Heldiggris! Det morsomme med A5 (og A1, for den saks skyld) er at de marginaliserer stående bølger i bassen i små rom og/eller vanskelige rom. Dette var et stort løft i forhold til den MosFet bestykkede (he-he) 5.52HP i min gamle kjellerstue. Det høres rart ut, men stående bølger får høyttaleren til å "løpe løpsk" ved den frekvens hvor den "ser" en stående bølge. En slags "akustisk kortslutningen" som skaper en ditto returstrøm til effekttrinnet. Og det er her at de Bipolare DP-modellene* langt bedre klarer å levere varene uanfektet videre.tand skrev:A5 og oppgradering
Er det noen der ute som har prøvd siste oppgradering av A5 - til EBW(er det siste oppgradering heter?) Pedal kanskje?
Har hatt Gradient Revolutin mk2 i 5 år og oppgraderte til 801 D, noe som ga et tildels stort løft... ikke noe galt om Gradient, men de matcher ikke toppen til 801, eller bassen for den saks skyld...
Det virker som A5 passer godt til 801D, med bl.a stor kontroll over basselementet. Var usikker på dette var riktig ht for meg på 25 kvadrat, men all skepsisme til skam. Det fungerer over all forventning. Problemet er at man kan spille så forbasket høyt før lyttertrettheten kommer, tenke da spesielt på viktigheten av å holde et godt forhold til de nærmeste naboer
Når det er sagt så har jeg aldri savnet egentlig kraft eller kontroll i referanseoppsettet til Knut Vadset, da han drev sine 801D med én A1s. Skjønt han ble jo litt grønn da han hørte hva et utlånseksemplar av A5 gjorde med samme høyttalere.
------------
Mht. siste oppgradering av A5 så tror jeg det største løftet kommer med de helt nye super-op-ampene. Vi skrev litt om de i en annen tråd på Hifi Generelt for en stund siden. Her er det bare å stille seg i servicekøen på Skedsmo. (Meg først!) Blir spennende å høre, ja. Forhåpentligvis en gang før jul for mitt vedkommende. OMF har gjort det allerede på 2 av sine A1s. Kanskje han kan berette?
*Håper alle nå ser at jeg her i denne VENNEtråden for DP altså snakker om mine erfaringer fra egne DP trinn. (Jeezes - noen må ha det inn med teskje).