Det perfekte lytterom - mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Peter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2002
    Antall liker
    837
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    vredensgnag skrev:
    -- jeg skal ha stort vindu, og må finne en løsning for avskjerming av direkte solinnfall, men kan ikke ha diffusjon som den han har.
    Store vinduer = mye lys = mye varme.

Det eneste som duger da er å få avsatt varmen på utsiden. Løsningen er utvendige persienner. Kjøpte mine for et par år siden, og inneklima ble et helt annet! Du får de med elektrisk motor, lys- og vindsensor, slik at de blir automatisk. Jeg kjøpte med ekstra brede lameller, da kan jeg faktisk ha de nede og ha utsyn, samtidig som jeg får solskjerming.

Peter

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

Et spennede prosjekt jeg skal følge i minste detalj da jeg for tiden bygger eget lytterom!

Personlig synes jeg mye av utfordringene ligger i bassen. Jeg har et ønke om å ha et skikkelig fullrange oppsett - og det krever betydelig membranareal - som igjen sier noe om størrelsen på høytalerne som skal inn. På samme måte er bassen en betydelig utfordring mtp akustikken. Jeg kommer til å gjøre mye for å få dempe bassen mest mulig. Diffusjon, absobsjon, fjerning av refleksjoner osv kan man realtivt enkelt gjøre noe med etter at rommet er ferdig, men med betydelig fokus på estetikk - så er det ikke like let å gjøre noe som monner skikkelig i bassen - så det bør være med fra start!

mvh
    OMF

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Har du vært innom ideen med åpen takløsning?
    Da får du takhøyde innvendig helt opp til mønet og du kan sette inn takvinduer for å diffusere og slippe inn lys.

V

vredensgnag

Gjest
    Griffenfeldt skrev:
    Har du vært innom ideen med åpen takløsning?
    Da får du takhøyde innvendig helt opp til mønet og du kan sette inn takvinduer for å diffusere og slippe inn lys.
    Som jeg skrev på side to, så vil det bli lysinnfall fra taket, og jeg skal få priset en spesiell takløsning jeg har sett i UK.

og jeg har sett et utrolig takvindu i England, som glir tilbake på trinser. Vinduet er delt opp i seksjoner, og kan rulles tilbake med et knappetrykk så man får åpen himmelhvelving. (Selv om jeg tror den løsningen er dårlig for støygulvet, selv når vinduet er igjen).

Her vil det bli lysinfall fra taket.
    Bassutfordringen vil bli tatt alvorlig - det avhenger selvsagt av hvilke høyttalere som kommer inn. Har vurdert å ev. "skjule" basselementene i skråveggene. Jeg er heldigvis ikke den mest bassultne, men det skal være rett bassgjengivelse.
    Kanskje "lange basslurer" under gulvet?

;D

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ok, da misforsto jeg når du skrev lysinnfall fra taket. Trodde du mente lyskasser i brytningen mellom tak og vegg som på bildet.
    Jeg mente åpent takløsning som åpent fra 1etg og opp til loftet og Velux vinduer.
    Vinduer på trinser kan fungere selvsagt. Har bodd i en 4-mannsbolig som var delt i 2 med glasstak med en bredde på 4 meter på hver side. Nydelig lysinnfall, men vi målte rundt 50 grader celsius i mellomgangen på sommeren. Vinduer på trinser på hver side hadde løst varmeproblemet.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Gode og interessante linker du legger ut (som vanlig). :)

Har ikke helt fått tak i hvordan du tenker å bruke konsertsalprinsipper i lytterommet og om det går an å sammenlikne? ( Har mine tanker, men vil se dine først)

En fellesnevner for gode de gode lytterom, øvingsrom og konsertsaler jeg har opplevd er god takhøyde. Hvilken takhøyde sikter du mot?

V

vredensgnag

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Har ikke helt fått tak i hvordan du tenker å bruke konsertsalprinsipper i lytterommet og om det går an å sammenlikne? ( Har mine tanker, men vil se dine først)

En fellesnevner for gode de gode lytterom, øvingsrom og konsertsaler jeg har opplevd er god takhøyde. Hvilken takhøyde sikter du mot?
    Takhøyde. Jeg har ambisjon om meget røslig takhøyde, så lenge den fremstår arkitektonisk rett. Jeg skal ha passive diffusorflater i taket (bølgeflater), og ønsker å ha disse så høyt oppe at man ikke tenker over dem, men de skal inngå som en del av rommets formgitte "tegning".

Du stiller et spørsmål som tvinger meg til å avsløre en plan jeg har om hvordan jeg skal oppnå konsertsalgjengivelsen jeg er ute etter. Da jeg hadde multikanal i lytterommet eksperimenterte jeg en god del med å sende spatialinformasjon til surround-høyttalerne, og å plassere disse høyttalerne ulike steder. Vha surround-forsterkeren kunne jeg justere SPL til surround-ht, og jeg kunne også introdusere forsinkelse - delay.

Resultatet var "frapperende" bra, jeg satt plutselig i utrolig store rom og lyttet, og det fikk meg til å tenke at her er det muligheter.

I lytterommet kommer jeg til å ha tre identiske høyttalere i front - altså inkl. en senter-ht. Vi ser nå flere tilfeller der tidlige tre-kanalsopptak utgis med mulighet for å lytte i tre kanaler, og dette vil øke. Men jeg har nåværende forsterkeri som summerer en senterkanal analogt, og det finnes også andre leverandører som tilbyr dette.

Men snarere enn å forlite meg på å manipulere refleksjonen fra disse høyttalerne, tilbake til min lytteposisjon, har jeg tenkt å skape dette laterale refleksjonsbidraget ved å ha et ekstra sett høyttalere plassert på førsterefleksjonspunktet, pekende mot lytteposisjonen.

Dette for å oppnå idealet som er beskrevet her:

“that suggest that there may be a considerable difference in the psychological effect on a listener when early reflected sounds come predominantly from above as compared to the effects of early reflections that approach the listener more nearly in a horizontal plane.”

Utstrakte studier, bl.a. ved Schroeder, viser at laterale refleksjoner (altså i horisontalplanet og uten bidrag fra tak eller gulv) øker troverdigheten i lydopplevelsen enormt. Slik at saler uten bedømmes som gode, mens saler med bedømmes som fenomenale.
    Dette laterale bidraget - LF - skal ligge på ca. 15-20% av direktelydens SPL ved utgangspunktet for at det som kalles Spatial Impression oppstår: altså at lytterne får en opplevelse av live-lyd med ekstra tonekropp.

Siden jeg har eksperimentert mye med dette i eget lytterom er jeg hellig overbevist om at dette er veien å gå, men jeg ønsker en aktiv måte å styre dette bidraget fra siden på, fremfor en passiv diffusjonsløsning med inngrep i førsterefleksjonspunktet.

Så i mitt lytterom vil det, i tillegg til front L/C/R, være et høyttalersett på venstre og høyre side som er bygd inn i sidevegg og rettet mot primærlytteposisjonen, og som kan aktiveres fra denne. Jeg regner med å kunne bruke en anerkjent surroundforsterker til å styre bidraget til disse lateralhøyttalerne, men kan også bruke andre former for passiv attenuator for å få bidraget fra lateralhøyttalerne ned på rett spenn (15-20% av Go SPL), som tunes for lytterommet. Disse lateralhøyttalerne vil levere mellomtone og diskant.

Dermed får jeg en snorrett vektet gjengivelse i front, pga at jeg får den ideelle stereogjengivelsen med tre kanaler i front, samt et sidebidrag som vil åpne veggene betraktelig. Jeg har ikke tenkt å bruke digital prosessering, da jeg ønsker at gjengivelsen skal være analog. (Det siste er bare blitt en liten kjepphest, siden jeg jobber mye vha data, og ønsker datafri musikkavspilling. Det er mye som kan gjøres vha DSP, så ta ikke det som en desavuering av mulighetene der. Jeg har bare lyst til å gjøre det annerledes. Ender jeg opp med en surround-pre i kjeden så vil disse sidekanalene få sitt signal via DSP, så ideelt sett ønsker jeg å bruke en analog løsning, som kanskje medfører at jeg får meg et miksebord).

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.873
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Dette kan bli himla kult.
    Selv tror jeg at den lave (standard)takhøyden jeg har i stuen gjør at det beste er å drepe førsterefleksjonen der.

Lurer fælt på hva slags høyttalere som er påtenkt i front, forresten.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Dette blir spennende. Det å selge leiligheten for å flytte i villa, er et stort musikals fremskritt for mange.
    Å bygge det perfekte lytterom for deg, er helt klart mulig. Husk at dine lydpreferanser, er helt sikkert helt forskjellige fra andres. Så lenge du vet hva du liker og gjør det som skal til, blir du nok fornøyd. Et tips på veien er å reise litt rundt for være 100 % sikker på hva du ønsker å oppnå. Lang eller kort etterklangstid, diffusjon eller absorpsjon, nærfelt eller lang lytteavstand.

V

vredensgnag

Gjest
    Det blir veldig spennende å tune dette inn.

Her er en uttalelse vedr. effekten av siderefleksjoner på opplevelsen av musikken. Uten var det som å lytte gjennom et vindu, med var det som å være i musikken.

Dette samsvarer meget med opplevelsen jeg hadde når jeg eksperimenterte i mitt nåværende lytterom. Men selv om dette er 4.2m bredt, så tror jeg at man vil få en enda bedre opplevelse med større rombredde enn det.

Sidebidraget som skal genereres til de veggmonterte høyttalerne skal ideelt sett ha to komponenter: tidlig og sen.

Det er mulig at jeg for å få til dette må akseptere DSP. Teorien er at "tidligrefleksjon" er direktesignalet som tar omveien om sidevegg; mens "senrefleksjon" er en funksjon av refleksjonene som har vært innom andre flater før de reflekteres til lytter -- det er disse som "omgir" lytteren med musikk.

Vedlegg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Megaspennende det her Vredens! Hvis du får det til å fungere optimalt er det ganske banebrytende eller?
    Blir nesten litt svett av tanken å "tune" det. ;D

Har ingen takmål på salene jeg siktet til, men lurer på om ikke takhøyden nærmer seg bredden av rommet.
    Første refleksjon tror jeg man har god kontroll på uannsett, men det er resten av etterslepet jeg mistenker blir luftigere av takhøyden. TROR takhøyden er like vesentlig som bredde og lengde i et "perfekt" lytterom. :)

V

vredensgnag

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Megaspennende det her Vredens! Hvis du får det til å fungere optimalt er det ganske banebrytende eller?
    Blir nesten litt svett av tanken å "tune" det. ;D

Har ingen takmål på salene jeg siktet til, men lurer på om ikke takhøyden nærmer seg bredden av rommet.
    Første refleksjon tror jeg man har god kontroll på uannsett, men det er resten av etterslepet jeg mistenker blir luftigere av takhøyden. TROR takhøyden er like vesentlig som bredde og lengde i et "perfekt" lytterom. :)
    ;)

Men vi har en vesensforskjell når det gjelder lydkilde i en konsertsal og lydkilde i et hifi-rom. Instrumentene i orkesteret stråler i mange retninger, og lyden som når folk er en sum av dette - mens de fleste høyttalere sender lyden mot lytter vha "lommelyktspredning", rettet mot lytter: koniske lydstråler fra elementene, som summerer rundt lytters hode i sweetspot.

Min oppfatning: dette er hovedårsaken til at to-kanals sjelden oppleves som realistisk, men "alltid blir en imitasjon". Likevel kan illusjonen bli uhyre troverdig. I en konsertsal arbeider man jo med å diffusere eller eliminere nedstråling fra taket, og som påpekt av Schroeder er takbidraget lite i de beste salene, mens lateralbidraget er avgjørende - og lytternes kropper begrenser "gulvbidraget".

Er taket for lavt for man for mye biljardkuler i alle retninger over lyden, så høyde og romvolum er et poeng for at lyden skal fortape seg etter at den har levert som den skal - men med to-kanals stereo (og dempede førsterefleksjonspunkt), får man sjelden den romtilstedeværelsen man har i en sal.

En presisering. Anlegget vil spille i tre modus: to-kanals, tre-kanals med center, og tre-kanals med sidebidrag som nevnt over. Så man er ikke låst fast til den siste løsningen - men den var morsom å "klikke inn" da jeg eksperimenterte med dette i nåværende lytterom, og jeg tror den blir veldig fin å ha når man har gått kontrollert til verks. Man må jo prøve nye ting, eller?

(Dersom stereo-gjengivelse var oppfunnet i dag, med de muligheter vi har for multi-kanal gjengivelse, ville ingen funnet på å bare bruke to kanaler (L/R). Oppfinneren av stereo så for seg en hel vegg med høyttalere som gjenga lydresultatet fra en hel vegg med mikrofoner, og han spesifiserte at man måtte ha tre kanaler (inkl. en center). Dette er også grunnen til at man gjorde tre-kanalsopptak i stereoens barndom, og så ble tvunget til å gjøre down-mix til to kanaler, siden det var hva man kunne gjengi fra en LP).

http://online.physics.uiuc.edu/cour...498POM_Lecture_Notes/P498POM_Lect10_Part2.pdf

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.827
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ajaj, vreden, dette var gode nyheter.
    Så flott å se at du er på vei med hus. Dette øker min HFS-motivasjon med flere hakk. Beste som har skjedd her på lang tid. Jeg kommer til å følge godt med, skal ikke forundre meg om kona (arkitekt) kikker over skuldera også.
    Tankene om støygulv, akustikk og takhøyde tar jeg med meg, det preger også våre planer.
    Keep it coming!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.447
    Torget vurderinger
    1
    Jøss, gratulerer! Skikkelig kåk med dedikert lytterom er jo den ultimate entusiastdrøm.

Min erfaring fra egne og andres rom:
    Mye av disse akustikkremediene er til for å rette opp på små/trange/lave rom.
    Har du i utgangspunktet et stort skoeske formet rom på ca 80m2 med ekstra takhøyde (feks 280), da er det aller mest gjort.
    Med normal plassering av lyttepos og HT, så blir ikke refleksjoner eller noder noe problem.

Dette forutsatt 2 ting:
    *At du forhandssjekker rommets mål mht stående bølger i bassen. Enkelte BHD kombinasjoner man må styre unna. Enkel matematikk beskrevet feks i The Master Handbook Of Acoustics (Boulton)
    *At du har gjennomsnittlig godt innslag av dempningsmaterialer (tepper, polster, gardiner).

Det siste er muligens et problem, hvis du går for harde gulv og møbel/tekstil minimalisme. Da må du nok supplere med akustikkpaneler for å dra ned etterklangen.

Selv har jeg planlagt (en gang i fremtiden) motoriserte gardiner som kan kjøres ut ved kritisk lytting/høyt lydtrykk.

Ellers tror også jeg at stort vindu med utsikt er fint. Det gir betydelig økt trivsel = bedre lyd/lytteopplevelse!
    Å sitte i en bunkers eller stirre rett inn i en vegg er ikke noe hyggelig.

Til slutt ville jeg nok tatt høyde for nedfelbart lerret og et multikanalssystem. Du husker sikkert lyden i kontrollrommet til 2L...

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.287
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Griffenfeldt skrev:
    Neida, jeg er blodseriøs. Det er et Alvsbyhus. Den modellen kom ifjor, og er vel det dyreste huset de har. Når de bygger huset, kommer de kl 06.00. Når kvelden er omme, har du vann i kranen :)
    Vel, nå skal jeg ikke forurense tråden med slikt..
    Problemet med Älvsbyhus (som jeg har vurdert selv) er at du ikke kan sjonglere med å fjerne eller flytte vegger, siden det kommer i ferdige moduler fra fabrikk.

Men det er overraskende billig! Riktignok er det relativt kjipe tapeter og gulvbelegg som følger med i grunnprisen, men likevel!

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    OMF skrev:
    Hei!

Et spennede prosjekt jeg skal følge i minste detalj da jeg for tiden bygger eget lytterom!

Personlig synes jeg mye av utfordringene ligger i bassen. Jeg har et ønke om å ha et skikkelig fullrange oppsett - og det krever betydelig membranareal - som igjen sier noe om størrelsen på høytalerne som skal inn. På samme måte er bassen en betydelig utfordring mtp akustikken. Jeg kommer til å gjøre mye for å få dempe bassen mest mulig. Diffusjon, absobsjon, fjerning av refleksjoner osv kan man realtivt enkelt gjøre noe med etter at rommet er ferdig, men med betydelig fokus på estetikk - så er det ikke like let å gjøre noe som monner skikkelig i bassen - så det bør være med fra start!

mvh
    OMF
    Du mener formodentlig å kontrollere bassen mest mulig? ;)
    Det er vel strengt tatt det essensielle, hva bass angår.
    Ta ikke dette for personlig! Men argumentet er for meg en passende grunn til å melde meg på i denne tråden, som ganske sikkert kan bli interessant!

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.362
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Joda - kontrollere er nok riktigere!

(Har en tanke om at ting som holografi, sort bakgrunn, trøkk, tilstedeværelse, hul igjennom og alt dette blir dramatisk mye bedre hvis man greier å fjerne stående bølger og resonsnaser i bassen og faktisk et godt stykke opover hvor man ofte hører at rommet går i metning! - Så mine tanker om lytterom går mot et relativt knusktørt rom opp til noen hundre Hz - kompensert med betydelig overkapasitet på membranarealene! Når rommet ikke lenger spiller med, så tåkler man gjerne litt mer nivå i bassen også - og da kommer dynamikken!)

Mvh
    OMF

V

vredensgnag

Gjest
    Fikk spørsmål om set-up da jeg eksperimenterte med "sidelyd" i lytterommet.

Her er en prinsippskisse - en hybrid mellom hva jeg gjorde dengang, og hva jeg vil gjøre i nytt lytterom:

Dengang hadde jeg BeoLab 5 som hovedhøyttalere. BeoLab 3 var flyttbare sidehøyttalere (jeg hadde gulvstativ, veggstativ, og gummiringer de kunne stå i, så de kunne lett plasseres ulike steder i lytterommet).
    Begge hadde innebyggede forsterkere, så jeg kunne gjøre en lureoppkobling fra surround-forsterkeren. Denne hadde S/PDIF Coax ut, som jeg sendte til BL5 fronthøyttalerne. Dette signalet gikk til dem uten prosessering, med et signal som var identisk med hva som kom fra kilden (CD eller Mac mini). Volum på front kunne jeg kontrollere uavhengig av surround-forsterkeren.

Jeg brukte L/R pre-ut fra surround-forsterkeren, og sendte dette til sidehøyttalerne.
    I set-up meny for surround valgte jeg vekk bass-delen til sidehøyttalerne, og så reduserte jeg lydstyrken til den matchet det man mener er korrekt sidebidrag (jeg hadde muligheter for å justere over et bredt spenn).
    Ved å koble ut bassbidraget simulerte jeg bedre mellomtone/diskanten som reflekteres i en konsertsal, og jeg kunne i tillegg spisse diskanten, om jeg ønsket det.
    Videre kunne jeg introdusere tidsforsinkelse, ved å manipulere påstått avstand til sidehøyttalerne (som man gjør i et godt surroundsystem, slik at lytter skal oppleve at de ulike høyttalerne er korrekt synkronisert). Ved å leke med denne settingen kunne jeg lytte til hva som skjedde med tonekroppen ved ulike forsinkelser.

I test-oppsettet hadde jeg ikke senterhøyttaler, så den er markert ut her - men det vil jeg ha i det nye lytterommet. Og der blir jeg sannsynligvis også nødt til å ha separat enhet for surround, siden jeg skal ha et analogt anlegg, uten innebygde forsterkere i høyttalerne.

Utfallsvinkel for lateralbidraget anses å være ideell ved ca 55o, men det må jeg se nærmere på. Målet er å kunne justere intensitet på dette fra lytteposisjon, når jeg er i "salmodus" på lyttingen. Det blir god avstand til bakvegg.

===

Til noen av spørsmålene over.
    Tviler på at jeg kommer til å lage filmfremvisning i lytterommet, mot stor skjerm. Det vil stå en TV bakerst ved sittegruppen. Jeg sikter mot meget bra takhøyde, og som nevnt tidligere så er målet at nødvendige akustikktiltak skal være "skjult" i veggene, med unntak av diffusjonstaket, som jeg tror kan bli et vakkert dekorelement.

Jeg liker ikke den "midt-i-musikken" lyden som AES/EBU 5-kanals standarden legger opp til, og vil prioritere "musikk-foran-meg" konsertopplevelsen.

Flere muligheter i taket:

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Litt å reflektere over når det gjelder forskjellen mellom opptatt musikk og fremført musikk.
    Vi ønsker å la øret ta oss inn i musikkens hjerte.

Men har man lyttet en del til live-musikk skal det noe til å oppleve samme lydinnhold i et lytterom. Et stort problem er at mye musikk tas opp med nær-mic, og at man lager kunstig refleksjonsbidrag i sluttproduksjonen. (Kongshaug på Rainbow utviklet tidlig noen hemmelige refleksjonsmuligheter som skapte hans ry i kombinasjon med nær-mic, og det sier noe om hvor viktig dette er).

Selv har jeg en sterk forkjærlighet for live-opptak - jeg savner ofte det som er filtrert vekk i et profesjonelt studio-opptak, det blir for tørt i sammenligning med rikheten i mange live-fremføringer. Og jeg tror ikke det er en tilfeldighet at en rekke av de mest anerkjente audiofile spitzenopptak er live, eller gjort så tidlig at man ikke hadde begynt å "tulle med lyden" under og etter opptak. (2L har omfavnet lydidealet som gjaldt på 50-60 tallet, men utnytter moderne opptaksmuligheter i kombinasjon med disse prinsippene. 2Ls internasjonale suksess er en god indikasjon på at lyttere har savnet noe som ble borte i studioproduksjonene, og som finnes i deres opptak).

Vedlagte dokument sier en god del om utfordringene når det gjelder refleksjonsbidrag til lytter i en sal, og hva som skjer med musikken om refleksjonene maskeres:

http://www.e-sagephysics.com/projec...b-Report/Summary-Report/Acoustics-Results.htm

En god sal styrer helhetsopplevelsen på en måte som mange opptak ikke klarer å gjengi.

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Jeg må innrømme at jeg i dagesvis har fundert litt over forslaget, og tanken er jo definitivt god! I alle fall i utgangspunktet.
    Spørsmålet er allikevel om man "kommer i mål", i enhver sammenheng?
    Hva live-opptak angår, er jeg definitivt enig!
    Av en eller annen (åpenbar?) grunn, koser jeg meg i stor grad med (uberørte?) live-opptak med eksempelvis Diana Krall og Eric Clapton, bare for å ha nevnt et par artister.
    Og i slike settinger kan vel litt ekstra "skyv" fra rommet oppleves som et pluss!
    Det paradoksale er vel samtidig at en intimkonsert hos Herr Nilsen i Oslo med den forgagne Cornelis Wreeswijk, eller for den saks skyld Hilde Louise Asbjørnsen, nok kan låte noe annerledes i en slik setting?
    Det er vel ikke intensjonen, i så henseende. Eller?
    Man er uansett ganske prisgitt lydmiksen / live-opplevelsen i nær sagt enhver sammenheng. Spørsmålet vil jo være om man kan klare å gjenskape realismen i studioet / konsertsalen, i en slik setting.
    Det svever vel et visst kompromiss i luften her?
    Bare som noen mer eller mindre uoverveide tanker her, i en stille natt...
    Og for all del - i beste mening.....

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.447
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Jeg liker ikke den "midt-i-musikken" lyden som AES/EBU 5-kanals standarden legger opp til
    Ikke jeg heller. Et mysterium at de har lagt seg på denne linjen.

Jeg har begrenset erfaring med 5.1 lyd, men av det jeg leser så finnes det en del produksjoner hvor bakkanalene brukes passivt. I hvilken grad følges denne AES/EBU standarden rundt omkring i verden?

En ting er i hvert fall sikkert. Classic Rock/Pop fra 70-tallet gjennutgis i remaster og hi-rez med heller marginale lydforbedringer. Og så hører du en vellykket 5.1 remix av samme og du går helt på ryggen av lydopplevelsen. I mitt neste liv skal jeg ta høyde for 5.1 lyd!

Kan man i tillegg trykke på en knapp og få et lerret ned fra taket, samtidig som gardinene blender ned sollyset, ja da ville jeg være i himmelen med et godt konsertopptak i Blu-Ray spilleren.

V

vredensgnag

Gjest
    Nei, jeg syns man skal søke å bevare perspektivet fra konsertopplevelsen - å sitte midt i orkesteret er en morsom opplevelse, men å gjøre det konsekvent i et lytterom hjemme vil kreve mye plass, og da burde det være langt flere kilder tilgjengelige i det formatet.

2-kanals med boost holder fint for meg.

Her er dagens utgangspunkt - merker jeg går mer og mer "back to the future" - men det er vakre ting som ble/blir laget innen HiFi, og jeg syns det man ser skal understreke det man lytter til.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.447
    Torget vurderinger
    1
    Skal du bygge nytt hus kan det være en ide å besøke kommende Stockholmsmesse som går 7-11. februar 2012. Den har overtatt som Skandinavias ledende interiørmesse for B2B. Der finner du både forbrukermøbler og kontor/horeca/offentlig miljø. Samt moderne belysning.

En god del moderne design og internasjonale agenturer representert.

Også noen svenske utstillere som har spesialisert seg på akustikk.
    Moderne, minimalistiske kontorbygg har gjort akustikk (demping) til en viktg del av arkitekturen/arbeidsmiljøet.
    -Så der kan du kikke litt på forskjellige plater, paneler og dempeløsninger. Dra på en ukedag. Inn om morgenen, hjem på kvelden. Billig å fly. Ta med kamera. Kanskje kommer du over noen gode ideer på interiør/belysning.

V

vredensgnag

Gjest
    pedal skrev:
    Skal du bygge nytt hus kan det være en ide å besøke kommende Stockholmsmesse som går 7-11. februar 2012. Den har overtatt som Skandinavias ledende interiørmesse for B2B. Der finner du både forbrukermøbler og kontor/horeca/offentlig miljø. Samt moderne belysning.

En god del moderne design og internasjonale agenturer representert.

Også noen svenske utstillere som har spesialisert seg på akustikk.
    Moderne, minimalistiske kontorbygg har gjort akustikk (demping) til en viktg del av arkitekturen/arbeidsmiljøet.
    -Så der kan du kikke litt på forskjellige plater, paneler og dempeløsninger. Dra på en ukedag. Inn om morgenen, hjem på kvelden. Billig å fly. Ta med kamera. Kanskje kommer du over noen gode ideer på interiør/belysning.
    Pleier å være på den, jeg har noen venner innen finsk og svensk design som har utstillinger på Stockholmsmessen hvert år, så det er et godt tips du kommer med. Bra sted for å holde seg orientert om hva som skjer i Skandinavia.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    15.983
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Skikkelig tøft!
    Har du cdspiller/digitalløsning i dette oppsettet?

V

vredensgnag

Gjest
    ^ CD-spiller og en Grace m902 står i skapet, og kommuniserer også med en Mac mini. Analog LINE OUT til forsterkeren. High-res og Spotify går også fra denne.

Men det går mest i analog avspilling for tiden.

Vedlegg

marsboer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Antall liker
    1.721
    Sted
    Phobos
    Krypter høyttalerne dine nærmere og nærmere lytteposisjon eller er det bare jeg som tuller :)

V

vredensgnag

Gjest
    marsboer skrev:
    Krypter høyttalerne dine nærmere og nærmere lytteposisjon eller er det bare jeg som tuller :)
    Disse høyttalerne beveger seg rundt omkring i rommet, om enn hjulpet av meg. Fortsatt isoceles-triangel ht>lytter<ht, men det er høyttalere som skaper meget ulike inntrykk alt etter hvor de står. Dette er en erfaring som flere anmeldere også rapporterer. I mitt rom henger lyden friere i rommet når de står betydelig lenger unna side/bakvegger enn hva f.eks. Atkinson fant ble best hos ham.
    Så jeg eksperimenterer - vil få en til utpå nyåret, som skal brukes som senter-ht, og da vil de nok komme tettere på vegger igjen.

Hodet er vel nå 5m fra frontvegg, mens høyttalerne er 2m fra frontvegg. Jeg har tapemerker der de spiller utrolig oppløst, og står enda lenger unna, men da blir kildene unaturlig store (typ Joni Mitchell med låvevegg til munn).

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.559
    Torget vurderinger
    23
    vredensgnag skrev:
    Nei, jeg syns man skal søke å bevare perspektivet fra konsertopplevelsen - å sitte midt i orkesteret er en morsom opplevelse, men å gjøre det konsekvent i et lytterom hjemme vil kreve mye plass, og da burde det være langt flere kilder tilgjengelige i det formatet.

Her er dagens utgangspunkt - merker jeg går mer og mer "back to the future" - men det er vakre ting som ble/blir laget innen HiFi, og jeg syns det man ser skal understreke det man lytter til.
    Hva i all verden er de pervo/kinky lignende sakene på høyre side?? :eek: :eek:

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    vredensgnag skrev:

Hva i all verden er de pervo/kinky lignende sakene på høyre side?? :eek: :eek:
    Min kinky-pervovegg, selvsagt! ;D

Multivegg med stillbar belastning, kan simulere de aller fleste treningsmoment.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.559
    Torget vurderinger
    23
    Akkurat! Regner med at den ikke er digital men anal og...

Levert av Tortura. Huff. Få den vekk. Ødelegger all lyd.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Tipper den veggen der er fin å trene stabilliserende kjernemuskulatur øvelser i. Trening på ustabilt underlag er med på forebygge skader ikke bare på elitenivå men også for `hverdagsmannen` (Noe å tenke på sluket ?)

------------------------

Flott tråd, følger spent med. Jeg suger til meg info for begynnelse på mitt eget lille prosjekt !

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt gleden av å besøke vg, og han var tydelig preget av at treningsapparatet hadde vært flittig i bruk.
    Det var en fin opplevelse med å høre på daværende B&O Beolab 5 høyttalere. En del mer rombidrag enn jeg setter pris på, men alikevel et av de bedre hjemmeoppsettene jeg har hørt.

Jeg går utifra at Helsinki høyttalerne blir et nummer to oppsett på sikt? Kjenner jeg deg rett, så vil du vil ha høyttalere som sprer mer?

Synes du har interessante tanker, selv om går litt andre veier selv. Er forøvrig nå i gang med å sette opp et midlertidig multikanals oppsett til film og konserter, men kommer til å eksperimentere med dette til musikk også. Da er det bare å senke bakhøyttalerne til ørehøyde og ha de pekende rett mot lytteposisjonen. Så la en surround receiver/prosessor sende tokanals lyd ut i fem kanaler. Spent på hvordan det vil fungere.
    Ambiophonics har jeg også lyst til å prøve ut.
    http://www.ambiophonics.org./

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg har kikket på en del alternative surround-prinsipper. Ambiophonics er meget interessant (www.ambiophonics.org)

I denne tråden foreslo jeg et system, der man anvender flerkanalsmulighetene i kinoanlegg for å skape en "wall of sound" stereogjengivelse, i stedet for å spre kildene rundt lytter.
    EDIT: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,34935.0.html

Rombidrag er jeg overbevist om at man må ha, om man vil ha en levende troverdighet i gjengivelsen av akustiske og live kilder, og høyttalerne som er tiltenkt dette lytterommet vil skape rombidrag så det holder - men jeg legger et klede over avsløringen av disse til den tid kommer.

Det blir en del eksperimentering i tiden fremover når det gjelder kilder - jeg ønsker et analogt-nirvana, og det blir lærerikt å få de ulike delene av det til å spille sammen med minst mulig synlig teknikk, med unntak av de snurrende kildene.

Bånd fra The Tape Project og Quinton Records vil være blant hovedkildene (sistnevnte leveres i samarbeid med AAAnalog), sammen med vinylspillerne.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    orso skrev:
    Ambiophonics har jeg også lyst til å prøve ut.
    http://www.ambiophonics.org./
    Ambiofoni lekte jeg faktisk med for 45 :eek: år siden, men da naturligvis i en langt enklere form.
    Min ambiofoniløsning gikk rett og slett ut på å fore et par seriekoblede ekstra høyttalere, med "+" fra hver kanal.
    Resultatet ble at felles lyd fra høyre / venstre kanal ble kansellert i ekstrahøyttalerne, altså det man vanligvis opplever midt i lydbildet. Samtidig ble den dedikerte lyden fra venstre og høyre kanal blandet sammen, noe som i mange tilfelle ga en ganske artig effekt!
    Bare nevnt som en liten kuriositet oppi det hele.
    Samtidig skal det også nevnes at min stakkars Huldra 8 relativt ofte måtte leveres inn til reparasjon, takket være mine tvilsomme eksperimenter. ;D

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Jeg har kikket på en del alternative surround-prinsipper. Ambiophonics er meget interessant (www.ambiophonics.org)

I denne tråden foreslo jeg et system, der man anvender flerkanalsmulighetene i kinoanlegg for å skape en "wall of sound" stereogjengivelse, i stedet for å spre kildene rundt lytter.
    EDIT: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,34935.0.html

Rombidrag er jeg overbevist om at man må ha, om man vil ha en levende troverdighet i gjengivelsen av akustiske og live kilder, og høyttalerne som er tiltenkt dette lytterommet vil skape rombidrag så det holder - men jeg legger et klede over avsløringen av disse til den tid kommer.

Det blir en del eksperimentering i tiden fremover når det gjelder kilder - jeg ønsker et analogt-nirvana, og det blir lærerikt å få de ulike delene av det til å spille sammen med minst mulig synlig teknikk, med unntak av de snurrende kildene.

Bånd fra The Tape Project og Quinton Records vil være blant hovedkildene (sistnevnte leveres i samarbeid med AAAnalog), sammen med vinylspillerne.
    Tror du har et poeng der. Lyd bakfra er på mange måter unaturlig. Nå har jeg aldri hatt bakhøyttalere som har vært helt like tonalt som frontene. Det får jeg i stor grad nå, så da skal det uansett prøves. Men ville tro at blir mer enn gimmick framfor troverdig opplevelse. Surround til film er heller på ingen måter korrekt.

Ja, ambiens og rombidrag bør man ha IMO. Anekoiske rom forlot man i studioverden på 70 tallet og man har aldri sett seg tilbake. Moderne LEDE rom bevarer mye energi og er svært levende.

V

vredensgnag

Gjest
    Det nye lytteåret begynner i romjulen, en herlig tid for å kunne nyte musikk og legge planer.

Har mottatt min Revelation M fra Graham Slee, en mann med mange meninger om vinylens tilstand og forutsetninger. Tror jeg ble klar over den for første gang da jeg så denne anmeldelsen hos TNT-Audio:
    http://www.tnt-audio.com/ampli/revelation_e.html

Phono preamp med EQ-justering, og mono/stereo veksling. Graham Slee har noen bestemte tanker om hva som lønner seg (og omvendt), og hans produkter har fått en del bra omtale. (Revelation kommer i versjoner for MM (Moving Iron og High Output Moving Coil) og for MC.) Michael Fremer har vel også kikket på en del av produktene fra Slee.

Revelation er en videreutvikling av Jazz Club, som ble laget for at man skulle kunne avspille med korrekt EQ-kurve for en del tidlige LPer og singler - i tillegg gir den også noen faste subjektive korrigeringsmuligheter, om man skulle ønske det. Mine forsøk med Revelation M vil vise meg om det har noe for seg å gå for en EMT JPA-66 i det nye lytterommet.

Litt om Mr. Slees tanker omkring phono preamplification:
    http://www.gspaudio.co.uk/phonopreampstage.htm

En del tråder på DIY om phono-stages. Denne har jeg fulgt en stund:
    http://www.diyaudio.com/forums/anal...lid-state-phono-preamp-design-philosophy.html

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Det blir en del FFRR og annen avspilling i kveld, for å teste. Fra anmeldelsen i TNT-Audio:

Much to my surprise the importance of correct curves was made blindingly obvious the first time I switched the Revelation on... I set all the switches to their centre position (or 'off') for standard RIAA and played some of my records. As I expected they sounded OK, but a little bit edgy and I put that down to all those switches somehow degrading the 'Gold' sound I was used to. I fiddled with the switches in a rather derisory way just to make sure everything worked before starting to do proper listening. Almost immediately I found that having the centre switch 'up' made the whole tonal balance snap back to that of the Gold. It's not just a tonal shift (though in essence it is precisely that), just that the sound was simply 'wrong' before and 'right' with that switch up... A look at the manual (I never read the things normally) made the reason apparent – the true RIAA curve is achieved with that middle switch up – I also missed the fact that Graham had thoughtfully printed 'RIAA' on those switch positions – doh....

Nothing could have convinced me more. By ear I had immediately heard the original curve as wrong, and had found the correct curve easily by experiment and although it wasn't a massive change it was FUNDAMENTAL. Of course you see the point of this – if my familiar records were obviously wrong with the wrong curve, what about the records in my collection that didn't use the RIAA curve? Inevitably they would be affected in exactly the same way.

The truth of this took just a few minutes to confirm – pulling out a beautiful old FFRR recording – Eroica – conductor Erich Kleiber and the Amsterdam Orchestra, I suddely hear a balance and openness I'd never heard before. This is a great recording, but previously I'd only been hearing 60% of it. Dragging out another slab (and I mean 'slab') of vinyl, the LSO playing 'Le Sid' conducted by Robert Irving dating from the '50's - another mint FFRR copy – and yes suddenly it just sounded so modern! What I had put down to rolled-off frequency response, antique mics and poor tape recorders suddenly opened up to produce real 'you are there' moments.

V

vredensgnag

Gjest
    Jeg må tilstå at nivået på Audiophilia nervosa i dette innlegget er avskrekkende på enhver lyst i retning analog tilnærming. Jeg merket heldigvis presisjonsnivået 2/100, og da jeg så dette kunne jeg puste ut. Det var nok en liten spøk, hele greia.
    http://www.vacuumstate.com/fileupload/GuruSetUp.pdf

Men guruens protractor er smart, spesielt forslaget om hvordan man alltid kan sikre seg et presist hull til LP-spindelen. Glupt. Det gjelder også forslaget om å printe protractor på Overheadfolie.
    http://www.vacuumstate.com/fileupload/Guru_protractor.pdf

Thomas Schick sitter og arbeider med min tonearm mens jeg skriver dette, og jeg har bestilt et røslig stykke Lignum vitae fra denne leverandøren. Verdens tyngste treart, med helt spesielle vibrasjonsslukende egenskaper. Det blir min tonearmsfot for Schicks 12"-arm.
    http://cropp-timber.com/Lumber/Cropp_Timber_-_Pockholz_Lignum_Vitae_Guaiacum_Gaiac_Stocklist.htm

Gleder meg til å montere min Signet TK7E(SU) på armen. Headshell er også i utarbeidelse nå, hos en klok tysk edeltresnekker som sikkert er kjent for en del medlemmer her inne.
    Thakker har sendt avsted en NOS erstatningsnål, men den som er på PU har mange timer igjen. Likevel fint å ha Back-Up.

Graham Slee sverger til Goldring 1042, så den vil også bli prøvd.

Link til tysk edeltresnekker med musikalske tilbøyeligheter:
    http://www.holz-und-musik.de/

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn