Trompetnerd skrev:
Har ikke helt fått tak i hvordan du tenker å bruke konsertsalprinsipper i lytterommet og om det går an å sammenlikne? ( Har mine tanker, men vil se dine først)
En fellesnevner for gode de gode lytterom, øvingsrom og konsertsaler jeg har opplevd er god takhøyde. Hvilken takhøyde sikter du mot?
Takhøyde. Jeg har ambisjon om meget røslig takhøyde, så lenge den fremstår arkitektonisk rett. Jeg skal ha passive diffusorflater i taket (bølgeflater), og ønsker å ha disse så høyt oppe at man ikke tenker over dem, men de skal inngå som en del av rommets formgitte "tegning".
Du stiller et spørsmål som tvinger meg til å avsløre en plan jeg har om hvordan jeg skal oppnå konsertsalgjengivelsen jeg er ute etter. Da jeg hadde multikanal i lytterommet eksperimenterte jeg en god del med å sende spatialinformasjon til surround-høyttalerne, og å plassere disse høyttalerne ulike steder. Vha surround-forsterkeren kunne jeg justere SPL til surround-ht, og jeg kunne også introdusere forsinkelse - delay.
Resultatet var "frapperende" bra, jeg satt plutselig i utrolig store rom og lyttet, og det fikk meg til å tenke at her er det muligheter.
I lytterommet kommer jeg til å ha tre identiske høyttalere i front - altså inkl. en senter-ht. Vi ser nå flere tilfeller der tidlige tre-kanalsopptak utgis med mulighet for å lytte i tre kanaler, og dette vil øke. Men jeg har nåværende forsterkeri som summerer en senterkanal analogt, og det finnes også andre leverandører som tilbyr dette.
Men snarere enn å forlite meg på å manipulere refleksjonen fra disse høyttalerne, tilbake til min lytteposisjon, har jeg tenkt å skape dette laterale refleksjonsbidraget ved å ha et ekstra sett høyttalere plassert på førsterefleksjonspunktet, pekende mot lytteposisjonen.
Dette for å oppnå idealet som er beskrevet her:
that suggest that there may be a considerable difference in the psychological effect on a listener when early reflected sounds come predominantly from above as compared to the effects of early reflections that approach the listener more nearly in a horizontal plane.
Utstrakte studier, bl.a. ved Schroeder, viser at laterale refleksjoner (altså i horisontalplanet og uten bidrag fra tak eller gulv) øker troverdigheten i lydopplevelsen enormt. Slik at saler uten bedømmes som gode, mens saler med bedømmes som fenomenale.
Dette laterale bidraget - LF - skal ligge på ca. 15-20% av direktelydens SPL ved utgangspunktet for at det som kalles Spatial Impression oppstår: altså at lytterne får en opplevelse av live-lyd med ekstra tonekropp.
Siden jeg har eksperimentert mye med dette i eget lytterom er jeg hellig overbevist om at dette er veien å gå, men jeg ønsker en aktiv måte å styre dette bidraget fra siden på, fremfor en passiv diffusjonsløsning med inngrep i førsterefleksjonspunktet.
Så i mitt lytterom vil det, i tillegg til front L/C/R, være et høyttalersett på venstre og høyre side som er bygd inn i sidevegg og rettet mot primærlytteposisjonen, og som kan aktiveres fra denne. Jeg regner med å kunne bruke en anerkjent surroundforsterker til å styre bidraget til disse lateralhøyttalerne, men kan også bruke andre former for passiv attenuator for å få bidraget fra lateralhøyttalerne ned på rett spenn (15-20% av Go SPL), som tunes for lytterommet. Disse lateralhøyttalerne vil levere mellomtone og diskant.
Dermed får jeg en snorrett vektet gjengivelse i front, pga at jeg får den ideelle stereogjengivelsen med tre kanaler i front, samt et sidebidrag som vil åpne veggene betraktelig. Jeg har ikke tenkt å bruke digital prosessering, da jeg ønsker at gjengivelsen skal være analog. (Det siste er bare blitt en liten kjepphest, siden jeg jobber mye vha data, og ønsker datafri musikkavspilling. Det er mye som kan gjøres vha DSP, så ta ikke det som en desavuering av mulighetene der. Jeg har bare lyst til å gjøre det annerledes. Ender jeg opp med en surround-pre i kjeden så vil disse sidekanalene få sitt signal via DSP, så ideelt sett ønsker jeg å bruke en analog løsning, som kanskje medfører at jeg får meg et miksebord).