Mat, drikke og røyk DIY kroken for god mat & drikke

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.805
    Antall liker
    28.854
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Høstkos for meg er å dra ut til en lokal bonde og velge meg ut et hjemmeslaktet, helt lam, ta det hjem, partere det, fryse mesteparten, men beholde nakken som bearbeides som følger:

    1 ) Dele den i to stykker, og koke disse i ca. halvannen time
    2 ) Fiske kjøttet ut av kraften, som får stå og småputre og reduseres i en liten time.
    3 ) Mens kraften reduseres, blir kjøttet renset, og
    4 ) Man skjærer opp persillerot, masse gulrøtter, lit selleri (ikke mye), løk og poteter.
    5 ) Alle grønnsakene has oppi kraften, hvor det får koke i ca. 20-25 minutter.
    6 ) Litt meljevning og kjøttet tilsettes
    7 ) Masse dill finhakkes og has oppi
    8 ) Kjelen tas av plata og alt får hvile noen minutter mens dillsmaken trekker inn. Er det for lite dill, kan man hjelpe på med litt dillolje.

    Spises fra dyp tallerken. Bon appetit.

    mvh
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    4.131
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    blir ikke noe bedre enn dette ;D ;D ;D



    uker siden--


    6 timer over bålet og den møreste lammekjøttet som finns
     

    Vedlegg

    N

    nb

    Gjest
    Improvisert "man tager hva man har"-restepasta. Rester fra gårsdagens lammelår, finhakket hvitløk, sjarlottløk, gulrot, persillerot og soltørkede tomater. Stekes i oliveonlje, en dæsj hakkede hermetiske tomater, krydre med salt, pepper, knuste fenikkelfrø og fersk rosmarin. Litt epleedikk. Tagliatelle, parmesan og guffa over. Hakket basilikum og rosmarin til slutt.

    Ble ganske så godt.
     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.263
    Antall liker
    105.692
    Torget vurderinger
    23
    Hvor mange sider er boka på? Hvis det er et nytrykk av standardverket hans fra 1991 så er det rimelig omfattende. Utgaven jeg har er på 596 sider! Omtaler bl.a enkelte klassiske sauser fra svunnen tid, hvor det beskrives sauser med både russisk kaviar :eek: :eek:, gåselever og hvit trøffel som en del av ingrediensene!! Sauser som man før kunne oppleve på de store kontinentale hotellene.. Tør ikke tenke på hva slik kokekunst ville kostet i dag. Tenk å bruke gåselever som tykningsmiddel ;D ;D Det er noe ganske annet enn potetmel rørt ut i vann..

    Boka anbefales på det varmeste av undertegnede også, både som oppskriftsoase og lesverdig underholdning.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.263
    Antall liker
    105.692
    Torget vurderinger
    23
    PS: James Peterson har tilsvarende "oppslagsverk" på fisk og skalldyr også, like bra som sausebibelen, og de er rimelige på Amazon.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Hvor mange sider er boka på? Hvis det er et nytrykk av standardverket hans fra 1991 så er det rimelig omfattende. Utgaven jeg har er på 596 sider! Omtaler bl.a enkelte klassiske sauser fra svunnen tid, hvor det beskrives sauser med både russisk kaviar :eek: :eek:, gåselever og hvit trøffel som en del av ingrediensene!! Sauser som man før kunne oppleve på de store kontinentale hotellene.. Tør ikke tenke på hva slik kokekunst ville kostet i dag. Tenk å bruke gåselever som tykningsmiddel ;D ;D Det er noe ganske annet enn potetmel rørt ut i vann..

    Boka anbefales på det varmeste av undertegnede også, både som oppskriftsoase og lesverdig underholdning.
    Gåselever som tykningsmiddel er et gulltips!! skal til Nice om noen uker
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.263
    Antall liker
    105.692
    Torget vurderinger
    23
    Jaså, Fingers, døkk sitt og glor??

    Må tilstå at jeg faktisk har prøvd gåselever som tykningsmiddel ja, i en helt værst viltsaus jeg lagde i fjor en gang, akkompagnerte noen franske skogsduer...

    Så godt at jeg ble nesten gravid!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Jaså, Fingers, døkk sitt og glor??

    Må tilstå at jeg faktisk har prøvd gåselever som tykningsmiddel ja, i en helt værst viltsaus jeg lagde i fjor en gang, akkompagnerte noen franske skogsduer...

    Så godt at jeg ble nesten gravid!
    Hva med gåsefett? og hvor mye gåselever brukte du?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Hvor mange sider er boka på? Hvis det er et nytrykk av standardverket hans fra 1991 så er det rimelig omfattende. Utgaven jeg har er på 596 sider!
    Siste leselige sidetall er 612, så er de en blank side før coveret om du vil telle med den. Så det er sikkert ikke så mye som er lagt til, men forordet for 3rd erd. snakker om at det er lagt litt litt, og tatt høyde for mer internasjonal innflytelse. Men jeg vil ikke tro at det er noe stort poeng i å skaffe en ny utgave hvis man har den gamle. Da er det sikkert bedre å utvide med andre bøker om emnet. Kanskje noe av Hervé This f.eks.?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.263
    Antall liker
    105.692
    Torget vurderinger
    23
    Ja, den var lettlest.. ;D

    Interessant det en del av disse molekyl-gutta driver med.

    Du har vel ikke vært hos Heston Blumenthal i "The Fat Duck"??
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.263
    Antall liker
    105.692
    Torget vurderinger
    23
    65finger skrev:
    pengesluk skrev:
    Jaså, Fingers, døkk sitt og glor??

    Må tilstå at jeg faktisk har prøvd gåselever som tykningsmiddel ja, i en helt værst viltsaus jeg lagde i fjor en gang, akkompagnerte noen franske skogsduer...

    Så godt at jeg ble nesten gravid!
    Hva med gåsefett? og hvor mye gåselever brukte du?
    Brukte vel en så der 100 gram ca., husker ikke nøyaktig. Var alene hjemme og bedrev litt "eksperimentielt kjøkken" mend jeg stekt opp 10 kg hjortekarbonader, med hyppige smaksprøver vasket ned med solide munnfuller Penfolds "Grange", en av favorittrødvinene når høstmørket faller på og vilt kjøttet melder sin ankomst. Stemningen ble fælt så god etter hvert, derav den lettsindige omgangen med gåselever!

    Gåsefett er et must når det skal lages ovnsstekte poteter og eventuelt andre rotgrønnsaker, Særlig hvis det i tillegg virkelig ER en gås i ovnen, som under steikingen lansomt gir fra seg de edle lipider med fornøyde "svupp" ned i panna under.

    Prøv også litt gåsefett i stedenfor smør når du lager potetmos av årets fjellmandler, blir enda bedre da. Glem ikke en dash nyrevet muskat, friske mengder grovhakket persille og vårløk, og en liten fløteskvett. Ha gjerne et par-tre fedd hvitløk i kokevannet også. Knuses sammen med potetene, selvsagt.

    Nice er bra, gå gjerne ned på markedet bak strandpromenaden og provianter litt safran og gåselever, begynner å tynnes ut her, ser jeg ::) ::)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    pengesluk skrev:
    65finger skrev:
    pengesluk skrev:
    Jaså, Fingers, døkk sitt og glor??

    Må tilstå at jeg faktisk har prøvd gåselever som tykningsmiddel ja, i en helt værst viltsaus jeg lagde i fjor en gang, akkompagnerte noen franske skogsduer...

    Så godt at jeg ble nesten gravid!
    Hva med gåsefett? og hvor mye gåselever brukte du?
    Brukte vel en så der 100 gram ca., husker ikke nøyaktig. Var alene hjemme og bedrev litt "eksperimentielt kjøkken" mend jeg stekt opp 10 kg hjortekarbonader, med hyppige smaksprøver vasket ned med solide munnfuller Penfolds "Grange", en av favorittrødvinene når høstmørket faller på og vilt kjøttet melder sin ankomst. Stemningen ble fælt så god etter hvert, derav den lettsindige omgangen med gåselever!

    Gåsefett er et must når det skal lages ovnsstekte poteter og eventuelt andre rotgrønnsaker, Særlig hvis det i tillegg virkelig ER en gås i ovnen, som under steikingen lansomt gir fra seg de edle lipider med fornøyde "svupp" ned i panna under.

    Prøv også litt gåsefett i stedenfor smør når du lager potetmos av årets fjellmandler, blir enda bedre da. Glem ikke en dash nyrevet muskat, friske mengder grovhakket persille og vårløk, og en liten fløteskvett. Ha gjerne et par-tre fedd hvitløk i kokevannet også. Knuses sammen med potetene, selvsagt.

    Nice er bra, gå gjerne ned på markedet bak strandpromenaden og provianter litt safran og gåselever, begynner å tynnes ut her, ser jeg ::) ::)
    skal bunkre opp! 100g er ikke så ille i sausen
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Det slår meg at det en gang burde arrangeres en herremiddag blant spesielt interesserte HFSere. DIY mat fra kokkeamatørene, viner fra de kyndige, musikk fra noen med et dyrt oppsett, og underholdning fra noen med gode kontakter. Sikkert overhodet ikke praktisk gjennomførbart, men en god tanke lell.

     

    Vedlegg

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.263
    Antall liker
    105.692
    Torget vurderinger
    23
    Dette er det noen av oss som har praktisert en god stund allerede, Deph!!
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Det slår meg at det en gang burde arrangeres en herremiddag blant spesielt interesserte HFSere. DIY mat fra kokkeamatørene, viner fra de kyndige, musikk fra noen med et dyrt oppsett, og underholdning fra noen med gode kontakter. Sikkert overhodet ikke praktisk gjennomførbart, men en god tanke lell.

     
    P

    Parelius

    Gjest
    pengesluk skrev:
    PS: James Peterson har tilsvarende "oppslagsverk" på fisk og skalldyr også, like bra som sausebibelen, og de er rimelige på Amazon.
    Tre bøker bestilt. I tillegg til de to nevnte den om «cooking». Toppers.

    Ellers har jeg stor sansen for Vardøens «Tøff mat, Pølser og øl». Må begynne å lage pølsene selv nå. Ahhh; fett, proteiner og malt!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.263
    Antall liker
    105.692
    Torget vurderinger
    23
    Se det, ja! Kanskje det kommer fler bokanmeldelser fra Onkel Sluk! Du vil få mye glede av de bøkene dersom du har et snev av interesse for matlaging.

    Akkurat nå sitte jeg og leser en annen "kokebok" mens jeg ripper cd'er;

    "nobu WEST" - skrevet av Mark Edwards og kokken bak Nobu-restaurantene, Nobu Matsuhisa.

    Voldsomt apetittvekkende verk, sliter veldig med "vasskjeft" her nå og må ha håndkle under haka for ikke å svine til både PC og bok.. Et herlig utvalg av japanske retter, vesentlig sjømat/sushi med tilbehør, bildene er så delikate at jeg åt opp halve omslaget før jeg kom til sans og samling.

    Interessant historie bak Nobu-restaurantene, startet som et samarbeide i New York, med Nobu og Robert DeNiro som eiere.
     
    N

    nb

    Gjest
    Parelius skrev:
    Tre bøker bestilt. I tillegg til de to nevnte den om «cooking». Toppers.

    Ellers har jeg stor sansen for Vardøens «Tøff mat, Pølser og øl». Må begynne å lage pølsene selv nå. Ahhh; fett, proteiner og malt!
    Jeg og en del kompiser skriver pølsehistorie en gang i året eller deromkring. Anbefales på det sterkeste, Strøm-Larsen i Oslo selger tarm.
     
    N

    nb

    Gjest
    Tomatsaus.
    Tar en del tid, så lag en schvær gryte og frys i passe porsjoner i fryseposer eller bokser. Min erfaring tilsier at ca 400 gram ferdig saus er passe til to voksne.

    Jeg pleier å variere litt etter hva jeg har som må brukes opp av grønsaker, men denne gangen ble det som følger:

    En hel hvitløk (obligatorisk)
    En stor gul løk (obligatorisk)
    Tre selleristenger (mest fordi jeg hadde det liggende og de burde brukes til noe)
    Et par gulrøtter. (kan sløyfes, jeg bruker det stort sett alltid)
    En liten persillerot (kun fordi jeg hadde en rest)

    Alt dette finhakkes og surres i olivenolje til det er mykt, skal ikke blir brunt, brent og bittert. Kan også slenge med stilkene fra en basilikumplante.

    I med tomatene.
    Jeg brukte 8 bokser hermetiske tomater (glem ferske, de hermetiske har stabil kvalitet og er som regel mye mer smakfulle enn de man får kjøpt ferske her til lands). Mye oregano (bruker som regel tørket, fersk er sikkert bedre, men ikke så lett å få tak i). Jeg bruker utelukkende hermetiske tomater, tomatpuré og lignende fra den italienske leverandøren Mutti. Koster ikke særlig mer enn annet og kvaliteten er meget god. Jeg kjøper i absurde mengder på harryhandel. Fås også i Norge, tror Rema 1000 har det, og så har jeg sett det på en del innvandrerforretninger i Oslo.

    Chili
    Et par-tre-fire skikkelig ordentlig hissige, tørkede chiler (prøv deg frem, det er lettere å tilsette mer enn å fjerne)

    La surre en times tid. Det smaker mindre tomat jo lengre den står, så det kan eventuelt tilsettes en boks tomatpuré av god kvalitet mot slutten for skarpere tomatsmak om ønskelig.

    Krydderier/tilsmaking

    Knus tomatene med en potetstapper e.l. Det er visstnok viktig å vente med knusingen til slutt siden sausen ellers lett blir bitter. Har aldri testet om det stemmer at den blir bitter om man tar den tidlig, men jeg synest det blir mye bedre med hermetiske hele tomater enn tomater i biter av samme merke. Kan også bruke stavikser, men det jeg synest det er best om det fortsatt er litt struktur i sausen, så vær forsiktig om stavmikser brukes.

    Krydderier
    Salt og nykvernet pepper
    Hakkede blader fra en basilikumpotte
    Evt mer oregano
    En klunk epleedikk av god kvalitet
    En god klunk olivenolje av god kvalitet.
    (blir det for mye eddiksmak kan dagen reddes ved å bruke sukker. Ditto om du synest sausen blir for bitter)

    Det er kanskje mer kosher å gjør tilsmakingen til slutt av delene når de tas ut av fryseren og varmes opp, men pointet med dette er at god tomatsaus skal være tilgjengelig kjapt når jeg trenger det og jeg muligens ikke har fersk basilikum tilgjengelig, så da blir det slik.

    Denne mengden tomater (8 bokser) bør gi 7-8 porsjoner a ca 400 gram.
     

    Vedlegg

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Takk for oppsummering av tomatsausen din, alltid morsomt å se hvordan andre lager den, da alle stort sett har en egen vri. Istemmer på tomatene fra den produsenten, alltid den jeg kjøper også.

    Min tomatsaus er litt enklere, men jeg liker den pga renheten. Olivenolje i en jerngryte, varm opp, hell i tomater på boks (de små hele fra den nevnte produsent er glimrende). Kok inn til tomatene er oppløst og det meste av vannet er borte, skal ha en vagt grøtete konsistens. Smak til med salt. Viktig med jerngryte her, da blir sukkeret i tomatene vagt karamellisert og ikke brent. Dette er den ultimate pizzasaus, og er også helt fortreffelig på pasta eller kjøtt.
     
    N

    nb

    Gjest
    Fidelio skrev:
    Kok inn til tomatene er oppløst og det meste av vannet er borte, skal ha en vagt grøtete konsistens.
    Veldig enig i dette, bør ikke være for flytende. Smaken bli mer konsentrert om den er tykkere og man slipper at all sausen ender opp i bunnen av tallerkenen når man bruker den til pasta. Jeg lager den enda tykkere når den skal brukes til pizza.

    Om nøden er stor og tiden knapp er faktisk den ferdige pizzasausen fra Mutti ganske habil. Fint å ha et par bokser av den i skapet om behovet plutselig melder seg og fryseren er tom.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    nb skrev:
    Smaken bli mer konsentrert om den er tykkere og man slipper at all sausen ender opp i bunnen av tallerkenen når man bruker den til pasta.
    Jeg leste et eller annet sted at bedre italiensk tørket ferdigspaghetti er laget ved å presse pastaen gjennom metallformer, slik at den ferdige pastaen får en mer ru overflate enn standardspaghetti fra butikken, som er presset gjennom plastformer (som gir en helt glatt overflate). Førstnevnte pasta holder mye bedre på sausen. Har testet det selv, og det er absolutt tilfelle.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.942
    Antall liker
    4.379
    And som det smaker and av

    Jeg elsker and.

    Men det er fort gjort å tilberede den slik at den gode andesmaken drukner i tilbehørs-smak. Nå har jeg funnnet fram til noe som funker ganske bra:

    Råstekte poteter: Olje, salt, pepper, rosmarin, evt. hvitløk. Vi er på "amerikanske" poteter for tiden men jeg vil tro Amadine passer perfekt.

    Gulrøtter og vårløk: Jeg skjærer gulrøttene i langsgående skiver, mørner dem i mikrobølgeovnen og smørsteker gulrøttene og løken i panna før servering.
    Mango: Serveres rå, kuttet i biter.

    Saus:

    juice fra 4-5 appelsiner
    1/2 flaske rødvin
    finhakket challotløk
    gjerne også litt vårløk.
    finhakket rosmarin.
    et par fedder hvitløk - presset
    en dasj balsamico
    Smaksjusteres med salt og pepper og evt passende ferdigsauser på flaske - gjerne noe med sødme i. Jeg bruker en dasj med "merlot" saus og en som jeg ikke husker navnet på.

    Jeg bruker gjerne en kombinasjon av (ferdiglaget) andeconfit og andebryst. Jeg lar confiten koke med sausen en stund for å blande smaker. Brustene blir stekt i panne ved siden av, eventuelt ferdigstekt til rosa i ovnen. All sjy og fett fra confit og bryst går rett i sausen.

    Alt som havner på fatet smaker digg og anda smaker fortsatt and.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fidelio skrev:
    Jeg leste et eller annet sted at bedre italiensk tørket ferdigspaghetti er laget ved å presse pastaen gjennom metallformer, slik at den ferdige pastaen får en mer ru overflate enn standardspaghetti fra butikken, som er presset gjennom plastformer (som gir en helt glatt overflate). Førstnevnte pasta holder mye bedre på sausen. Har testet det selv, og det er absolutt tilfelle.
    Det finnes mennesker som heller olje eller sm?r pá pastaen nár den er kokt med det formál at den ikke skal klistre seg. :eek: Resultatet blir dog tragisk. Man impregnerer pastaen slik at intet av sausen fester seg til den men lander trist i bunnen av pannen eller skálen. Misforstátt matlaging. :(
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.942
    Antall liker
    4.379
    Live Maine Lobster!

    Akkurat nå sitter jeg i New Hampshire og kjenner på ettersmaken av en aldeles fortreffelig hummer, tilberedt og servert av min svigertante.

    * Levende hummer, 10 minutter i kokende, lettsaltet vann
    * loff
    * smeltet smør med litt salt og hvitløk - brukes til å dyppe hummerkjøttet og / eller loffen
    * Serveres med en passende hvitvin og salat

    Puristisk tilberedning av en av verdens beste råvarer. Bedre mat skal man lete lenge etter.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I dag vil jeg slå et slag for hermetikk fra Rema 1000.

    Jepps, dette kan være god mat og mange remabutikker har begynt å utvide utvalget. I en av de lokale kom jeg over et parti med hermetisert andeconfit. Ganske store boker på 1,2Kg med 4 andelår nedlagt i andefett.

    De ble tatt med på hyttetur på landet. Her var en stor gassgrill i hagen så denne ble brukt. Andelårene er allerede kokt så de trenger kun en oppvarming og litt sprøsteking utenpå. Siden da var dekket i fett og ikke alt var avskrapet så dryppet det og røykte litt noen øyeblikk og flammet litt opp, men det gav seg. På grillen havnet også noen artiskokkhjerter av den gode italienske typen nedlagt på olivenolje. Nesten halvparten av boksen er fett, og de ble lagt i en jerngryte på komfyren inne mens lårene godgjorde seg. Oppi gryten havnet det en haug med hele amanadinepoteter og disse ble kokt/fritert på moderat varme. Poteter i andefett er himmelsk, og det greie er at man kan ta vare på fettet og bruke det flere ganger.

    Dette ble mer enn litt godt.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Det ble litt omkalfatring av planene for dagen. Morgendagen bør medføre en "herremiddag" for undertegnede og en finsk kollega. Mulig at han tar med fruen, bare hyggelig det forøvrig, veldig søt dame.

    Planlegger reinsteik, ovnsstekte skivede poteter, rødvinssaus, enten en enkel grøntsalat eller muligens kokte grønsaker. Har ikke riktig bestemt meg der. Desserten blir is, vaniljeyoughurt tilsatt bjørnebær, bringebær og to ulike melonsorter.

    Har noe speket bjørnekjøtt som kan brukes i forretten, men er noe usikker beste framgangsmåte for denne.

    Innis & Gunn øl til forretten eventuellt vin, men rød eller hvit i så fall? Er mest instillet på øl, men......

    Til reinsteika kan man fortsatt velge både øl eller rødvin. Innis & Gunn har en særegen smak antakelig passer bra, men er det for dristig?

    Til deserten tenkte jeg en Moselvin, hvit eller rosé. Blir det for frekt å rive ut en årgangs Lanson? Bobler er jo aldri feil på en måte. Har også russisk rosé musserende?

    Etter middag blir det prøvesmaking av en 3-4 maltwhiskyer og finsk nasjonalromantikk i form av krigsfilm om "fortsettelseskrigen".

    Åpen for innspill.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.269
    Antall liker
    4.625
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    ...
    Har noe speket bjørnekjøtt som kan brukes i forretten, men er noe usikker beste framgangsmåte for denne.
    ...
    Dersom dette er litt salt i konsistensen så kan det passe utmerket sammen med litt «malthonning» (f.eks Moss maltekstrakt og flytende honning, f.eks. akasiehonning)

    mvh
    KJ
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Takk til KJ for et godt tips.

    I mangel av maltekstrakt ble forretten som følger:

    Litt salat, Crispi og Lollo, noen tynne ringer med "snackspaprika" ( Mild pepper )
    Tynne fliser gulrot som pynt.
    Spekemat av bjørn og elg
    Rømme og honning.

    Meget vellykket! ;D

    Desserten;
    Et par kuler is, bringebær og to sorter melon samt Youplait bjørnebæryoughurt.

    Hovedretten var nær katastrofe da jeg oppdaget at den reinsdyrsteika jeg hadde kjøpt som ferdig stekt var rå! Svidd i all hast på steikepanne og så satt i stekeovnen på 225 grader ( varmluft ) til en kjernetemperatur på mellom 55 og 60 grader. Ble meget vellykket, rosa kjerne. Servert med erter, gulrot og blomkål, rødvinssaus laget på rødvin, og potetskiver stekt i stekeovnen.

    Til forrett Innis & Gunn øl, til hovedrett Casillero del Diablo rødvin og til desserten Deinhard Rosé de Blanc et Noir.

    Etter middag kaffe og Otard VSOP, og deretter finsk krigsfilm akkompagnert av whisky tasting. Upper Ten 12 years, Aberlour a´bunadh, Balvenie DoubleWood 12 years og til sist en 10 år gammel Ardbeg.

    Vi avsluttet med Feltmarskalk Mannerheims skål !

    Jeg tror gjesten var fornøyd. ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Enkel men god mat i ettermiddag.

    Noen skiver med focaccia, ferdig kjøpt på Meny, sendes en runde i toasteren.

    Så skjæres det noen tynne tynne skiver med rosmarinspekket lardo som eneste pålegg.

    Svelges ned med et par glass Tenuta Monticello (hadde sikkert passet bedre med en god Prosecco til, men uansett hvor mye jeg leter i kjøleskapet så finner jeg ingen)

    Et måltid trenger ikke være mer komplisert enn dette.

    3 ingredienser og 2 minutter å lage.

    Første gang jeg smaker lardo. Men det blir neimen ikke siste. Du verden så godt. Smelter på tungen.

     

    Vedlegg

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.942
    Antall liker
    4.379
    Hva er lardo for noe Gjestemedlem?

    Herfra ser det ut som amerikansk bacon, dvs 95% fett og 5% kjott.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bx skrev:
    Hva er lardo for noe Gjestemedlem?

    Herfra ser det ut som amerikansk bacon, dvs 95% fett og 5% kjott.
    Det er en italiensk spesialitet. Det er som man ser ganske fettfulle stykker, som er saltet, spekket med krydder og har fått henge eller ligge i steinbeholdere (tradisjonelt) for modning. Den jeg har er krydret med rosmarin, som er et ganske kraftig krydder.

     

    Vedlegg

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    4.131
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    noen som vet hvor jeg får kjøpt 0,5l sylteglass? har vært i en haug med butikker allerede, men folk idag sylter vel ikke lenger- blir alt kjøpt ferdig i butikken... :p

    kjøpte noen hos Ikea, men de er ikke tett-

    skal sylte bla. grovt bratwurst (kun farsen selfølgelig), eisbein (svineknoke) og hjemmelaget leverpostei...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg lagde potetstappe i går. Poteter, smør, salt, pepper, og en skvett fløte. Jagggu! Det var noe annet enn flass på pose, gitt.
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.672
    Antall liker
    1.413
    Mos inn litt pepperrot eller sellerirot også, gir et veldig fint tilslag til smaken.
     
    J

    J.J

    Gjest
    slartibartfast skrev:
    noen som vet hvor jeg får kjøpt 0,5l sylteglass? har vært i en haug med butikker allerede, men folk idag sylter vel ikke lenger- blir alt kjøpt ferdig i butikken... :p

    kjøpte noen hos Ikea, men de er ikke tett-

    skal sylte bla. grovt bratwurst (kun farsen selfølgelig), eisbein (svineknoke) og hjemmelaget leverpostei...
    Norgesglass .................................bruktsjapper - loppemarkeder. Er blant det beste du får tak i ..

    /JR
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn