DIY Mullard 5-20 røreffekt

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Oktal soklene mine ser slik ut:


Er det et navn på den lille utfresingen i senterhullet av sokkelen som angir "pinout" i sokkelen?

Ungene har lekt med fotoapparatet så det blir magert med bilder på en stund. Holder på med å montere/ lodde inn komponenter i kabinettet,.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.135
Antall liker
5.040
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Oktal soklene mine ser slik ut:


Er det et navn på den lille utfresingen i senterhullet av sokkelen som angir "pinout" i sokkelen?  
På norsk heter det styrepinne, på engelsk holder det med key. Ellers er det vel slik at denne styrepinnen (som egentlig sitter på røret og ikke i sokkelen) er en del av oktalbetegnelsen.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150

Bunnplate til chassis, med noen få :)luftehull er stort sett det jeg har fått gjort i desember. Har nemlig hatt litt annet å styre med i det siste:
 

Mangeballer

Medlem
Ble medlem
14.11.2006
Innlegg
19
Antall liker
0
Gratulerer med første prioritet da og lykke til med begge prosjektene. ;)

Bunnplate til chassis, med noen få :)luftehull er stort sett det jeg har fått gjort i desember. Har nemlig hatt litt annet å styre med i det siste:
[/quote]
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Har omsider somlet meg til å lese gjennom denne tråden. Er en stund sia sist jeg var noe særlig aktiv på sentralen, men brodern dreiv å prate om denne tråden så eg tenkte eg burde lese den. De tekniske tingene overgår meg som alltid, men det høres ut som et veldig spennnende prosjekt. (Forsterkeren, altså. :) )

Selv har jeg fått, som du kanskje har sett i en annen tråd?, enda en rør-sak, denne gangen en hodetelefonamp - som også kan brukes som pre. Jeg driver å flytter ut av en liten hybelleil og til en større leil i disse dager hvor jeg endelig får rigget opp hele anlegget mitt og da kan jeg sammenligne hodetelefonampen som pre med DIY-27 preen jeg har hatt tidligere. Kanskje vi skal prøve en pre-shoot-out med din pre også, Andreas?

Ellers må jeg selvfølgelig gratulere med enda et barn og smile litt av at jeg oppdaget det i en DIY-tråd på Sentralen. ::) Håpe alt er vel med deg, kone og barn (og hils kona!). Som sagt, jeg flytter til bedre plass nå og kommer til å ha rom og, i hvert fall fra februar og utover, tid til å leke med hi-fi igjen.

Også hadde det jo vært gøy å sammenligne rør-effekten din med f.eks. Densen Beat 300-effekten min, da...
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Håpe alt er vel med deg, kone og barn (og hils kona!). quote]

Alt er vel her med oss, og lille Helena :)
Det gleder meg at du har fått en leilighet vi kan leke oss i utover vintern, Mbare. Håper å ha forsterkeren klar om ikke altfor lenge, selv om det sikkert blir litt frem og tilbake før den fungerer knirkefritt.
Over nyttår skal jeg bestille rør fra Motron, og du må si i fra om du vil ha noe derfra på samme bestilling. Kom din bror i gang med sine rør-monoblokker? Hils i alle fall.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.135
Antall liker
5.040
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Godt nyttår! Det er vel først i 2007 at det blir musikk?
Helt normalt at tidsplanen glipper litt. Du har jo gjort litt annet i året som har gått:)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Helt normalt at tidsplanen glipper litt. Du har jo gjort litt annet i året som har gått:)
Trent mye også før det klaffet så tiden har nok gått fort ja ;D
Venter i spenning på fortsettelsen på prosjektet,ampen altså ;)
God nytt år.

/jan
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Takk for hilsener og godt nytt år til dere også. I nyttårs-ferien fikk jeg tid til å montere OPT-ene og legge wire til glød. Audiomix: Vet du når Brynjar er tilbake fra ferie?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Fra OPT til utg.terminaler. Tvunnet treminering til glød i rødt/ sort og en umontert choke i bakgrunnen.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Da var 4 stk golden dragon EL34 og 2 stk gd ecc83 bestillt fra Motron. Valg av rør er gjort ut fra pris og gode omtaler her og der. Selv har jeg jo svært begrenset erfaring med ulike rørtyper, så da må man ty til 2.hånds info. Snakket litt med Brynjar om matchede triodehalvdeler i ecc83 - rørene som skal stå i fasesplitteren. Han synes ikke det var noe stort poeng, men iom at pristillegget var lavt, så gikk jeg for det. På diyaudio er det knapt en tråd om PP forsterkere der ikke balanse i splitteren blir tematisert. Ettersom jeg (med mine begrensninger) forstår kan ikke matchede halvdeler gjøre det samme for balansen i en LTP-splitter som en konstantstrømkilde, men jeg vil heller bygge forsterkeren ferdig etter skjema enn å begynne og sette meg inn i slike spørsmål. (men jeg har beregnet plass til et slikt lite print man kan få tak i 8)

Mlm bleieskiftene får jeg også jobbet littegrann. Choke og glødetrafo er montert i kabinettet, bias psu filter er loddet sammen og jeg har begynt på bias - nettverk.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.115
Antall liker
1.126
Sted
'
Snakket litt med Brynjar om matchede triodehalvdeler i ecc83 - rørene som skal stå i fasesplitteren. Han synes ikke det var noe stort poeng, men iom at pristillegget var lavt, så gikk jeg for det.
Med ECC83 og de verdiene som er valgt i kretsløsningen ville vi ved et perfekt symmetrisk rør få en uballanse på noe over 2% eller rundt 0.2dB. Så sånn sett burde røret hatt 2% høyere forsterkning i den ikkeinverterende fasen. Men uansett er kretsløsningen utstyrt med et trimpot hvor du kan ballansere fasene AC-messig.

Årsaken til uballansen er at en del av signalet forsvinner ned i "tail motstanden". I et perfekt oppsett burde katodestrømsendringene i det ene røret forplante seg fritt over til det andre røret. Men det betinger en "tail motstand" lik uendelig.
På den annen side er 2% avvik veldig lite (vanlige komponenter (motstander, kondensatorer, etc) har vel en toleranse på 5-10%)...

Jan E Veiset
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.135
Antall liker
5.040
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Et tips (jeg gjentar meg selv.................): Bygg forsterkeren ferdig, få den til å spille og ta eventuelle marginaliteter senere
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Setter stor pris på forklaringen jane.
Men uansett er kretsløsningen utstyrt med et trimpot hvor du kan ballansere fasene AC-messig.


Jan E Veiset
Da den angitte metoden for justering av ac - balanse er noe tungvint, kunne jeg tenke meg å etterhvert se på en CCS løsning til LTP splitterne, fordi jeg da (ettersom jeg forstår) kan fjerne pot - en for ac - balanse, og slippe å tenke på re - justering i hverdagen. Vet ikke hvordan behovet for det blir, men vil det ikke f.eks ved evt rørbytte være et spørsmål? Hvor store avvik (gm?) er det mlm ecc83 rør. Når Brynjar nå matcher skal det ikke være mer enn 10% avvik mlm triodehalvdelene. Da tenker jeg at det kan være noe forskjell på slike rør!
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Et tips (jeg gjentar meg selv.................): Bygg forsterkeren ferdig, få den til å spille og ta eventuelle marginaliteter senere
Det er absolutt min plan. Selv om det er byggingen som er hobbyen så gleder jeg meg veldig til å få den opp å spille. Famillien måtte få et slikt til jul:



Det er jo ikke like hensiktsmessig at far alltid skal mekke på familiens stereo :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.135
Antall liker
5.040
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ja ja. Slik er det ofte. En må ty til noe kommersielt mens en bygger sitt eget.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150

To stk 30 uF montert i klemmer og festet til topplaten.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150


Da trafoen skulle på plass krasjet den med en kondensator, så en 2mm foring måttte til. Da ble selvfølgelig også de medfølgende skruene for korte og den lokale jernvarehandelen ble befridd for et M4 gjengestag + 4 stk hettemutter.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150


Trafoen kom på plass til slutt, dog ikke helt uten at det flat noen nordnorske gloser. Det blir ikke millimeterpresisjon av å bore for hånd. Men nå er det i hvert fall plass til kondisene, og jeg har lagt en silikonfuge mlm trafo og topplate.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150


Ved inngangs - terminaler har jeg loddet fast 12 awg installasjonskabel som går til jord i strømforsyningen. Alle forbindelser til jord har egen kabel festet til denne installasjonskabelen. Tanken er at minste motstands vei skal være til jord, for at ikke "spurius currents" (noen som kan oversette) skal oppstå (M. Jones).

I tillegg har jeg tvunnet ledninger fra (-) på rca-pluggen rundt kablene for (+) for å bruke det som en skjerm. "Skjermen" er tilkoblet i begge ender.

Det er ikke helt etter boka men det er mange anbefalinger om å tvinne inngangskablene rundt omkring. Spørsmålet er om jeg burde ha denne "skjermen" tilkoblet kun i den ene enden eller fjerne den helt?
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.115
Antall liker
1.126
Sted
'
Dette høres bra ut, det er vel ikke lenge til du får lyd i forsterkeren nå? Jeg skal garantere deg at pulsen når et gitt maksimum første gangen du setter spenning på den. ;)

Jan E
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Jeg skal garantere deg at pulsen når et gitt maksimum første gangen du setter spenning på den. ;)
Får puls bare av å tenke på det! Tenkte jeg skulle undersøke om noen i nærområdet hadde en variac å låne bort.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.135
Antall liker
5.040
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Tenkte jeg skulle undersøke om noen i nærområdet hadde en variac å låne bort.
Kjøp en da vel :)
Utrolig anvendelig "klump" når en skal teste. Enten deter etter reparsjoner eller når en skal slå på noe selvbygget første gang.
 

slarssen

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.03.2003
Innlegg
679
Antall liker
13
Hei Andreas!

Man har jo alltid det gamle trikset med en 30-60W lyspære i serie med primæren ved oppstart! Eller evnt. en 100ohms 1/4W kullsjikts motstand. Er det noe galt så ryker motstnaden.

- Stig
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Ett nytt sprsm:

Nå har jeg hentet feedback fra 16 Ohms-tappen på OTP, mens utgangsterminalen er koblet til 8 Ohms tappen. Gjorde dette fordi det var enklere å lodde det slik. Men det blir kanskje feil verdi på resistoren da, i forhold til at det skal være -20db nfb etter skjema?

Arne - hadde jeg satt en slik i stua, ville nok fruen tuppet både meg og den. Har jobbet endel med "øye-vennligheten" så det skal falle i smak.
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.115
Antall liker
1.126
Sted
'
Nå har jeg hentet feedback fra 16 Ohms-tappen på OTP, mens utgangsterminalen er koblet til 8 Ohms tappen. Gjorde dette fordi det var enklere å lodde det slik. Men det blir kanskje feil verdi på resistoren da, i forhold til at det skal være -20db nfb etter skjema?
I utgangspunket vil du få 3dB mer NFB ved å bruke 16R tapping vs 8R. Hvordan ting oppfører seg med NFB er i stor utstrekning avhengig av kvaliteten på utgangstrafoene. Den tradisjonelle måten å bestemme maks grense for NFB er å gjøre open loop målinger, sette opp et bode plot over frekvens og fase og gjøre beregninger ut i fra dette.

Jan E Veiset
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Den tradisjonelle måten å bestemme maks grense for NFB er å gjøre open loop målinger, sette opp et bode plot over frekvens og fase og gjøre beregninger ut i fra dette.
Min tilnærming blir vel å bruke ørene i første omgang. Låter det ikke bra får vi prøve å lodde om. Leser i tråder om at folk prøver seg litt frem. Skal jeg gjøre noen a la det du foreslår jane må jeg ha mye hjelp.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150

Da jeg bestillte kabel tenkte jeg det var lurt å ha litt også til neste prosjekter, så jeg tok skikkelig i...trodde jeg. Nå har jeg bare nettbryteren igjen å koble opp og dette er de kabelstumpene som er igjen. Tipper det har gått mlm 6 - 8 meter kabel av ulikt slag.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Jeg får ikke releet for 30 sek forsinkelse på høyspent til å virke. Null strøm ut! [ftp]http://www.sophiaelectric.com/pages/parts/delay_action_board.htm[/ftp].

Har sent mail til leverandør, men det kan være min feil ettersom jeg har loddet endel på printet for å tilpasse kabellengder og slikt.

Et alternativ er jo å "røske ut hele dri.." og så gå for en termistor. Ser hva du, Audiomix, sier i den andre 5-20 tråden, men jeg kunne likevel tenke meg en mykere oppstart av B+.
Ang valg av termistor tenker jeg at den skal kunne ta noe høyere strømgjennomgang enn primær - sikringen og ha så lav resistans ved 150 C som mulig. Så bør den vel ha litt avstand til andre ting ang plassering.

Men bør resitstansen ved oppstart (25 C) være ca 10 Ohm eller ca 100 Ohm?

En trafo trekker vel en god del mer strøm akkurat i oppstarten enn ved drift, slik at å beregne hvor "myk" oppstarten blir er litt bingo ved bruk av Ohms lov?

Link til elfa/termistorer [ftp]http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=no&vat=0&dok=2012558.htm[/ftp]

(Kan SG250 være et alt?)
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.981
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Lag en ny forsinkelse-krets (søk på 555 delay )

Arne K
 

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Innlegg
246
Antall liker
9
Sted
Bergen
Blander du ikke begrepene "softstart" og "forsinket B+" litt her?

softstart trengs for store ringkjerner og ditto kondensatorbanker for å hindre at sikring går, mens forsinket B+ er for å spare rørene.
Får du ikke nok forsinkelse av B+ når du bruker rørlikeretter da?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.135
Antall liker
5.040
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er kun trafoen som bestemmer "in rush". Det kan være en god grunn til å benytte soft start. Men kun dersom strømtrekket er så stort at sikringen tripper. OK om en vil gjøre det for forsøket sin del da.
Spare glødetråden for det store sjokket ved påslag er ikke noe stort poeng ved slike "små-rør" som her.
Forsinket innkobling av høyspenningen? Jo. Det kan ha noe for seg. Kommer an på kretsen og forsterkeren. Jeg benytter et gammaldags termisk rele. Ser ut som et likeretterrør og gir 60 sec forsinkelse. Til Andreas: Du kan vel teste den forsinkelsen din utenfor forsterkeren?
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Nå fikk jeg akkurat mail fra Sophfia og jeg har nok bare koblet styrestrømmen feil :p.

Forsinkelse på B+ er nok riktige begrep ja. Siden jeg har SS - likeretter og egen trafo for glødespennig så dette releet fra Sophia ut som en god løsning. Om jeg ikke får det til, er det ikke store plassen å lage en ny løsning på, derfor tenkte jeg på en termistor. Da vil, ettersom jeg forstår, B+ komme opp "mykere" og spare rørene over tid. Mulig det ikke er noe stort poeng i denne kretsen, men jeg synes alltid det er mer behagelig å slå på en forsterker med en eller annen form for forsinkelse/ soft start.

Mitt forrige selvbygg har ikke det, og jeg skvetter alltid litt når 1000 VA med trafo slår inn.
 

FrankB

Medlem
Ble medlem
20.02.2007
Innlegg
5
Antall liker
0
Gleder meg til å få se noen bilder av forsterkeren din,ang softstart så jeg på Valhalla forsterkeren til Jane at nettspenningen går gjenom en seriemotstand på 75 ohm 30 watt i ca et halvt sek før rele slår inn og gir full guffe.
http://www.veiset.net/valhalla/13OKT2005.html
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.135
Antall liker
5.040
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Et halvt sekund er plenty i tilfellet soft start. Etter noen perioder av nettspenningen er strømmen falt langt ned mot nominell verdi. Jeg har ofte benyttet ca 33 ohm / 50 watt. En slik motstand med heat sink som kan skrues fast i chassis. Overkill, men det er slike jeg har liggende. Andreas: Hvor i kretsen er det du har tenkt å koble inn releet? Du har kanskje nevnt det et annet sted, men tråden er blitt så lang nå...........
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Andreas: Hvor i kretsen er det du har tenkt å koble inn releet? Du har kanskje nevnt det et annet sted, men tråden er blitt så lang nå...........
På primæren (en side) til høyspent - trafoen. Releet skal styres av 6,3 volt og koble inn høyspent etter 20 - 30 sekunder.

Om jeg ikke får det til, har du noen formening om jeg bør gå for 10 eller 100 Ohms termistor?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.135
Antall liker
5.040
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Et spørsmål til: Har du egen trafo for høyspenningen?
Du vil få svært kort forsinkelse med en termistor. Greit til soft start, men ikke til forsinket høyspenning. Tipper 10 ohm holder. I Graaf GM20 tror jeg det sitter 5 ohm i hver fase. Det er aldri problem å starte en slik forsterker.
 

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Innlegg
2.367
Antall liker
150
Jeg har egen trafo til høyspent,ja. Bestiller to slike fra ELFA, så har jeg om "sofia" ikke fungerer.
 
Topp Bunn