DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Nei, i realiteten mye mer enn oppgitt effekt. I hine hårde dager var høy effekt automatisk betraktet som skarp PA-lyd, så derfor ville ikke Leif oppgi hvor kraftig den egentlig var. Utgangspunktet for 6.5-konstruksjonen var egentlig en 1000-watt forsterker. Kanskje i 4 ohm..
    Har hørt det samme... Leif tok bare en antall watt som var "innafor".. blir den "benka" vil nok langt større tall komme.
    Hadde 6.5 i eie i ca 13år. Ordet jerngreb brukes alt for ofte i hifi tabloider, men her snakker vi ekte jerngrep....
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Stemmer, det Kaap. Leif sa dette rett ut ved flere anledninger. Det er ikke uten grunn at Pedal og flere andre har brukt den som bassforsterker. Leif anbefalte det til de som ville ta den helt ut med biamping og aktivt i de grummeste oppsettene.
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Vet ikke om jeg har postet det før, men hvis du har muligheten - gi din DP forsterker egen kurs fra sikringsskapet (les hele anlegget). En oppgradering bedre enn de fleste.😀👍
    Dette er jeg enig i. Vi la opp egen separat kurs (16A) med skjermet strømkabel (Furutech FP-S55N) og som ble avsluttet med en skjermet strømkontakt til lyd-anlegget i sommer. Mye større klarhet i lydbildet og bedre romlig presisjon av artister og instrumenter i lydbildet. Så kan absoulutt anbefales :)
     
    Sist redigert:

    oddp

    Medlem
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    5
    Antall liker
    1
    Hei.
    Har hørt litt Dynamic Precision, så når det dukket opp et forsterkersett i nærheten, kjøpte jeg det.

    Legger ved bilder. Noen som har litt info om hva jeg har kjøpt?

    Har lest på dpguiden, og der finner jeg ut at forforsterkeren er en CA1 MK2. ?

    Effektforterkeren er merket med PA250H, men fronten ligner ikke bildene på dpguiden.

    På forhånd takk.

    Mvh.


    processed-9264bd2a-ca1c-4ddc-a9f5-c1f32ae286e1_RMx1bG2I.jpeg
    processed-b550bc68-08a4-41a5-8850-04d478e5d503_Kvlgu2Wv.jpeg
     

    Musico

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.06.2022
    Innlegg
    80
    Antall liker
    345
    Sted
    Trondheim
    Hei.
    Har hørt litt Dynamic Precision, så når det dukket opp et forsterkersett i nærheten, kjøpte jeg det.

    Legger ved bilder. Noen som har litt info om hva jeg har kjøpt?

    Har lest på dpguiden, og der finner jeg ut at forforsterkeren er en CA1 MK2. ?

    Effektforterkeren er merket med PA250H, men fronten ligner ikke bildene på dpguiden.

    På forhånd takk.

    Mvh.


    Vis vedlegget 869422 Vis vedlegget 869423
    Screenshot_20221118_193327_com.android.chrome.jpg
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    Det er nok bare DPguiden som har feil bilde. Bildet som er brukt på DPGuiden er nok det samme som PA400H.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    FYI:
    www.dpguiden.no er nede for telling. Det er av teknisk art..... Sitter å venter på support... tar tid :/

    update 1
    Ser ut som jeg må restore hele oppsettet, dvs alle tilpassningene jeg hadde laget forsvinner. Er jeg heldig er alt innhold "på plass", slik at infomasjonen er tilgjengelig.. så får utseende opparbeides på nytt.

    update 2
    Nå er kl midt på natta... Har fått opp admin bildet, men ting er rimelig fubar. Får se om jeg finner ut av noe i morgen.
     
    Sist redigert:

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Forforsterker tips

    Så forleden et par av første generasjon DP forforsterkere til salgs. Kjente ikke til de men det som trigget interessen var innebygget RIIA. Skulle sjekke på DPguiden, men fikk ikke tilgang og vipps så var disse også solgt.
    Har en BCP 7.0 men kunne tenke meg å prøve en aktiv også med innebygget RIIA, og da er vel disse gamle eneste mulighet fra DP? Noen som vil dele erfaringer med disse.
    Alternativt en annen forforsterker av den moderne varianten gjerne med fjernkontroll og RIIA (ikke nødvendigvis DP (uffda :) ), har lyst å prøve ut noe, ikke noe dyrt. Kanskje noen har erfaringer med potensielle kandidater:
    Effektrinnet er en 6.4
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.447
    Antall liker
    2.632
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Forforsterker tips

    Så forleden et par av første generasjon DP forforsterkere til salgs. Kjente ikke til de men det som trigget interessen var innebygget RIIA. Skulle sjekke på DPguiden, men fikk ikke tilgang og vipps så var disse også solgt.
    Har en BCP 7.0 men kunne tenke meg å prøve en aktiv også med innebygget RIIA, og da er vel disse gamle eneste mulighet fra DP? Noen som vil dele erfaringer med disse.
    Alternativt en annen forforsterker av den moderne varianten gjerne med fjernkontroll og RIIA (ikke nødvendigvis DP (uffda :) ), har lyst å prøve ut noe, ikke noe dyrt. Kanskje noen har erfaringer med potensielle kandidater:
    Effektrinnet er en 6.4
    Hei teafortwo
    Leit å høre at du missa ut på et bruktkjøp, men du må ha vært uheldig ift "fikk ikke tilgang til dpguiden".. da den 28/11 var første gang på 15 år den var nede.. og den var nede ca 1/2 døgn... #uflaks.

    BCP7.0 er nøytral preamp, men passiv og uten riaa.
    De gamle CA1 og aktive preampene har en god riaa... flere på HFS bruker slike som riaa alene. Ulempen med disse er at om riaa trinnet "dauer", kan det ikke fixes.
    Hvis en DPR 2.0/2.2/2.3 er uttafor rekkevidde, finnes det helt sikkert gode riaa trinn på markedet.. ikke mange som er balanserte, men de finnes.. PS: du kan prøve å være aktiv part, dvs istede for å sitte å håpe å finne en DPR påFinn/HFS og være førstemann på'n.. legg ut en ønskes kjøpt.. det gjorde jeg.. Det funka.. :)

    mvh Kai
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Takk for tips. Joda noen ganger kan det være max uflaks, men fikk tilgang når jeg prøvde noen dager senere :)
    Jeg er strengt tatt mest interessert i en forforsterker med innebygget RIIA. Trenger ikke være DP (fy og fy) men hører gjerne hvis noen har erafring med slike alternativer.
     

    arild

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Innlegg
    913
    Antall liker
    532
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    7
    Det ligg nett no ein DP 6.4 på Finn.no til kr 15’k. Berre nevner det… 😊

    Edit: Solgt! 👍🏻😊

    Mvh Arild 😊
     
    Sist redigert:

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    Det var i sommer Leif E døde? Nå har vi også mistet Per Abrahamsen. To nestorer innen norsk hifi og forsterkerteknologi falt fra i samme kalenderår...

    Har Abrahamsen dac, DP600 og 7.0 pre som erstattet EC1MC (brukte denne fortsatt som RIAA trinn lenge).
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Har også EC1MC fortsatt. Veldig god RIAA det også. Nå bruker jeg DPR 2.3:) Skal bytte om på plassering av denne og DP DAC 8.0, slik at jeg får kortere kabler til platespiller'n
    Snakket litt med Per Abrahamsen på en messe i Trondheim ei tid tilbake. Han var ikke så nøye med dempingen av rommet hvor han spillte .Jeg tar heller en øl på byen;) EMC1 UP spiller veldig fint sammen med DP 8.0 DAC. Veldig god Norsk combo med AES digital kabel.
    Ser at alle DP produktene går fort på brukten. Det er heller ikke så rart. Den andre DP A1 jeg kjøpte brukt, gikk på dagen.
     
    Sist redigert:

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    808
    Antall liker
    428
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Forforsterker tips

    Så forleden et par av første generasjon DP forforsterkere til salgs. Kjente ikke til de men det som trigget interessen var innebygget RIIA. Skulle sjekke på DPguiden, men fikk ikke tilgang og vipps så var disse også solgt.
    Har en BCP 7.0 men kunne tenke meg å prøve en aktiv også med innebygget RIIA, og da er vel disse gamle eneste mulighet fra DP? Noen som vil dele erfaringer med disse.
    Alternativt en annen forforsterker av den moderne varianten gjerne med fjernkontroll og RIIA (ikke nødvendigvis DP (uffda :) ), har lyst å prøve ut noe, ikke noe dyrt. Kanskje noen har erfaringer med potensielle kandidater:
    Effektrinnet er en 6.4
    Hei!
    Kjøpte en brukt CA1, aktiv pre på 90-tallet, og er det noe jeg angrer på, så er det at jeg solgte den. Sendte den til Leif for full gjennomgang (bare for å være sikker ;-) ) Kanonbra RIIA. Hadde etter noen år 2 Audio Research pre på prøve under denne perioden, de ble glatt sendt i retur, ingen match for CA1. Solgte den da jeg gikk over til Cary rørpreamp, men som sagt, jeg angrer. Det er virkelig en kjempebra pre. Kan anbefales.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @teafortwo - Har en CA1E som jeg har hatt siden den var ny. Den er fortsatt like fin med minimalt med bruksmerker.

    Ble bygget om med XLR opsjon ut og til CD av Leif. En meget god pre som har det meste. RIAA delen kan lastes med løse motstander for å få optimal last på enhver pickup. RIAA signalet kan hentes direkte fra Tape Out. Da unngås volumkontrollen.

    Det er mange som er i markedet for denne ikoniske preen. Mitt råd er å ikke hoppe på det første og beste, men vente på et pent eksemplar som ikke er modifisert av andre enn Leif. Ser at det ligger et eksemplar med uoriginal av/på knapp den er tilnærmet verdiløs i mine øyne.

    Ifølge Leif var utgaven med utvendig power (CA1E) bedre enn utgaven med innvendig (CA1). Om noen har sammenlignet hadde det vært morsomt å høre her i tråden.

    En liten detalj til slutt. CA1 må stå påslått i 3 minutter før den kan benyttes.Da kommer et lite klikk og forforsterkeren er good to go. Dette er sikkerhetsforanstaltning for å hindre DC på utgangen.
     
    Sist redigert:

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.171
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    11
    Svaret er nei, ikke helt, men selvstudie kan utføres her dpguiden.no og ved å bla i denne tråd.
    Har lest en del på nevnte sider ja, men ikke fått bekreftet eller avkreftet ryktet om at det kun er modellbetegnelsen som ble endret.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Har lest en del på nevnte sider ja, men ikke fått bekreftet eller avkreftet ryktet om at det kun er modellbetegnelsen som ble endret.
    Om du ser på datablad og manual på dpguiden.no ser du at det er ulikheter i tekniske spesifikasjoner.
    Ikke identiske, men neppe helt ulike heller.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    Om du ser på datablad og manual på dpguiden.no ser du at det er ulikheter i tekniske spesifikasjoner.
    Ikke identiske, men neppe helt ulike heller.
    Takk Holmium. Det var dit jeg ville med henvisningen til dpguiden.no
    "Huslyden" er i behold fra modell til modell, og små "betoninger" av deler av frekvensbåndet glattes ut etter hvert som utviklingen går.
    Litt firkantet sagt, men for og illustrere forskjell for modell til modell. Eksempelvis opplever jeg at DP 6.4 spiller litt mer "rocka", enn en A1s.
    Jeg mener å huske at det er fordi førstnevnte har en ørliten "betoning" rundt 4 og 1,5 khz, noe sistnevnte ikke har.
    Korrigering forventes...
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Istedet for å kaste en dpa6.4 som ikke gikk an å fikse, så har jeg laget en A1s av den.
    Alt er nytt, det eneste som er gjenbrukt er chassi, trafoer, nettfilter og front kort.
    En artig jobb, men ekstremt mye arbeid. Utgangskortene er mye større og kommer helt ut i ytterkantene på kjøleribbene. Må være bra nøyaktig når nye hull borres i kjøleribbene.

    Vanlig 6.4 til venstre. A1s til høyre.
    20221220_212711.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    Smått utrolig at det går an å bygge om den gamle lille kjempen til en A1s.
    Det gir håp om gjenbruk, samt at det for mitt vedkommende er tøft at under panseret på den gamle "no nonsense" sleden kan bygges opp et nytt rasedyr.
    Rett og slett en naturlig evolusjon av innmat fra sånn ca.6.12 til A1s i tilnærmet samme chassie.
    Kanskje ikke helt hifi politisk korrekt, men man sparer ikke så rent få kroner på gjenbruk av chassiet.

    Så må det ei glemmes at den som sitter og bygger om og reparerer vårt kjære DP-utstyr har langt over gjennomsnittet innsikt, trening og forstand på hvordan utbedre DP-forsterkere. Ditt pågangsmot og standhaftighet RJEL mhp å teste ut absolutt ALLE muligheter for å finne ut hvorfor ting har gått i stykker i en forsterker, og hva som trengs for å få den opp å gå igjen er få forunt. Jeg trenger kanskje ikke å si at jeg er imponert?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Det er meget mulig. Hva er forskjellen på 6.4 og P versjonen hvis man ser bort fra messingplater og sånt dill ?
    Men nu er det dyr versjonen med ombygd 5.52 hovedkort :)
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    653
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    Det er meget mulig. Hva er forskjellen på 6.4 og P versjonen hvis man ser bort fra messingplater og sånt dill ?
    Men nu er det dyr versjonen med ombygd 5.52 hovedkort :)
    Lurer på om jeg leste en gang at 6.4p ikke hadde like bra matching av komponenter. (transistorer osv.)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.426
    Antall liker
    12.997
    Det er meget mulig. Hva er forskjellen på 6.4 og P versjonen hvis man ser bort fra messingplater og sånt dill ?
    Men nu er det dyr versjonen med ombygd 5.52 hovedkort :)
    JØSS, er ikke det "nye 5.52 HP" hybrid hovedkortet i DPA 6.4P større.
    For meg ser det ut som om hovedkortet til A1s er ennå et knepp større.
    Ikke det at det betyr så forferdelig mye, siden det nå en gang er hva hovedkortet er laget av og hvilke komponenter som settes på som er utslagsgivende for lydgjengivelsen. Det å bygge et slik hovedkort er MYE jobb vet jeg, og det å bygge om et gammelt hovedkort til en forsterker som opererte med noen dusin mosfet transistorer til å drifte 12 bipolare transistorer er neppe rett frem.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.156
    Antall liker
    2.104
    Leif sa at han ga de mest kostbare forsterkerne førsterett på nye komponenter, hvis det var noen.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Det er meget mulig. Hva er forskjellen på 6.4 og P versjonen hvis man ser bort fra messingplater og sånt dill ?
    Men nu er det dyr versjonen med ombygd 5.52 hovedkort :)
    Jeg hadde vel håpet du kunne sagt noe om forskjellene fra 6.1 og opp til A1s. Jeg sitter vel med inntrykk at forskjellene på 250 watterne er små, men jeg sitter ikke å skrur på disse eller har skjema.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Jeg hadde vel håpet du kunne sagt noe om forskjellene fra 6.1 og opp til A1s. Jeg sitter vel med inntrykk at forskjellene på 250 watterne er små, men jeg sitter ikke å skrur på disse eller har skjema.
    Det kan jeg gjøre. Men ikke nu. Kan ta det i romjula. Det kommer til å bli en lang teknisk stil...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Hehe ingen avhandling nødvendig, men i grove trekk hadde vært interessant.

    Alle var vel rimelig generiske og modulbaserte med samme printkort. 2 ganger 800VA trafoer, relativt like inngangskort, utgangskortene skilte vel på antall og type transistor som ble montert på dem? 140 watterne ble det bare montert 40uF (4stk) Nippon per side, 250 watterne hadde 80uF (8stk)?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn