Den store solidcore tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • B

    Back_Door

    Gjest
    56fwb skrev:
    "Jeg sitter å hører på Patricia Barber i ene høytalren og søstra hennes i den andre"[/color]


    mvh
    Hvordan kan kabler gi ulik lyd i hver høyttaler, om alt er riktig koblet?
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    Hvis dette får deg til å føle deg bedre så lykke til og god bedring ???



    Mvh. RS
     

    RoKo

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    107
    Antall liker
    0
    Jeg håper all del at denne uttalelsen ikke fraskriver deg muligheten for at du regner deg selv inn i denne potensielle gruppen med "feilkoblede", Solhaug 8)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    RoKo skrev:
    Jeg håper all del at denne uttalelsen ikke fraskriver deg muligheten for at du regner deg selv inn i denne potensielle gruppen med "feilkoblede", Solhaug 8)

    Hør anlegget mitt og gjett :p

    - apropos feilkoblet;



    Mvh. RS
     

    RoKo

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    107
    Antall liker
    0
    R.Solhaug skrev:
    RoKo skrev:
    Jeg håper all del at denne uttalelsen ikke fraskriver deg muligheten for at du regner deg selv inn i denne potensielle gruppen med "feilkoblede", Solhaug 8)

    Hør anlegget mitt og gjett :p

    Mvh. RS
    Gud, hoven kan man altså bli... :eek:

    Lykke til med videre overbevsning ::)
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    RoKo skrev:
    R.Solhaug skrev:
    RoKo skrev:
    Jeg håper all del at denne uttalelsen ikke fraskriver deg muligheten for at du regner deg selv inn i denne potensielle gruppen med "feilkoblede", Solhaug 8)

    Hør anlegget mitt og gjett :p

    Mvh. RS
    Gud, hoven kan man altså bli... :eek:

    Lykke til med videre overbevsning ::)

    Blei du svar skyldig ::)

    Hvem som helst kan slenge med leppa på et forum under ett eller annet nick, men lyden* hjemme sier litt om hva en evt. har å fare med ;)

    * ikke minst pr. krone ;)


    Mvh. RS
     

    RoKo

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    107
    Antall liker
    0
    R.Solhaug skrev:
    RoKo skrev:
    R.Solhaug skrev:
    RoKo skrev:
    Jeg håper all del at denne uttalelsen ikke fraskriver deg muligheten for at du regner deg selv inn i denne potensielle gruppen med "feilkoblede", Solhaug 8)

    Hør anlegget mitt og gjett :p

    Mvh. RS
    Gud, hoven kan man altså bli... :eek:

    Lykke til med videre overbevsning ::)

    Blei du svar skyldig ::)

    Hvem som helst kan slenge med leppa på et forum under ett eller annet nick, men lyden* hjemme sier litt om hva en evt. har å fare med ;)

    * ikke minst pr. krone ;)


    Mvh. RS
    Sikkert... Også jeg har vel kanskje "rå" lyd hjemme, men ser derimot ikke helt poenget i at det er eieren selv som så skråsikkert uttaler seg om opplevelsene. :-\
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    56fwb skrev:
    Hei :)

    Ja, da har også JEG prøvd Solid Core kabel ;)

    Etter en times arbeid med avisolering og 15 minutter med påkobbling var jeg klar for lyttingtil denne kabelen. Av enkelt ment som et himmelens gode og som en MÅ HA for å nå LYDNIRVANA.

    Solide og store HT-terminaler og forsiktig bruk av en tang? på terminalene på H200'en skulle borge for god stramming og -kontakt.
    Jeg hadde et åpent sinn, store forventninger og hadde lovt meg selv at jeg skulle være ærleg med meg selv på det jeg hørte.
    Prisforskjellen på Crecendoene og Kåre er jo formidabel.. ;) :D

    Før testen: I løpet av de tre siste dagene har jeg forhollt meg til to plater av Patricia Barber: Verce og Cafe Blue.
    Her har stort sett spor 7 på begge og spor 8 på Cafe Blue vert spillt. Kjedelig: Tja, men skal en få en referanse i tillegg til generell kjenskap av sitt eget anlegg, må det til syns jeg. ;)

    Så: Jeg satte på spor 7 på Verce: Hva skjer? - og nå med fare for å trakke på noen såre tær - Jo et MYE trangere og "rart" lydbilde oppstår, framheving av diskant, sammenhengen i lydbildet forsvinner. Mye fokus på "lyd fra høytalerne". Dette var likt uansett plate og spor. Lyden vart rett og slett kjedelig og forvirrende. Og hvor ble det av den dype, stramme og mektige bassen som det blir skrytt av ved bruk av Kåre??. Tja, dette var ikke bra og en total skuffelse ut i fra den generelle omtalen i denne tråden. Fekk nesten en følelse av at "HT sluttet å synge"

    Kåre spilte også mye, mye dårlegere enn SoundStringkablene jeg prøvde for en tid tilbake - så er det sagt også

    En kjenning i lydlauget, med gode ører, vart oppring og kom straks... Jeg bad ham høre og komme med kommentarer uten at jeg fortalte ham det spøtt hva jeg opplevde og mente. Kablene var spilt på i ca 1,5 time da han kom. Dette er en time mere en det som RSolhaug mener kåre trenger

    Spor 8 på Cafe Blue vart spilt: Etter et par minutter ville jeg vite hva han mente: Kommentar: "Jeg sitter å hører på Patricia Barber i ene høytalren og søstra hennes i den andre" Han la til at det var totalt mangel på fokus i lydbildet. Ikke var bassen på noen måte hverken dypere, strammere eller betre fokusert enn før heller. Lyden var så ute av fokus mente han, at han ble forvirret av å sitte å høre på.
    Vi spilte et par spor til: samme opplevelse/uttalelser fra min gode venn.

    Straight Wire Crecendo REf Grade II vart koblet på anlegget igjen.

    MYE, MYE Større og bredere rom: Ht "forsvant" i lydbildet igjen og mine S33 fekk tilbake sin deilige sangstemme.
    Holografi, stramhet, balanse, fokus og et glatt og oppløst lydbilde var det jeg hørte nå.

    "Kvalitetslyden på høgt nivå" kom tilbake. ;) :) :D

    Kåre ble rullet sammen og hengt i garagen ;) :'(

    Klart at du har valgt Straigt Wiren er det mange av dere som sier no - det er jo de dyreste kabelene så...
    Ja, jeg valgte Straigt Wire Cresendoen - ikke fordi den er dyrest, MEN fordi den hjemme hos meg ER klart BEST - og også penest - så da så.. 8)
    Denne tvekampen tapte Kåre - eller vant Crecendoene - på "Knock-out" :D

    Jeg er forsatt medlem av multicore klubben.. :) :)


    Ha en strååålendes dag og påske - med og uten Kåre/multicore..

    Husk din referanselyd er uansett den beste for deg... :D :D :D ;D

    mvh
    Meget litt sandsynligt det du skriver. Har du vendt fasen på den ene højttaler ? Jeg har aldrig nogensinde hørt nogen have den slags kommentarer til solidcore. Lå kablerne uisolerede på et polyestertæppe ?
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    ELJ skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Meget litt sandsynligt det du skriver. Har du vendt fasen på den ene højttaler ? Jeg har aldrig nogensinde hørt nogen have den slags kommentarer til solidcore. Lå kablerne uisolerede på et polyestertæppe ?
    Duelund må nok være inne på noe... Beskrivelsen av lyden er eksakt det jeg selv har opplevd når en av ht kablene er koblet i feil.
    Prøv igjen! :)
    Forøvrig en gøy tråd.
    Espen
    Hei Espen...
    Kobblingene vart sjekket og dobbelsjekket før spilling, nettopp for å ungå det du nevner. For å vere helt sikket vart det også laget en skisse over hvordan blå, kvit, brun og svart leder på kabelen var koblet på rødt og svart- oppe og nede på HT - alt var likt koblet farge for farge.
    Hvorfor er det sååå vanskeleg å akseptere at SC ikke fungerte hos meg.
    Kanske det er så enkelt som at den "drittdyre" Cresendoene er bedre enn den prøvde SC.

    Viser forøvrig til sitatet fra Straight Wire sine sider vedr omtalen av Cresendoen - spesielt til rød utheving...
    Kanskje det er derfor den ER best.... ;) ;D Kanskje je har "SolidCore" likavel gitt :D ;D

    Crescendo II Straight Wire has introduced a significantly improved version of their highly acclaimed “Crescendo” Speaker Cable. It offers both technical advances starting with the inner core composed of seven equal diameter TPR hollow tubes vs. one large tube. This allows for greater flexibility and retention of roundness. The tubes are dual wrapped to maintain a uniform foundation for the many (12) large conductive groups and fillers. Dual insulation thicknesses (“soft” Foam Teflon and “hard” Foam Polypropylene) were modified to account for the characteristics of the new “inner core”. Conductor group resistance remained the same while compression was modified.

    Crescendo speaker cable was the first Compressed Conductor Technology (CCT) design produced by Straight Wire.
    This design combines the best attributes of solid-core and stranded conductor technology. Extreme care was given to the degree of conductor compression and pressure of the Foam Polypropylene insulation.

    Cosmetically, Crescendo II features a predominately black anti-static fiber with silver highlights under a clear jacket. This change was made in response to requests from many consumers who felt the equal silver/black snake-skin look was too aggressive and stood out in many décor environments due to the large diameter (over 1”) of Crescendo speaker cable.

    Crescendo II provides mechanical and electrical advancements beyond original Crescendo speaker cable. Lifelike preservation of low level details coupled with unmatched dynamics and detail are easy to discern with this cable. It synergizes reference caliber components to provide captivating performances.

    . IBW (internally bi-wireable cable)

    Mvh
    Fredd B
     
    L

    lark

    Gjest
    Det er helt usannsynlig at solidcore kan ødelegge lyden så totalt som du beskriver 56fwb. At du vil kunne oppleve en forskjell i favør av Crescendoen er ikke usannsynlig, men ikke forskjeller på det nivået som du beskriver. Regner med at det var 4x6 kvadrat du prøvde. Det er lett gjort å koble feil i et litt stresset øyeblikk med 16 avisolerte ender som skal kobles. Beskrivelsen av katastrofen stemmer med motfase i diskanten, bassen eller begge deler på den ene av høyttalerene :eek: Opplevde du samme katastrofale lydbildet her hos meg?
     

    56fwb

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    1.621
    Antall liker
    137
    Sted
    Volda
    lark skrev:
    . Regner med at det var 4x6 kvadrat du prøvde. Det er lett gjort å koble feil i et litt stresset øyeblikk med 16 avisolerte ender som skal kobles. Beskrivelsen av katastrofen stemmer med motfase i diskanten, bassen eller begge deler på den ene av høyttalerene :eek:  Opplevde du samme katastrofale lydbildet her hos meg?
    Jepp, det var 4x6....
    Les mitt forrige innlegg vedr feilkobbling - gidder ikke gjenta meg flere ganger akkurat på det..
    På ditt siste spørmål: Nei det gjorde jeg ikke Karl.
    Men, Et annerledes anlegg og rom og ikke minst HELT ANDRE kabler - å sammenligne med..

    Kablene henger i garagen som sagt..  kan jo vere at jeg tar de inn igjen en gang i nær fremtid for å prøve en gang til, Men i påsken vil JEG  kose meg med godlyd - på mitt anlegg.. ;)

    mvh
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.684
    Antall liker
    3.214
    Torget vurderinger
    0
    lark skrev:
    Det er helt usannsynlig at solidcore kan ødelegge lyden så totalt som du beskriver 56fwb.
    Tvert i mot - 56fwb beskriver lydopplevelsen - helt i samsvar med mange audiofile entusiasters opplevelser de siste ukene ;)
     
    L

    lark

    Gjest
    Flageborg skrev:
    lark skrev:
    Det er helt usannsynlig at solidcore kan ødelegge lyden så totalt som du beskriver 56fwb.
    Tvert i mot - 56fwb beskriver lydopplevelsen - helt i samsvar med mange audiofile entusiasters opplevelser de siste ukene ;)
    56fwb sin opplevelse av lyden med solidcore er slettes ikke i samsvar med noen tidligere beskrivelser her på hfs. Slik som 56fwb ordlegger seg er det tidligere beskrivelser ganget med en faktor 10 000. Og med den erfaring du sannsynligvis har innen hifi, flageborg, så vet du godt at 56fwb sine beskrivelser av lyden med solidcore stemmer helt overens med det som skjer når ene høyttaleren kobles i motfase. Utalelsen fra den andre testdeltageren sier alt:

    Sitat: "Spor 8 på Cafe Blue vart spilt: Etter et par minutter ville jeg vite hva han mente: Kommentar: "Jeg sitter å hører på Patricia Barber i ene høytalren og søstra hennes i den andre" Han la til at det var totalt mangel på fokus i lydbildet. Ikke var bassen på noen måte hverken dypere, strammere eller betre fokusert enn før heller. Lyden var så ute av fokus mente han, at han ble forvirret av å sitte å høre på.
    Vi spilte et par spor til: samme opplevelse/uttalelser fra min gode venn."
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    RoKo skrev:
    R.Solhaug skrev:
    Blei du svar skyldig ::)

    Hvem som helst kan slenge med leppa på et forum under ett eller annet nick, men lyden* hjemme sier litt om hva en evt. har å fare med ;)

    * ikke minst pr. krone ;)


    Mvh. RS
    Sikkert... Også jeg har vel kanskje "rå" lyd hjemme, men ser derimot ikke helt poenget i at det er eieren selv som så skråsikkert uttaler seg om opplevelsene. :-\
    Tror ikke jeg behøver det ::)

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=32181.0;all


    Mvh. RS
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.802
    Antall liker
    28.832
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tjaaa....
    Har på meg solbriller alt, jeg. De største og mørkeste jeg fant, i tilfelle jeg så lyset.
    Hittil er jeg ikke akkurat slått i bakken, nei.
    Hvis lyset er der, er det nok på rundt 15 W. Har hatt solidcore oppkoplet i snart 14 dg. Hittil er vel fasiten heller den at solidcore ikke er verre enn noname- multistrand.
    Skal på ferie i morgen. Rekker ikke å begynne med kabelbytte før jeg drar. Skal bytte tilbake til Noname når jeg kommer hjem igjen. Skal ta på solbrillene før jeg bytter tilbake. 8)

    mvh
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    jeg kan kjenne igjen beskrivelsen til 56fwb. Når Kåre ble kobla på nye her, var det en lidelse og høre på. Jeg lurte også på om ting var i fase, og sjekka det. Fasen var riktig.
    Så jeg tenkte fler ganger at dette kan jeg ikke ha. Men jeg bet tenna sammen og klorte meg fast i lyttestolen, og holdt ut. Spilte på full guffe og forlot rommet. Ja i det hele tatt et jævla slit. Innspillinga tok en drøy uke, så var ting på plass. Nå syns jeg kablene er helt utmerket. Med en amp på 2x9w tar det vel gjerne noe lenger tid enn med med kraftigere saker.
    Og det er absolutt ikke mine ører som har vendt seg til ulyd, langtifra. Jeg er ikke fjorten og innbiller meg ting.
     
    L

    lark

    Gjest
    Innspilling? Her låt det flott med solidcore fra første stund. Har ikke merket noen forandring heller. Og låter det motfase, så er det motfase. Gammelt jungelord ;D
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    lark skrev:
    Innspilling? Her låt det flott med solidcore fra første stund. Har ikke merket noen forandring heller. Og låter det motfase, så er det motfase. Gammelt jungelord ;D
    Jeg har heller aldrig konstanteret at kabler skal tilspilles. Tror snarere det drejer sig om indbildning og tilvænning. Jeg holder mig dog til sølv. Kan ikke li lyden af kobber.
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    Duelund_Support skrev:
    lark skrev:
    Innspilling? Her låt det flott med solidcore fra første stund. Har ikke merket noen forandring heller. Og låter det motfase, så er det motfase. Gammelt jungelord ;D
    Jeg har heller aldrig konstanteret at kabler skal tilspilles. Tror snarere det drejer sig om indbildning og tilvænning. Jeg holder mig dog til sølv. Kan ikke li lyden af kobber.

    Tror dere jeg fantaserer ? :(
     
    L

    lark

    Gjest
    rolfozzy skrev:
    Duelund_Support skrev:
    lark skrev:
    Innspilling? Her låt det flott med solidcore fra første stund. Har ikke merket noen forandring heller. Og låter det motfase, så er det motfase. Gammelt jungelord ;D
    Jeg har heller aldrig konstanteret at kabler skal tilspilles. Tror snarere det drejer sig om indbildning og tilvænning. Jeg holder mig dog til sølv. Kan ikke li lyden af kobber.

    Tror dere jeg fantaserer ? :(
    Øhhh... nei, er du på styr. Det er nok jeg som ikke har peiling på hva jeg styrer med :)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    lark skrev:
    rolfozzy skrev:
    Duelund_Support skrev:
    lark skrev:
    Innspilling? Her låt det flott med solidcore fra første stund. Har ikke merket noen forandring heller. Og låter det motfase, så er det motfase. Gammelt jungelord ;D
    Jeg har heller aldrig konstanteret at kabler skal tilspilles. Tror snarere det drejer sig om indbildning og tilvænning. Jeg holder mig dog til sølv. Kan ikke li lyden af kobber.

    Tror dere jeg fantaserer ? :(

    Øhhh... nei, er du på styr. Det er nok jeg som ikke har peiling på hva jeg styrer med :)
    Og hvor mener du/dere jeg tar feil ?
    Var det topp med Kåre med en gang ?
    Eller låter det like jævli enda ?
     
    L

    lark

    Gjest
    Kåre viste seg fra sin beste side med en gang i mitt anlegg. Det kan jo være at den kabelen jeg brukte før, Straightwire OctaveII var så dårlig at samme hva jeg skiftet den ut med så ville det låte bedre.
     

    RoKo

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    107
    Antall liker
    0
    Godt å se at SolidCore-tilhengerne er "enige" om hvordan den låter - og NÅR den gjør det... ;D
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.364
    Antall liker
    6.561
    Torget vurderinger
    2
    RoKo skrev:
    Godt å se at SolidCore-tilhengerne er "enige" om hvordan den låter - og NÅR den gjør det... ;D
    Konklusjonen: At den til slutt/med en gang er bra, det er det vel ingen tvil om ? ;D

    Ellers er jeg glad for at kablene mine ikke "låter"
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    I Storkøbenhavns HiFiklub havde vi besøg af det aller dyreste Cast Krell system. Der blev anvendt de dyreste Bertram kabler til 100.000. dk.kr. Da Duelund 2.1 ¤ kom på faldt det hele på plads til den bedste lyd vi har haft ud over klubbens eget anlæg for en uge siden. Sidstnævnte består af : Holton NXV 500 her med 2x 340 W i 8 ohm. Pre var Nelson Pass Balanced Bride of Zen, dacen en ultramodificeret LC. Zapdac. Drevet som var altafgørende var en tudsegammel Philips CD 960.
     
    L

    lark

    Gjest
    Noen som kan bekrefte eller avkrefte rykter fra utlandet om at galvanisert piggtråd (tvinnet solidcore) er alt annet overlegent som høyttalerkabel?
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    Kan ikke bekrefte eller avkrefte det, men kablen holder sikkert mor og barn borte fra HIFIen. Dette på sin side kan føre til et roligere lydbilde.
    Ellers vil jeg anbefale deg å lese trådene; Den store kabeltesten del 1 , Den store kabeltesten del 2 og ikke minst Den store kabeltesten del3 om du ønsker å lære mer om kabler og deres lydegenskaper.
    Lf
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    lark skrev:
    Noen som kan bekrefte eller avkrefte rykter fra utlandet om at galvanisert piggtråd (tvinnet solidcore) er alt annet overlegent som høyttalerkabel?
    Når det er tvinnet er det efter min overbevisning ikke længere solidcore men multicore.
     
    L

    lark

    Gjest
    Duelund_Support skrev:
    lark skrev:
    Noen som kan bekrefte eller avkrefte rykter fra utlandet om at galvanisert piggtråd (tvinnet solidcore) er alt annet overlegent som høyttalerkabel?
    Når det er tvinnet er det efter min overbevisning ikke længere solidcore men multicore.
    Multicore er fra tre ledere og oppover. To ledere heter Duocore ;D Hva med bomullstrømpe på piggtrådkabel? Det må være det ultimate ;D (heisann nfgw, ser at du er inne :))
     
    L

    lark

    Gjest
    ELEL6200 skrev:
    Ellers vil jeg anbefale deg å lese trådene; Den store kabeltesten del 1 , Den store kabeltesten del 2 og ikke minst Den store kabeltesten del3 om du ønsker å lære mer om kabler og deres lydegenskaper.
    Lf
    Jepp! Ufattelige mengder av informasjon i de trådene ;D
     

    eiv

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2009
    Innlegg
    293
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg ikke lest hele tråden. Men hvor i Norge får man tak på gode solidcore ledere?

    Helst nettbutikk eller strekket stavanger - fredrikstad :)
     

    ELEL6200

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Innlegg
    1.434
    Antall liker
    117
    lark skrev:
    ELEL6200 skrev:
    Ellers vil jeg anbefale deg å lese trådene; Den store kabeltesten del 1 , Den store kabeltesten del 2 og ikke minst Den store kabeltesten del3 om du ønsker å lære mer om kabler og deres lydegenskaper.
    Lf
    Jepp! Ufattelige mengder av informasjon i de trådene ;D
    ;D Ja, i disse tråden bobler det over av lytteinntrykk. Vurderer å lage en tråd i samme ånd som omhandler mitt anlegg.

    Lf
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.089
    Antall liker
    36.497
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    eiv skrev:
    Nå har jeg ikke lest hele tråden. Men hvor i Norge får man tak på gode solidcore ledere?

    Helst nettbutikk eller strekket stavanger - fredrikstad :)
    Noen muligheter:
    - Alminnelig installasjonskabel fra Elfa eller fra din lokale elektroinstallatør. Solid så det rekker, men har gjerne PVC-isolasjon og ledere av helt alminnelig kobber uten spesielle metallurgiske eller krystallinske egenskaper, noe som enkelte andre trosretninger innen kabelkabalen mener at er En Dårlig Ting.
    - Audio Magic Star og Wonder fra Høyum Hifi (www.hoiumhifi.no). Teflonisolasjon, 4 og 6 mm2 tverrsnitt, og forøvrig ganske fritt for nonsens.
    - Grov trafotråd (lakkisolert kobbertråd) på kilosruller fra Elfa. Største diameter er 2 mm, noe som skulle bli 3,14 mm2 tverrsnitt. Koster 7-8 kroner meteren, unntatt hvis den er ferdigterminert og selges som hifikabel. Den ekstremt tynne isolasjonen gjør at mesteparten av de dielektriske egenskapene gis av luften omkring, men det gjør også tråden mekanisk sårbar. Jeg ville bare brukt denne inni høyttalere eller andre steder hvor bevegelse er utelukket og jeg har full kontroll på hva den kommer borti.
     

    R.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.03.2002
    Innlegg
    3.476
    Antall liker
    12
    eiv skrev:
    Nå har jeg ikke lest hele tråden. Men hvor i Norge får man tak på gode solidcore ledere?

    Helst nettbutikk eller strekket stavanger - fredrikstad :)

    EKKJ fra ELFA er greiest å håndtere 8)


    Mvh. RS
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    asbjbo skrev:
    eiv skrev:
    Nå har jeg ikke lest hele tråden. Men hvor i Norge får man tak på gode solidcore ledere?

    Helst nettbutikk eller strekket stavanger - fredrikstad :)
    Noen muligheter:
    - Alminnelig installasjonskabel fra Elfa eller fra din lokale elektroinstallatør. Solid så det rekker, men har gjerne PVC-isolasjon og ledere av helt alminnelig kobber uten spesielle metallurgiske eller krystallinske egenskaper, noe som enkelte andre trosretninger innen kabelkabalen mener at er En Dårlig Ting.
    - Audio Magic Star og Wonder fra Høyum Hifi (www.hoiumhifi.no). Teflonisolasjon, 4 og 6 mm2 tverrsnitt, og forøvrig ganske fritt for nonsens.
    - Grov trafotråd (lakkisolert kobbertråd) på kilosruller fra Elfa. Største diameter er 2 mm, noe som skulle bli 3,14 mm2 tverrsnitt. Koster 7-8 kroner meteren, unntatt hvis den er ferdigterminert og selges som hifikabel. Den ekstremt tynne isolasjonen gjør at mesteparten av de dielektriske egenskapene gis av luften omkring, men det gjør også tråden mekanisk sårbar. Jeg ville bare brukt denne inni høyttalere eller andre steder hvor bevegelse er utelukket og jeg har full kontroll på hva den kommer borti.
    Lakkisolationen er noget af det dårligste dielektrikum der findes.
     

    Nido

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2008
    Innlegg
    234
    Antall liker
    8
    om en stripper pvc'en av ekkj og setter kabelene inn med linolje samt trekke bomullstrømpe over, vil dette være godt nok mht isolasjon og evt korrosjon?
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Nido skrev:
    om en stripper pvc'en av ekkj og setter kabelene inn med linolje samt trekke bomullstrømpe over, vil dette være godt nok mht isolasjon og evt korrosjon?
    Stripningen og bomuldsisolationen er fint. Linolie er fint på sølv men fremskynder oxyderingen af kobber. Istedet vil jeg anbefale shellak som er et naturprodukt. Altså stripning, lakering og bomuldsstrømpe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn