Mat, drikke og røyk DIY kroken for god mat & drikke

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Tid for frokost.

    Imponere fruen med en nydelig egerøre?

    [video]dU_B3QNu_Ks&eurl[/video]
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg har i det siste for alvor fått smaken på gammelost. Denne er utrolig kompleks og rik i smaken, og med riktig tilbehør er det en fantastisk ost.

    Noen gode måter å spise den på:

    På ristet brød med smør, og honning.

    Sammen med en saftig choritzo eller annen god spekemat

    Med gode oliven

    På brød med søt thai-chilisaus og noen hakkede urter.

    Den gjør seg både med søtt og salt tilbehør og her er store muligheter for variasjon. Kommer til å prøve meg frem etterhvert med nye kombinasjoner. For dette er smaker som går forbausende godt sammen med andre.
     
    N

    nb

    Gjest
    Fin fangst av sopp. For meg er ferske kantareller noe som bare dukker opp ut av intet (takk, svigerfar...).

    Kan anbefale en soppbruschetta. Godt landbrød, stek soppen i godt med smør, krydre med salt og pepper og server.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har en god oppskrift på blomkålpurre med nøttesaus, og tips til hvilket kjøtt jeg kan bruke?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Variasjon over blåskjell

    1 flaske bokkøl - kokes opp
    1 haug rensede skjell tilsettes, på med lokket
    damp til de åpner seg
    3 dl kaffefløte helles i
    krydder/urter/salt etter smak
    kok opp igjen og rist og rør

    spis umiddelbart med brød og smør og mer bokkøl

    snadder mat på 5-6 minutter
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Variasjon over blåskjell

    1 flaske bokkøl - kokes opp
    1 haug rensede skjell tilsettes, på med lokket
    damp til de åpner seg
    3 dl kaffefløte helles i
    krydder/urter/salt etter smak
    kok opp igjen og rist og rør

    spis umiddelbart med brød og smør og mer bokkøl

    snadder mat på 5-6 minutter
    leses som en svært så fristende oppskrift. Skal prøves ut i helgen
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    nb skrev:
    Fin fangst av sopp. For meg er ferske kantareller noe som bare dukker opp ut av intet (takk, svigerfar...).

    Kan anbefale en soppbruschetta. Godt landbrød, stek soppen i godt med smør, krydre med salt og pepper og server.
    Kantareller står for meg som en råvare med ekstreme kvaliteter. Det er rett og slett dritgodt (slafs-slafs)

    Hvis man virkelig liker kantarellsmaken og ønsker å fremme denne på (kanskje) beste måte så er en egg-omelett en svært god løsning. Egg er jo en vanskelig partner til så mye rart, men egg + kantarell klarer å presentere kantarellen fra sin beste side.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.357
    Antall liker
    11.339
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    For ikke lenge siden oppdaget jeg en 'ny verden' i matveien.
    Det heter ris. Upolert kvalitetsris.
    Jeg gikk i en anerkjent 'innvandrerbutikk', et sted med godt kunnskapsnivå og engasjement hos betjeningen. Der ble jeg stående og beundre en vegg full av forskjellige ris-sorter, men fikk hjelp av innehaveren til å velge meg tre gode. Dette var upolert ris i flere varianter i hendige tekstil-sekker med glidelås. Upolert ris trenger lengre koketid enn polert ris, gjerne bløtlegging på forhånd. Jeg har servert forskjellige sorter til mange typer mat, og finner at upolert ris fungerer til mye mer enn den simple polerte risen. Den har generelt mye mer smak, spennende farger, et helt annet næringsinnhold, og har mye mer konsistens og tyggemotstand. Nylig spiste vi f.eks. biff ytrefilet med rød ris og rødvinsaus, det fungerte ypperlig, og til fisk og kylling er det velkjent.
    Hvis man i tillegg er opptatt av ting som miljø, helse, biologisk mangfold og etisk forbruk bør man kjøpe upolert ris, helst hos gode innvandrerbutikker.

    Altså: ikke mer polert supermarked-ris hos oss!
    Gode oppskrifter på retter med brun og rød ris tas imot med takk.

    J.
     

    hel-elt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2009
    Innlegg
    463
    Antall liker
    105
    Min frue lager en utmerket eplemost av alle eplene vi har til overs, det er bare et minus: den er alkoholfri :( Er det noen som har gode tips hvordan få sider av dette? ;D
    Helge
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    hel-elt skrev:
    Min frue lager en utmerket eplemost av alle eplene vi har til overs, det er bare et minus: den er alkoholfri :( Er det noen som har gode tips hvordan få sider av dette? ;D
    Helge
    Meget enkelt, tilsett gjær. Men det må være bra saker; amerikanske Wyeast har en flytende cider-gjær som er utmerket. Du kan endog høste gjær fra gjæringskaret til neste runde, men vær påpasselig med hygienen. Og la den gjære helt ut. Flaskes på klorrensede flasker og korkes med ølkapsler. Tilsett ca. 50g sukker pr. 10l cider for kullsyre, og la sekundærgjære i omlag en uke ved romtemp før flaskene settes kjølig.

    Petit agentur i Bergen selger Wyeast i Norge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Neste helg har jeg invitert endel folk til krabbefest. Tenkte å beregne rundt 3 krabber pr. pers. Litt usikker på om det er nok, man vet jo ikke hvor mye som er inni krabbene før man åpner dem og de må jo bestilles lit i forveien. Lurte også på å koke dem på fredags kvelden, hvis ikke det er gode grunner til å vente med dette til lørdagen da de skal spises. Men det er jo litt styr å koke såpass mange (regner med en 20-25 gjester). Skal se om jeg får tak i en krabbekoker og fyre den opp på altanen. Ellers kommer det nok til å ta tid med ikke alt for store panner på kjøkkenet.

    Men man må jo ha noe godt tilbehør selv om krabbe er godt i seg selv.

    Jeg kommer til å kjøpe inn endel gode brød fra Hjelle i Bergen. De har bla.a. noen gode steinovnsbakte surdeigsbrød, samt endel annet godt bakverk.

    Kommer til å lage majones og aioli. Smør, eddik, pepper, olivenolje, ..

    Men det hadde vært grei med litt ekstra også.

    Noen som har noen gode tips til dipper, dressinger eller annet tilbehør som kan heve det hele et lite hakk til?

    Lurer på en mango/chillisalat f.eks. Det er jo smaker som går godt til krabbe.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Gnasker på noen skiver Simpsons-brød dekket med Mills Baconpostei og.. pesto!

    Mulig jeg er ganske alene om å like dette, men det er nå så. Jeg har ihvertfall fått denne tråden i mine innlegg, og kommer til å titte innom når jeg også må begynne å lage mat :(
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Etter snart et år på slanker'n begynner man jo bli litt lei av visse sorter mat, så her forleden kveld fant jeg ut at jeg ville fråtse litt.

    Surrer soppblanding i en teskje olje, tilsetter en god desj matyoghurt og surrer dette sammen.
    Smører et lag Kavli Edelost ( blåmuggost på tube ) på et Polarbrød Ekstrem og legger soppstuingen oppå. På dette legger jeg litt strimlet Serranoskinke og bittelitt Parmesan.

    Det gjorde godt i en sulten sjel. :D evt kan man si at "I nøden spiser fanden fluer" ;D
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Spiralis skrev:
    Etter snart et år på slanker'n begynner man jo bli litt lei av visse sorter mat, så her forleden kveld fant jeg ut at jeg ville fråtse litt.

    Surrer soppblanding i en teskje olje, tilsetter en god desj matyoghurt og surrer dette sammen.
    Smører et lag Kavli Edelost ( blåmuggost på tube ) på et Polarbrød Ekstrem og legger soppstuingen oppå. På dette legger jeg litt strimlet Serranoskinke og bittelitt Parmesan.

    Det gjorde godt i en sulten sjel. :D evt kan man si at "I nøden spiser fanden fluer" ;D
    Høres veldig bra ut, men det der er jo neppe særlig skadelig for slankingen da. Lett mat.

    Polarbørd Extrem er godt, men ikke spis for mye av det, da det er en del transfett i det.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Neste helg har jeg invitert endel folk til krabbefest. Tenkte å beregne rundt 3 krabber pr. pers. Litt usikker på om det er nok, man vet jo ikke hvor mye som er inni krabbene før man åpner dem og de må jo bestilles lit i forveien. Lurte også på å koke dem på fredags kvelden, hvis ikke det er gode grunner til å vente med dette til lørdagen da de skal spises. Men det er jo litt styr å koke såpass mange (regner med en 20-25 gjester). Skal se om jeg får tak i en krabbekoker og fyre den opp på altanen. Ellers kommer det nok til å ta tid med ikke alt for store panner på kjøkkenet.

    Men man må jo ha noe godt tilbehør selv om krabbe er godt i seg selv.

    Jeg kommer til å kjøpe inn endel gode brød fra Hjelle i Bergen. De har bla.a. noen gode steinovnsbakte surdeigsbrød, samt endel annet godt bakverk.

    Kommer til å lage majones og aioli. Smør, eddik, pepper, olivenolje, ..

    Men det hadde vært grei med litt ekstra også.

    Noen som har noen gode tips til dipper, dressinger eller annet tilbehør som kan heve det hele et lite hakk til?

    Lurer på en mango/chillisalat f.eks. Det er jo smaker som går godt til krabbe.
    syltet ingefær
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.295
    Antall liker
    4.663
    Torget vurderinger
    1
    Min eneste matspesialitet ... Kvalgryte:

    Passer også med reinskjøt som finnebiff, lammeskav, elgkjøtt og/eller annet vilt, tilnød kan man kanskje også bruke biffstrimler.

    «Grytekjøtt» til grovt regnet til 4 pers. (mer enn nok) – er det ca 200-300 gram pr pers skal tru?
    2 bokser sæterrømme (IKKE lett), en boks kan evt byttes med rømmen fra Røros meierier. Ikke bruk to bokser med rørosrømme - den smelter «for mye» (rømmen til Brimi er/var egentlig best men jeg har ikke sett den i butikken på lang tid)
    1 boks creme fraiche
    1 liten pose pinjekjærner
    1-2 bokkøl, evt. annet mørkt øl – Porter går fint, det sammen trur eg med Guinness
    3-4 løk, evt assortert (rødløk og sjalottløk) – grovhakket el.
    «mye sopp» - assortert utvalg – aromasopp og kantareller er fint. Steinsopp er utmerket dersom du har. Ditto med assortert tørket skogssopp (o.l). Soppekstrakt er også fint. Som nødløsing kan man bruke toro-poser med soppsaus (kjekt til turbruk).
    Tørre einebær
    Grønn pepper

    Framgangsmåte:
    - Start med å brune løken og pinjekjærnene i ei stor jerngryte.
    - Stek soppen ved siden av (jeg foretrekker å steke soppen ganske hardt), og ha i gryta
    - Sett gryta på svak varme og ha i rømme og creme fraiche (rømmen skal ikke koke, den tåler litt sakte putring men ikke mer!),
    - Knus einebær (ca 5 stk) og grønn pepper (3-5 stk ) en morter og ha i gryta, evt smak til med mer einebær og grønn pepper
    - Stek kjøttet (det bør ikke være gjennomstekt, men bør stekes på sterk varme), og ha i gryta
    - Kok ut stekepanna med bokkøl og ha i gryta sammen med resten av ølet
    - (evt smak til med noen skiver brunost e.l.)
    - (smak evt til med litt soyasaus)
    - La gryta trekke i minimum 5 minutter

    Serveres med kokte eller stekte poteter (jeg foretrekker «urtestekte» poteter), evt noe «salatgreier» og tomater, og selvfølgelig en pils eller to.

    Gryta er spesielt god etter en lang tur.

    mvh
    KJ
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Prøvde meg på litt pytt i panne.

    - karbonadedeig
    - skinke
    - poteter
    - rødløk

    En del forskjeldig krydder, et most hardkokt egg på ene siden av tallerken, og litt hp saus på resten av retten. Ble ikke værst.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.958
    Antall liker
    4.397
    Sub

    Her i Houston er det mange kjosker som selger sub'er. Det er et slags smørbrød, dvs to skiver eller en baguett eller liknende med masse pålegg inni. Setter man det riktig sammen har man en særdeles velsmakende lunch. Og så går det raskt å lage. Eksempelvis:

    To skiver loff eller noe annet brød som man liker. På det ene:

    Smør på litt sennep
    Legg på noen salatblader; isberg eller liknende
    Mye skinke skal på. Her går det i hickory smoked ham. Hamburgerrygg passer nok bra vil jeg tro.
    Oppå der skal/bør/kan man ha litt syltede saker. De sursøte ingredienser er viktig for å ta smaken til de store høyder.Jeg foretrekker sylteagurk og jalapenos.
    Og litt tomat
    Og kanskje litt rå løk.

    Den andre skiven smører man med majones. Så mye som man unner seg. Så er det bare å klemme det sammen, dele i to og ....

    Bon apetit!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fikk lyst til å lage denne. Får se om jeg får handlet inn til helgen.

    Slow-cooked beef in red wine - Floyd
    [video]1Evm30HTbD0[/video]
     

    Sleiven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Innlegg
    2.300
    Antall liker
    21
    Kona slumset sammen en herlig røre som passer til både forrett av kamskjell, til hovedretter som stekt laks.
    Den var helt topp og formidles hermed videre

    +1/2 boks rømme (lett denne gangen)
    +samme mengde majones (lett)
    +en skvis sitronsaft ca 1 spiseskje, juster deg fram
    +ett knust fedd hvidløk
    +finklippet dill (tørket går bra også)
    +basilikum
    +1/2-1 teskje rød lodderogn (Arctic Caviar)
    +1/2-1 teskje "svart rogn" (Havtang Caviar)
    Smakes til med salt og pepper, husk rognen er salt

    Lages noen timer før og får godgjøre seg i kjøleskapet,evt natten over.

    Det kan høres fælt ut å blande majones og rømme, men det ble et deilig alternitiv til rømme og smør til laksemiddagen. Vellykket også ved siden av stekte kamskjell (desj av kayenne pepper) med med ristet brød og smågrønt...

    namm

    Sleiven
     
    N

    nb

    Gjest
    DIY sashimi

    Rå fisk skjeres i fine skiver med den skarpeste kniven du har. Bruk det som er ferskt og godt, laks, tunfisk, kamskjell osv, osv. Pakkene med Salma er fine, stabilt meget høy kvalitet, fisk kan ellers være litt lotteri med mindre man har tilgang til en flink fiskehandler.

    Enkel variant av Ponzo-saus:
    1/2 del soyasaus
    1/4 del riseddik
    1/4 limesaft
    pepper
    litt chili
    litt frisk koriander

    Legg fisken i skiver på tallerken, tøm litt saus over. Skyll ned med øl eller hvitvin.
     

    GFE

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.09.2003
    Innlegg
    830
    Antall liker
    3
    Hei,

    Får bidra litt med en oppskrift på hjemmelaget Pitza, smaker ekstra godt på en søndag hvis man er litt saltsjuk etter "helgen", mye mat så gjerne innviter noen gjester.

    Bunn
    Ca 9-10 dl hvetemel, bland inn ca 1/2 ts salt og 2 SS sukker
    Smelt ca 75 g smør og bland inn i deigen
    3 dl lett lunket vann blandes med en pakke fersk gjær, selv foretrekker jeg den røde, tørrgjær gir ikke samme resulutat så ikke bruk det.
    Jeg bruker en food processor men det kan også gjøres for hand, stekovn satt på 50 grader og etter oppnådd temp slått av, hever den da i ovn ca 1 tm men kan stå lenger.
    Deigen kjevles da ut på en hel stekeplate for ovnen etter at den er ferdig, smør inn plate med litt smør og eventuelt litt hvetemel, bakepapir ikke nødvendig.

    Tomatsaus
    Bruker Toro sinn med tomat og løk, bruker 3.5dl vann i stedet for 3, kokes i 5 min

    Fyll:
    Ca 400 gram karbonadedeig/kjøttedeig eller en blanding stekes og krydres
    Ca 100 gram bacon i terninger, stekes først
    Pepperoni, selv foretrekker jeg de som er merket med peppes pitza men bruk den du foretrekker, legg på endel men ikke overdriv siden du har så mye annet fyll.
    Biffkjøtt, har du noe til overs kan du steke lett noen biter og legge det på også.
    Litt rød og grønn paprika
    Ost. selv bruker jeg den vanlie pitza osten fra Tine, noe over en pakke, dvs ca 500 g, husk at når du tar på pitzasausen at du ikke lar denne gå helt ut i kanten, der legger du ost på uten saus under og får en sprø kant.

    Krydder:
    Liker godt peppermix og foretrekker den jeg får tak i på Coop/obs kjeden, videre oregano og pitza krydder, Pitzaen tåler bra med krydder så ikke vær redd for å krydre bra oppå osten.

    Steking
    Ovn på 225 grader, over/under varme og pitzaen stekes midt i ovnen i akkurat 16 minutt

    Denne er mye bedre en kjøpepitza så bare gjør et forsøk, men ikke bruk tørrgjær

    Mvh
    Geir
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Kalkun i leirgryte, fanden det var godt.
    Kjøttet ble så mørt at en kunne spise det uten tenner. Smeltet på tungen.
    Vi snakker om kalkunbryst, ikke hel kalkun 8)

    Håvard
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Er det nokon som har oppskrift på sosakjøt med den blanke sausen? Tradisjonsmat av det meir alvorlege slaget.
    http://www.tindemat.no/www/index.php?id=20&PHPSESSID=aeaa0d02403f038de14c5612eebf9a4c
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    Er det nokon som har oppskrift på sosakjøt med den blanke sausen? Tradisjonsmat av det meir alvorlege slaget.
    http://www.bt.no/forbruker/matogdrikke/Slik-en-sosete-soendagsmiddag-335585.html
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Arve, er det tradisjon med komler i ditt området.
    Har skjønt at komler er tradisjonsmat på torsdag langs kysten i landet vårt, frå Møre i nord til Rogaland i sør.

    Håvard
     
    N

    nb

    Gjest
    Haavard skrev:
    Arve, er det tradisjon med komler i ditt området.
    Har skjønt at komler er tradisjonsmat på torsdag langs kysten i landet vårt, frå Møre i nord til Rogaland i sør.

    Håvard
    Det heter ball;)
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.041
    Antall liker
    2.141
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Haavard skrev:
    Arve, er det tradisjon med komler i ditt området.
    Har skjønt at komler er tradisjonsmat på torsdag langs kysten i landet vårt, frå Møre i nord til Rogaland i sør.

    Håvard
    Det heter ball;)
    Det er et definisjonsspørsmål?
    Skal vi ta en kabelkrangeldebatt på det ;D ;D ;D ;D

    Fra spøk til alvor, men jeg vil tro at det mest vanlig/mest brukte er komle eller kumle.

    Håvard
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn