topline skrev:
Komponenten skrev:
Jeg synes det er feil å bare se etter egoistiske grunner og vikarierende motiv hos dem som er skeptisk til teorien om menneskeskapt global oppvarming. Det kan like gjerne være uærlige motiver som gjør at dette er blitt hauset opp. Politikerne f. eks., for dem er jo dette en gullgruve, de kan pøse på med miljøavgifter. Forskerne som har funnet ut dette, de får jo flust med penger for å kunne forske videre, mens skeptikerne står på sidelinjen og får ikke pengestøtte i samme grad, og om de nå får, så finner man en grunn til å tvile på deres resultater fordi de har feile sponsorer. mer et sunnhetstegn.
For meg virker det mer som om noen prøver å finne et halmstrå å klamre seg til, for å slippe å gjøre noe som helst.
Spørsmålet er når skal det reageres? Eller skal vi bare tilpasse oss? Og hva vil egentlig det siste koste? Da tror jeg vi snakker om virkelig store summer....
Det vil aldri bli noen 100% enighet om klimavariasjonene på jorden og hva de skyldes. Man vil alltid kunne finne en eller annen forsker med et divergerende syn. Så hvis det er enighet du venter på - så kommer den aldri.
Men om det en dag likevel skulle skje, at forskerne faktisk ble enige, når alle tegn, data, all forskning viser det samme - da er det for sent!! Man snur ikke klimaet over natta, skadene kan være uopprettelige.
I mellomtiden gir vi f..
Det er jo det enkleste. :
Problemet er at selv blant de som tror på dette og vil gjøre noe, er viljen egentlig veldig liten. Vil de slutte å fly? Vil de slutte å kjøpe varer produsert på andre siden av jorden som man også kan få laget her, men til høyere pris? Vil de egentlig mer enn at alle skal betale avlat og få bedre samvittighet?
For at det skal monne må det gjøres drastiske tiltak, det holder ikke med det vi snakker om i dag. Vi kan betale miljøavgift når vi flyr. So what, blir det bedre miljø av dette, eller havner mesteparten av disse pengene i en eller annen lurings lomme?
Transport av mennesker og varer bør kraftig begrenses, man må legge helt om livsstilen. Man må kutte ut å kjøpe alt det dillet vi kjøper som produseres og fraktes, her i Norge burde man kutte mye av den kraftkrevende industrien og heller bruke strømmen på oppvarming.
Egentlig synes jeg at de er ærligere de som sier at de driter i dette, for når det kommer til stykket er det veldig lite noen av oss egentlig er villig til å ofre, dette er bare atter en gang et spill. Og de som er mest villige til å la bilen stå er de som best klarer seg uten. De som er mest villige til å droppe sydenturen, er de som ikke liker seg så godt i syden. De som er villige til å begrense forbruket er gjerne de som allikevel ikke har råd. Tror ikke noen skal sette seg på sin høye hest og dømme andre her, før de viser at de faktisk er villige til å ofre noe, og da tenker jeg ikke på penger, for om man har nok er det ingenting som er enklere enn å kjøpe seg fri.