Den store hodetelefontråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    [...]
    Du har helt rett i d.

    Jeg trodde faktisk at [STAX-]elektrostat forsterkerne var mindre enn de faktisk viser seg å være.
    Nei, små er de ikke.

    Jeg tror noen av de eldre modellene (fra før konkursen?) var mindre, men om de var egnet for stadig transport, enn si reisevennlige, vet jeg ikke.

    Det er mulig at de høye spenningene, spesielt på de nyere med pro bias, krever en del plass. De krever i hvert fall god beskyttelse/innkapsling.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Stax_Earspeakers#Earspeakers

    There are two different bias voltages for Stax earspeakers. The first earspeakers have a 230 volt bias, referred to as Normal bias. While the later earspeakers have a 580 volt bias, referred to as Pro bias. The Normal bias earspeakers use a 6 pin plug, while the Pro bias ones use a 5 pin plug. Pro bias (5 pin) earspeakers plug into a Normal bias (6 pin) socket, but for obvious reasons not the other way around. All current Stax earspeakers are Pro bias, as the last Normal bias earspeaker went out of production around 1992.
    STAX produserte en god stund etter dette forsterkere med uttak for både normal og pro bias. Jeg tror de siste var STAX SRM-007t og STAX SRM-313.

    johnnygrandis skrev:
    Tror jeg holder meg til planen, dvs Vioeletric V-200 og LCD med en liten dac til reisevirksomhet.
    Violectric HPA V200 er rimelig nett og robust. Hvis man legger til en (liten,) separat DAK, kan (antagelig) Grace Design m903 konkurrere. Det er godt mulig at du også bør se på Lake People G100. Den er enda nettere og rimeligere.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.029
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Staxen er hvassere på alle måter. Selv bassen på 007 er formidabel. Unntaket er lydsignatur. Der er det smak og behag. men jeg foretrekker klart LCD-2/3 sin mer klangfulle og nærværende mellomtone. Noen forteller meg at mellomtonen i 007 kommer bedre til sin rett med andre forsterkere (enn Stax's egne). For de fleste er lydsignatur utslagsgivende. Med LCD-2 er det lettere å bytte forsterkere og prøve seg frem til du finner en god match. Oppløsningen på LCD-2 er allerede så bra at det er fullt mulig å velge den bare på grunn av signaturen uten at man trenger å ligge våken om natten og lure på om man burde oppgradert. Sammenligner du med LCD-3, blir det vesentlig mindre forskjell å snakke om mht til oppløsning. Du må rett og slett bare høre selv. Men synes du "varm", "fløyelsmyk" og "tilstedeværende" er et mer positivt ladede lyd-ord enn "nøytral", "presis" og "avslørende" er LCD-2 et trygt valg. Men tro for all del ikke at LCD-2 grøter det til. Uansett - begge er varmt anbefalt.

    johnnygrandis skrev:
    Hvordan er lydkvaliteten kvaliteten på denne STAX SR-007 OMEGA MKI kontra LCD-2. Ser noen selger disse rimelig billig unna ? Er disse sammenlignbare eller er Staxen hakket vassere vil dere si ?



    Haha - Ser det nå. Falt meg ikke inn at du brukte høyttaleren som hylle. Ikke dumt, jeg har aldri tenkt på at Avantgarde har et møbleringsfortrinn!

    KapteinUfattelig skrev:
    ardilla skrev:
    Hva er det røret i hyla til venstre i bildet? En sub??
    Til venstre i bildet ser du Avantgarde DUO. Hyllen er sub'en med de doble 10" og røret er diskanthornet.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ser absolutt verdien i en Grace men da mister jeg den såkalte "pakken" jeg for ved å kjøpe alt nytt på en plass. G100 er sikkert mindre og nettere men så var den lydkvaliteten da..
    En V-200 såvidt jeg husker den er absolutt innenfor transport kravet. I tillegg er jo Lovenhagen veldig fornøyd med løsningen ser jeg...:)
    Macbooken (som jeg alltid har med meg) og en usb MUSE `billig dac`(foreløpig) er jo enkle og transportere. Så for jeg vurdere om jeg skal bytte den interne HD i Macbooken (har idag en SSD disk på kun 80GB) med en stor en...-Enten d eller en ekstern usb disk med de ulemper det medfølger når en er på reisefot.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.029
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Man får da Violectric med USB inngang??

    Til transportbruk er Fiio (f.eks. E17) verdt å sjekke ut. På reise er det jo praktisk med noe som bare trenger USB-strøm
    http://www.headfonia.com/the-upgrade-fiio-e17-alpen/ Kjøpte E10 til kona - den imponerte stort. På størrelse med en litt stor fyrstikk-eske..

    Eller så denne har fått mange lovord: http://www.headfonia.com/centrance-dacmini-and-dacport/

    Sjekk også ut disse
    http://www.headfonia.com/ttvj-slim-first-impression/
    http://www.6moons.com/audioreviews/iqube3/1.html

    Det er jo en mengde portable USB-amp alternativer..

    johnnygrandis skrev:
    Ser absolutt verdien i en Grace men da mister jeg den såkalte "pakken" jeg for ved å kjøpe alt nytt på en plass. G100 er sikkert mindre og nettere men så var den lydkvaliteten da..
    En V-200 såvidt jeg husker den er absolutt innenfor transport kravet. I tillegg er jo Lovenhagen veldig fornøyd med løsningen ser jeg...:)
    Macbooken (som jeg alltid har med meg) og en usb MUSE `billig dac`(foreløpig) er jo enkle og transportere. Så for jeg vurdere om jeg skal bytte den interne HD i Macbooken (har idag en SSD disk på kun 80GB) med en stor en...-Enten d eller en ekstern usb disk med de ulemper det medfølger når en er på reisefot.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    johnnygrandis skrev:
    [...]
    G100 er sikkert mindre og nettere men så var den lydkvaliteten da..
    Loevhagen har skrevet meget positivt om Lake People G100, også i forhold til samme firmas Violectric HPA V200. Kanskje Loevhagen kan trå til med ytterligere informasjon og betraktninger?

    En V-200 såvidt jeg husker den er absolutt innenfor transport kravet.
    Violectric HPA V200 er, som jeg har forsøkt å formidle, høyst transportabel, og det virker som om den er laget for å tåle det. Det siste gjelder formodentlig også Lake People G100.

    I tillegg er jo Lovenhagen veldig fornøyd med løsningen ser jeg...:)
    Loevhagen har som nevnt skrevet meget positivt om både Lake People G100 og samme firmas Violectric HPA V200 brukt med bl.a. Audez'e LCD-2.

    Macbooken (som jeg alltid har med meg) og en usb MUSE `billig dac`(foreløpig) er jo enkle og transportere.
    En integrert DAK-modul i Violectric HPA V200 er ganske rimelig og gir ingen størrelsesøkning og neppe særlig vektøkning.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Joda men d blir da uten: Asynchronous USB som jeg ønsker i dacen når jeg skal oppgradere fra MUSE dacen. Og i tillegg er jeg usikker på hvilken kvalitet dacen som står i Violectric innehar.

    ardilla skrev:
    Man får da Violectric med USB inngang??

    Til transportbruk er Fiio (f.eks. E17) verdt å sjekke ut. På reise er det jo praktisk med noe som bare trenger USB-strøm
    http://www.headfonia.com/the-upgrade-fiio-e17-alpen/ Kjøpte E10 til kona - den imponerte stort. På størrelse med en litt stor fyrstikk-eske..

    Eller så denne har fått mange lovord: http://www.headfonia.com/centrance-dacmini-and-dacport/

    Sjekk også ut disse
    http://www.headfonia.com/ttvj-slim-first-impression/
    http://www.6moons.com/audioreviews/iqube3/1.html

    Det er jo en mengde portable USB-amp alternativer..

    johnnygrandis skrev:
    Ser absolutt verdien i en Grace men da mister jeg den såkalte "pakken" jeg for ved å kjøpe alt nytt på en plass. G100 er sikkert mindre og nettere men så var den lydkvaliteten da..
    En V-200 såvidt jeg husker den er absolutt innenfor transport kravet. I tillegg er jo Lovenhagen veldig fornøyd med løsningen ser jeg...:)
    Macbooken (som jeg alltid har med meg) og en usb MUSE `billig dac`(foreløpig) er jo enkle og transportere. Så for jeg vurdere om jeg skal bytte den interne HD i Macbooken (har idag en SSD disk på kun 80GB) med en stor en...-Enten d eller en ekstern usb disk med de ulemper det medfølger når en er på reisefot.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Staxen er hvassere på alle måter. Selv bassen på 007 er formidabel. Unntaket er lydsignatur. Der er det smak og behag. men jeg foretrekker klart LCD-2/3 sin mer klangfulle og nærværende mellomtone. Noen forteller meg at mellomtonen i 007 kommer bedre til sin rett med andre forsterkere (enn Stax's egne). For de fleste er lydsignatur utslagsgivende. Med LCD-2 er det lettere å bytte forsterkere og prøve seg frem til du finner en god match. Oppløsningen på LCD-2 er allerede så bra at det er fullt mulig å velge den bare på grunn av signaturen uten at man trenger å ligge våken om natten og lure på om man burde oppgradert. Sammenligner du med LCD-3, blir det vesentlig mindre forskjell å snakke om mht til oppløsning. Du må rett og slett bare høre selv. Men synes du "varm", "fløyelsmyk" og "tilstedeværende" er et mer positivt ladede lyd-ord enn "nøytral", "presis" og "avslørende" er LCD-2 et trygt valg. Men tro for all del ikke at LCD-2 grøter det til. Uansett - begge er varmt anbefalt.
    Fin info, for jo ikke akkurat mindre lyst på 3`ern nå.. ;D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.029
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Hvorfor skal du absolutt ha asyncron USB? I praksis er det ikke slik at asynkron er best uansett.. På Violectrics sider stod "USB or OPTO input 24/96 as an option !" - hvis OPTO er optisk, så kan du jo ha en asynkron USB-Toslink dings mellom...

    johnnygrandis skrev:
    Joda men d blir da uten: Asynchronous USB som jeg ønsker i dacen når jeg skal oppgradere fra MUSE dacen.
    <<<
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.029
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Det er ingenting galt i å ha lyst på LCD-3

    edit: Jeg må påpeke at mine utspill og betraktninger ikke bør ansees som INFO. Det er subjektivt fra ende til annen.

    johnnygrandis skrev:
    Fin info, for jo ikke akkurat mindre lyst på 3`ern nå.. ;D
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Hvorfor skal du absolutt ha asyncron USB? I praksis er det ikke slik at asynkron er best uansett.. På Violectrics sider stod "USB or OPTO input 24/96 as an option !" - hvis OPTO er optisk, så kan du jo ha en asynkron USB-Toslink dings mellom...

    johnnygrandis skrev:
    Joda men d blir da uten: Asynchronous USB som jeg ønsker i dacen når jeg skal oppgradere fra MUSE dacen.
    <<<
    Blir for mye dingser og jeg er som sagt usikker på hvilken kvalitet dacen innehar. Mange nyere dacer har dette som default.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    johnnygrandis skrev:
    Joda men d blir da uten: Asynchronous USB som jeg ønsker i dacen når jeg skal oppgradere fra MUSE dacen.
    <<<

    Hvorfor skal du absolutt ha asyncron USB? I praksis er det ikke slik at asynkron er best uansett.. På Violectrics sider stod "USB or OPTO input 24/96 as an option !" - hvis OPTO er optisk,
    Violectric OPTO 24/96 er en "Optical input with 24 Bit / 96 kHz for HPA V100 / V181 / V200". Dette er en DAK-modul som kan fabrikk- eller ettermonteres.

    ardilla skrev:
    hvis OPTO er optisk, så kan du jo ha en asynkron USB-Toslink dings mellom...
    Jeg har tenkt den tanken, men latt være å skrive det siden det jo er opplagt, og siden det gir en boks og en kabel ekstra. Da blir litt av vitsen med integrert DAK-modul vs separat (asynkron USB-)DAK borte siden det blir (like) mange bokser og kabler (1 mindre(?)) uansett.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Men tro for all del ikke at LCD-2 grøter det til. Uansett - begge er varmt anbefalt.
    Spiller mye akustisk musikk og lite (piggtråd) grøtete musikk. > LCD vil jeg tro passer meg svært godt.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Ingenting galt med subjektivt, er ikke d derfor vi er her inne. Vurderinger her inne er ikke mindre verd selv om de ikke havner på 1 sider i magasiner.

    ardilla skrev:
    Det er ingenting galt i å ha lyst på LCD-3

    edit: Jeg må påpeke at mine utspill og betraktninger ikke bør ansees som INFO. Det er subjektivt fra ende til annen.

    johnnygrandis skrev:
    Fin info, for jo ikke akkurat mindre lyst på 3`ern nå.. ;D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.029
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3

    Vedlegg

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Her er en lekker SB dac, hverfall. Asynkron.
    Hva betyr "SB" i sitatet ovenfor?

    Bladelius USB DAC
    Svenske HiFi & Musik inkluderte (vel) Bladelius USB DAC i en DAK-gruppetestomtale for en god stund siden da den var (ganske) ny.

    Etter noen søk og litt sjekking:

    CDWMcInSpots skrev:
    [...]
    Du har oversett Bladelius USB DAC som nylig har vært testomtalt i svenske HiFi & Musik sammen med en del andre DAKer inkl. Hegel HD20 som de likte best.
    Det var formodentlig i HiFi & Musik nr. 4 april 2011:
    http://www.hegel.com/HD20 Hifi Musik001.pdf

    Det er lenge siden jeg leste den testomtalen, men jeg husker ingen stor entusiasme for Bladelius USB DAC, og det så heller ikke ut som om Bladelius benytter den i sin nettmarkedsføring/-informasjon.

    Nyhetsmelding:
    http://www.hifi-musik.se/nyhet/2011/04/29/Fran-Bladelius/
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Når jeg først har hørt hvor mye galt en datamaskin klarer å rote til bitstreamingen er asyncron ett must for meg, Weiss INT202 innkoplet i 2-kanalsanlegget gjorde underverker hos meg så jeg ser ingen grunn til ikke å ha denne implementasjonen når jeg først skal ha `reisedac`

    Bladelius ser interresant ut.

    ardilla skrev:
    Hvorfor skal du absolutt ha asyncron USB? I praksis er det ikke slik at asynkron er best uansett.. På Violectrics sider stod "USB or OPTO input 24/96 as an option !" - hvis OPTO er optisk, så kan du jo ha en asynkron USB-Toslink dings mellom...

    johnnygrandis skrev:
    Joda men d blir da uten: Asynchronous USB som jeg ønsker i dacen når jeg skal oppgradere fra MUSE dacen.
    <<<
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.029
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Firewire er laget for streaming, det er ikke USB. Weiss merkelig alene om å ta konsekvensen av det.

    johnnygrandis skrev:
    Når jeg først har hørt hvor mye galt en datamaskin klarer å rote til bitstreamingen er asyncron ett must for meg, Weiss INT202 innkoplet i 2-kanalsanlegget gjorde underverker hos meg så jeg ser ingen grunn til ikke å ha denne implementasjonen når jeg først skal ha `reisedac`

    Bladelius ser interresant ut.

    ardilla skrev:
    Hvorfor skal du absolutt ha asyncron USB? I praksis er det ikke slik at asynkron er best uansett.. På Violectrics sider stod "USB or OPTO input 24/96 as an option !" - hvis OPTO er optisk, så kan du jo ha en asynkron USB-Toslink dings mellom...

    johnnygrandis skrev:
    Joda men d blir da uten: Asynchronous USB som jeg ønsker i dacen når jeg skal oppgradere fra MUSE dacen.
    <<<
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Valg av hodetelefonoppsett?

    Vurderer innkjøp av hodetelefon, lurer derfor på noen ting.
    Hva er nødvendig å tenke på når det gjelder hodetelefoner? (tenker da på motstand Ohm)
    Lurer også om dette kan brukes på bærbare enheter? (Ipod)
    Tar også imot tips om brukbare hodetelefonforsterkere som evt matcher disse.
    Vurderer Beyerdynamic T 70, AKG Q701 evt Shure SRH940 for bærbar enhet.
    Holdt på å kjøpe Sennheiser HD 800 (dog på tilbud), men trakk meg da det ble anbefalt egen forsterker.( ble vel i dyreste laget for meg)


    SteinM
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    (Gjette)konkurranse
    [...]
    Hodetelefonene nummereres fra venstre mot høyre som henholdsvis 1, 2 og 3.

    Jeg ber om firmanavn og full modellbetegnelse på hver hodetelefon.
    1:
    2:
    3:

    [3 bilder]
    Så langt har jeg (vel) bare observert et svar fra Loevhagen. Jeg hadde både forventet og håpet på flere.

    Det er ingen grunn til å la seg skremme av at den kunnskapsrike Loevhagen svarte ganske raskt. Han har ikke 3 rette.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Nytt og forbedret / konsentrert forsøk:

    1 DENON AH-D7000 (vanskelig å skille fra D5000)
    2 Audio Technica W3000ANV
    3 JVC HP-DX1000
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Man er ofte skeptisk til det ukjente - og G100 fra Lake People er ukjent. For de som er ute etter særdeles kompetent hodetelefonforsterker, som spiller hakket lysere (uten å spille "lyst") enn V200, så er G100 en kandidat man bør sjekke ut. Og, til prisen er den praktisk talt en no-brainer. Den lydmessige forskjellen mellom G100 og V200 er i hovedsak mellomtonen, der V200 er hakket vassere / bedre. MEN, G100 gir inntrykk av å spille bredere rent lydmessig. G100 som ligger ute på bruktbørsen nå gir god VFM.

    G100 vil bli erstattet av G109, som kommer i to modeller (XLR og i sort aluminium). Lydmessig sier Lake People at det ikke skal bli signifikant forskjell, men utseendet (sort alu) er litt mer stuevennlig enn G100s stålkabinett. G100 har på den annen side både RCA og XLR. Valgets kvaler...

    Når det gjelder Violectrics USB DAC og TOS-link, så er sikkert de greie (har ikke hørt dem), men jeg har til gode å se stående ovasjoner. De fleste bruker V200 (o.l.) med ekstern dac.
     

    KapteinUfattelig

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.01.2005
    Innlegg
    511
    Antall liker
    154
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Bedre reklame kan man vel knapt få :)
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Valg av hodetelefonoppsett?

    steinm skrev:
    Vurderer innkjøp av hodetelefon, lurer derfor på noen ting.
    Hva er nødvendig å tenke på når det gjelder hodetelefoner? (tenker da på motstand Ohm)
    Artikkelen "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" inneholder gode praktiske råd om matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker. Ikke la deg skremme av ordene "Measurement Recommendations".

    Mange hodetelefonforsterkerprodusenter er dessverre dårlige til å oppgi de nødvendige tekniske spesifikasjoner. En del oppgir dem dog uten videre hvis man spør dem. Hvis de ikke gjør det, kan det indikere noe om deres seriøsitet.

    Bærbare kilder drives normalt av batterier. De kan kun gi ganske små maksimalspenninger. De kan heller ikke levere spesielt mye strøm, og de har vel neppe særlig høy dempefaktor(?). De er derfor kun egnet for hodetelefoner med relativt lav inngangsimpedanse (= små spenningskrav) og høy effektivitet (= små strømkrav). Det er nok også en fordel om elementene ikke er altfor store slik at de blir lettere å kontrollere.

    Lurer også om dette kan brukes på bærbare enheter? (Ipod)
    Jeg er litt usikker på hva du mener med dette spørsmålet og ikke minst hva du mener med ordet "dette".

    Ovennevnte råd (NwAvGuy) gjelder også for (hodetelefonforsterkerdelen i) bærbare kilder/spillere.

    Hvis du spør om hva som gjør en hodetelefon egnet til portabel bruk:
    Det avhenger av en rekke faktorer, bl.a. (langtfra uttømmende liste):
    Hva skal den drives av (kilde)?
    Hvor skal den benyttes?
    Er omgivelsene støyfylte eller rolige?
    Skal du bevege deg eller sitte i ro?
    Er det tørt eller fuktig?
    Har størrelsen og utseendet betydning for deg?
    Skal du lytte i lange perioder av gangen eller kun 2 x 15 minutter per dag?
    Den må passe deg og være komfortabel!
    Rundt ørene eller oppå/utenpå ørene?
    Vekt?
    Din musikksmak?
    Er den som oftest et loudness war-offer?
    Er musikken komprimert med eller uten tap?
    Hvis det siste: Hvor hardt?
    Osv., osv.

    Tar også imot tips om brukbare hodetelefonforsterkere som evt matcher disse.
    Vurderer Beyerdynamic T 70, AKG Q701 evt Shure SRH940 for bærbar enhet.
    beyerdynamic T 70 p og Shure SRH940 er lukkede hodetelefoner som kan benyttes med i hvert fall en del bærbart utstyr, men vil som alle andre større hodetelefoner, gi bedre resultater med en passende hodetelefonforsterker. Begge er ganske store, går rundt ørene, men er dessverre litt grunne slik at de derfor ikke vil passe for alle.

    Shure SRH940 kan klappes sammen og leveres med en ganske hard beskyttelsesveske. Den er laget for det profesjonelle markedet og Shure leverer reservedeler og kabelen er utskiftbar.

    beyerdynamic T 70 p kan ikke legges sammen og er laget for privatbruk.

    beyerdynamic T 70 (lukket) og AKG Q701 (åpen) er hverken ment for eller (vel)egnet til bruk med bærbar spiller. Dette er hodetelefoner laget for innebruk med en god og egnet hodetelefonforsterker.

    Holdt på å kjøpe Sennheiser HD 800 (dog på tilbud), men trakk meg da det ble anbefalt egen forsterker.( ble vel i dyreste laget for meg)
    Sennheiser HD 800 er en åpen hodetelefon laget for inne-/hjemmebruk med en god og velegnet hodetelefonforsterker.

    De aller fleste hodetelefoner lyder bedre når de drives av en velegnet og god hodetelefonforsterker. Enkelte integrerte forsterkere, DAKer m.m. kan ha en god hodetelefonforsterkerdel, men langtfra alle "hodetelefonhull" mates av en god hodetelefonforsterker.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Loevhagen skrev:
    [...]
    G100 vil bli erstattet av G109, som kommer i to modeller (XLR og i sort aluminium). Lydmessig sier Lake People at det ikke skal bli signifikant forskjell, men utseendet (sort alu) er litt mer stuevennlig enn G100s stålkabinett. G100 har på den annen side både RCA og XLR. Valgets kvaler...
    Du skrev Lake People "G109, som kommer i to modeller (XLR og i sort aluminium)". Det virker litt merkelig og ufullstendig. Gikk det litt for raskt slik at du glemte noe, eller er det bare jeg som ikke helt forstår hva du forsøker å si?

    Jeg vil anta at det dreier seg om to modeller med litt forskjellig utførelse. Stemmer det? Gjelder dette innganger og/eller boksens utførelse/utseende?

    Vet du når Lake People G109 komer i salg? Hvor finner vi opplysninger om den?

    Hvis jeg har forstått rett, har Lake People G100, akkurat som Violectric HPA V200, gainjustering. Stemmer det? Hvis ja: Må man, i motsetning til på V200, åpne boksen på G100 (med skrutrekker) for å endre gaininnstillingen?

    Når det gjelder Violectrics USB DAC og TOS-link, så er sikkert de greie (har ikke hørt dem), men jeg har til gode å se stående ovasjoner. De fleste bruker V200 (o.l.) med ekstern dac.
    Ekstern DAK er nok det mest aktuelle, men hvis DAK-modulene er OK/rimelig bra, kan det være et praktisk tillegg siden de ikke koster spesielt mye.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    G100 erstattes av:

    G109 Prof og G109 Standard. Her utdrag fra uttalelse i public domain fra Fried Reim (CEO Lake People)

    As far as I know our G100 stock became empty much earlier than expected ...
    And we never managed to have dealers with a relevant stock except Thomann in Germany ...

    The successor from G100 will be released hopefully in March and is named G109 Professional and G109 Standard.
    The differences are balanced AND unbalanced inputs and a switch-on relay for the Pro.
    Only unbalanced inputs and no relais for the standard.
    The amp inside will be compareable to G100 as it is the same circuitry.
    In contrary to G100 with its stainless steel case G109 will have a black anodized case and silver labeling, thus will be more living-room compatible.
     

    clabbe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.02.2008
    Innlegg
    137
    Antall liker
    259
    Sted
    indre øst
    Torget vurderinger
    17
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    CDWMcInSpots skrev:
    (Gjette)konkurranse
    [...]
    Hodetelefonene nummereres fra venstre mot høyre som henholdsvis 1, 2 og 3.

    Jeg ber om firmanavn og full modellbetegnelse på hver hodetelefon.
    1:
    2:
    3:

    [3 bilder]
    Så langt har jeg (vel) bare observert et svar fra Loevhagen. Jeg hadde både forventet og håpet på flere.

    Det er ingen grunn til å la seg skremme av at den kunnskapsrike Loevhagen svarte ganske raskt. Han har ikke 3 rette.
    Ok, jeg biter på:

    1. Denon AH-D7000
    2. Audio-Technica W3000ANV
    3. Sony Qualia R10
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Valg av hodetelefonoppsett?

    CDWMcInSpots skrev:
    steinm skrev:
    Vurderer innkjøp av hodetelefon, lurer derfor på noen ting.
    Hva er nødvendig å tenke på når det gjelder hodetelefoner? (tenker da på motstand Ohm)
    Artikkelen "NwAvGuy's Heaphone Amp Measurement Recommendations" inneholder gode praktiske råd om matching av hodetelefon og hodetelefonforsterker. Ikke la deg skremme av ordene "Measurement Recommendations".

    Mange hodetelefonforsterkerprodusenter er dessverre dårlige til å oppgi de nødvendige tekniske spesifikasjoner. En del oppgir dem dog uten videre hvis man spør dem. Hvis de ikke gjør det, kan det indikere noe om deres seriøsitet.

    Bærbare kilder drives normalt av batterier. De kan kun gi ganske små maksimalspenninger. De kan heller ikke levere spesielt mye strøm, og de har vel neppe særlig høy dempefaktor(?). De er derfor kun egnet for hodetelefoner med relativt lav inngangsimpedanse (= små spenningskrav) og høy effektivitet (= små strømkrav). Det er nok også en fordel om elementene ikke er altfor store slik at de blir lettere å kontrollere.

    Lurer også om dette kan brukes på bærbare enheter? (Ipod)
    Jeg er litt usikker på hva du mener med dette spørsmålet og ikke minst hva du mener med ordet "dette".

    Ovennevnte råd (NwAvGuy) gjelder også for (hodetelefonforsterkerdelen i) bærbare kilder/spillere.

    Hvis du spør om hva som gjør en hodetelefon egnet til portabel bruk:
    Det avhenger av en rekke faktorer, bl.a. (langtfra uttømmende liste):
    Hva skal den drives av (kilde)?
    Hvor skal den benyttes?
    Er omgivelsene støyfylte eller rolige?
    Skal du bevege deg eller sitte i ro?
    Er det tørt eller fuktig?
    Har størrelsen og utseendet betydning for deg?
    Skal du lytte i lange perioder av gangen eller kun 2 x 15 minutter per dag?
    Den må passe deg og være komfortabel!
    Rundt ørene eller oppå/utenpå ørene?
    Vekt?
    Din musikksmak?
    Er den som oftest et loudness war-offer?
    Er musikken komprimert med eller uten tap?
    Hvis det siste: Hvor hardt?
    Osv., osv.

    Tar også imot tips om brukbare hodetelefonforsterkere som evt matcher disse.
    Vurderer Beyerdynamic T 70, AKG Q701 evt Shure SRH940 for bærbar enhet.
    beyerdynamic T 70 p og Shure SRH940 er lukkede hodetelefoner som kan benyttes med i hvert fall en del bærbart utstyr, men vil som alle andre større hodetelefoner, gi bedre resultater med en passende hodetelefonforsterker. Begge er ganske store, går rundt ørene, men er dessverre litt grunne slik at de derfor ikke vil passe for alle.

    Shure SRH940 kan klappes sammen og leveres med en ganske hard beskyttelsesveske. Den er laget for det profesjonelle markedet og Shure leverer reservedeler og kabelen er utskiftbar.

    beyerdynamic T 70 p kan ikke legges sammen og er laget for privatbruk.

    beyerdynamic T 70 (lukket) og AKG Q701 (åpen) er hverken ment for eller (vel)egnet til bruk med bærbar spiller. Dette er hodetelefoner laget for innebruk med en god og egnet hodetelefonforsterker.

    Holdt på å kjøpe Sennheiser HD 800 (dog på tilbud), men trakk meg da det ble anbefalt egen forsterker.( ble vel i dyreste laget for meg)
    Sennheiser HD 800 er en åpen hodetelefon laget for inne-/hjemmebruk med en god og velegnet hodetelefonforsterker.

    De aller fleste hodetelefoner lyder bedre når de drives av en velegnet og god hodetelefonforsterker. Enkelte integrerte forsterkere, DAKer m.m. kan ha en god hodetelefonforsterkerdel, men langtfra alle "hodetelefonhull" mates av en god hodetelefonforsterker.
    Takker for utfyllende svar.
    Har etter svarene kommet fram til at jeg må gå for en til bærbar og en til hjemmebruk.
    Jeg foretrekker helst ukomprimert musikk når det gjelder bærbar, ellers minst mulig komprimering. ( brukes kun når jeg er ute i det fri)
    Når det gjelder hjemmebruk så spiller jeg kun ukomprimert, derfor tvilte jeg iforhold til en hodetelefon som kunne brukes med hell begge veier. Jeg pleier også å lytte i noen timer av gangen så passformen er viktig.

    Stein M
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.029
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Valg av hodetelefonoppsett?

    Høy følsomhet, dB over 100, er viktigere enn lav ohm, men lav ohm pleier å funke bedre til bærbart.

    Hva slags spiller skal brukes? Aktuelt med bærbar amp? Budsjett?
    steinm skrev:
    Vurderer innkjøp av hodetelefon, lurer derfor på noen ting.
    Hva er nødvendig å tenke på når det gjelder hodetelefoner? (tenker da på motstand Ohm)
    Lurer også om dette kan brukes på bærbare enheter? (Ipod)
    Tar også imot tips om brukbare hodetelefonforsterkere som evt matcher disse.
    Vurderer Beyerdynamic T 70, AKG Q701 evt Shure SRH940 for bærbar enhet.
    Holdt på å kjøpe Sennheiser HD 800 (dog på tilbud), men trakk meg da det ble anbefalt egen forsterker.( ble vel i dyreste laget for meg)


    SteinM
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Valg av hodetelefonoppsett?

    steinm skrev:
    Vurderer Beyerdynamic T 70, AKG Q701 evt Shure SRH940 for bærbar enhet.
    Holdt på å kjøpe Sennheiser HD 800 (dog på tilbud), men trakk meg da det ble anbefalt egen forsterker.( ble vel i dyreste laget for meg)
    Q701 og HD800 er ikke egnet til bærbart bruk, de er helt åpne.

    Forsterkeranbefalinger bør du ta med en klype salt, de fleste dynamiske hodetelefoner kan drives med stort sett det som er av forsterkere.
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Valg av hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    Høy følsomhet, dB over 100, er viktigere enn lav ohm, men lav ohm pleier å funke bedre til bærbart.

    Hva slags spiller skal brukes? Aktuelt med bærbar amp? Budsjett?
    steinm skrev:
    Vurderer innkjøp av hodetelefon, lurer derfor på noen ting.
    Hva er nødvendig å tenke på når det gjelder hodetelefoner? (tenker da på motstand Ohm)
    Lurer også om dette kan brukes på bærbare enheter? (Ipod)
    Tar også imot tips om brukbare hodetelefonforsterkere som evt matcher disse.
    Vurderer Beyerdynamic T 70, AKG Q701 evt Shure SRH940 for bærbar enhet.
    Holdt på å kjøpe Sennheiser HD 800 (dog på tilbud), men trakk meg da det ble anbefalt egen forsterker.( ble vel i dyreste laget for meg)


    SteinM
    Når det gjelder bærbar, er det ipod. (har tenkt på Fiio E11 til den)
    Prisklasse rundt 3000kr.
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Valg av hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    steinm skrev:
    Vurderer Beyerdynamic T 70, AKG Q701 evt Shure SRH940 for bærbar enhet.
    Holdt på å kjøpe Sennheiser HD 800 (dog på tilbud), men trakk meg da det ble anbefalt egen forsterker.( ble vel i dyreste laget for meg)
    Q701 og HD800 er ikke egnet til bærbart bruk, de er helt åpne.

    Forsterkeranbefalinger bør du ta med en klype salt, de fleste dynamiske hodetelefoner kan drives med stort sett det som er av forsterkere.
    I utgangspunktet når jeg vurderte HD 800 så var ikke den tenkt på en evt bærbar.( det er noe som er blitt aktuellt nå)
    Jeg har en Yamaha rx-v1400 surroundforsterker, som ikke er allverden. Derfor føler jeg at HD 800 kunne bli overkill i forhold.
    Er denne noe å satse på forresten? http://www.moiz.no/produkter/burson-audio/burson-ha-160d.html
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.029
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Valg av hodetelefonoppsett?

    For eksempel:
    Beyer Dynamic T50p / T70p (p er for portabel)

    Disse er åpne, men hvis det ikke spiller noen rolle:
    Grado 125/225
    Sennheiser 598
    De nye Shure SRH1440 og SRH1840

    http://www.stereofil.no/produkter/headset.html


    Har du vurdert ørepropper? Jeg har Yuin PK1, PK2 og Blox M2C. De gruser mange av de store hodetelefonene..... http://www.head-direct.com/ - http://bloxearphone.com/



    steinm skrev:
    Når det gjelder bærbar, er det ipod. (har tenkt på Fiio E11 til den)
    Prisklasse rundt 3000kr.
     

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Valg av hodetelefonoppsett?

    ardilla skrev:
    For eksempel:
    Beyer Dynamic T50p / T70p (p er for portabel)

    Disse er åpne, men hvis det ikke spiller noen rolle:
    Grado 125/225
    Sennheiser 598
    De nye Shure SRH1440 og SRH1840

    http://www.stereofil.no/produkter/headset.html


    Har du vurdert ørepropper? Jeg har Yuin PK1, PK2 og Blox M2C. De gruser mange av de store hodetelefonene..... http://www.head-direct.com/ - http://bloxearphone.com/



    steinm skrev:
    Når det gjelder bærbar, er det ipod. (har tenkt på Fiio E11 til den)
    Prisklasse rundt 3000kr.
    takker for svar.
    Ser at det er mye å velge imellom, men øreplugger har jeg dårlig erfaring med. ( de detter som regel av bare du er borti ledning eller strekker deg) linken til stereofil virker lovende, får ta en vurdering når jeg har lyttet til noen her i bergensområdet. Tenker da litt på lydsignatur, så jeg har noe å gå ut fra.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Jakten på portabel til reise- og feriebruk...

    Jeg endte opp med en liten, snedig, sammenleggbar AKG K450. Jadda, jeg hører at lyden ikke er "state-of-the-art"; bassen er en del for "soft" og noe dominerende, og diskanten virker å være litt for avrundet - ikke all verdens dynamikk, men vesentlig bedre enn Koss porta pro. De er komfortable i bruk og demper greit lyd utenfra.

    Jeg fikk de til en ok pris hos Soundgarden, så de får holde som reisekompis til å begynne med.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    steinm skrev:
    Anonym skrev:
    steinm skrev:
    Vurderer Beyerdynamic T 70, AKG Q701 evt Shure SRH940 for bærbar enhet.
    Holdt på å kjøpe Sennheiser HD 800 (dog på tilbud), men trakk meg da det ble anbefalt egen forsterker.( ble vel i dyreste laget for meg)
    Q701 og HD800 er ikke egnet til bærbart bruk, de er helt åpne.

    Forsterkeranbefalinger bør du ta med en klype salt, de fleste dynamiske hodetelefoner kan drives med stort sett det som er av forsterkere.
    I utgangspunktet når jeg vurderte HD 800 så var ikke den tenkt på en evt bærbar.( det er noe som er blitt aktuellt nå)
    Jeg har en Yamaha rx-v1400 surroundforsterker, som ikke er allverden. Derfor føler jeg at HD 800 kunne bli overkill i forhold.
    Er denne noe å satse på forresten? http://www.moiz.no/produkter/burson-audio/burson-ha-160d.html
    Loevhagen skrev:
    Ja, den er noe å satse på.
    Den koster like mye som en Benchmark dac.

    Burson:
    http://www.moiz.no/produkter/burson-audio/burson-ha-160d.html

    Benchmark:
    http://www.innerfidelity.com/content/benchmark-dac1-pre-usb-da-headphone-amplifier-measurements

    Spørsmålet er om man vil ha indrefilet eller utbenet kjøtt, prisen er den samme.
     

    Vedlegg

    steinm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2006
    Innlegg
    192
    Antall liker
    25
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Egen tråd for Hodetelefonoppsett?

    Anonym skrev:
    steinm skrev:
    Anonym skrev:
    steinm skrev:
    Vurderer Beyerdynamic T 70, AKG Q701 evt Shure SRH940 for bærbar enhet.
    Holdt på å kjøpe Sennheiser HD 800 (dog på tilbud), men trakk meg da det ble anbefalt egen forsterker.( ble vel i dyreste laget for meg)
    Q701 og HD800 er ikke egnet til bærbart bruk, de er helt åpne.

    Forsterkeranbefalinger bør du ta med en klype salt, de fleste dynamiske hodetelefoner kan drives med stort sett det som er av forsterkere.
    I utgangspunktet når jeg vurderte HD 800 så var ikke den tenkt på en evt bærbar.( det er noe som er blitt aktuellt nå)
    Jeg har en Yamaha rx-v1400 surroundforsterker, som ikke er allverden. Derfor føler jeg at HD 800 kunne bli overkill i forhold.
    Er denne noe å satse på forresten? http://www.moiz.no/produkter/burson-audio/burson-ha-160d.html
    Loevhagen skrev:
    Ja, den er noe å satse på.
    Den koster like mye som en Benchmark dac.

    Burson:
    http://www.moiz.no/produkter/burson-audio/burson-ha-160d.html

    Benchmark:
    http://www.innerfidelity.com/content/benchmark-dac1-pre-usb-da-headphone-amplifier-measurements

    Spørsmålet er om man vil ha indrefilet eller utbenet kjøtt, prisen er den samme.
    Ser at det er mye å velge i, denne får jeg se nærmere på.( får vel kvitte meg med platespiller og plater for å finansiere dette) ;D
    Og igjen, takk for alle innspill.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn