DIY toveis Seas gulvstående - Hortenmessa 2023

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Her er prototype filteret som vi kan kalle «Horten-Hengekøya» 🤭

    Det har ProAc style BBC dip og litt feit bass slik at det trenger raggsokk i porten i små rom. I større rom og ut fra vegg låter det tøft. MEN, har du rørforsterker er nok dette en meget bra match uansett plassering. Også har man raggsokken da.

    Målinger av impedanseforløp (rørvennlig) og respons ligger lenger opp i tråden.

    (For the record blir disse om kort tid presentert av Seas men med annet navn og et oppgradert og mere «korrekt» filter som spiller litt jevnere men fortsatt engasjerende)

    Vis vedlegget 1005145 Vis vedlegget 1005146
    Bare et lite spørsmål. Har du noen gang sammenlignet spoler med jernkjerner lydmessig og målemessig med luftspoler? Jeg lurer på hvor mye reell degradering man kan forvente i forhold til den innlysende fordelen med lavere resistans når man kommer over ca 1mH…
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Jeg har. Hørbart bedre nyansering med jernkjerne på mine 1,5 uF spoler enn med luftspoler. Vifa C20 i TQWT og NAD 3020 series 20. Foretrekker absolutt jernkjerne, type trafoblikk.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har. Hørbart bedre nyansering med jernkjerne på mine 1,5 uF spoler enn med luftspoler. Vifa C20 i TQWT og NAD 3020 series 20. Foretrekker absolutt jernkjerne, type trafoblikk.
    Eh, ok. Gjengs på eteren er det motsatte. Luftspoler trumfer jernkjerne. Spoler måles forøvrig i Henry.
    Personlig har jeg ikke testet fram og tilbake på dette. Mistenker eventuelle lydmessige endringer gjerne grunnes i forskjellig dcr på dem.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Absolutt en inspirasjon 👍 Morsomt at han anbefaler nettopp CA22RNY. Jeg valgte den fordi det var den papirvanten med størst magnet og tenkte det ga bang for the bucks med små forsterkere som i gamle dager. Testet også Audio Note med blå hemp men det var hipp som happ. Seas målte faktisk litt jevnere.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Eh, ok. Gjengs på eteren er det motsatte. Luftspoler trumfer jernkjerne. Spoler måles forøvrig i Henry.
    Personlig har jeg ikke testet fram og tilbake på dette. Mistenker eventuelle lydmessige endringer gjerne grunnes i forskjellig dcr på dem.
    Ja, det er jo det «riktige» svaret. I realiteten er det et valg mellom pris og/eller Dcr vs forvrengning.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.664
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16


     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Jeg bruker bare øra. Synes trafoblikk-spolene gjør det mye bedre enn ditto luftspoler.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Angående diskusjonen om jernkjerne- kontra luftspoler.

    Vi tenkte at det ble dyrt med så store luftspoler (man kan ikke fravike fra dcr verdien på seriespolene uten at ting blir feil).

    Men det er selvsalgt fritt frem for selvbyggeren. Bassene er lettbeinte og oppløste så det er mulig at de kan profitere litt på oppgradering til luft i 500-2000 Hz området? Diskantene er svært dynamiske og detaljerte og vil kanskje gi noen nyanser for de med gullører hvis man setter inn superkondensatorer 😎

    Selv tenker jeg at det ikke akkurat er der slaget står? Det viktigste er selve konstruksjonen og at det er gode drivere. Og det er det 😊

    PS! Noen lurer kanskje på hvorfor ferrofluid diskanten ble valgt? Selv om man kan miste pittelitt utklingning med ferrofluid så er fordelen at denne kan deles vesentlig lavere pga ekstra kjøling som gir lavere forvrengning. Delingen her er på 2240 Hz dvs at man kan spille veeeeldig høyt uten at det låter anstrengt. Også har den veldig fint spredningsmønster helt opp. Den er faktisk veldig lik DXT klangmessig.

    IMG_0134.jpeg
     
    Sist redigert:

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Jeg har lite innsikt i beregning av delefilter. Hva kan gå feil med jernkjerner?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har lite innsikt i beregning av delefilter. Hva kan gå feil med jernkjerner?
    Ingenting kan gå feil, problemet oppstår når man ikke bruker lik dcr verdi hvis man går fra jernkjerne til luft (eller tilbake).

    Det som kan skje teorietisk med jernkjerne er at de går i metning når man spiller høyt og kan forvrenge litt mer enn luftspoler. Men det er uendelig mange high end høyttalere der ute som bruker jernkjerne i bassmellomtonen uten at HiFi pressen har klaget på det.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    939
    Antall liker
    1.317
    Sted
    Østfold
    Gratulerer med flott prosjekt @Hornlyd, dette bør passe alle som synes at AN-style ferdighøyttalere (Spendor, Harbeth osv) er brillefine, men for dyre.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    @Hornlyd: lav dcr er vel bra? Det betyr vel høyere praktisk dempingsfaktor?
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.027
    Antall liker
    4.390
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dcr henger sammen med avstemming av kabinettet (tunafish).
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Det blir vel sånn:

    Jo høyere dcr jo mer oppfører delefilteret seg som en seriemotstand på bassen. Da blir bassen «slappere» og egner seg mer og mer til et lukket kabinett. I tillegg synker følsomheten på bassen slik at lyden blir lysere dersom man beholder delefilter verdiene og skifter til luftspoler med høy dcr.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.877
    Antall liker
    10.710
    Torget vurderinger
    10
    Mine prototyper skal trolig overtas av sønnen til en kamerat. En i tidlig 20 årene som har skjønt poenget med HiFi. Siste batch av komponenter kom fra Analoghifi.no i dag så nå kan vi bygge filter mk2*:

    IMG_0135.jpeg


    * mk1 filteret som ligger litt tidligere i tråden er litt mere «likandes» for mange. Noen hos Seas likte det bedre enn det «korrekte» men av hensyn til at det publiseres worldwide så kunne de ikke ta imot en million e-poster med hvorfor ditt og hvorfor datt. Mk1 filteret har som nevnt litt hengekøye med festkul og ville blitt slaktet hos Audioscience Review men lovprist av ProAc klanen med rørforsterker anno 2005 🤭
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn