MB-S124
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 19.05.2012
- Innlegg
- 868
- Antall liker
- 1.111
Jeg prøvde ut litt forskjellige hastigheter. Noe jeg har prøvd før for moroskyld er å holde gassen vidåpen der det er mulig, i praksis hele tiden (speedofart mellom 240-260km/t). Da kom jeg 14 mil før jeg måtte tanke. Kunne kanskje kjørt litt lenger, men det må passe med bensinstasjoner, der og da turte jeg ikke annet.Hvor langt kommer du på en´ tank i litt høy autobahn-fart?
Gir et veldig kick og veldig gøy, mye oppbremsning, akselerasjon og bruke girene hele tiden.
Ingen dramatikk, men man kommer ikke langt før man må tanke. Bensinen renner praktisk talt rett gjennom.
Ved å redusere farten til å passe med trafikken samtidig som man forsøker å ligge rundt 200 km/t når veien er fri forran, så klarer man mellom 24 og 26 mil. Igjen så er det litt tilfeldig for hvor langt man tør å kjøre. Hjemme i Norge tør jeg å la måleren passere "0", det gjør jeg ikke på Autobahn. Jeg har kjørt sykkelen tom to ganger før, og kjører sykkelen såpass tom ukentlig at bensintrykket dabber av ved godt pådrag, så vet ganske godt hvor grensene går.
Reduserer man hastigheten til 120 km/t og holder jevn hastighet øker rekkevidden betraktelig. Rundt 35-36 mil.
Jeg fant imidlertid ut at det å kjøre 25 mil i 190-200km/t holder hodet våkent og kroppen blir ikke dritsliten, da man får strukket på beina med passe intervaller, motoren er også i en slags sweetspot.
Hadde jeg kjørt en sofa-tourer(K1600GT/GTL, K1200LT el.), så hadde jeg nok valgt å kjøre saktere og stoppe sjeldnere.
Jeg liker å kjøre fort på Autobahn, samtidig ser jeg for meg at jeg holder ut lenger ved å ikke presse på 10 mil ekstra mellom hvert stopp. Selv om det sikkert ikke hadde tatt noe lenger tid totalt sett.
Når det gjelder meg selv, så drikker og spiser jeg så lite som mulig, en slurk vann ved hvert tankstopp er alt, det svetter jeg sannsynligvis ut igjen.
Starter typisk mellom klokken 05-06 å kjøre. Så holder jeg det gående frem til klokken 12. Da tar jeg en time pause med en matbit og en kopp kaffe, tanker opp på nytt og legger avgårde som en ny mann igjen og kan holde det gående 7-8 timer til uten problem. Er det helt krise, så har jeg med meg både nøtte-barer, musli-barer og en pakke kjeks. Det ble ikke brukt på denne turen.
Det var hardkjør på Autobahn på tur ned. Litt gøy å kjenne på hva man klarer å presse seg til, men kos er det ikke.
Jeg har kost meg på tur også, på turen hjem. Da hadde jeg langt kortere etapper, spiste, drakk og stoppet ved severdigheter på veien.