Det perfekte lytterom - mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    vredensgnag skrev:
    Gleder meg til å montere min Signet TK7E(SU) på armen. Headshell er også i utarbeidelse nå, hos en klok tysk edeltresnekker som sikkert er kjent for en del medlemmer her inne.
    Thakker har sendt avsted en NOS erstatningsnål, men den som er på PU har mange timer igjen. Likevel fint å ha Back-Up.

Link til tysk edeltresnekker med musikalske tilbøyeligheter:
    http://www.holz-und-musik.de/
    Hadde blandede erfaringer med ibenholt-shellet Yamamoto HS-1A montert i armer fra SAEC og FR og bruker i dag My Sonic SH-1 Rh som i mine spillere går utenpå klassikere som Orsonic AV-101s og SAEC ULS-3X når det gjelder dynamikk og hurtighet.
    Tror det er ekstremt systemavhengig (Arm/brett/PU/tallerkenmateriale) i hvilken grad tre-shell er det rette og med min begrensede erfaring er inntrykket at det kan virke litt dempende på energien i gjengivelsen. Men elegant er det og antageligvis det rette i noen sammenhenger.

V

vredensgnag

Gjest
    Elegansen ofrer jeg gjerne.
    Jeg begynner med armkonstruktørens anbefaling, og så får vi se hvor jeg ender opp. MM-nåler kan visstnok ha godt av keramiske headshells, men Signet går etter utsagn godt med headshell av tre.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Det blir en del FFRR og annen avspilling i kveld, for å teste. .........
    ,..
    Jeg er spent på inntrykkene og erfaringene med Revelation.
    Med standard RIAA-korreksjon skulle den være rimelig lik min Reflex C, som jeg oppfatter som en levende klangbærer. Jeg hadde en Revelation på utlån da jeg fikk min, men brukte den ikke til forskjellige korreksjonskurver. Graham Slee hadde støy-problemer i vår forrige bolig, og den norske forhandleren var ekstremt velvillig med å finne ut av problemet. Flytting var det som skulle til, men disse boksene er og blir følsomme greier.

V

vredensgnag

Gjest
    ottone skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det blir en del FFRR og annen avspilling i kveld, for å teste. .........
    ,..
    Jeg er spent på inntrykkene og erfaringene med Revelation.
    Med standard RIAA-korreksjon skulle den være rimelig lik min Reflex C, som jeg oppfatter som en levende klangbærer. Jeg hadde en Revelation på utlån da jeg fikk min, men brukte den ikke til forskjellige korreksjonskurver. Graham Slee hadde støy-problemer i vår forrige bolig, og den norske forhandleren var ekstremt velvillig med å finne ut av problemet. Flytting var det som skulle til, men disse boksene er og blir følsomme greier.
    Jeg venter litt med lytteinntrykkene, men kan melde at dette er velkonstruert elektronikk, med sort bakgrunn og levende presentasjon. Liker også Graham Slees filosofi omkring Phono pre-amps. Jeg satser på MM, og har kanskje av den grunn ikke problemer med RFI - MC utgaver må arbeide med betydelig større forsterkelsesgrader, og vil kanskje av den grunn også være mer sårbare. Leste om dine erfaringer en tid tilbake og det var med på å få meg til å gå for MM (i tillegg til min vintage-tilbøyelighet).

I en del tråder her inne diskuteres frekvensgang og EQ for ulike plateselskap. Her er noen oversikter som illustrerer problemet, med relevans for tape-avspilling. Der får man ulike frekvensganger alt etter avspillingshastigheten, i tillegg ble det også brukt ulike EQ-kurver. The Tape Project anvender DIN/IEC/CCIR, som også er den kurven som ble brukt når man utga spolebånd i Europa. I USA brukte man NAB-standard.
    Dersom man kjøper amerikanske spolebånd og ønsker å avspille dem på en europeisk spiller, må man ha mulighet til å enten sjalte mellom disse EQ-settingene, eller ha en ekstern omformer. (I tillegg må man i noen tilfeller ta hensyn til bruk av DOLBY, noe som min Technics 1506 ikke tar hensyn til, så dette må også dekodes eksternt. Jeg kikker på hvilken løsning jeg skal bruke der, selv om det jeg har på vei av innspilte tapes er uten DOLBY).

Her er oversiktene. Den første viser avspilling i USA av et europeisk bånd. Dempet bass og skjerpet topp. Den andre viser at man ved avspilling av NAB i Europa får mer bass og mindre topp, hvilket ikke er ideelt. Jeg har lyttet til forskjellene, og de er slik at man bør tilrettelegge for å justere. Tilsvarende problematikk får man ved avspilling av LPer med ulik EQ - men her kan det også skje mye i mellomtonen, som på tape er mer stabil mellom EQ-formatene. Mellomtoneleiene kan ligge langt fra hverandre på LPer fra ulike selskap, og det er dette jeg driver og lytter meg gjennom for tiden - skal skrive mer om det når jeg begynner å nærme meg noen konklusjoner, men kan si såpass som at en rekke av mine LPer helt klart får et nytt liv nå.

NAB-avspilling av IEC/CCIR.

IEC/CCIR avspilling av NAB

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Til jul fikk min tapespiller nye sideplater, så den skulle føle seg sløydhjemme sammen med forsterker og platespiller. Den observante vil også se den analoge "fjernkontrollen" med 5m lang kabel som ligger på spilleren, mellom spolene. Helt OK å kunne sitte i lyttestolen og styre både avspilling og innspilling.

Vedlegg

O

Ole I

Gjest
    Flott oppsett. B&O og det hele.

Det hode med headsetet var også veldig fornuftig.

V

vredensgnag

Gjest
    Hodet står i lydbildesentrum, så kan jeg ha "øyekontakt" med dem som synger. I mange tilfeller befinner disse seg dog over hodet, og det er bra.
    Jeg har Grado RS-1 hodetelefoner, og disse kan vendes slik at skumgummien står ut, så den ikke deformeres mot porselenshodet.

Beogram 3000/TD124-II platespiller - totalgjenoppbygd av Classic Audio i Danmark. Ditto innsats på forsterkeren.
    Detaljer om platespilleren her: http://www.theanalogdept.com/s_leikanger.htm

V

vredensgnag

Gjest
    En komparativ aften forestår. Her er en interessant innspilling med Nat "King" Cole (legg merke til anførselstegn på hans kjælenavn, det tok litt tid før tødlene forsvant og navnet ble gjengs).

Dette er en av de meget tidlige stereoproduksjonene i USA. Den ble først sluppet på 2-spors spolebånd, med 19cm/sekund avspillingshastighet, og kom senere i 4-spors, med samme avspillingshastighet. De første stereoutgivelsene i USA var på spolebånd, og det var først etter en stund at det kom LPer i stereo.

LP-versjonen jeg har er Acoustechs, med mastering av Kevin Gray og Steve Hoffman. Disse er kritiske til den første LP-versjonen, som de mener har altfor mye klang. De fikk tilgang til opprinnelig 3-spors master og gjorde en ny downmix uten. Acoustechs kommer på 2xLP i 45rpm, så det blir innpå småreligiøst her i kveld når dette skal oppleves i to formater.

Spolebåndet kommer fra en privat spitzensamling i USA, og er i NM-tilstand fra første generasjon 4-spors. 2-spors versjonen er nærmest umulig å få fatt i, og går for et underlig antall dollar hver gang den dukker opp i spillbar stand.

I forbindelse med planlegging av mitt nye lytterom vurderer jeg nå hvilke kilder jeg skal bruke. Siden spolebånd synes å være på vei tilbake, med flere tilbydere, har jeg bestemt meg for at dette skal være del av oppsettet, med to spillere: min nåværende Technics 1506, som skal brukes på 4-sporsbånd; og en Studer A80 som skal brukes for avspilling av 2-spors i ulike formater (med Dolby A og B, bl.a.)

I tillegg vinylspillere, selvsagt.

Litt om arbeidet Acoustech gjennomførte. Den ble "mixed live to lacquer", som Fremer skriver under, for å komme så rett fra master til utgangspunkt for pressing som mulig.

http://www.musicangle.com/album.php?id=908

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Sunnmøre
    vredensgnag skrev:
    Studer A80 som skal brukes for avspilling av 2- og 4-spors i ulike formater (med Dolby A og B, bl.a.)
    Burde du ikkje samtidig vurdera EMT 950 for å sikra, erhm, estetisk match? ;)

V

vredensgnag

Gjest
    vagstol skrev:
    vredensgnag skrev:
    Studer A80 som skal brukes for avspilling av 2- og 4-spors i ulike formater (med Dolby A og B, bl.a.)
    Burde du ikkje samtidig vurdera EMT 950 for å sikra, erhm, estetisk match? ;)
    Estetikken tiltaler, og det blir godt med plass i rommet. EMT 950 står ikke i stil, syns jeg (Men det kan godt være jeg skifter oppfatning derom :). Dette er en A820, men min vil bli bygd inn på samme vis.

Vedlegg

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.993
    Sted
    Sunnmøre
    Der såg det ikkje så verst ut, eg skal vedgå det. Har ikkje sett nokon av nemnde spelarane fysisk, så motivasjonen for vitsen var berre ting eg har sett på nettet:

Edit: fjerna bileta for å ikkje forsøpla tråden din. Her er lenkja

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Flotte greier, Studer A80. Går innom og kikker på en i nabolaget her av og til, og har lurt på hva jeg ville gjort hvis den plutselig kom for salg. Det lå en på finn.no for en stund siden, til bra pris. Kanskje det er den som nå får et godt nytt hjem.

ed: - en honnør til vagstol for eksemplarisk høflighet og respekt i andre sine god-tråder.

V

vredensgnag

Gjest
    vagstol skrev:
    Der såg det ikkje så verst ut, eg skal vedgå det. Har ikkje sett nokon av nemnde spelarane fysisk, så motivasjonen for vitsen var berre ting eg har sett på nettet):
    ;D

Sterk studio-feel!
    Med palisanderinnbygging, osv, kan man gjøre den om til en vakker spiller, og meget funksjonell.
    A820 er veldig komplisert å kalibrere og vedlikeholde, så det står jeg av, selv om jeg forstår slike også er å få tak i. De som tilbyr musikk på tape satser på 2-spors og 38cm/sekund avspillingshastighet - og Studer og Otari-maskiner har avspilt disse båndene med gispende ståpelseffekt.

Det hadde vi forresten i går kveld, i lytterommet. Først da Johnny Cash avleverte sin live konsert "Folsom Prison". Den lyttet vi til fra et originalbånd som var i ypperlig tilstand.
    Men det store høydepunktet kom ved avspilling av Acoustechs vinylversjon av Nat "King" Coles "Love is the Thing", nevnt over.
    Tre mann gikk rundt i lytterommet og utbrøt "Å inn i helvete så bra", og variasjoner på samme. En stor lytteopplevelse.
    Den platen kan ikke anbefales sterkt nok. Båndet fra 1957 var bløtere i forhold, uten det frasparket som preget vinylversjonen, men med rike detaljer - dog preget av "the watery echo" Fremer nevner i linken jeg la inn over.

En sterk og akustisk genuin lytteopplevelse, og kudos til Gray og Hoffman for måten de gikk til verket på der. Dette er en løp&kjøp innspilling.

V

vredensgnag

Gjest
    Nat King Cole båndet er 11 år eldre enn Johnny Cash båndet vi lyttet til i går, og forskjellen i gjengivelse lot seg merke på noen punkter: det er mer tapesus på Nat King Cole, men slik at den ikke sjenerer når musikken kommer i gang, men den kan være ansvarlig for "bløtheten" vi mente å høre.
    Tapen på Folsom Prison var tyst, både i forhold og faktisk. I tillegg hadde Cash det punchet som dukket opp i Gray/Hoffman versjonen av Love is the Thing på vinyl. Og slike dynamiske punch er jo best når de kommer fra sort bakgrunn, uten sus.

Det sies at høydepunktet for spolebånd faktisk kom etter at formatet var på vei ut, til "fordel" for musicassettes. Da var det en del selskap som inngikk avtaler med store distributører, og som begynte å gi ut spesialproduserte bånd. Utviklingen hadde gått nedoverbakke utover 60-tallet, ved at man først forlot 2-spors, for så å gå over til akselerert kopiering av 4-spors: dvs. ikke lenger 1:1 overspilling fra riktig avspillingshastighet, 8x helt opp til 32x var vanlig. Dette gjaldt spesielt for spolebånd med lavest avspillingshastighet, 9,53cm/sek. Og det var disse som dominerte på markedet, da man gikk over til musicassettes.
    MC har enda lavere hastighet, 4,76cm/sek.

Firma som Barclay Crocker leverte toppkvalitet til seriøse audiofile, ved å tegne kontrakter med distributører av klassisk og jazz. Barclay Crocker overspilte fra masters, i 1:1 eller 4:1 og med Dolby B støyreduksjon og 19cm/sekund. Det finnes også 38cm/sek BC-bånd. De produserte for det meste 4-spors, men det finnes 2-spors BC-bånd. En komplett BC-samling består av over 700 spolebånd. Enkelte utgaver ble produsert i meget lave antall, til abonnenter.

Man ser hvilken distributør/plateselskap som har gjort innspillingen helt øverst:

Fra eBays info om BC:

The fastidious BARCLAY-CROCKER Reel to Reel Tape Company of Poughkeepsie, New York was internationally famous for manufacturing Reel to Reel tapes with a "no-holds-barred" attitude to quality. BARCLAY-CROCKER, (BC), carefully chose recordings for manufacturing only after critical evaluation of the MASTER TAPE supplied by the original licensing (record) company. After passing stringent BC standards, the record company master was painstakingly recorded 1-to-1 to a running master at 15 inches per second on 1/2 inch mastering tape and not subjected to any external limiting, compression or equalization. These new BC running masters were used to produce the LIMITED EDITION ISSUES (some less than ONE HUNDRED!) at tape recording speeds unheard of for the REEL TO REEL TAPE INDUSTRY.
    Most commercially available Reel to Reel tapes in their day, were duplicated at very high speeds (60 -240 IPS) ranging from 8 to 32 times the tape's normal playing speed at 7 1/2 IPS or up to 64 times the speed of a 3 3/4 IPS tape! The BROAD-BANDWIDTH required at these high speeds severly taxes the amplifiers and heads of the duplicating equipment and adversely affects both the FREQUENCY RESPONSE and NOISE LEVEL of the duplicated tapes. BC's custom modified AMPEX DUPLICATING EQUIPMENT was set to operate at a ratio of only 4-to-1 (running master at 60 ips; recorded copies at 30 ips, or only 4 TIMES the normal playing speed of 7 1/2 ips). Because of this SLOW DUPLICATION speed, combined with the carefully made B-C running master and the use of the most expensive premium polyester-based, Audiotape Q-15, low noise tape they were able to produce a commercially available tape that captures the FULL RANGE, BRILLIANCE, and TONAL SUBTELTIES of the original master, far surpassing the ORIGINAL REEL TO REEL RELEASE by the record company (if one was even released)!!! The DOLBY B noise-reduction process was used on all but an select few recordings which were recorded processed to the DBX II standard (in extremely low quanities per selection).

For TEN glorious years (1977-1987) the BARCLAY-CROCKER CO painstakingly offered a product uniquely qualified to become bonafied exceptions to the limiting conditions which were then offered to the Reel To Reel listening public. To say that BC was the state-of-the-art source of it's day for reels is a cliched understatement. BC's very limited releases are simply extremely RARE EXAMPLES OF RECORDED MUSIC PERFECTION. And in time, the value, appreciation & desirability of these recordings will prove the axiom;

"If a man does not keep pace with his companions; perhaps it is because he hears a different drummer. Let him step to the music which he hears, however measured or far away". Henry David Thoreau (1817-1862).

WHAT DOES THE QUALITY CONTROL NUMBER ON THE BACK OF MY BC REEL MEAN???

KEY: The first number indicates the slave on which the tape was duplicated, the second the year (i.e. 9 for 1979, 0 for 1980, 4 for 1984), the next two numbers would be the month (08 would be August) and the final two numbers the day. The letters following the QC are the operator's initials. RF= Richard Fill, WC= Wayne Chin, EH = Erich Hissel and a few HBs = Henry Barclay! (Some tapes do not have operator numbers)!

More info:

Factory "Pre-Recorded" Open Reel (Reel To Reel) tapes made by most firms during their commercial success were duplicated at much higher speeds than the master tapes from which they were copied. Barclay-Crocker filled a demand created by audiophiles for higher quality copies, which were made at lower speeds and consequently higher quality. Most were encoded in Dolby B noise reduction and a few later titles were encoded in DBX II (DBX I was designed for 15 ips tapes, B-C was exclusively 7.5 ips). The firm reproduced commercial titles from several record labels during their all too-brief existence. Their releases, mostly classical, were generally accompanied by a nice text insert that described the work, composer, etc. Here is a nice example (PDF format). Production volumes varied from several hundred copies for most titles to fewer than 100 for some.
    A unique feature of this firm's tapes is their use of Sonic Sentry, an audible signal that marked the beginning of the content of Side 1 on tapes whose content is significantly shorter on Side 1 than Side 2. They also used Dolby-level tones on all B-C Dolby tapes at the end of Side 1 and at the start of Side 2. These tones can be used to calibrate a Dolby unit, and for those who do not have a deck with automatic reverse, the Dolby tones are helpful as a reminder that the tape is about to run out. These topics and others are discussed in a text insert that is found in most Barclay-Crocker tapes.

And finally:

Beware of B-Cs transcribed in 1977 and 1978 (see above) on labels, Vanguard, Musical Heritage Society & Unicorn as there is a chance that they have lol problems (loss of lubricant). Before commiting to buy any of these, check refund policy of seller.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Leiligheten er lagt ut på Finn og andre steder, og hva jeg oppnår vil sette noen rammer for ambisjonene med hus/lytterom, så nå er det spennende tider. Jeg insisterte på å ha med alteret i annonsen, man må stå for sin hobby.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.172
    Torget vurderinger
    23
    Aiai - grattis - betyr dette at det er valgt tomt/funnet hus..??

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Lykke til med både salg og det nye............steike stor kåk 8)

Mvh.KW

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Spennende! Lykke til! :)

Har tenkt en del på innholdet i denne tråden i det siste. Utrolig spennende retning du velger!!
    Muligheten til å spille fra bånd er helt eventyrlig for meg. Jeg har ikke tenkt tanken engang tidligere. :eek:

Prosjektet med å "lage" refleksjoner med flere høyttalere i førstereflkesjonspunktet er også en veldig spennende vinkling.
    Kan ikke se noen grunn til at du ikke kan komme tettere på konsertsalen med dette.

Håper pengene strømmer inn og at vi alle andre får et lytterom å se opp til. :)

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Leiligheten er lagt ut på Finn og andre steder, og hva jeg oppnår vil sette noen rammer for ambisjonene med hus/lytterom, så nå er det spennende tider. ..........
    Å, jeg kjenner godt den følelsen.
    Kan ikke annet enn å ønske deg lykke til, og ser veldig fram til fortsettelsen !

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    vagstol skrev:
    Der såg det ikkje så verst ut, eg skal vedgå det. Har ikkje sett nokon av nemnde spelarane fysisk, så motivasjonen for vitsen var berre ting eg har sett på nettet:

Edit: fjerna bileta for å ikkje forsøpla tråden din. Her er lenkja
    Tror det står en slik du linket til, hos Morten Lindberg / 2L....

V

vredensgnag

Gjest
    pengesluk skrev:
    Jeg liker å selge først og disponere deretter. Har funnet et sted i Vestfold der jeg ønsker å utforske hvor komplisert det blir å skille ut en tomt.
    Finner jeg et hus som passer "midt i øyet" velger jeg det, med forbehold om at endringene som skal til kan utføres. Ideelt sett har jeg lyst til å bygge fra grunnen av.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Spennende tider ja. Ønsker deg virkelig lykke til med salget.
    Denne tråden inneholder mye for øyet og og ikke minst for tankene.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.079
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Leiligheten er lagt ut på Finn og andre steder, og hva jeg oppnår vil sette noen rammer for ambisjonene med hus/lytterom, så nå er det spennende tider. Jeg insisterte på å ha med alteret i annonsen, man må stå for sin hobby.

:'(
    Beklager vemodet. Et særdeles hyggelig sted å tilbringe tid det der.
    Lykke til med salg og kjøp!

V

vredensgnag

Gjest
    Valentino skrev:
    vredensgnag skrev:

:'(
    Beklager vemodet. Et særdeles hyggelig sted å tilbringe tid det der.
    Lykke til med salg og kjøp!
    Vi må ha en avrundingssamling innen Abfahrt!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.172
    Torget vurderinger
    23
    Hva gjør du med tortur-racket 8) 8)

V

vredensgnag

Gjest
    Dix points til Annamia! Det er dama si, det!

Og samtidig fikk vi en god demo på rommets betydning for lyden.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    vredensgnag skrev:
    Lykke til - både med salg og kjøp!

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    37.840
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    vredensgnag skrev:
    Dix points til Annamia! Det er dama si, det!

Og samtidig fikk vi en god demo på rommets betydning for lyden.
    Noe i de baner du tenker på vreden :eek: ;D
    Lykke til med både salg/kjøp-bygging ja ;)

gismo

roger

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Antall liker
    472
    Sted
    Nøtterøy
    vredensgnag skrev:
    pengesluk skrev:
    Jeg liker å selge først og disponere deretter. Har funnet et sted i Vestfold der jeg ønsker å utforske hvor komplisert det blir å skille ut en tomt.
    Finner jeg et hus som passer "midt i øyet" velger jeg det, med forbehold om at endringene som skal til kan utføres. Ideelt sett har jeg lyst til å bygge fra grunnen av.
    Bor selv i Vestfold. Hvor er det du vurderer å bosette deg?
    Roger

V

vredensgnag

Gjest
    EUs ROHS-direktiv er til en viss irritasjon, siden det legger begrensninger på hva den gode Shindo får solgt i Europa. Man er nødt til å begå lange omveier for å få enhetene inn i EU, og Norge.
    Shindos agent melder at man ikke en gang kan importere brukte komponenter inn i EU, men at man enten må finne en brukt som er solgt innen EU før direktivet, eller bedrive "privatimport" av forforsterker (sluttsteg blir for tungt å ta med som håndbagasje).

Men det finnes da alltid råd. Det kan se ut som om jeg må en kjøretur ut av EU, så nå får de faen meg slutte å ekspandere så forjævlig østover. Alternativt kan jeg importere via et velvalgt mellomledd.
    Jeg var klar over at dette ville være et langtidsprosjekt og har derfor begynt innledende forberedelser, som man kan se av illustrasjonen.
    Kort tid tilbake skaffet jeg meg en Music Angel KT88 (seneste versjon). Denne er så billig og så tett på klassisk (shindoaktig) rørkonstruksjon, med unntak for printene, selvsagt, at jeg får anledning til nødvendig innføring i prinsippene. Noe som understøttes av Fløtres bok. Denne Music Angel vil nok være like mye åpen på kjøkkenbordet som den vil være i drift på anlegget.
    Dog bør bemerkes at det kan synes som om Music Angel og Helsinki Gradient 1.5 er en god match. Spørs om ikke høyttalernes meget avrullede bass leverer akkurat den kompensasjonen som skal til på MAs "generøse" bassleveranser.

Tanken her er å få hands-on erfaring med alt fra "tube-rolling" til inngrep bak servicepanelet med mod's. (Si ikke det til Shindo. Men jeg innbiller meg at det er bedre å gjøre reparasjoner her enn å sende ting tur-retur, spesielt gitt ROHS).

Siden sist har planlegging av lytterom gått videre. Jeg var tett på å slå til på et hus i Sandefjord, og det var kun beliggenhet litt for tett på en gjennomfartsåre som holdt meg tilbake. Jakten fortsetter, og når ny bolig er mer enn en påstand vil det bli mulig å innlede konkrete lytteromsplanleggingsøvelser. (puh)

MA er push-pull, mens jeg sikter på en SET-forsterker. (Jeg lover å rapportere første karamell fra utappet kondensator pga uvøren bruk av fingre under egenopplæringen).

Noe skolekjøkkenaktig over opplegget, men meget engasjerende! Jeg har alt lært en del om mikrofoni, noe som det tredje smårøret fra venstre er plaget av, og som jeg kunne høre effekten av i spesielt vokaler og strykere før jeg hadde identifisert synderen.
    Loddebolt og multimeter er hentet frem og nå venter jeg på nye smårør.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.172
    Torget vurderinger
    23
    ;D ;D Med din sedvanlige grenser-til-det-kverulerende-definitivt -irriterende grundighet så vil nok dette gå bra... lykke til!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.172
    Torget vurderinger
    23
    BTW, det der ROHS greiene er noe skikkelig irriterende byråkratisk proteksjonistisk toskeskap.

V

vredensgnag

Gjest
    Med tanke på alt blyet vi fikk i oss da de helte tonnevis i bensinen vår, så betviler jeg at loddepunkt i elektronikk utgjør en stor trussel ... begrunnelsen er visstnok at blyet i elektronikk som kastes vil kunne gå i grunnvannet, men i dag går det meste av elektronikk til gjenvinning i Asia.
    Så enig, ROHS er over-the-top i forhold til problemet.

Mens jeg legger planer for hvordan jeg skal omgå restriksjonene uten å få utstyret konfiskert, kan jeg forestille meg hvordan det blir med sluttrinn sammen med min spolebåndspiller.

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    pengesluk skrev:
    ;D ;D Med din sedvanlige grenser-til-det-kverulerende-definitivt -irriterende grundighet så vil nok dette gå bra... lykke til!
    Hehe, ja jeg er ikke i tvil. ^

Det blir en særdeles spennende å følge dette prosjektet !

Gammeln

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2007
    Antall liker
    43
    pengesluk skrev:
    BTW, det der ROHS greiene er noe skikkelig irriterende byråkratisk proteksjonistisk toskeskap.
    Det påstår fra vanligvis pålitelige kilder at hele årsaken til blyfritullet er at en stor produsent av blyfritt loddetinn fikk overbevist byråkratene i EU om at bly var farlige greier.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.172
    Torget vurderinger
    23
    Det er ingen TVIL om at dette er proteksjonisme i rå stil, spesielt for å demme opp for billig ræl (og reell konkurranse) østfra.

V

vredensgnag

Gjest
    Som nevnt tidlig i tråden har jeg tenkt å ha tre identiske front-høyttalere, og på ulike vis sende senterkanalinfo til disse.

Det er etterhvert utgitt et respektabelt antall SACDer med 3-kanals informasjonen fra de opprinnelige opptakene, både klassiske og jazz. i tillegg kommer det nå flere og flere 3-kanals og 5-kanals utgivelser av nye opptak, i high-res. Jeg spår også at innehavere av opptak fra stereoens gullalder vil gjøre sitt materiale tilgjengelig i 3-kanals, via nedlasting over nettet.
    Det er også mulig å generere senterkanalinfo fra L/R.

Da stereo først ble foreslått ønsket utviklerne seg et kommersielt 3-kanalssystem, og dette var årsaken til at man fra 1956-1965 gjennomførte de fleste prestisjeopptak i 3-kanals, for siden å gjøre down-mix til 2-kanals for distribusjon på vinyl og 2-track/4-track spolebånd.
    Imens arbeidet man med å utvikle 3-sporsavspilling, men innså at vinyl var "bedre" en spolebånd fordi det gikk kjapt å kopiere plater i forhold til kopieringstiden på bånd, og vinyl var også langt billigere å produsere, og enklere å lage avspillingsenheter til.

Men de fleste ledende lydteknikere, produsenter og artister hadde 3-kanalsoppsett hjemme. Enten studioutstyr eller prototyper på forsøk på å lage kommersielle enheter - men løsningene ble alle for dyre for salg til vanlige konsumenter. Og dermed fikk vi amputert stereo.

Her er Frank Sinatras. Han bruker en Ampex 350 3-spors "master recorder" som avspillingsenhet, og har tre ordentlige høyttalere.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn