Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Myten om egenlyd fra gull og sølv lever i beste velgående....
    Jeg håper ikke sølv har egenlyd men litt sølv fortjener jeg likevel :)

    I motsetning til kinoloftet er det ikke så mange eller lange signalkabler som trengs til stereon så der har jeg nå sølvkabler fra Audio Note (AN digger sølv i alle sine produkter) samt en nydelig OCC sølv XLR-kabel med karbonskjerm fra selveste @whistler mellom DAC og forsterker. Det er ikke så fryktelig dyrt samtidig som det har topp kvalitet på plugger osv.

    All internkabling i min ASR forsterker er for øvrig også sølv fra Mundorf mens jeg bestilte min ASR riaa med Mundorf kobber som konstruktøren mente passet best der. Det er ikke noe ASR markedsfører spesielt så det er gjort primært ut fra en vurdering av lyden så vidt jeg kan bedømme.

    Ellers har jeg foreløpig Wireworld HT-kabler men de erstattes snart av noen kjempeflotte kreasjoner fra @whistler laget med en halvkilo OCC sølv (5mm2 per pol) og ellers det beste av materialer inkludert spader, karbonskjerm og naturfiberisolasjon, basalt ytterstrømpe. Tryglet om at han kunne lage slike til meg etter at jeg så kvaliteten på XLR-kabelen hans. Det blir nok meget flotte saker som gir litt ekstra eierglede grunnet både materialkvalitet og alt arbeidet som legges ned:)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.571
    Antall liker
    3.139
    Sted
    Oslo
    Helt borte er nok ikke Gryphon vedrørende kabel teknologi...pris og kostnytte kan diskuteres som alltid, men det de skriver er jo i tråd med kjent fakta og såkalt grunnleggende fysiske lover. Her er ett lite utdrag fra Gryphon's kabel intro også kalt egen reklame...

    • To judge by some cable manufacturers’ “technical” explanations, you could be forgiven for thinking that cable differences are voodoo, black magic or hallucinations. But the simple fact is that there are straightforward laws of physics that govern impedance, inductance, capacitance and hysteresis and, through them, sonic performance. At Gryphon Audio Designs, we have made it our mission to identify and control the practical construction parameters which define these crucial mechanisms.

    • Gryphon Audio Designs offers audiophile- grade cables with high-purity conductors and carefully selected dielectric materials to optimize the essential low impedance, low inductance and low capacitance characteristics necessary to achieve the full, free flow of music.

    • Through careful selection of ultra pure conductors and dielectrics, high construction quality and extreme mechanical stability, Gryphon Audio cables dramatically reduces noise, grunge and colouration, revealing the natural space, dimensionality, tone and dynamics of the original musical performance.

    • All VANTA Cables are terminated with carefully selected audio grade connectors from some of the leading manufactures in the world, such as Oyaide and Neutrik. The connectors are soldered to the Silver-Gold conductors under microscope to make sure that all connections are soldered to perfection. Nothing is left to chance. Everything is thought through to the very last detail… As we tend to say: “The devil lies in the detail”.
    Egentlig ganske typisk teknikk. De tar utgangspunkt i noe som forsåvidt er riktig, men legg merke til at de ikke kobler "forbedringene" til de samme fysiske lovene. Allerede i punkt to begynner de å påstå ting veldig løst basert på fysikken, og det sklir stadig mer ut i avsnittene som følger.

    Når de påstår at de har oppnådd lav impedans, induktans og kapasitans i forhold til andre kabler hadde det vært veldig enkelt å vise målingene, og med litt mer innsats begrunne hvorfor dette påvirker lyden slik de påstår.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.611
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    0
    Brukte tykke Wirewold Gold Eclipse 4 kabler tidligere. Nå bruker Nordost Heimdall. De skaper et enorm stort rom og har mye mer snert og slam i bassen i forhold til Wireworld. Men viktigst er at de kan ligge under teppet.
    Wireworld er mer "pudding" i bassen.....? :unsure:
    Flate kabler funker best under teppet... (y)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.087
    Antall liker
    6.557
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    er ikke uenig i at det er kvalitetsforskjeller på produkter. likevel så vil jeg tro at der det spares er på termineringer fremfor selve kabelen. Da er det ikke kabelen som er av lavere kvalitet - om den er det , det er termineringen. Da blir det veldig rart for meg at man skriver at kabelen ikke er egnet, som noen mener å mene, men termineringene. Terminerer man selv virker det å være hipp som happ hvilke kabelstump man benytter da alle er gode nok og mer en så.

    Det er tross alt mer kostbart å lage noe som er utenfor spesifikasjoner en ren hyllevare, og biltema drar nok ganske gode stordrift fordeler vedrørende pris, noe som kan komme oss forbrukere tilgode-
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.688
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tråden har ihvertfall totalt forlatt sitt tema.
    Det har en tendens til å skje av ymse årsaker.
     
    • Haha
    Reaksjoner: TAS

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.336
    Antall liker
    16.439
    Sted
    Østfold
    Egentlig ganske typisk teknikk. De tar utgangspunkt i noe som forsåvidt er riktig, men legg merke til at de ikke kobler "forbedringene" til de samme fysiske lovene. Allerede i punkt to begynner de å påstå ting veldig løst basert på fysikken, og det sklir stadig mer ut i avsnittene som følger.

    Når de påstår at de har oppnådd lav impedans, induktans og kapasitans i forhold til andre kabler hadde det vært veldig enkelt å vise målingene, og med litt mer innsats begrunne hvorfor dette påvirker lyden slik de påstår.
    Er det ikke det som er blitt det vanlige da? Nordost har holdt på med det samme i minst 15 år, snakker om fysikken, null bullshit, dette har vi kontroll på, derfor koster disse 100000kr og låter sååå mye bedre enn alt annet. Ytelsesargumentet ser ut til å henge sammen med teknologiargumentet men i virkeligheten er det null kobling. Det eneste vi egentlig kan lese ut av teksten som ble sitert over er at de enten ikke kan lodde eller har alvorlig svekket syn.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.165
    Antall liker
    10.688
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nei, men mange tråder får en lei tendens til å dreie seg om hans prioriteringer og investeringer.
    Tilbake til Topic!
     

    Alek264

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.06.2017
    Innlegg
    2.671
    Antall liker
    1.838
    Sted
    Høyjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg stiller meg ihvertfall sterkt tvilende. Tvilende til at det finnes nok popkorn i verden til en tråd som denne, i disse tider.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    For noen må ting koste litt mer for at det skal være attraktivt. Er det for billig vil de ikke ha det.

     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.622
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.801
    Antall liker
    2.028
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Egentlig ganske typisk teknikk. De tar utgangspunkt i noe som forsåvidt er riktig, men legg merke til at de ikke kobler "forbedringene" til de samme fysiske lovene. Allerede i punkt to begynner de å påstå ting veldig løst basert på fysikken, og det sklir stadig mer ut i avsnittene som følger.

    Når de påstår at de har oppnådd lav impedans, induktans og kapasitans i forhold til andre kabler hadde det vært veldig enkelt å vise målingene, og med litt mer innsats begrunne hvorfor dette påvirker lyden slik de påstår.
    Precis...de fleste produsenter beskriver egne produkter som noe ekstra, helt normal forretningspraksis. Legg merke til Gryphon benytter blant annet Neutrik plugger og lodder under mikroskop for best mulig kontakt, noe som indikerer kvalitet (om det står til kostnytte er en annen diskusjon).

    Så vidt meg bekjent er det veldig få som oppgir komplette målinger. Kimber Cables bruker å vise spec på de rimelige kabel seriene, positivt sett viser de også tverrsnitt og oppbygning i produktet.

    Eksempel

    Kimber Kable 8TC høyttalerkabel (For øvrig en meget god og rimelig kabel).

    • Cp) parallel capacitance: 821.0 pF @ 20kHz
    • (Cs) series capacitance: 820.0 pF @ 20kHz
    • (Lp) parallel inductance: 0.409 µH @ 20kHz
    • (Ls) series inductance: 0.345 µH @ 20kHz
    • (Rdc) dc resistance: 0.018?
    • (Xt) total reactance: 0.044? @ 20kHz
    • Frequency response ±0.5db dc-300kHz

    • Sixteen individual TCSS conductors, eight clear and eight white, arranged in a large format braid
    • Individual conductors are Hyper-pure copper with VariStrand conductor geometry
    • Insulating dielectric is a high pressure, low temperature extruded fluorocarbon
    • Aggregate wire size is two 9 awg conductors

    KK8TC_000.jpg
    KK8TC_ill.jpg
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.159
    Antall liker
    6.648
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Min teori er at det er betalte troll fra popkornprodusentene som står bak mange innlegg i denne type tråder. Statistikk fra 2021 viser at nesten 25% av popcornomsetningen til Maarud ble konsumert i forbindelse med lesing av tråder om enten kabler eller klasse D forsterkere.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Precis...de fleste produsenter beskriver egne produkter som noe ekstra, helt normal forretningspraksis. Legg merke til Gryphon benytter blant annet Neutrik plugger og lodder under mikroskop for best mulig kontakt, noe som indikerer kvalitet (om det står til kostnytte er en annen diskusjon).

    Så vidt meg bekjent er det veldig få som oppgir komplette målinger. Kimber Cables bruker å vise spec på de rimelige kabel seriene, positivt sett viser de også tverrsnitt og oppbygning i produktet.

    Eksempel

    Kimber Kable 8TC høyttalerkabel (For øvrig en meget god og rimelig kabel).

    • Cp) parallel capacitance: 821.0 pF @ 20kHz
    • (Cs) series capacitance: 820.0 pF @ 20kHz
    • (Lp) parallel inductance: 0.409 µH @ 20kHz
    • (Ls) series inductance: 0.345 µH @ 20kHz
    • (Rdc) dc resistance: 0.018?
    • (Xt) total reactance: 0.044? @ 20kHz
    • Frequency response ±0.5db dc-300kHz

    • Sixteen individual TCSS conductors, eight clear and eight white, arranged in a large format braid
    • Individual conductors are Hyper-pure copper with VariStrand conductor geometry
    • Insulating dielectric is a high pressure, low temperature extruded fluorocarbon
    • Aggregate wire size is two 9 awg conductors

    Vis vedlegget 855187 Vis vedlegget 855188
    Ser at de ikke tok med det flotte "promp i en kurvstol" argumentet til parafinoksen - typisk :ROFLMAO:
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.620
    Antall liker
    84.942
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Min teori er at det er betalte troll fra popkornprodusentene som står bak mange innlegg i denne type tråder. Statistikk fra 2021 viser at nesten 25% av popcornomsetningen til Maarud ble konsumert i forbindelse med lesing av tråder om enten kabler eller klasse D forsterkere.
    Slikt er visstnok ikke lov. Bare se hva som skjedde med Kardashian!
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Helt borte er nok ikke Gryphon vedrørende kabel teknologi...pris og kostnytte kan diskuteres som alltid, men det de skriver er jo i tråd med kjent fakta og såkalt grunnleggende fysiske lover. Her er ett lite utdrag fra Gryphon's kabel intro også kalt egen reklame...

    • To judge by some cable manufacturers’ “technical” explanations, you could be forgiven for thinking that cable differences are voodoo, black magic or hallucinations. But the simple fact is that there are straightforward laws of physics that govern impedance, inductance, capacitance and hysteresis and, through them, sonic performance. At Gryphon Audio Designs, we have made it our mission to identify and control the practical construction parameters which define these crucial mechanisms.

    • Gryphon Audio Designs offers audiophile- grade cables with high-purity conductors and carefully selected dielectric materials to optimize the essential low impedance, low inductance and low capacitance characteristics necessary to achieve the full, free flow of music.

    • Through careful selection of ultra pure conductors and dielectrics, high construction quality and extreme mechanical stability, Gryphon Audio cables dramatically reduces noise, grunge and colouration, revealing the natural space, dimensionality, tone and dynamics of the original musical performance.

    • All VANTA Cables are terminated with carefully selected audio grade connectors from some of the leading manufactures in the world, such as Oyaide and Neutrik. The connectors are soldered to the Silver-Gold conductors under microscope to make sure that all connections are soldered to perfection. Nothing is left to chance. Everything is thought through to the very last detail… As we tend to say: “The devil lies in the detail”.
    Her gir de inntrykk av at de får til både lav induktans og lav kapasitans. Det er vel ikke mulig? Enten det ene eller det andre?
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Det henvises til at eks Gryphon lodder kontaktene fra Neutrik under mikroskop. Greit det.

    Men det trenger jo ikke være grunnet i noe annet enn at gutta kanskje har blitt så tilårskommen, at de rett og slett ikke ser godt nok lengre til å lodde uten visuelle hjelpemidler. :rolleyes:
    Er fair det for all del, sier ikke så mye om kvalitet egentlig da jeg vil tro at en eks kaldlodding er like kald om den gjøres under mikroskop.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det henvises til at eks Gryphon lodder kontaktene fra Neutrik under mikroskop. Greit det.

    Men det trenger jo ikke være grunnet i noe annet enn at gutta kanskje har blitt så tilårskommen, at de rett og slett ikke ser godt nok lengre til å lodde uten visuelle hjelpemidler. :rolleyes:
    Er fair det for all del, sier ikke så mye om kvalitet egentlig da jeg vil tro at en eks kaldlodding er like kald om den gjøres under mikroskop.
    Tror ikke akkurat bossene i Gryphon sitter og lodder selv. Det er nok tildelt noen fingernemme damer i produksjonen.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.556
    Antall liker
    5.099
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Wireworld er mer "pudding" i bassen.....? :unsure:
    Flate kabler funker best under teppet... (y)
    Siden tråden allerede har sporet totalt av: Det er ganske betydelig forskjell på Eclipse 4 og Eclipse 7. Eclipse 8 er enda et hakk bedre, men både 7 og 8 er nøytrale, kabler og definitivt ikke pudding i bassen. Luftig og veloppløst i toppen. Kanskje litt avrundet, og ikke så intenst og karikert som Nordost har hatt tradisjon for. Heimdall 2 og oppover har blitt mye "bedre" i så måte.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.342
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Det henvises til at eks Gryphon lodder kontaktene fra Neutrik under mikroskop. Greit det.

    Men det trenger jo ikke være grunnet i noe annet enn at gutta kanskje har blitt så tilårskommen, at de rett og slett ikke ser godt nok lengre til å lodde uten visuelle hjelpemidler. :rolleyes:
    Er fair det for all del, sier ikke så mye om kvalitet egentlig da jeg vil tro at en eks kaldlodding er like kald om den gjøres under mikroskop.
    Fordelen med mikroskop er jo at man lettere ser om det er en kaldlodding eller ikke basert på formen på loddingen, men det er jo ganske vanlig å bruke mikroskop for inspeksjon av loddinger ved produksjon.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.124
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Min teori er at det er betalte troll fra popkornprodusentene som står bak mange innlegg i denne type tråder. Statistikk fra 2021 viser at nesten 25% av popcornomsetningen til Maarud ble konsumert i forbindelse med lesing av tråder om enten kabler eller klasse D forsterkere.

    Fine😀 Men jeg tror tråder som ikke omhandler kl D, genere mest popkorn. Hvis noen fortrekker f eks kl A, så skal en nærmest få banket inn i hodet at kl D er bedre.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.033
    Torget vurderinger
    23
    Ikke noe spesielt med å bruke mikroskop eller lupelampe - vi snakker om relativt tynne ledninger og loddepunkter pluss trangt mellom ledere innbyrdes. Tilnærmet håpløst å IKKE bruke slike verktøy. Å fremstille et normalt redskap og fremgangsmåte som noe unikt og ev. med lydforbedrende egenskaper er typisk halmstråteknikk og sees innen all slags markedsføring generelt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Er det ikke litt merkelig å lage en kabel som gir dramatisk reduksjon av en hel musikksjanger?
    Så, så. De har koll på grammatikken i det minste: «Gryphon Audio cables dramatically reduces noise, grunge and colouration, [thereby] revealing the natural space, dimensionality, tone and dynamics of the original musical performance.»
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Utrolig at de også hver gang treffer på hvilken farge (colouration) de kablene skal fjerne fra musikken. ;)
     

    Powercon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Innlegg
    1.417
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Horten
    Ja, kjører man med Klotz kabel så mister kan oftes den oransje og brune fargen i lyden........ Det er rett og slett ikke plass kabelen.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.611
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    0
    Ansuz kabler ble benyttet på Messen i Horten - det var ikke smekk i trommene
    Her benyttes ikke Ansuz kabler - det er bra smekk i trommene
    Så JA.....jeg er skeptisk til kabler......og årsaken er dokumentert av kabelprodusenten
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.361
    Antall liker
    8.458
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Brukte tykke Wirewold Gold Eclipse 4 kabler tidligere. Nå bruker Nordost Heimdall. De skaper et enorm stort rom og har mye mer snert og slam i bassen i forhold til Wireworld. Men viktigst er at de kan ligge under teppet.
    Mistanke om att de har en "filterefekt" i den dypeste bassen.
    Da komer slammen bedre frem i midtbassen.
    Kabler ska ikke endre lyden, men hade jo hvert morsomt å se målinger i REW.
    Det forteller ganske mye.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.159
    Antall liker
    6.648
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Fine😀 Men jeg tror tråder som ikke omhandler kl D, genere mest popkorn. Hvis noen fortrekker f eks kl A, så skal en nærmest få banket inn i hodet at kl D er bedre.
    Det er jo fordi det ER bedre. Kan det være så vanskelig å forstå. Har du ikke hørt mottoet til Hypex? "Hva er bedre enn Klasse A, da? Jo, det er jo D, det." Veldig catchy.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn