og da hjelper det neppe å......de deler samme membran
få Grelv til å flytte over membranene fra 4002 til 4001.....
etter faseplugg og horn så da kan det godt hjelpe å flytte over membranet....Er de målingene gjort inn mot selve membranen, eller er de gjort etter at lyden har passert gjennom faseplugg og throat, og eventuelt også gjennom et horn?
Etter? I såfall spiller jo både horn, faseplugg og throat inn. Det finnes jo ikke to like horn som har ulik throat og ellers oppfører seg identisk.etter faseplugg og horn så da kan det godt hjelpe å flytte over membranet....Er de målingene gjort inn mot selve membranen, eller er de gjort etter at lyden har passert gjennom faseplugg og throat, og eventuelt også gjennom et horn?
Jøss! Enig og greier!måtte tilbake og se på 11v målingen, er da noe rart her - virker langt mer ulineært på denne målingen , mer refleksjoner ? kan da ikke være drivern som blir mer ulineær . Tanken min var at mindre motor gir en mer fallende topp på elementet ,samt mer bass, men utfra denne målingen ( hvis dette er riktig ) kan jeg nesten ikke annet enn å være enig med deg.Tror mye vil ordne seg med notch på hornet. Da kan en øke nivå på hornet litt også.Det virker jo som du har kontroll, men uansett kommer jeg med noen ideer utifra kurven du har lagt ut, du får putte det i skuffen merket " tja" !"Jeg mener ikke at du skal kjøpe DSP, men kurset inneholder utrolig mye nyttig som du kan ha bruk for angående måling, deling, voicing etc.
Og du får det gratis rett hjem i stua med bare å titte på youtube "
Jeg hadde deltatt på dette om en av de to andre helgene hadde blitt valgt. Jeg ga et lite bidrag til kurset, skulle bare mangle, det var jo et utrolig godt tiltak. Men har jeg tatt meg tid til å se på det som ble lagt ut nix. Takk godt tips. Jeg mangler ellers de fysiske forutsetningene for å bli hårsår, og det er god takhøyde hjemme. forslag, innspill , meninger av enhver valør er alltid velkomment.
Hvis du ikke tenker ekstra tweeter blir det vel nødvendig å gjøre noe med den naturelle responsen fra 4002/horn , oks sin røde strek er noe i retning av hva jeg mener.
Virker som det er relativt mye nivå i nedre mt i forhold til bass, mindre spenning på drivern ? så får du heller vurdere å stramme opp bassen med lavere tuning.
En kombinasjon av ren aktiv deling og shaping av responsen passivt - kan være en vei å gå.
mvh per morten
På bass ser jeg to målinger, en med 11v og en med 13v på FC. Synest den med 13v ser best ut.
Hadde latt det være slik inntil videre, så jobbet med deling og notch
Fartstiden min er ikke lang...så om andre mener annerledes er det bare å arrestere meg
Du er absolutt inne på noe der Per Morten. Sitat fra denne tråden på GoodSoundClub:Mener at salige Bert Lochanti ( ?) innførte med vilje en resonans oppe ved 20 khz på 4001 for å linearisere responsen , siden 4002 bruker samme faseplugg og membran er denne fortsatt der, de gamle jbl 2440,2441,2445 hadde også faseplugg designet av samme person, men jbl kom med et forbedret design fra 2446 og utover , i tillegg har Trueext sine BE membraner høyere vekt en tad sine og derfor har et mer naturlig glatt fall i toppen.
Arrester meg hvis jeg tar feil
Duke LeJeune's utsagn det refereres til i første avsnitt:The best driver I have heard is the tad 4003.
It does not use the secondary resonance of the suspension, as described by Duke LeJeune above for the tad 4001-4002, to extend the response towards 20 kHz, but has a natural roll off from app. 15 kHz.
Interestingly the sound of the 4003 is much better than the 4001-4002, the density of information and ability to articulate, also in the treble, is on a different level.
The sound of the tad 4001-4002 might impress for a few notes until you realise that everything they do in the high frequencies have the same monotonous character and is not able to express the "smell" of the instruments very well.
If one looks at the AES paper for the 4001 it can be seen that their response over 8-10 kHz is due to deliberately placed resonances.
The JBL 375 was also made with the same trick, it is generally more coloured than the tad 4001, but in a pleasing way.
All these drivers where designed by Bart Locanthi, the 4003 was, if I am not mistaken, his last completed driver before he died, apparently he realised his mistake with the others.
Har sikkert spurt om det før. Storformats drivere med 4" be membraner får mye skyt for hf egenskapene. Jeg som f eks bruker 2446be fra 600-3000, er ikke det å kaste perler for svin?TD-4001-2-3 har ikke noe å gjøre over 7-8 k å gjøre i hifisammenheng. Vask øra.
At 10cm membrans drivere som 2446 / 4001 osv er perfekt i 500-5000 området er jeg klar over. Det jeg lurte på var om beryllium strengt talt er nødvendig "der nede"?Handler ikke bare om Be, det er diameteren på membranet også. En 2" driver har gjerne en 10 cm. stor membran. Ikke spesielt optimalt for treble duty.
600 - 3.000 Hz er ikke perler for svin - det er helt i tråd med det jeg har sagt til deg tidligere!. Så kan en diskutere om JEG er et svin selvsagt.....
Dette er et helt kurant område for en storformat driver å jobbe i. Matcher hornet også.
Det kan selvsagt diskuteres - membranutsving er en kompresjonsdrivers verste fiende, og Beryllium er utrolig sprøtt og tandert og tåler utrolig lite mekanisk påkjenning. Men det bør alltid etterstrebes størst mulig letthet og stivhet/lav vekt for å få optimal impulsrespons og stoppegenskaper. Jeg har både titan og aluspeccede drivere og liker lyden i alle. Be er nok litt hypet opp i flere sammenhenger, og Be er heller ikke altid Be. Forskjell på en genuin håndlagd 76 mm. 100% Beryllium membran og en membran som består av et annet bærende materiale med 2-10% Be dampet på.At 10cm membrans drivere som 2446 / 4001 osv er perfekt i 500-5000 området er jeg klar over. Det jeg lurte på var om beryllium strengt talt er nødvendig "der nede"?Handler ikke bare om Be, det er diameteren på membranet også. En 2" driver har gjerne en 10 cm. stor membran. Ikke spesielt optimalt for treble duty.
600 - 3.000 Hz er ikke perler for svin - det er helt i tråd med det jeg har sagt til deg tidligere!. Så kan en diskutere om JEG er et svin selvsagt.....
Dette er et helt kurant område for en storformat driver å jobbe i. Matcher hornet også.
Leser det til at du tenker:Er ikke noe som har 4 rør-kanaler og en Minidsp 2x4HD som kan vise Vegard hvordan det kan låte etter kun kort tid med litt aktiv deling og DSP tweeking? Lettere å tune inn passivt, hvis man vet hva man skal "se" setter.