Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.425
    Sted
    Oslo
    Har egen kurs, skilletrafo, strømrens, fibernettverk til tv. Ingen apparater tilkoblet og plasser langt ifra anlegget. Likevel kan jeg ikke ha tv i standby uten at lyden blir negativt påvirket. Vurderer å kjøpe dette å legge over tv-oppsettet.
    Hva med å surre aluminiumsfolie rundt hele huset og jorde den? "Tin foil hat" for avanserte.

P

parafinoksen

Gjest
    Ja det er den nye måten å under holde seg på å bli under holdt , og det er helt ufarlig og frivillig

Når du ikke kommer med noe konstrukt ivt ,,,Kan jeg spørre hvilken grunn du er her for av dem ,,, ?
    Nei, håper jo på å kunne plukke opp noe fornuftig (og de kunnskapsrike øser jo ut, tålmodige som de er). Utover det er det bisarr lesning. Men du har jo rett, det er bare å holde seg unna.

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    828
    Hvordan kan man så have elektronik i et fly, som er langt mere følsomt end hifi? F.eks ILS (som hvis jeg husker rigtigt), er 150 µV ved fuldt udslag.
    Jording av fly er meget viktig f.eks ved drivstoff fylling.
    1665306739988.png

og når flyet er i luften er det egne inretninger for å redusere og overføre statisk elektrisitet vekk fra flyet.
    1665307116688.png

Du kan jo tenke deg hvordan det vil være å være den første som berører flyet som nettop har landet og parkert og får flere tonn med flykropp sin statiske oppladed elekrisitet gjennom kroppen.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nei, håper jo på å kunne plukke opp noe fornuftig (og de kunnskapsrike øser jo ut, tålmodige som de er). Utover det er det bisarr lesning. Men du har jo rett, det er bare å holde seg unna.
    nei nei nei , det er jo valfritt og gratis ogaå for cherleaderene som sitter å gotter seg på sidelinje og hopper inne når noen sparkes " eller skal grilles😄

P

parafinoksen

Gjest
    nei nei nei , det er jo valfritt og gratis ogaå for cherleaderene som sitter å gotter seg på sidelinje og hopper inne når noen sparkes " eller skal grilles😄
    Ja, nå legger vel grillkyllingen opp til det selv. Veldig.

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 856411

og når flyet er i luften er det egne inretninger for å redusere og overføre statisk elektrisitet vekk fra flyet.
    Vis vedlegget 856412
    Du kan jo tenke deg hvordan det vil være å være den første som berører flyet som nettop har landet og parkert og får flere tonn med flykropp sin statiske oppladed elekrisitet gjennom kroppen.
    Allt i fly er jordet som i båter og biler og tilmed motor sykkel
    Sjerming er enda viktigere her smt jording

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.905
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nei nei. Alle går rundt grøten med lm sine ablegøyer. Har han husket å jorde seg selv? Der oppstår støyen. Mye støy fra den kanten. SR har løsningen og kanskje vi kan få mindre støy overført?

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Nei nei. Alle går rundt grøten med lm sine ablegøyer. Har han husket å jorde seg selv? Der oppstår støyen. Mye støy fra den kanten. SR har løsningen og kanskje vi kan få mindre støy overført?

Ha ha , tenker da jeg satt naken og lodda nye receivere i daccen ,,,,
    Ok ligger litt i tråden , og ikke feil med under holdning så lenge ikke er hard krenking av personer

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.861
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Men hvorfor er du så overbevist om at det sitter i hode og ikke elektronikken? Hvordan har du kommet dit?
    Mener du så lenge elektronikken virker og det ikke er hørbar støy gis det optimal lyd, det er først når strømmen er så dårlig at forsterkeren slutter å virke det har betydning? Og hva tenker du om vedlegget til ymir, bare tull?
    1) Fordi vi helt åpenbart snakker om så små forskjeller (hvis noen) at du vil være sterkt påvirket av et antall biaser (som jeg nevnte for noen sider siden) - så det er ingen inkludert deg selv som har den fjerneste anelse om noe av dette virker eller ikke.

2) Som mange har påpekt er det slik at alle velkonstruerte komponenter rydder godt opp i dette selv. Såvidt meg bekjent finnes det rett og slett ikke noe mystisk, ikke hørbart på strømnettet som sniker seg forbi komponentene og "fjerner sjelen" i musikken, dette er rent oppspinn fra de som ønsker å selge tullball til altfor mye penger.

Du har brukt mer på strømrens enn hele systemet mitt koster her jeg sitter, for å rydde opp i noe ingen andre enn deg selv hører. Dette er altså helt nødvendig for at det i det hele tatt skal være mulig å høre på anlegget akkurat hos deg, mens ca alle andre er fornøyd med strømledningen som fulgte med komponentene, gammelt ledningsnett i veggen og et helt normalt sikringsskap? Jeg sier det igjen: Mystisk.

Sigma62

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Antall liker
    738
    Vis vedlegget 856411

Vis vedlegget 856412
    Som jeg ser det, er det fælles potentiale. Jeg tror LM mener Jord som i jordspyd.

Sist redigert:

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    828

Det er altfor stor ohm motstand i kroppen til at dette blir effektivt ved lytting. Antistatisk jordet armbånd er mer effektivt for å beskytte mot statiske utladinger når man jobber med følsom elektronikk. Fester man jordede krokodilleklemmer til øremuslingen derimot..... ;)

Ask4me22

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Antall liker
    828
    Men hvorfor er du så overbevist om at det sitter i hode og ikke elektronikken? Hvordan har du kommet dit?
    Mener du så lenge elektronikken virker og det ikke er hørbar støy gis det optimal lyd, det er først når strømmen er så dårlig at forsterkeren slutter å virke det har betydning? Og hva tenker du om vedlegget til ymir, bare tull?
    Kan jo komme med et eksempel på hvor lett sanseapparatet vårt er å påvirke.

Les f.eks denne om Hodelus
    1665327022625.png

Klør det litt i skalpen nå?

Sist redigert:

HAREPUSEN

avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Antall liker
    3.151
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Likte den med kroko dille klemmer i øra : ), Hos meg og spesiellt med tanke på tørre tida , og allt er syntetisk så da ved betjening av grammofoen og usb inn / uttak , hvis jeg husker det tar jeg av meg om ikke begge men ene sokken,,, da er man ikke statisk lenger .Det betinger sokken av før du gjør jobben . )

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.406
    Torget vurderinger
    1
    Det er jeg enig, men er nok ikke verre enn at støyen må ha et sted å gå. Virker som på norske skoler lærer de ikke jording er viktig, mulig pga IT-nett er mest brukt.
    En bekjent som hadde utdannelse innen satellitt kommunikasjon sa jording kabel var superviktig og jo tykkere jo bedre. Hvorfor teoriene spriker så veldig veit ikke jeg, men hørbart er det absolutt.
    Satelittene har 150 kvmm ledning koblet til jord på et IT nett i Sudan, dette gjør at man kan klatre opp på de for å ta service og derfor de holder banen så godt, blir som å kjøre drage/kite. Sparer masse penger på rakett fuel på service også!

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.406
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ihvertfall gått tom for skje, i alle størrelser:

L

larsmartin

Gjest
    1) Fordi vi helt åpenbart snakker om så små forskjeller (hvis noen) at du vil være sterkt påvirket av et antall biaser (som jeg nevnte for noen sider siden) - så det er ingen inkludert deg selv som har den fjerneste anelse om noe av dette virker eller ikke.

2) Som mange har påpekt er det slik at alle velkonstruerte komponenter rydder godt opp i dette selv. Såvidt meg bekjent finnes det rett og slett ikke noe mystisk, ikke hørbart på strømnettet som sniker seg forbi komponentene og "fjerner sjelen" i musikken, dette er rent oppspinn fra de som ønsker å selge tullball til altfor mye penger.

Du har brukt mer på strømrens enn hele systemet mitt koster her jeg sitter, for å rydde opp i noe ingen andre enn deg selv hører. Dette er altså helt nødvendig for at det i det hele tatt skal være mulig å høre på anlegget akkurat hos deg, mens ca alle andre er fornøyd med strømledningen som fulgte med komponentene, gammelt ledningsnett i veggen og et helt normalt sikringsskap? Jeg sier det igjen: Mystisk.
    Så du mener dette er tull? https://pqa.no/elektromagnetisk-interferens-hoyfrekvent-stoy/

Noen må ha fortalt deg det ikke er hørbart og du stoler på de?

Hva er grunn til industrifilter finnes om strømforsyninger er en rens og lager perfekt spenning uansett hva som kommer inn?
    Alt påvirkes av støy på nettet bortsett fra hifi?

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.806
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Så du mener dette er tull? https://pqa.no/elektromagnetisk-interferens-hoyfrekvent-stoy/

Hva er grunn til industrifilter finnes om strømforsyninger er en rens og lager perfekt spenning uansett hva som kommer inn?
    sier du at du har så dårlige strømforsyninger i dine hifiremedier at de ikke er immune mot disse tingene?
    Hva vil det da bety for resten av komponentvalgene - at de også er 3 sortering?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.406
    Torget vurderinger
    1

Du får skru av alt da, og bare ha stereoen på. Vedder på støyen fortsatt er der. Så nå snakker vi bare om støy fra forsterkeren! :ROFLMAO:
    Samme støyen fra batteridrift etc. Bare feil på feil på feil.

Evnt. At man tar inn radiosignaler, noe som er vanlig med rør utstyr (jordet eller ikke). Det registreres lett som støy, ved hjelp av gain så får man høynet signalet så man faktisk hører hva det er (musikk/tale og hvilket språk, det trenger ikke å være fra Norge denne støyen kommer fra).
    Kanskje ikke så rart at BBC, som vet hva de holder på med lagde et Faraday bur for hele bygningen.

Sist redigert:

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.861
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.861
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1

Jeg tror ikke støy utenfor det hørbare området, som ikke materialiserer som hørbart støy eller sus i høyttaleren har en praktisk effekt på lydkvaliteten nei.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.486

Som du trolig vet så fungerer vårt hifi utstyr på DC strøm. Bortsett fra utgangstrinnet er mest vanlig spenninger 1.8v 3,3v 5v til 2x15 volt.

HiFi benytter fortsatt mye linjere strømforsyninger hvor en finner en trafo som tar ned 240 volt AC til typsik 2x18 volt (36v) AC. Det gir et spenningsfohold på 6.66:1. Det betyr at om det kommer støy på primærsiden i størrelseorden 1 volt vil den da bli transformert ned til 0,15 volt. Om da signalet i det hele tatt kommer gjennom transformatoren som er optimalisert for å operere med 50 Hz. Mer trolig gir slik støy vameutvikling og hum uten at jeg har lest noe fakta på om dette også gjelder i samma grad for høyfrekvent AC slik det gjør med DC?

Neste trinn er å gjøre om AC til DC. Dette gjøres med dioder som typsik behøver spenning fra vel 0,4 til 0,7 volt før de aktiveres. Altså er støyen allerede nå undertrykket. Dette før man filtrerer og regulerer spennning til ønsket verdi.
    I denne Circuit Simulator kan du selv teste hva som skjer om du endrer spenning på trafo til typiske støynivåer under 1 volt.
    https://tinyurl.com/2lyja7vl (dobbelklikk på komponenten du vil endre verdi på)

Om man vil gjøre tiltak i forhold til rapporten du linket kjøp utstyr i stålkabinetter da pent maskinert aluminium gjør lite for å undertrykke eletromagnetisk støy. Samt koble apparater med lavpris SMPS i plast/aluminiumbokser et stykke unna og gjerne på annen kurs enn haifai'n.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.699
    Sted
    Kongsberg
    Jeg tror ikke støy utenfor det hørbare området, som ikke materialiserer som hørbart støy eller sus i høyttaleren har en praktisk effekt på lydkvaliteten nei.
    Det er feil, og jeg har første hånds erfaring med problemstillingen i forbindelse med utvikling av audio kretsløp. Jeg har målinger av fenomenet også.
    Dette har for øvrig vært kjent i mange år. Forstyrrelser laaaaaangt opp i frekvensområdene kan (under de rette omstendighetene) føre til ulineariteter i kretsene som håndterer audiosignalet. Disse ulinearitetene er der også ved audiofrekvenser fører enkelt og greit til forvrengning av signalet.
    Altså, det er ingen støy, men det er forvrengning av signalet.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.486
    Det er feil, og jeg har første hånds erfaring med problemstillingen i forbindelse med utvikling av audio kretsløp. Jeg har målinger av fenomenet også.
    Dette har for øvrig vært kjent i mange år. Forstyrrelser laaaaaangt opp i frekvensområdene kan (under de rette omstendighetene) føre til ulineariteter i kretsene som håndterer audiosignalet. Disse ulinearitetene er der også ved audiofrekvenser fører enkelt og greit til forvrengning av signalet.
    Hvordan ble støye injektert? Stråling eller fysisk kontakt?

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    7.861
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Det stoler jeg på at du har rett i. Så da er det tredelte 10,000kr spørsmålet om

A) disse omstendigheter rutinemessig oppstår hjemme hos folk
    B) ikke håndteres av komponentene selv
    C) og i så fall løses av typiske strømremedier fra Anzuz og co.

L

larsmartin

Gjest
    Som du trolig vet så fungerer vårt hifi utstyr på DC strøm. Bortsett fra utgangstrinnet er mest vanlig spenninger 1.8v 3,3v 5v til 2x15 volt.

HiFi benytter fortsatt mye linjere strømforsyninger hvor en finner en trafo som tar ned 240 volt AC til typsik 2x18 volt (36v) AC. Det gir et spenningsfohold på 6.66:1. Det betyr at om det kommer støy på primærsiden i størrelseorden 1 volt vil den da bli transformert ned til 0,15 volt. Om da signalet i det hele tatt kommer gjennom transformatoren som er optimalisert for å operere med 50 Hz. Mer trolig gir slik støy vameutvikling og hum uten at jeg har lest noe fakta på om dette også gjelder i samma grad for høyfrekvent AC slik det gjør med DC?

Neste trinn er å gjøre om AC til DC. Dette gjøres med dioder som typsik behøver spenning fra vel 0,4 til 0,7 volt før de aktiveres. Altså er støyen allerede nå undertrykket. Dette før man filtrerer og regulerer spennning til ønsket verdi.
    I denne Circuit Simulator kan du selv teste hva som skjer om du endrer spenning på trafo til typiske støynivåer under 1 volt.

Om man vil gjøre tiltak i forhold til rapporten du linket kjøp utstyr i stålkabinetter da pent maskinert aluminium gjør lite for å undertrykke eletromagnetisk støy. Samt koble apparater med lavpris SMPS i plast/aluminiumbokser et stykke unna og gjerne på annen kurs enn haifai'n.
    Alle apparater i Norge er CE godkjent og innen for eu kravene. Hvorfor oppstår problemer som vises i linken om strømmen er så perfekt som du beskriver?
    Hva mener du skjer inni komponentene når det ikke funker pga strømmen inn?

Eller hvorfor funker dette trikset om strøm er så perfekt som du viser til?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.699
    Sted
    Kongsberg

Hvordan ble støye injektert? Stråling eller fysisk kontakt?
    Det spiller ingen rolle om støyen kommer fra stråling eller fysisk kontakt så lenge den eksisterer som en spenning i kretsløpet.
    Din utredning i post 583 er har også noen feil. En diode undertrykker ikke støy hvis den allerede er forspent i lederetningen, og det er den jo rett som det er.
    Det er også slik at selv om regulatorer undertrykker støy så har man i alle kretsløp kapasitive koblinger som slipper støy rett gjennom.
    Dette tema er såpass komplisert at det krever nøye planlagte PCB layout for at problemet skal minimeres.

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    4.406
    Torget vurderinger
    1
    Alle apparater i Norge er CE godkjent og innen for eu kravene. Hvorfor oppstår problemer som vises i linken om strømmen er så perfekt som du beskriver?

Eller hvorfor funker dette trikset om strøm er så perfekt som du viser til?
    Støyen du hører kan like godt være luftbåren fra utlandet, du får høre med han satelitt kompisen din om det. Han burde klare å forklare deg hvordan signaler reflekterer i atmosfæren, det er slik man fikk til radio kommunikasjon før i tiden over lengre strekker før satelittene ble tatt mer i bruk. Et signal kan hoppe flere ganger imellom jordoverflaten og atmosfæren om betingelsene for det er lagt til rette så kan man nå jorden rundt.

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.160
    Sted
    Tårnåsen
    Det er vel også derfor dere har EMI/LP-filtre på inngangene til Vera? Husker en lang tråd i Audio Science Review hvor blant annet March Audio mente det var ekstremt viktig siden ultrasonisk støy ellers kan moduleres ned i hørbart område via PWM eller noe i den duren? Maty eller hvem det var demonstrerte hvor ille det kunne bli... Beklager finner ikke akkurat tråden.. Kanskje jeg husker feil tilogmed ;-)

L

larsmartin

Gjest
    Støyen du hører kan like godt være luftbåren fra utlandet, du får høre med han satelitt kompisen din om det. Han burde klare å forklare deg hvordan signaler reflekterer i atmosfæren, det er slik man fikk til radio kommunikasjon før i tiden over lengre strekker før satelittene ble tatt mer i bruk. Et signal kan hoppe flere ganger imellom jordoverflaten og atmosfæren om betingelsene for det er lagt til rette så kan man nå jorden rundt.
    Dessverre er han død. Rappet gjenstander fra blucher som ligger på 70-90m dyb så gikk det plutselig gæernt. Dessverre dør ugresset til slutt så godt vi har deg som god erstatning. Hva tenker du om problemet?

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.699
    Sted
    Kongsberg
    Det stoler jeg på at du har rett i. Så da er det tredelte 10,000kr spørsmålet om

A) Problemer med støy på nettet er reelt. Det er utallige eksempler på at elbilladere, lyspærer, invertere fra solceller, switch mode strømforyninger lager problemer. Det er imidlertid ikke slik at samme elbillader lager samme problem i to forskjellige installasjoner. Strømnettets konfigurasjon med induktanser og resistanser påvirker sammenhengen. Det er heller ikke alle som har utstyr som lar seg påvirke like lett. Noen audioforsterkere er dårlig designet.

B) Jo. Det går an å lage utstyr som ikke påvirkes av dårlig strømnett. Men det koster noe ekstra og i billige DAB radioer, vaksemaskiner etc. tar de seg ikke bryet med å lage gode systemer. At utstyr i prisklassen over 50k ikke klarer dette er for dårlig

C) Strømrensing fungerer. Men ikke all strømrensing fungerer. Alt som heter noe med tesla, cryo, quantum osv. er bare tull. De som lager noe som fungerer klarer å dokumentere det med et faglig språk.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.699
    Sted
    Kongsberg
    Det er vel også derfor dere har EMI/LP-filtre på inngangene til Vera? Husker en lang tråd i Audio Science Review hvor blant annet March Audio mente det var ekstremt viktig siden ultrasonisk støy ellers kan moduleres ned i hørbart område via PWM eller noe i den duren? Maty eller hvem det var demonstrerte hvor ille det kunne bli... Beklager finner ikke akkurat tråden.. Kanskje jeg husker feil tilogmed ;-)
    Se om du finner tråden da. Hadde vært lærerikt å sett Maty's eksperiment. Jo, jeg brukte en del tid på EMI/RF filteret på Vera. Det er fin balanse på mengden filtrering uten at det går ut over lydkvaliteten. Ekstremt god kobling fra XLR kontakten til chassis er også viktig og jeg setter inn kontaktene med carbonpasta for å sikre god langvarig kontakt.

• Liker
    Reaksjoner: erk

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.486
    Alle apparater i Norge er CE godkjent og innen for eu kravene. Hvorfor oppstår problemer som vises i linken om strømmen er så perfekt som du beskriver her?

Eller hvorfor funker dette om strøm er så perfekt som du viser til?
    Jeg forsøkte vise deg hva komponentene i typsik analog stereo evner utføre av støyreduksjon. Forsøk gjerne linken jeg laget og test selv hva som skjer når støykomponenten reduseres i komponentene.

Siste linker et helt annet problem. Datamaskin som går i heng fordi den selv er utstyrt med en dårlig strømforsyning eller programkode er ikke så relevant for den analoge delen av stereo'n vår. Typisk oppstår slike glitcher når MCU i apparatet får data den ikke er trent til å forstå, eller den får for lite strøm i en kort periode slik at minneregisteret og/eller pinstatus ikke gjenspeiler virkelig verden og CPU jobber med feile data.

1665327743461.png

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.486
    Det spiller ingen rolle om støyen kommer fra stråling eller fysisk kontakt så lenge den eksisterer som en spenning i kretsløpet.
    Din utredning i post 583 er har også noen feil. En diode undertrykker ikke støy hvis den allerede er forspent i lederetningen, og det er den jo rett som det er.
    Det er også slik at selv om regulatorer undertrykker støy så har man i alle kretsløp kapasitive koblinger som slipper støy rett gjennom.
    Dette tema er såpass komplisert at det krever nøye planlagte PCB layout for at problemet skal minimeres.
    Takker for utdyping. Jeg forstår at det ikke spiller noen rolle hvordan støy kommer inn, men var nyskjerrig på ditt konkrete tilfelle var konstruert eller real life problem.

Hmmm.. Forspendt diode vil vel allerede har en ønsket komponent som er høyere en støyen. Betyr det at man da eventuelt skulle se slik høyfrekvent støy som pulser med diode switching og dermed kunne feiltolke den som switching støy?

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.004
    Torget vurderinger
    2
    Nå er ikke effekttrinn de som påvirkes mest.
    Preamp og kilder sliter mer og MC trinn mest. Løsningen til parasound er vel den enkleste. R core transformator.
    Ser de nå også benytter R core til inngangstrinn på effekttrinn.
    Det handler om høye og lave arbeids spenninger.
    EMC filtre i elektronikk med smps er dessverre avhengig av "høy kildeimpedans" for å fungere. Hypex ucd 400 plate forsterker fungerte heller dårlig hos med der kildeimpedansen er lav. Resultat er at støyen forsterkes istedenfor å dempes.
    Løsningen her var å fjerne støykilder, da hovedsakelig kompakt lysrør, først til glødelamper og deretter til LED.
    LED var til å leve med da glødelamper varte så lenge.
    Deretter ble kursen skilt fra de andre kursene. Beste løsning her, inn til bilen skal lades, men den bestemmer jeg jo når den skal lades.
    Det skal bli interessant nå når "alle" skal ha seg solcelle anlegg, dette blir en ny stor støykilder i installasjonen.

L

larsmartin

Gjest

Denne strømforsyningen påvirkes av strømtiltak. Vanskelig å vite om det er ren sinus eller stjernejord som er årsaken.
    Har du noen tips til endringer av gryphon sin filosofi siden du vet forskjell på strømforsyning og hva som påvirker?

Eller er det bare tull og tøys alt gryphon driver med og strømforsyning på 3kg integrert i en klasse d gjør nøyaktig samme jobben?

Our starting point for Commander was Gryphon’s extraordinary Pandora, widely regarded
    as one of the world’s finest preamplifiers. Commander shares Pandora’s Dual-Mono
    layout with separate chassis for signal and power supply circuitry. Pandora’s single-
    ended Class A input buffer is retained, as it offers the compelling advantage of passing
    the signal through the smallest possible number of electrical components–two transistors
    and a single resistor–yielding sound that is exceptionally transparent, fast, natural and
    open. Neither preamplifier employs any global negative feedback

Naturally, Commander embodies major advances in many sonically-critical areas,
    including a high-precision, extremely low noise voltage reference in connection with the
    analogue series regulators which supply the amplifier stages. The Commander’s voltage
    reference has approximately 50 times lower noise than the already-excellent reference
    used in Pandora! A pair of fully discrete, linear power supplies feed each channel’s
    analog circuit while a third is dedicated to the digital control circuitry, thus maintaining
    absolute mechanical separation and electrical isolation between digital and analog
    sections.

The distinctive finish of the Gryphon Commander and its companion Apex power amplifier symbolizes the authority and vitality of their music reproduction, which set new standards in such crucial aspects as timing, bass control, dynamic expansion and transparency. Commander’s power supply includes four custom-made toroidal transformers—two per stereo channel—engineered for minimal noise. Two of these (one per channel) power the dual-mono preamplifier circuits while the second pair are reserved for upcoming Gryphon source components, thereby ensuring a future-proof upgrade path.

Sist redigert av en moderator:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn