Z
Zomby_Woof
Gjest
Jøss! Artig å se hvor mye luft det er i A1S i forhold til min 6.4P. Dette må jo være seviceteknikerens våte drøm i forhold. Modulært og ryddig. Min er et skjærereir i forhold.
Dobbel grøss!!!EiK skrev:Såvidt jeg har skjønt så jobbes det med et nytt design for DP-line som passer mer inn i produktlinjen til EC. Kommer sort med acryl ? Grøss....
Vanskelig spm: Hvordan står A1s i forhold til 5.52'n du hadde før.. kanskje litt vanskelig å svare på siden du har hatt Karan'n i mellomtiden...EiK skrev:Har forresten til lån helt siste utgaven av A1s EBW med nye opamper og alt. Den er ikke blitt spilt på i mange måneder, og må nok også spilles litt inn etter oppgradering. Men første inntrykke er at A1s nå har mer guts ved siden av å være super opløst.
IMHO: MosFet suger på alle punkter i forhold til Bipolare transistorer. En ny A1b er etter mitt skjønn bedre enn en 5.52. Åpnere og mer gjennomsiktig oppover i mellomtone/diskant, tightere kjappere og tørrere bass. 5.52 har mer papirwatt og power, men dette kommer ikke lyden til gode fordi MosFet har mindre kontroll ved dynamisk last og med høyttalere med ujevn fase/impedansforløp. Jeg vil si at anno 2008, så er 5.52 avhengig av en utpreget lettdrevet høyttaler for virkelig å skinne.OMF skrev:Jeg har aldri hørt 5.52, men skal man synse litt fra hva jeg har lest/fanget opp. Så er det først og fremst effekt og den enorme overfloden av krefter som kjennetegner den. Det er jo en MOSFET forsterker (A1 er BJT) noe som også gjør at den skal ha en noe varmere/softere gjengivelse, mens A1 og de nye trolig vil være noe "klarere"/mer oppløste.
-Greed is good! ;DFritt etter hukommelsen etter en samtale med Leif for et par år siden så mente vel han at A1 var en bedre forsterker, og at 5.52HP kun var "bedre" hvis man trengte ekstremt med krefter....., men så har man jo A5 da...som det finnes en håndfull lykkelige eiere av....er vel 5 stk...hvor enkelte har vært grådige og karret til seg 2 stk... ;D ;D ;D
Trist og trist, Fru Blom. Jeg tror kompaniskapet med EC har mer upside enn downside. Det som VAR tullete, var å skrive ELECTROCOMPANIET på fronten under DP logoen. Det må være enten eller. Tror ikke vi trenger bekymre oss for akryl og gull. Blir nok noe mer moderne og kraftfullt.Ellers synes jeg det er trist, og jeg tror kanskje det er et markedsføringsmessig bomskudd, at EC nå visker ut "DP" branden. Det eneste positive som kan komme ut av dette er jo at de muligens kan bruke sitt etablerte merkenavn til å få sendt en DP til test i en anerkjent utenlandsk magasin....
Jeg er redd dette kan ta lengre tid enn annonsert. Bare 9 uker igjen av Q4...Så forresten på nettsidenen at en CD spiller fra DP er rett rundt hjørnet....
Interessant!Duelund_Support skrev:Jeg har lige fået mosfetbestykkede monotrin og går aldrig tilbage til bipolare. Mosfet er bedre på ALLE punkter incl. bunden. Mere kraft, punch og fashed.
Så.., DP har ikke pust..?Hugh skrev:Det å si at mosfet suger i forhold til bipolare er bare rør. Hvor har du det fra? En god Mosfet som f.eks 5.52 eller Pass Labs X350 er etter min mening overlegen de store bipolare trinn jeg har eid. Problemet med DP er dessuten at de ikke har pust. A1 er elendig på 4 ohm last, det samme gjelder de store gamle beist som f.eks 6.52 . Jeg har både hatt A1 og 6.52 i lang tid. Begge var også skjemt av during fra trafo. DP lager bra saker, men ikke eksepsjonelt bra saker. Dyrt i forhold til kvalitet er det også.
Det tror jeg gerne men der skal jo ikke meget til for at slå ICE af pinden.Cobra2 skrev:Både PA1 og 6,4 "flyttet" Apogee Duetta med mer bunndrag enn ICE-power
Arne K
Hyssssssj. Nå må vi ikke vekke det sovende trollet.;DDuelund_Support skrev:Det tror jeg gerne men der skal jo ikke meget til for at slå ICE af pinden.Cobra2 skrev:Både PA1 og 6,4 "flyttet" Apogee Duetta med mer bunndrag enn ICE-power
Arne K
Tør jeg spørre om det sitter en spole på utgangen på din MosFet forsterker? :Har lige haft adskillige gæster som alle ville have tilsvarende forstærkere som mine mosfetbaserede. Det mest imponerende er kontrollen i basen dog uden at mangle saft og kraft. Jeg har haft de samme fordomme med mosfet. Nu er de væk som dug for solen.
Er ikke enig med Leif Ernsten på A1s er bedre enn 5.52HP. Har i to forskjellige anlegg hørt 2xA1 mot 5.52, og begge gangene har 5.52 kommet best ut. Det skal nevnes at den ene gangen var med standard A1, mens den andre gangen var det først generasjons A1s.kaap skrev:Dobbel grøss!!!EiK skrev:Såvidt jeg har skjønt så jobbes det med et nytt design for DP-line som passer mer inn i produktlinjen til EC. Kommer sort med acryl ? Grøss....
Vanskelig spm: Hvordan står A1s i forhold til 5.52'n du hadde før.. kanskje litt vanskelig å svare på siden du har hatt Karan'n i mellomtiden...EiK skrev:Har forresten til lån helt siste utgaven av A1s EBW med nye opamper og alt. Den er ikke blitt spilt på i mange måneder, og må nok også spilles litt inn etter oppgradering. Men første inntrykke er at A1s nå har mer guts ved siden av å være super opløst.
mvh
Helt riktig, pedal
Jeg måtte over på bipolar for å få en forsterker som kunne drive Ultima Den kommer ned mot 2ohm i bass-området, og dette slet faktisk 5.52HP veldig med. Jeg tror det var mosfet transistorenes som var årsaken til dette. Det var ihvertfall ikke for liten strømforsyningen. Prøvde jo din A5 som ga et helt annet driv i musikken, og som ikke hadde problem med å drive høyttaleren. Det samme er forholdet med Karan med sine Sanken bilpolare transistorer. Så jeg er enig i dine vurderinger når det gjelder mosfet kontra bilpolar.
Solgte forøvrig 5.52HP til en kamerat som har en mer lettdreven høyttaler (Are Moe Symbiose), og her sprudlet virkelig forsterkeren fra først stund. Han hadde plan på å oppgradere til A5, men er så fornøyd med den litt varme rør-aktige lyden at har utsatt/skrinlagt (?) dette.
Hei, interessant å lese dine erfaringer med ulike DPer. Ser ut til at du har prøvd mye fra den kanten, ja.Hugh skrev:DP 6.4 ble lånt. Neida, bare varsellamper og hard utrivelig lyd, samt utkonking ala Chord etter 1 time spilling uansett musikk hvis det ble spilt høyt og etter 1 sang med Frost .
Ser ut til at du nå kvitter deg med X350. Har du funnet et mer konevennlig alternativ som møter dine krav til lydkvalitet?Hugh skrev:Konklusjon for meg:
DP 6.52 og A1 er elendige i laster mellom 3 og 4 ohm. De er trege. Mye lytter hjelper ikke hvis det er tregt. Min Plinius 100W har langt bedre stamina enn A1 på 250W som, som sagt, ble presset bare du så på den. Chord 1200B hadde samme problem som A1. Gikk i sutremodus etter kort tid når det ble varmt. De blinket som julegate! 6.52 er på papiret et sveiseapparat, men den ble også langt mer presset i lyden ved høyt volum enn Pass Labs X350. Denne var og er totalt overlegen 6.52 og A1. Det er ingen tvil. Oppløsning, hurtighet, alt er bedre. Den er også helt stille.
Skal man først velge seg noe annet enn Dynamic Precision, så er Pass Labs X350 absolutt verdt å sjekke ut. I likhet med DP så er det rikelig med transistorer og ingen kondensator i signalveien (DC-koblet). Forvrengningen er lav i forhold til andre kraftige transistortrinn, dog et stykke igjen før den matcher en DP A1. Nelson Pass har valgt å avskjære høyfrekvensen. X350 er nede -4dB ved 100kHz. Det er nok klokt mht til å skåne MosFetene mot høyttalere med vanskelig kapasitiv last. På dette punktet er store MosFet forsterkere som en tungvektsbokser med glasskjeve. Jeg har også eksperimentert med spole på utgangen, og det hjalp betraktelig. Mine 5.52HP låt da mindre stresset/mer uanstrengt for hele frekvensområdet, med mer ro og kontroll i bassen. Dette merker man spesielt på høyttalere med foliespoler, slik som mine daværende modifiserte Magnepan 3.6, og for eksempel Dynabel Euphoria. Enkelte HT-konstruktører skyr foliespoler som pesten, nettopp fordi de stresser mange effekttrinn og dermed gir dårligere lydkvalitet, totalt sett. Selv om en foliespole (isolert sett) har bedre måledata enn en tradisjonell trådspole.Hugh skrev:Det å si at mosfet suger i forhold til bipolare er bare rør. Hvor har du det fra? En god Mosfet som f.eks 5.52 eller Pass Labs X350 er etter min mening overlegen de store bipolare trinn jeg har eid. Problemet med DP er dessuten at de ikke har pust. A1 er elendig på 4 ohm last, det samme gjelder de store gamle beist som f.eks 6.52 . Jeg har både hatt A1 og 6.52 i lang tid. Begge var også skjemt av during fra trafo. DP lager bra saker, men ikke eksepsjonelt bra saker. Dyrt i forhold til kvalitet er det også.
Harmløs morro, er vel ikke bare jeg som ler så øra flagrer?bambadoo skrev:Nå er ikke de siste innleggene særlig representative for tråden i sin helhet. Ser meg nødt til å kneble endel av innleggene som er kommet inn.
At noen kan være litt kritiske til produkter selv om det er i vennetråd avdelingen bør det være høyde for. Usakligheter, personkarakteristikker samt generell skittkasting tolereres ikke.
Ja, jeg er så enig med deg. Hans innspill ble da også mottatt høflig og saklig. Det fremgår av innleggene. (Nå ser jeg riktig nok at det har blitt "ryddet" litt ekstra siste halvtimen. Men den høflige tonen var så absolutt til stede).Vidar P skrev:Min mening om dette teller ikke forsåvidt, siden min DP-karriere er over forlengst; men jeg vil minne om at Hugh er en erfaren og klarsynt hifimann, og hans opplevelser er en som DP-venner burde heller ta til seg med forståelse og vennlighet, og ta til etterretning, heller enn å ta det som fiendtlig anti-dp'isme. Mannen har tross alt brukt mye penger på å kjøpe DP, og sånn sett er han ikke fiende av merket.
Gjentakelse av forrige avsnitt.I andre vennetråder diskuteres pro og kontra med produktene, og også hva de er egnet sammen med og hva de ikke trives sammen med. Det er det rom for i andre merketråder, og det er jeg glad for. Det var så langt jeg kan se hva Hugh gjorde; og det er ikke til DP-venners beste å lukke slusene for slik konstruktiv kritikk.
Det som jeg reagerer på er nettopp, som du skriver, mangel på saklighet og respektfullhet for andre.Iallefall; Hugh har presentert gyldige og egenopplevde poenger, og jeg synes det blir feil å "moderere" de bort. Man bør kunne delta i en vennetråd selv om man ikke ser utelukkende fordeler med produsentenes valg. Saklighet og respektfullhet for andre fordres selvsagt, som i alle andre tråder. Men Hugh redegjorde jo temmelig tydelig at dette var hans egne erfaringer i egen setting?