Komponenten skrev:
Hvis vi skal anta at det du tror stemmer Honkey, hvilke tiltak vil du anbefale for å redusere utslippene da?
Hvor langt er vi villige til å gå, hvor mye vil vi ofre, eller hvor mye skal vi pålegges å ofre for å bedre dette?
Vi er bortskjemte, vi vil helst ha det som vi har det, vi er blitt avhengig av bil, fly, luksus osv. Hvor skal vi starte for å redusere utslippene, hva har mest effekt?
Oljelandet Norge er jo ansvarlig for en stor del av utslippene pga. all oljen vi pumper opp. Vi kunne jo redusert hvor mye olje vi utvinner, og presset opp prisene, og på den måten også lagt økt press på forskning på andre energikilder. Men er vi villige til det? Og hvorfor ikke bruke mer av oljepengene på forskning på andre energikilder. Virker litt dobbeltmoralsk på meg at et land som er ansvarlig for så mye utslipp, ikke tar kraftigere i med å gjøre noe for å bedre situasjonen. Alt ansvar kan ikke skyves over på innbyggerne, det er ikke vi som pumper opp oljen.
Hva er det jeg TROR?? Lurer på om jeg har trøbbel med å formulere meg, jeg, for det ser ut til at jeg formidler en eller annen tro eller overbevisning her...
Jeg TROR IKKENO! Jeg bare påpeker at det er bevist beyond any reason of doubt at havet blir surt i en helvetes fart og at CO2-innholdet i atmosfæren stiger raskere enn man kan forklare ad naturlig vei.
SÅ til oppgaven. Forskning og handling er som du påpeker veien og gå. Vi MÅ snarest mulig SLUTTE å benytte fossilt brennstoff. Vi MÅ over på alternative kilder, og Norge har et vannvittig fond å leke med for å løse oppgavene. Her kan vi faktisk brolegge vår egen fremtid med gull, vi har Thorium i bøter og spann, og vi har penger til å gjøre noe med det. Det er én mulighet, som dog er litt beheftet med usikkkerheter i flere lag.
Så til Sahara. Relativt solsikkert, vil du ikke si det? Mye folk der? Ikke akkurat. Jeg har sett folk koke pølser på Karl Johan en kjølig Oktoberdag ved hjelp av en 70 cm parabol! Tenk deg tanken på å fylle Sahara med ENORME paraboler som lager strøm i gigantiske dampturbiner! Vann, sa du? Pump det inn fra havet, separer saltet, lag skog i tillegg! Så kan noe av solenergien nyttes til å spalte vanni hydrogen og oksygen, der har vi energibærer til fjernere strøk. Afrika kan få strøm fra turbinene.
Jeg aner ikke hvor realistisk dette er, sandstormer er no' dritt f.eks., men poenget er at vi skylder faktisk verden å GJØRE et eller annet smart, og vi har spenn så det holder. Brukes de smart, så er Norge en stormakt før du får tenkt deg noe vidre om.
Jorda blir bombardert med betydelig mye mer energi enn vi klarer å benytte, for tiden er det faktisk så mye at det blir varmere for hver dag, nesten! Så vi skal neppe være redd for at vi kommer i underskudd av denslags, vi må bare jobbe med å benytte det.
Videre må det settes inn gigantiske ressurser på å snu utviklingen med havets forsuring. Dør havet, dør vi. End of story.
Honkey