Sevald
Avviker.
Har jeg trollet?Vi er enig at TN nett har 240 volt på fasene og en null leder. Hva er annerledes med et it nett?
Jeg blir tatt for å være trollet, men lurer på om ikke dere troller mer med meg.
Har jeg trollet?Vi er enig at TN nett har 240 volt på fasene og en null leder. Hva er annerledes med et it nett?
Jeg blir tatt for å være trollet, men lurer på om ikke dere troller mer med meg.
Har du testet en forsterker med to faser uten jord? Fungerer ikke det?Hvordan skal sekundærsiden på trafo vite hva som er nullpunkt om den ikke har jording på midtuttaket?
Du mener fasene kan gi lik spenning uten et nullpunkt?
Ikke du, men det generelt totalt fravære av forståelse av jeg prøver å si.Har jeg trollet?
Kan det være et SPENNINGSmeter man kobler til jord og en probe til hver fase? Eller at det er koblet til nettspenningen fra før istedet for batteridrevet.Det er dette som er så vanskelig.
Jeg spurte tidligere hva slags apparat du måler med, men får ikke noe svar på det. Det er visstnok ikke et voltmeter, men har i følge deg et fast jordpunkt "inni seg" Dette gir ikke mening for en teknisk person. Instrumentet har vel en typebetegnelse?
Høyt utslag på Spenningsmeteret ja! Trenger ikke å jordes engang!Denne tråden har i hvert fall masse spenning
Tror ikke det hjalp, tror du må starte kvelds skole for både hifiselgere og veldig mange forum deltakere. Etter, tja.. la oss si kanskje 6-7 år så har de kanskje startet å få en noenlunde grunnleggende forståelse?Jeg har linket til hvordan dette virker tidligere. Har du lest det? Det er stor forskjell på et 230V IT nett og et 400V TN nett
vet veldig godt forskjellen.Og så var det resten da. Hvordan er det koblet?
Så jeg er den eneste som mener det trengs jording på sekundærsiden for å få like faser? Helt utrolig! Jeg trodde jeg var dum, men nå er jeg sannelig ikke sikker lenger..Tror ikke det hjalp, tror du må starte kvelds skole for både hifiselgere og veldig mange forum deltakere. Etter, tja.. la oss si kanskje 6-7 år så har de kanskje startet å få en noenlunde grunnleggende forståelse?
Ikke rart når man har koblet jord og en probe til hver fase.. Blir jo som å måle med et Voltmeter imellom jord og fase bare at det blir enklere å måle forskjellen imellom jord og begge faser samtidig.vet veldig godt forskjellen.
Jeg viser målinger jeg akkurat har gjort.
Det første bilde er måling av kun faser uten jording tilkoblet. Summen av spenningen L1(blå ring) og L2(rød ring) er volt apparatene får levert.
På bilde 2 er jording tilkoblet.
L1(blå ring) viser volt til jord
L2(rød ring) viser volt til jord
Vis vedlegget 856352 Vis vedlegget 856353
Helt enig. Det jeg beskrev var fase-null som blir 230volt. Her er vi enig null gir null strøm.IT-nett vs TN-nett: Google er din venn.
Nei, det er ikke 240 volt "på" fasene i et TN nett.
I et TN-nett er det 400 volt MELLOM fasene, mens det er 240 volt mellom EN fase og nøytral-lederen.
I et IT-nett er det 240 Volt MELLOM 2 faser.
(240 volt kan forøvrig variere ganske mye og fortsatt være innenfor leveransekvaliteten til ditt e-verk).
Jord er for alle praktiske formål hos oss forbrukere en sikringsfunksjon.
Ser det ut som jeg måler i trafoen?Ei eldre dame jeg kjente en gang hadde et utrykk når ting gikk helt av skaftet.. " Gud, - og fru Gud.. og resten av slekta..."
EN annen betegnelse på IT og TN er trekant og stjernekoblet nett... IT , - Isolated Terra, - isolert jord, hvor man har 230V mellom fasene og en jord som flyter og ikke er referert til noen av fasene...dermed er det stort sett kapasitive forhold i distribusjonsnettet som avgjør spenningen mellom fasene og jord, - selv om det i de fleste tilfeller gjør at man måler sånn ca 130V mellom fasne og jord. Jord er SIKKERHETS-jord, beregnet på å beskytte brukere mot overslag eller feil i hovedsaklig eget fordelingsnett. Jorfeilvarsler eller vern vil slå ut om slike forhold oppstår.
TN nett ble tidligere også kalt for stjernenett, hvor man hadde et midtpunkt - N - definert av transfomator eller nettstasjonm med 230V mellom faser og N, og nå 400V mellom fasene- TN finnes hovedsaklig som TN-C, TN-S og TN-C-S, C- betyr felles N og jord, S betyr separert N og jord, C-S betyr i praksis at N og jord kommer inn til en hovedfordeling med felles leder, og deles til separat N og jord i hovedfordeling. For boliger betyr dette gjerne at N og jord føres inn til abonnent på separate ledere, - alt. fordelt ut fra nettstasjon som 5-leder.....
Det du tydeligvis ikke forstår er at du måler på spenning ut fra en enfase skilletrafo med midtpunkt tapping. Da er det helt naturlig at du måler halv fasespenning mellom fasene og midtpunktet på trafoen, - og full fasespenning. Jord har ingenting med dette å gjøre, ettersom det er midtpunktet på trafoen du måler mot... Jeg regner med at skilletrafoen ikke har gjennomført jord, - da er det nemlig ikke galvanisk skille. Om du har et eget jordpunkt til anlegget, kan / skal dette kobles til midtpunktet som sikkerhetsjord... dette punktet er da sikkerhetsjord for fordeling etter skilletrafo, og har ingenting med jord i sikringsskapet å gjøre...
Du preker om at det er 125A sikringer i fordelingsskapet i gata, - det er mulig, selv om det er altfor høyt, - for om du ikke har 63A overlastvern i sikringsskapet ditt blir jeg mildt sagt forbauset....
Aurora summerte det fint rett ovenfor. Hva står IT nett for? Hva er nullpunktet på målingen din, tror du det er 0V målt imot jord? Jord har ingenting med spenningen i apparatet å gjøre, før en feil slår til som gjør at strømmen går via chassi og jord istedet for chassi og kroppen din. Hvordan fungerer TT nett da? Der er det jo ikke jord i det hele tatt som kommer og kun et eget jordspyd i hagen for sikkerheten sin del som lynavleder. Her kan jo spenningen variere latterlig mye fra en fase til jord, men allikevel så ligger det på 230V imellom fasene.Så jeg er den eneste som mener det trengs jording på sekundærsiden for å få like faser? Helt utrolig! Jeg trodde jeg var dum, men nå er jeg sannelig ikke sikker lenger..
Det blir akkurat det samme å diskutere strøm som lyd. Ingenting har noe å si og alt funker uansett!
Du har ikke lest det din bølle! Ellers hadde du trukket kommentaren din.Aurora summerte det fint rett ovenfor. Hva står IT nett for? Hva er nullpunktet på målingen din, tror du det er 0V målt imot jord? Jord har ingenting med spenningen i apparatet å gjøre, før en feil slår til som gjør at strømmen går via chassi og jord istedet for chassi og kroppen din. Hvordan fungerer TT nett da? Der er det jo ikke jord i det hele tatt som kommer og kun et eget jordspyd i hagen for sikkerheten sin del som lynavleder. Her kan jo spenningen variere latterlig mye fra en fase til jord, men allikevel så ligger det på 230V imellom fasene.
Les det som står på linkene til Armand, les hele innlegget til Aurora rett over. Prøv å skjønn hva det står istedet for å legge opp egne meninger om hva det står der.
Var da det hele svaret avgitt?Du har ikke lest det din bølle! Ellers hadde du trukket kommentaren din.
Nå synes jeg du skal takke Aurora for å ha gitt deg svaret og forklaringen på hvorfor jord-fase spenning kan virke skakk relativ til fase-fase i et IT-nett.Ser det ut som jeg måler i trafoen?
Du må slutte å blande faser og poler.Helt enig. Det jeg beskrev var fase-null som blir 230volt. Her er vi enig null gir null strøm.
men kan du forklare hvorfor 2 faser gir 240volt i et IT nett? Mener du det kommer 240volt i begge fasene fra produsenten?
Jeg vil anbefale dig, at holde en pause fra dette forum med poster om strøm, støj og at du kan høre et sikringsskab er åben. Du kommer til at virke fuldstændig far out. Begræns dig til at læse og kom med et fornuftigt spørgsmål, hvis du ikke forstår, hvad du læser. Dette skriver jeg i bedste mening.Du har ikke lest det din bølle! Ellers hadde du trukket kommentaren din.
så du mener tallene på første bilde er bortkastet?Jeg kan for lite om det instrumentet der, men tipper at det er beregnet for TN nett som har 230V mellom N leder og hver av fasene.
Tipper også at skal det fungere så må COM være tilkoblet, og da viser det på en måte rett når du har koblet til jord på bilde to.
Problemet ditt er at du har ikke skjønt hvordan IT nett fungerer. Prøv å les og se på bildene i linkene jeg har sendt
Så der er ingen her som kan trafo? Midtuttaket på sekundær er kun for sikkerhet?Jeg vil anbefale dig, at holde en pause fra dette forum med poster om strøm, støj og at du kan høre et sikringsskab er åben. Du kommer til at virke fuldstændig far out. Begræns dig til at læse og kom med et fornuftigt spørgsmål, hvis du ikke forstår, hvad du læser. Dette skriver jeg i bedste mening.
Har du prøvet at læse om det?Så der er ingen her som kan trafo? Midtuttaket på sekundær er kun for sikkerhet?
Har jeg påstått det motsatte?Nå synes jeg du skal takke Aurora for å ha gitt deg svaret og forklaringen på hvorfor jord-fase spenning kan virke skakk relativ til fase-fase i et IT-nett.
Skal ikke være lett Martin ,Forstår du er frustrert nå ,,,,, : ( tillegg he vil alldri fasene veære helt like og så kallte mitt punktet ditt , det er for at forbrukererne er for delt på ca likt på alle 3 fasene og som er knyttet till din nett krets . Enten det er naboen som lader bilen sin eller om du selv starter opp vaske maskinen ,eller en anne bruker høytrykk spyler eller sveiser .Spenningne vil hele veien fluktere .Som regel er strømmen best eller jevn om natta da for brukete er mindre rundt om kringså du mener tallene på første bilde er bortkastet?
La oss si jordingen ikke er helt tett så den er ikke i senter. Det lekker litt fra L1 og L3.
Naboene belaster L1 og L2 så volten på disse synker med 10 volt.
Om jeg ønsker faser som er nær hverandre, la oss si første bilde viser 116-116-126 volt, dette er ikke synkront med fase/jord pga lekkasje til jord.
ønsker jeg fasene som leverer ca samme volt er ikke denne målingen noe annet enn tull?
la oss overdrive å si volten er 110-110- 130 har det ingen betydning om jeg velger mellom 110-130 eller 110-110 annet enn totale volten er forskjellig?
Nå blir jeg dessverre nødt til å sette deg ned i oppførsel i første termin. Du fikk en advarsel!så du mener tallene på første bilde er bortkastet?
La oss si jordingen ikke er helt tett så den er ikke i senter. Det lekker litt fra L1 og L3.
Naboene belaster L1 og L2 såvoltenspenningen på disse synker med 10 volt. (<- Riktig)
Om jeg ønsker faser som er nær hverandre, la oss si første bilde viser 116-116-126 volt (<- Riktig), dette er ikke synkront med fase/jord pga lekkasje til jord.
ønsker jeg fasene som leverer ca sammevoltspenning er ikke denne målingen noe annet enn tull?
la oss overdrive å sivoltenspenningen er 110-110- 130 har det ingen betydning om jeg velger mellom 110-130 eller 110-110 annet enn totalevoltenspenningen er forskjellig?
Beklager! Godt jeg ikke er i klasserommet.Nå blir jeg dessverre nødt til å sette deg ned i oppførsel i første termin. Du fikk en advarsel!
Det heter altså spenning og ikke volt.
Og ja. Det har ikke noe å si hvilke av de tre faselederne du bruker. Det er spenningen MELLOM dem som har betydning. Å bruke to som tilfeldigvis (en dag på et tilfeldig tidspunkt) har samme spenning mot jord har lite å si.