Livet er for kort til å bekymre seg over de små tingene! Et vellykket tweak som demping av eventuelle og relativt kraftige vibrasjoner kan ha mye for seg, men hvorfor skal vi hi-fi folk alltid trekke det så langt? - Med så solid byggekvalitet (massive materialer, godt skrudd sammen) og sunn konstruksjon (innkapslede trafoer, print opphengt i gummi etc.) som DP har, er det liten grunn til å være redd for vibrasjoner.
Kjøp billige føtter eller lag noen selv. I en gammel tråd her var det et klokt hode som sa at dersom dempedingsen du setter under forsterkeren eller høyttalernes ben gir etter en millomter eller to så er jobben godt utført. Altså: Det er vel bare sunt bondevett å ikke plassere forsterkeren et sted hvor den blir utstatt for sterke vibrasjoner, magnetfelter eller sterk utstrålt høyfrekvent støy. Sleng tre gummidingser under føttene, og slapp av med musikken. Litt forebygging og høyden noen hundrelapper gjør 97 prosent av teoretisk nytte (nei, jeg har ikke regnet på det!), de tre restrerende prosentene vil hi-fi bransjen mer enn gjerne flå dere for opp til titusener for å bøte på...
For å underbygge denne påstanden har jeg lyst til å fortelle om erfaringer gjort av selveste Maestro Leif. På nittitallet var han (og ikke minst Tor Forsman) kreativt, respektløst og kunnskapsbasert - svært opptatt av tweaking. Mange her husker det nok. Man selger dog ikke elektronikk som "trenger" tweaking, så han gikk vekk fra det. Senere har han gått over i en avslappet holdning til hele temaet. OG, han har rett: DP trenger det ikke. Jeg hørte på anlegget hans to ganger rett før han flyttet nordover, og jeg tror jeg aldri noen sinne har hørt maken til avslappet og samtidig dynamisk gjengivelse. Detaljert og samtidig varm. Kjempestram og samtidig kjempepunch i bassen. Nøytral og samtidig musikalsk. Det oppstiktsvekkende her er at anlegget til Leif er nesten fritt for dingser og dyre kabler. Rett på trehyller eller gulvet og standard "Silspeak" industrikabel. Jeg foretrekker faktisk på mange måter lyden til Leif fremfor Knut Vadseths. (Knut er også avslappet mht dingser, bortsett fra kabler) Selv hos perfeksjonistiske Pedal finner du ikke annet enn standard DP-kabler, og han har alltid noe av det råeste av klarhet og detaljering rundt omkiring (har dog ikke hørt det nye oppsettet hans).
Hvis noen lurer på hva mesteren selv bruker for tiden, så er det to A1, aktivt delefilter, den dyreste forforsterkeren, den gamle og gode DACen og det gamle hjemmelagde BASE-drivverket. Høyttalerne er Baby Respons, delt ved 100 eller 150Hz til dedikerte prototype basskasser fra samme produsent.
Ha en god DP-dag!