Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.089
    Antall liker
    36.497
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Duelund_Support skrev:
    Lakkisolationen er noget af det dårligste dielektrikum der findes.
    Du har et poeng. Dette er polyamidimid over modifisert polyester. Men lakkskiktet er bare noen mikron tykt, så det er begrenset hvor mye skade som skjer. Tapskoeffisienten multipliseres jo med volumet av det dielektriske materialet. Personlig ville jeg sette PVC i samme klasse, fordi de dielektriske egenskapene er nesten like dårlige, men variasjonen fra produsent til produsent kan være stor.
    https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/webroot/Z_DATA/05517800.pdf

    Spesielt interesserte kan sjekke denne listen. Man ønsker lave verdier av dielektrisk konstant (luft = 1.0) og tapsfaktor, men også at disse er tilnærmet konstante med frekvens. Polyetylen (PE), polypropylen (PP) og teflon (PFTE) kommer godt ut, mens polyvinylklorid (PVC), polyuretan (PU) og nylon (PA-66) suger ganske heftig. Om dette har noen hørbar betydning er derimot en annen diskusjon.
    http://www.pupman.com/listarchives/1998/April/msg00337.html
     
    L

    lark

    Gjest
    Tapet p.g.a.de dielektriske egenskapene til isolasjonmaterialet er vel også avhengig av kabellengden?
     
    S

    slowmotion

    Gjest
    Denne "forferdelige" lakkisolasjonen blir jo brukt på kobbertråden i delefilterspoler og trafoer.
    Så da regner jeg med at de fleste her på sentralen har mye lakkisolert kobbertråd i anleggene sine.

    ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.089
    Antall liker
    36.497
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    Tapet p.g.a.de dielektriske egenskapene til isolasjonmaterialet er vel også avhengig av kabellengden?
    Ja, tapet skal visstnok være lineært med volumet av materialet, altså Pi (ry2-ri2) l, hvor de to r'ene er ytter- og innerdiameter av isolasjonen og l er lengden av isolasjonssylinderen. Lakkisolasjon, la oss si 1/10 av vanlig isolasjonstykkelse, får da ca 1/100 så stort tap for samme kabellengde, og det er i samme størrelsesorden som forskjellen på tapskonstanten for "godt" og "dårlig" isolasjonsmateriale. Altså omtrent samme tap tilsammen for lakkisolert og teflonisolert pr meter.

    slowmotion skrev:
    Denne "forferdelige" lakkisolasjonen blir jo brukt på kobbertråden i delefilterspoler og trafoer.
    Så da regner jeg med at de fleste her på sentralen har mye lakkisolert kobbertråd i anleggene sine.
    Jeg er også litt fascinert av at lydpåvirkningen av kabler ofte ser ut til å forsvinne sporløst så snart kabelen ikke er synlig lenger. Eksempelvis internkabling i forsterkere og høyttalere eller tråddimensjon/isolasjonsmateriale i spoler. (Men all respekt for de som er konsekvente hele veien igjennom, og Steen Duelund var så definitivt en av dem!)
     
    L

    lark

    Gjest
    asbjbo skrev:
    lark skrev:
    Tapet p.g.a.de dielektriske egenskapene til isolasjonmaterialet er vel også avhengig av kabellengden?
    Ja, tapet skal visstnok være lineært med volumet av materialet, altså Pi (ry2-ri2) l, hvor de to r'ene er ytter- og innerdiameter av isolasjonen og l er lengden av isolasjonssylinderen. Lakkisolasjon, la oss si 1/10 av vanlig isolasjonstykkelse, får da ca 1/100 så stort tap for samme kabellengde, og det er i samme størrelsesorden som forskjellen på tapskonstanten for "godt" og "dårlig" isolasjonsmateriale. Altså omtrent samme tap tilsammen for lakkisolert og teflonisolert pr meter.

    slowmotion skrev:
    Denne "forferdelige" lakkisolasjonen blir jo brukt på kobbertråden i delefilterspoler og trafoer.
    Så da regner jeg med at de fleste her på sentralen har mye lakkisolert kobbertråd i anleggene sine.
    Jeg er også litt fascinert av at lydpåvirkningen av kabler ofte ser ut til å forsvinne sporløst så snart kabelen ikke er synlig lenger. Eksempelvis internkabling i forsterkere og høyttalere eller tråddimensjon/isolasjonsmateriale i spoler. (Men all respekt for de som er konsekvente hele veien igjennom, og Steen Duelund var så definitivt en av dem!)
    Jeg har på feelingen at vi ofte kaster bort tid og krefter og hjernekapasitet på ting som har kun teoretisk og akademisk interesse i denne "galmannshobbyen" ;) vår.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Isolasjonsmateriale vil ha mindre betydning jo tykkere tverrsnitt lederen har grunnet redusert strømfortregning. Hos meg er grøftekablene komplette med alt, uten at jeg har hørt noen etterlyse oppløsning så langt ;)


    Mvh. RS
     
    L

    lark

    Gjest
    Hvor stort egentlig tapet i 2,5 meter 6 kvadrat solidcore med pvc-isolasjon?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    lark skrev:
    Hvor stort egentlig tapet i 2,5 meter 6 kvadrat solidcore med pvc-isolasjon?
    Nix tap ;)

    I de årene jeg har tukla med alt fra 2,5 til 10kv har jeg aldri hørt annet enn max luftighet med pvc på ;)

    Tvinning derimot ::)

    Mvh. RS
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    asbjbo skrev:
    lark skrev:
    Tapet p.g.a.de dielektriske egenskapene til isolasjonmaterialet er vel også avhengig av kabellengden?
    Ja, tapet skal visstnok være lineært med volumet av materialet, altså Pi (ry2-ri2) l, hvor de to r'ene er ytter- og innerdiameter av isolasjonen og l er lengden av isolasjonssylinderen. Lakkisolasjon, la oss si 1/10 av vanlig isolasjonstykkelse, får da ca 1/100 så stort tap for samme kabellengde, og det er i samme størrelsesorden som forskjellen på tapskonstanten for "godt" og "dårlig" isolasjonsmateriale. Altså omtrent samme tap tilsammen for lakkisolert og teflonisolert pr meter.

    slowmotion skrev:
    Denne "forferdelige" lakkisolasjonen blir jo brukt på kobbertråden i delefilterspoler og trafoer.
    Så da regner jeg med at de fleste her på sentralen har mye lakkisolert kobbertråd i anleggene sine.
    Jeg er også litt fascinert av at lydpåvirkningen av kabler ofte ser ut til å forsvinne sporløst så snart kabelen ikke er synlig lenger. Eksempelvis internkabling i forsterkere og høyttalere eller tråddimensjon/isolasjonsmateriale i spoler. (Men all respekt for de som er konsekvente hele veien igjennom, og Steen Duelund var så definitivt en av dem!)
    Jeg bruger Duelundkabel overalt i ALLE apparater såvel 230 V, signal, Ac efter trafoen, dc og indvendigt i højttalere. Desværre er jeg ikke istand til at gøre noget ved svingspolerne.Jeg mener bestemt det kan høres ellers ville jeg da også være hjernedød at bruge så meget tid på det.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    R.Solhaug skrev:
    lark skrev:
    Hvor stort egentlig tapet i 2,5 meter 6 kvadrat solidcore med pvc-isolasjon?
    Nix tap ;)

    I de årene jeg har tukla med alt fra 2,5 til 10kv har jeg aldri hørt annet enn max luftighet med pvc på ;)

    Tvinning derimot ::)

    Mvh. RS
    Vi burde kunne sammenligne dit og mit anlæg. Tror gerne dit er godt men hvilket er bedst det får vi aldrig at vide.
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    R.Solhaug skrev:
    lark skrev:
    Hvor stort egentlig tapet i 2,5 meter 6 kvadrat solidcore med pvc-isolasjon?
    Nix tap ;)

    I de årene jeg har tukla med alt fra 2,5 til 10kv har jeg aldri hørt annet enn max luftighet med pvc på ;)

    Tvinning derimot ::)

    Mvh. RS
    Tvinning er jo velkjent for å hindre opptak/utsendelse av emf og "stråling".
    Den induserte spenningen i ledern fra våre elektromagnestiks støyfylte om rom kanselleres hvis tvinningen lager sløyfer som er symmetriske.

    Å ha utvinnede -/+ ledere skapen en stor sløyfe som lett opptar brum og støy. Er det i praksis ikke noe kjent problem hos deg?

    Gjelder din erfaring tvinning av + ledere mot - ledere. Eller tvinning av flere ledere på samme fase...


    Sleiven
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Sleiven skrev:
    R.Solhaug skrev:
    lark skrev:
    Hvor stort egentlig tapet i 2,5 meter 6 kvadrat solidcore med pvc-isolasjon?
    Nix tap ;)

    I de årene jeg har tukla med alt fra 2,5 til 10kv har jeg aldri hørt annet enn max luftighet med pvc på ;)

    Tvinning derimot ::)

    Mvh. RS
    Tvinning er jo velkjent for å hindre opptak/utsendelse av emf og "stråling".
    Den induserte spenningen i ledern fra våre elektromagnestiks støyfylte om rom kanselleres hvis tvinningen lager sløyfer som er symmetriske.

    Å ha utvinnede -/+ ledere skapen en stor sløyfe som lett opptar brum og støy. Er det i praksis ikke noe kjent problem hos deg?

    Gjelder din erfaring tvinning av + ledere mot - ledere. Eller tvinning av flere ledere på samme fase...


    Sleiven
    Enhver form for tvinning/fletting av signalleder er hørbart forringende. Eller med andre ord; all elektrisk påvirkning av signalet medfører forringelse ;)


    Mvh. RS
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.089
    Antall liker
    36.497
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ut fra konvensjonell elektroteori har plasseringen av pluss- og minusleder i forhold til hverandre mye mer å si for de elektriske egenskapene enn både valg av dielektrisk materiale og oppbygning av lederne (solid/multicore). Kort sagt:
    Pluss- og minuslederne nærmere hverandre => høyere kapasitans, lavere induktans.
    Pluss- og minuslederne lengre fra hverandre => lavere kapasitans, høyere induktans.

    Et eksempel, med lakkisolert massiv kobbertråd, 12 AWG = 3,3 mm2 tverrsnitt:
    With the two wires spaced about 6-12 inches away from each other:

    Resistance = 0.00318 Ohms/foot run
    Inductance = 0.82uH/foot run
    Capacitance = 0.002nF/foot run

    With the two wires twisted 3-4 full turns per foot the specifications change to this:

    Resistance = 0.00318 Ohms/foot run
    Inductance = 0.30uH/foot run
    Capacitance = 0.048nF/foot run
    http://www.anticables.com/technical.html

    Dette vil definitivt være målbart, og kanskje til og med hørbart. Anti-Cables skryter ellers fælt av de soniske egenskapene ved sitt ultratynne dielektriske materiale (jo, det er lakkisolert kobbertråd med de egenskapene denne nå engang har), og beskriver tvinning av kablene som en "free upgrade". Ham om det.

    R.Solhaug skrev:
    Enhver form for tvinning/fletting av signalleder er hørbart forringende. Eller med andre ord; all elektrisk påvirkning av signalet medfører forringelse ;)
    Da funderer jeg fælt på hvilken geometri som er referansepunktet, eller "ingen påvirkning". Uansett hvordan man legger lederne i forhold til hverandre, vil man jo få et bestemt sett elektriske egenskaper bestemt av lederarealet, plasseringen av lederne i forhold til hverandre,valg av dielektrisk materiale, oppbygningen av lederne, osv.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Anticables lak er af en anden kvalitet end den lak man normalt bruger. Det er smeltelak som ikke er så lydforingende. Tvinning af kabler giver højere kapacitet som jeg anser for meget degraderende. Induktion derimod virker befordrende for lytteresultatet.
     
    L

    lark

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    Anticables lak er af en anden kvalitet end den lak man normalt bruger. Det er smeltelak som ikke er så lydforingende. Tvinning af kabler giver højere kapacitet som jeg anser for meget degraderende. Induktion derimod virker befordrende for lytteresultatet.
    God avstand mellom pluss- og minuslederene er altså å foretrekker etter din oppfatning?
    Det er ikke mange kabler som er konstruert på den måten. De fleste har ledere som ligger paralellt tett sammen eller er tvinnet.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Ja det giver lavere induktion og mindre fald opadtil på frekvenskurven. Dette løft mener jeg kun er af akademisk interresse. Men hvis man har problemer med indstrålet støj kan det jo være en fordel. Det er nok den højere kapacitet der virker som et højfrekvensfilter. Pros and cons.
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.061
    Antall liker
    623
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det med sølv? Jeg har solidcore sølvkabler, noen som har erfaringer med dette som høyttalerkabler?
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Rolig nu ikke sæt mannen i bås. Jeg synes han gør ihærdige forsøg for at sætte sig udover hvad videnskaben med sine begrænsede resourcer har af viden på lydområdet.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Ok jeg vil da ikke helt udelukke du har ret. Hvordan er dit kabel isoleret ?
     
    L

    lark

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    lark skrev:
    ;D ;D Les åpningsinnlegget i denne tråden en gang til du RS, så vil du se at denne tråden er en invitasjon til å dele erfaringer angående vår felles venn Solide Kåre. I motsetning til deg er jeg etter 35 år i denne galmannshobbyen fremdeles åpen for å lære av andre sine erfaringer. Du har etter alt å dømme dratt ned rullgardinene og gått med skylapper så lenge at alt håp er ute ;)
    Og når jeg kom med min erfaring ang. innspilling av SC blir det av deg og Duelund avfeid som at det er noe jeg innbiller meg.
    Jaggu sa jeg dele erfaringer, og skylapper.
    Feil, rolfozzy! Jeg avfeide ikke dine erfaringer angående innspilling som innbilning. Jeg beskrev mine erfaringer der jeg ikke merket noen innspillingstid med kabelen. Akkurat som du beskrev det motsatte. Les det aktuelle innelegget en gang til, du ;)

    Her finner du det. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32497.msg623860#msg623860
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    rolfozzy skrev:
    lark skrev:
    ;D ;D Les åpningsinnlegget i denne tråden en gang til du RS, så vil du se at denne tråden er en invitasjon til å dele erfaringer angående vår felles venn Solide Kåre. I motsetning til deg er jeg etter 35 år i denne galmannshobbyen fremdeles åpen for å lære av andre sine erfaringer. Du har etter alt å dømme dratt ned rullgardinene og gått med skylapper så lenge at alt håp er ute ;)
    Og når jeg kom med min erfaring ang. innspilling av SC blir det av deg og Duelund avfeid som at det er noe jeg innbiller meg.
    Jaggu sa jeg dele erfaringer, og skylapper.
    Feil, rolfozzy! Jeg avfeide ikke dine erfaringer angående innspilling som innbilning. Jeg beskrev mine erfaringer der jeg ikke merket noen innspillingstid med kabelen. Akkurat som du beskrev det motsatte. Les det aktuelle innelegget en gang til, du ;)

    Her finner du det. http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32497.msg623860#msg623860
    Ok. "låter det motfase så er det motfase"

    Men det var kanskje Duelund som skrev dette direkte om innbilning. Jeg leste kanskje deg for mye mellom linjene?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Duelund_Support skrev:
    Ok jeg vil da ikke helt udelukke du har ret. Hvordan er dit kabel isoleret ?
    EKKJ med original isolasjon pluss en pen strømpe. 2,5kv og 6kv. WBT plugger i ampen, spader på 6kv i høytalerenden og 2,5kv rett i terminalene.
    Det er hele historien.
     
    L

    lark

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    Ok. "låter det motfase så er det motfase"

    Men det var kanskje Duelund som skrev dette direkte om innbilning. Jeg leste kanskje deg for mye mellom linjene?
    He, he ;) Du må ta med hele sitatet: "Låter det motfase så er det motfase. Gammelt jungelord ;D "
     
    L

    lark

    Gjest
    Og dermed var vi ferdige for denne gang ;D

    BACK TO TOPIC
    (hvis noen husker hva det handlet om ;) ;) )
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.154
    Antall liker
    3.962
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Da tror jeg du må tilbake til side 15 ;D
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    rolfozzy skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Ok jeg vil da ikke helt udelukke du har ret. Hvordan er dit kabel isoleret ?
    EKKJ med original isolasjon pluss en pen strømpe. 2,5kv og 6kv. WBT plugger i ampen, spader på 6kv i høytalerenden og 2,5kv rett i terminalene.
    Det er hele historien.
    Nogen ioner finder deres rette plads i den statiske isolation. Det gør de først ved længere tids spændingspåførsel.
     
    L

    lark

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    rolfozzy skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Ok jeg vil da ikke helt udelukke du har ret. Hvordan er dit kabel isoleret ?
    EKKJ med original isolasjon pluss en pen strømpe. 2,5kv og 6kv. WBT plugger i ampen, spader på 6kv i høytalerenden og 2,5kv rett i terminalene.
    Det er hele historien.
    Nogen ioner finder deres rette plads i den statiske isolation. Det gør de først ved længere tids spændingspåførsel.
    Når ionene først har funnet sin rette plass, holder de seg da på plass til evig tid? Eller må man starte innspilling av kabelen på nytt hvis man f. eks. har vært på lang ferie og ikke brukt anlegget på lange tider?
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    ;D Det var bare snakoil ! ;) Men jeg kan stadig ikke høre forskel på kabler efter indspilning ! Det kan jeg ellers på alle andre ting. Mine kabler er IKKE med statisk isolation jeg tror der ligger en hund begravet her.
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Men du må ikke glemme å vanne de da ;D
    Mvh.KW
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Efter sigende skulle de lyde bedre hvis de bliver duschet med vand.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.089
    Antall liker
    36.497
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg har nevnt tidligere, mine forsøk på virkelighetssjekk av kabelteorier viser stort sett at jeg ikke kan høre et dugg forskjell. Altså, virkeligheten jeg opplever er at det ikke finnes noen hørbar forskjell mellom noenlunde plausible kabelkonstruksjoner. Unntakene har vært dårlig kontakt i termineringer og dårlige loddinger - det er hørbart! Fra et hard-core praktisk ståsted burde det føre til at jeg avfeide alle konkurrerende kabelteorier som innbilning, sludder og vås. Likevel har jeg en viss akademisk interesse av å prøve å forstå om det skulle være noe her. Du får bare leve med det. ;)


    Redigert av bjornh, grunnet sammenghengen med øvrig moderering.
     
    L

    lark

    Gjest
    Hvis det er noen som lurer på kobberkvaliteten i EKKJ solidcore kabel, så består lederene av elektrolytisk kobber med en renhet på over 99,9%. Klippene under er hentet fra Store Norske Leksikon og databladet for EKKJ.
     

    Vedlegg

    L

    lark

    Gjest
    Tok og skrellet ytterisolasjonen av et par lengder med 2x6 kv. solidcore PFSP. De to lederene er tvinnet sammen, og på begge to er tvinneretningen snudd et stykke innpå. De to lengdene på 2,5 meter er opprinnelig en 5 meters lengde som er delt i to, så det kan se ut som om tvinneretningen er snudd med jevne mellomrom. Noen som vet hvorfor?
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.077
    Antall liker
    8.564
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er etter x-antall klager og off-topic moderert. Moderasjon er utført hardt og brutalt, og hold dere til tema og av den grunn vil sikkert en del føle seg seg urettferdig behandlet.Dette tas ikke opp til videre diskusjon i denne tråden. Husk at Hifisentralens regel 1 gjeder hva saklighet, personangrep og normal folkskikk angår.

    bjornh, moderator
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Ett siste spørsmål her:

    Hva er største solidcore jeg får inni vanlige terminaler uten spader/plugger?

    Er Magic Wonder ( 2 x 6mm2 ledere) av tilstrekkelig kvalitet mister solhaug? eller er det ekkj som gjelder?

    (Går disse rett i terminalene?)
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Nå har jeg lest de første 4 sidene av denne tråden. Og jeg å bare spørre: Hvorfor er det slik at mange tilsynelatende mener at en kabel har en innebygget påvirkning av lyden som enten er positiv eller negativ?

    Min egen erfaring er at ulike komponenter yter bra eller dårlig avhengig av hva de matches med, enten det gjelder høyttalere, forsterkere, kilder eller kabler.
     
    L

    lark

    Gjest
    roffe skrev:
    Nå har jeg lest de første 4 sidene av denne tråden. Og jeg å bare spørre: Hvorfor er det slik at mange tilsynelatende mener at en kabel har en innebygget påvirkning av lyden som enten er positiv eller negativ?

    Min egen erfaring er at ulike komponenter yter bra eller dårlig avhengig av hva de matches med, enten det gjelder høyttalere, forsterkere, kilder eller kabler.
    Alle kabler påvirker lyden negativt. Man må finne den som påvirker signalet minst ;)
     
    B

    Back_Door

    Gjest
    lark skrev:
    roffe skrev:
    Nå har jeg lest de første 4 sidene av denne tråden. Og jeg å bare spørre: Hvorfor er det slik at mange tilsynelatende mener at en kabel har en innebygget påvirkning av lyden som enten er positiv eller negativ?

    Min egen erfaring er at ulike komponenter yter bra eller dårlig avhengig av hva de matches med, enten det gjelder høyttalere, forsterkere, kilder eller kabler.
    Alle kabler påvirker lyden negativt. Man må finne den som påvirker signalet minst ;)
    Det er vel ganske så riktig. En kabel kan ikke trylle frem noe som i utgangspunktet ikke finnes. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn