Den STORE Kabeltesten - søndag 23.august 2009

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
orso skrev:
Så det ble ingen skikkelig blindtest?
Det som kunne vært gjort anerledes var at det ikke ble fortalt når originalkablene ble satt inn (Bortsett fra at jeg la merke til at Flageborg skrudde mye mer når originalene ble satt inn (andre plugger, med stramming)). Ellers var det flere andre par kabler som vi ikke kunne se forskjell på, og visste ikke hva som var hva. Så jo, det var en blindtest. Bare Flageborg visste hva som satt i til enhver tid, og kunne etter det jeg forstod, bekrefte at opplevelsene var samstemmig i forhold til hvilke kabler HAN visste ble brukt fra gang til gang. Jeg sa ikke så mye egentlig, og var vel ikke helt innstilt på å braute ut om hva jeg kunne høre. For det var ikke alltid jeg hørte forskjell, selv om de fleste andre kunne gjøre det. Men som sagt, den "lyse" opplevelsen var så markant, at det kunne umulig vært placebo, men jeg gir likevel rom for at det var placebo som spilte meg et puss. Det kunne jo også vært tilfeldig at alle de andre hørte det samme som meg. Itte veit je, men jeg holder en knapp på at denne forskjellen kan bekreftes med målinger. Jeg satt da på siden og så bedre hva som satt i først (EL-kablene), men det var nok ikke så lett for de andre.

Vidar
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.876
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Ble det byttet høytalerkabler på begge høytalere hver gang, eller bare den ene...?

Mvh
OMF
 

sn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
173
Antall liker
13
YEL skrev:
tore_v1 skrev:
Kabel schmabel..

Hvordan fungerte kabelen din, med lukket sløyfe? Jeg er litt nysgjerrig på denne!

Det så ut som sløyfen var tvunnet rundt selve lederne?

Vil ikke svare for Vidar, men den hadde noe for seg, denne med sløyfa...Vet at den brede ble testet mer ingående etter at jeg hadde reist, men jeg har fått tilbakemeldinger på denne... Vidar, her her du gjort noe lurt!! Andre kan få komme med komentarer her.


-Y
Den lukkede sløyfen fungerer utmerket. Jeg har brukt skjermen på mine ekkj kabler, og koblet de sammen i hver ende. Fikk bare lyttet litt i går, men merket meg at spesielt diskantområdet ble mer ryddig, Mindre sløring og bedre separasjon. Det kostet jo heller ingenting..
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
OMF skrev:
Ble det byttet høytalerkabler på begge høytalere hver gang, eller bare den ene...?

Mvh
OMF
Det ble også byttet på begge sider. Når den ene siden ble byttet satt som regel ikke jeg i sweetspot, men de andre kunne beskrive at det ble en helling i frekvensspektret, og at lyden falt på plass når det var like kabler på begge sider. Samtidig var det interessant å merke seg at lyden ble som beskrevet i den kanalen hvor kabelen ble byttet - altså at hvis en "mørk" kabel (som bare Flageborg visste var mørk) ble satt inn virket den andre siden lysere.
 

rayman85

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Innlegg
9
Antall liker
0
Dette beviser jo ingenting! ??? Hvorfor ikke ta en blind test når det først skal testes kabler.
Hvordan kan alle de som deltok vite at de ikke blir utsatt av placebo selv om deltagerene ikke vet hvilken kabel som spiller?



en blindtest kunne vel blitt gjort enkelt ved å ha en biltema/clas kabel å en valgfri kabel som kabelnissene kunne valgt ut uansett prisklasse.

- Kled kablene inn sånn at ingen kunne vite vilken som spillte.
- La "de blinde" vite hvilken kabel som blir spillt med å la de hørre den en stund for å bli vandt med denne, så bytte etter en liten stund å la de bli vandt med neste kabel. (om ønskelig)
- alle får utdelt pen og papir.
- Nå er det tid for blind testen, alle i lokalet holder kjeft (for å ikke påvirke noen med placebo) mens det feks blir spillt med en av kablene, "de blinde" skriver opp hva som blir hørt på, "kabel skifteren" skifter om kabler etter en liten stund, Dette blir gjort, tja 10-20 ganger i tilfeldig rekkefølge, "kabel skifteren" skriver opp hvilken som blir brukt etter hver skift å det er dette som blir fasiten.

Hvorfor har ikke dette blitt gjort??

("kabel skifteren" skal være en kabelskeptiker som mener han/hun ikke hører forskjell på kabler å skal være den eneste personen som vet hvilken kabel som blir brukt)
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
rayman85 skrev:
Dette beviser jo ingenting! ??? Hvorfor ikke ta en blind test når det først skal testes kabler.
Hvordan kan alle de som deltok vite at de ikke blir utsatt av placebo selv om deltagerene ikke vet hvilken kabel som spiller?



en blindtest kunne vel blitt gjort enkelt ved å ha en biltema/clas kabel å en valgfri kabel som kabelnissene kunne valgt ut uansett prisklasse.

- Kled kablene inn sånn at ingen kunne vite vilken som spillte.
- La "de blinde" vite hvilken kabel som blir spillt med å la de hørre den en stund for å bli vandt med denne, så bytte etter en liten stund å la de bli vandt med neste kabel. (om ønskelig)
- alle får utdelt pen og papir.
- Nå er det tid for blind testen, alle i lokalet holder kjeft (for å ikke påvirke noen med placebo) mens det feks blir spillt med en av kablene, "de blinde" skriver opp hva som blir hørt på, "kabel skifteren" skifter om kabler etter en liten stund, Dette blir gjort, tja 10-20 ganger i tilfeldig rekkefølge, "kabel skifteren" skriver opp hvilken som blir brukt etter hver skift å det er dette som blir fasiten.

Hvorfor har ikke dette blitt gjort??

("kabel skifteren" skal være en kabelskeptiker som mener han/hun ikke hører forskjell på kabler å skal være den eneste personen som vet hvilken kabel som blir brukt)
Syns det virket som en meget fin seanse jeg. En seriøs blindtest er et annet spill, med annet forarbeid. Mer planlegging og gjennomgående systematikk. All honnør til Flageborg som rent faktisk gjennomfører aktiviteter som treffer det gylne snitt mellom leirene.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.519
Antall liker
3.365
Torget vurderinger
1
rayman85 skrev:
Dette beviser jo ingenting! ??? Hvorfor ikke ta en blind test når det først skal testes kabler.
Hvordan kan alle de som deltok vite at de ikke blir utsatt av placebo selv om deltagerene ikke vet hvilken kabel som spiller?

en blindtest kunne vel blitt gjort enkelt ved å ha en biltema/clas kabel å en valgfri kabel som kabelnissene kunne valgt ut uansett prisklasse.

- Kled kablene inn sånn at ingen kunne vite vilken som spillte.
- La "de blinde" vite hvilken kabel som blir spillt med å la de hørre den en stund for å bli vandt med denne, så bytte etter en liten stund å la de bli vandt med neste kabel. (om ønskelig)
- alle får utdelt pen og papir.
- Nå er det tid for blind testen, alle i lokalet holder kjeft (for å ikke påvirke noen med placebo) mens det feks blir spillt med en av kablene, "de blinde" skriver opp hva som blir hørt på, "kabel skifteren" skifter om kabler etter en liten stund, Dette blir gjort, tja 10-20 ganger i tilfeldig rekkefølge, "kabel skifteren" skriver opp hvilken som blir brukt etter hver skift å det er dette som blir fasiten.

Hvorfor har ikke dette blitt gjort??

("kabel skifteren" skal være en kabelskeptiker som mener han/hun ikke hører forskjell på kabler å skal være den eneste personen som vet hvilken kabel som blir brukt)
-Et hysterisk innlegg fra en inkvisatorisk kabelskeptiker.

Her har noen karer samlet seg på fritiden og eksperimentert med forskjellige kabler. Sikkert hatt det både hyggelig og nyttig. Vi har kunne lese flere faglig interessante innlegg fra bl.a. Low-Q.
Og så kommer du bjeffende som en slags premenstruell Tante Sofie. Stikk fingeren i jorda, mann. Eventuelt et annet sted.

;D
(Slenger på en smiley for å softe fornærmelsen)
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.483
Antall liker
4.309
Torget vurderinger
10
@Rainman ;)
Ditt første innlegg på sentralen var en fin start, hva med en syklubb isteden? Synes gutta har gjort en fin test som burde gi en god pekepinn!
Litt nyskjerrig på ditt gamle nick.... ;)
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
rayman85 skrev:
Hvorfor har ikke dette blitt gjort??
Sansynligvis fordi det er truende og det er mye mer interessant/spennende og oppleve forskjeller på kabler.

Forøvrig mener jeg ikke at det ikke kan være forskjeller på kabler. Er kabler laget for å endre signalene, så låter det sikkert litt annerledes. Men i perspektivet av at vi vet at transparente kabler er skitbillige, så blir hele kabel sporten borkastet. Det finnes da vitterlig måter som endrer tonalbalansen 1000 ganger bedre.
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
orso skrev:
rayman85 skrev:
Hvorfor har ikke dette blitt gjort??
Sansynligvis fordi det er truende og det er mye mer interessant/spennende og oppleve forskjeller på kabler.

Forøvrig mener jeg ikke at det ikke kan være forskjeller på kabler. Er kabler laget for å endre signalene, så låter det sikkert litt annerledes. Men i perspektivet av at vi vet at transparente kabler er skitbillige, så blir hele kabel sporten borkastet. Det finnes da vitterlig måter som endrer tonalbalansen 1000 ganger bedre.
@rso
Gi meg et eksempel på en transparent høyttalerkabel.
Mens noen bedriver kvasivitenskap, er det andre som bedriver vitenskap.

http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=201807390

Kritikerne til denne seansen kan ta seg en tørr kjeks til kvelds, mens Peter Aczel synger kvasivitenskapelige svisker med skingrende røst.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
mutz skrev:
@rso
Gi meg et eksempel på en transparent høyttalerkabel.
Belden/Bluejeans.
mutz skrev:
Mens noen bedriver kvasivitenskap, er det andre som bedriver vitenskap.

http://www.audiodesignline.com/showArticle.jhtml?articleID=201807390

Kritikerne til denne seansen kan ta seg en tørr kjeks til kvelds, mens Peter Aczel synger kvasivitenskapelige svisker med skingrende røst.
Ja, har lest den. Den er interessant, men forteller først om forskjeller på forsterkere og ikke kabler. Ikke umulig at vi snakker om dårlig konstruert forsterkeri. Hadde vært greit med en kommentar fra Rhesus eller andre med kompetanse.

Edit: Nå ser jeg Rhesus har svart i denne tråden:
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=37674.60
 

rayman85

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Innlegg
9
Antall liker
0
Hva er det jeg har skrevet som gjør at jeg har provosert dere Sal og pedal?

Nå må ingen missforstå meg, denne seansen har nok vert hyggelig, å kjekt at Flageborg arrangerer slike samenkomster for entusiaster. Ønsker ikke å provosere noen!

Jeg spør bare om hvorfor det ikke har blitt gjort en blindtest? enkelt å greit.

I oveskriften til flageborg blir det skreve "er det hørbare forskjeller ?"
Hvordan får dere testet dette uten en blindtest for å unngå placebo?

Dette temaet er et av det mest diskuterte temaet innen HiFi,

Å da spør jeg igjen, Når det først skal testes kabler av entusiaster i et flott lokale, med flott utstyr, hvorfor ikke ha en blindtest å få slutt på de endeløse kabeldiskusjonene.
mistenker at grunnen er det orso mener.

Å ja, jeg er en kabelskeptiker, men jeg ville ikke veddet høytalerene mine på at det ikke er hørbare forskjeller.

mutz : målbare forskjeller er verdiløse for meg og sikker de fleste, det er de hørbare forskjellene som er interessante.
Hvorfor kan skeptikerene "ta seg en tørr kjeks til kvelds" ? fordi om jeg er kritisk til denne seansen?
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.519
Antall liker
3.365
Torget vurderinger
1
rayman85 skrev:
Hva er det jeg har skrevet som gjør at jeg har provosert dere Sal og pedal?
Reagerte vel mest på tonen. Kabelfornektelse er vi forsåvidt vant med her inne, he-he.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Kan vi få flere lytte inntrykk fra denne kvelden? Uten å bli rævp... :eek:

Kan f.eks. Flageborg komme med noen kommentarer?
 
U

utgatt60135

Gjest
pedal skrev:
rayman85 skrev:
Dette beviser jo ingenting! ??? Hvorfor ikke ta en blind test når det først skal testes kabler.
Hvordan kan alle de som deltok vite at de ikke blir utsatt av placebo selv om deltagerene ikke vet hvilken kabel som spiller?

en blindtest kunne vel blitt gjort enkelt ved å ha en biltema/clas kabel å en valgfri kabel som kabelnissene kunne valgt ut uansett prisklasse.

- Kled kablene inn sånn at ingen kunne vite vilken som spillte.
- La "de blinde" vite hvilken kabel som blir spillt med å la de hørre den en stund for å bli vandt med denne, så bytte etter en liten stund å la de bli vandt med neste kabel. (om ønskelig)
- alle får utdelt pen og papir.
- Nå er det tid for blind testen, alle i lokalet holder kjeft (for å ikke påvirke noen med placebo) mens det feks blir spillt med en av kablene, "de blinde" skriver opp hva som blir hørt på, "kabel skifteren" skifter om kabler etter en liten stund, Dette blir gjort, tja 10-20 ganger i tilfeldig rekkefølge, "kabel skifteren" skriver opp hvilken som blir brukt etter hver skift å det er dette som blir fasiten.

Hvorfor har ikke dette blitt gjort??

("kabel skifteren" skal være en kabelskeptiker som mener han/hun ikke hører forskjell på kabler å skal være den eneste personen som vet hvilken kabel som blir brukt)
-Et hysterisk innlegg fra en inkvisatorisk kabelskeptiker.

Her har noen karer samlet seg på fritiden og eksperimentert med forskjellige kabler. Sikkert hatt det både hyggelig og nyttig. Vi har kunne lese flere faglig interessante innlegg fra bl.a. Low-Q.
Og så kommer du bjeffende som en slags premenstruell Tante Sofie. Stikk fingeren i jorda, mann. Eventuelt et annet sted.

;D
(Slenger på en smiley for å softe fornærmelsen)
Jeg missliker den "tonen" du har her Pedal :(. Ser ikke noe galt i innlegget du siterer.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.519
Antall liker
3.365
Torget vurderinger
1
Det får jeg tåle. (Jeg glattet litt over etterpå, da).

Er bare dritt lei av all mistenkeliggjøring og diskredittering av folks opplevde lytteinntrykk. De blir trashet med mindre det er utført ABX testing med 20 svitsjinger og overvvåket av nøyttral/uhildet person. Jeeeeses, det er jo helt sykt paranoid.

Se der, der fikk du meg i gang igjen.
:eek:


PS: Egentlig burde dette blindtest-gnålet oversees. Man nærer vel bare bålet ved stadig å kommentere. Håper jeg går lei snart.
 
U

utgatt60135

Gjest
pedal skrev:
Det får jeg tåle. (Jeg glattet litt over etterpå, da).

Er bare dritt lei av all mistenkeliggjøring og diskredittering av folks opplevde lytteinntrykk. De blir trashet med mindre det er utført ABX testing med 20 svitsjinger og overvvåket av nøyttral/uhildet person. Jeeeeses, det er jo helt sykt paranoid.

Se der, der fikk du meg i gang igjen.
:eek:


PS: Egentlig burde dette blindtest-gnålet oversees. Man nærer vel bare bålet ved stadig å kommentere. Håper jeg går lei snart.
Den er grei :).

Men hvorfor er så mange redde for å teste blindt? Siden der er så mye snakk om det - hvorfor gjør man det ikke? Det er lett og kjapt å utføre en helt grei test. Er de redde for å misslykkes? I stedet for å diskutere seg lei, hvorfor ikke gjøre noe praktisk? Det der har jeg ennå ikke skjønt siden jeg begynte å skrive her. Det var noe av det første jeg gjorde for å ta et ærlig standpunkt om dette evigvarende temaet. En helt logisk tilnærming for meg. Jeg fant ut at det er forskjeller, men de virker betydelig mindre når man tester blindt i forhold til seende. Man har en klar tendens til å overdrive de små forskjellene som kan finnes tror jeg.
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
En litt artig greie til dere gutta.... jeg hadde med meg 2 sett kabler, ingen hadde den fjerneste anelse om hva det var... intrykkene om hvordan de låt, var bemerkelseverdig like, også fra skeptiiiiske lowQ... Det var også et par som plukket ut hva lederene var laget av...... Kjenner ingen av de tiltalte fra før. Noen test på hva som var best eller ei var dette overhode ikke. Men skjønner at dette kan være litt vanskelig å la synke inn. Målet slik jeg ser det, var å se om signalet forandrer seg ved bruk av forskjellige kabler. Signalet gjorde nettopp det. Forandret seg. Jeg personlig aner ikke hva slags kabler vi testet. Ikke bryr jeg meg heller... Men testen kunne sikkert vært gjort på samme måte, kabel merker i mellom, med blokk i hånd, og størsta møjliga tystnad... men seansen denne gang var ikke med dette for øyet.

Oppfordring: Til dere skeptiske: Kjør i gang tilsvarende opplegg, kjør ABX testing eller hva som helst. Sikker mange her på HFSsom melder gullørene til dyst... Men jeg personlig driter langt i om kabelen er laget av strikkepinner, Boa eller kattetarm. Heter Ost, west eller Best. Same shit.
Viktigste er å få det man liker. Liker noen å kjøpe kattetarmer til 50k for å få nettopp DEN toppen, eller DEN bassen, så la nå for fanken det være demses greie. Jeg skjønner ikke helt vitsen, da jeg ser hva som er mulig å få til på kjøkkenbenken... Ref VidarCabel . Skiter en lang marsj i hva som er koblingen mellom mine høytalere og forsterker, bare det gjør det jeg vil det skal. Må jeg betale dyrt for det, javel... er såpass glad i musikk at hvis det er nødvendig gjør jeg det. Men testen viste at det ikke behøver være dyrt, snarere tvert i mot. Og igjen Ref VidarCabel

Vel nok babbel, forskjellene er der... Så finn de forskjellene du/dere liker, evt ikke finn forskjeller, og lev lykkelig med det.


Takk for oppmerksomheten.
-Y
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
rayman85 skrev:
Dette beviser jo ingenting! ??? Hvorfor ikke ta en blind test når det først skal testes kabler. Bevisene kommer på papiret når jeg har målt YEL's kabler opp mot installasjonskabel
Hvordan kan alle de som deltok vite at de ikke blir utsatt av placebo selv om deltagerene ikke vet hvilken kabel som spiller? Fordi ingen fortalte oss på forhånd at vi skulle utsettes for placebo :D



en blindtest kunne vel blitt gjort enkelt ved å ha en biltema/clas kabel å en valgfri kabel som kabelnissene kunne valgt ut uansett prisklasse. Den var temmelig uavhengig av prisklasse. Det ene er ikke bedre enn det andre, men de er forskjellige - én for enhver smak liksom

- Kled kablene inn sånn at ingen kunne vite vilken som spillte. Det ble gjort
- La "de blinde" vite hvilken kabel som blir spillt med å la de hørre den en stund for å bli vandt med denne, så bytte etter en liten stund å la de bli vandt med neste kabel. (om ønskelig) Å oppfatte en endring fra en opplevelse til en annen skjer uavhengig av om vi kjenner situasjonen på forhånd
- alle får utdelt pen og papir. Vi fikk god kaffe, pizza, og brus. Mye mer matnyttig - Roger fra Swans spanderte forresten. Takk skal du ha Roger ;)
- Nå er det tid for blind testen, alle i lokalet holder kjeft (for å ikke påvirke noen med placebo) mens det feks blir spillt med en av kablene, "de blinde" skriver opp hva som blir hørt på, "kabel skifteren" skifter om kabler etter en liten stund, Dette blir gjort, tja 10-20 ganger i tilfeldig rekkefølge, "kabel skifteren" skriver opp hvilken som blir brukt etter hver skift å det er dette som blir fasiten. Dette hadde nok vært en fin måte å utføre testen på. Det kunne jo virke som alle puttet ordene i munn på hverandre, men samtidig var beskrivelsene både spontane, men også til tider litt klisjé-aktig etter min oppfatning. Noen var mer frampå enn andre. Jeg holdt for det meste kjeft - bortsett fra da jeg etter lyttetesten skulle forklare hva jeg hadde gjort med mine DIY-kabler - de ble forresten testet synlige.

Hvorfor har ikke dette blitt gjort??

("kabel skifteren" skal være en kabelskeptiker som mener han/hun ikke hører forskjell på kabler å skal være den eneste personen som vet hvilken kabel som blir brukt)Så egentlig skulle det vært meg som byttet om på kablene ;D - Fortsatt skeptisk, men hørte forskjell likevel....
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
rayman85 skrev:
Hvorfor kan skeptikerene "ta seg en tørr kjeks til kvelds" ? fordi om jeg er kritisk til denne seansen?
OK da.
Ta en gin og få deg litt sex, er i grunnen bedre enn kjex.
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
rayman85 skrev:
Hva er det jeg har skrevet som gjør at jeg har provosert dere Sal og pedal?

Nå må ingen missforstå meg, denne seansen har nok vert hyggelig, å kjekt at Flageborg arrangerer slike samenkomster for entusiaster. Ønsker ikke å provosere noen!

Jeg spør bare om hvorfor det ikke har blitt gjort en blindtest? enkelt å greit.

I oveskriften til flageborg blir det skreve "er det hørbare forskjeller ?"
Hvordan får dere testet dette uten en blindtest for å unngå placebo?

Dette temaet er et av det mest diskuterte temaet innen HiFi,

Å da spør jeg igjen, Når det først skal testes kabler av entusiaster i et flott lokale, med flott utstyr, hvorfor ikke ha en blindtest å få slutt på de endeløse kabeldiskusjonene.
mistenker at grunnen er det orso mener.

Å ja, jeg er en kabelskeptiker, men jeg ville ikke veddet høytalerene mine på at det ikke er hørbare forskjeller.

mutz : målbare forskjeller er verdiløse for meg og sikker de fleste, det er de hørbare forskjellene som er interessante.
Hvorfor kan skeptikerene "ta seg en tørr kjeks til kvelds" ? fordi om jeg er kritisk til denne seansen?
Jeg tror du skal ta det helt kulig, jeg. Etter det jeg kan lese meg til i dine innlegg er det ingen form for fornermelser, eller negativitet i noe som helst - alt er bare velstand etter min mening. Ellers har jeg lagt til mine kommentarer på ditt forrige (Aller første; Gratulerer!) innlegg. Mulig at noen (kanskje jeg) har gitt en litt diffus beskrivelse av seansen, siden du etterlyser det du gjør.

Velkommen til HFS forresten. Hyggelig at nye folk kommer inn og engasjerer seg :)

Vidar
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Takk for fine tilbakemeldinger Low-Q.
Skal innrømme at testen ikke ble utført etter ønskelige metoder (for min del), men uansett kjekt å lese. Spesielt lytteinntrykkene fra Swans var jo fine da.
Skal du måle den nevnte kabelen som stakk seg ut?

Blindtester etter boken kommer nok etter hvert YEL.
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Usj... litt latterlig. men kjenner jeg blir litt provosert... sliter med å finne årsaken. Tar meg en bolle i mens...

Derfor:

"Den STORE ABX Kabeltesten, jakten på null resultatet" Arrangeres på........ osv.

Ser frem til den! Så skravlefanter/kranglefanter, bare å svinge seg! Og sann mine ord; jeg håper virkelig det IKKE er forskjell på kabler... hadde spart mange for mye ergrelser og tull. Og ikke minst peeeng.


Påmeldte: YEL



Arrangør: Skeptikerene...




-Y
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
orso skrev:
Takk for fine tilbakemeldinger Low-Q.
Skal innrømme at testen ikke ble utført etter ønskelige metoder (for min del), men uansett kjekt å lese. Spesielt lytteinntrykkene fra Swans var jo fine da.
Skal du måle den nevnte kabelen som stakk seg ut?

Blindtester etter boken kommer nok etter hvert YEL.


Supert!


Artig hvis man kan få være med... ikke kan jeg skyte, og hører som en ost, så jeg er med! Bomme er gull! :) ::) ::)


-Y
 

rayman85

Medlem
Ble medlem
20.06.2008
Innlegg
9
Antall liker
0
YEL skrev:
Vel nok babbel, forskjellene er der... Så finn de forskjellene du/dere liker, evt ikke finn forskjeller, og lev lykkelig med det.
YEL skrev:
Og sann mine ord; jeg håper virkelig det IKKE er forskjell på kabler... hadde spart mange for mye ergrelser og tull. Og ikke minst peeeng.
Er du kabelnisse eller kabelskeptiker?

Om du er kabelnisse er du fullt ønskelig i en slik blindtest, da en slik test helst bør bestå av kabelnisser som mener de hører forskjell.

Low-Q skrev:
Velkommen til HFS forresten. Hyggelig at nye folk kommer inn og engasjerer seg :)

Vidar
Takk for dette :)

Har vert medlem her en stund, men ikke aktiv.
 

yel

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.03.2006
Innlegg
677
Antall liker
1
Hei Rayman!


Tror ikke jeg kan si deg hva jeg er jeg.... på jakt etter den gode lyd?.. Hva er du? :)


-Y
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
rayman85 skrev:
Er du kabelnisse eller kabelskeptiker?

Om du er kabelnisse er du fullt ønskelig i en slik blindtest, da en slik test helst bør bestå av kabelnisser som mener de hører forskjell.
Man kan da være kabelskeptiker og like fullt mene å oppleve en hørbar forskjell i seende testing. Forskjellen mellom kabelnisse og kabelskeptiker ligger vel i hvorvidt man aksepterer at forventninger og påvirkning fra omgivelsene (når man har folk rundt som prater) kan være viktige bidrag til grunnlaget for den opplevde forskjellen.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.876
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Dette er åpenbart et flott initiativ og det er selvsagt positivt at man samles for å lytte til ulikt utstyr og diskuterer lyd. Kritiske lytting bør vi gjøre mer av! ;D ;D

Jeg hører vel med blant kabelskeptikerne. Og synes fargerike uttalelser om lydforskjeller på kabler er lite troverdig.
Nå skal ikke jeg uttale meg på vegne av andre enn meg selv - men det er ikke slik at "jeg ikke mener det er forskjell på høytalerkabler" -for det kan det jo være når man ser alle varianter som dukker opp (noen får jo til og med forsterkeren til å brenne opp, og det påvirker jo lyden etterhvert!). Mitt poeng er at jeg ikke kan skjønne at det skal finnes en bedre (altså i form av en kabel som påvirker lyden mindre) enn en alminnelig kobberkabel med tilstrekkelig tverrsnitt.

Det er fremdeles litt uklart for meg hvordan denne testen er blitt gjennomført.
Men i alle stereoppsett så vil lyden fra høyre og venstre høytaler være forskjellig på grunn av ulike interaksjon med rommet.
Derfor vil tester hvor man tester kabler med ulike resistans på kun en av høytalerne også gi ulike klangvvik. Og slike klangavvik tolker vi gjerne som detaljer, dybde, frempå og bakpå.

En annen ting er jo at det må vel være slik at man ønsker en kabel som i teorien påvirker lyden minst mulig. Så selvsagt vil svært kapasitive/induktive/resistive kabler kunne gjøre lyden anerledes, men hvis man mener det er mer mellom himmel og jord enn det som kan måles på kabelområdet - så bør man vel ihvertfall sørge for at de målbare parametrene er innenfor det "ignorerbare" området!

Signalkabler er jo tilsvarende mindre interessant - da de elektriske egenskapene til en signalkabel er nærmere det optimale og impedansen til mottakeren er så mye høyere at kablens impedans blir ubetydelig.

Jeg oppfordrer derfor "gjengen" til å være kritiske til egne lytteinntrykk.
At mannen i setet foran deg går ut på do gir en lett målbar forandring i lyden - det samme hvis du flytter hodet 5 cm, eller noen endre lydnivået med 0,3dB. Ulike kabler med forskjellige tykkelse, metaller, lengder og slikt som har samme elektriske egneskaper gir ikke målbare forskjeller.

Mvh
OMF
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.182
Antall liker
4.401
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
En annen ting er jo at det må vel være slik at man ønsker en kabel som i teorien påvirker lyden minst mulig. ...
Ofte så får jeg inntrykk av at det er forskjellene som dyrkes, det kan ovte virke som at hvordan forskjellene evt. påvirker det lydlige er underordnet, jf. uendelige diskusjoner om hvor vanskelig det er å påvise eller forheolde seg til om en hifi-dippedutt evt er eller ikke er transparent.

...
Så selvsagt vil svært kapasitive/induktive/resistive kabler kunne gjøre lyden anerledes, men hvis man mener det er mer mellom himmel og jord enn det som kan måles på kabelområdet - så bør man vel ihvertfall sørge for at de målbare parametrene er innenfor det "ignorerbare" området!
...
... men HFS (mfl.) kommer aldri til å komme til noen enighet om at noe er innnenfor «det ignorerbare omrdået», eller at noe slikt i det hele tatt eksisterer.

Jeg er forøvrig enig i det meste du skriver i innlegget.

mvh
KJ
 

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Innlegg
1.057
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
roffe skrev:
Man kan da være kabelskeptiker og like fullt mene å oppleve en hørbar forskjell i seende testing. Forskjellen mellom kabelnisse og kabelskeptiker ligger vel i hvorvidt man aksepterer at forventninger og påvirkning fra omgivelsene (når man har folk rundt som prater) kan være viktige bidrag til grunnlaget for den opplevde forskjellen.
Hvis du som kabelskeptiker skulle høre forskjell på kabler representerer det et paradoks. Mon tro om pasientene som får sukkerpiller ville merke effekten om de visste de fikk sukkerpiller.
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
Svært festlig lesning... fra kabelskeptikere som man jo selvsagt ALDRI ser på slike seanser! :eek:
Dere er jo åpenbart KUN ute etter å finne årsaker til at dette ikke har noe for seg. ???

Under testen ble det passet nøye på at ingen parametre endret seg. Spesielt dette med at personer ikke skulle forlate (eller komme inn i) rommet mens testen pågikk.
Vi vet nemlig svært godt hva dette kan bety for oppfattelsen.

Det var dessuten flere av kablene som hadde skruer på bananene, så dette kunne ikke benyttes til å "gjette" hvilke kabler som ble benyttet.
Ei heller var det noe tema HVILKE kabler som ble testet. Testen dreide seg jo om man kunne oppfatte noen forskjeller på ulike kabler. Og det kunne man altså.

Dersom man en vakker dag er så "heldig" at en HFS-sertifisert kabelskeptiker "nedverdiger" seg til å bli med på en slik test, skal vi gladelig sørge for at deres egne testregler følges til punkt og prikke.
Men, jeg vil nok tro at den dagen aldri kommer, eller at testen uansett blir slaktet...

For vår del kan oppfattet forskjell på ulike kabler være så store at de er helt åpenbare.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.876
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
RoKo...hvis du referer til meg - så stilte jeg på den "kabeltesten" som ble "arrangert" her i Bergen.
Jeg hadde riktignok bare 1 time til disp, og jeg var den eneste som kom.

Det ble brukt ca 45 minutter på å "justere inn oppsettet".
De siste 15 minuttene ble det byttet mellom noen ulike kabler på den ene høytaleren.

Jeg stiller gladelig opp igjen for en test, men vil vel da forsikre meg at ting er klart når jeg kommer.
Jeg kan også stille som "testleder" for en ordentlig utført blindtest. Det eneste kravet er at vi skal teste med kabler som har relativt like elektriske egenskaper.

Mvh
OMF
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
RoKo skrev:
Svært festlig lesning... fra kabelskeptikere som man jo selvsagt ALDRI ser på slike seanser! :eek:
Ikke så rart med tanke på hvordan testene blir utført. Flageborg svarer heller ikke i forkant på direkte spørsmål om hvordan seansen skal foregå.
Vi får ordne med blindtest selv, har jeg kommet frem til.
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
OMF skrev:
Det eneste kravet er at vi skal teste med kabler som har relativt like elektriske egenskaper.
Og HVA betyr dette?
At det ER forskjeller, eller at strikkepinner ikke er tillatt? ???
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
orso skrev:
Vi får ordne med blindtest selv, har jeg kommet frem til.
Hvorfor det? Det er jo ikke forskjeller... sier dere... ;)
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
RoKo skrev:
Testen dreide seg jo om man kunne oppfatte noen forskjeller på ulike kabler. Og det kunne man altså.
Så lenge man vet at man får høre på en forskjellig kabel hver gang det gjøres et bytte, så er det jo vanskelig å kunne arrestere påstander om at noen oppfatter forskjeller. Det interessante ville jo være om noen av byttene var falske. Altså at det etter et "bytte" kunne være samme kabel som ble koblet til igjen. Hvis noen da hevder å oppfatte forskjeller, ville jo det være et tydelig indikasjon på at det ikke er kabelens egenskaper i seg selv som er årsak til de oppfattede forskjellene. (Den forventede tilbakemeldingen fra tilhørerne ville jo være "Det der tror jeg er samme kabel som i sted!".) Men denne typen tester tør man visst sjelden å gjøre i dette miljøet.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
RoKo skrev:
orso skrev:
Vi får ordne med blindtest selv, har jeg kommet frem til.
Hvorfor det? Det er jo ikke forskjeller... sier dere... ;)
Da har du ikke lest det jeg har skrevet godt nok. Er en kabel laget med filteregenskap, så tror jeg det kan være små forskjeller. Det vil selvfølgelig også være målbart. I en test i audioholic ble Stealth Fine Ribbon i sølv nevnt som en slik kabel. Den hadde avrulling i toppen og det var innenfor det hørbare området. Finnes sikkert en god del av slike kabler. Fin måte og lure audiofile på.

Men som OMF skriver er jeg også interessert i kabler som overfører signalene korrekt og slike kabler er svært billige. Skal jeg endre den tonale balansen finnes det andre måter å gjøre det på som er langt mer effektive.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.876
Antall liker
8.868
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
RoKo skrev:
OMF skrev:
Det eneste kravet er at vi skal teste med kabler som har relativt like elektriske egenskaper.
Og HVA betyr dette?
At det ER forskjeller, eller at strikkepinner ikke er tillatt? ???
Det betyr at det ikke er så interessant å sammenligne en syltinn kabel mot en tjukk, eller Low-Q sine hjemmesnekrete mot van der Huul sine karbonkabler.


Derimot kan man jo teste dyre Cardas/Crystal cable/Valhalla/AU24/Celius/Black Magic/osv mot vanlig PR. Det skulle vel være interessant nok?

Mvh
OMF
 
Topp Bunn