Det perfekte lytterom - mulig?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Scrooge skrev:
    Og for å dra det bittelitt lenger -quadrofoni på vinyl: http://www.vinylsearcher.com/labels/columbia-quadrophoni/
    Men det var kanskje ikke noe nytt? ::)
    Rare greier, egentlig. De gjorde en dobling av to-kanals, og sendte ambience info til bak-kanalene, regulert av et høyfrekvent kontrollspor skåret inn i LPen. Mest utbredt var CD4-systemet.

Mest interessant fordi det er kilden til manges forvirring omkring hvor høye frekvenser man kan gjengi fra vinyl. Musikksignalet var innenfor vanlig mikrofonspenn på den tiden, mens styresignalet lå minst over 30kHz, og gjerne høyere. For å få det til ble lacquer skåret i halv hastighet, noe som var nødvendig for å kunne skjære inn den høyfrekvente informasjonen, som altså ikke skulle høres men som elektronikken brukte for å regulere hva som skulle sendes til bakkanalene.

I bildet over har Frank Sinatra en Fisher R200 tuner og en McIntosh C22 PreAmp, og tre sluttrinn (nederst mellom senter-ht og høyre ht.)

Han hadde vinyl bakerst i rommet.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Hmm.
    Er det i det hele tatt mulig å overraske deg på slikt?
    Bøyer meg i støvet over slik viten....
    Og jammen ble også jeg litt klokere. At systemet finnes / fantes visste jeg jo, men ante ingenting om hvordan signalene ble regulert / håndtert.
    Et styresignal på over 30kHz må jo ha vært en utfordring for en pickup, i alle fall datidens?

V

vredensgnag

Gjest
    Scrooge skrev:
    Hmm.
    Er det i det hele tatt mulig å overraske deg på slikt?
    Bøyer meg i støvet over slik viten....
    Og jammen ble også jeg litt klokere. At systemet finnes / fantes visste jeg jo, men ante ingenting om hvordan signalene ble regulert / håndtert.
    Et styresignal på over 30kHz må jo ha vært en utfordring for en pickup, i alle fall datidens?
    De beste skjærerne på den tiden (Neumans) stanget under 25kHz når de ble kjørt i normal hastighet, men når man halverte hastigheten kunne skjærenålen vibreres i tilstrekkelig frekvens for å legge styresporet. Når man spilte LPen i riktig hastighet, så ble dette signalet garantert så høyfrekvent at det ikke kunne høres.
    Det var kompliserte prosesser og ble altfor dyrt - i tillegg var det ikke alltid man gjorde autentiske 4-kanalsopptak, i stedet valgte man å lage en effekt ut av frontsignalet, og sende dette bak.

MEN - teknologien førte til half-speed mastering, og ga betydelig større presisjon i skjæringen av musikksignalet, samt ga støtet til utvikling av bedre vinylkvalitet. Så det ga da noe!

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Se det! :)

"Effekten" av frontsignalet som et substitutt for firekanals opptak, minner meg jo også om løsningen "ambiofoni".
    Og som jeg i hine hårde dager lekte meg litt med. ;)
    Dette (for min del), gikk ut på å plukke "+signalet" fra høyre og venstre kanal, og koble disse til +/- på en ordinær tredje høyttaler.
    Effekten av dette var at felles signal i høyre og venstre kanal ble kansellert, samtidig som det særskilte signalet for hhvis høyre / venstre, ble summert i den tredje høyttaleren.
    Dette ga faktisk en ganske artig effekt, men varierte selvsagt med de forskjellige miksene / innspillingene.

V

vredensgnag

Gjest
    Scrooge skrev:
    Se det! :)

"Effekten" av frontsignalet som et substitutt for firekanals opptak, minner meg jo også om løsningen "ambiofoni".
    Og som jeg i hine hårde dager lekte meg litt med. ;)
    Dette (for min del), gikk ut på å plukke "+signalet" fra høyre og venstre kanal, og koble disse til +/- på en ordinær tredje høyttaler.
    Effekten av dette var at felles signal i høyre og venstre kanal ble kansellert, samtidig som det særskilte signalet for hhvis høyre / venstre, ble summert i den tredje høyttaleren.
    Dette ga faktisk en ganske artig effekt, men varierte selvsagt med de forskjellige miksene / innspillingene.
    CD4 dekodingsmodulen, som med utgangspunkt i styresignalet tolket hva som skulle sendes til hvilken av de fire kanalene, var temmelig komplisert, og økte prisen på platespillerne som kunne lese disse platene.

Her er en slik demodulator for installering i en Beogram fra den tiden (Bg3400).
    Det er en global gjeng som samler på Quadraphonic-innspillinger og disse jakter nå på gode CD4-platespillere (tror også de ønsker seg reservespillere). Det driver opp prisen på slike.

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Oisann!
    Det var jo et pent knippe med komponenter der! Og som samtidig avslører kompleksititeten omkring dekodingen.
    Kan godt se for meg at dette var en fordyrende sak ja.

Samtidig er det jo flott at man på global basis tar vare på slike (kanskje litt "sære") perler.
    Gjetter på at de ikke er så enkle å oppdrive?

V

vredensgnag

Gjest
    Scrooge skrev:
    Oisann!
    Det var jo et pent knippe med komponenter der! Og som samtidig avslører kompleksititeten omkring dekodingen.
    Kan godt se for meg at dette var en fordyrende sak ja.

Samtidig er det jo flott at man på global basis tar vare på slike (kanskje litt "sære") perler.
    Gjetter på at de ikke er så enkle å oppdrive?
    Det jages etter dem. En del japanere bl.a. som har satt seg fore å ha samtlige Quadraphoni-plater, pluss avspillingsmuligheter for samme.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    vredensgnag skrev:
    Det er etterhvert utgitt et respektabelt antall SACDer med 3-kanals informasjonen fra de opprinnelige opptakene, både klassiske og jazz. i tillegg kommer det nå flere og flere 3-kanals og 5-kanals utgivelser av nye opptak, i high-res. Jeg spår også at innehavere av opptak fra stereoens gullalder vil gjøre sitt materiale tilgjengelig i 3-kanals, via nedlasting over nettet.
    Det er også mulig å generere senterkanalinfo fra L/R.
    Kan du nevne noen eksempler på nye opptak med tre kanaler? Vet at det er gjort mye av dette før 1970, men trodde dette var helt dødt og at det er stort sett bare snakk om forkortet DD og DTS prosessering.

Har hørt at det var spesielt Klipchs som hadde en brokoblet senter. Jeg tror ikke man får samme effekt ved f.eks å la surround receiveren sende ut stereo i tre kanaler.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her er hva Sigfried Linkwitz skriver om sin erfaring med dette.

My overall assessment for the need of a center channel with the ORION has not changed. If I sit for my critical or fully involved listening in the stereo ‘sweet spot’, the apex of an equilateral triangle, then the contribution from the center speaker – as compared to a phantom center – is marginal. I only found it worthwhile for the historic RCA recordings. If I listen from a greater distance, then the reverberant sound in the room becomes too dominant for the center speaker to make a significant difference. If I sit off to one side, then the sound is pulled less strongly to the near speaker, but that does not turn it into a place where I would sit to listen attentively, because the sound stage is too distorted.

For the time being I will leave the center speaker in my listening room rather than returning it to the garage. I have moved it off to the right where it is mostly out of sight. I can easily place it back in the center should the need arise. But I suspect this setup will not last.
    http://audaud.com/2004/12/third-feature-of-the-month/

Men det kommer sikkert en del ann på oppsettet og miksingen.

V

vredensgnag

Gjest
    orso skrev:
    vredensgnag skrev:
    Det er etterhvert utgitt et respektabelt antall SACDer med 3-kanals informasjonen fra de opprinnelige opptakene, både klassiske og jazz. i tillegg kommer det nå flere og flere 3-kanals og 5-kanals utgivelser av nye opptak, i high-res. Jeg spår også at innehavere av opptak fra stereoens gullalder vil gjøre sitt materiale tilgjengelig i 3-kanals, via nedlasting over nettet.
    Det er også mulig å generere senterkanalinfo fra L/R.
    Kan du nevne noen eksempler på nye opptak med tre kanaler? Vet at det er gjort mye av dette før 1970, men trodde dette var helt dødt og at det er stort sett bare snakk om forkortet DD og DTS prosessering.

Har hørt at det var spesielt Klipchs som hadde en brokoblet senter. Jeg tror ikke man får samme effekt ved f.eks å la surround receiveren sende ut stereo i tre kanaler.
    Meridian tilbyr sitt Trifield system, og det gjør interessante ting med signalet, slik at sentrum i lydbildet festes langt bedre enn hva standard tokanals er i stand til: http://en.wikipedia.org/wiki/Trifield

Men det forutsetter mer sofistikert signalbehandling enn bare å summe L/R, så du har nok rett når det gjelder å bruke en vanlig surround-prosessor. Om du ser på bildet av Frank Sinatras 3-kanalsanlegg, så ser du at han har mulighet for å justere hver enkelt kanals SPL (I panelet med VU-målerne nede til venstre). I Trifield så gjøres det en analyse av hva som hører til på fløyene, og dette føres i mindre grad inn i det prosesserte sentersignalet, slik at lydbildets bredde ikke ødelegges, eller smøres ut.

2L, bl.a., gjør jo multikanalopptak, og man kan uten problemer velge å lytte til 3 av dem fra deres SACDer. Her kan man bruke en surround-prosessor, siden 2L har gjort balanseringen som skal til mellom kanalene. Ellers er det blitt kurant å tilby 3-kanals opprinnelig materiale i nyutgivelser på formater som tillater dette (SACD, BD).
    Og jeg tror vi vil se en god del av dette.

2-kanalsopptak er et kompromiss vi ikke lenger behøver å leve med - men om 3-kanals får utbredelse er selvsagt et spørsmål om at folk gidder å installere en tredje likeverdig høyttaler, fremfor dagens dialogkalibrerte senterhøyttalere for film.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.299
    Torget vurderinger
    1
    Trifield fungerer faktisk utrolig bra.

V

vredensgnag

Gjest
    Prinsippet bak Trifield kan illustreres enkelt slik.

Vi forestiller oss et tomikrofonsopptak for enkelhets skyld.

I tradisjonell L/R stereo så avtar hver fløykilde etterhvert som den passerer midt, og blandingen med hva som er registrert av motsatt mikrofon bestemmer en kildes plassering i lydbildet.

Men det er noen svakheter ved dette, siden man kan få en "dip" i midt, en hengekøye i opplevd lydtrykk horisontalt gjennom lydbildet. Forsøk på å kompensere, ved å booste opptakskilder i senter, er som regel løsningen. Er det kun instrumentalt, så øker man volumet på senterkildene, for å motvirke dippen som oppstår i de fleste hjemmeanlegg pga dårlig tegning av senterbildet.
    Psykoakustisk så fungerer det å plassere en sanger eller instrumentalsolist i midt med høyere SPL og annet klangbilde i midt, siden vi kan se dem "foran" orkesteret med vårt indre øye.

Klart best er selvsagt å ha en dedikert mikrofon for midt, samt å ha likere nivå fra venstre til høyre, når man tegner stereobildet.

Dette har Trifield løst ved å regne seg frem til hva som hører hjemme mellom de stiplede linjene og å relativt ignorere hva som er utenfor på hver fløy. Så boostes dette senterinnholdet til det ligger på nivå med fløy-SPL og dippen forsvinner, samtidig med at stereobildet fikseres.

En annen fordel er at innbilt høyde på lydbildet økes, altså det man mener man hører over høyttalernes høyde. Dermed får man større høyde, mer realistisk bredde og gjerne også bedre dybde i stereogjengivelsen.

Vedlegg

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Dette klarer jeg ikke helt å forsone meg med.
    Nå har jeg riktignok aldri hørt musikk i en Trifield-oppstilling, men umiddelbart smaker det litt av et konstruert behov?

Dels fordi det vel er relativt uvanlig med et opptak med kun to mikrofoner, og dels fordi dette i de tilfellene en slik løsning benyttes, kan "behandles" i miksen for å skape et behagelig og "riktig" lydbilde. Noe som for så vidt også er nevnt allerede, men med de ulempene dette medfører.

I praksis benyttes jo som oftest flere mikrofoner ved en innspilling, gjerne 8-10stk. Da medregnet innebygde mikrofoner i strengeinstrumenter etc.
    Så er det jo opp til den enkelte lydtekniker å mikse dette sammen til et lydbilde som fremstår så riktig som mulig, hva gjelder tonal ballanse og instrumenters / solisten(e)s plassering.

Personlig er jeg lite glad i innspillinger hvor lyden strikt kan defineres i hhvis høyre / venstre høyttaler, rett og slett fordi dette på en "ubehagelig" måte får meg til å skifte fokus i retning av høyttalerplasseringen og ikke musikken.
    I en slik situasjon kan det kanskje gavne med en trifield-løsning?
    Ideelt sett skal jo høyttalerne "forsvinne", i den forstand som at musikken skal oppleves som å komme "alle andre steder ifra" enn fra de respektive høyttalerne.

Muligens tenker jeg feil, men jeg har i alle fall forsøkt å tenke litt. ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Scrooge skrev:
    Dette klarer jeg ikke helt å forsone meg med.
    Nå har jeg riktignok aldri hørt musikk i en Trifield-oppstilling, men umiddelbart smaker det litt av et konstruert behov?

Dels fordi det vel er relativt uvanlig med et opptak med kun to mikrofoner, og dels fordi dette i de tilfellene en slik løsning benyttes, kan "behandles" i miksen for å skape et behagelig og "riktig" lydbilde. Noe som for så vidt også er nevnt allerede, men med de ulempene dette medfører.

I praksis benyttes jo som oftest flere mikrofoner ved en innspilling, gjerne 8-10stk. Da medregnet innebygde mikrofoner i strengeinstrumenter etc.
    Så er det jo opp til den enkelte lydtekniker å mikse dette sammen til et lydbilde som fremstår så riktig som mulig, hva gjelder tonal ballanse og instrumenters / solisten(e)s plassering.

Personlig er jeg lite glad i innspillinger hvor lyden strikt kan defineres i hhvis høyre / venstre høyttaler, rett og slett fordi dette på en "ubehagelig" måte får meg til å skifte fokus i retning av høyttalerplasseringen og ikke musikken.
    I en slik situasjon kan det kanskje gavne med en trifield-løsning?
    Ideelt sett skal jo høyttalerne "forsvinne", i den forstand som at musikken skal oppleves som å komme "alle andre steder ifra" enn fra de respektive høyttalerne.

Muligens tenker jeg feil, men jeg har i alle fall forsøkt å tenke litt. ;)
    Helt enig i at høyttalerne skal forsvinne, og jeg tror jeg må ha kommunisert feil om jeg har gitt inntrykk av at senterhøyttaleren skal motvirke at lyden er limt til L og R.

Prinsippet gjelder like meget for opptak med mange mikrofoner, og hvorvidt lyden er limt til høyttalerne eller fritt i rommet er en funksjon av andre ting enn senterkanalens være eller ikke være.

Et av de største bidragene et definert sentersignal kommer med, fra en egen høyttaler, er at det fikserer stereobildet bedre i forhold til det å sitte utenfor aksen. Utviklerne av tidlig stereo fant det slitsomt i 2-kanal at balansen svømmer mot den høyttaleren man er nærmest om man beveger seg. Med senterkanalen festes stereobildet slik at denne svømmingen opphører. Sweetspoten blir dermed meget bred, mens punkt-kildedefinisjonen likevel bevares, uten at disse flytter på seg når lytteren flytter på seg.

Temmelig bra, og motvirker hva som skjer uansett om opptaket er gjort med to eller flere mikrofoner. I dag er mange opptak faktisk gjort i mono, med én og én kilde, som så settes sammen til slutt. Mono fordi man på den måten eliminerer fasefeilene som kan oppstå ved plassering av stereomikrofoner, og mikrofonene settes tett på kilden for å få minimal rominteraksjon.
    Disse monobildene plasseres så i lydbildet ved at man velger hvor mye av kilden som skal gå til L og R ved simpel panorering av kilden i miksepulten.

Når man mikser kompenseres bortfallet av energi i midten ved at man øker utgangsnivået på det som skal summes i midt. Men man kan ikke booste uten å ta hensyn til øvrige kilder i lydbildet, det må oppleves homogent, så derfor får vi ofte hull i midt. (Også en funksjon av dårlige høyttalere, for stor avstand mellom dem, osv).
    Med senterkanal forsvinner problemet.

Senterkanalen, som alle som arbeidet med stereo i perioden 1950-1965 drømte om å se kommersialisert, løser problemer med svømmende stereobilder, og åpner for en langt enklere måte å skape troverdige stereobilder på. Absolutt high-end anlegg hadde senterkanalopplegg helt frem til begynnelsen av 70-tallet. Meridian er vel eneste produsent som på stabeisvis har holdt fast på kanalen, såvidt jeg vet.

Med dagens surround-prosessorer kan man utnytte dette, men det avhenger av i hvilken grad man har en dialogkalibrert senterkanal (på film går dialogen og ikke noe annet til senterkanalen) eller en høyttaler som matcher hva man bruker til L/R.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.089
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    OT: Gyngestolen til Ol' Blue Eyes, hvem har gjort den?

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.089
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Kan jo være Wegner, men det er ikke den "vanlige" Wegnergyngestolen dette her.
    Paging Fosse.

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Klipper og limer litt fra innlegget ditt, Vredens:
    "Et av de største bidragene et definert sentersignal kommer med, fra en egen høyttaler, er at det fikserer stereobildet bedre i forhold til det å sitte utenfor aksen".

Helt klart et viktig og forklarende argument, som kanskje ikke like godt kom tilsyne før nå.
    Dét, kan jeg definitivt kjøpe! ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Scrooge skrev:
    Klipper og limer litt fra innlegget ditt, Vredens:
    "Et av de største bidragene et definert sentersignal kommer med, fra en egen høyttaler, er at det fikserer stereobildet bedre i forhold til det å sitte utenfor aksen".

Helt klart et viktig og forklarende argument, som kanskje ikke like godt kom tilsyne før nå.
    Dét, kan jeg definitivt kjøpe! ;)
    Ja, det skulle vært tydeligere i første innlegg.

2L har faktisk utnyttet dette i sin vinylutgivelse. De har sentrert lydbildet, og laget mixed voices fordeling av orkesterstemmene rundt midtpunktet, med bassinstrumentene i midt.
    Senterkanalen var stammen i lydbildet, og L/R mikrofonene ble brukt for å ekspandere det omkring denne stammen, "som grener og bladverk" sa Lindberg.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Interessant om trifiield. :)

To spørsmål:

-I hvilken grad vil en "senterhøyttaler" kunne integreres som en forlengelse av høyre og venstre uten negative påvirkninger av foreksempel refleksjoner fra kabinettet?

-Vil anlegget bli mer eller mindre sårbart for interferens mellom elementene med tre høyttalere?

Personlig så liker jeg når anlegg står langt ute på gulvet (minst 2m) og med stor avstand mellom høyttalerene (fra ca 2m). Dette tror jeg er fordi at høyttalerene forsvinner totalt og lyden flyter fritt mellom. Vil man oppleve at denne effekten reduseres eller forsterkes med en "senter". Kan være litt rart lydbilde på for eks "Kind of blue", men fungerer.

Tenker litt høyt: Hva med å montere senterkanalen nærmere taket pekende ned mot lytteposisjon? Da vil den ikke "forstyrre" midten til høyre og venstre og gi mer nivå til midten av lydbildet.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Et lite raskt spørsmål for om mulig å roe min forvirring noe.

Vi har på den ene siden tanken om å sette absorbenter i alle førsterefleksjonspunkt, men nå - om jeg har forstått det rett etter en rask gjennomlesning av tråden - så er det altså slik at refleksjoner (siderefleksjoner/lateral) er av det gode (om enn i en vinkel på55 grader).

Noen som kan utdype dette forholdet?

(Ellers har denne tråden gått meg hus forbi helt den nå dukket opp igjen. Enda godt jeg ble klar over dens eksistens nå.)

V

vredensgnag

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Interessant om trifiield. :)

To spørsmål:

-I hvilken grad vil en "senterhøyttaler" kunne integreres som en forlengelse av høyre og venstre uten negative påvirkninger av foreksempel refleksjoner fra kabinettet?

-Vil anlegget bli mer eller mindre sårbart for interferens mellom elementene med tre høyttalere?

Personlig så liker jeg når anlegg står langt ute på gulvet (minst 2m) og med stor avstand mellom høyttalerene (fra ca 2m). Dette tror jeg er fordi at høyttalerene forsvinner totalt og lyden flyter fritt mellom. Vil man oppleve at denne effekten reduseres eller forsterkes med en "senter". Kan være litt rart lydbilde på for eks "Kind of blue", men fungerer.

Tenker litt høyt: Hva med å montere senterkanalen nærmere taket pekende ned mot lytteposisjon? Da vil den ikke "forstyrre" midten til høyre og venstre og gi mer nivå til midten av lydbildet.
    Her har vi utsikten til Morten Lindberg slik det så ut en tid tilbake, da han mikset musikk for to, tre, og fem kanaler. De to identiske sidehøyttalerne til 5-kanalsoppsettet er ikke med.
    Det er kommet til noen flere høyttalere i ettertid, men bildet gir en grei illustrasjon av et 3-kanalsoppsett (han har også tilsvarende sidehøyttalere plassert etter AES-EBU konvensjonen for 5-kanals. Disse er ikke med i bildet.)

Ideelt sett bør man ha høyttalerne in-wall eller ute på gulvet, for å bekjempe eventuelle uheldige samhandlinger med rommet - men det er bare ren konvensjon som gjør at vi har hengt oss opp i to høyttalere, en konvensjon som ble skapt av vinylens to-kanalsbegrensning, "det er da god nok stereoeffekt" og WAF (det siste innbiller jeg meg).

Lindbergs senter-ht er er identisk med L/R, og bidro sterkt til "stammen" i lyden på deres seneste "Souvenir," mens L/R beskrev grenene og løvverket.

Uten senter-ht må man skape en illusjon av kilde i midt. Det medfører store problemer for troverdigheten i gjengivelsen, men vi har kjøpt 2-kanalsillusjonen.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Dr Dong skrev:

Vi har på den ene siden tanken om å sette absorbenter i alle førsterefleksjonspunkt, men nå - om jeg har forstått det rett etter en rask gjennomlesning av tråden - så er det altså slik at refleksjoner (siderefleksjoner/lateral) er av det gode (om enn i en vinkel på55 grader).

(Ellers har denne tråden gått meg hus forbi helt den nå dukket opp igjen. Enda godt jeg ble klar over dens eksistens nå.)
    Jeg kommer med noen innspill her senere. Som vi vel har erfart har ethvert utsagn innen hifi minst ett motutsagn, gjerne 12!

Kule-Trygve

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Antall liker
    289
    Uten senter-ht må man skape en illusjon av kilde i midt. Det medfører store problemer for troverdigheten i gjengivelsen, men vi har kjøpt 2-kanalsillusjonen.
    ???
    Har ingen problemer med denne troverdigheten jeg ;D

Lagga

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    32.687
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Dr Dong skrev:
    Enda godt jeg ble klar over dens eksistens nå.
    Jeg kommer med noen innspill her senere. Som vi vel har erfart har ethvert utsagn innen hifi minst ett motutsagn, gjerne 12!
    Jeg må bare si meg enig med den gode doktor! Dette er interessant og lærerikt, hva skulle man gjort uten HFS' kollektive viten?

Vennlig hilsen

Morten

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Klipper og limer litt nok en gang - igjen fra Vredens innlegg:
    "Uten senter-ht må man skape en illusjon av kilde i midt. Det medfører store problemer for troverdigheten i gjengivelsen, men vi har kjøpt 2-kanalsillusjonen".

Ja, en illusjon!
    Men at dette medfører store problemer for troverdigheten? Et rungende NEI herfra!

I et rom hvor høyttalerplassering og akustiske tiltak er optimalisert - gjerne til fingerspissene, jeg understreker viktigheten av dette, er det overhodet ikke problemer med troverdigheten!
    Selvsagt da under forutsetning av at man befinner seg den ideelle lytteposisjon, eller sweetspot om man vil.

Da vil man i gode og velballanserte innspillinger, lett kunne plukke plasseringene til både solist(er) og instrumenter i lydbildet, også høyde og dybde!

Jada, det er fortsatt snakk om illusjoner.
    Men når de blir såpass overbevisende som de kan være, og faktisk ganske så ofte er, har jeg ikke umiddelbart noen tro på at savnet etter en "tredje kanal" vil være voldsomt påtrengende.

Jeg har besøkt en god del lytterom, både svært gode og noen mindre bra.
    Felles for de gode rommene (i mine ører), er at det har vært jobbet mye og godt med akustikken i disse, i harmoni med høyttalerplassering og lytteposisjon.
    I slike sammenheng føler jeg at en tredjekanalsløsning vil være "overflødig". Satt i gåseøyne, ettersom jeg fortsatt har tilgode å oppleve en slik.
    Jeg har ingen problemer med å at et slikt alternativ kan ha sin misjon. Men da i første rekke som en utvidelse av sweetspot, og som en "kontrollerende løsning" i rom med mindre god akustikk.

V

vredensgnag

Gjest
    Både Scrooge og Kule-Trygve roper et "rungende nei" eller stiller spørsmålstegn ved påstand om "problemer med troverdigheten ved tokanals."
    Jeg har selv hatt to-kanalsanlegg i mange, mange år, og hatt stor glede av musikken fra disse.

Samtidig leser vi jevnlig her inne at "et anlegg kan aldri komme i nærheten av en virkelig konsert." Og vi vurderer forskjellen mellom mono og stereo, og foretrekker gjerne det siste -- men har vi lyttet til forskjellen mellom to-kanals stereo og tre-kanals stereo? Med korrekte tre-kanalskilder?

Hva om korrekt tre-kanals med senterhøyttaler ga en betydelig forskjell i opplevelse, og langt større troverdighet i gjengivelsen? Blir det et like rungende nei når man vender tilbake til to-kanals stereo?

(Og før innvendingen kommer om at stereo er kun to-kanals. Det het opprinnelig stereophonic/stereofoni - som betyr solid eller fast lyd. Stereo betyr ikke to, men at gjengivelsen oppleves kroppslig til å ta og føle på -- noe stereoens oppfinnere fikk til med tre kanaler, men mislikte med to, siden lydbildet da svømte og opphørte å være solid).

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Nei, jeg har fortsatt til gode å lytte til et trekanals-oppsett.
    Og det kan jo meget vel hende at jeg vil rope et like "rungende nei" over et tokanalsoppsett etter en slik opplevelse?
    Det gjenstår jo å se....
    Legg samtidig merke til at jeg la inn et lite forbehold omkring eventuelle "plusser" omkring en slik løsning, som jeg ikke kategorisk vil avfeie. Slett ikke!
    Et svømmende lydbilde? Joda, så fort man beveger seg i forhold til høyttalerne.

"Et anlegg kan aldri komme i nærheten av en virkelig konsert".
    Det sier seg vel selv at dette er en umulighet, og jeg har lyst til å tilføye: Uansett anleggspris, og rom for den saks skyld.

La gå at en innføring av en tredje kanal ganske sikkert vil være et positivt bidrag i lydbildet.
    Men at dette vil oppleves som dramatisk mye bedre, stiller jeg meg fortsatt litt undrende til.
    Kanskje jeg skulle tigge meg til en liten seanse hos Morten / 2L, for å oppleve dette? Han har jo også god kontroll på akustikken i rommet sitt, vet jeg...

Og i en sen natterstime spør jeg kanskje mer frekt enn lovlig er, men la gå:
    Hvor mange optimaliserte lytterom har du besøkt?
    Ditt eget rom er jo i og for seg hva jeg vil kalle "greit nok" på en god dag, men langt fra (i mine ører) optimalt! Jeg har jo hørt det, og tør derfor si det.
    Og kanskje du også husker det - jeg hadde jo en og annen kommentar, i så henseende. ;)

Mener ikke å fremstå som hverken provoserende eller uhøflig nå! Til det er respekten alt for stor, tro meg....

Ei heller skal jeg insinuere å inneha noe i retning av det "perfekte lytterom", så langt ifra!
    Men at jeg nok i noen grad kan demme opp for begrepet "manglende troverdighet"?
    Det gir jeg deg gjerne en anledning til å si noe om, om det kan friste.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Noen tanker om jeg for lov:

Mine påstander om tokanals stereo:

-Tokanals er bra på å levere god illusjon ved enkle lydbilder.
    -Tokanals er dårlig på "kropp" og konturer i mellomtone/øvrebass.
    -Tokanals er bra til å "forsvinne" i lydbildet.
    -Tokanals er bra på detaljer i toppen av lydbildet.
    -Tokanals er dårlig på å gjengi detaljer av dynamikk og klang i komplekselydbilder.

Uten at jeg har veldig mye erfaring med trekanals så tror jeg en godt integrert senterhøyttaler kan løse problemene særlig med manglende "kropp" i lydbildet og bedre kontroll på dynamikken. Rett og slett fordi det er faktisk logisk at anlegget har problemer i midten av lydbildet.

Men.... mine siste erfaringer går på at "less is more". Jo, mindre støy jo bedre. Men da blir anlegget også mer avslørende for små faseproblemer.
    I hvilken retning vil en tredje høyttaler bidra i den retningen?
    Jeg TROR at fordelene ved tre høyttalere på makronivå lett kompenserer for evt "ulemper" på mikronivå, men jeg vet ikke.

Her er et sitat fra Morten Lindberg som jeg lar henge i luften: "ved en dobling av investeringen i sitt vanlige stereoanlegg kan regne med en kvalitetsheving på kanske 10-20 prosent, mens en tilsvarende investering i et femkanals surroundanlegg gir en 300 prosents økning i oppløsning og perspektiv"

V

vredensgnag

Gjest
    Trompetnerd skrev:
    Noen tanker om jeg for lov:

Mine påstander om tokanals stereo:

-Tokanals er bra på å levere god illusjon ved enkle lydbilder.
    -Tokanals er dårlig på "kropp" og konturer i mellomtone/øvrebass.
    -Tokanals er bra til å "forsvinne" i lydbildet.
    -Tokanals er bra på detaljer i toppen av lydbildet.
    -Tokanals er dårlig på å gjengi detaljer av dynamikk og klang i komplekselydbilder.

Uten at jeg har veldig mye erfaring med trekanals så tror jeg en godt integrert senterhøyttaler kan løse problemene særlig med manglende "kropp" i lydbildet og bedre kontroll på dynamikken. Rett og slett fordi det er faktisk logisk at anlegget har problemer i midten av lydbildet.

Men.... mine siste erfaringer går på at "less is more". Jo, mindre støy jo bedre. Men da blir anlegget også mer avslørende for små faseproblemer.
    I hvilken retning vil en tredje høyttaler bidra i den retningen?
    Jeg TROR at fordelene ved tre høyttalere på makronivå lett kompenserer for evt "ulemper" på mikronivå, men jeg vet ikke.

Her er et sitat fra Morten Lindberg som jeg lar henge i luften: "ved en dobling av investeringen i sitt vanlige stereoanlegg kan regne med en kvalitetsheving på kanske 10-20 prosent, mens en tilsvarende investering i et femkanals surroundanlegg gir en 300 prosents økning i oppløsning og perspektiv"
    Jeg skal prøve å formulere noen tanker selv, i forhold til hva Dr. Dong spør om når det gjelder refleksjoner, hva Scrooge er innom og det du skriver her.
    Om vi ser på ditt siste sitat, fra Lindberg, så skriver han at fem-kanals er 300%, altså tre ganger, bedre enn to-kanals i oppløsning og perspektiv. Det er både en saklig og subjektiv vurdering.

Jeg har vært i 2Ls mikserom og har opplevd bl.a. Trondheimsolistene gjengitt i 5-kanals, fra optimal kilde (rett fra opptaksmaterialet).

Hva var største forskjell fra 2-kanals gjengivelse?

Lydbildet er fast, og man kan spasere omkring inne i det, uten at perspektivet forrykkes når man beveger seg fra én høyttaler til en annen. Det er med andre ord slik man opplever det om man spaserer omkring blant musikere som spiller. En kilde vil oppleves høyere når man nærmer seg den, og vil stige og fade når man passerer den - men hele lydbildet ligger fast rundt lytteren, det gynger ikke fra en side til en annen, slik det gjør i et to-kanalsoppsett, om man skulle prøve noe tilsvarende.
    Det er ganske unikt.

Det andre man merker er at tonevekten - musikkens vekt - er realistisk, den går ikke inn og ut av fokus, og den er kroppslig på en måte som må oppleves. Uten å skulle legge ord i Lindbergs munn, tror jeg det er dette han mener med oppløsning i sitatet - altså ikke hvor high-res utgangspunktet i kilden er - men hvor detaljert musikken tegnes i rommet, fordi den beskrives fra 5 punkt og ikke 2.
    I Fidelity nr. 32, s. 82, er man på besøk hos 2L. Link til pdf: http://audiofidelity.no/comlete_mags/Fidelity_32.pdf

I dine fem punkt over er det en del ting to-kanals får til, og en del ting du savner. Men vi har alle kjøpt illusjonen og to-kanalsformatet er blitt det etablerte. Så det fungerer, men hvor godt fungerer det i forhold til andre muligheter - og hvor bra er det i forhold til hva man i utgangspunktet mente var det laveste antall kanaler som var nødvendig (3)?

Flere av dine punkt handler om manglende vekt og troverdighet i formidlingen, og man skal være meget fastlåst i konvensjonene i HiFi for å ikke forstå at det blir et kompromiss å tegne sentervekt fra fløyene, i stedet for å tegne sentervekt fra sentrum. At det fungerer betyr ikke at det er optimalt.
    Vi har tatt til takke med to-kanals fordi det er praktisk, fordi det var salgbart, fordi det var greiest å plassere høyttalerne ute på fløyene og ha bokskapet, komponentalteret eller fjernsynet i midt - og fordi vinyl hadde to kanaler. Men alt dette motvirker det ideelle, som er å sende sentervekten fra en senterhøyttaler.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tror i grunn tokanals kan være bra på alt så sant både innspillingen og oppsett er bra nok. Problemer et vel så mye innspillingene.
    Men sier ikke at trekanals ikke kan ha noe for seg. Er nok avhengig av oppsettet og miksen.
    Femkanals til musikk med bakkanaler ser jeg derimot ikke helt poenget med. Et omsluttende lydbilde ja, men ikke naturlig. Diffusjon bak lytteren gir derimot begge deler. Flere kanaler bør ikke imo erstatte god akustikk. Jeg er ikke så sikker på om 2L har så god kompetanse på akustikk på bakgrunn av hva jeg har sett og hørt, men jeg kan ta feil.

Kort kommentar til Dr Dong:
    Ingen som sier at alle refleksjonspunktene trengs og dempes. Flere måter å skape en refleksfri sone og selv er jeg tilhenger av å gjøre det med minst mulig demping om mulig. Høyttalerne jeg nå ha trenger f.eks ingen demping av nærmeste sidevegg p.g.a. waveguide. Dessuten kommer det helt ann på nivå og det tidsmessige på refleksjonene. Floyd Toole, som ofte blir siterert, mener heller ikke at veldig tidlige refleksjoner med høyt nivå fra sideveggene er positivt.

V

vredensgnag

Gjest
    Dr Dong skrev:

Hva er av det gode i HiFi? ;D
    Hvordan kan folk gå på messer og ha fullstendig motsatte inntrykk av anlegg i samme rom, på samme tid? Det slår aldri feil, når messerapportene er avlevert, er samtlige rom dømt til himmel og helvete.
    Vi har ulike preferanser.

Linkwitz liker å sitte i et rom med lange sidevegger av glass. Han trekker tilbake gardinene så vinduene skal reflektere mest mulig midt og topp. Andre demper, diffuserer og absorberer på samme veggflater. Vi demper i taket og diffuserer live-end og gjør tiltak bak hodet, eller sitter med hodet klint inn til veggen "fordi høyttaleren er kalibrert for det." Vi legger tepper på gulvet, kjøper høyttalere som avgrenser hva som går av midt/topp til gulv/tak, eller høyttalere som sprer ekstra innhold ut til sidene, som skal reflekteres mot lytter.
    Det finnes fyrlykthøyttalere som sender stråler av lyd mot lytteposisjonen, og det finnes rundstrålere som sender lyd rundt omkring i hele rommet. Vi har bass som får tapetlim til å smuldre, og andre anlegg der bassen såvidt kjennes.

Vi er individer, vi har individuelle preferanser.
    Tidlig i tråden skrev jeg dette om ordet "perfekt" -

vredensgnag skrev:
    Det "perfekte" lytterom - mulig?

Tittel på tråden burde egentlig hatt perfekt med anførselstegn. Jeg betviler at det er mulig å skape et lytterom som "alle" vil finne perfekt, og ordet er ekstremt krevende, i retning kompromissløshet. Men hvilke kriterier skal man da legge til grunn for oppnåelse av perfeksjonen?

For meg blir valget enkelt - mine egne. Rommet skal være perfekt for min lytting til musikk, og da spesielt akustisk jazz og klassisk og populærmusikk, og gjerne tatt opp live, eller i live-aktige forhold.
    Denne musikken skal primært avspilles analogt, fra vinyl eller tape; sekundært fra harddisk og streaming.
    Jeg trives best i livlige lytterom, og har vært på en rar reise med mitt nåværende. Der jeg begynte med tiltak og prøvde sidedemping - og har endt opp med å bære ut så og si alt, med unntak av ht, anlegg og lyttestol, fordi jeg liker at det er så aktivt (vått) som det er, innenfor grensene av hva som er mulig når man er omgitt av trevegger og gulv. Jeg ønsker ikke reverb, men jeg liker at den høyfrekvente informasjonen fra innspillingene får ekstra "levetid" i lytterommet, og ikke blir sugd opp.

Det er min preferanse og langt fra noen fasit.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    26.089
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    2,50 på at om ikke tre kanalar hadde vært "for vanskelig å selge" hadde vi hatt trekanalstereo for 50 år siden. Det er bedre.
    Forfektingen av 2 kanaler som godt nok bunner i at 98% av kildematerialet til hifientusiasten er 2-kanals og at 99% av utstyret i handelen er det samme.

Og jeg? Jeg gjør det beste utav mine 2 kanaler. Høyttalere med tilnærmet konstant direktivitet i en stue der det er langt til sideveggene gir musikkglede både i sweetspot og et godt stykke utenfor.

FredrikC

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.08.2009
    Antall liker
    371
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror også flere kanaler ville blitt et stort steg i riktig retning om det var marked nok til at man satset på dette fra produsentenes side.

V

vredensgnag

Gjest
    Scrooge skrev:
    Hvor mange optimaliserte lytterom har du besøkt?
    Ditt eget rom er jo i og for seg hva jeg vil kalle "greit nok" på en god dag, men langt fra (i mine ører) optimalt! Jeg har jo hørt det, og tør derfor si det.
    Og kanskje du også husker det - jeg hadde jo en og annen kommentar, i så henseende. ;)

Mener ikke å fremstå som hverken provoserende eller uhøflig nå! Til det er respekten alt for stor, tro meg....

Ei heller skal jeg insinuere å inneha noe i retning av det "perfekte lytterom", så langt ifra!
    Men at jeg nok i noen grad kan demme opp for begrepet "manglende troverdighet"?
    Det gir jeg deg gjerne en anledning til å si noe om, om det kan friste.
    Du spør "hvor mange optimaliserte lytterom har du besøkt?"

Jeg er heldig, Scrooge. Det har vært et langt liv, med mye musikk. Konserter og gjengitt, i mange land.
    Jeg har vært i et stort antall optimaliserte lytterom. I mitt "tidligere liv" som regissør av hundrevis av reklamefilmer har jeg arbeidet med musikere, komponister og lydteknikere. Jeg har vært flere timer enn jeg har lyst til å tenke på i lydmiks (meget optimaliserte steder) og jeg deltok i lydmiks på hver film fordi jeg er så fascinert av prosessene. Ofte begynte planleggingen av produksjonene med hvordan jeg ville ha lydsiden og musikken. Jeg har lyttet til profesjonelt oppsatte superanlegg hjemme hos folk, og hos utviklere av high-end audio.
    Jeg har gjennom årene kjøpt lyd- og musikktjenester fra profesjonelle leverandører for veldig mange millioner kroner, og hatt gleden av å samarbeide med de fremste lydteknikerne i land som Sverige, Danmark, England, Tyskland og Norge - som kunde.
    Min musikkinteresse ble kanskje fremst uttrykt her hjemme da jeg lagde en serie reklamefilmer for NSB der jeg brukte Jan Erik Vold, Kari Bremnes og Knut Reiersrud som leverandører av lydsiden, og med steder som Rainbow studio o.a. til gjennomføring - og der vi gjorde opptak fra bunnen av. Jeg har ellers utnyttet adgangen til å være "flue på veggen" i opptakssammenhenger for plater, for å suge til meg hva som foregår.
    Dette har gitt meg et solid innblikk i prosessene bak musikkens tilblivelse og forholdene rundt dens gjengivelse, som gjør at jeg er rimelig trygg på mine preferanser og hva jeg anser som optimalt for meg, som ikke behøver være optimalt for andre.

Og personlig preferanse spiller altså inn. Selv kunne jeg aldri sittet og lyttet i en vedbod med 2"-kapp, eller et rom med en masse synlige akustiske tiltak som er båret inn og skrudd opp uten hensyn til rommets "trivselsfaktor" Ideelt sett har jeg ikke lyst til å se anlegget i det hele tatt og det jeg ser skal være godt både i mine ører og for mitt øye - og helst troverdig i mine ører.

Igjen - denne tråden er ingen fasit. Den er en jakt på hva som kan tilfredsstille meg, i neste steg på lytteferden gjennom livet!

Scrooge

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Antall liker
    1.129
    Hmm.
    En "merittliste" det virkelig står respekt av! Da skal jeg la være å mase mer om noe slikt. ;)

Personlige preferanser vil alltid være bestemmende, uansett hva andre måtte mene.
    Ellers kan jeg langt på vei si meg enig i at et rom med 2" kapp ( ;D ) på vegger og i tak, ikke fremstår som spesielt flatterende.
    Trivselfaktoren i et lytterom er selvsagt om ikke avgjørende for resultatet, så i alle fall ganske viktig for dette.
    Så spørs det likefullt hva man ønsker å prioritere...

Men om det skulle vise seg nødvendig med visuelt "ødeleggende" akustiske tiltak, så ville jeg nok ha avfunnet meg med slike, fremfor å i "evig tid" sitte å irritere meg over de mangler som fraværet av slike tiltak kan demme opp for.
    Og som et lite apropos, og nevnt i en lignende tråd: Demper man lyset i rommet, så reduseres / forsvinner jo langt på vei slike visuelle irritasjonsmomenter som man måtte pådra seg.
    Ellers er det ganske fascinerende å lytte til musikk i et godt lysdempet / mørkt rom!
    Det musikalske fokuset blir i alle fall ikke dårligere, for å si det slik....

Samtidig er det både interessant og berikende å diskutere hvilke innfallsvinkler og tilnærminger den enkelte måtte ha, i jakten på "det perfekte lytterom".

V

vredensgnag

Gjest
    Valentino skrev:
    2,50 på at om ikke tre kanalar hadde vært "for vanskelig å selge" hadde vi hatt trekanalstereo for 50 år siden. Det er bedre.
    Forfektingen av 2 kanaler som godt nok bunner i at 98% av kildematerialet til hifientusiasten er 2-kanals og at 99% av utstyret i handelen er det samme.

Og jeg? Jeg gjør det beste utav mine 2 kanaler. Høyttalere med tilnærmet konstant direktivitet i en stue der det er langt til sideveggene gir musikkglede både i sweetspot og et godt stykke utenfor.
    Spiller utrolig rent og engasjerende hos deg, og du har god plass i rommet.

Tror bestemt du har rett når det gjelder tre kanaler. Teknologien var ikke der dengang, det ble for komplisert og dyrt, og det var kun de aller mest kresne (og velholdne) som kunne gå til ytterligheter som Sinatras i bildet tidligere i tråden.

I dag er teknologien der, men jeg tror likevel at det er en kamp å få inn en identisk høyttaler i senter, og en enda større kamp å få inn fem identiske høyttalere i en AES/EBU surround-konfigurasjon. Og er ellers enig med Orso når det gjelder slikt 5-kanalsperspektiv. For meg kjennes det ikke naturlig å være midt i musikken. Kanskje 2L skulle kjempet en 3-kanalskamp?

Pete Campbell viser frem sitt nye stereokonsoll i seneste episode av Mad Men, mens Beethovens 9. avspilles.

"It's seven feet long!"

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.026
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    vredensgnag skrev:
    Hmmm ... grunnarbeidet unnagjort her. :D
    Finner en del interessant på Finn.

Du vurderer kjøp?
    Jeg ser en barneseng, og en bardisk. Helgardering.

;D

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn