Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.157
    Sted
    Tårnåsen
    Det du tydeligvis ikke forstår er at du måler på spenning ut fra en enfase skilletrafo med midtpunkt tapping. Da er det helt naturlig at du måler halv fasespenning mellom fasene og midtpunktet på trafoen, - og full fasespenning. Jord har ingenting med dette å gjøre, ettersom det er midtpunktet på trafoen du måler mot... Jeg regner med at skilletrafoen ikke har gjennomført jord, - da er det nemlig ikke galvanisk skille. Om du har et eget jordpunkt til anlegget, kan / skal dette kobles til midtpunktet som sikkerhetsjord... dette punktet er da sikkerhetsjord for fordeling etter skilletrafo, og har ingenting med jord i sikringsskapet å gjøre...
    Høres veldig riktig ut alt sammen. Men på IsoVolt kan du velge om midtpunkt på trafo jordes fra primærsiden eller flyter (som er litt skummelt, lurer på hvordan det ble godkjent). Spiller jo liten rolle om det er IT eller TN-nett inn på primærsiden: på sekundærsiden er uansett jordkontakten (eller Neutral hvis du vil) nøyaktig midt mellom de to 180-graders fasene. Eksemplet under er fra usa med 120V men prinsippet blir akkurat det samme. Håper jeg ikke blir kjeppjaga nå men tror det stemmer rimelig greit.

1665266283092.png

Her er det også litt å lese: https://equitech.com/lifting-the-grounding-enigma/

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nks har jo , eller hadde noe som het elementær veksel strøm teknikk , den var i allefall lett fattelig og med lett fattelig illustrasjoner . Noen her har vel tilgang til ett arkiv noe liknede ?

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    396
    larsmartin skrev:
    Dette er hva jeg har forklart og fortsatt mener selvom 5 ingeniører mener jeg er en tulling!
    Huff, de ingeniørene altså.............

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.870
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Gud bedre....i løpet av mine over 40 år i faget, hvorav også 8 år som lærer i VG. teknologiske fag, har jeg aldri møtt noen med større lærevegring enn det du oppviser...
    Trafoen din er 1:1, med midt tapping.... den vil reflektere på fasene ut eksakt hva du gir den inn. Om du gir den inne 120-0-110, eller 100-0-130, så vil den gi ut 230.. jorda inn på trafoen har for [nordlending på ] - svarte f@n [nordlending av] har ingenting med dette å gjøre!!!!!!!!! Det eneste som betyr noe er spennigen fase-fase inn på trafoen - og det blir eksakt det som kommer ut!!!

L

larsmartin

Gjest
    Gud bedre....i løpet av mine over 40 år i faget, hvorav også 8 år som lærer i VG. teknologiske fag, har jeg aldri møtt noen med større lærevegring enn det du oppviser...
    Trafoen din er 1:1, med midt tapping.... den vil reflektere på fasene ut eksakt hva du gir den inn. Om du gir den inne 120-0-110, eller 100-0-130, så vil den gi ut 230.. jorda inn på trafoen har for [nordlending på ] - svarte f@n [nordlending av] har ingenting med dette å gjøre!!!!!!!!! Det eneste som betyr noe er spennigen fase-fase inn på trafoen - og det blir eksakt det som kommer ut!!!
    Stakkar elever!

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Strøm nett og Veksel strøm er jo ikke for alle ,,, selv syns jeg illustrerte forklaringer kan øke forståelse
    Du drar vel en på frihånd : )

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.403
    Torget vurderinger
    1
    Høres veldig riktig ut alt sammen. Men på IsoVolt kan du velge om midtpunkt på trafo jordes fra primærsiden eller flyter (som er litt skummelt, lurer på hvordan det ble godkjent). Spiller jo liten rolle om det er IT eller TN-nett inn på primærsiden: på sekundærsiden er uansett jordkontakten (eller Neutral hvis du vil) nøyaktig midt mellom de to 180-graders fasene. Eksemplet under er fra usa med 120V men prinsippet blir akkurat det samme. Håper jeg ikke blir kjeppjaga nå men tror det stemmer rimelig greit.

Vis vedlegget 856371
    Her er det også litt å lese: https://equitech.com/lifting-the-grounding-enigma/
    Man har jo flere nettspenninger med flytende jord slik som på TT nett og IT nett er også flytende jord, så lenge det ikke er noen jord man kan ta på (vanligvis på kjøkken og baderom) så er man relativt sikker allikevel om man da ikke har større problemer med strømnettet eller utstyr som står der.
    Det er svært vanlig å ha ground lift på lyd utstyr, dette er jo gjerne fordi man kobler til utstyr på forskjellige uttak som til slutt blir koblet sammen og da har man plutselig innført en jordsløyfe/ground loop som heller ikke er noe særlig. De fleste har jo hørt om gitarister eller bassister som har fått seg en god kavring og blitt borte i noen minutter, her kan det jo være at de burde ha kjørt ground lift men ikke har vært klar over det da default står til grounded. Det er en bryter bak på de fleste gitar og bass forsterkere.

Edit: Spenningspotensiale i jord, fra forskjellige kurser kan være veldig skummelt.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: erk

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.870
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Stakkar elever!
    Der var du igjen... i kjent stil... cocky, storkjeftet overoppblåst ego.. alle andre enn "meg" er de som er idiotene.... stakkers deg, gutten... slit problemene dine med helsa... nesten så jeg skulle ønske at en saftig jordfeil blåste vett og forstand ut av hele hysteriet ditt....

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.698
    Sted
    Kongsberg
    Ta deg sammen da LarsMartin.
    Aurora og Erk forklarer det som er rett.
    Og nå må du ikke blande jord i stikkontakten på ditt IT nett med sentertrappingen på sekundærsiden skilletrafoen. Det er ikke det samme, og du fatter jo ikke hvordan det henger sammen.

L

larsmartin

Gjest
    Der var du igjen... i kjent stil... cocky, storkjeftet overoppblåst ego.. alle andre enn "meg" er de som er idiotene.... stakkers deg, gutten... slit problemene dine med helsa... nesten så jeg skulle ønske at en saftig jordfeil blåste vett og forstand ut av hele hysteriet ditt....
    Jeg spør deg om det samme:

Om en ønsker og mener 120-0-120 volt ut på sekundærsiden er viktig, er det hvertfall viktig å måle hvilke spenning primærsiden har på fasene inn.

Velger jeg 110-118 (etter hva instrumentet viser) inn på skilletrafo henger skjevheten igjen til sekundærsiden og den jobber hardere for å få 120-0-120 på sekundærsiden.

Velger jeg fasene som måler 116-116 må sekundærsiden må trafo rette mindre i forhold til 120-0-120 og trafoen trenger ikke jobbe så hardt.

Om jeg ikke kobler jording på sekundærsiden går skjevheten rett gjennom. Jording må til for å få 120-0-120

Det er slik jeg har målt for å gi trafo mest mulig rette arbeid betingelser.

Det som er litt rart er at når jeg snakket med noratel snakket vi samme noter med engang, her vil jeg med trygghet si jeg opplever det motsatte.

Les gjerne her også så du forstår hvorfor jeg er ute etter hva jeg ønsker og ikke 230volt uansett tilstand: https://equitech.com/what-is-a-balanced-power/

L

larsmartin

Gjest
    Ta deg sammen da LarsMartin.
    Aurora og Erk forklarer det som er rett.
    Og nå må du ikke blande jord i stikkontakten på ditt IT nett med sentertrappingen på sekundærsiden skilletrafoen. Det er ikke det samme, og du fatter jo ikke hvordan det henger sammen.
    Da har jeg uttalte meg feil. Sier ikke det har sammenheng. Ønskes 120-0-120 på sekundsærsiden er det forskjellig på hvilke faser som blir valgt på primærsiden. Det er poenget, men det er helt ulogisk?

Hva skal en med en skilletrafo? Hva er dens oppgave når det brukes med samme volt ut som 120-0-120volt er poenget.

Sist redigert av en moderator:

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.403
    Torget vurderinger
    1
    Jeg spør deg om det samme:

Om en ønsker og mener 120-0-120 volt ut på sekundærsiden er viktig, er det hvertfall viktig å måle hvilke spenning primærsiden har på fasene inn.

Velger jeg 110-118 (etter hva instrumentet viser) inn på skilletrafo henger skjevheten igjen til sekundærsiden og den jobber hardere for å få 120-0-120 på sekundærsiden.

Velger jeg fasene som måler 116-116 må sekundærsiden må trafo rette mindre i forhold til 120-0-120 og trafoen trenger ikke jobbe så hardt.

Om jeg ikke kobler jording på sekundærsiden går skjevheten rett gjennom. Jording må til for å få 120-0-120

Det er slik jeg har målt for å gi trafo mest mulig rette arbeid betingelser.

Det som er litt rart er at når jeg snakket med noratel snakket vi samme noter med engang, her vil jeg med trygghet si jeg opplever det motsatte.

Les gjerne her også så du forstår hvorfor jeg er ute etter hva jeg ønsker og ikke 230volt uansett tilstand: https://equitech.com/what-is-a-balanced-power/
    De skjønte vel hvem de snakket med så de ga opp?

Tenk også på at du har en trafo i alle elektriske apparater i ditt hus, de gir også beng i skjevheter og jord og konverterer spenningen ned likeså sammen med at det er galvanisk skille.
    På TN nett så har man jo ene fasen som "nullpunkt til jord", også en fase på 240V som gir 240V ut sammen med N da potensialet imellom fasene er 240V. Hvordan forklarer du at at en skjevhet på 0V-0V-240V også fungerer på den samme trafoen like godt med akkurat den samme spenningen ut på sekundær siden som 120V-0V-120V? Jo, fordi det er potensialet imellom fasene som har noe å si og den er lik i dette tilfellet og jordingen betyr faktisk ingenting på funksjon og det samme gjelder om man har kuttet jordingen. Det er også derfor man har trafoer, for å få en lite egnet spenning til å bli bedre egnet med et galvanisk skille.

Jord er ikke nødvendigvis jord, det er mange typer jord.

Jeg mener at hvitt er hvitt, dama er derimot uenig uten at jeg gidder å krangle om det og skjønner hva hun mener også. Og hun skjønner at jeg ikke bryr meg, men hun kan veldig godt mye om farger så derfor lar jeg henne velge farge like greit da hun er fagpersonen.

Sist redigert:

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.214
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Da har jeg uttalte meg feil. Sier ikke det har sammenheng. Ønskes 120-0-120 på sekundsærsiden er det forskjellig på hvilke faser som blir valgt på primærsiden. Det er poenget, men det er helt ulogisk?
    Når du måler sekundær, måler du l1 og l2 mot jord eller mot midtuttaket?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.870
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    En gang til... så er det nok. Du får ut eksakt hva du velger inn, som spenning inn og ut, målt fase-fase... Glem jord, - drit i jord, osv osv... kjøp deg noen Entreq kasser med blomsterjord, elleer et eller annet... Hvor mange forklaringer må til før du makter å forstå at jord har ingenting med dette å gjøre...??
    Eller , - som etter hvert faktisk er en reell mulighet... driver du med dette idiotiet bare for å holde helvete med andre ??

L

larsmartin

Gjest
    De skjønte vel hvem de snakket med så de ga opp?

Tenk også på at du har en trafo i alle elektriske apparater i ditt hus, de gir også beng i skjevheter og jord og konverterer spenningen ned likeså sammen med at det er galvanisk skille.
    På TN nett så har man jo ene fasen som "nullpunkt til jord", også en fase på 240V som gir 240V ut. Hvordan forklarer du at at en skjevhet på 0V-0V-240V også fungerer på den samme trafoen like godt med akkurat den samme spenningen ut på sekundær siden som 120V-0V-120V? Jo, fordi det er potensialet imellom fasene som har noe å si og jordingen betyr faktisk ingenting på funksjon og det samme gjelder om man har kuttet jordingen. Det er også derfor man har trafoer, for å få en lite egnet spenning til å bli bedre egnet med et galvanisk skille.

Jord er ikke nødvendigvis jord, det er mange typer jord.

Jeg mener at hvitt er hvitt, dama er derimot uenig uten at jeg gidder å krangle om det og skjønner hva hun mener også. Og hun skjønner at jeg ikke bryr meg, men hun kan veldig godt mye om farger så derfor lar jeg henne velge farge like greit da hun er fagpersonen.
    Hvorfor har jeg klart å høre 3 jordfeil på ca 5 år?
    Første gang demonterer jeg hele anlegget for å finne feil, målte strømmen og det var full jordfeil.
    Når den blei rettet var alt som det skulle.

Men det er en helt annen diskusjon, her snakker vi om å oppnå 120-0-120 med nærmest mulig målet inn på primærsiden. Om du mener det betyr noe er et annet tema.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.403
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor har jeg klart å høre 3 jordfeil på ca 5 år da?
    Første gang demonterer jeg hele anlegget for å finne feil, målte strømmen og det var full jordfeil.
    Når den blei rettet var alt som det skulle.

Men det er en helt annen diskusjon, her snakker vi om å oppnå 120-0-120 med nærmest mulig målet inn på primærsiden. Om du mener det betyr noe er et annet tema.
    Feilkoblinger da sikkert.

Ja, jeg skjønner at det ikke har noe å si hva hverken jeg eller andre mener eller hva fagbøker sier. Hva vil du oppnå med 120-0-120 da mener du til forskjell om du klipper jord så du får 120-120 bare? Da slipper du å tenke på jord i det hele tatt og slipper feil fra andre enheter med jord feil, dette er jo å anbefale for veldig mange faktisk.

L

larsmartin

Gjest
    En gang til... så er det nok. Du får ut eksakt hva du velger inn, som spenning inn og ut, målt fase-fase... Glem jord, - drit i jord, osv osv... kjøp deg noen Entreq kasser med blomsterjord, elleer et eller annet... Hvor mange forklaringer må til før du makter å forstå at jord har ingenting med dette å gjøre...??
    Eller , - som etter hvert faktisk er en reell mulighet... driver du med dette idiotiet bare for å holde helvete med andre ??
    Du klarer å oppnå balansert strøm uten jording på midtuttaket?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.214
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Ja, det reguleres noe, men genesis fikser det seinere til stabil 230volt. 115-0-115
    Så vi kan mao si X-0-X.

Du vet en trafo er en dum sak og sekundær siden, ideelt ser bare feltet som genereres på primær sidens spole i sin helhet, altså potensialet mellom l1 og l2, akkurat som sykkeldynamoen fra barndommen kun er interessert i hvor fort hjulet går rundt. Har du et presist plassert midtpunkt på sekundærsiden skal den alltid ha et potensiale som er midt mellom endene på spolen X-0-X. Den jobber ikke mer eller mindre for å oppnå dette, med mindre du har gjort noe uforståelig galt.

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    828
    Hvis jeg tolker det du skriver rett larsmartin, så er det kanskje på grunn av Isovolt at du angir spenningene som 120-0-120?

Har du en link til brukermanual for Adyton Isovolt 6K, kunne vært interesant å lese litt mer om den.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.698
    Sted
    Kongsberg
    Husk det er en skilletrafo. Det finnes ingen kobling mellom primærsiden og sekundærsiden.
    La oss se på bildet Erk postet:
    1665268861478.png

Du ser at det ikke er jord på primærsiden? Der kobler du L1-L2 eller L2-L3 eller L1-L3. Hva spenningen på disse er i forhold til jord spiller ingen rolle. Det spiller heller ingen rolle om de er like. Det er kun forskjellen som betyr noe.

Slik jeg tolker systemet sitter det to sekundærviklinger i serie der midtpunktet mellom de to blir det nye jordingspunktet. Dette nye jordingspunktet vil alltid ha halve nettspenningen slik vi ser på bildet. De to nye fasene vil også være 180 grader ute av fase. Der vil du alltid måle halve nettspenningen i forhold til nullpunktet på sekundærsiden selv om du ikke har koblet dette til jord noe sted. Kobler du dette til jord med et jordspyd betyr ikke det noe heller siden dette er en skilletrafo.

Det er viktig at de som er med å diskuterer dette må vite eksakt hva som er tilkoblet og hvordan det er koblet for at en diskusjon skal bli meningsfull. Jeg opplever at det kommer bruddstykker med informasjon og at det noen ganger er uklart hva som egentlig menes. Det forvirrer litt.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    LM har rotet seg ut på dypt vann, noen prøver å redde han.
    Men det eneste han gjør er å slå vekk de som prøver å redde det siste av hans ære.
    Synker raskere å raskere.
    Fagfolk prøver så godt de kan å få deg på land, men det nytter ikke.
    Bare trist.

L

larsmartin

Gjest
    Husk det er en skilletrafo. Det finnes ingen kobling mellom primærsiden og sekundærsiden.
    La oss se på bildet Erk postet:
    Vis vedlegget 856377
    Du ser at det ikke er jord på primærsiden? Der kobler du L1-L2 eller L2-L3 eller L1-L3. Hva spenningen på disse er i forhold til jord spiller ingen rolle. Det spiller heller ingen rolle om de er like. Det er kun forskjellen som betyr noe.

Slik jeg tolker systemet sitter det to sekundærviklinger i serie der midtpunktet mellom de to blir det nye jordingspunktet. Dette nye jordingspunktet vil alltid ha halve nettspenningen slik vi ser på bildet. De to nye fasene vil også være 180 grader ute av fase. Der vil du alltid måle halve nettspenningen i forhold til nullpunktet på sekundærsiden selv om du ikke har koblet dette til jord noe sted. Kobler du dette til jord med et jordspyd betyr ikke det noe heller siden dette er en skilletrafo.

Det er viktig at de som er med å diskuterer dette må vite eksakt hva som er tilkoblet og hvordan det er koblet for at en diskusjon skal bli meningsfull. Jeg opplever at det kommer bruddstykker med informasjon og at det noen ganger er uklart hva som egentlig menes. Det forvirrer litt.
    mulig jeg er dårlig til å forklare med han på noratel forstod hva jeg var ute etter på 2 minutter og vi snakket interessant og lett sammen lenge uten denne evig diskusjon. Så om det er villet misforståelse eller om det er reel er ikke lett å vite.

Enig så lenge midtuttaket er koblet til måles 120-0-120 uansett om det er full jordfeil på primær, men det er hørbart, så noe oppstår når så skjev spenning kommer inn? Det er teoretisk helt umulig. Ingen støy kan oppstå i den settingen? Trafoen gjør jobben 100% uhemmet uansett hva som kommer inn?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.698
    Sted
    Kongsberg
    Det er ikke mulig å gjøre en uttømmende diagnose av hva som skjer i hele anlegget hjemme hos deg via meldinger på et forum. Til det er det alt for mange variabler. Selv om det ikke er rocket science er det ikke LEGO heller.
    Men ja. Trafoen gjør jobben slik det nå ser ut til at du har skjønt :)

L

larsmartin

Gjest
    LM har rotet seg ut på dypt vann, noen prøver å redde han.
    Men det eneste han gjør er å slå vekk de som prøver å redde det siste av hans ære.
    Synker raskere å raskere.
    Fagfolk prøver så godt de kan å få deg på land, men det nytter ikke.
    Bare trist.
    Det jeg syntes er trist er at du fullstendige uten kunnskap alltid slenger deg med flertallet!

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Jeg liker jo å ha flertallet i mot meg, så jeg støtter deg fult ut, Lars Martin. :)

L

larsmartin

Gjest
    Det er ikke mulig å gjøre en uttømmende diagnose av hva som skjer i hele anlegget hjemme hos deg via meldinger på et forum. Til det er det alt for mange variabler. Selv om det ikke er rocket science er det ikke LEGO heller.
    Men ja. Trafoen gjør jobben slik det nå ser ut til at du har skjønt :)
    Godt å bli forstått! Der er hvertfall grunn til målingen på det tilfeldig bilde jeg delte er interessant.

Ikke noe unikt med strømmen her. Utganspunktet heller faktisk mot godt nett, det er mellom 134-141 fase/jord og thd på 1%. Isovolt gjør akkurat samme jobb som en noratel, men ved a/b lyttetest gjør isovolt noe bedre. Antagelig bedre komponenter.
    Med jordfeil på strømnettet som kan oppstå hvor som helst til tider måles det fortatt på sekundær 120-0-120, men likevel er feilen hørbar.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund
    Har prøvd å lese litt her på morgenen og tror jeg har blitt litt klokere, men søren ikke sikker.

Har jo også vært på litt av dette støm-kjøret og har enkle tiltak derom. Men du klarer ikke lure meg utpå igjen selv om du skriver at Isovolten er bedre enn en Noratel. :D

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.214
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Godt å bli forstått! Der er hvertfall grunn til målingen på det tilfeldig bilde jeg delte er interessant.

Ikke noe unikt med strømmen her. Utganspunktet heller faktisk mot godt nett, det er mellom 134-141 fase/jord og thd på 1%. Isovolt gjør akkurat samme jobb som en noratel, men ved a/b lyttetest gjør isovolt noe bedre. Antagelig bedre komponenter.
    Med jordfeil på strømnettet som kan oppstå hvor som helst til tider måles det fortatt på sekundær 120-0-120, men likevel er feilen hørbar.
    Selv om jeg ikke påstår noe om din gitte situasjon, men litt generelt, kan du være åpen for at visse fenomener er av psykisk art? At mange av oss lider av og er drevet av så stor grad av perfeksjonisme og tvang at visse avvik kan gå utover opplevelsen, reelle eller ei? For jeg ser jo at selv de som ønsker å fremstå som objektive blant oss også er opphengt i detaljer som ikke nødvendigvis oppleves som allmenngyldig reelle eller riktige. Det hjelper jo lite at verden rundt en påstår at ting nok skjer oppe i hodet til den enkelte, det man opplever, opplever man.

Det jeg prøver å si er at noen ganger kan det være lurt å la være og prøve å rettferdiggjøre sine besettelser, bare gjøre det man vil, å la pipekoret surre med sitt.

L

larsmartin

Gjest
    Selv om jeg ikke påstår noe om din gitte situasjon, men litt generelt, kan du være åpen for at visse fenomener er av psykisk art? At mange av oss lider av og er drevet av så stor grad av perfeksjonisme og tvang at visse avvik kan gå utover opplevelsen, reelle eller ei? For jeg ser jo at selv de som ønsker å fremstå som objektive blant oss også er opphengt i detaljer som ikke nødvendigvis oppleves som allmenngyldig reelle eller riktige. Det hjelper jo lite at verden rundt en påstår at ting nok skjer oppe i hodet til den enkelte, det man opplever, opplever man.

Det jeg prøver å si er at noen ganger kan det være lurt å la være og prøve å rettferdiggjøre sine besettelser, bare gjøre det man vil, å la pipekoret surre med sitt.
    God lyd begynner med ren strøm, sånn er det bare! Er fornøyd nå jeg så ikke vær bekymret for meg. Hadde jeg vært det uten strømrens? Nei! Det er bare å nappe ut jord på sekundær så få en et lite inntrykk av at strøm ikke er strøm, og at jording er mer enn sikkerhet.

Sist redigert av en moderator:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.374
    Sted
    Langesund

Opplever deg som en god menneskekjenner og en med et vidt syn. Livet kan jo leves selv uten å bare følge de harde fakta.

Sist redigert:
    L

larsmartin

Gjest
    Har prøvd å lese litt her på morgenen og tror jeg har blitt litt klokere, men søren ikke sikker.

Har jo også vært på litt av dette støm-kjøret og har enkle tiltak derom. Men du klarer ikke lure meg utpå igjen selv om du skriver at Isovolten er bedre enn en Noratel. :D
    En er ikke hifi freak før jordspydet stikker opp av gulvet i stua.

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    9.818
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det jeg syntes er trist er at du fullstendige uten kunnskap alltid slenger deg med flertallet!
    Nei slenger meg ikke med flertallet.
    Men de som faktisk har kunnskap.
    Forresten veit du noe om min kunnskap eller hva jeg har kunnskap om?
    Men igjen bruker du en merkelig form for teknikk for å prøve og fordumme andre.
    Jeg hører faktisk på folk som har kompetance på sine felt.
    Igjen en tråd som bare dreier seg om deg og ditt.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    44.214
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Opplever deg som en god menneskekjenner og en med et vidt syn. Livet kan jo leves selv uten å følge de harde fakta.
    Eneste harde fakta er at vi er mennesker og de aller fleste mennesker har sider som for andre virker irrasjonelle. Så lenge man ikke skader noen, synes jeg folk må få gjøre som de vil. At tastaturprofessorene og deres rævdiltere til stadighet bidrar til slike endeløse debatter gjør dem ikke til noen helter i mine øyne.

Kabler, demping og strøm er faktorer jeg heldigvis ikke må fokusere så mye på for å få en god lytteopplevelse, men jeg har mine ting.

L

larsmartin

Gjest
    Nei slenger meg ikke med flertallet.
    Men de som faktisk har kunnskap.
    Forresten veit du noe om min kunnskap eller hva jeg har kunnskap om?
    Men igjen bruker du en merkelig form for teknikk for å prøve og fordumme andre.
    Jeg hører faktisk på folk som har kompetance på sine felt.
    Igjen en tråd som bare dreier seg om deg og ditt.
    Det er utrolig hva en kan lese ut av noen kommentarer.
    Tok jeg feil om kunnskapen din?

L

larsmartin

Gjest
    Eneste harde fakta er at vi er mennesker og de aller fleste mennesker har sider som for andre virker irrasjonelle. Så lenge man ikke skader noen, synes jeg folk må få gjøre som de vil. At tastaturprofessorene og deres rævdiltere til stadighet bidrar til slike endeløse debatter gjør dem ikke til noen helter i mine øyne.

Kabler, demping og strøm er faktorer jeg heldigvis ikke må fokusere så mye på for å få en god lytteopplevelse, men jeg har mine ting.
    Når du deler dine flotte Macintosh produkter gleder jeg med deg, men bytter ikke til Macintosh av den grunn. Intensjon min er ikke å hjernevaske alle til å rense strøm, men at det er uten betydning er helt feil!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn