jane skrev:
Det finnes jo en del muligheter med speilrefleks som det er vanskelig å oppnå med f eks kompaktkamera. Sport/action og konsertbilder i dårlig lys for å nevne noe. Et eksempel fra sport: bildet er tatt på 60-70 meter hold fra tribunen med 300mm tele. Ikke et spesielt bra foto, men det forteller noe om mulighetene..
Når jeg ser de som forsøker å ta fotballbilder utstyrt med lommekamera og blits tenker jeg at det selges for få speilreflekskameraer
Lommekamera og blitz om man sitter langt bak på tribunen blir dødfødt, sier vel seg selv at bl.a. blitz'en har sine begrensninger og at det blir optimistisk å tro at den skal ha sin ettekt hva gjelder å lyse opp spillerne eller mennesker på tribunen på motsatt side m.m. Blitzen har ikke verdi i henhold til det.
Men dette er ingen argument for at det selges for få speilreflekser, i alle fall ikke dersom vedkommende skal ta bilde lik de du la ut fra lang avstand. Veldig mange speilrefleks-eiere strekker ikke til og kan ta tilsvarende bilder som dem du viste til, et nærmeste dem kommer er i så måte å beskjære et bilde voldsomt kraftig - og det resultatet tar seg ikke all verden ut, i alle fall ikke håndholdt.
Og da er man inne på hva jeg ville frem til da jeg startet hele innlegget, at da er dem ikke tjent med et speilreflekskamera, og burde heller kjøpt seg et av de meget gode kameraene som ikke er speilreflekser men som nesten er like gode som nettopp speilrefleksene (for mange sågar bedre selv om den optiske kvaliteten ikke er like god og det benyttes annen måte å se motivet m.m.). Med de apparatene får man den telen man trenger, da noen av disse har et vannvittig zoomområde mange ikke har med sitt speilreflekskamera.
Er først når man kjøper dedikerte objektiver ut over det som medfølger de fleste kamerahus når man kjøper disse, at kameraet kommer til sin rett og blir et bedre kjøp. Problemet er bare at mange aldri kjøper andre objektiver enn det som følger huset. Det dekker jo de fleste behov, men som kjent ikke alle - og da blir for mange speilreflekskjøpet ikke like bra som et annet kamera.
Og da siktet jeg ikke til et enkelt og billig kamera med begrensede muligheter annet enn det å bare skyte ett bilde og ta til takke med hvordan det blir. De mer avanserte kameraene byr på flere muligheter enn begrensninger for å si det rett ut, faktisk er dem meget gode på det aller meste og man skal trå til med en del ekstrautgifter til speilreflekskameraet før dette blir like spennende.
Jeg vil bruke et eksempel fra langt tilbake for å illustrere hvor bra slike kamera kan være, grunnen til at jeg går så langt tilbake i tid er fordi jeg vil få dere til å reflektere litt. Reflektere over dette:
Siden 2003 er det ikke skjedd mye nytt og spennende på objektivfronten, objektivene de laget den gang er tilnærmet like bra som dem de lager i dag. På elektronikkfronten har det derimot skjedd en rivende utvikling, dagens kamera er derfor vannvittig mye bedre og har veldig mye råere spesifikasjoner enn kameraene dem laget den gang. Eksempelkameraet jeg viser til har derfor latterlige spesifikasjoner sammenlignet med dagens til sammenligning dødsråe spesifikasjoner, ergo får man utnyttet objektivene vesentlig mye bedre enn med eksempel-apparatet (som er det miste av disse to testede). Les artikkelen, den er meget interessant.
http://www.dagbladet.no/dinside/2003/04/08/366012.html
Dagens avanserte kamera er, grunnet at kameraene har opplevd en voldsom utvikling, veldig mye bedre... Man får altså kamera i dag, alt fra vidvinkel til kraftig tele, som også har bra makrofunksjon m.m. Kameraene er helt superb for de aller fleste som ikke er all verden opptatt av foto, og som aldri kjøper seg dedikert optikk til sitt speilreflekskameraene. Jeg er bestemt på at det derfor selges for mange speilreflekskamera og at mange heller burde kjøpe de avanserte kameraene som er glimrende alt i ett kamera og leverer nesten like bra som speilrefleksene (sågar bedre for veldig mange).
Man kommer altså ikke utenom andre og spennende objektivkjøp til sitt speilrefleks, før dette igjen blir bedre og det virkelig begynner å smake fugl.