Har selv prøvd å gjøre meg noen tanker om dette med høy følsomhet og lav/høy effekt på amp.
Om en tar en komp driver, eller for den slags skyld et midbasshorn så spilles det med et veldig lite kammer i bakkant.
Vil tro et slikt lite kammer med dertil lite luft som komprimeres/dekomprimeres vil fungere som en veldig stiv fjær direkte på membran.
I tillegg har en vel motstand for driver med komprimering på vei ut gjennom horn.
En får mye lyd med med lite membranutslag. En trenger ikke mye spenningsving.
Men denne spente fjæren fungerer som en motstand.
Blir da som en DC elektromotor som surrer med et gitt turtall. Den trenger strøm og spenning.
Når en skal øke turtall, en drar på mer spenning, men så vil den spente fjæren fungere som en brems som en setter på akslingen på motoren.
Bremsen blir kraftigere og kraftigere etterhvert som en øker spenning og turtall.
Det motoren da vil trenge for å holde turtall og spenning, er strøm og rikelig strømkapasitet.
Har en ikke strømkapasitet vil en ikke kunne holde spenningen oppe, og turtall vil synke.
LMC ønsker å dra ut 10w, emo vil dra ut 40w.
emo kjører med høyere turtall(lengre slaglengdre) som krever noe mer spenning, men veldig mye mer strøm for å kunne holde turtall.
Likevel vil jeg si at begge trenger stor strømkapasitet (stor og stabil PSU bl.a) for å kunne spille sine respektive effekter.
Om en tar en vanlig driver i friluft så vil denne måtte ha voldsom slaglengde for å kunne følge hornet.
Motoren må gå med voldsomt turtall, og ha dertil veldig høy spenning.
Men den spente fjæren er vekke pga friluft. Men siden motoren må gå med så høyt turtall har den en del indre motstand (lager) som bremser og det må derfor til slutt en del strøm og dermed høy effekt.
Jeg er på dypt vann nå men........
Felles for både begge er at en trenger ikke så voldsomt med spenning, men må ha stor strømkapasitet for spille så høyt som dere ønsker
Demping har jeg ikke tatt med i tankene.
Innlegget er sløvt forfattet på en søndags kveld, og det er rom for diskusjon.
Jeg har blitt arrestert før og tåler det
Det som LMC har gjort med dempeplate på bakkammer er vel å slakke litt på min fiktive stramt spente fjær blandt annet. (litt lettere å drive)
Mvh
fra oks sin fiktive verden