B
brand-x
Gjest
Ser jeg ved en feiltakelse skrev Erlend, men det var selvfølgelig Endre... beklager så meget det inntrufne.
mvh
brand-x
mvh
brand-x
Vi sklir vel inn i OT nå men la gå..Nå sklir du vel unna igjen knutinh?
Jeg har forøvrig ikke vist til noen markedsføringsmekanismer.
Det er riktig ja. Hvorfor anerkjenner du ikke placeboeffekten? Det er i høyeste grad et veldokumentert fenomen.Nix! Hvis du har rett i dette så kan hverken jeg eller andre høre forskjell på kabler. For å slippe dette ubehaglige faktum bortforklares det med placebo, humørsvingninger, bakrus . . . you name it.
Hm... Er det noen som har bevist å høre forskjell på to forskjellige kabler med forholdsvis like elektriske egenskaper?Nix! Hvis du har rett i dette så kan hverken jeg eller andre høre forskjell på kabler. For å slippe dette ubehaglige faktum bortforklares det med placebo, humørsvingninger, bakrus . . . you name it.
Dette er interessant å forske på. Med skineffekt betyr det at energien som skulle gått i kabelen faktisk blir strålt ut som radiobølger. Dette oppdaget jeg ved en tilfeldighet under en måleseanse på et par høyttalere. Selv om jeg benyttet samme kabel til begge to, fikk jeg et "ukjent" signal som ikke skulle være der. Dette signalet fant jeg ut var radiostråling fra kabelen. Frekvensområdet på dette signalet gjorde seg gjeldende fra 5khz og oppover, men mesteparten druknet i bakgrunnsstøyen ca. -84dB under målenivå. Så veldig mye stråling og energitap var det ikke. Det høyeste nivået fant jeg ved 20khz. Der lå nivået -65dB under referansenivå for målingen. Dette tilsvarte et signalavik ved 20kHz på ca. 0,005dB. Det er jo litt artig å kunne måle så små variasjoner i et signalDe fleste kabelprodusenter som jeg kjenner til bruker Solid core ledere fordi dette gir større overflateareal som igjen gir større strømgjennomgang.
Tabellen under gir et godt eksempel på hvilke dybder frekvenser vandrer gjennom en kabel. Vi skjønner da lett hvorfor Solid core kabler er å foretrekke. Tabellen er hentet fra denne linken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Skin_effect
In a copper wire, the skin depth at various frequencies is shown below.
frequency δ
60 Hz 8.57 mm
10 kHz 0.66 mm
100 kHz 0.21 mm
1 MHz 66 µm
10 MHz 21 µm
Endre
Mulig du har bommet litt her, eller at wickipedia har det:Hei igjen
Du som er opptatt av den vitenskapelige verden og forklaringer som den gir, du kjenner selvfølgelig til skinneffekten i en kabel. Dette er et kjent fenomen i fysikken. Jeg hadde det i hvertfall i mine timer i fysikk på Sjøkrigsskolen.
Fenomenet er så enkelte at når du sender frekvenser gjennom en kabel, så vil høye frekvenser vandre i sentrum av lederen(tar utgangspunkt i en enkelt tråd), mens lave frekvenser vandrer i overflaten på lederen. Dette fenomenet gjør at mange sverger til solid core ledere i stedet for mange små ledere i en kabel. Dette fordi man da vil få gjennom større strømpulser ved bassfrekvenser. Dette er meget viktig for å kunne sette bass-membranene i bevegelse.
Dette er et punkt som Nordost kabler er blitt kristisert for. Den manglende evnen til å levere nok strøm i krevende musikkstykker. Mange Nordost kabler blir omtalt som litt tynne i lyden og kanskje litt kalde. Jeg har selv eid og brukt Valhalla. Den er solgt. Det forteller vel sitt.
Men tilbake til skinneffekten. Dette fenomentet burde kunne tilsi at konstruksjon av en kabel absolutt har betydning for hva som kommer ut av den. Er dette tilfelle, faller argumentasjonen om at alle kabler spiller likt sammen ???
Endre
Det var det jeg også mente.Mulig du har bommet litt her, eller at wickipedia har det:
Skineffekten gjør seg gjeldende ved høye frekvenser. Det er ved høye frekvenser elektronene ikke greier å "holde seg fast" i lederen og blir i stedet sendt som radiobølger ut fra lederen. Ved lave frekvenser benyttes hele tverrsnittet, mens ved høye frekvenser kryper tverrsnittet ut mot overflaten. Derfor blir lissetråder benyttet i f.eks. trafoer i SMPS der frekvensene ligger på noen 100 kHz. Lissetråd har mye lavere skineffekt enn solid core med tilsvarende totaltverrsnitt. Bare prøv å benytte en lissetråd som radioantenne i stedet for en solid core. Der merker du stor forskjell på virkningsgraden.
PS! Det er vel heller ingen som påstår at alle kabler låter likt, men at det verserer påstander, bl.a fra meg, om at alle forskjeller i kabler også kan måles.
Vidar
Jeg er forsåvidt enig med deg, men dette ville før eller senere oppdages av kundene og trolig medføre at kabelfirmaet ekskluderte seg selv fra markedet. Dette tror jeg ikke et veletablert firma ville gjøre, i såfall ville nok styret avsette ledelsen.Jeg bare påpeker det selvfølglige i at alle kommersielle aktører selger de varer de tror de kan tjene mest på. Punktum. Hvis de tror de kan "rebrande" en kabel og selge de til 10x pris så gjør de selvfølglig det, i motsatt fall bør styret straks avsette ledelsen!
-k
Selvfølgelig anerkjenner jeg placeboeffekten, men det blir helt feil å forklare alle avvik og hørte forskjeller med denne. Hva hvis du bytter fort mellom to forskjellige IC'er mange ganger etter hverandre så du til slutt ikke vet hvilken av dem du lytter til og du fremdeles hører forskjell, må du ikke da foreta noen retoriske krumspring for å bortforklare dette?Det er riktig ja. Hvorfor anerkjenner du ikke placeboeffekten? Det er i høyeste grad et veldokumentert fenomen.
Ja, det er noen brennsikre medlemmer her som burde stikke fingen i øyet og tenke seg om...Det var det jeg også mente.
At bassen går i kjernen, mens diskanten "pripler utenpå" kabelen.
Men så brennsikre som folk er hær med wickipedia som dokumetasjon trudde jeg faktisk at jeg har tatt feil.
Men neida, på tide jeg begynner å tru mere på egen kunnskap gitt.
Der lærte jeg noe nytt. Har lenge sett at swirch mode trafoer har flere ledere som går til samme punkt uten
å egentlig tenke noe mere over det.
Sikker på dette Low-q?
Kan jeg ta dette som en sannhet?
For det første: Etter det jeg har sett av dokumentasjon og forklaringer fra de elektrisk begavede her på forumet, er de elektriske parametere for kabler alt for like til å kunne gi lydmessig forskjeller. Finnes det kabler med store elektriske forskjeller nå?Hm... Er det noen som har bevist å høre forskjell på to forskjellige kabler med forholdsvis like elektriske egenskaper?
Hvis ikke velger jeg å tro at ingen har det
Så da forsvinner du, uten å backe opp påstandene dine med noe som er mulig for andre å etterprøve. Jeg håper du skjønner at det er veldig vanskelig å tro på deg da?Nå har debatten for lenge siden sporet totalt av, og jeg har dessverre vært med og bidra til dette. Denne debatten har igjen blitt en av de evindlige kjedelige kabeldiskusjonene som vi aldri blir enige om. Dette kjeder meg. Siste innlegg fra meg i denne tråden. Tydligvis mange som sikkert er glad for det ;D ;D ;D ;D
Kjør på videre, dere som har funnet "sannheten" om at det ikke er forskjeld på kabler
Endre
For det første: Etter det jeg har sett av dokumentasjon og forklaringer fra de elektrisk begavede her på forumet, er de elektriske parametere for kabler alt for like til å kunne gi lydmessig forskjeller. Finnes det kabler med store elektriske forskjeller nå?
Det er her hele debatten går i vranglås. Det påstås å være større lydmessige forskjeller mellom kabler enn det de elektriske parameterne skulle tilsi. Det er for bl.a meg rett og slett vanskelig å akseptere at mikroskopiske forskjeller på kablen gir relativt enorme forskjeller i lyd.
For det andre: Hører man ikke forskjell på to kabler er de vel for like, men det finnes kabler som har relativt store lydmessige forskjeller (jeg sier relativt).
Det er riktig. Det finnes kabler med RELATIVT store forskjeller. Leter man dypt nok finner man forskjeller på 10 til 20dB, men problemet er bare at disse forskjellene ligger allerede nede på -70 -> -90dB. Det tilsvarer en relativ forskjell på rundt 0,002dB i musikkens sterkeste partier. Er virkelig dette hørbart? Det er i alle fall målbart, og ikke bare en teori jeg slenger fra meg.
Jeg har i tidligere tråder her på forumet prøvd å forklare hva jeg hører av forskjeller. Om disse forskjellene ligger i kablene eller samspillet mellom feks forsterker og ht vet jeg ikke. Jeg bare bekrefter at jeg hører dem, og at dette forandres ved bytte av kabel.
Jeg er foreløpig litt reservert til å akseptere at det er kabelen eller samspill mellom denne og det øvrige utstyret, og velger heller å tro at forskjellene skyldes det som skjer mellom ørene.
Er det dyrt, så er det jo bra "uansett"Jeg har mange ganger fundert på hvor mange dyre oppsett som har slike feil som aldri blir oppdaget.
Jeg tar avklaringen til etteretning . Jeg fikk bare med meg at du hadde forsøkt å sette høyttalerne i den andre retningen, og da vi konkluderte med at det var motfase som var problemet med den forsvinnede bassen, så regnet jeg med at det var nåværende oppsett som den gang da ble testet. Samma de egentlig. Jeg fikk meg en flau overraskelse i alle fall, og begynte å forklare problemet med refleksjoner, effekter på CD'en iom. at jeg "visste" at alt var koblet riktig.En kort avklaring.
--------------------------
"Det mest interessante var første lytteinntrykk av anlegget hos verten. Jeg satt meg ned og lyttet. Et meget bredt lydbilde, gikk nesten rundt meg, og det stod høyttalere over alt - men det var bare fronthøyttalerne som var koblet til. Jeg syns det var noe rart med lyden - noe måtte være feil. Så jeg sjekket om kablingene var riktige på forsterker og høyttaler, og alt stemte.
Så kommer theStig og lytter. Han kan bekrefte det samme som meg, samt mistanken om at dette spilte i motfase. Så vi byttet + og - på den ene forsterkeren - jadda gitt, her ble det bedre fokus og alt falt på plass.
Det viste seg i ettertid at det var feilkoblet balanserte tilkoblinger, og dette har eieren levd med i lang tid uten å være klar over det.
Lytterommet har skråtak på begge sider, og eieren fortalte meg at ved plassering av høyttalerne i lengderetning, så forsvant bassen helt, mens plassering i bredderetning var det bass, men litt fjern. Vi hadde jo sjekket at kablene var riktige, og konkluderte med at det måtte være refleksjoner og utslokking. FEIL - det har hele tiden vært motfase på den ene høyttaleren. "
-------
Eieren har ikke levd med dette i lang tid.Forsterkerne har vært i mitt eie ca. 6 uker. Mesteparten av denne tiden har de vært koblet opp med Synergistic Research Kaleidoscope Phase I i rca utførelse.Med denne kabelen i anlegget var det litt brum/sus i høyttalerne som var klart hørbart fra lytteposisjonen.Jeg hadde fra tidligere liggende et sett med Silver Audio Hyacint kabler med xlr plugger og fant det naturlig å teste denne siden forsterkerne ( Antique Sound Lab Monsoon) hadde xlr inngang.Det første som slo meg var at alt nå ble tyst , ikke noe sus eller antydning til brum.Det var også klart at det låt annerledes enn med rca inngangen.Her var det forøvrig ingen grunn til tro at noe skulle være galt da alle koblinger var riktige.Det var på dette tidspunktet at TheStig ble kontaktet.Primært for å få sjekket de akkustiske forholdene i lytterummet.
Tidligere utfasing av bass når det ble spilt i lengderetingen var med andre høyttalere ( Magnat Vintage 710) og
andre forsterkere ( Cary CAD 80M Sign.) Fraværet av bass ble dengang kommentert av flere. I dette tilfelle kan vi se bort fra feil fase da balansert kobling ikke ble brukt.
Mulige årsaker til feil.
1: Feilkobling i kabel.
2: Feilkobling i forsterkerens inngang.
Dette skal sjekkes opp.
Forøvrig var det en opplysende aften med noe å lære både for værten ( i dette tilfelle meg) og antagelig også for LowQ.
Ja, men ikke bare det. Er anlegget skikkelig dyrt så har den heldige eieren ikke bare et bra anlegg, men plutselig mye mer peiling på hifi en alle andre med billigere anlegg ;DEr det dyrt, så er det jo bra "uansett"
At det er standard med en xlr i motfase er jo helt teit, er det ikke? Så er det jo amerikanere også da, men likevel. Er det dette som er saken hjemme hos deg Silver_Surfer (Frank)?jeg håper ikke det er så utbredt med slike feil..
selv ble jeg mektig forundret da jeg kjøpte sacd spilleren og koplet den opp med et vanlig par xlr signalkabler. det hørtes helt rart ut, noe måtte være galt ( tok ikke 20 sek. engang å skjønne det). leste så bruksanvisningen der det kom frem at spilleren leveres med us xlr standard og dette passer ikke mot eu standard da de har motfase. all annen apparatur i heimen går på denne standarden.
midlertidig fiks var å krysse kablene i et sett xlr, mens den permanente løsningen var å snu fasen på cd spilleren.
jakr
Jeg har mange ganger fundert på hvor mange dyre oppsett som har slike feil som aldri blir oppdaget.
Hvorfor skal man stigmatisere så mye .Ja, men ikke bare det. Er anlegget skikkelig dyrt så har den heldige eieren ikke bare et bra anlegg, men plutselig mye mer peiling på hifi en alle andre med billigere anlegg ;D
Hvorfor skal man stigmatisere så mye .
Tror helt sikkert at det er flere billige anlegg som er feilkoblet enn dyre.
Tror kunnskapsnivået generelt øker med prisen på anlegget.
Selvsagt finnes det sorte får. Rike folk kan jo kjøpe seg det de vil, men det er vel ikke slik de fleste på forumet her er.
En voldsom avsporing dette, men det er klart at hvis vi ble litt flinkere til å besøke hverandre og tørre og si hva vi mente, kunne nok mange få mye mer godlyd trolig også ganske billig.
Mvh
OMF
Jeg lurer egentlig på hvorfor. Teknisk sett er lyden fra et dårlig anlegg den samme hver gang man spiller på det. Og lyden fra et godt anlegg er den samme hver gang man spiller på det. Hvis man har en fast referanse, selv om referansen fra det dårlige og det gode anlegget er forskjellig fra hverandre, blir det feil å si rent objektivt at den ene lyden er feil i forhold til den andre. Så lenge referansene er konstante, uansett kvalitet, burde man ikke da kunne høre forskjeller like godt på et dårlig som på et godt anlegg?Og naturlignok er det lettere å høre foskjeller på virkelig gode anlegg.
Gjelder dette også amerikanske produkter som er solgt nye i Europa?Det er riktig som Jakr sier - amerikanerne har byttet om på varm og kald fase i XLR-kontaktene sine.
Dette er nært slik jeg har opplevd. Problemet er at jeg ikke kunne kjenne igjen disse egenskapene når jeg lyttet blindt! Ganske rart egentlig!Jeg ville ikke bruke mye penger på kabler da jeg trodde det er så små forskjeller at det ikke er viktig uansett. Men Lyric spurte om jeg ville høre en sølvkabel og hvorfor ikke.
Jeg endte med å kjøpe dem (halv pris på kabler, men koster villedende 10k). Wireworld super eclipse.
Jeg hadde aldri brukt så mye penger på en kabel om det ikke var betydelige forbedringer. Hadde jeg ikke hørt noen forskjell hadde jeg bli glad! Penger spart. Men jeg ville ikke gå glipp av forbedringen. Hvis jeg lurte på om det kunne ha vært placebo hadde jeg ikke kjøpt dem enkelt og greit.
Jeg erfarte at det fungerte best å hørte korte biter som jeg hørte mange ganger før jeg byttet utstyr (generell testing). Det tok en viss tid før jeg la merke til endringene. Dess flere ganger jeg hørte dess lettere var det å gjennkjenne lydbildet. Da jeg testet forsterkere hørte jeg ikke så mye forskjell ved første lytting men til slutt kunne jeg kjenne igjen sinnaturen med en gang. Jeg tror man kan bli litt lurt subjektivt når forskjellene blir meget små men med sølvkabelen mener jeg forskjellen var betydelig. Lydbildet åpnet seg opp litt og rommet ble tydligere. Flere detaljer.
Men hva hører man etter ved en slik test? Akkurat som det er forskjellige måter å se på et bilde på er det forskjellige måter å lytte. Lytter du etter helheten eller detaljene? Hvordan stemmene er? Plasseringen på instrumentene? Dybden? Ikke minst rommet rett utenfor fokus av en stemme/instrument?
Jeg hørte en MIT AVt 2 kabel også der jeg fokuserte på sibilantene i Katie Meluas stemme. Mener at jeg hørte en ganske tydelig demping med MIT.
Det var en som sa litt spøkefullt når jeg sa jeg ikke hadde så mye tro på kabelbytte; "Har du ikke kommet lengre?"