G
Gjestemedlem
Gjest
Tid for frokost.
Imponere fruen med en nydelig egerøre?
[video]dU_B3QNu_Ks&eurl[/video]
Imponere fruen med en nydelig egerøre?
[video]dU_B3QNu_Ks&eurl[/video]
Gjestemedlem skrev:Dagens fangst:
totte skrev:Gjestemedlem skrev:Dagens fangst:
Gjestemedlem skrev:Dagens fangst:
leses som en svært så fristende oppskrift. Skal prøves ut i helgenGjestemedlem skrev:Variasjon over blåskjell
1 flaske bokkøl - kokes opp
1 haug rensede skjell tilsettes, på med lokket
damp til de åpner seg
3 dl kaffefløte helles i
krydder/urter/salt etter smak
kok opp igjen og rist og rør
spis umiddelbart med brød og smør og mer bokkøl
snadder mat på 5-6 minutter
Kantareller står for meg som en råvare med ekstreme kvaliteter. Det er rett og slett dritgodt (slafs-slafs)nb skrev:Fin fangst av sopp. For meg er ferske kantareller noe som bare dukker opp ut av intet (takk, svigerfar...).
Kan anbefale en soppbruschetta. Godt landbrød, stek soppen i godt med smør, krydre med salt og pepper og server.
Meget enkelt, tilsett gjær. Men det må være bra saker; amerikanske Wyeast har en flytende cider-gjær som er utmerket. Du kan endog høste gjær fra gjæringskaret til neste runde, men vær påpasselig med hygienen. Og la den gjære helt ut. Flaskes på klorrensede flasker og korkes med ølkapsler. Tilsett ca. 50g sukker pr. 10l cider for kullsyre, og la sekundærgjære i omlag en uke ved romtemp før flaskene settes kjølig.hel-elt skrev:Min frue lager en utmerket eplemost av alle eplene vi har til overs, det er bare et minus: den er alkoholfri Er det noen som har gode tips hvordan få sider av dette? ;D
Helge
Høres veldig bra ut, men det der er jo neppe særlig skadelig for slankingen da. Lett mat.Spiralis skrev:Etter snart et år på slanker'n begynner man jo bli litt lei av visse sorter mat, så her forleden kveld fant jeg ut at jeg ville fråtse litt.
Surrer soppblanding i en teskje olje, tilsetter en god desj matyoghurt og surrer dette sammen.
Smører et lag Kavli Edelost ( blåmuggost på tube ) på et Polarbrød Ekstrem og legger soppstuingen oppå. På dette legger jeg litt strimlet Serranoskinke og bittelitt Parmesan.
Det gjorde godt i en sulten sjel. evt kan man si at "I nøden spiser fanden fluer" ;D
syltet ingefærGjestemedlem skrev:Neste helg har jeg invitert endel folk til krabbefest. Tenkte å beregne rundt 3 krabber pr. pers. Litt usikker på om det er nok, man vet jo ikke hvor mye som er inni krabbene før man åpner dem og de må jo bestilles lit i forveien. Lurte også på å koke dem på fredags kvelden, hvis ikke det er gode grunner til å vente med dette til lørdagen da de skal spises. Men det er jo litt styr å koke såpass mange (regner med en 20-25 gjester). Skal se om jeg får tak i en krabbekoker og fyre den opp på altanen. Ellers kommer det nok til å ta tid med ikke alt for store panner på kjøkkenet.
Men man må jo ha noe godt tilbehør selv om krabbe er godt i seg selv.
Jeg kommer til å kjøpe inn endel gode brød fra Hjelle i Bergen. De har bla.a. noen gode steinovnsbakte surdeigsbrød, samt endel annet godt bakverk.
Kommer til å lage majones og aioli. Smør, eddik, pepper, olivenolje, ..
Men det hadde vært grei med litt ekstra også.
Noen som har noen gode tips til dipper, dressinger eller annet tilbehør som kan heve det hele et lite hakk til?
Lurer på en mango/chillisalat f.eks. Det er jo smaker som går godt til krabbe.
I ovn..Jøgga skrev:Hjelp!
Hvordan steiker jeg en fasan?
Alle råd og tips mottas med takk og takk.
http://www.tindemat.no/www/index.php?id=20&PHPSESSID=aeaa0d02403f038de14c5612eebf9a4cAudiophile-Arve skrev:Er det nokon som har oppskrift på sosakjøt med den blanke sausen? Tradisjonsmat av det meir alvorlege slaget.
http://www.bt.no/forbruker/matogdrikke/Slik-en-sosete-soendagsmiddag-335585.htmlAudiophile-Arve skrev:Er det nokon som har oppskrift på sosakjøt med den blanke sausen? Tradisjonsmat av det meir alvorlege slaget.
Det heter ballHaavard skrev:Arve, er det tradisjon med komler i ditt området.
Har skjønt at komler er tradisjonsmat på torsdag langs kysten i landet vårt, frå Møre i nord til Rogaland i sør.
Håvard
Det er et definisjonsspørsmål?nb skrev:Det heter ballHaavard skrev:Arve, er det tradisjon med komler i ditt området.
Har skjønt at komler er tradisjonsmat på torsdag langs kysten i landet vårt, frå Møre i nord til Rogaland i sør.
Håvard