Da ei venninne har et Fujifilm kamera så velger jeg å bruke det som eksempel, rett og slett fordi da slipper jeg å tråle nettet i for stor grad. Nå begynner hennes kamera å bli "gammelt", jeg vet ikke en gang om akkurat det selges mer... Men det kommer jo hele tiden nye kamera og konkurentene har konkurerende kamera i samme klassen (som er ment å være alt i ett kamera av kvalitet, med god optisk ytelse og speilreflekskameraenes muligheter for kreativ utfoldelse etc.)...
Det er kamera i denne klassen som er ment å kjøpes, dersom man som sagt ikke vil kjøpe ekstra optikk til sitt speilreflekskamera. Det finnes INGEN fornuftig argumentasjon, for at f.eks. speilreflekskameraet Canon EOS550D er et bedre kjøp enn et av kameraene i denne klassen, det er for mange som kjøper det med den 18-55mm som følger med dette og som aldri handler øvrig optikk... Dem tror dem har kjøpt noe bra da, men den gang ei da det dem har kjøpt er å kjøpe seg bort fra flere av de mulighetene dem kunne ha hatt om de bare visste bedre. At dem ikke ser via et speil og ut objektivet får så heller være, og at dem ikke kan skifte objektiv betyr heller intet for dem som kjøper seg speilrefleks og aldri utnytter dette fordi dem lever med 18-55mm objektivet som fulgte med kameraet.
Kamera i denne klassen kan sees som speilrefleks, i alle fall er de like tunge og store, har så godt som alle funksjonene speilrefleksene har også (flere enn de enkleste i flere tilfeller)... Og som sagt, de kan ta mange foto-oppdrag speilrefleksen ikke kan ta (hentet rett opp av esken og med mangel på objektiv til å kunne bruke speilrefleksen til det samme).
Er absolutt ikke drittkamera man får, og til dere som slakter optikken så har jeg lest mang en artikkel om hva slike kamera er god for, har sågar lest om profesjonelle fotografer som har vært rystet og stått nær målløs tilbake over hvor gode kameraene er og at nettopp optikken er den som sjokkerer mest.
Det blir for dumt å da ikke synes min advarsel er på sin pør lass, for det er direkte idioti å mene at noen skal måtte utelukke seg fra å ta mange bilder dem kunne tatt, om dem bare kjente sitt behov bedre og handlet deretter.
Jeg tør å påstå at alt for mange lever med 18-55mm eller tilsvarende til sine speilreflekser, og dem har hatt disse lenge og har ikke kjøpt eller har ei heller planer om noen nye objektiver. De har handlet feil, rett og slett...
Kjøper man derimot optikk til sitt speilrefleks, ja da er det selvfølgelig uansett det beste.
Poster så bilde av et "kompaktkamera" i klassen dere ikke har troen på flere av dere som synes det jeg skriver om her er så hårreisende.