Hei, jeg hadde en 6,12mkII før jeg kjøpte min A1 i 2003. Tror 6,12mkII er modellen før din. For meg var det en stor oppgradering det å gå fra 6,12mkII til en A1. Bedre oppløsning, bedre bass og bedre dynamikk.Dynamic skrev:Takk for tilliten! Great to be back... Over til noe helt annet, hvor stor forskjell er det mellom a1b og en dp 6.12hp? Snakker vi helt vanvittig forskjell, eller er det ikke verdt mellomlegget? Skrudde av nyskjerrighet opp min 6.12hp, og den er jo prikk lik en hvilken som helst annen dp oppi
Takker for tipsene. Er det noen praktisk/hørbar forskjell, sånn generelt sett, på om jeg finner en med mosfet eller bipolar trafo? (Det er kanskje et rent akademisk spørsmål, siden modellene med mosfet, ser ut til å være de aller dyreste varientene. (?)Todani skrev:250-wattere har det vært mange av i DPs historie. Alt fra småkabinetts MosFet-forsterkere via den kjempestore 5000 (5.52 var siste versjon av den) til dagens A1ere.
Gamle små modeller av førstnevnte type med sober sølvgrå frontplate og de eksklusive patinerte messingskiltene kan i dag oppnås billig. Ikke alt for ofte pene eksemplarer av disse klassiske varmt, snille og maktfylt spillende forsterkerne dukker opp, og de var kostbare i sin tid. Kanskje noe i retning av ti tusen i dag for et noenlunde pent eksemplar? 6.4 uten P-betegnelse kan man nesten glemme, for de ytterst få som har vært annonsert i den har hatt prisantydninger på nesten 20 lapper. Alt for mye når man tenker på at A1B av og til dukker opp til nesten samme pris. Budsjettutgaven 6.4P er solgt i mange eksemplarer, og er mye forsterker for pengene. Såvidt jeg forstår, er det en slik, med en enkel jordingsmodifikasjon, Gunnar Brekke i Fidelity stadig refererer til. I dag burde ikke 6.4P koste mer enn 12 lapper for et godt eksemplar, men de er ikke alt for vanlige på bruktmarkedet de heller. Antyder noe om fornøyde eiere, vil jeg tro.
6.3 var den tidlige småkabinetts bipolart bestykkede modellen med grå front. Den ble det solgt en god del av, og dukker fra til annen(les; ikke ofte) opp på bruktmarkedet for noe midt mellom ti og femten lapper.
6.12HP var første bipolare billigmodell, og er på mange måter mest oppnåelige vei til 250 DP-watt. Jeg solgte i fjor et eksemplar som ikke var mint condition for i underkant av ti lapper, hvis jeg ikke husker feil.
Som på stort sett alle andre felt i tilværelsen vil tålmodighet betale seg. Ha is i magen, etter lang tids tørke dukker det typisk opp ting.
Kommer tilbake med et lengre svar når jeg har tid, men må påpeke en ting i full fart... EC AW 250 er ikke konkurrent(likeverdig). IMODazed skrev:Det er kanskje litt åpenbart hva slags svar jeg vil få i denne tråden, men hvordan er disse "billige" DP-ene (6.12HP, 6.4P, etc) sammenliknet med f.eks. Electrocompaniet AW250, som jo er en åpenbar konkurrent?
Dette høres jo bra ut. Jeg har aldri hørt DP, men er bare interessert pga deres rykte, så jeg burde vel finne en å lytte til. Jeg kommer etter all sannsynlighet aldri til å ha spesielt problematiske høyttalere, og jeg liker den "varme" lyden til EC. Er DP med dipolare trafoer fremdeles "varme" i lyden, eller er de mer nøytrale?kaap skrev:Full av ribbe m.m. skal jeg prøve å klimpre ned noen ord...
Grunnen til at jeg ikke ser EC som en likeverdig konkurrent til for eks 6.4 og A1, er mange, men de viktigste er egne erfaringer, og fra utallige erfaringer fra venner. Jeg tar meg den frihet og gjenngi et par av dem..
En vi kan kalle "Kåre" hadde et sett med notoriske tungdrevne høyttalere, og drev dem til daglig med den aller minste DPn, 6.12 på ca 140W. Det spilte ikke partyhøyt, men den bukket andri under, bl.a grunnet den nådeløse lasten (kanskje under 2 Ohm til tider). Kåre fikk i "oppgave" å teste EC på disse høyttaleren. Den ene etter den andre, AW 180 og flere 250 kom og gikk, næremere bestemt opp i røyk. Dette er spiker nr 1 i EC kista, de er ikke tilstrekkelig konstruert etter min mening.
En annen, kalles herav "Svein" hadde AW 180 blokker, som en dag fikk DP 6.5 i hus. Det var en slik rystende opplevelse at AW'ene ble forvist fra stua og ble deretter benyttet som nattbord.
Selv hadde jeg en DP 600, som er en av de få Mosfet forsterkerne fra DP, disse er kjent for å være mykere/varmere i klangen en sine Bipolar brødre. Da jeg selv gikk over til 6.5, ble alt bedre, men dette er samtidig en langt større forsterker. Fellesnevnerne for DP, IMO, er autoritet, live følelse og power... eller kanskje enda kortere (DP) Dynamic Presicion, dynamisk persisjon.
Har du 10lapper klare til et effekttrinn, så er det bare å ha litt is i magen, så dukker det sikkert snart opp en 6.12, 6.3 6.4 eller tilsvarende på bruken. Siste 6.12 gikk for knappe 9k mener jeg..
Hvis "svein" eller "Kåre" kjenner seg igjen og vil ha seg frabedt å bi skult bak alias, ta kontakt
mvh
Jeg ga vel 20000 for EC180 i butikk for en god del år siden od de ble vel solgt for noe under dette. Vær klar over at disse forsterkerne har en egenlyd og er langt fra nøytral. Kan passe fint på slanktlydende høyttalere da den har en svulstig bass. Desverre ikke så stram i bassen og noe avrundet oppover.Dazed skrev:Dette høres jo bra ut. Jeg har aldri hørt DP, men er bare interessert pga deres rykte, så jeg burde vel finne en å lytte til. Jeg kommer etter all sannsynlighet aldri til å ha spesielt problematiske høyttalere, og jeg liker den "varme" lyden til EC. Er DP med dipolare trafoer fremdeles "varme" i lyden, eller er de mer nøytrale?kaap skrev:Full av ribbe m.m. skal jeg prøve å klimpre ned noen ord...
Grunnen til at jeg ikke ser EC som en likeverdig konkurrent til for eks 6.4 og A1, er mange, men de viktigste er egne erfaringer, og fra utallige erfaringer fra venner. Jeg tar meg den frihet og gjenngi et par av dem..
En vi kan kalle "Kåre" hadde et sett med notoriske tungdrevne høyttalere, og drev dem til daglig med den aller minste DPn, 6.12 på ca 140W. Det spilte ikke partyhøyt, men den bukket andri under, bl.a grunnet den nådeløse lasten (kanskje under 2 Ohm til tider). Kåre fikk i "oppgave" å teste EC på disse høyttaleren. Den ene etter den andre, AW 180 og flere 250 kom og gikk, næremere bestemt opp i røyk. Dette er spiker nr 1 i EC kista, de er ikke tilstrekkelig konstruert etter min mening.
En annen, kalles herav "Svein" hadde AW 180 blokker, som en dag fikk DP 6.5 i hus. Det var en slik rystende opplevelse at AW'ene ble forvist fra stua og ble deretter benyttet som nattbord.
Selv hadde jeg en DP 600, som er en av de få Mosfet forsterkerne fra DP, disse er kjent for å være mykere/varmere i klangen en sine Bipolar brødre. Da jeg selv gikk over til 6.5, ble alt bedre, men dette er samtidig en langt større forsterker. Fellesnevnerne for DP, IMO, er autoritet, live følelse og power... eller kanskje enda kortere (DP) Dynamic Presicion, dynamisk persisjon.
Har du 10lapper klare til et effekttrinn, så er det bare å ha litt is i magen, så dukker det sikkert snart opp en 6.12, 6.3 6.4 eller tilsvarende på bruken. Siste 6.12 gikk for knappe 9k mener jeg..
Hvis "svein" eller "Kåre" kjenner seg igjen og vil ha seg frabedt å bi skult bak alias, ta kontakt
mvh
Det sterkeste argumentet her er vel at man aldri finner AW250, og langt mindre et par AW180, til 10-12000.
Må vel si meg ganske happy med at knut har kjøpte en A5. Denne forsterkeren er dimensjonert helt hinsides all vanlig tenkning og så ekstrem i strømforsyning og transistorbestykning at den er en umulighet, rent kommersielt.Todani skrev:Er det kun tre? Trodde det var litt flere. Fem eller ti, kanskje. Ville vel trodd at Leif bestilte f.eks. ti hovedkort da han begynte med det der. Ikker flere kort igjen nå. Derfor ingen flere A5´ere. Pedal har vel alltid hatt to store DP´er. Tror han har det fremdeles. Forlengst bygd om til A5 altså.
Å ja, det kan bekreftes at Knut har kjøpt en brukt A5. Det ble altså IKKE innkjøpt RØREFORSTERKER som referanse!!!!
Han og jeg tok mesteparten av Respons Grand Artist jubeleumsmodell-testen der. Helt utrolig hvilken autoritet og smekk det ble i bassen, til tross for små 18-cm basselementer! Ryktet om at Respons er oppsvulmet i bunnen er med andre ord feil, men det er nok ikke mange som har hørt hvor hvor nøytrale de egentlig kan være. Jeg oppnår ikke i nærheten av den tørrheten i mitt lytterom med A1, men så har vel Knut sikkert fem ganger så mye luft tilgjengelig som jeg har...
"Heldigvis" for delen av meg som vil prøve DP må jeg vente minst et par lønninger før jeg kan kjøpe noe i det hele tatt, for nå dukket det akkurat opp et veldig fristende sett med AW180 med granittfronter til 12K i børsen.val skrev:Jeg ga vel 20000 for EC180 i butikk for en god del år siden od de ble vel solgt for noe under dette. Vær klar over at disse forsterkerne har en egenlyd og er langt fra nøytral. Kan passe fint på slanktlydende høyttalere da den har en svulstig bass. Desverre ikke så stram i bassen og noe avrundet oppover.
Kort reply... Oppdaget i sommer at Siggurd ikke har rent mel i posen de heller. Jeg har en modell i min oversikt som heter 6.52, og slike har jeg sett HFS personer eie, og også sett på bruktbørsen. I sommer fikk jeg bekreftet av Mr DP at denne modellen ikke finnes.. Han har aldri laget noe som skulle tilsi en 6.5 -> 6.52 oppgradering. Jeg har personlig vært i kontakt med Siggerud (for mange år siden) angående dette.. De skulle ha 9.500,- for en slik "oppgradering".Todani skrev:... Ting som ikke er ramponerte eller skrudd på av andre folk enn Leif eller Siggerud...
Tror vi gjør lurest i å holde oss til Leif/Originalen jeg.. Da vet en hva en får...kaap skrev:Kort reply... Oppdaget i sommer at Siggurd ikke har rent mel i posen de heller. Jeg har en modell i min oversikt som heter 6.52, og slike har jeg sett HFS personer eie, og også sett på bruktbørsen. I sommer fikk jeg bekreftet av Mr DP at denne modellen ikke finnes.. Han har aldri laget noe som skulle tilsi en 6.5 -> 6.52 oppgradering. Jeg har personlig vært i kontakt med Siggerud (for mange år siden) angående dette.. De skulle ha 9.500,- for en slik "oppgradering".Todani skrev:... Ting som ikke er ramponerte eller skrudd på av andre folk enn Leif eller Siggerud...
Ergo: De som har en 6.52 og har betalt deretter, i god tro om at dette er en 6.5 med turbo... sorryyyyy, er nok bare Siggerud som har gjort "ett-eller-annet" i 5min og satt Gti merke bakpå.
Bare å begynne å glede seg. Vil anbefale deg å ringe LE før du sender. Greit å avtale tid. Han er en opptatt mann.56fwb skrev:Tror vi gjør lurest i å holde oss til Leif/Originalen jeg.. Da vet en hva en får...
Har planer om å oppgradere min A1 over nyttår en gang.. Leif skal få jobben...
Dazed skrev:"Heldigvis" for delen av meg som vil prøve DP må jeg vente minst et par lønninger før jeg kan kjøpe noe i det hele tatt, for nå dukket det akkurat opp et veldig fristende sett med AW180 med granittfronter til 12K i børsen.val skrev:Jeg ga vel 20000 for EC180 i butikk for en god del år siden od de ble vel solgt for noe under dette. Vær klar over at disse forsterkerne har en egenlyd og er langt fra nøytral. Kan passe fint på slanktlydende høyttalere da den har en svulstig bass. Desverre ikke så stram i bassen og noe avrundet oppover.
Tenk deg om før du gjør dette.. Liker du dp lyd kommer du til å få granatsjokk over hvor lite detaljer og dynamikk det er. Aldri mer ec hos meg
H
Som sagt må det uansett vente en måned eller to.Dynamic skrev:Tenk deg om før du gjør dette.. Liker du dp lyd kommer du til å få granatsjokk over hvor lite detaljer og dynamikk det er. Aldri mer ec hos megDazed skrev:"Heldigvis" for delen av meg som vil prøve DP må jeg vente minst et par lønninger før jeg kan kjøpe noe i det hele tatt, for nå dukket det akkurat opp et veldig fristende sett med AW180 med granittfronter til 12K i børsen.val skrev:Jeg ga vel 20000 for EC180 i butikk for en god del år siden od de ble vel solgt for noe under dette. Vær klar over at disse forsterkerne har en egenlyd og er langt fra nøytral. Kan passe fint på slanktlydende høyttalere da den har en svulstig bass. Desverre ikke så stram i bassen og noe avrundet oppover.
H
Takk.kaap skrev:Slike som dette dukker opp i ny og ne....
annonse slettet
Go jakt uansett, og vær flink å pakke på sparegrisen ;D
Direkte linking til bruktannonser er ikke tillatt.
Solgte nettopp min, men den er fortsatt innafor nærmeste familieMorty skrev:Til dere som har en slik RIIA, selg den aldri!
FYI: Håper du ikke betalte store summer for den ekstra 0,02'n på 6.5'n.... Leif E. har aldri laget en 6.52. Er noe som trolig Siggerud Proservice har mekket sammen på egenhånd, uten L.E'n viten/godkjenning....Dynamic skrev:...
Ellers har jeg hatt 6,52 og 6,3x2 før...
Nei!kaap skrev:Er noe som trolig Siggerud Proservice har mekket sammen på egenhånd, uten L.E'n viten/godkjenning....
Nei? Har du noe mer å tilføye enn "nei"ayaboh skrev:Nei!kaap skrev:Er noe som trolig Siggerud Proservice har mekket sammen på egenhånd, uten L.E'n viten/godkjenning....
6.52 var den siste versjonen av 6.5 som figurerte i prislistene (120 000,- mener jeg å huske). Dette er ikke noe Siggerud Proservice har "funnet på" på egenhånd, men de kunne utføre denne oppgrderingen på en standard 6.5 for en viss sum.kaap skrev:Nei? Har du noe mer å tilføye enn "nei"ayaboh skrev:Nei!kaap skrev:Er noe som trolig Siggerud Proservice har mekket sammen på egenhånd, uten L.E'n viten/godkjenning....
Hvem isåfall mener du "står bak"....
Jeg fikk iallefall skriftlig tilbud om å oppgradere min 6.5 til 6.52... for 9.500kr.. hos Siggerud...