Bil, båt og motorsykkel Den store Motorsykkel-tråden.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1.053
    Hvor langt kommer du på en´ tank i litt høy autobahn-fart?
    Jeg prøvde ut litt forskjellige hastigheter. Noe jeg har prøvd før for moroskyld er å holde gassen vidåpen der det er mulig, i praksis hele tiden (speedofart mellom 240-260km/t). Da kom jeg 14 mil før jeg måtte tanke. Kunne kanskje kjørt litt lenger, men det må passe med bensinstasjoner, der og da turte jeg ikke annet.
    Gir et veldig kick og veldig gøy, mye oppbremsning, akselerasjon og bruke girene hele tiden.
    Ingen dramatikk, men man kommer ikke langt før man må tanke. Bensinen renner praktisk talt rett gjennom.

    Ved å redusere farten til å passe med trafikken samtidig som man forsøker å ligge rundt 200 km/t når veien er fri forran, så klarer man mellom 24 og 26 mil. Igjen så er det litt tilfeldig for hvor langt man tør å kjøre. Hjemme i Norge tør jeg å la måleren passere "0", det gjør jeg ikke på Autobahn. Jeg har kjørt sykkelen tom to ganger før, og kjører sykkelen såpass tom ukentlig at bensintrykket dabber av ved godt pådrag, så vet ganske godt hvor grensene går.

    Reduserer man hastigheten til 120 km/t og holder jevn hastighet øker rekkevidden betraktelig. Rundt 35-36 mil.

    Jeg fant imidlertid ut at det å kjøre 25 mil i 190-200km/t holder hodet våkent og kroppen blir ikke dritsliten, da man får strukket på beina med passe intervaller, motoren er også i en slags sweetspot.
    Hadde jeg kjørt en sofa-tourer(K1600GT/GTL, K1200LT el.), så hadde jeg nok valgt å kjøre saktere og stoppe sjeldnere.
    Jeg liker å kjøre fort på Autobahn, samtidig ser jeg for meg at jeg holder ut lenger ved å ikke presse på 10 mil ekstra mellom hvert stopp. Selv om det sikkert ikke hadde tatt noe lenger tid totalt sett.

    Når det gjelder meg selv, så drikker og spiser jeg så lite som mulig, en slurk vann ved hvert tankstopp er alt, det svetter jeg sannsynligvis ut igjen.
    Starter typisk mellom klokken 05-06 å kjøre. Så holder jeg det gående frem til klokken 12. Da tar jeg en time pause med en matbit og en kopp kaffe, tanker opp på nytt og legger avgårde som en ny mann igjen og kan holde det gående 7-8 timer til uten problem. Er det helt krise, så har jeg med meg både nøtte-barer, musli-barer og en pakke kjeks. Det ble ikke brukt på denne turen.

    Det var hardkjør på Autobahn på tur ned. Litt gøy å kjenne på hva man klarer å presse seg til, men kos er det ikke.
    Jeg har kost meg på tur også, på turen hjem. Da hadde jeg langt kortere etapper, spiste, drakk og stoppet ved severdigheter på veien.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvor ofte måtte du stå på bremsen fordi polski sjaffisene skulle forbi hverandre (?)
    Vi forsøkte en gang å holde 190-200 fra Kiel til Assen via Hamburg / Bremen, og det ble såpass slitsomt pga alle trailerne at vi ga opp det prosjektet.
    Det er dog et strekke fra Oldenburg til nederlandsk grense en kan kjøre alt det går. Der er det som regel veldig lite trafikk.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.753
    Antall liker
    9.653
    Sted
    Oslo
    Sykkel må prøves slik du prøver klær og sko.
    Finn noe din kropp er komfi med.
    Noen liker allværsjakker andre kondom dresser
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.753
    Antall liker
    10.235
    Kjørte etter en Harley her om dagen. Armene rett frem i 60 grader vinkel oppover, beina rett frem i 45 graders vinkel utover. Så nesten ut som om han satt på ramma med skikkelig magesjau.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har lappen for tung sykkel, men har stort sett kun kjørt min gamle Tempo Swing 175, som ble solgt i fjor. Har vært mye på finn i det siste. Mange fine sykler der. Problemet er at jeg vet for lite om hva som skiller Honda, Suzuki. Yamaha og Kawa. Har null erfaring. Hva er skiller 2-taktere og 4-taktere?
    Jeg tror jeg ville ha valgt noe som var såpass nytt at den har injection og abs bremser.
    Som andre har nevnt, en trenger ikke allverdens med effekt (sa han som sterkt vurderer en Ducati Streetfighter V4...)
    Honda har feks en CB med 500 motor.
    Ellers er jo Honda CB 600 (Hornet) ganske skuddsikker.
    Hva skal du bruke den til ? Småkjøring rundt i nabolaget +. Eller tenker du også litt lengre turer (?)
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1.053
    Hvor ofte måtte du stå på bremsen fordi polski sjaffisene skulle forbi hverandre (?)
    Vi forsøkte en gang å holde 190-200 fra Kiel til Assen via Hamburg / Bremen, og det ble såpass slitsomt pga alle trailerne at vi ga opp det prosjektet.
    Det er dog et strekke fra Oldenburg til nederlandsk grense en kan kjøre alt det går. Der er det som regel veldig lite trafikk.
    Først må jeg si at den tyske kjørekulturen er i endring. Det er mye venstrefeltskjøring i lave hastigheter på mange, det er mange treiginger i venstre felt, litt som i Norge. Ingen lystrer på lys-hornbruk slik som tidligere. Tenker kanskje at flere prøver å holde forbruket nede.

    På tur ned kjørte jeg øst-tyskland. En helt annen veistandard, samt mye mindre trafikk. I tillegg passer det perfekt med tiden(ettermiddag/kveld) om man kjører fra Norge og tar ferje til Rostock. Å komme inn med Kiel-båten er behagelig, men det står i stampe på veiene. Hadde så godt som fri fart hele veien.

    Synes Bayern-områdene går ganske greit, men jo lenger nord man kommer, jo verre blir trafikken. Da jeg kjørte mot Kiel-båten siste dagen og hadde flatt jern siste 10 milene måtte jeg bremse ned mellom hvert 1-2 minutt.
     
    S

    Stover

    Gjest
    Har tilbud på en Triumph America årsmodell 2009, utstyrt med vesker,sissybar og bagasjebrett .24.000 km. Selges av forhandler.
    Pris ca 65.000.-
    Er det et godt kjøp, og hva er evt pitfalls?
    Mitt inntrykk (har Bonneville t100) er at verdifallet er relativt lite sammenlignet med nytt. Nå kjenner jeg ikke til modellen nevnt her så vanskelig å si. Kjørebehov er også nevnt og er viktig å ta hensyn til. Har ingen andre sykler å sammenligne med, men er kjøringen rettet mot langkjøring i høy fart er nok ikke Triumph rette merket. For kosekjøring i lave hastigheter eller over noe tid i 100-110 er min strålende, f. eks til hytta, 7mil i alt fra 60 til 90 sone, landevei og motorvei.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.265
    Antall liker
    6.941
    Sted
    Holmestrand
    En brukt sykkel i god stand, tenkte jeg. Men en ny, gunstig priset, kan også være aktuelt.
    Jeg tenkte ei stund på en 125.
    Tenkte såpass hardt at jeg hadde pekt ut KTM Duke 125.
    Lengre kom jeg ikke før jeg gikk tilbake til mine tråsykler.
    :)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kjørte etter en Harley her om dagen. Armene rett frem i 60 grader vinkel oppover, beina rett frem i 45 graders vinkel utover. Så nesten ut som om han satt på ramma med skikkelig magesjau.
    Traff på et par slike på Hvittingfoss for mange år siden. De kom fra Skien og måtte ha et lite pitstop.
    De venter på noen deler som hadde gått i stykker fra Skien og opp.
    Uansett, den ene hadde en slik "noe" lang forgaffel.
    Spurte forsiktig hvordan det var å bremse med den.
    Fikk et tørt svar tilbake: "bakbremsen er hovedbrems". Spurte ikke mer etter det, men tenkte litt på det når jeg kjørte hjemover på 916'en...
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.185
    Antall liker
    1.162
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tror jeg ville ha valgt noe som var såpass nytt at den har injection og abs bremser.
    Som andre har nevnt, en trenger ikke allverdens med effekt (sa han som sterkt vurderer en Ducati Streetfighter V4...)
    Honda har feks en CB med 500 motor.
    Ellers er jo Honda CB 600 (Hornet) ganske skuddsikker.
    Hva skal du bruke den til ? Småkjøring rundt i nabolaget +. Eller tenker du også litt lengre turer (?)
    Ser for meg at det for det meste blir snakk om småkjøring lokalt. Kanskje en litt lengre tur av og til, men neppe noe mer enn 20 - 30 mil. Honda CB 500 er sykkelen to personer har fortalt meg er uvanlig lettkjørt.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.185
    Antall liker
    1.162
    Torget vurderinger
    10
    Jeg tenkte ei stund på en 125.
    Tenkte såpass hardt at jeg hadde pekt ut KTM Duke 125.
    Lengre kom jeg ikke før jeg gikk tilbake til mine tråsykler.
    :)
    Blir kanskje bare med tanken for meg også, selv om det frister litt nå. Kan også tenke meg en moped, men da kun for kjøring på en gammel anleggsvei i forbindelse med fisketurer videre innover fjellet. Kanskje det er nok til å kurrere kjøredilla. Tråsykkel er jeg litt for lat for.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du tenker litt på grusveier også, så er kanskje KTM 390 Adventure eller noe tilsvarende fra de andre noe å tenke på (?)
    Og nei, jeg tenker ikke på motard / cross utgavene til KTM...
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1.053
    CB500 er jo et ganske streit valg.
    De er kapable også om man vet å bruke dem.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.265
    Antall liker
    6.941
    Sted
    Holmestrand
    Blir kanskje bare med tanken for meg også, selv om det frister litt nå. Kan også tenke meg en moped, men da kun for kjøring på en gammel anleggsvei i forbindelse med fisketurer videre innover fjellet. Kanskje det er nok til å kurrere kjøredilla. Tråsykkel er jeg litt for lat for.
    El-sykkel kan anbefales!
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.800
    Antall liker
    3.300
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vurderer å anskaffe en lett motorsykkel (rundt 100 - 125 kubikk) på mine gamle dager. Da fortrinnsvis en japse. Men er disse syklene spesielt avhengige av turtall for å gi krefter, slik at det blir mye giring og stressende kjøring. Vil de kunne følge trafikken greit i rundt 80 - 90 kmt, eller bør man ha mer motor? Har også hørt at Honda skal være veldig lettkjørt. Stemmer dette?
    Ja, alt stemmer og svaret er HONDA Varadero 125 (y)

    DSC_0634_1024.jpg
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.574
    Antall liker
    1.133
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Jeg har lappen for tung sykkel, men har stort sett kun kjørt min gamle Tempo Swing 175, som ble solgt i fjor. Har vært mye på finn i det siste. Mange fine sykler der. Problemet er at jeg vet for lite om hva som skiller Honda, Suzuki. Yamaha og Kawa. Har null erfaring. Hva er skiller 2-taktere og 4-taktere?
    Sats på VFR du. Skuddsikker allround mc for alle uten peiling eller behov som spriker i spesielle retninger..
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1.053
    VFR800 med VTec og ABS er et godt valg. Gjerne med sidekofferter på kjøpet. Ypperlig allround-sykkel.
    Jeg for min del kunne aldri kjørt motorsykkel uten bagasjeløsninger som er originale og fungerende.
    Det utvider MC-tilværelsen til mer enn bare en kveldstur i solnedgangen. Det blir mer praktisk.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1.053
    VFR800 er da svært letthåndterlig spør du meg.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    844
    Antall liker
    1.053
    Etter å ha sett dette innslaget er jeg ikke lenger så sikker på at jeg ønsker motorsykkel. Ser livsfarlig ut.
    Motorsykkelkjøring er potensielt livsfarlig, men det er du som fører som i stor grad har regien.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.265
    Antall liker
    6.941
    Sted
    Holmestrand
    Artig utvikling på spørsmålet om lettvekter, ender foreløpig opp med tips om 800 ccm...

    😃
    Da jeg planla 125, så endte jeg hele tiden opp med gode råd om MYE større motor.
    Litt dumt for meg som ikke har lapp for slikt, og egentlig tenkte meg 125 av 3 grunner:
    1. Lære meg å kjøre
    2. Ha en liten og lett sykkel for kortere kjøring, både nytte og for moro skyld.
    3. Finne ut om jeg egentlig er motorsyklist. Ser egentlig ikke for meg de lange turene, og kjøre veldig fort er ikke tema.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Artig utvikling på spørsmålet om lettvekter, ender foreløpig opp med tips om 800 ccm...

    😃
    Vel, jeg har vel nevnt KTM m/390 motoren og Honda med 500 eller 600 motoren...
    Noe av grunnen er at (spes. 600) finnes det et utall varianter å velge blant. Og de fleste er skuddsikre driftsmessig.
    Skal dog nevne en 800 og det er Ducati Scrambler, men her snakker vi ca.70 hk og luftkjølt motor. Som modell er den ganske ny, så den blir en del dyrere en feks en 600 Hornet.
    Til å putre rundt i nabolaget funker sikkert en 125 m/15 hk helt greit, da ville jeg ha valgt en Vespa...
    Skal en litt ut på landeveien, så ville jeg ha valgt noe med litt mer motor.
    I tillegg, jeg ville ikke ha valgt en "kåpesykkel", som den nevnte VFR'en, for mye styr hvis en må under for å sjekke ett eller annet.
    Skal en på en litt lengre tur, så finnes det vindskjermer i mange varianter en kan sette på.
     

    PederP

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Innlegg
    6.931
    Antall liker
    20.130
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4
    Kva med ein ny Triumph 400? Ikkje er dei så dyre heller.

     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    En Husqvarna/KTM 400cc er iallfall veldig lettkjørt. Tror ikke det er mye som skiller de fra 125cc utgave kjøremessig.
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.431
    Antall liker
    3.133
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    En Husqvarna/KTM 400cc er iallfall veldig lettkjørt. Tror ikke det er mye som skiller de fra 125cc utgave kjøremessig.
    Det er for sjell på tro og vite ,,. (

    400 ala ktm / husq/ husaberg har litt mer
    vekt og mer enn trippel effekt og bånn torq. Den slår rett rundt påm de gira om man ikke har kontroll

    No go som begynner sykkel ,,, en nybegynner sykkel er moped eller 125 , Noen få samt honda har 15 hk , da med masser av turtall og spesiellt med last
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.648
    Antall liker
    2.880
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er for sjell på tro og vite ,,. (

    400 ala ktm / husq/ husaberg har litt mer
    vekt og mer enn trippel effekt og bånn torq. Den slår rett rundt påm de gira om man ikke har kontroll

    No go som begynner sykkel ,,, en nybegynner sykkel er moped eller 125 , Noen få samt honda har 15 hk , da med masser av turtall og spesiellt med last
    Tenker du på SM og cross versjonene nå (?)
    Jeg tenker ikke på de, mer Svartpilen og Duke...
    Men Triumph / Husq / Husaberg og forsåvidt Ducati blir litt "sært" som en 1e sykkel.
    Jeg ville (desverre ?) valgt noe japanske som 1e sykkel - sier han som hadde Aprilia RS 250 som 1e sykkel.
    Men til TS, bruk Finn. Sett opp filtrene på feks budsjett, type sykkel, årsmodell osv og se hva som kommer ut og kom tilbake med hva du synes ser ok ut. Som nevnt, jeg ville ha valgt noe med abs og injection...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.421
    Antall liker
    1.147
    Torget vurderinger
    4
    Det er for sjell på tro og vite ,,. (

    400 ala ktm / husq/ husaberg har litt mer
    vekt og mer enn trippel effekt og bånn torq. Den slår rett rundt påm de gira om man ikke har kontroll

    No go som begynner sykkel ,,, en nybegynner sykkel er moped eller 125 , Noen få samt honda har 15 hk , da med masser av turtall og spesiellt med last
    Det er en forskjell på å tro å vite ja. Og en Duke/Svartpilen og varianter av de går ikke rett rundt med det første i 390 utførelse, sjekker du cycle-ergo ser du også at sittestillingen er veldig lik mellom 125 og 390.
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.431
    Antall liker
    3.133
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er en forskjell på å tro å vite ja. Og en Duke/Svartpilen og varianter av de går ikke rett rundt med det første i 390 utførelse, sjekker du cycle-ergo ser du også at sittestillingen er veldig lik mellom 125 og 390.
    Ingen 3-400ccm er ny begynner sykkel spesiellt ikke 1cyl eller twin
     

    HAREPUSEN

    avtrådt 010924
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.431
    Antall liker
    3.133
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    ?
    Kjører selv Royal Enfield meteor 350
    1 sylindra, lettkjørt, smidig og grei.
    Kan absolutt anbefales som begynner sykkel
    Ja den er i sær klasse:love: ,, hva er det i den ,? rett rundt 20 hk ?

    vanlig liter ytelse i fra ca 1980 av er ca " 1L er 100hk
    Dagens nye motor er på 1 l er 200hk
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.545
    Antall liker
    11.548
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Første sykkelen jeg hadde var en kawa 650 versys. Veldig enkel for begynnere. Lettkjørt og robust. Sprek også. Oppreist sittestilling.

    Så finnes de her:
    FB_IMG_1721751334428.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn