tips ikke kok/damp den for lenge, da blir den ganske vannete hvis du koker den i hjel. du skal ja mose den med stavmixeren, da kan den godt ha litt biteZomby_Woof skrev:Avdamping etter damping/koking, altså... Høres enda riktigere ut. Det er selvsagt vigtig med smaksintensiteten. Men er det puré når man blander inn fløte og smør?
Planen er forresten å ha den som tilbehør til torsk.
Jeg er ikkenoe "vin-menneske" Men en god Portvin er ikke å forakte - ledsaget av nøtter/mørk sjokolade/sigar/kaffepengesluk skrev:Ikke før du lærer deg å kjenne forskjell på gjærsaft på treliters-pappkartong og utsøkt dessertvin.
Hehe, quote kollegaen min, omtalende rugbrødet jeg hadde til lunjs: "Jøss, jeg viste ikke du fikk 5mm asfaltplater på butikken lenger?"pengesluk skrev:Emo, du må få i deg mer fiber før du blir Hemo.. ;D ;D
Har laget noen knall veganer-opplegg i det siste, du må ta en tur og spane inn varene...
Den "glya" der bør kunne fungere fint som marinering til svin og kylling også.KJ skrev:Jeg har eksperimentert litt med «malthonning» i julen:
Man tager 1 del maltekstrakt til 2-3-4 deler akasiehonning (avhengig av hvor dominerende man vil ha maltsmaken)
Røres ut i ca 3-5 deler varmt vann. Bruk en bolle i et varmt vannbad slik at det blir lettere å blande.
Spe evt også på med omlag 5 deler (eller mer) lønnesirup for å få en litt karamellaktig snert.
Dette er helt suverent som «dipp»/«saus» til spekemat.
mvh
KJ
Det er kanskje en risiko for at det blir farlig godt. Jeg lurer på om den kan egne seg som et alternativ til balsamicosirup, evt med noe mer framtredende maltsmak.pengesluk skrev:...
Den "glya" der bør kunne fungere fint som marinering til svin og kylling også.
Malt er ikke så ille det, tilsett litt vann og kanskje noen humleblader og litt lett gjærdryss kanskje så skal du se det blir spiselig dette også eller noen uker.pengesluk skrev:Har et litt anstrengt forhold til den maltgreia etter å ha blit tukta til å spise det som barn, mener jeg å huske. Men kanskje moderate mengder ispedd nevnte ingredienser er greia. Prøves.
Det er veldig godt,ja. Husk at fettet kan gjenbrukes mange ganger og setter god smak på nesten hva det skal være som skal stekes.Bx skrev:Jeg prøvde meg på andeconfit fra scratch i helga. Det var forbløffende enkelt.
Andelår, salt og annet krydder, andefett, timevis i ovnen på 80 grader. Ferdig.
Takk for tipset - disse var virkelig gode! De er ikke spesielt billige med en kilopris på 140 kroner, men i motsetning til det meste som er å få kjøpt av pølser i butikken er disse verdt prisen med god margin. Rasket med meg resten av lageret fra den lokale Rema-butikken før helgen - fortærte fire av de til lunch i går tilberedt over ganske lang tid på lav varme. De var saftige og meget godt krydret. Slike skal få ben å gå på i sommer.
Litt dyrere i Bergen, med en kliopris på litt under 170. (50kr for 300g). Men fremdeles ingenting å si på prisen i forhold til smaken.De er ikke spesielt billige med en kilopris på 140 kroner, men i motsetning til det meste som er å få kjøpt av pølser i butikken er disse verdt prisen med god margin.
Da er det samme, jeg trodde det var 350g i pakken. Men det spiller ingen rolle - smaken er fortreffelig, og det er det viktigste. Også fint for meg at det ikke er melkeprodukter i de slik at jentungen kan smake på de.Litt dyrere i Bergen, med en kliopris på litt under 170. (50kr for 300g). Men fremdeles ingenting å si på prisen i forhold til smaken.
Det er spennende ting på gang nå på med fiskefor. Blåskjell, sjøpølser og tang kan snart erstatte restavfall fra biodisel, MUK og annet søppel som i dag blir til mat for oppdrettsfisk. Fikk en liten innføring i dag i et slikt prosjekt. Nye konsesjoner stiller også krav til "grønn" drift.Nå som jeg bor utabygds legger jeg turen innom Fiskeriet i Sandvika på vei ut av byen, og henter forsyninger som skal nytes i fjellheimen. For en butikk - har ikke handlet på avdelingen de har på Youngstorget, men regner med at den er like god.
I Sandvika har de nå tatt inn laks som er vokst opp utelukkende på marine oljer, altså ikke vegetar-laks, og den er noe helt annet enn grøntforavlet fisk, for å si det mildt.
Og så er det sesong for torsketunger nå ...
Fiskeriet