jeg kjøpte. Det er forsåvidt en dyr hodetelefon (veil.4.000,-), så det blir neppe tatt inn like mange som f.eks. DT770.
    Vet ikke om det er noen butikker som tar den inn utenom på bestilling.
    Det er vel bare å spørre Njål.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    Forskjellene blant de åpne er av pur akademisk interesse, ikke praktiske.
    Her er jeg faktisk ikke helt enig med deg :)

    Jeg har testet på mine HD650 med å legge tape over velourstoffet på putene - og uten å ha noen mulighet for å måle isolasjonsforbedringen, så er den markert.
    Så forskjellene i isloasjonsevne er nok betraktelig over "pur akademiske", hvilket også grafene på headphone.com viser.

    Men - enig i at lukkede generelt isolerer mer - og at jeg etter all sansynlighet "må" dit.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    JensL skrev:
    Svært komfortable puter lagd av mikrofiber (likner på semska skinn), som ikke blir like klamme som skinn og tåler mer enn Beyers standard velur-puter, virker det som.

    Jens
    Materialet høres ut til å være en alcantara variant.
     

    JensL

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.11.2003
    Innlegg
    222
    Antall liker
    9
    Sted
    Akershus
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    JensL skrev:
    Svært komfortable puter lagd av mikrofiber (likner på semska skinn), som ikke blir like klamme som skinn og tåler mer enn Beyers standard velur-puter, virker det som.
    Materialet høres ut til å være en alcantara variant.
    Joda, ikke så ulikt, men kanskje ikke mykt/eksklusivt. Det er rimelig korthåret.
    Behagelig er det ihvertfall, og passer utmerket til hodetelefonputer.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    • Ultrasone Edition 8: Lukket, Isolation: -20dB ~ -30dB
      Ansett for å ha god isolasjon(?)
    Ja, jeg vil si at min opplevelse av Edition 8 er at de isolerer meget godt. Det var "uaktuelt" å kommunisere med ekspeditøren i butikken med de på hodet.
    Uten å ha noen form for direkte sammenlikningsgrunnlag, så vil jeg hevde at de nok isolerer omtrent på nivå med de Peltor hørselvernene jeg bruker på skytebanen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.658
    Antall liker
    17.709
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Morpheus skrev:
    Noen som vet noe om beyerdynamic's nye T70 250 ohm? Hadde tenkt å kjøpe dem rundt lanseringen men finner så få inntrykk av dem på nettet.
    Han "Tyll" fyren det refereres en del til her, har noen testkommentarer.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ptb skrev:
    Her er jeg faktisk ikke helt enig med deg :)

    Jeg har testet på mine HD650 ...
    Kult nok. :) Jeg sa også at isolasjonen først gjør seg gjeldende over enn viss frekvens. På HD650 kan det virke som det er over 1kHz. Hvilke lyder er du har i stua som er over 1kHz og som du vil filtrere bort? I min stue er 99% av lydene under 1kHz (heldigvis). Men, dessverre ville mao HD650 ikke isolert noe rent praktisk. Jeg kan derimot kompensere ved å spille høyere.

    EDIT: Og på InnerFidelity er det 2kHz: http://www.innerfidelity.com/images/SennheiserHD650.pdf

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn