TrompetN
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 04.03.2004
- Antall liker
- 7.011
Har alltid ment at placeboeffekten ikke blir noe mindre av å lytte blindt. Kanskje heller tvert i mot, fantasien eller innbildningen har det med å bli større med øynene lukket.Veldig bra trompet!
Her er det bare aa innse at kabeltilhengerne har faatt seg et skudd for baugen.
Skal ikke skrive saa mye, men synes et poeng er oversett. Trompetnerd hoerte selv disse forskjellene naar han lyttet blindt (var det ikke slik?). Altsaa - naar man lytter blindt, saa velger man hvilken kabel man tror man lytter paa, og da kommer godfoelelsen hvis man tror man lytter til den dyre og den uteblir hvis man tror man lytter til den billigste.
Og for de som mener de kan lett hoerer forskjell paa kabler saa er vel hansken naa kastet. Her vanker det mye heder, aere og loenn i himmelen for de som kan dokumentere dette!
Mvh
OMF
Utfordringen for en lytter i en blindtest blir derfor å ikke forestille seg noe og kun lytte. Det kan være vanskelig nok når forskjellene blir så små.
I denne testen hørte jeg forskjellene ublindt. Det var forskjeller som klarthet og dynamikk, men når jeg hørte blindt var det umulig å gradere forskjellene.
Dette kan være fordi det ikke er noen reel forskjell eller fordi jeg prøvde å innbilde meg hvilken kabel det var.
Jeg tror det stiller enorme krav til lytter og miljø for å avdekke evt forskjeller på kabler, og da kan en spørre seg om hvorfor en skal legge mye penger i disse små forskjellene.
Hadde vært interressant å blindteste mellom to sett kabler dvs to stk signalkabler + høyttalerkabler. Kanskje forskjellen blir hørbar i en blindtest da!?
Hagto sitt prosjekt virker veldig spennende!!!