Jeg ble med på en målesessjon i går sammen med TheStig. Det ble målt opp et sted i lytterommet der frekvensresponsen ble best. Det første vi fant ut var at det er en sammenheng mellom målinger og lytteinntrykk.
Vi skulle finne hvor i rommet det var mest refleksjoner. De fant vi. Under en blindtest, ved å sette opp og fjerne en stoffpute på refleksjonspukntet, var det så vidt merkbar forskjell med og uten demping av refleksjonspunktet, mens det på målingene gjorde store utslag med og uten demping.
Akkurat denne testen var på grensen til hva jeg kunne høre forskjell på, der dempingen av refleksjonspunktet ble fjernet mens jeg hørte musikken, og lukkede øyne. Jeg hørte "noe" og åpnet øynene, og fikk bekreftet av theStig at det var i samme øyeblikk han fjernet dempingen.
Dette er tweak av refleksjoner som gir store utslag på målingene, det var vel 2 - 3dB forskjell på relativt tidlige refleksjoner - 4ms tror jeg det var - men var bare så vidt hørbare for meg.
Det mest interessante var første lytteinntrykk av anlegget hos verten. Jeg satt meg ned og lyttet. Et meget bredt lydbilde, gikk nesten rundt meg, og det stod høyttalere over alt - men det var bare fronthøyttalerne som var koblet til. Jeg syns det var noe rart med lyden - noe måtte være feil. Så jeg sjekket om kablingene var riktige på forsterker og høyttaler, og alt stemte.
Så kommer theStig og lytter. Han kan bekrefte det samme som meg, samt mistanken om at dette spilte i motfase. Så vi byttet + og - på den ene forsterkeren - jadda gitt, her ble det bedre fokus og alt falt på plass.
Det viste seg i ettertid at det var feilkoblet balanserte tilkoblinger, og dette har eieren levd med i lang tid uten å være klar over det.
Lytterommet har skråtak på begge sider, og eieren fortalte meg at ved plassering av høyttalerne i lengderetning, så forsvant bassen helt, mens plassering i bredderetning var det bass, men litt fjern. Vi hadde jo sjekket at kablene var riktige, og konkluderte med at det måtte være refleksjoner og utslokking. FEIL - det har hele tiden vært motfase på den ene høyttaleren.
Dette er et godt eksempel på hva man hører ut i fra forventninger, selv om vi hele tiden var enige om at noe har vært feil, men forklart det med feil plassering av høyttalerne, når den viktigste årsaken til feilene var en uviss motfase på den ene høyttaleren.
Dette er en erfaring det er nesten til å rødme av, men så feil kan man ta
At vi lar oss lure av det vi ser, "vet" og forventer er det ingen tvil om i alle fall.
Så hva som må til for å klare å høre forskjell, enten det gjelder kabler, forsterkere etc., avhenger av hvordan ens eget hode tolker og forventer like mye (Eller mer enn) som selve det fysiste oppsettet.
Vidar
Hei!
Dette er et innlegg som jeg blir "glad" av å lese.
Først (og fremst) p.g.a. åpenheten og ærligheten, og forsåvidt også hvor lett det er å ikke høre forskjell/feil , gjerne fordi en ikke helt tenker over det fordi en tror at alt er i orden.
Jeg vil her trekke inn eksemplet med eieren av Avalon ht. (fra "duellen" DP/CJ i Horten for et par år siden.
Jeg følte at "noen" gjorde et forsøk på å "latterliggjøre vedkommende som ikke hadde hørt at det var noe fundamentalt galt med HT.
Dersom alle tenker etter, så har vel ganske mange av oss opplevd lignende ting, som en ofte ikke merker før andre som kommer innom bemerker at det muligens er noe galt.
Dersom en har (brukbart til veldig godt) utstyr, så vil eventuelle feil av "eier" og som kanskje også kommer gradvis (noen ganger) ikke alltid være "lett" og oppdage (mener nå jeg).
En kamerat av meg fikk for et år eller to siden hjem noen nye høyttalere og vi var flere samlet for en lytt.
Jeg for min del syntes at det manglet noe nede i lavfrekvensene som ga et lydbilde jeg ikke syntes noe særlig om.
Jeg vet også at vi kan ha (og har) forskjellige meninger/preferanser og smak på hva/hvordan det skal lyde.
Det var et bra anlegg og jeg turde ikke si ifra at jeg ikke helt likte det.
Det gjorde likevel en av de andre og det viste seg at den ikke var riktig "tunet" der nede.
For min egen del så hadde jeg Duelund ht. på lån på nyåret og jeg syntes det låt ganske så bra, men det var det mange andre ved en senere lyttekveld som langt fra var enige i.
Konklusjonen var at dette måtte dreie seg om en dårlig match (Duelund/ mitt anlegg/rom).
Senere har flere av de samme også jeg hørt de samme hos Topline og dette var bedre.
Jeg skjønte ikke helt hva dette eventuelt skulle bero på.
Nå etter at jeg har modifisert mine Bel Canto og vet at den ikke var i orden (til å spille på sitt beste, flere av kondisene var i svært dårlig forfatning/hadde kokt), så vet jeg (antar i hvert fall
) at dette var årsaken til ikke særlig god lyd hjemme med Duelund.
(Til Snickersis og LowQ, de var ganske så sikkert heller ikke det når dere besøkte meg for dette var på den samme tiden i tilfelle dere (med rette antageligvis) kanskje ikke syntes dette var noe særlig :
Det var vel kraften p.g.a. nevnte feil som gjorde sitt til at jeg måtte spille forholdsvis høyt (for å få ønsket (bass)tyngde) som forårsaket at gutta i OAS syntes det lød "spisst og slitsomt) på Duelundlytten.
Jeg har når jeg tenker meg om i etterkant stusset over at jeg måtte vri opp volumet for å få fylde og volum, nå er det nok mer krefter og fyllde enn det var, men jeg klarte ikke dengang å skjønne at det var noe feil med forstrekeren (den spilte jo :
)
Dette kan jo være noe å tenke på for de som opplever for tynn/spiss lyd, at problemet kan være av en slik art også.
Jeg ble jo i utgangspunktet positivt påvirket av Duelund ht. for min egen del bl.a. p.g.a. mer liv i diskanten (enn jeg var vant med) samt god definisjon på bassen (dog dårligere fylde), skulle vært morsomt og hørt den nå.
Hva lærer vi av dette?
Forhåpentligvis at det er fort gjort å ikke høre feil, at det er menneskelig å gjøre feil, at det kan vi (sikkert) alle gjøre og ikke minst la være å latterliggjøre de som ikke (med en gang) oppfatter slikt.
Til slutt et lite tips om å gjøre noe som antagelig mange ser på som snakeoil, avmagnetisering (bare le det er lov det) enten i form av en av de cdene som gir denne muligheten (Densen De magic) alt. den som er innebygget i Powerplant og andre lignende "produkter" som gjør det samme.
Den (lyden) som "forverres" gjør det over tid og er svært lite merkbart, mens det som skjer etter behandling i noen tilfeller (kanskje avhengig av komponenter og tidsperspektiv) kan være ganske tydelig.
Det er mulig at det å slå av (alle) komponentene gjør noe av samme nytten? (vet ikke), men for de som har de på over lang tid, så har det imo. noe for seg.
Takker for dette innlegget LOwQ/ The Stig og kanskje andre kan komme med sine "innrømmelser" å være like ærlige, så kanskje det kan være litt av hvert å lære (dette er konstuktivt).
Problemet er vel at en del er lite glade/interesserte i å innrømme slikt, men det er da langt i fra farlig
Sannheten er alltid positiv (sa Gorbatsjov
Mvh.KW