Dobbel ABX Blindtest arrangert!

Tror du vi hørt forskjell på to signalkabler?

• Ja

Stemmer: 0 0.0%
  • Vet ikke

Stemmer: 0 0.0%

• Totalt antall stemmer
    1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Med unntak av diffusorer og absorbenter tror jeg fort resultatet ville blitt det samme. Kanskje strømfilter kan funker på noe utstyr, kanskje dedikert kurs det vet jeg ikke noe om. Har ikke problemer med nettbrum eller slikt hjemme, så har ikke giddet å prøve det.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.599
    Torget vurderinger
    49
    Jeg svarte ja ;D(før jeg leste videre)
    Var 100% sikker på at de ville høre forskjell ,men nei det klarte de ikke .
    Så jeg konkluderer med at de må ha gjort en eller annen feil ,ellers er de sikkert kjøpt og betalt av Løkken .

B

bamsemann

Gjest
    Alt for mange lytter til prislappen i stedet for utstyret og musikken. Er det dyrt må det jo være bra, eller hva?
    Bullseye... mange lar seg blende av pris...dyrt er bra! ja da er det jo bare å sette opp prisen da, så er det bra..

bamsemann.. :)

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Jeg ser ingen sammenheng mellom det man eier og de erfaringer man har. For min egen del har jeg sikkert bare brukt en brøkdel av det Janhella og andre her har investert i HiFi. Men jeg har en kompis som er daglig leder på en velkjent HiFi-butikk, og har blant annet testet dyre kabler der. Det man selv eier behøver ikke si noenting som helst om ens eget erfaringsgrunnlag.
    Man får bedre kjennskap til et produkt ved å benytte det hver dag i et par år, enn en times lytt i ukjent rom!

Når man kjøper bil, låner man som regel bilen en tur for å se om den faller i smak, men man oppdager nye ting etter noen måneder når man har den i eie

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    For høyttalere er det etablert at vi faktisk hører forskjeller, og det er også vist at høyttalere med generelt "glatt" og flat frekvensrespons som går langt ned i bassen har større sannsynlighet for å få gode karakterer enn en som ikke har det.

Det betyr ikke at vi 100% sikkert kan ta forskjellige høyttalere i en blindtest. Men de forskjellene man har sett har vært signifikante nok til at lyttepaneler greide å både skille A fra B med god signifikans, men også å forholde seg til hva forskjellen gikk ut på.

-k

Er uenig i dette med at en høyttaler bør kunne gå langt ned i bassen for å spille bra! Dersom basselementene slipper å spille de dypeste sub-frekvenser blir den som regel bedre høyere i frekvens

Lieng

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    94
    Dette her er vel bare skrot det da?

http://www.hifisentralen.no/cgi/album/album.cgi?album=Tompetnerd

Jeg tror det var en Toole-greie. Profesjonelle studioteknikere var langt foran de andre, erfarne "hjemmeaudiofile" (de fleste var bladskribenter med lang fartstid) kunne imidlertid ikke skilles fra menigmann hva angikk lytteferdigheter. Toole har skrevet mye om testmetodikk, bl.a. påvist gjennom forsøk at de fleste ved blindtesting blir bedre, ikke dårligere, til å identifisere små nyanser.

Om du gjør en innsats, tror jeg du er enig med meg...! Jo mer avslørende annlegget er, jo lettere høres feil/svakheter. Dersom du ikke tror meg bør du teste Lyngdorf Millennium mk 4 med Lyngdorf cd-spiller og en høyttaler med f.eks Seas Exell elementer. Det slipper gjennom mer lyd enn de fleste på dette forum har fått ut av sitt anlegg

B

brand-x

Gjest
    Slik dette har utartet seg, er som forventet.. Skyts i hytt og pine og med ett heller dårlig innhold blant enkelte.. Og så har vi til og med en "liksom" produsent som totalt har misforstått sin rolle vedrørende integriteten til det han driver med.. Med "liksom" mener jeg, hadde han hatt ett profesjonelt forhold til sitt eget "fag" hadde vi blitt spart for sure oppstøtt om hvor dårlige lydkilder enkelte av debatantene besitter og dermed eksludert fra å kunne uttale seg.. men dette går nesten inn i historien som norges dårligste salgstrikks/argument.. Blant de mere rasjonelle må jo dette fortone seg som absolutt siste invisteringspost..
    Jeg må si slikt skuffer enten man tror på eller ikke tror på effekten av kabelbytte.. Useriøs argumentasjon når man selv bruker målemetoder til verifisering etc.. Og dette mener jeg med all respekt å melde..

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.011
    Denne tråden har tatt kabeldiskusjonen et skritt videre.
    Bra, det var det jeg håpet!

Maskinen min krasjet få timer etter at jeg hadde gitt dere resultatet, så jeg har ikke fått fulgt med noe særlig. Ny hardisk må til! (var det symbolsk tro!?)

Det er noen spørsmål som har kommet flere ganger:

Er ikke 9 av 13 nok?

- Poenget med en dobbel ABX blindtest er at flere enn en må ha et resultat. I utgangspunktet er 9 av 13 helt på grensen, men faktisk ikke et godt nok resultat.
    Når vi to andre har enda lavere er det ingen tvil.

30 sek er for lite?

- Den letteste måten å høre forskjeller på er å bytte rett over, da gjerne enda kortere intervaller enn 30 sekunder. Derfor valgte vi å avspille en musikksnutt som hadde en naturlig start og slutt innen 30 sek. Om resultatet hadde blitt anderledes hvis en hadde hørt lengre intervaller kan godt være mulig. Prøv selv da vel!? Som jeg har skrevet tidligere i tråden oppfattet jeg ikke det korte intervallet som et problem.

Som Snickers påpeker, så er det ikke sikkert at en dobbel ABX test faktisk kan avsløre forskjellene mellom kabler. Enhver person kan klekke ut ideer til hvordan avsløre forskjellene, så hvorfor ikke.

Soedal hadde med seg en Behringer romkorreksjon som vi fikk prøvd ut. Denne var det lett å sammenlikne korrigert signal og ukorrigert signal med. Der var det ingen tvil! Hvis jeg skulle velge mellom en kabel til 20K og en romkorreksjonsenhet til 4-5K, så er jeg ikke i tvil om hva som gjør mest for anlegget mitt, men det er en annen diskusjon. Dessuten er romkorreksjon tabu! ;)

At noen synes det er synd at jeg gir meg er hyggelig, men entusiasmen for teknikken bak god lydgjengivelse har gitt seg, men jeg er fortsatt like avhengig av god lyd når jeg lytter. :)

Hvis noen trenger et par musikerører til for eksempel et blindtestforsøk ved en senere anledning så er det bare å poste på PM. Jeg har nok ikke uvanlig god hørsel, men jeg har lært meg å utnytte den jeg har godt.

realist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    292
    Jeg hoppet fra taket på huset mitt her om dagen og bommet på bakken, så jeg fløy faktisk i løse lufta i over et minutt! Naboen filmet det, men jeg gidder ikke vise dere ;D
    Jeg ble også filmet i en lignende setting, kan bare ikke finne opptaket..... av alle bedrag er vel selvbedraget det minst ille, det er jo bare en selv som blir rammet.... ;)

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Dette var en spennende tråd! Honnør til Trompetnerd for godt utført forsøk.

Jeg betviler ikke test-resultatene, men vil allikevel argumentere for at kabler er et viktig ledd i kjeden. jeg har ingen teknisk kunnskap, og argumenterer ut fra lytter-opplevelser.

I går byttet jeg fra en rimelig Wireworld kabel (Equinox) til Wireworld Gold mellom CD-spiller og forsterker. Ettersom den uinspilte kabelen fikk spilt noen timer, ble resultatet flere detaljer, varme i lydbildet og mer kropp. Bassen er litt mer pløsete enn på Equinox, men det er jeg sikker på at vil forsvinne etter hvert.

Tidligere har jeg byttet mellom ulike kabel-merker og fått enda større forskjeller i lydbildet. Det virker som hver kabelprodusent har sin egen lyd-filosofi. Lignende historier er det mange av. Det er vel derfor det er et marked for de urasjonelt dyre kablene der ute. Det f eks påfallende at så mange er enige om at Nordost sine billigste kabler er slanke i bassen.

Jeg tror kunsten er å finne frem til et kabel-merke som passer egne preferanser og matching av anlegget. Her gjelder det å ikke gå seg vill i woodoo forklaringer og tro at dyrest nødvendigvis er best.

Når det er sagt, har jeg fått de største lydforbedringene ved bytte av elektronikk og høyttalere. Kabler er bare fin-tuning.

Jeg betviler som sagt ikke test-resultatet. Kanskje er også Claes Ohlson-kabelen en god match i anlegget til Trompetnerd. Jeg har bare en innvendig mot testen: Det er svært vanskelig å bedømme en forskjell etter å ha spilt i 20 sekunder. Resultatet blir da forvirring og at man leter etter forskjeller på feil sted. Forskjellene som kan bety mye for lytteropplevelsen i lengden åpenbarer seg ofte ikke før man slapper av og lar seg henfalle til musikken. Jeg har brukt raske AB-tester i butikker og hjemme flere ganger. Det har vært forvirrende og lite nyttig for meg, ihvertfall.

L

Lydtekniker

Gjest
    Det er svært vanskelig å bedømme en forskjell etter å ha spilt i 20 sekunder. Resultatet blir da forvirring og at man leter etter forskjeller på feil sted. Forskjellene som kan bety mye for lytteropplevelsen i lengden åpenbarer seg ofte ikke før man slapper av og lar seg henfalle til musikken. Jeg har brukt raske AB-tester i butikker og hjemme flere ganger. Det har vært forvirrende og lite nyttig for meg, ihvertfall.  
    Meget mulig at dette fungerer for deg, men som Knutinh har påpekt, har studier vist at flest mennesker i lyttepaneler klarte å identifisere to ulikt behandlede lydkutt fra hverandre når partiene som ble spilt var korte, og svitsjingen mellom de rask. Sånn fungerer det hvertfall for meg og - jeg trenger ikke høre mange sekundene, men jeg må helst ha tilnærmet umiddelbar svitsjing dersom jeg skal være mest mulig presis.

S

smil

Gjest
    Takk for at du inviterte oss til deg, Trompetnerd. Eg likte lyden frå ditt anlegg. Denne tråden får imponerande stor respons.

9 av 13 er ikkje på grensa, men 10 av 13 er på grensa (når kun 1 tek testen).
    Når derimot fleire tek testen (hos deg var det tross alt 3) så auker sannsynlegheita for at ein eller fleire personar oppnår eit resultat som tilsynelatande seier at personen høyrte forskjell sjølv om personen ikkje gjorde det. Sannsynlegheita for at ein eller fleire personar (av 3 testpersonar) skal få 9 eller fleire rette sjølv om personane ikkje høyrer forskjell er på heile 35%.
    Hadde bare 1 person teke testen så er sannsynlegheita for at denne personen skal få 9 eller fleire rette gitt at personen ikkje høyrte forskjell på 13.35%. Dette er fortsatt ein for stor sannsynlegheit til å seia at det tyder på at personen faktisk høyrte forskjell.

Fush

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.01.2006
    Antall liker
    1
    I går byttet jeg fra en rimelig Wireworld kabel (Equinox) til Wireworld Gold mellom CD-spiller og forsterker. Ettersom den uinspilte kabelen fikk spilt noen timer, ble resultatet flere detaljer, varme i lydbildet og mer kropp. Bassen er litt mer pløsete enn på Equinox, men det er jeg sikker på at vil forsvinne etter hvert.
    Hvordan vet du at disse forskjellene skyldes kablenes egenskaper? Det kan være helt andre faktorer som forårsaker de opplevde forskjellene. Uten en kontrollert test som Trompetnerd & co har gjennomført er det ingen måte å avgjøre det på.

K

knutinh

Gjest
    Er uenig i dette med at en høyttaler bør kunne gå langt ned i bassen for å spille bra! Dersom basselementene slipper å spille de dypeste sub-frekvenser blir den som regel bedre høyere i frekvens
    Floyd Toole kunne vise en positiv korrelasjon mellom nedre -3dB og -10dB punkt i dobbeltblind lyttetest, og av de to var det -10dB punktet som hadde størst betydning for lytternes bedømning.

Hans forskning var utgangspunktet for Canadas høyttalerindustri, bl.a. Mirage og PSB såvidt jeg vet.

Floyd Toole er kanskje den største enkelt-personen innen forskning på subjektiv oppfatning av hifi-komponenter. Såvidt jeg husker var han opprinnelig matematiker eller statistiker.

mvh
    Knut

K

knutinh

Gjest
    Soedal hadde med seg en Behringer romkorreksjon som vi fikk prøvd ut. Denne var det lett å sammenlikne korrigert signal og ukorrigert signal med. Der var det ingen tvil! Hvis jeg skulle velge mellom en kabel til 20K og en romkorreksjonsenhet til 4-5K, så er jeg ikke i tvil om hva som gjør mest for anlegget mitt, men det er en annen diskusjon. Dessuten er romkorreksjon tabu! ;)
    Dette er et veldig godt poeng. Vi kommer aldri til å bevise generelt at kabler er uten betydning. Jeg tror ikke at vi noensinne vil bevise at de har noen betydning heller. Og det er helt sikkert at vi aldri blir enige.

Men det finnes jo komponenter som helt klart har stor betydning, alle er enige. Hvorfor bruker ikke folk mer tid på å velge, betale og diskutere rundt de?

-k

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Meget mulig at dette fungerer for deg, men som Knutinh har påpekt, har studier vist at flest mennesker i lyttepaneler klarte å identifisere to ulikt behandlede lydkutt fra hverandre når partiene som ble spilt var korte, og svitsjingen mellom de rask. Sånn fungerer det hvertfall for meg og - jeg trenger ikke høre mange sekundene, men jeg må helst ha tilnærmet umiddelbar svitsjing dersom jeg skal være mest mulig presis.
    Jeg kjenner ikke til den testen. Det er godt mulig at folk er forskjellige med hensyn til dette. Hvis forskjellen er betydelig, bør man selvsagt høre den med en gang. Hvis forskjellen er mindre markant, merker jeg dem best over tid. kanskje spiller jeg en kjent sang og legger merke til at det er en akustisk gitar langt bak i lydbildet, som jeg ikke har lagt merke til før... Korte sekvenser kan føre til at man leter etter forskjeller på feil sted, tror jeg.

K

knutinh

Gjest
    Jeg kjenner ikke til den testen. Det er godt mulig at folk er forskjellige med hensyn til dette. Hvis forskjellen er betydelig, bør man selvsagt høre den med en gang. Hvis forskjellen er mindre markant, merker jeg dem best over tid. kanskje spiller jeg en kjent sang og legger merke til at det er en akustisk gitar langt bak i lydbildet, som jeg ikke har lagt merke til før... Korte sekvenser kan føre til at man leter etter forskjeller på feil sted, tror jeg.
    Men har du "testet" deg selv med blindtester? Et fellestrekk ved mange av dem som aldri har prøvd blindtester er at de kritiserer blindtester for å bruke for korte snutter.

De som driver med blindtester foretrekker korte snutter fordi null-resultat er fryktelig kjedelig...

-k

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Men har du "testet" deg selv med blindtester? Et fellestrekk ved mange av dem som aldri har prøvd blindtester er at de kritiserer blindtester for å bruke for korte snutter.

De som driver med blindtester foretrekker korte snutter fordi null-resultat er fryktelig kjedelig...

-k
    Nei, jeg har nok ikke det. Det burde jeg selvsagt gjøre. Men jeg har lyttet etter forskjeller sammen med min ganske uintresserte samboer. Uten å fortelle henne hva jeg hører, spør jeg henne hva hun hører. Vi hører de samme forskjellene. Jeg har lært meg å stole på ørene etterhvert. Uten at jeg kan si det sikkert, tror jeg ikke at jeg blir påvirket av forventninger i spesielt stor grad. Jeg solgte akkurat 2 stk Jorma strømkabler fordi de ikke forbedret lyden hjemme hos meg. Dette er vel stikk i strid med hva kabel-subjektivister ville mene?

K

knutinh

Gjest
    Nei, jeg har nok ikke det. Det burde jeg selvsagt gjøre. Men jeg har lyttet etter forskjeller sammen med min ganske uintresserte samboer. Uten å fortelle henne hva jeg hører, spør jeg henne hva hun hører. Vi hører de samme forskjellene. Jeg har lært meg å stole på ørene etterhvert. Uten at jeg kan si det sikkert, tror jeg ikke at jeg blir påvirket av forventninger i spesielt stor grad. Jeg solgte akkurat 2 stk Jorma strømkabler fordi de ikke forbedret lyden hjemme hos meg. Dette er vel stikk i strid med hva kabel-subjektivister ville mene?
    Ikke nødvendigvis. Poenget er at ikke-blind testing innfører en rekke påvirkninger som vi ikke har kontroll over. Det er ikke slik at man nødvendigvis blir positiv til alt.

Jeg forstår ikke hvordan du kan lese denne testrapporten med mennesker som tror på kabel-forskjeller, som forventer å høre forskjeller, og som likevel ikke greier å skille en kabel til 50,- fra en til 20.000 uten å stille spørsmålstegn ved egen evne til å gjøre det samme?

-k

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Selvsagt stiller jeg meg det spørsmålet. Kanskje jeg må gå den tunge veien med langtids blindtest for å bli sikker. Prisforskjellen på de to kablene er uansett så stor at investeringen bare kunne vært forsvart om forskjellen var betydelig og umiddelbar.

K

knutinh

Gjest
    Er det da egentlig noen grunn til å ikke gjøre en systematisk blindtest?
    Jeg tror at tilværelsen til audiofile og bransjen (som du vel representerer, snickers?) ville blitt radikalt forandret dersom alle deltok i systematiske og omfattende blindtester. Jeg spår at enigheten ville bli stor om at høyttalere og rom er signifikant, forsterker noe mindre signifikant, og det meste andre irrelevant.

Pengene ville blitt brukt på akustisk forbedring av rom, elektronisk rom-korreksjon, høyttalere/plassering, og rimelige, fornuftige forsterkere. High end ville dødd ut etter at ingen av oss hørte forskjell på Mark Levinson CD-spiller og andre CD-spillere.

Jeg tror kanskje vi ikke er klar for den bråvåkningen enda.

-k

L

Lydtekniker

Gjest
    Når man skal ta en forskjell på et orginalspor og en manipulasjon, så er kvaliteten på brenningen av orginalen et poeng. (om man da mener at det kan være forskjeller her) En "dårlig" brenning vil gjøre forskjellen til de andre sporene mindre...

Uten å hevde at dette er tilfelle i nevnte eksempel. Men jeg ser på en blindtest av brent vs original CD som like aktuell som kabelblindtester.
    Det er utført:

http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...1;action=display;num=1131043603;start=203#203

Edit: må bare påpeke at denne ble brent som yellow book.

bruce

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.10.2005
    Antall liker
    0
    Jeg tror at tilværelsen til audiofile og bransjen (som du vel representerer, snickers?) ville blitt radikalt forandret dersom alle deltok i systematiske og omfattende blindtester. Jeg spår at enigheten ville bli stor om at høyttalere og rom er signifikant, forsterker noe mindre signifikant, og det meste andre irrelevant.

-k
    Så svart hvitt er det ikke. Vi er vel ikke tilbake til 1982, da CD ble lansert som den perfekte lydgjengiver, en bit er en bit osv? For å dokumentere noe sånt, må vi vel ha både bind for øyne og ørepropper? ;)

N

nb

Gjest
    Ingen andre enn markedsføringsavdelingene har vel noensinne påstått at CDen var perfekt. F.eks. var det allerede tidlig på 80-tallet utviklet metoder for å sanntidsmåle jitter.

K

knutinh

Gjest
    Så svart hvitt er det ikke. Vi er vel ikke tilbake til 1982, da CD ble lansert som den perfekte lydgjengiver, en bit er en bit osv? For å dokumentere noe sånt, må vi vel ha både bind for øyne og ørepropper?  ;)
    De første CD-spillerne var vel 14 bits, CD-produksjoner var preget av lydteknikere som "kompenserte" for diskant-tap etc. Mye har skjedd siden da.

Men ingen greide i Ivars blindtest å skille ut signalet som hadde gått gjennom A/D i et hovedkort til 300,-

Til sammenligning er det forholdsvis greit å få signifikante responser på blindtesting av høyttalere.

-k

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår ikke hvordan du kan lese denne testrapporten med mennesker som tror på kabel-forskjeller, som forventer å høre forskjeller, og som likevel ikke greier å skille en kabel til 50,- fra en til 20.000 uten å stille spørsmålstegn ved egen evne til å gjøre det samme?

-k
    Hei!
    Slik du fremstiller dette, så vil (muligens) mange lese det som at når det ikke er (hørbar) forskjell mellom en til 50 og en til 20k, så må vel alle "skjønne" at det ikke KAN være hørbare forskjeller på kabler med tilnærmet lik pris (høy eller lav)
    Jeg har (egentlig) her ht.kabler i tankene, f.eks. ekkjkabel til 20.- for meteren opp mot Flatline (min) til ca. 200.- (og da ferdig terminert)
    Det er tydligvis stadig nødvendig (for mange her) å komme tilbake til
    at de fleste som (mener/tror) at det er forskjeller, IKKE nødvendigvis påstår/mener at det er relatert til pris og pris alene.

Mvh.KW

Vedlegg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Jeg er litt forundret over hvor lite folk egentlig interesserer seg for testmetidikker og hva man kan få til med disse.

Det interessante må være å finne ut hva som må til for at man skal klare å høre forskjell.
    Jeg ble med på en målesessjon i går sammen med TheStig. Det ble målt opp et sted i lytterommet der frekvensresponsen ble best. Det første vi fant ut var at det er en sammenheng mellom målinger og lytteinntrykk.

Vi skulle finne hvor i rommet det var mest refleksjoner. De fant vi. Under en blindtest, ved å sette opp og fjerne en stoffpute på refleksjonspukntet, var det så vidt merkbar forskjell med og uten demping av refleksjonspunktet, mens det på målingene gjorde store utslag med og uten demping.

Akkurat denne testen var på grensen til hva jeg kunne høre forskjell på, der dempingen av refleksjonspunktet ble fjernet mens jeg hørte musikken, og lukkede øyne. Jeg hørte "noe" og åpnet øynene, og fikk bekreftet av theStig at det var i samme øyeblikk han fjernet dempingen.

Dette er tweak av refleksjoner som gir store utslag på målingene, det var vel 2 - 3dB forskjell på relativt tidlige refleksjoner - 4ms tror jeg det var - men var bare så vidt hørbare for meg.

Det mest interessante var første lytteinntrykk av anlegget hos verten. Jeg satt meg ned og lyttet. Et meget bredt lydbilde, gikk nesten rundt meg, og det stod høyttalere over alt - men det var bare fronthøyttalerne som var koblet til. Jeg syns det var noe rart med lyden - noe måtte være feil. Så jeg sjekket om kablingene var riktige på forsterker og høyttaler, og alt stemte.
    Så kommer theStig og lytter. Han kan bekrefte det samme som meg, samt mistanken om at dette spilte i motfase. Så vi byttet + og - på den ene forsterkeren - jadda gitt, her ble det bedre fokus og alt falt på plass.

Det viste seg i ettertid at det var feilkoblet balanserte tilkoblinger, og dette har eieren levd med i lang tid uten å være klar over det.

Lytterommet har skråtak på begge sider, og eieren fortalte meg at ved plassering av høyttalerne i lengderetning, så forsvant bassen helt, mens plassering i bredderetning var det bass, men litt fjern. Vi hadde jo sjekket at kablene var riktige, og konkluderte med at det måtte være refleksjoner og utslokking. FEIL - det har hele tiden vært motfase på den ene høyttaleren.

Dette er et godt eksempel på hva man hører ut i fra forventninger, selv om vi hele tiden var enige om at noe har vært feil, men forklart det med feil plassering av høyttalerne, når den viktigste årsaken til feilene var en uviss motfase på den ene høyttaleren.

Dette er en erfaring det er nesten til å rødme av, men så feil kan man ta

At vi lar oss lure av det vi ser, "vet" og forventer er det ingen tvil om i alle fall.

Så hva som må til for å klare å høre forskjell, enten det gjelder kabler, forsterkere etc., avhenger av hvordan ens eget hode tolker og forventer like mye (Eller mer enn) som selve det fysiste oppsettet.

Vidar

K

knutinh

Gjest
    Hei!
    Slik du fremstiller dette, så vil (muligens) mange lese det som at når det ikke er (hørbar) forskjell mellom en til 50 og en til 20k, så må vel alle "skjønne" at det ikke KAN være hørbare forskjeller på kabler med tilnærmet lik pris (høy eller lav)
    Jeg har (egentlig) her ht.kabler i tankene, f.eks. ekkjkabel til 20.- for meteren opp mot Flatline  (min) til ca. 200.- (og da ferdig terminert)
    Det  er tydligvis stadig nødvendig (for mange her) å komme tilbake til
    at de fleste som (mener/tror) at det er forskjeller, IKKE nødvendigvis  påstår/mener at det er relatert til pris og pris alene.

Mvh.KW
    1. Blindtester kan bevise forekomsten av hørbare forskjeller, men ikke bevise at slike forskjeller ikke eksisterer

2. Pris fremsettes jevnlig i diskusjoner rundt kabler som en relevant parameter. "Selvsagt er kabel xyz verdt sine 20.000,- ellers ville jo ingen kjøpre den" eller "Du bør kjøpe kabler som er verdt 10% av anleggets totalkostnad."

Ivar har vel gått igjennom kabler for hifibruk og funnet at det ikke er noen korrelasjon mellom elektriske egenskaper og pris. Denne testen indikerer sammen med en rekke andre at det ikke er noen beviselig korrelasjon mellom pris og hørbar kvalitet. Ellers er det vel enighet om at det er lett å designe kabler med gode elektriske spesifikasjoner hvis man skal forholde seg til kjent fysikk.

3. Alle har "sin" favorittkabel, og vil innvende mot slike tester at siden "verden beste kabel" ikke er med så er testen uinteressant.

Jeg hverken kan eller bør fortelle andre hva de skal mene eller kjøpe. Jeg mener at denne testen føyer seg fint inn med hva elektronikk-folk, akustikere og de som jobber med persepsjon har sagt hele tiden. At hifi-folk ikke er enige er ikke noe nytt, og endrer seg vel heller ikke av denne testen.

Men jeg synes det er viktig at denne informasjonen finnes tilgjengelig, også for andre enn vitenskapsfolk slik at nybegynnere i hobbyen kan få ta en selvstendig vurdering av hva som teller. For Lyd og Bilde glossy bladene bidrar ikke til å formidle slik informasjon. De er avhengig av irrasjonelle kjøpere og sleske kabelprodusenter for å overleve, og anmelder da også shakti-steiner og grønn tusj med sprudlende superlativer.

mvh
    Knut

michell

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.09.2005
    Antall liker
    554
    At vi lar oss lure av det vi ser, "vet" og forventer er det ingen tvil om i alle fall.

Så hva som må til for å klare å høre forskjell, enten det gjelder kabler, forsterkere etc., avhenger av hvordan ens eget hode tolker og forventer like mye (Eller mer enn) som selve det fysiste oppsettet.
    Dette mener jeg er en god beskrivelse av mekanismene som gjelder for lytteopplevelse. Endringer i 2-3dB-klassen er faktisk ofte vanskelige å høre. Jeg la nettopp ut en tråd med link til OSS 3D. Med denne kan en prøve seg fram med marginale frekvensendringer f.eks. Videre er det mulig der å kjøre ene kanalen i motfase. Det er rimelig lett å høre og hos meg forsvinner all bass om høyttalerne koples i motfase.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Prisforskjellen på de to kablene er uansett så stor at investeringen bare kunne vært forsvart om forskjellen var betydelig og umiddelbar.
    Totalt uenig!
    Jeg mener tydelig å høre forskjell på kabler ved lyttetester, men det viktigste for meg er hvis jeg låner bort den gode kabelen som jeg har funnet fram til og som gir så mye lytteglede i anlegget mitt så forsvinner gradvis lyttegleden. Merker ubevisst at jeg spiller mindre på anlegget. Dette er opplevd flere ganger og det gjør at jeg betaler det jeg må for å få denne opplevelsen, selv om det bare er en kabel som gjør dette. Dette er det viktigste for meg og jeg vet ikke hvordan dette kan komme fram i blindtester. Andre yngre lyttere med bedre ører enn meg merker det kanskje bedre på andre måter?

Vedlegg

KW

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    390
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Jeg ble med på en målesessjon i går sammen med TheStig. Det ble målt opp et sted i lytterommet der frekvensresponsen ble best. Det første vi fant ut var at det er en sammenheng mellom målinger og lytteinntrykk.

Vi skulle finne hvor i rommet det var mest refleksjoner. De fant vi. Under en blindtest, ved å sette opp og fjerne en stoffpute på refleksjonspukntet, var det så vidt merkbar forskjell med og uten demping av refleksjonspunktet, mens det på målingene gjorde store utslag med og uten demping.

Akkurat denne testen var på grensen til hva jeg kunne høre forskjell på, der dempingen av refleksjonspunktet ble fjernet mens jeg hørte musikken, og lukkede øyne. Jeg hørte "noe" og åpnet øynene, og fikk bekreftet av theStig at det var i samme øyeblikk han fjernet dempingen.

Dette er tweak av refleksjoner som gir store utslag på målingene, det var vel 2 - 3dB forskjell på relativt tidlige refleksjoner - 4ms tror jeg det var - men var bare så vidt hørbare for meg.

Det mest interessante var første lytteinntrykk av anlegget hos verten. Jeg satt meg ned og lyttet. Et meget bredt lydbilde, gikk nesten rundt meg, og det stod høyttalere over alt - men det var bare fronthøyttalerne som var koblet til. Jeg syns det var noe rart med lyden - noe måtte være feil. Så jeg sjekket om kablingene var riktige på forsterker og høyttaler, og alt stemte.
    Så kommer theStig og lytter. Han kan bekrefte det samme som meg, samt mistanken om at dette spilte i motfase. Så vi byttet + og - på den ene forsterkeren - jadda gitt, her ble det bedre fokus og alt falt på plass.

Det viste seg i ettertid at det var feilkoblet balanserte tilkoblinger, og dette har eieren levd med i lang tid uten å være klar over det.

Lytterommet har skråtak på begge sider, og eieren fortalte meg at ved plassering av høyttalerne i lengderetning, så forsvant bassen helt, mens plassering i bredderetning var det bass, men litt fjern. Vi hadde jo sjekket at kablene var riktige, og konkluderte med at det måtte være refleksjoner og utslokking. FEIL - det har hele tiden vært motfase på den ene høyttaleren.

Dette er et godt eksempel på hva man hører ut i fra forventninger, selv om vi hele tiden var enige om at noe har vært feil, men forklart det med feil plassering av høyttalerne, når den viktigste årsaken til feilene var en uviss motfase på den ene høyttaleren.

Dette er en erfaring det er nesten til å rødme av, men så feil kan man ta

Vidar

Hei!
    Dette er et innlegg som jeg blir "glad" av å lese.
    Først (og fremst) p.g.a. åpenheten og ærligheten, og forsåvidt også hvor lett det er å ikke høre forskjell/feil , gjerne fordi en ikke helt tenker over det fordi en tror at alt er i orden.
    Jeg vil her trekke inn eksemplet med eieren av Avalon ht. (fra "duellen" DP/CJ i Horten for et par år siden.
    Jeg følte at "noen" gjorde et forsøk på å "latterliggjøre vedkommende som ikke hadde hørt at det var noe fundamentalt galt med HT.
    Dersom alle tenker etter, så har vel ganske mange av oss opplevd lignende ting, som en ofte ikke merker før andre som kommer innom bemerker at det muligens er noe galt.
    Dersom en har (brukbart til veldig godt) utstyr, så vil eventuelle feil av "eier" og som kanskje også kommer gradvis (noen ganger) ikke alltid være "lett" og oppdage (mener nå jeg).
    En kamerat av meg fikk for et år eller to siden hjem noen nye høyttalere og vi var flere samlet for en lytt.
    Jeg for min del syntes at det manglet noe nede i lavfrekvensene som ga et lydbilde jeg ikke syntes noe særlig om.
    Jeg vet også at vi kan ha (og har) forskjellige meninger/preferanser og smak på hva/hvordan det skal lyde.
    Det var et bra anlegg og jeg turde ikke si ifra at jeg ikke helt likte det.
    Det gjorde likevel en av de andre og det viste seg at den ikke var riktig "tunet" der nede.
    For min egen del så hadde jeg Duelund ht. på lån på nyåret og jeg syntes det låt ganske så bra, men det var det mange andre ved en senere lyttekveld som langt fra var enige i.
    Konklusjonen var at dette måtte dreie seg om en dårlig match (Duelund/ mitt anlegg/rom).
    Senere har flere av de samme også jeg hørt de samme hos Topline og dette var bedre.
    Jeg skjønte ikke helt hva dette eventuelt skulle bero på.
    Nå etter at jeg har modifisert mine Bel Canto og vet at den ikke var i orden (til å spille på sitt beste, flere av kondisene var i svært dårlig forfatning/hadde kokt), så vet jeg (antar i hvert fall ;) ) at dette var årsaken til ikke særlig god lyd hjemme med Duelund.
    (Til Snickersis og LowQ, de var ganske så sikkert heller ikke det når dere besøkte meg for dette var på den samme tiden i tilfelle dere (med rette antageligvis) kanskje ikke syntes dette var noe særlig ::)
    Det var vel kraften p.g.a. nevnte feil som gjorde sitt til at jeg måtte spille forholdsvis høyt (for å få ønsket (bass)tyngde) som forårsaket at gutta i OAS syntes det lød "spisst og slitsomt) på Duelundlytten.
    Jeg har når jeg tenker meg om i etterkant stusset over at jeg måtte vri opp volumet for å få fylde og volum, nå er det nok mer krefter og fyllde enn det var, men jeg klarte ikke dengang å skjønne at det var noe feil med forstrekeren (den spilte jo ::) )

Dette kan jo være noe å tenke på for de som opplever for tynn/spiss lyd, at problemet kan være av en slik art også.

Jeg ble jo i utgangspunktet positivt påvirket av Duelund ht. for min egen del bl.a. p.g.a. mer liv i diskanten (enn jeg var vant med) samt god definisjon på bassen (dog dårligere fylde), skulle vært morsomt og hørt den nå.

Hva lærer vi av dette?
    Forhåpentligvis at det er fort gjort å ikke høre feil, at det er menneskelig å gjøre feil, at det kan vi (sikkert) alle gjøre og ikke minst la være å latterliggjøre de som ikke (med en gang) oppfatter slikt.

Til slutt et lite tips om å gjøre noe som antagelig mange ser på som snakeoil, avmagnetisering (bare le det er lov det) enten i form av en av de cdene som gir denne muligheten (Densen De magic) alt. den som er innebygget i Powerplant og andre lignende "produkter" som gjør det samme.
    Den (lyden) som "forverres" gjør det over tid og er svært lite merkbart, mens det som skjer etter behandling i noen tilfeller (kanskje avhengig av komponenter og tidsperspektiv) kan være ganske tydelig.
    Det er mulig at det å slå av (alle) komponentene gjør noe av samme nytten? (vet ikke), men for de som har de på over lang tid, så har det imo. noe for seg.
    Takker for dette innlegget LOwQ/ The Stig og kanskje andre kan komme med sine "innrømmelser" å være like ærlige, så kanskje det kan være litt av hvert å lære (dette er konstuktivt).
    Problemet er vel at en del er lite glade/interesserte i å innrømme slikt, men det er da langt i fra farlig :D
    Sannheten er alltid positiv (sa Gorbatsjov ;)
    Mvh.KW

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Hei Knutinh. Har hentet noen snutter du har skrevet. Disse blindtestene/forskningen du refererer til under er dette tilgjerngelig stoff? Kunne vært artig å studere litt det som er gjort. Virker som det er gjort masse blindtester tdligere?

Sitater:
    Det har vært arrangert blindtester med hørbare forskjeller (f.eks +3dB) hvor man har "målt" hvilken klipplengde som gir størst sannsynlighet for at panelet svarer rett. Av denne forskningen har man funnet at svært korte kutt er best for blindtester.

Hagto

Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Antall liker
    519
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    33
    Kan nevne at jeg underviser i matematikk, fysikk, kjemi og naturfag i videregående skole. Har tidligere kjørt lyttetest med to forskjellige kabler for en skoleklasse som var helt uvitende når det gjaldt hifi. En dyr kabel fra MIT til ca.10000kr og en billig lakriskabel. Lånt utstyr fra Maxwell hifi. Flertallet mente å høre mer bass i den dyre kabelen.

I kunnskapsløftet som kommer til høsten blir det obligatorisk med et emne i naturfag som kalles "forskerspiren". Dette skal gjennomsyre hele naturfaget. Her skal det framsettes teorier og hypoteser som skal testes ut. Den naturvitenskapelige tenkemåte skal vektlegges sterkere enn tidligere samt at faget forhåpentlig skal gjøres mer spennende for elevene. Kanskje det kan gi rom for et par blindtester, men det blir i såfall på utrente, men ihvertfall unge og friske ører. Vi får se hva vi kan få til.

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
    Kan nevne at jeg underviser i matematikk, fysikk, kjemi og naturfag i videregående skole. Har tidligere kjørt lyttetest med to forskjellige kabler for en skoleklasse som var helt uvitende når det gjaldt hifi. En dyr kabel fra MIT til ca.10000kr og en billig lakriskabel. Lånt utstyr fra Maxwell hifi. Flertallet mente å høre mer bass i den dyre kabelen.

I kunnskapsløftet som kommer til høsten blir det obligatorisk med et emne i naturfag som kalles "forskerspiren". Dette skal gjennomsyre hele naturfaget. Her skal det framsettes teorier og hypoteser som skal testes ut. Den naturvitenskapelige tenkemåte skal vektlegges sterkere enn tidligere samt at faget forhåpentlig skal gjøres mer spennende for elevene. Kanskje det kan gi rom for et par blindtester, men det blir i såfall på utrente, men ihvertfall unge og friske ører. Vi får se hva vi kan få til.
    Så kult!

Nettopp slike ting som kan løfte realfagene fra triste teoretiske "bokfag" til ting som får elevene opp av stolen og interessert.

Jo mer kritisk til etablert viten jo bedre.

-k

Brianh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    1
    Innteresant tråd selv om ikke resultatet akkurat får meg til å endre standpunkt. Men hvorfor må det gjøres så vanskelig ? Hvorfor ikke bare ha et testpanel bestående av tre personer og en testleder. Testleder setter i kabel A og spiller fks tre låter. Etterpå svitsjer han til kabel B og spiller låtene en gang til. Testpanelet vet selvfølgelig ikke hvilke kabel som er A og B. Når begge kablene er avspilt så er det bare for testleder å spørre. Hvem kabel spilte best, A eller B ?

Så kan man jo se hvor mange av testdeltakerene som synes Chlaes Olson kabelen var best.

Bør ikke gjøres vanskeligere enn det
    Mvh
    Brian

K

knutinh

Gjest
    Innteresant tråd selv om ikke resultatet akkurat får meg til å endre standpunkt. Men hvorfor må det gjøres så vanskelig ? Hvorfor ikke bare ha et testpanel bestående av tre personer og en testleder. Testleder setter i kabel A og spiller fks tre låter. Etterpå svitsjer han til kabel B og spiller låtene en gang til. Testpanelet vet selvfølgelig ikke hvilke kabel som er A og B. Når begge kablene er avspilt så er det bare for testleder å spørre. Hvem kabel spilte best, A eller B ?

Så kan man jo se hvor mange av testdeltakerene som synes Chlaes Olson kabelen var best.
    På hvilken måte mener du at ditt forslag er bedre enn det oppsettet somer benyttet, og hva får deg til å tro at de kan foretrekke Clas Olson når de ikke en gang greier å høre forskjell?

mvh
    Knut

Brianh

Bransjeaktør
    Ble medlem
    09.02.2005
    Antall liker
    37
    Torget vurderinger
    1
    På hvilken måte mener du at ditt forslag er bedre enn det oppsettet somer benyttet, og hva får deg til å tro at de kan foretrekke Clas Olson når de ikke en gang greier å høre forskjell?

mvh
    Knut
    Fordi en ABX test går ut på å igjenkjenne en kabel. Mens her får du et konkret spørsmål. HVEM av disse kablene foretrekker du. Burde jo vært noe for kabelprodusentene dette. La de kjøre en slik test på Horten messa i år. Billig lakrislisse imot Valhalla. Premie..du får den kablen du velger i testen.

Kunne fort blitt dyrt for produsenten men.... ;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Veldig bra trompet!

Her er det bare aa innse at kabeltilhengerne har faatt seg et skudd for baugen.

Skal ikke skrive saa mye, men synes et poeng er oversett. Trompetnerd hoerte selv disse forskjellene naar han lyttet blindt (var det ikke slik?). Altsaa - naar man lytter blindt, saa velger man hvilken kabel man tror man lytter paa, og da kommer godfoelelsen hvis man tror man lytter til den dyre og den uteblir hvis man tror man lytter til den billigste.

Og for de som mener de kan lett hoerer forskjell paa kabler saa er vel hansken naa kastet. Her vanker det mye heder, aere og loenn i himmelen for de som kan dokumentere dette!

Mvh
    OMF

L

Lydtekniker

Gjest
    Og for de som mener de kan lett hoerer forskjell paa kabler saa er vel hansken naa kastet. Her vanker det mye heder, aere og loenn i himmelen for de som kan dokumentere dette!
    ....og jamfør JR Educational Foundation, 1 million US-dollar.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn