Den ultimate lyttestol - forslag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Vet denne har litt for mye nakkestøtte til seriøs lytting, men synes den er steintøff, som en teknokratisk utgave av gode gamle eames lounge

    Edit: det er Varièr Tok
     

    Vedlegg

    R

    Roysen

    Gjest
    hifiguru skrev:
    Vet denne har litt for mye nakkestøtte til seriøs lytting, men synes den er steintøff, som en teknokratisk utgave av gode gamle eames lounge

    Edit: det er Varièr Tok
    Denne ser det da vitterlig ut som det er mulighet for å ta av nakkestøtten på.

    Mvh
    Roysen
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.113
    Antall liker
    8.092
    Torget vurderinger
    12
    Jeg gir meg ikke helt på Varier Peel enda jeg da. Avtagbar nakkstøtte ved seriøs lytting. Er også god å sitte i over tid, noe veldig mange såkalte designstoler ikke er. Finnes også i en ikkevippbar, men svingbar variant. Farge og treverk etter eget ønske selvfølgelig.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.632
    Antall liker
    23.492
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Siden Tók og Peel kommer fra samme produsent er det ikke umulig at de har samme nakkestøttemekanikk heller.

    Jeg synes at Peel er kulere enn Tók, som er såpass mye Eames Lounge nytolket i uttrykket at jeg heller vil ha originalen. Men Varierstolene kan man få trukket i stoff og det er highend, visstnok.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Jeg synes dette er vanskelig, faktisk. Her er mine krav til den ultimate lyttestol:

    Den skal være veldig god å sitte i, gjerne i flere timer. Den bør derfor ha hodestøtte.
    Den skal være lydløs, ved bevegelse skal det ikke være knirk i lær, treverk eller andre materialer. Det skal heller ikke være fjærer som kan settes i ressonnans.
    Den skal bringe hodet til perfekt høyde og vinkel, hvilket vil si at den ikke må være FOR tilbakelent og ørene skal havne et sted mellom 90 og 110cm over gulvet.
    Den skal ikke omslutte området rundt hodet med dempemateriale eller harde refleksjonsflater. Dette er kanskje det vanskeligste å oppnå med standard lenestolsprodukter. De har gjerne en eller annen bred, myk hodestøtte. For noen med udempede rom kan dette kanskje rydde opp i lydbildet, men jeg som også har surround synes dette er problematisk. Hodestøtten bør derfor ikke være stor, og kanskje på størrelse med hodet, litt som enkelte bilvarianter.

    Ikke enkelt...
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tok er for tung - den foten er uelegant utformet. Kan se bra ut på bilde, men er stygg og klumpet i virkeligheten.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Festlig variant

    Sikkert ypperlig alternativ for hemoridebefengte musikknytere som har sittet alt for mange år i en dårlig stol.... ;)
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Evt. et ypperlig komfortabelt alternativ som universelt toalettsete som også kan benyttes på utedass.

    Mvh
    Roysen
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    753
    Antall liker
    2
    En god lyttestol bør være god å sitte i, slik at man kan slappe av og la musikken flyte rett inn i sjela.

    I tillegg vil jeg tro at en hardt stoppet skinnstol hvor ryggen går opp til ørene eller overe ørene vil være mindre gunstig med tanke på førsterefleksjon i diskantområdet enn en i ullstoff eller lignende(?)

    Ellers liker jeg veldig godt Spinnaker fra Hødnebø - kanongod stol å sitte i i tillegg til funksjonell og vakker.
     

    Vedlegg

    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    TJ skrev:
    En god lyttestol bør være god å sitte i, slik at man kan slappe av og la musikken flyte rett inn i sjela.

    I tillegg vil jeg tro at en hardt stoppet skinnstol hvor ryggen går opp til ørene eller overe ørene vil være mindre gunstig med tanke på førsterefleksjon i diskantområdet enn en i ullstoff eller lignende(?)

    Ellers liker jeg veldig godt Spinnaker fra Hødnebø - kanongod stol å sitte i i tillegg til funksjonell og vakker.
    Det første bildet i innlegget, den stolen så kul og komfy ut
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.317
    Antall liker
    3.833
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Istedet for Dixie stolen, ville jeg valgt originalen; Jetson 66 av Bruno Matsson.



    15000,- +
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    35.182
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    hifiguru skrev:
    Vet denne har litt for mye nakkestøtte til seriøs lytting, men synes den er steintøff, som en teknokratisk utgave av gode gamle eames lounge

    Edit: det er Varièr Tok
    Jeg synes denne er noe av det bedre som er laget av nyere design, men den er håpløs for en på 190 cm (som meg). Møbelbutikken jeg kjøpte min Delta Swing hadde sluttet å føre Tok da sittestillingen ble helt feil for de fleste. De nevnte det kanskje skulle gjøres noen justeringer, kan hende det er fikset på......

    Uansett, en GOD stol må prøves, og ikke utelukkende velges ut fra design. Det finnes masse stilige stoler som dessverre ikke fungerer til hvile.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.428
    Antall liker
    3.275
    Det er derfor jeg bruker en liten toseter sofa med lav rygg.
    Man kan sitte på mange forskjellig måter.
    Noen av stolene som det er bilde av i denne tråden hadde jeg fått krampe av å sitte i, tror jeg.

    ;)
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    753
    Antall liker
    2
    C. Alshus skrev:
    Istedet for Dixie stolen, ville jeg valgt originalen; Jetson 66 av Bruno Matsson.

    15000,- +
    Greitt for meg, men eg liker ikkje akkurat den versjonen, ikkje vil den passe inn over alt heller...
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    753
    Antall liker
    2
    slowmotion skrev:
    Det er derfor jeg bruker en liten toseter sofa med lav rygg.
    Man kan sitte på mange forskjellig måter.
    Noen av stolene som det er bilde av i denne tråden hadde jeg fått krampe av å sitte i, tror jeg.

    ;)
    I så måte er dette en drømmestol fro små mennesker - man kan sitte rett, "diagonalt" og, eg veit ikkje heilt korleis eg skal forklare, men kan henge fingrene fast i ramma, i krokane for kanvasen på en måte som gjør at man kan sitte med hendene over hauet eller på annan måte uten å bruke krefter på det... Eg elska den stolen der i heile oppveksten!
     

    Vedlegg

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    35.182
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Jeg kan da skryte av å ha et par originale Bruno Matthson på familiehytta. En kusine av meg hadde tenkt å hive et par strøkne stoler !
    Jeg burde kanskje spurt om hun hadde en eller to "egget" i samme slengen ::)

    Slik ser de ut :



    men sittekomfort......... :-\
     
    R

    Roysen

    Gjest
    Altså stolen skal benyttes til musikknytelse. Det er viktig med riktig høyde til hodet.

    Mvh
    Roysen
     

    Stian

    Medlem
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    35
    Antall liker
    23
    Sted
    Porsgrunn
    65finger skrev:
    Den så fin ut. vet du hvor mye den koster?
    Jeg tror den koster rundt 20K tror jeg avhengig av materiale. Her er adressen http://www.varier.no/default.aspx?menu=635

    Jeg fikk denne som delbetaling ved salg av en forsterker(!) Litt uvant til man blir vant til balansepunktet i et par av stillingene, men det går fort. Utrolig avslappende på stillingen vist på bildet, og man får en slags følelse av å sveve. Den krever litt plass da. Kan trygt anbefales :)
     

    KW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    6.388
    Antall liker
    389
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Stian skrev:
    Denne er digg :)
    Designeren heter Peter Opsvik som bl.a. spiller saksofon og startet sin karriere som designer på Tandberg, der han designet bærbare radioer (1965-70)

    http://no.wikipedia.org/wiki/Peter_Opsvik

    Jeg synes ikke stolen egner seg til musikklytting i den stillingen på bildet (ørene får gal vinkling mot ht.)
    Som hvilestol derimot..... i vinterhagen min... ::) så hadde jeg nok sovnet fort ;)
    Mvh.KW
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Her er Opsviks Balans i det som ville vært lytteposisjon.

    I designstudioet hans står det et piano, en kontrabass, og et trommesett, og saksofonen har han med seg - og på stereoanlegget sitt har han skåret inn "Stjålet fra Peter Opsvik" på hver eneste komponent! Så han er glad i musikken sin.

     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.632
    Antall liker
    23.492
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Peter Opsvik er eneansvarlig for mine ømme tær.



    Ikke den ultimate lyttestol, men den er ganske fin å synge Egner- og Sabeltannviser fra.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Roysen skrev:
    thomand skrev:
    Ønsker meg denne jeg:

    Denne vil jeg ha! Hvor kan den kjøpes i Norge? Takk for tipset.

    Mvh
    Roysen
    Hei Roysen, hvordan går det med valget av lyttestol? Prøvesatt denne modellen når jeg var på besøk hos Lilleborg i Sanakerveien i dag. I Resepsjonen hadde de fire stykker i rød og jeg ble svært imponert over sittekomforen, denne ønsker også jeg meg! I tillegg kommer hodet såpas høy opp at man slipper evt. refleksjoner fra stolen. Lykke til!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.100
    Antall liker
    8.689
    Torget vurderinger
    1
    Ofte er det slik at en ordentlig stol koster fletta for mange. For ti år siden fant plutselig en på IKEA som ikke bare var billig, men faktisk ganske bra å sitte i, og som jeg har brukt i årevis til å lytte på musikk i, nemlig lenestolen Poäng.



    Jeg har denne og fotskammelen, bare i dette trekket jeg har nå har:



    I billigste versjon: 645,- for stolen og 275,- for skammelen. Gitt for pengene hvis man trenger en god stol som er lett å flytte på og ikke truer med å ta livet av bankkortet. Den dyreste varianten av Poäng med skinntrekk koster 1650,- for stolen og 645,- for skammelen. Jeg tror komforten er litt bedre i de litt dyrere putene og skinntrekk, noe jeg skal bytte til etter hvert.


    Mvh. Bjørn
     

    Vedlegg

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Bruker den faktisk selv. Utrolig god å sitte i, og jeg skal "oppgradere" til skinn etter hvert ;)
    Eneste aberet er at den kan være bittelitt for lav i mitt rom hvor jeg sitter nær høyttalerne.

     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Liker svært godt disse Falcon stolene.
    De dukker jo opp på loppemarkeder fra tid til annen til en rimelig grei pris.
    Synes den stålrammen gav et tøfft inntrykk, men kan ikke huske å ha sett dette på disse stolene før.
    Er dette en "nyskapning"?
    Ellers så er det vel disse i treverk som er vanligst å få tak i.
    De finnes jo i forskjellige farger mener jeg å huske, alt fra sort, brun til beige og hvit?!

     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.626
    Antall liker
    2.813
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    FallenA skrev:
    Bruker den faktisk selv. Utrolig god å sitte i, og jeg skal "oppgradere" til skinn etter hvert ;)
    Eneste aberet er at den kan være bittelitt for lav i mitt rom hvor jeg sitter nær høyttalerne.


    Aldri vurdert å montere dem på spikes? ;D Da kommer du fort et par-tre cm høyere................. ;D

    mvh
    Proffen
     
    L

    lark

    Gjest
    Proffen skrev:
    FallenA skrev:
    Bruker den faktisk selv. Utrolig god å sitte i, og jeg skal "oppgradere" til skinn etter hvert ;)
    Eneste aberet er at den kan være bittelitt for lav i mitt rom hvor jeg sitter nær høyttalerne.

    Aldri vurdert å montere dem på spikes? ;D Da kommer du fort et par-tre cm høyere................. ;D

    mvh
    Proffen
    Skal man ha lyttestol med spikes, så er den tidligere viste fakirstolen et mye bedre alternativ. Spikes skal plasseres mellom lytter og stol for best bassrespons. Ikke mellom stol og gulv som mange feilaktig tror.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    lark skrev:
    Proffen skrev:
    FallenA skrev:
    Bruker den faktisk selv. Utrolig god å sitte i, og jeg skal "oppgradere" til skinn etter hvert ;)
    Eneste aberet er at den kan være bittelitt for lav i mitt rom hvor jeg sitter nær høyttalerne.

    Aldri vurdert å montere dem på spikes? ;D Da kommer du fort et par-tre cm høyere................. ;D

    mvh
    Proffen
    Skal man ha lyttestol med spikes, så er den tidligere viste fakirstolen et mye bedre alternativ. Spikes skal plasseres mellom lytter og stol for best bassrespons. Ikke mellom stol og gulv som mange feilaktig tror.
    ;D ;D noe sånt? litt dårlig bilde
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn