DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.182
    Antall liker
    5.312
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gain i DP kjeden

    Som et lite tips til alle DP frelste kan det anbefales å eksperimentere litt med gainstrukturen i kjeden. Jeg har satt gainstrukturen til laveste nivå i DPDAC. Det låter litt tightere og mer dynamisk enn mellom nivå og høyeste nivå. Men "warning", det blir litt mindre englestøv i toppen hvis man ønsker det tilført.
    Ikke overraskende så har justering av gain i effekttrinnet samme effekt.

    Jeg bruker passiv pre, og selv med laveste gain i effekttrinn og DAC har jeg mer enn tilstrekkelig til å kunne spille høyt på 99% av mine innspillinger.
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.362
    Avslappet? Sier noe om kontrollen til DP, for nå "speller" du vel vel litt høyt? 🙂
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.182
    Antall liker
    5.312
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Avslappet? Sier noe om kontrollen til DP, for nå "speller" du vel vel litt høyt? ������
    Ja, nærmer seg Live nivå på klassisk og akustisk musikk. Likefullt uten at samboer reagerer på høy lyd og innenfor A1S komfortsone - ingen komprimering;). A1S tåler mer volum enn de andre DP sluttrinn jeg har hatt før overskuddet reduseres.8)

    Det er akkurat soliditeten og roen DP har jeg ikke har funnet hos andre sluttrinn. Av andre merker har Anaview kommet nærmere enn andre, men DP er en divisjon for seg selv IMO.
     
    Sist redigert:

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Som et lite tips til alle DP frelste kan det anbefales å eksperimentere litt med gainstrukturen i kjeden. Jeg har satt gainstrukturen til laveste nivå i DPDAC. Det låter litt tightere og mer dynamisk enn mellom nivå og høyeste nivå. Men "warning", det blir litt mindre englestøv i toppen hvis man ønsker det tilført.
    Ikke overraskende så har justering av gain i effekttrinnet samme effekt.

    Jeg bruker passiv pre, og selv med laveste gain i effekttrinn og DAC har jeg mer enn tilstrekkelig til å kunne spille høyt på 99% av mine innspillinger.
    Tror faktisk min står "MEDIUM" nivå... med må sprette lokket og sjekke :)
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    581
    Antall liker
    752
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Som et lite tips til alle DP frelste kan det anbefales å eksperimentere litt med gainstrukturen i kjeden. Jeg har satt gainstrukturen til laveste nivå i DPDAC. Det låter litt tightere og mer dynamisk enn mellom nivå og høyeste nivå. Men "warning", det blir litt mindre englestøv i toppen hvis man ønsker det tilført.
    Ikke overraskende så har justering av gain i effekttrinnet samme effekt.

    Jeg bruker passiv pre, og selv med laveste gain i effekttrinn og DAC har jeg mer enn tilstrekkelig til å kunne spille høyt på 99% av mine innspillinger.
    Tror faktisk min står "MEDIUM" nivå... med må sprette lokket og sjekke :)
    Har og den i pos 2, har testet mye med å bytte gain men har endt opp med pos 2, syns det låter best her.
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.362
    Fint innspill av Final. DP gir godt signalnivå. Jeg har passiv 7.3 sammen med A1S i det ene oppsettet, og selv med laveste gain i effekttrinnet er det lyd i "bøttevis". Liten vits i å skru opp gainet, for så å dempe signalet hardere etterpå. Samme sak gjelder naturligvis med den aktive forforsterkeren i det andre anlegget også. Her går jeg for øyeblikket helt utenom forforsterker. Kjører CD rett ut fra DCS Puccini og inn i DPA1S. Selv med sistnevnte på laveste gain må jeg dempe signalet litt vel mye fra Puccini. Uheldig siden man kaster bort noe av DAC'ns oppløsning på den måten. Likevel blir det skremmende bra når man kutter ut et apparat og et par kabler. Enda renere enn via DP forforsterker, og uten tap av dynamikk og bass. DP gir dog litt mer fylde i lyden og er definitivt ikke noen sinke i nevnte disipliner den heller.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.182
    Antall liker
    5.312
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    He he...The Shy som leker seg med Photoshop ;) på bildet mitt. Har aldri sett det røde lyset på A1S faktisk. 6.12 derimot, blinket ofte ved skikkelig pådrag, men den er jo den svakeste DP forsterker i sortimentet.
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    11.227
    Antall liker
    16.430
    Sted
    Langesund
    He he...The Shy som leker seg med Photoshop ;) på bildet mitt. Har aldri sett det røde lyset på A1S faktisk. 6.12 derimot, blinket ofte ved skikkelig pådrag, men den er jo den svakeste DP forsterker i sortimentet.
    Den 6.12 saken fikk jeg også til å blinke rødt i et tidligere aktivt oppsett, og det på ringradiatoren til Scan-Speak med følsomhet på 94db/W. Lite viste jeg at Snickers-is hadde prøvd å skru inn litt luftighet i lydbildet ved og heve nivået i den øvre diskanten mange db. Virket ikke som tenkt.

    Ellers vet jo du at det bare blunker dovent i de grønne lampene her når volumet begynner å bli akseptabelt.
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.362
    Blinke dovent er en god beskrivelse. Hmm, man spiller meget høyt hvis man skal få 6.12 til å gå i rødt. Samme store strømforsyning som resten av 6-serien, men hadde "kun" tolv utgangstransistorer per side. 150 watt per kanal. Var vel antagelig økonomivarianten av 6.2, som var beregnet til å brukes sammen med lavimpedante høyttalere som Apogee. God forsterker. Har hatt både den, mk2 og HP-utgaven. Fra og med sistnevnte har det ikke vært noen DP på mindre enn 250 watt/8 Ohm.
    Kun én DP i mitt eie har blinket rødt noen gang. Det var 6.1, en "økonomimodell" fra 94/95 med åtte utgangstranistorer per kanal. Daværende importør av ATC (ikke Tor) ville ha meg til å teste en litt større stativhøyttalere. Etter mange advarsler om hvor tungdrevne og tøffe disse høyttalerne skulle være mot forsterkeren prøvde vi. Han kikket en smule mistroisk på 6.1, "150 watt per kanal, er det nok da", skrudde opp og skrudde opp. Full kontroll. Det begynte å bli grisehøyt og de meget spesielle bassene til ATC begynte å vandre et par centimeter. Til slutt lyste det rødt. Jeg måtte holde meg for ørene. "Ja, det var jo godkjent. Bare test i vei du"...
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.142
    Antall liker
    1.498
    Torget vurderinger
    4
    A1s går i klipping med Martin Logan Summit når C1 viser 93 i displayet. Da blinker det rødt i takt med bassen. Skjer på hver eneste A1s jeg tester på Summit etter service. Gain jumper står da i stilling 2 som fra fabrikk.
    Det er tortur testen på at alt er ok. Høyt er det, men ikke grusomt høyt.
    Skjer aldri med 5.52, har aldri sett rødlyset med mine 5.52. Ikke på den ene A5 jeg har hatt på reparasjon heller 8)
     
    Sist redigert:
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg vet at den midterste røde virker på mine 6.4 og 6.4P'en jeg hadde. De lyser jo en kort stund hver gang jeg slår på. Gradient er vel ikke veldig lettdrevne heller, 83 dB og 4 Ohm i bassen, vel? Men så jævla høyt spiller jeg vel ikke.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Mulig jeg er en av svært få som har slått av "blinkelysene" på mine forsterkere.. (de grønne altså)... ?

    JEG syns det gir mer "ro i sjela" når man sitter å hører på musikk, spesielt når jeg har dempet belysningen.. Da syns jeg det er deilig å slippe blinkingen...

    mvh Kai
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Avslappet? Sier noe om kontrollen til DP, for nå "speller" du vel vel litt høyt? ??????
    Jeg var ikke på årets Horten messe, men hadde bestemt meg for å spørre deg, om jeg så deg, og da som som inngrodd DP fan. Om hva du syntes om disse Mola sakene til Andervik Audio - siden han også er/var DP fan ;)

    Spark meg i kneskålene, neste gang du ser meg, dersom dette innlegg er totalt uhørt i denne tråd ;)
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    1.440
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    Avslappet? Sier noe om kontrollen til DP, for nå "speller" du vel vel litt høyt? ������
    Jeg var ikke på årets Horten messe, men hadde bestemt meg for å spørre deg, om jeg så deg, og da som som inngrodd DP fan. Om hva du syntes om disse Mola sakene til Andervik Audio - siden han også er/var DP fan ;)

    Spark meg i kneskålene, neste gang du ser meg, dersom dette innlegg er totalt uhørt i denne tråd ;)
    Hvorfor reiser du ikke til Andervik Audio og lytter på Mola Mola utstyret, Alle er hjertelig velkomne hos han. Det er mye lettere vurdere dette selv. Jeg er og var helfrelst på DP produktene, dei er også veldig bra den dag i dag. Det gjekk faktisk 15 År før jeg klarte å selge unna, eier gleden på disse produktene var helt enorm. Men verden og utviklingen går videre. :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvorfor reiser du ikke til Andervik Audio og lytter på Mola Mola utstyret, Alle er hjertelig velkomne hos han. Det er mye lettere vurdere dette selv. Jeg er og var helfrelst på DP produktene, dei er også veldig bra den dag i dag. Det gjekk faktisk 15 År før jeg klarte å selge unna, eier gleden på disse produktene var helt enorm. Men verden og utviklingen går videre. :)
    Well, jeg var spent på svaret hans, blodfan som han er av DP - men samtidig en av de beste hi-fi journalister vi har hatt i dette land :)

    Lyttet forøvrig til Mola under forrige Horten messe - spiller da bra de - dvs. det var i praksis Responsene alle hørte på, da det ikke ble byttet forsterkere i andre enden.
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.362
    Hvorfor reiser du ikke til Andervik Audio og lytter på Mola Mola utstyret, Alle er hjertelig velkomne hos han. Det er mye lettere vurdere dette selv. Jeg er og var helfrelst på DP produktene, dei er også veldig bra den dag i dag. Det gjekk faktisk 15 År før jeg klarte å selge unna, eier gleden på disse produktene var helt enorm. Men verden og utviklingen går videre. :)
    Well, jeg var spent på svaret hans, blodfan som han er av DP - men samtidig en av de beste hi-fi journalister vi har hatt i dette land :)

    Lyttet forøvrig til Mola under forrige Horten messe - spiller da bra de - dvs. det var i praksis Responsene alle hørte på, da det ikke ble byttet forsterkere i andre enden.


    Takk for ros, Bear. Alt for mye.
    Jeg har ikke vært på en eneste hi-fi messe på ti år. Har for lengst mistet mye av interessen for bransjen og total mistet interessen for "det nye og fantastiske" som ustanselig dukker opp på markedet. Nå er det jo innelysende at bransjen ikke kan leve av å selge utstyr som ikke finnes lengre. DP var vel for det meste en alt annet enn lettvint vei til å tjene penger for noen. Dagens aktører må overleve de også, og det i en bransje som er i nedgang. Ikke rart de hevder at det har vært en utvikling til det bedre. Lurer du på hva en av de få som har peiling på hva som befinner seg under topplokket til forsterkere mener om utvikling, så ta en titt bakover i denne tråden og se hva RJEL skriver. Han har service på DP og en hel drøss andre hi-fi merker.

    Siden dette er DP-menigheten - hva med et bilde av Enola Gay? Hadde det noe med Nola å gjøre?
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    1.634
    Sted
    Sunndalsøra
    Avslappet? Sier noe om kontrollen til DP, for nå "speller" du vel vel litt høyt? ������
    Jeg var ikke på årets Horten messe, men hadde bestemt meg for å spørre deg, om jeg så deg, og da som som inngrodd DP fan. Om hva du syntes om disse Mola sakene til Andervik Audio - siden han også er/var DP fan ;)

    Spark meg i kneskålene, neste gang du ser meg, dersom dette innlegg er totalt uhørt i denne tråd ;)
    Det har vist seg at når noen skifter agentur på et produkt, så er ihvertfall det nye merket bedre. Dette gjelder både PM audio og Andervik:)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    1.634
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvorfor reiser du ikke til Andervik Audio og lytter på Mola Mola utstyret, Alle er hjertelig velkomne hos han. Det er mye lettere vurdere dette selv. Jeg er og var helfrelst på DP produktene, dei er også veldig bra den dag i dag. Det gjekk faktisk 15 År før jeg klarte å selge unna, eier gleden på disse produktene var helt enorm. Men verden og utviklingen går videre. :)
    Well, jeg var spent på svaret hans, blodfan som han er av DP - men samtidig en av de beste hi-fi journalister vi har hatt i dette land :)

    Lyttet forøvrig til Mola under forrige Horten messe - spiller da bra de - dvs. det var i praksis Responsene alle hørte på, da det ikke ble byttet forsterkere i andre enden.


    Takk for ros, Bear. Alt for mye.
    Jeg har ikke vært på en eneste hi-fi messe på ti år. Har for lengst mistet mye av interessen for bransjen og total mistet interessen for "det nye og fantastiske" som ustanselig dukker opp på markedet. Nå er det jo innelysende at bransjen ikke kan leve av å selge utstyr som ikke finnes lengre. DP var vel for det meste en alt annet enn lettvint vei til å tjene penger for noen. Dagens aktører må overleve de også, og det i en bransje som er i nedgang. Ikke rart de hevder at det har vært en utvikling til det bedre. Lurer du på hva en av de få som har peiling på hva som befinner seg under topplokket til forsterkere mener om utvikling, så ta en titt bakover i denne tråden og se hva RJEL skriver. Han har service på DP og en hel drøss andre hi-fi merker.

    Siden dette er DP-menigheten - hva med et bilde av Enola Gay? Hadde det noe med Nola å gjøre?
    Det er ikke så rart at du ikke har vært på lydmesser på en stund:) Det har ikke jeg heller. Har en kammerat som har det dyreste danske, og samtidig bruker mer på filter og andre kostbare tweaks enn vi bruker på selve anlegget. Han er snill og har god råd, og samtidig godtar alt som forhandler dytter på ham. Når han er på besøk hos meg og hører på det gammeldagse DP og vintage høyttalerne, blir han bare sittende å måpe litt. Det høres mere oppløst og adskilt dette, ved at både kontrabass har en bedre ''avstand'' fra andre instrumenter er kommentaren. Eneste jeg har av tweaks. er ei filterpadde fra SUPRA og noen rimelige kabler fra DP. For oss som har hold på en stund, så er det old school som er tingen. Enklere og mere holdbart.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Takk for ros, Bear. Alt for mye.
    Jeg har ikke vært på en eneste hi-fi messe på ti år. Har for lengst mistet mye av interessen for bransjen og total mistet interessen for "det nye og fantastiske" som ustanselig dukker opp på markedet. Nå er det jo innelysende at bransjen ikke kan leve av å selge utstyr som ikke finnes lengre. DP var vel for det meste en alt annet enn lettvint vei til å tjene penger for noen. Dagens aktører må overleve de også, og det i en bransje som er i nedgang. Ikke rart de hevder at det har vært en utvikling til det bedre. Lurer du på hva en av de få som har peiling på hva som befinner seg under topplokket til forsterkere mener om utvikling, så ta en titt bakover i denne tråden og se hva RJEL skriver. Han har service på DP og en hel drøss andre hi-fi merker.
    Næmmen jøss og bevares - tiår siden du var på messe sist? Hmmm. Gosjameg. Du må børste støv av frakken. Gjerne finne frem skriveblokka og kulepennen din igjen - også! For dagens integrerte forsterkere er nesten gode nok og har alt inkludert under topplokket - bare pøse på og spille musikk - trenger ikke ut i kulda en gang for å kjøp en CD :)

    Rebusen din. Bildet av flyet. Der ser du. Sånn blir det når en skribent gir opp. OK; heter ikke Nola en gang, men Mola - dvs. Mola Mola - disse små "DP-killerne" :)

    Når det er sagt. Lån deg opp et par sånne små dingser på under 2 x 3 kg da vel. Prøv de ut mot DP'n din, da vel. La oss så få vite hvordan det gikk, enten Andervik fikk de tilbake etter denne testen eller de ble stående :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.182
    Antall liker
    5.312
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Det er noe selvfølgelig over musikkgjengivelse med DP. Ingen imponatoreffekt bare naturlighet. Spiller man musikk man har hørt før oppdages nye ting - men uten at det springer mot deg. Mer av typen: Å, er det det hun synger på platen - det har jeg egentlig aldri fått med meg. Jøss dypt der inne er det en som nynner. Det er det den lyden jeg aldri har tenkt over er.

    Er Mola Mola bra? Det tror jeg helt sikkert. Har hørt Brunos Hypex kreasjoner spille flott. Bedre enn det aller meste. Samtidig har Hypex eiere jeg har hatt på besøk sagt. Hmmm... lurer på hvor mye bedre dine forsterkere er enn min. Fasit har ikke jeg. Trenger det ikke. Vet bare at DP fungerer og har en eierglede som gir en spesiell dimensjon. Et stykke norsk industrihistorie blir noe annet enn en lett boks.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Har heller lite erfaring med slike nymotens lettvektere (som veier samme som fjernkontrollen min........)

    Men før dette blir en lang syne-diskusjon, er mitt standpunkt ganske så enkelt. Skal jeg bytte ut alt jeg har av dp for Mola (minus det Mola ikke har i sortimentet), så blir Mola pakken pålydende 397.500,-, og det mine venner, er spektakulært uinteressant.

    Og når jeg først skriver ett innlegg, må jeg nevne at jeg har hatt flere musikere i mitt lytterom det siste året på besøk enn haifai folk, og tilbakemeldingene er entydige. Haifai folk sine tilbakemeldinger har vært mer sprikende, grunnet en enkel grunn... smak. Hvis det ikke faller inn under dems paraply for lydkarakter, er det ikke bra. Musikere har ikke slike «fordommer»... dette vet vi alle om, men ikke alle tør snakke om det. Jeg har selv vært på besøk hos likesinnede som hadde masse godsaker, til 7sifra nypris, og gode skussmål... kunne ikke fordra det jeg hørte. Eksempel 2, bare les Horten messe tråden... det en syns var fantastisk og gav en religiøs opplevelse, syns andre var en stor skuffelse... var det så stor forskjell på disse to demoene??? Neppe.. smak er som baken, den er delt....

    Mvh Kai
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.362
    Hei Bear. Jeg vet du prøver å rykke meg opp fra stolen. Takk for det. En fin tanke, men nyttesløst, jeg sitter og koser meg vanvittig med en av mine fire eller fem nokså nylig innkjøpte CD-versjoner av Wagners 4-skivers opera Parsifal. (nylig remastrerte utgaver fra "the golden age", 50- til 80-tallet). De har selskap av blant annet 700 andre CD-skiver jeg har kjøpt de siste to, tre årene.
    Utvikling? - Totalt uinteressant, bort sett fra at jeg konstaterer at den ofte har gått bakover i retning av billigere, mer lettvinte og masseproduserte ting. Til enda høyere priser! Ting som filer, magiske kabler og støvlette forsterkere...
    Altså, 2x3 kilo forsterkere til vanvittig høye priser - hvor sexy kan det være for oss i menigheten? Når vi til stadighet blir slått av det faktum at vi på langt nær har lokket det siste ut av våre heavy metal DP-produkter proppet med kostbare komponenter, satt sammen til perfeksjon av et team som viste hvordan det skulle gjøres. Til en standard som aldri har blitt overgått. Bullshit walks, measurments talk.
    Du burde vite, ville du byttet ut din amerikanske V-8 bestykkede bil med en koreansk blikkhaug?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.594
    Antall liker
    13.713
    Lurer på når la DP inn årene?
    Mener at DP ble avviklet ca. 2008 etter først å ha blitt fusjonert med Electrocompaniet med herr herr Dreggevik ved roret.
    Dealen var at DP skulle drives videre som eget high-end merke hos EC med Leif Ernstsen som ansatt konstruktør (var det ikke slik Todani/Kaap?).
    Så kom finanskrisen i 2008, og mesteren ble skjøvet ut på en ikke helt stueren måte under dekke av nevnte krise og dårlig inntjening på DP produktene.
    Ernstsen hadde da en A2 forsterker på gang som aldri ble bygd, og EC hadde rota det til med egen logo på et par A1.
    Herr Ernstsen gav faen, pakket og dro til sin kjære hjemby Harstad, hvor han bor den dag i dag sies det.
    I fjor, 10 år etter gikk EC på ryggen for n-te gang, men er nå oppe og går igjen for 4-5x?
    Jeg stopper der.

    Vennligst korriger hva som måtte være feil gutter.
     

    Todani

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.235
    Antall liker
    2.362
    Helt riktig det der, Power. Nå hadde vel senjaværingen Leif sånn cirka nådd pensjonsalderen da han desillusjonert og uten økonomisk utbytte trakk inn årene fra DP-skuta.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    1.634
    Sted
    Sunndalsøra
    Det var ikke frivillig at Leif Ernstsen sluttet i Electrocompaniet. Han ble permitert, og det som er bra med electrocompaniet nå er stjelt fra DP. Dette er usmakelig:mad:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.506
    Antall liker
    11.468
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Men er det ikke derfor bedrifter kjøper opp andre bedrifter da? Nettopp for å sikre seg rettighetene til "bra greier"?
    Enten det eller for å komplettere det som mangler eller å kvitte seg med konkurrent? DP var nok aldri en konkurrent til EC. For lite til det.
    Så om
    det som er bra med electrocompaniet nå er stjelt fra DP
    lever jo arven videre, enn dog i et annet navn og innpakning.

    PS: Kommenterer ikke framgangsmåten på hvordan fusjonen/oppkjøp ble gjort. Vet ikke om det var frivillig fra LE eller ikke, evt. lovnader som ikke ble holdt i ettertid?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hei Bear. Jeg vet du prøver å rykke meg opp fra stolen. Takk for det. En fin tanke, men nyttesløst, jeg sitter og koser meg vanvittig med en av mine fire eller fem nokså nylig innkjøpte CD-versjoner av Wagners 4-skivers opera Parsifal. (nylig remastrerte utgaver fra "the golden age", 50- til 80-tallet). De har selskap av blant annet 700 andre CD-skiver jeg har kjøpt de siste to, tre årene.
    Utvikling? - Totalt uinteressant, bort sett fra at jeg konstaterer at den ofte har gått bakover i retning av billigere, mer lettvinte og masseproduserte ting. Til enda høyere priser! Ting som filer, magiske kabler og støvlette forsterkere...
    Altså, 2x3 kilo forsterkere til vanvittig høye priser - hvor sexy kan det være for oss i menigheten? Når vi til stadighet blir slått av det faktum at vi på langt nær har lokket det siste ut av våre heavy metal DP-produkter proppet med kostbare komponenter, satt sammen til perfeksjon av et team som viste hvordan det skulle gjøres. Til en standard som aldri har blitt overgått. Bullshit walks, measurments talk.
    Du burde vite, ville du byttet ut din amerikanske V-8 bestykkede bil med en koreansk blikkhaug?
    Hehe, JEG, er ikke talsmann for 2 x 3,4 kg produkter, men bekymrer meg for de i den grad og de ganger de "bjudar på" så man nekter å tro det man hører... Men priser hinsides all sunn fornuft - er jo ikke betær oppi de som kan koste mer enn en tiendedel - om jeg får mene noe.

    Yepp, jeg er den samme - dvs. 2 stk. 2 x 100 W kl. A amper er solgt til fordel for aktive høyttalere, her vi nå bor - mens det utpå gården fortsatt går i fet V8 som skal få gå et par tiår til - etter det skal jeg stoppe den ut og henge den på veggen over peisen :)

    Allikevel; alt-i-ett basert på gammelt håndverk, det titter jeg stadig til. Og sånt sett er vel egentlig ikke apparaturer som Gryphon Diablo med alt innabords til rett over 200 høvdinger så ille målt opp mot separate komponenter. En titt inn på lista til OHC under integrerte forsterkere, bladd nedenfra og oppover - mye som frister der.

    Det jeg mener med utvikling, lages mye bra i samme kabinett, for tiden, noe som ikke fantes før i verden.

    For dere med DP i racket noen tiår, så er vel kanskje Ayre og Vitus det nærmeste dere kommer av dagens nymote greier, vil jeg tro. Allikevel; som nordmann må jeg erkjenne man får mye for pengene i en masseprodusert Hegel.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.707
    Antall liker
    1.634
    Sted
    Sunndalsøra
    Men er det ikke derfor bedrifter kjøper opp andre bedrifter da? Nettopp for å sikre seg rettighetene til "bra greier"?
    Enten det eller for å komplettere det som mangler eller å kvitte seg med konkurrent? DP var nok aldri en konkurrent til EC. For lite til det.
    Så om
    det som er bra med electrocompaniet nå er stjelt fra DP
    lever jo arven videre, enn dog i et annet navn og innpakning.

    PS: Kommenterer ikke framgangsmåten på hvordan fusjonen/oppkjøp ble gjort. Vet ikke om det var frivillig fra LE eller ikke, evt. lovnader som ikke ble holdt i ettertid?
    Det er ikke så lett å vite hvordan det endte slik. Jeg snakket med Leif etter at han var permitert. Det var ikke så lenge denne ''fusjonen'' varte. Tanken var vel at Electrocompaniet skulle videreføre DP line videre, og at Ernstsen skulle være en del av det. Men det endte ikke slik, da det er snakk om en møysommelig og bestemt konstruktør:) eller rettere sagt kompromissløs person. Da alt skal være korrekt m. material valg og lydmessig gevingst, så kreves det en del av arvtakerne. Kostnaden blir også deretter. Har sett eksempler på det når det gjelder amerikansk bilindustri som Dodge kjøpt opp av Fiat konsernet. Bilene holder ikke så lenge som før, pga. dårligere komponenter.
    Jeg har hatt en DP A1 siden 2005 og har ikke vært slått av. Den fungerer fortsatt strålende. Det sier litt om kvaliteten:)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.594
    Antall liker
    13.713
    Hei Bear. Jeg vet du prøver å rykke meg opp fra stolen. Takk for det. En fin tanke, men nyttesløst, jeg sitter og koser meg vanvittig med en av mine fire eller fem nokså nylig innkjøpte CD-versjoner av Wagners 4-skivers opera Parsifal. (nylig remastrerte utgaver fra "the golden age", 50- til 80-tallet). De har selskap av blant annet 700 andre CD-skiver jeg har kjøpt de siste to, tre årene.
    Utvikling? - Totalt uinteressant, bort sett fra at jeg konstaterer at den ofte har gått bakover i retning av billigere, mer lettvinte og masseproduserte ting. Til enda høyere priser! Ting som filer, magiske kabler og støvlette forsterkere...
    Altså, 2x3 kilo forsterkere til vanvittig høye priser - hvor sexy kan det være for oss i menigheten? Når vi til stadighet blir slått av det faktum at vi på langt nær har lokket det siste ut av våre heavy metal DP-produkter proppet med kostbare komponenter, satt sammen til perfeksjon av et team som viste hvordan det skulle gjøres. Til en standard som aldri har blitt overgått. Bullshit walks, measurments talk.
    Du burde vite, ville du byttet ut din amerikanske V-8 bestykkede bil med en koreansk blikkhaug?
    Hehe, JEG, er ikke talsmann for 2 x 3,4 kg produkter, men bekymrer meg for de i den grad og de ganger de "bjudar på" så man nekter å tro det man hører... Men priser hinsides all sunn fornuft - er jo ikke betær oppi de som kan koste mer enn en tiendedel - om jeg får mene noe.

    Yepp, jeg er den samme - dvs. 2 stk. 2 x 100 W kl. A amper er solgt til fordel for aktive høyttalere, her vi nå bor - mens det utpå gården fortsatt går i fet V8 som skal få gå et par tiår til - etter det skal jeg stoppe den ut og henge den på veggen over peisen :)

    Allikevel; alt-i-ett basert på gammelt håndverk, det titter jeg stadig til. Og sånt sett er vel egentlig ikke apparaturer som Gryphon Diablo med alt innabords til rett over 200 høvdinger så ille målt opp mot separate komponenter. En titt inn på lista til OHC under integrerte forsterkere, bladd nedenfra og oppover - mye som frister der.

    Det jeg mener med utvikling, lages mye bra i samme kabinett, for tiden, noe som ikke fantes før i verden.

    For dere med DP i racket noen tiår, så er vel kanskje Ayre og Vitus det nærmeste dere kommer av dagens nymote greier, vil jeg tro. Allikevel; som nordmann må jeg erkjenne man får mye for pengene i en masseprodusert Hegel.
    Jeg tror mer vi snakker amerikanske CODA, enn Ayre og Vitus.
    Danske Gryphon er jo heller ikke vondt utover ublu priser.
    Det finner sikkert andre godsaker også, men nå trenger vi heldigvis ikke passere hverken Nord-, eller Østersjøen for å finne fred og glede på forsterker siden.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg tror mer vi snakker amerikanske CODA, enn Ayre og Vitus.
    Danske Gryphon er jo heller ikke vondt utover ublu priser.
    Det finner sikkert andre godsaker også, men nå trenger vi heldigvis ikke passere hverken Nord-, eller Østersjøen for å finne fred og glede på forsterker siden.
    Uff, håper Paul tilgir meg, når Coda ble uteglemt. Plinius også. Samt hjemmestrikket på mål fra Malmin. Samtidig som han får ta litt av skylden for dette selv, da Coda eller PM Audio ikke er de som er mest frempå og forteller oss hvordan verden var, er eller blir :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn