DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jøss! Artig å se hvor mye luft det er i A1S i forhold til min 6.4P. Dette må jo være seviceteknikerens våte drøm i forhold. Modulært og ryddig. Min er et skjærereir i forhold.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Da, det måtte vel komme en dag... ELLER MÅTTE DET DET?!



    Vet ikke om jeg syns den svære EC logen var noe vakker akkurat.. For min del føles det som om noen har montert et Opel emblem på en Austin Martin DB9.. IMO

    -Kai
     

    mwt

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2007
    Innlegg
    294
    Antall liker
    14
    Sted
    vestfold
    jeg har EC også, men dette her var ikke pent faktisk... :mad:

    takk for bildene omf -det "kompenserte" litt for de siste... :D hvor stor er trafon på den DP A1S? og regmer med at det er 2 stk, en lenger inn under deksel vel?
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    OMF: Er det nye poweret til pre'n DIY? Noe forbedring i forhold til orginalt?

    mvh Kai
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.117
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!

    Det nye poweret var DYI ja. Brommet fra originalpoweret ble uansett borte! ;D Synes vel å merke litt mer ro, men det var ikke stor forksjell - men det kostet ikke mye heller da....

    DP A1 har 2 x 800VA trafoer.

    Mvh
    OMF
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    718
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    Såvidt jeg har skjønt så jobbes det med et nytt design for DP-line som passer mer inn i produktlinjen til EC. Kommer sort med acryl ? Grøss.... :eek:

    Har forresten til lån helt siste utgaven av A1s EBW med nye opamper og alt. Den er ikke blitt spilt på i mange måneder, og må nok også spilles litt inn etter oppgradering. Men første inntrykke er at A1s nå har mer guts ved siden av å være super opløst.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    EiK skrev:
    Såvidt jeg har skjønt så jobbes det med et nytt design for DP-line som passer mer inn i produktlinjen til EC. Kommer sort med acryl ? Grøss.... :eek:
    Dobbel grøss!!!

    EiK skrev:
    Har forresten til lån helt siste utgaven av A1s EBW med nye opamper og alt. Den er ikke blitt spilt på i mange måneder, og må nok også spilles litt inn etter oppgradering. Men første inntrykke er at A1s nå har mer guts ved siden av å være super opløst.
    Vanskelig spm: Hvordan står A1s i forhold til 5.52'n du hadde før.. kanskje litt vanskelig å svare på siden du har hatt Karan'n i mellomtiden...

    mvh
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.117
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei!
    Har nettopp hatt alle mine 3 DP A1S EBW inne til oppgradering med de nye op-ampene.

    Det er klart at det er ikke dag/natt forskjeller før og etter denne oppgraderingen, men jeg synes likefullt at det blr litt mer finkornet, litt mer avslappet og lett gjengivelse.

    Jeg har aldri hørt 5.52, men skal man synse litt fra hva jeg har lest/fanget opp. Så er det først og fremst effekt og den enorme overfloden av krefter som kjennetegner den. Det er jo en MOSFET forsterker (A1 er BJT) noe som også gjør at den skal ha en noe varmere/softere gjengivelse, mens A1 og de nye trolig vil være noe "klarere"/mer oppløste.

    Savner også en test av DP A2 - gjerne sammenlignet med A1S....

    Fritt etter hukommelsen etter en samtale med Leif for et par år siden så mente vel han at A1 var en bedre forsterker, og at 5.52HP kun var "bedre" hvis man trengte ekstremt med krefter....., men så har man jo A5 da...som det finnes en håndfull lykkelige eiere av....er vel 5 stk...hvor enkelte har vært grådige og karret til seg 2 stk... ;D ;D ;D

    Ellers synes jeg det er trist, og jeg tror kanskje det er et markedsføringsmessig bomskudd, at EC nå visker ut "DP" branden. Det eneste positive som kan komme ut av dette er jo at de muligens kan bruke sitt etablerte merkenavn til å få sendt en DP til test i en anerkjent utenlandsk magasin....

    Så forresten på nettsidenen at en CD spiller fra DP er rett rundt hjørnet....

    Mvh
    OMF
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg synes EC-logoen er knallfin, og dp-logoen også. Den dobbeltnavnvarianten med dP mellom diodene, og Electrocompaniet under var fæl. Ellers tror jeg dette trekket er helt nødvendig forretningsmessig. EC er kjent i verden, DP knapt nok i Norge. Jeg tar gjerne svart, som jeg har sett på noen messebilder (Tyskland?)

    Akryl/gull og annen tyskerkitsch vil jeg ha meg frabedt!
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    3.981
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Jeg har aldri hørt 5.52, men skal man synse litt fra hva jeg har lest/fanget opp. Så er det først og fremst effekt og den enorme overfloden av krefter som kjennetegner den. Det er jo en MOSFET forsterker (A1 er BJT) noe som også gjør at den skal ha en noe varmere/softere gjengivelse, mens A1 og de nye trolig vil være noe "klarere"/mer oppløste.
    IMHO: MosFet suger på alle punkter i forhold til Bipolare transistorer. En ny A1b er etter mitt skjønn bedre enn en 5.52. Åpnere og mer gjennomsiktig oppover i mellomtone/diskant, tightere kjappere og tørrere bass. 5.52 har mer papirwatt og power, men dette kommer ikke lyden til gode fordi MosFet har mindre kontroll ved dynamisk last og med høyttalere med ujevn fase/impedansforløp. Jeg vil si at anno 2008, så er 5.52 avhengig av en utpreget lettdrevet høyttaler for virkelig å skinne. 

    EiK brukte sin 5.52 til å drive noen notorisk vanskelige høyttalere (Forsman Ultima). Hva valgte han å gå over til? En kraftig Bipolar forsterker. Han bommet litt på valg av produsent, men er nok snart tilbake i folden tenker jeg. He-he.

    En helt annen sak er at man kan foretrekke 5.52 på grunn av dens MosFet klang. (Musikksmak og systemmatching spiller selvsagt inn. Det blir litt "røraktig"). Det får så være. For min egen del så har jeg avskrevet MosFet pr 2008. -Dette som en kompromissløs vurdering med live-lyd som referanse. Men bevares, 5.52 er jo en knakende god forsterker, sammenlignet mot "det meste" av datidens konstruksjoner. Bruktprisen på disse gamle kjempene er etterhvert blitt hyggelige. 


    BTW: Jeg ser at ICE bruker MosFet, og jeg hører at de vitterlig har god basskontroll. Kanskje arbeidsbetingelsene for transistorene er annerledes her? Ikke vet jeg.


    Fritt etter hukommelsen etter en samtale med Leif for et par år siden så mente vel han at A1 var en bedre forsterker, og at 5.52HP kun var "bedre" hvis man trengte ekstremt med krefter....., men så har man jo A5 da...som det finnes en håndfull lykkelige eiere av....er vel 5 stk...hvor enkelte har vært grådige og karret til seg 2 stk... ;D ;D ;D
    -Greed is good! ;D

    Ellers synes jeg det er trist, og jeg tror kanskje det er et markedsføringsmessig bomskudd, at EC nå visker ut "DP" branden. Det eneste positive som kan komme ut av dette er jo at de muligens kan bruke sitt etablerte merkenavn til å få sendt en DP til test i en anerkjent utenlandsk magasin....
    Trist og trist, Fru Blom. Jeg tror kompaniskapet med EC har mer upside enn downside. Det som VAR tullete, var å skrive ELECTROCOMPANIET på fronten under DP logoen. Det må være enten eller. Tror ikke vi trenger bekymre oss for akryl og gull. Blir nok noe mer moderne og kraftfullt.

    Så forresten på nettsidenen at en CD spiller fra DP er rett rundt hjørnet....
    Jeg er redd dette kan ta lengre tid enn annonsert. Bare 9 uker igjen av Q4...
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Jeg har lige fået mosfetbestykkede monotrin og går aldrig tilbage til bipolare. Mosfet er bedre på ALLE punkter incl. bunden. Mere kraft, punch og fashed.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    3.981
    Torget vurderinger
    1
    Duelund_Support skrev:
    Jeg har lige fået mosfetbestykkede monotrin og går aldrig tilbage til bipolare. Mosfet er bedre på ALLE punkter incl. bunden. Mere kraft, punch og fashed.
    Interessant!

    Jeg liker at folk respekterer mine meninger og visa versa. (En regel som praktiseres svært forskjellig på internett forum). Jeg har begått den synd at jeg på bakgrunn av begrenset erfaring har trukket en generell konklusjon. (Også en gjennomgående tabbe her på Sentralen. He-he).

    -Min erfaring gjelder de her nevnte konstruksjoner. Samt noen enkeltstående andre MosFet forsterkere siste 28år. Jeg hadde da Hitachi MosFet poweramp allerede i 1980. Så det så. Kan hende finnes det andre kretsløpløsninger som bedre får fram kvaliteten i MosFet? Det kan godt være.

    Til lykke med dine nye monoblokker.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Jeg har tidligere oplevet fuldstændigt de samme indtryk som dig.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.117
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    En kjapp oppdatering om A2.....denne er det foreløpig ikke lagd noen av.....så da må vi nok vente litt på test....

    Mvh
    OMF
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Hugh skrev:
    Det å si at mosfet suger i forhold til bipolare er bare rør. Hvor har du det fra? En god Mosfet som f.eks 5.52 eller Pass Labs X350 er etter min mening overlegen de store bipolare trinn jeg har eid. Problemet med DP er dessuten at de ikke har pust. A1 er elendig på 4 ohm last, det samme gjelder de store gamle beist som f.eks 6.52 . Jeg har både hatt A1 og 6.52 i lang tid. Begge var også skjemt av during fra trafo. DP lager bra saker, men ikke eksepsjonelt bra saker. Dyrt i forhold til kvalitet er det også.
    Så.., DP har ikke pust..? :eek:

    Jeg vet ikke hva du sammenligner med, men det kunne jeg tenkt meg å fått greie på. Det må være noen helt eksepsjonelt, siden det kan få en DP til å låte flatt. Spesielt om det kanskje er vesentlig billigere i tillegg..?

    Sideblikk:
    I hine hårde dager, da jeg fikk min første DP (PA-250H), ble den belastet med hjemmesnekra høyttalere (Basert på SEAS Argon), samt sub-woofere basert på Vifas 12", og det var definitivt ingen pustevansker å spore, bortsett fra hos lytterne kanskje. ;D (Lasten ble forresten beregnet til ca 3,7 ohm.)
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.985
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Både PA1 og 6,4 "flyttet" Apogee Duetta med mer bunndrag enn ICE-power

    Arne K
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    3.981
    Torget vurderinger
    1
    -Pokker til fyr. Komme inn her i tråden til DP menigheten og banner i kirka. ;D

    Men Hugh har et poeng. Første generasjon A1 hadde et elektronisk kortslutningssikringsløp som, hvis brukt på høyttalere med meget lav impedans, slo inn litt tidligere enn beregnet og dermed begrenset strømtrekket. Dette ble nedjustert på senere versjoner. Gamle A1 som oppgraderes til A1s får dette etterjustert. Dermed trekker selv den minste, A1b, "hva som helst", som feks 7 stk Beyma 12" i hver kanal hjemme hos meg. (Eldre modeller har ikke dette kretsløpet, uten at jeg vet nøyaktig hvor tidsskillet går hen.

    Vi drøftet dette i fjor i DENNE TRÅDEN

    Forøvrig er Dynamic Precision blant de produsentene i verden som har flest effekttransistorer pr kanal i respektive watt-klasser. (til sammenligning så bruker Electrocompaniet omtrent bare halvparten så mange transistorer med tilsvarende effekt. Når enkelte sier at feks EC Nemo har "storslagen bass" så er det reelt sett fordi effekttrinnet mangler kontroll over de store basstransientene og dermed lager en subjektivt sett "større" basslyd). Dernest er DP blant de ytterst få som monterer alle transistorene i en massiv kobberblokk med utvendige kjøleribber for maksimal passiv kjøling. Det er svært få produsenter som løser de termiske utfordringene like mekanisk kompromissløst som DP. I stedet velger de færre transistorer pr kanal, som monteres innvendig (skjult) i kabinettet for å få et penere yttre. Disse store kjøleribbene er jo ikke pene, akkurat.
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Cobra2 skrev:
    Både PA1 og 6,4 "flyttet" Apogee Duetta med mer bunndrag enn ICE-power

    Arne K
    Det tror jeg gerne men der skal jo ikke meget til for at slå ICE af pinden.

    Har lige haft adskillige gæster som alle ville have tilsvarende forstærkere som mine mosfetbaserede. Det mest imponerende er kontrollen i basen dog uden at mangle saft og kraft. Jeg har haft de samme fordomme med mosfet. Nu er de væk som dug for solen.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    3.981
    Torget vurderinger
    1
    Duelund_Support skrev:
    Cobra2 skrev:
    Både PA1 og 6,4 "flyttet" Apogee Duetta med mer bunndrag enn ICE-power

    Arne K
    Det tror jeg gerne men der skal jo ikke meget til for at slå ICE af pinden.
    Hyssssssj. Nå må vi ikke vekke det sovende trollet.;D


    Har lige haft adskillige gæster som alle ville have tilsvarende forstærkere som mine mosfetbaserede. Det mest imponerende er kontrollen i basen dog uden at mangle saft og kraft. Jeg har haft de samme fordomme med mosfet. Nu er de væk som dug for solen.
    Tør jeg spørre om det sitter en spole på utgangen på din MosFet forsterker? ::)
     

    Diy Duke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.02.2007
    Innlegg
    2.182
    Antall liker
    2
    Nej ingen spole. 0.1 ohm efter hver mosfet. Dæmpningfaktor på 1300 i 8 ohm. 4 sæt mosfet med onmodstand på 0,3 ohm. Det er temmelig lavt.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    718
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    kaap skrev:
    EiK skrev:
    Såvidt jeg har skjønt så jobbes det med et nytt design for DP-line som passer mer inn i produktlinjen til EC. Kommer sort med acryl ? Grøss.... :eek:
    Dobbel grøss!!!

    EiK skrev:
    Har forresten til lån helt siste utgaven av A1s EBW med nye opamper og alt. Den er ikke blitt spilt på i mange måneder, og må nok også spilles litt inn etter oppgradering. Men første inntrykke er at A1s nå har mer guts ved siden av å være super opløst.
    Vanskelig spm: Hvordan står A1s i forhold til 5.52'n du hadde før.. kanskje litt vanskelig å svare på siden du har hatt Karan'n i mellomtiden...

    mvh
    Er ikke enig med Leif Ernsten på A1s er bedre enn 5.52HP. Har i to forskjellige anlegg hørt 2xA1 mot 5.52, og begge gangene har 5.52 kommet best ut. Det skal nevnes at den ene gangen var med standard A1, mens den andre gangen var det først generasjons A1s.
    Synes 5.52HP gir større ro, kontroll, mer kropp og et varmere lydbilde. A1 er bedre i de høyere frekvenser og litt klarere i lyden, men med litt strømrensing synes jeg ikke 5.52HP er langt unna.
    Siste versjon er nok noen hakk bedre enn de versjonene har brukt i sammenligning her. Har bare såvidt spilt på siste versjon (full range), så jeg har ikke nok sammenligningsgrunnlag her. Jeg har også andre høyttalere nå, så det blir vanskelig å sammenligne direkte.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    718
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    4
    IMHO: MosFet suger på alle punkter i forhold til Bipolare transistorer. En ny A1b er etter mitt skjønn bedre enn en 5.52. Åpnere og mer gjennomsiktig oppover i mellomtone/diskant, tightere kjappere og tørrere bass. 5.52 har mer papirwatt og power, men dette kommer ikke lyden til gode fordi MosFet har mindre kontroll ved dynamisk last og med høyttalere med ujevn fase/impedansforløp. Jeg vil si at anno 2008, så er 5.52 avhengig av en utpreget lettdrevet høyttaler for virkelig å skinne.

    EiK brukte sin 5.52 til å drive noen notorisk vanskelige høyttalere (Forsman Ultima). Hva valgte han å gå over til? En kraftig Bipolar forsterker. Han bommet litt på valg av produsent, men er nok snart tilbake i folden tenker jeg. He-he.

    En helt annen sak er at man kan foretrekke 5.52 på grunn av dens MosFet klang. (Musikksmak og systemmatching spiller selvsagt inn. Det blir litt "røraktig"). Det får så være. For min egen del så har jeg avskrevet MosFet pr 2008. -Dette som en kompromissløs vurdering med live-lyd som referanse. Men bevares, 5.52 er jo en knakende god forsterker, sammenlignet mot "det meste" av datidens konstruksjoner. Bruktprisen på disse gamle kjempene er etterhvert blitt hyggelige.

    Helt riktig, pedal

    Jeg måtte over på bipolar for å få en forsterker som kunne drive Ultima Den kommer ned mot 2ohm i bass-området, og dette slet faktisk 5.52HP veldig med. Jeg tror det var mosfet transistorenes som var årsaken til dette. Det var ihvertfall ikke for liten strømforsyningen. Prøvde jo din A5 som ga et helt annet driv i musikken, og som ikke hadde problem med å drive høyttaleren. Det samme er forholdet med Karan med sine Sanken bilpolare transistorer. Så jeg er enig i dine vurderinger når det gjelder mosfet kontra bilpolar.
    Solgte forøvrig 5.52HP til en kamerat som har en mer lettdreven høyttaler (Are Moe Symbiose), og her sprudlet virkelig forsterkeren fra først stund. Han hadde plan på å oppgradere til A5, men er så fornøyd med den litt varme rør-aktige lyden at har utsatt/skrinlagt (?) dette.
     

    StereoJoe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    651
    Antall liker
    2
    Hugh skrev:
    DP 6.4 ble lånt. Neida, bare varsellamper og hard utrivelig lyd, samt utkonking ala Chord etter 1 time spilling uansett musikk hvis det ble spilt høyt og etter 1 sang med Frost….
    Hei, interessant å lese dine erfaringer med ulike DPer. Ser ut til at du har prøvd mye fra den kanten, ja.
    Denne C5 fra Dynaudio må være en tøff konstruksjon? På papiret ser den ikke ut til å være ulik Euforia (som jeg spiller på selv) hva gjelder minimumimpedans og fasevinkler - tvert imot. Forskjeller må det være likevel, jeg har aldri orket å spille så høyt at 6.4 begynner å klippe signalet...? Kankje jeg rett og slett er en SPL-pyse ;D
    Hugh skrev:
    Konklusjon for meg:
    DP 6.52 og A1 er elendige i laster mellom 3 og 4 ohm. De er trege. Mye lytter hjelper ikke hvis det er tregt. Min Plinius 100W har langt bedre stamina enn A1 på 250W som, som sagt, ble presset bare du så på den. Chord 1200B hadde samme problem som A1. Gikk i sutremodus etter kort tid når det ble varmt. De blinket som julegate! 6.52 er på papiret et sveiseapparat, men den ble også langt mer presset i lyden ved høyt volum enn Pass Labs X350. Denne var og er totalt overlegen 6.52 og A1. Det er ingen tvil. Oppløsning, hurtighet, alt er bedre. Den er også helt stille.
    Ser ut til at du nå kvitter deg med X350. Har du funnet et mer konevennlig alternativ som møter dine krav til lydkvalitet?

    Edit: Frk. Frost er på vei.
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Hmm, etter å ha lest det du skrev "Hugh", har jeg spilt både Frost og Røyksopp, som jeg fant som en naturlig oppfølger, for full guffe leeenge... Kona er borte, og ungene overnatter hos mormor. Jeg koste meg riktig, bare så det er presisert.

    Jeg opplevde heldigvis ikke annet enn forventet. Knall dypbass, og dynamisk presisjon.

    Men en ting må jeg tilstå, og det er at jeg har blitt svært nysgjerrig på høyttalerne dine... likevel våger jeg neppe å prøve dem om jeg skulle få sjansen, til det er jeg for glad i kraftverket mitt. ;)

    PS: DPA 6.4 og Audiovector 6.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    11.484
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Dynaudio Confidence 5 er fantastiske høyttalere. Synd de ikke er konstruert for vanlige forsterkere. Samme med endel gamle Dynaudio modeller. Skulle noe til før de begynte å synge.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    3.981
    Torget vurderinger
    1
    Hugh skrev:
    Det å si at mosfet suger i forhold til bipolare er bare rør. Hvor har du det fra? En god Mosfet som f.eks 5.52 eller Pass Labs X350 er etter min mening overlegen de store bipolare trinn jeg har eid. Problemet med DP er dessuten at de ikke har pust. A1 er elendig på 4 ohm last, det samme gjelder de store gamle beist som f.eks 6.52 . Jeg har både hatt A1 og 6.52 i lang tid. Begge var også skjemt av during fra trafo. DP lager bra saker, men ikke eksepsjonelt bra saker. Dyrt i forhold til kvalitet er det også.
    Skal man først velge seg noe annet enn Dynamic Precision, så er Pass Labs X350 absolutt verdt å sjekke ut. I likhet med DP så er det rikelig med transistorer og ingen kondensator i signalveien (DC-koblet). Forvrengningen er lav i forhold til andre kraftige transistortrinn, dog et stykke igjen før den matcher en DP A1. Nelson Pass har valgt å avskjære høyfrekvensen. X350 er nede -4dB ved 100kHz. Det er nok klokt mht til å skåne MosFet’ene mot høyttalere med vanskelig kapasitiv last. På dette punktet er store MosFet forsterkere som en tungvektsbokser med glasskjeve. Jeg har også eksperimentert med spole på utgangen, og det hjalp betraktelig. Mine 5.52HP låt da mindre stresset/mer uanstrengt for hele frekvensområdet, med mer ro og kontroll i bassen. Dette merker man spesielt på høyttalere med foliespoler, slik som mine daværende modifiserte Magnepan 3.6, og for eksempel Dynabel Euphoria. Enkelte HT-konstruktører skyr foliespoler som pesten, nettopp fordi de stresser mange effekttrinn og dermed gir dårligere lydkvalitet, totalt sett. Selv om en foliespole (isolert sett) har bedre måledata enn en tradisjonell trådspole.

    Etter å ha blitt oppmerksom på disse realitetene utviklet DP en høyttalerkabel med spole, som et "aftermarket product" til bruk sammen med sine gamle MosFet modeller. Og altså anbefalt brukt sammen med høyttalere med slem kapasitiv last. Jeg har noen slike spolefiltre (uten kabel) som kan tilkobles (enhver) forsterkers HT-utgang. Har etterprøvd disse i flere kombinasjoner og funnet at ovennevnte forhold stemmer. Så vidt jeg husker(?), så brukte også EiK slike kabler på slutten da han drev sine Forsman Ultima med 5.52HP.

    DP valgte å slutte med MosFet, bl.a. pga ovennevnte svakhet. Firmaets designfilosofi med maksimal båndbredde (fra 0 – 500kHz), og så lav harmonisk forvrengning som overhode mulig (endog lavere enn internasjonalt bejublede Halcro…), var ikke forenelig med en transistor som bør ha en seriespole i signalveien. Min erfaring er at slike spoler hemmer litt av den opplevde dynamikken og hurtigheten oppover i presensområdet. Det blir litt ”snilt”.

    Vel, det var mine erfaringer fra å ha eid følgende forskjellige DPA modeller, i kronologisk rekkefølge: Model 1, 2000H, 2x6000, 5000, 5.5, 5.52, 2x5,52HP, 2xA5, A1b. Modell 6.5 har jeg ikke eid, men prøvd en gang i eget anlegg. Akkurat nå har jeg faktisk gleden av å lytte til et utlånseksemplar av 6.52. Den driver mine båndiskanter fra 800Hz og oppover via aktive delefiltre. Låter tett på mine A5. Jeg har i denne 20års perioden kunne følge produsentens utvikling, som er en av fordelene med å kjøpe fra en liten lokal leverandør. Nyvinningene har kommet i rykk og napp. Alle oppdateringene har ikke vært like vellykkede i den 20 års perioden jeg har hengt med. Hvilken produsent har vært det forresten? Det hender at det gjøres justeringer etter at man får tilbakemeldinger på de første apparatene fra starten på en serie. Trafobrum har forekommet en gang, og ble da reparert på garantien.

    Tilbake til Hugh. Hans tilfelle av at en A1 anno 2004 ikke trakk Dynaudio Confidence 5, kan forklares med den sikringskretsen som er nevnt litt tidligere i tråden. En ny A1 anno 2008, være seg A1b eller A1s, har ikke dette problemet. De leverer ”ubegrenset” strøm i alle laster. (Det oppstod en real (stor!) blå gnist mellom kabelsko og HT-terminal, da jeg skulle koble basstårna mine og hadde glemt å skru av signalet først).

    Det er hyggelig at Hugh har funnet lykken i en MosFet bestykket X350. Ingen vits i å polemisere rundt det. Hver sin smak. Jeg har ikke særlig kjennskap til lyden av Pass Labs, men ser at Hugh beskriver den som ”deilig og flytende”.

    -------------

    Å sette sammen et anlegg som kler ens egen smak og lydfilosofi er jo det mest spennende aspektet ved å være hi-fi entusiast. På dette området åpnes det for forskjellige veivalg og resultater.

    For eksempel eide jeg Sonus Faber Extrema høyttalerne i noen år på 90-tallet, etter først å ha eid Electa Amator i ett år. Innledningsvis falt jeg for Extremas gode powerhandling og dype bass, til å være så kompakt. Homogene og ”musikalske” var de også på sitt vis. Men skikkelig dynamisk bass fikk jeg aldri. Mellomtonen hadde også en iboende farging. En slas treklang (flott på akustiske strengeinstrumenter!) Mest skuffende var dog diskanten. I direkte sammenligning med en modifisert SEAS silkedome til noen hundrelapper (i Forsmann VSS3), så låt Esotar diskanten i Extrema direkte slørete. Som om kvinnelige vokalister sang med munnen full av spytt. Mulig det skyldes oljedempingen, hva vet jeg. Bortsett fra å tåle mye watt uten å bli stresset, og ellers være pent integrert nivåmessig, så var den diskanten simpelthen middelmådig, prisen tatt i betraktning. Alt i alt følte jeg at tiden hadde gått i fra Extrema, lydmessig. Electa Amator hadde mer fun-factor og kommuniserte bedre, til prisen. Det samme kan sies om Guarneri, som hadde (og har!) en viss ”magi” i lyden. Det syntes jeg ikke Extrema hadde. Ovennevnte erfaringer ble også bekreftet på messedemo i regi av Sonus Faber sin daværende eksportsjef. (Han unnskyldte seg med at Extrema var ”så vanskelig å få til”…). Senere leste jeg i High Fidelity om en danske som hadde modifisert kabinettet, kabler og delefilter, og fått en helt annen og mye bedre lyd til resultat. I ettertid har det slått meg at å få liv i Extrema er som å piske et esel. Det går uansett ikke noe fortere. Derimot tror jeg heller man skal nyte høyttaleren for dens lyter, sammen med en forførende rørforsterker. Det kan bli søt musikk! Faktisk falt jeg for Extrema i første omgang etter en smektende demo på OHFC forspent et par rimelige og relativt wattsvake Doxa blokker. Kan tenke meg at en eller to McIntosh MC275 kan funke fint. Eller en pent brukt ARC VT100 mk.2?

    Lykke til videre med anlegget ditt, Hugh!
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.117
    Antall liker
    9.222
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hei Hugh!

    Minner deg igjen om at du er i en vennetråd...

    Vil bare kommentere det du skriver om 10 kroner triks.
    Dette har med dempingsfaktoren i systemet å gjøre. Dempingsfaktoren sier noe om hvor god kontroll forsterkeren har på elementene i høytaleren. Når man får bedre kontroll på elementet blir det ofte mindre bass.
    Dempingsfaktoren avgjøres av forsterkeren utgangsimpedans, (kabel og ) lastimpedansen. DP har svært lav utgangsimpedans - noe som kan gi mindre heldig match med høytalere som er "voicet" med feks røramper. Men man kan med letthet redusere dempingsfaktoren ved å sette på en 10 kroners dings (motstand) på utgangene. Dette er DP sin filosofi - at forsterkeren skal kunne spille optimalt med alle høytalere - en forsterker med høy utgangsimpedans vil ikke kunne spille optimalt med en høytaler som er voicet med en forsterker med nær null i utgangsimpedans.

    Har verken hørt Pass Labs eller Extrema - så skal ikke diskutere dine erfaringer annet enn det er mange som har andre erfaringer enn deg. Du må gjerne ta en tur innom meg hvis du er i Bergen - jeg synes selv jeg har fått til et bra oppsett med mye DP i...!

    Jeg oppfordrer deg også til å slutte med personangrep, og heller kose deg med det oppsettet du har!

    Mvh
    OMF
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Diskusjonen i seg selv er interessant.

    Jeg skal ikke gjøre meg til noe DP-orakel. Jeg elsker min, men erkjenner at jeg har valgt på et ganske tynt grunnlag. Dessuten ga jeg 25kkr. for min 6.4P. Dermed er verken ML eller Pass aktuelle alternativer.

    Jeg reagerer litt på den generelle påstanden om at DP (generelt) mister pusten i 4 ohms last (generelt igjen). Varsellampeblinking skjønner jeg ingenting av.

    Jeg har Gradient Revolution passiv utgave. Den har (nominell) 4 ohms last i bassdelen. Følsomheten på en tidligere utgave av denne ble målt til 81,7 dB av Stereophiles John Atkinson. Jeg spiller drøyt høyt innimellom, men har aldri sett mine varsellamper lyse. Den dynamikkmangelen (liten) som jeg opplever med mitt anlegg har jeg tilskrevet høyttalerne. Kanskje jeg tar feil? Det kunne vært spennende å prøve noe annet for å se om jeg har fordelt skyld på galt grunnlag.

    Når det gjelder trafosnerring, har jeg hørt det. Om vinteren slår naboen på et eller annet som gir DC på nettet, og dermed snerring. Om sommeren må jeg trykke øret inntil forsterkeren for å høre den. Så ja, problemet er reelt, men ikke uløselig. DC-filter for nettspenning finnes til en rimelig penge.
     

    k-bakke

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Synes det er rart at du kan si at det med fordel kan erstattes med en motstand, jeg tror Erntsen er kløppe nok i skolten til og vite dette og HA PRØVD. Dermed valgte han enkelt og greit det som LÅT best.
    DP er gode greier, ikke ett vondt ord fra denne kanten
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    11.484
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Nå er ikke de siste innleggene særlig representative for tråden i sin helhet. Ser meg nødt til å kneble endel av innleggene som er kommet inn.

    At noen kan være litt kritiske til produkter selv om det er i vennetråd avdelingen bør det være høyde for. Usakligheter, personkarakteristikker samt generell skittkasting tolereres ikke.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Oink, oink, hvor er leppestiften? Skal vi snakke pent sammen igjen?

    Edit: Denne var ikke ment for deg, Bamba.
     

    k-bakke

    Medlem
    Ble medlem
    09.10.2008
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    bambadoo skrev:
    Nå er ikke de siste innleggene særlig representative for tråden i sin helhet. Ser meg nødt til å kneble endel av innleggene som er kommet inn.

    At noen kan være litt kritiske til produkter selv om det er i vennetråd avdelingen bør det være høyde for. Usakligheter, personkarakteristikker samt generell skittkasting tolereres ikke.
    Harmløs morro, er vel ikke bare jeg som ler så øra flagrer?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.514
    Antall liker
    11.484
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Beklager visst innholdet ikke kommer fram på rette måte, men min tid til moderering i arbeidstiden er blitt sterkt begrenset etter at jeg begynte i ny jobb.
    Synes noen av innleggende var såpass lange og "relativt" saklige at jeg ønsker å la dem stå, til tross for at det kanskje skaper litt frustrasjon hos enkelte.
    100% enige blir vi aldri uansett.
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    3.981
    Torget vurderinger
    1
    Takk til Moderator.

    -----------

    Dette er en VENNEtråd for et merke. I følge reglementet, og den moderator praksis som er etablert, så er VENNEtråder reservert de som er venn av merket og ikke fiende. Nå skal man ikke være hårsår i disse internettider, så en viss takhøyde skal tolereres. De 2 første innleggene til Mugh ble da også høflig og saklig besvart av meg. Det var også andre som hintet innom på at Mugh faktisk befant seg i en VENNEtråd, og ikke trashetråd. Men han gav F i dette og kjørte på videre i negativ stil og innhold. Forhåpentligvis har han lært seg litt mer spilleregler og folkeskikk.

    Hvis han tror at Extrema og Pass Labs representerer det ypperste innenfor HiFi, så kan han lage en egen tråd om dette under Hi-Fi generelt, og kverne på det så lenge han gidder. Men ikke i repetisjonsmodus i en vennetråd for et annet merke.

    Forøvrig mener jeg at man kan skrive nær sagt "hva som helst" i sak, men at man får ta seg tid til å være høflig i stil. Hvis ikke blir det fort ganske utrivelig her på Sentralen.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Min mening om dette teller ikke forsåvidt, siden min DP-karriere er over forlengst; men jeg vil minne om at Hugh er en erfaren og klarsynt hifimann, og hans opplevelser er en som DP-venner burde heller ta til seg med forståelse og vennlighet, og ta til etterretning, heller enn å ta det som fiendtlig anti-dp'isme. Mannen har tross alt brukt mye penger på å kjøpe DP, og sånn sett er han ikke fiende av merket.

    I andre vennetråder diskuteres pro og kontra med produktene, og også hva de er egnet sammen med og hva de ikke trives sammen med. Det er det rom for i andre merketråder, og det er jeg glad for. Det var så langt jeg kan se hva Hugh gjorde; og det er ikke til DP-venners beste å lukke slusene for slik konstruktiv kritikk.

    Iallefall; Hugh har presentert gyldige og egenopplevde poenger, og jeg synes det blir feil å "moderere" de bort. Man bør kunne delta i en vennetråd selv om man ikke ser utelukkende fordeler med produsentenes valg. Saklighet og respektfullhet for andre fordres selvsagt, som i alle andre tråder. Men Hugh redegjorde jo temmelig tydelig at dette var hans egne erfaringer i egen setting?

    Mvh Vidar P
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.805
    Antall liker
    3.981
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Min mening om dette teller ikke forsåvidt, siden min DP-karriere er over forlengst; men jeg vil minne om at Hugh er en erfaren og klarsynt hifimann, og hans opplevelser er en som DP-venner burde heller ta til seg med forståelse og vennlighet, og ta til etterretning, heller enn å ta det som fiendtlig anti-dp'isme. Mannen har tross alt brukt mye penger på å kjøpe DP, og sånn sett er han ikke fiende av merket.
    Ja, jeg er så enig med deg. Hans innspill ble da også mottatt høflig og saklig. Det fremgår av innleggene. (Nå ser jeg riktig nok at det har blitt "ryddet" litt ekstra siste halvtimen. Men den høflige tonen var så absolutt til stede).

    I andre vennetråder diskuteres pro og kontra med produktene, og også hva de er egnet sammen med og hva de ikke trives sammen med. Det er det rom for i andre merketråder, og det er jeg glad for. Det var så langt jeg kan se hva Hugh gjorde; og det er ikke til DP-venners beste å lukke slusene for slik konstruktiv kritikk.
    Gjentakelse av forrige avsnitt.

    Iallefall; Hugh har presentert gyldige og egenopplevde poenger, og jeg synes det blir feil å "moderere" de bort. Man bør kunne delta i en vennetråd selv om man ikke ser utelukkende fordeler med produsentenes valg. Saklighet og respektfullhet for andre fordres selvsagt, som i alle andre tråder. Men Hugh redegjorde jo temmelig tydelig at dette var hans egne erfaringer i egen setting?
    Det som jeg reagerer på er nettopp, som du skriver, mangel på saklighet og respektfullhet for andre.

    ------------

    I ettertid så virker det som Hugh og Duelunds efterfølger ikke har fått med seg:
    A - Dette er en vennetråd for et annet merke, med de kjøreregler som her gjelder.
    B - Mine uttalelser om MosFet var begrenset til mine erfaringer fra de navngitte DP modellene.

    Altså ingen grunn til å lage noe protesttog til fordel for enhver annen MosFet konstruksjon, da vi her snakker om DP's modellrekke. Skjønner?

    Forøvrig er det vitterlig interessant å snakke om andre MosFet konstruksjoner, men da på en saklig og hyggelig måte. Noe Hugh ikke gjorde. I hvertfall ikke i siste innlegg, som inneholdt ufine personangrep på meg. Jeg går ut i fra at du ikke rakk å lese det. Altså uttaler du deg om "prossesen" her uten å kjenne de siste avgjørende detaljene.
     

    Tand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Innlegg
    1.236
    Antall liker
    1.414
    A5 og oppgradering

    Er det noen der ute som har prøvd siste oppgradering av A5 - til EBW(er det siste oppgradering heter?) Pedal kanskje?

    Har kjørt Gradient Revolution mk2 med 5.52 H i 4 år og sammen med DP A5 siden i fjor. Oppgraderte nylig til 801 D, noe som ga et tildels stort løft... ikke noe galt om Gradient, men de matcher ikke toppen til 801, eller bassen for den saks skyld:)...

    Det virker som A5 passer godt til 801D, med bl.a stor kontroll over basselementet. Var usikker på dette var riktig ht for meg på 25 kvadrat, men all skepsisme til skam. Det fungerer over all forventning:). Problemet er at man kan spille så forbasket høyt før lyttertrettheten kommer, tenke da spesielt på viktigheten av å holde et godt forhold til de nærmeste naboer :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn