Devialet vennetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    Blir sjokka her jeg sitter og leser. Devialet kunder må være de mest tålmodige og trofaste som finnes.
    Flere år siden jeg gikk videre (tilbake), men ser at de sliter med mye av det samme enda, trist.
    Lyd og ikke minst design er i verdensklasse, får håpe for kundenes skyld at de får resten på plass snart.....
    Det har tydeligvis vært en god del problemer med den aller neste generasjonen, men jeg synes det er på sin plass å nevne at jeg knapt sett en eneste klage rundt forrige generasjon (120, 200, 400, 250 og 800), som jo har solgt mye i Norge.
    Jeg har selv eid en 200 i 2,5 år og aldri hatt det minste problem. Suveren brukerkomfort, lydkvalitet, design og eierglede. Kort og godt et fantastisk produkt.

    Det skulle naturligvis bare mangle til prisen, men verdt å minne om nå som det er mye problemfokus her inne.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Etter oppgradering til 440 måtte jeg bruke den ene utgangen hvor jeg hadde tidligere pre out til hodetelefonforsterkeren. I configuator ser det det ut til at ingen av de andre linje inn/ut kan konfigureres til Pre out.
    Noen som har kjennskap til hvordan jeg skal få dette til og fortsatt kan bruke min Head Phone amp?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Vet det var et bug i FW, usikker på om det er fikset i siste RC?
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Etter oppgradering til 440 måtte jeg bruke den ene utgangen hvor jeg hadde tidligere pre out til hodetelefonforsterkeren. I configuator ser det det ut til at ingen av de andre linje inn/ut kan konfigureres til Pre out.
    Noen som har kjennskap til hvordan jeg skal få dette til og fortsatt kan bruke min Head Phone amp?
    Jeg konfigurerer en utgang fra hver forsterker. På samme måte som på min 400.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Etter oppgradering til 440 måtte jeg bruke den ene utgangen hvor jeg hadde tidligere pre out til hodetelefonforsterkeren. I configuator ser det det ut til at ingen av de andre linje inn/ut kan konfigureres til Pre out.
    Noen som har kjennskap til hvordan jeg skal få dette til og fortsatt kan bruke min Head Phone amp?
    Jeg konfigurerer en utgang fra hver forsterker. På samme måte som på min 400.
    Hei. Takker for svar. Men kan du utdype litt mere?
    Jeg bruker pr nå kun Slaven som mono og har ikke koblet til noen kilder. Hvis du går inn i konfigurator så vil du se at alle innganger enten er digitale, phono eller antolog inn. Pre out utgangen som tidligere er nå i bruk som signal/ link mellom de to.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Spiller litt i kveld og hører at lyd dropper i korte øyeblikk på høyre kanal, altså lyden fra companion. Dette skjer bare på USB fra mac (streamer fra Tidal) . Ellers låter det fantastisk spesielt på LP syntes jeg. Har Ikke testet AIR eller Upnp enda. Har hele helgen på meg ☺
     
    H

    Heipådeg

    Gjest
    Blir sjokka her jeg sitter og leser. Devialet kunder må være de mest tålmodige og trofaste som finnes.
    Nei ikke alle🐣, alt det som nevnes og oppgraderinger til hinsides priser uten nærhet til å forsvare resultat ifht pris, gjorde at min 250 ble solgt for leeenge siden.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    821
    Antall liker
    470
    Torget vurderinger
    10
    Litt av "problemet" med devialet er det nesten uendelige mulighetsrommet den gir. Det kan bli for fristende å fikle og mekke hele tiden i stedet for å nyte det man har, i hvert fall for meg. Og det er synd fordi selve grunnlyden i devialeten var strålende.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.439
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Litt av "problemet" med devialet er det nesten uendelige mulighetsrommet den gir. Det kan bli for fristende å fikle og mekke hele tiden i stedet for å nyte det man har, i hvert fall for meg. Og det er synd fordi selve grunnlyden i devialeten var strålende.

    Skjønner, det minner mye om det som skjer hvis en bruker Audiolense. Hva om,,,hvis,,,den og den innstillingen, osv...

    Devialet ser flott ut og en får håpe de får ordnet opp i problemene.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    402
    Blir sjokka her jeg sitter og leser. Devialet kunder må være de mest tålmodige og trofaste som finnes.
    Nei ikke alle??????, alt det som nevnes og oppgraderinger til hinsides priser uten nærhet til å forsvare resultat ifht pris, gjorde at min 250 ble solgt for leeenge siden.
    Nøyaktig samme problemet hos meg der både 120 og 200 er historie.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    555
    Antall liker
    256
    Torget vurderinger
    2
    For meg er Devialet ett plug & play produkt:)
    Litt strev med streaming i starten men når jeg skjønte hvordan jeg skulle koble opp, Roon/Tidal.
    No problemo:) Bruker bare streaming og cd.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Det er Core og ustabiliteten der som er skuffende for min del. Etter D200 i hus har jeg ikke hatt behov for å sjekke ut noe annet. Da jeg fikk D440 med ustabile Core ble jeg litt "faen ta" og har lyst til å bytte ut til en Doxa med en eller annen forforsterker. Oppvokst med Doxa hjemme og har alltid likt lyden.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.226
    Antall liker
    9.036
    Torget vurderinger
    1
    Blir sjokka her jeg sitter og leser. Devialet kunder må være de mest tålmodige og trofaste som finnes.
    Nei ikke alle������, alt det som nevnes og oppgraderinger til hinsides priser uten nærhet til å forsvare resultat ifht pris, gjorde at min 250 ble solgt for leeenge siden.
    Hva koster oppgraderingene? Jeg oppfatter det dit at det dreier seg om programvare, men det er mulig jeg tar feil.
     
    Sist redigert:

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    555
    Antall liker
    256
    Torget vurderinger
    2
    Det er Core og ustabiliteten der som er skuffende for min del. Etter D200 i hus har jeg ikke hatt behov for å sjekke ut noe annet. Da jeg fikk D440 med ustabile Core ble jeg litt "faen ta" og har lyst til å bytte ut til en Doxa med en eller annen forforsterker. Oppvokst med Doxa hjemme og har alltid likt lyden.
    Funker det ikke bra og kjøre Eterneth rett i Devialet? Trådløst greiene holder jeg meg unna,i 2018 er kabel fremdeles best:) Veldig fornøyd med Roon/Tidal her:)
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Det er Core og ustabiliteten der som er skuffende for min del. Etter D200 i hus har jeg ikke hatt behov for å sjekke ut noe annet. Da jeg fikk D440 med ustabile Core ble jeg litt "faen ta" og har lyst til å bytte ut til en Doxa med en eller annen forforsterker. Oppvokst med Doxa hjemme og har alltid likt lyden.
    Funker det ikke bra og kjøre Eterneth rett i Devialet? Trådløst greiene holder jeg meg unna,i 2018 er kabel fremdeles best:) Veldig fornøyd med Roon/Tidal her:)
    Funker noe bedre med kabel, men det skjer fortsatt rare ting med streamingen.
     

    X3

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2004
    Innlegg
    555
    Antall liker
    256
    Torget vurderinger
    2
    Det er Core og ustabiliteten der som er skuffende for min del. Etter D200 i hus har jeg ikke hatt behov for å sjekke ut noe annet. Da jeg fikk D440 med ustabile Core ble jeg litt "faen ta" og har lyst til å bytte ut til en Doxa med en eller annen forforsterker. Oppvokst med Doxa hjemme og har alltid likt lyden.
    Funker det ikke bra og kjøre Eterneth rett i Devialet? Trådløst greiene holder jeg meg unna,i 2018 er kabel fremdeles best:) Veldig fornøyd med Roon/Tidal her:)
    Funker noe bedre med kabel, men det skjer fortsatt rare ting med streamingen.
    Var ikke helt optimalt til meg heller med Tidal/air (før core) men når jeg fikk Roon så løste alt seg.
    Aldri opplevd noe trøbbel etter det.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Prøv Lumin med minimserver, mer stabil en Roon.
     

    John BM

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.05.2016
    Innlegg
    63
    Antall liker
    34
    Skjønner ikke at noen fortsatt ikke har skjønt dette med devialet og oppgraderinger. Om du kun oppdaterer programvare fra nett koster dette ingen ting. Skal du imidlertid ha en "ny" modell som oppgraderingen handler om, koster det under halve prisen av en ny. Dette er jo valgfritt. Infinity core er gratis på alle pro modeller. Ganske så bra deal egentlig. At devialet gir mange brukermuligheter er jo fint for de som liker og utforske alternativer. Jeg har koblet til høyttalere og en digital signalkilde via aes ebu xlr inngangen i devialet og bruker den kun som forsterker og dac. Lyden er helt i en egen klasse. Som jeg har nevnt tidligere her så er det feil et annet sted om lyden ikke er helt i topp klasse. Devialet er nok fremtidens musikk formidler.

    Et fantastisk produkt med bruker muligheter og lyd i referanse klasse uten tvil.

    jbm
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Skal gjøre et forsøk, Minutten. Funker høyoppløst med nyeste beta til Core?
    "Tror" det, spiller lite over 16/44.1 da jeg mener det ikke er der problemet med bedre lyd ligger. Måtte en tur på jobb, men skal teste nå jeg kommer hjem om jeg får tid.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Skal gjøre et forsøk, Minutten. Funker høyoppløst med nyeste beta til Core?
    "Tror" det, spiller lite over 16/44.1 da jeg mener det ikke er der problemet med bedre lyd ligger. Måtte en tur på jobb, men skal teste nå jeg kommer hjem om jeg får tid.
    Har svært få hi-rez-filer, men av prinsipp skal det fungere!!!!!!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Fungerer nå kun på 96/24 med siste beta FW (ikke siste RC). Egentlig ganske elendig da en gammel ATV 1 med en linux software kjører 192/24 trådløst uten noe problem med Lumin og minimserver.
     
    Sist redigert:

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.570
    Antall liker
    1.486
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Noen som har tilpasset Supra LoRad strømkabel slik at det bakre dekselet på Devialeten går på? Kontakten er akkurat litt for tykk.. Link til kabel: https://www.dustinhome.no/product/5010462969/supra-lorad-25-cs-16-eu-elcable
    Den standard Audioquest strømkabelen som leveres med pro modellen er mer enn bra nok. Anbefaler heller den. Etter mine ører er det ingenting å hente på strømkabel.
    I beste mening ☺
    Jeg syntes den nye strømkabelen puttet mer bass og er mer organisk i lyden. Den passer meget bra til Devialet. Dette er en Audioquest NRG X-3 kabel. Husk Schuko. Jeg har 2 stk som noen sikkert kan arve for halv pris.
     

    Extratyggis

    Medlem
    Ble medlem
    24.03.2016
    Innlegg
    21
    Antall liker
    9
    Sted
    Sandefjord
    Jeg syntes den nye strømkabelen puttet mer bass og er mer organisk i lyden. Den passer meget bra til Devialet. Dette er en Audioquest NRG X-3 kabel. Husk Schuko. Jeg har 2 stk som noen sikkert kan arve for halv pris.
    Jeg trenger egentlig kun 1 stk, men håper at det dukker opp en Companion til min D200 snart så kanskje jeg må ha begge :)
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hei, i helgen hadde jeg en barndomsvenn på besøk, og jeg visste ikke at han også hadde blitt bitt av hifi basillen. Han sa at han brukte 4 stykker av Gold Phantom i stereo oppsettet, dvs alle 4 foran(2 på ørehøyde, og 2 litt hevet over gulvet). Han sa at han har fått høre at det gir bedre lyd. Jeg har lite peiling på Phamtom høyttalere, og spør her; vil 4 stykker Phantom gi mer ytelse, eller vil det rote til stereoperspektivet?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.948
    Antall liker
    627
    Bruksanvisningen til Devialet sier at jordet stikkontakt er nødvendig, men uten å oppgi grunn. Er det bare noe de sier for å fraskrive seg ansvar for jordfeil, eller er det mulig at lyden kan påvirkes? Min Devialet 120 fungerer tilsynelatende helt fint I min stue med ujordede kurser. Skulle jeg ha angst for noe? Lyden eller sikkerheten?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hvilken ADC bruker Devialet Phantom eiere for å koble sammen platespiller med Phantom?
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Jeg spør på vegne av kompisen min som har et ganske kompetent anlegg med 4x Phantom Gold som kjører i stereo. Hørte anlegget på søndag, og må si at jeg ble overrasket over lyden. Det låt veldig bra. Vil RME ADI-2 være god nok, eller fins det noe som er mer passende?

    En av butikkene han var innom anbefalte Mcintosh MP100, men hvis man vil bytte riaa så må man kjøpe ny ADC igjen. Derfor tenkte jeg at det var best å kjøpte en frittstående ADC.

    Edit: Googlet litt og så at RME dac'en fikk 9.3 poeng av 10 mulige.
    Edit2: Koster jo over 15k, så billig er den ikke :p
    Edit3: Titter på baksiden, men jeg kan ikke se optisk/coax ut. Hvordan skal man få kobla den til Phantom dialog?
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.395
    Antall liker
    17.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Jeg spør på vegne av kompisen min som har et ganske kompetent anlegg med 4x Phantom Gold som kjører i stereo. Hørte anlegget på søndag, og må si at jeg ble overrasket over lyden. Det låt veldig bra. Vil RME ADI-2 være god nok, eller fins det noe som er mer passende?

    En av butikkene han var innom anbefalte Mcintosh MP100, men hvis man vil bytte riaa så må man kjøpe ny ADC igjen. Derfor tenkte jeg at det var best å kjøpte en frittstående ADC.

    Edit: Googlet litt og så at RME dac'en fikk 9.3 poeng av 10 mulige.
    Edit2: Koster jo over 15k, så billig er den ikke :p
    Edit3: Titter på baksiden, men jeg kan ikke se optisk/coax ut. Hvordan skal man få kobla den til Phantom dialog?
    RME ADI-2 AD/DA koster ikke 16k, men rundt 5500 kr fra Thomann.de eller 6300 kr fra Evenstad musikk. Sikkert mange andre som også selger den. ADI-2 PRO AD/DA kostet ca 16k og har optisk inn og ut.

    Edit: Hvordan har kompisen din satt opp høyttalerne? Hadde vært veldig interessant å se et bilde hvis du har noe slikt tilgjengelig. Jeg har selv et par Phantom Gold og er godt fornøyd.
     
    Sist redigert:

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Han har nesten 4 meter mellom høyttalerne, enormt lydbilde og trykk. Låter ufattelig mye større ut enn mine sopra 2.

     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.395
    Antall liker
    17.719
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Takk skal du ha, spennende oppsett! Hadde vært morsomt å prøve en gang.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.399
    Antall liker
    735
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Noen her som tester ut Firmware 2.12.2 ..?

    Changelog

    Fixed:
    Devialet AIR: High-Res playback on MacOS (176,4kHz, 192kHz, DSD64)
    Airplay: volume level recovery after mute/unmute
    Spotify: loss of playback when stressing play/pause
    Spotify Connect certified
    Bi-directional USB: return channel from Expert Pro device
    Default source at start-up (when set through the SD card)

    Still being worked on:
    Roon “ Transport: Device in use” error message with many Expert Pros on the same network and/or high sample rates
    Devialet AIR: unstable playback on Windows
    Network info not displayed in information menu on device screen
    Devialet Remote App: volume control inactive until stream is in progress
    UPnP discovery not always consistent
    This version has not been validated yet by Apple and is not a commercial version.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.333
    Antall liker
    3.128
    Torget vurderinger
    4
    Installerte den nettopp og Spotify og 192/24 ser ut til å fungere (skippet forrige versjon).
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Installerte den nettopp og Spotify og 192/24 ser ut til å fungere (skippet forrige versjon).
    Har installert, men ikke testet så veldig enda. AirPlay med Tidal kutter av og til. Det kan være nettet hos meg... Volumet lever av og til sitt eget liv og fortsetter å endre seg når du slutter å justere selv. Potensielt krise om dette skjer når du skrur opp. Har enda ikke fått testet Air og høyere oppløsning. Hoppet over forrige versjon jeg også og har i stor grad brukt en Aries Mini for å streame.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.748
    Antall liker
    2.243
    Torget vurderinger
    8
    Hei kan man streame spotify, tidal etc trådløs fra pc, nettbrett, mobil til Devialet Expert 200 eller må man ha egen streamer ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn