Den ultimate lyttestol - forslag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest


    Jeg synes ikke de ser spesielt behagelige ut. Dessuten tror jeg prisen er hinsides det meste annet som er foreslått.

    ;D

    Edit: Den kommer forresten med en ganske fet universell fjernkontroll.

     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Zomby_Woof skrev:


    Jeg synes ikke de ser spesielt behagelige ut. Dessuten tror jeg prisen er hinsides det meste annet som er foreslått.

    ;D
    Jasså, var det der den landet?




    Dyr er den nok, om en vil ha med hele det orginale lytterommet som følger med.....
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Noen ganger må man bare skyte seg ut.

    Sputnik twelve o'clock, Eject! Eject!
     
    L

    lark

    Gjest
    Er det virkelig nødvendig med en dyr designerstol for å nyte musikken?
    Nå forstår jeg plutselig hvordan det er mulig å selge dyre kabler...............
    Status og feelgood
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    En god stol er jo noe av det nyttigste man anskaffer i livet, den brukes i flere timer hver dag og bør være av god kvalitet. Om det skal være en prestisjestol eller ikke får være opp til den enkelte å avgjøre. Musikken blir jo stort sett lite påvirket av hva man sitter i.
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    lark skrev:
    Er det virkelig nødvendig med en dyr designerstol for å nyte musikken?
    Nå forstår jeg plutselig hvordan det er mulig å selge dyre kabler...............
    Status og feelgood
    Ikke nødvendig for å nyte musikk. Mange foretrekker nok en skikkelig stressless, eller kanskje en natuzzi med innebygget massage. Noen kanskje også en krakk....

    Designer stol kjøper man nettopp pga. fascinasjon for god design. :)
     
    L

    lark

    Gjest
    Bach_Man skrev:
    En god stol er jo noe av det nyttigste man anskaffer i livet, den brukes i flere timer hver dag og bør være av god kvalitet. Om det skal være en prestisjestol eller ikke får være opp til den enkelte å avgjøre. Musikken blir jo stort sett lite påvirket av hva man sitter i.
    Skal man sitte i timevis hver dag er vel dette stolen
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.113
    Antall liker
    8.092
    Torget vurderinger
    12
    lark skrev:
    Er det virkelig nødvendig med en dyr designerstol for å nyte musikken?
    Nå forstår jeg plutselig hvordan det er mulig å selge dyre kabler...............
    Status og feelgood
    Hva er egentlig nødvendig? Og hva har det spørsmålet på en hifi-side å gjøre? :)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Bare pass på at ikke svigermor setter seg i fakirstolen. Den som sitter fast, sitter lenge....
     
    L

    lark

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    Hva er egentlig nødvendig? Og hva har det spørsmålet på en hifi-side å gjøre? :)
    Knallgodt spørsmål ;D Spørsmål om hva som er "nødvendig" i hifi kommer i samme kategori som spørsmålet jeg får når jeg sier til avholdsfolk at jeg tar meg en dram i ny og ne. "Men trenger du det?"
     
    R

    Roysen

    Gjest
    HåkonN skrev:
    lark skrev:
    Er det virkelig nødvendig med en dyr designerstol for å nyte musikken?
    Nå forstår jeg plutselig hvordan det er mulig å selge dyre kabler...............
    Status og feelgood
    Ikke nødvendig for å nyte musikk. Mange foretrekker nok en skikkelig stressless, eller kanskje en natuzzi med innebygget massage. Noen kanskje også en krakk....

    Designer stol kjøper man nettopp pga. fascinasjon for god design. :)
    Oppfølgingsspørsål: noen som vet hvem som fører Natuzzi i Norge?

    Mvh
    Roysen
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    lark skrev:
    Er det virkelig nødvendig med en dyr designerstol for å nyte musikken?
    Nå forstår jeg plutselig hvordan det er mulig å selge dyre kabler...............
    Status og feelgood
    I seneste Stereophile er det en artikkel om nettopp dette. En komponentleverandør som har begynt å lage "cut to the bone" innpakninger, og som hevder at 65%+ av prod-kost innen hifi er "for fancy packaging."

    Samtidig gir det en viss glede å omgi seg med ting som det er brukt omhu på, både når det gjelder funksjon og innpakning, men det er verdt å være klar over at man ikke alltid får det man betaler for!

    Kjøp ikke PH22 stolen i peddik, såfremt du ikke er veldig glad i å vanne stol ofte (hvis ikke så tørker peddiken ut og begynner å knekke).
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    HåkonN skrev:
    lark skrev:
    Er det virkelig nødvendig med en dyr designerstol for å nyte musikken?
    Nå forstår jeg plutselig hvordan det er mulig å selge dyre kabler...............
    Status og feelgood
    Ikke nødvendig for å nyte musikk. Mange foretrekker nok en skikkelig stressless, eller kanskje en natuzzi med innebygget massage. Noen kanskje også en krakk....

    Designer stol kjøper man nettopp pga. fascinasjon for god design. :)
    Oppfølgingsspørsål: noen som vet hvem som fører Natuzzi i Norge?

    Mvh
    Roysen
    Living på Karihaugen. De har ikke *alt* inne selvfølgelig, men de kan i allefall hjelpe deg med en katalog. Er en del lekre modeller på hjemmesiden til Natuzzi også. De har en del møbler som både ser bra ut, og er gode å sitte i. Kanskje ikke det aller største utvalget på akkurat stoler, men det er verdt en titt om du liker stilen.

    Dette er jo typisk Natuzzi-stilen slik jeg kjenner de.


    En del av modellene ser riktignok ut til å ha relativt høy rygg. Rygg som går over ørene bør en nok kanskje unngå om man ikke har testet det først? Er litt usikker på effekten, men jeg hadde unngått slike modeller:



    "Gravity Chair" syntes jeg også er en spennende konstruksjon - i allefall på bilder:



    Tror Mike Lavigne bruker den.

    Våre egne Ekornes har også mye bra vil jeg si. Denne modellen har det treffende navnet "Jazz":




    Noen produsenter satser også på massage... :p
     

    Vedlegg

    R

    Roysen

    Gjest
    Et annet eksempel kan være Nieris sigar chair som visstnok skal være solgt til både Vladimir Putin og Michael Schumacher. Den kommer med askebeger og plass til å sette fra seg Cognac glasset. Den er laget med sittecomfort foran peisen med livets gleder. Fant ikke bilde i farten.

    Mvh
    Roysen
     

    HåkonN

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Innlegg
    1.122
    Antall liker
    0
    Roysen skrev:
    Den kommer med askebeger og plass til å sette fra seg Cognac glasset. Den er laget med sittecomfort foran peisen med livets gleder. Fant ikke bilde i farten.
    Er det denne?

     
    R

    Roysen

    Gjest
    HåkonN skrev:
    En del av modellene ser riktignok ut til å ha relativt høy rygg. Rygg som går over ørene bør en nok kanskje unngå om man ikke har testet det først? Er litt usikker på effekten, men jeg hadde unngått slike modeller:

    Hvor fant du denne og er det en Natuzzi? Hadde det ikke vært for de "ørevarmerne" hadde den vært perfekt. Kanskje de kan overtales til å lage en uten?

    Mvh
    Roysen
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.214
    Antall liker
    7.043
    Torget vurderinger
    4
    hifiguru skrev:
    Kanskje Roysen ble nysgjerrig på en Natuzzimodell som heter Sound?

    ;D
    Ikke tilstrekkelig lik til å bli tatt for etterligning, men uten Egget no Sound.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.316
    Antall liker
    35.182
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    "Delta" fra Brunstad er nevnt før her, og jeg valgte den med komfort som viktigste prioritering. Dernest kom kvalitet / pris, mens status som designikon / merke / designer fikk mindre betydning. Den beste stolen jeg har sittet i over tid, og med et design jeg ikke skammer meg over.

    Finnes i utallige varianter :

    http://www.brunstad.no/default.aspx?menu=744





     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.428
    Antall liker
    3.275
    Jeg ser at de fleste forslagene har høy rygg.
    IMHO er det en ulempe rent lydmessig.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Robert Curtis skrev:
    Klassisk Bruno Matsson
    Nydelige saker det der, har snoket på jetsson en stund men den blir for liten for mine 100+kg og 186cm. Fikk følelse av åå sitte i et racing bilsete og det blir feil når man skal kose seg med musikk IMO....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hodet MÅ ligge fritt, OVER kanten på stolen, om man ønsker å unngå å sitte i tilbakestrålingen av det man lytter til. Dette gjør også stoler med kurvet topp som fungerer som parabole overflater uegnet (såfremt man ikke har behov for litt lyttehjelp!)

    Her kan man velge etter følgende enkle test.

    1. "Kopp" hver hånd, slik at den blir som en liten skål, med samlede fingre.
    2. Sett denne skålen ut for øret, og vri på hånden.
    3. Mens du lytter til et musikkstykke.
    4. Om du liker effekten ...
    5. Kan du begynne å kikke etter en stol som reflekterer på samme vis.

    Men om du ikke liker effekten, eller foretrekker at ørene samler lyden, så skal du ikke ha høy stolrygg når du lytter. Den skal slutte i skulderlinjen.
     

    Bach_Man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    317
    Torget vurderinger
    3
    Dodo fra Cassina, designet av Toshiyuki Kita: Kan ta den formen man ønsker, hodestøten kan brettes ned, fotstøtten kan felles inn. Uhyre komfortabel (har prøvd den selv), men spesielt høye eller store personer kan nok få problemer.



     

    Robert

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    vredensgnag skrev:
    Hodet MÅ ligge fritt, OVER kanten på stolen, om man ønsker å unngå å sitte i tilbakestrålingen av det man lytter til. Dette gjør også stoler med kurvet topp som fungerer som parabole overflater uegnet (såfremt man ikke har behov for litt lyttehjelp!)

    Her kan man velge etter følgende enkle test.

    1. "Kopp" hver hånd, slik at den blir som en liten skål, med samlede fingre.
    2. Sett denne skålen ut for øret, og vri på hånden.
    3. Mens du lytter til et musikkstykke.
    4. Om du liker effekten ...
    5. Kan du begynne å kikke etter en stol som reflekterer på samme vis.

    Men om du ikke liker effekten, eller foretrekker at ørene samler lyden, så skal du ikke ha høy stolrygg når du lytter. Den skal slutte i skulderlinjen.
    Enig i det du skriver. Denne stolen fra B.matsson er dog perforert,og nakkestøtten kan fjernes om ønskelig. Modellen heter 066(fra det året den ble lansert første gang.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Som så ofte ellers er det ingen som nevner det helt innlysende
    Varier Peel

    Vi har faktisk sånne i resepsjonen på jobb.

    Hjemme hos meg måtte det vel bli noe sånt:

    Men det blir vel med tanken.
     

    Vedlegg

    Robert

    Medlem
    Ble medlem
    30.09.2003
    Innlegg
    33
    Antall liker
    1
    Jøgga skrev:
    Som så ofte ellers er det ingen som nevner det helt innlysende
    Varier Peel

    Vi har faktisk sånne i resepsjonen på jobb.

    Hjemme hos meg måtte det vel bli noe sånt:

    Men det blir vel med tanken.
    Den er nevnt på side 1. Enig...fin stol!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.113
    Antall liker
    8.092
    Torget vurderinger
    12
    Jøgga skrev:
    Som så ofte ellers er det ingen som nevner det helt innlysende
    Varier Peel

    Vi har faktisk sånne i resepsjonen på jobb.

    Hjemme hos meg måtte det vel bli noe sånt:

    Men det blir vel med tanken.
    Sjekk innlegg #4:

    "Jeg bruker varier peel og tar av nakkestøtten når det skal lyttes SERRRRIØST."
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.353
    Antall liker
    11.313
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg skal prøve å slutte med å bare se på bildene. :-\
    Men nevnt ble den, kan man si, rene kampanjen....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn