Dreper målemafiaen den audiofile interessen?

Status
Stengt for ytterligere svar.

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
xerxes skrev:
Litt spesielt at man anser at kunnskap og søken etter kunnskap er et problem, mens synsing på høyt nivå er løsningen?
Det er vel heller snakk om kverulering ved andres meninger som er hovedproblemet med "målemafiaen", de må gjerne diskutere som de vil blant seg selv og andre men desverre klarer de ikke holde fingra vekke fra tastaturet når det kommer til motbevisning av andres erfaringer der de KUN har brukt ørene
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.636
Antall liker
3.604
Torget vurderinger
1
Etter mitt skjønn så snakker ”de 2 leire” forbi hverandre. Det er ikke snakk om enten eller, men både og:

Ser vi på Hi-Fi utstyrets opphav, så er produksjonen tuftet på en kombinasjon av målinger og subjektive lytteinntrykk. Noen produkttyper mer av det ene, og mindre av det andre. Terskelen for målinger er høy for produksjon av aktiv elektronikk (forsterkere, CD-spillere, etc), mens måleterskelen er lav for produksjon av passive komponenter som kabler, spikes, plattformer etc.

Tilsvarende forskjeller finnes på brukersiden. Noen Hi-Fi entusiaster har mye teknisk kompetanse, og bruker dette som innfalsvinkel til sin hobby. Andre har mindre teknisk kompetanse (eller de anvender den med måte) til fordel for vurderinger på grunnlag av lytting og synsing. Og selvsagt så har man uendelig mange varianter av disse.

Altså er begge elementer (målinger/teori + subjektiv evaluering/synsing) til stede i alle ledd. -Så det handler ikke om rett eller galt, men at man utviser respekt for andre med en innfalsvinkel til denne hobbyen som er forskjellig fra ens egen.

Hadde folk vært mer tolerante ovenfor hverandre, så hadde det ikke vært krig på jorden. Ja da, jeg vet det er en utopi. Også her på Sentralen. He-he.
 
K

knutinh

Gjest
Greven skrev:
Vet om en kunde som gikk lykkelig ut av HiFi butikken med nye høyttalere til 2 000 og nye kabler til 10 000. Han kunne vel hatt godt av noen tips fra HFS?
En bekjent fikk nesten ikke gå ut av lokalet til en større en hifi-kjede uten å kjøpe med seg kabler til ca 1/7 av anleggets totalkostnad (et kostbart anlegg i mine øyne), på tross av at han instendig fortalte at det var uinteressant.

Selgeren var svært så bestemt og hadde det ikke vært for moralsk støtte fra kolleger med mange års relevant jobb-erfaring hadde han neppe krevd å kun få dem hjem til låns.

De ble returnert etter helga.

-k
 
O

om.s

Gjest
Greven skrev:
om.s skrev:
Og jeg tror mange med deg lever litt i den villfarelsen at mange av de som bruker noen kroner på f.eks kabler lever i en kabelverden slik du spissformulerte den, det er ikke mange meg bekjent som er ubevandrede i HiFi landet som svir av en slik sum penger uten å ha noen meninger om mangt og mye når det kabler og prising av disse...
OK. Siste svar fra meg nå. Mista litt sporet etter at du missforsto det første svaret mitt.

Vet om en kunde som gikk lykkelig ut av HiFi butikken med nye høyttalere til 2 000 og nye kabler til 10 000. Han kunne vel hatt godt av noen tips fra HFS?
Du verden! gode råd kunne han trengt iaf, det var å begynne i feil ende, også i min verden ;)
 
K

knutinh

Gjest
Necroth skrev:
xerxes skrev:
Litt spesielt at man anser at kunnskap og søken etter kunnskap er et problem, mens synsing på høyt nivå er løsningen?
Det er vel heller snakk om kverulering ved andres meninger som er hovedproblemet med "målemafiaen", de må gjerne diskutere som de vil blant seg selv og andre men desverre klarer de ikke holde fingra vekke fra tastaturet når det kommer til motbevisning av andres erfaringer der de KUN har brukt ørene
Har du fått med deg at dette er en tråd innstiftet av roysen, hvor han til en viss grad argumenterer for at sånne som meg skal forties eller finne seg noe annet å gjøre?

Og likevel er det "målemafiaen" som er kverulanter og "ikke klarer å holde fingra vekk"?

Jeg har lært at i sosiale relasjoner så skal man alltid kritisere saklig og henvise til konkrete tilfeller, ikke "du er alltid sånn at du...". Kan du henvise til noen konkrete tilfeller av det du beskylder disse "målemafiosene" for?

Har du tatt en runde med deg selv og prøvd å sjekke om irritasjonen skyldes disse slemme menneskenes oppførsel, eller om du rett og slett er irritert fordi noen er uenig med deg? Hvis det er slik at du blir irritert fordi dere er uenig, er det da rimelig å anta at også de er irritert fordi dere er uenig? Er det da rimelig å anta at irritasjonen forsvinner før alle som lar seg irritere over at noen våger å være uenig, slutter med det og heller diskuterer eller godtar at man er uenige?

-k
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
knutinh skrev:
Necroth skrev:
xerxes skrev:
Litt spesielt at man anser at kunnskap og søken etter kunnskap er et problem, mens synsing på høyt nivå er løsningen?
Det er vel heller snakk om kverulering ved andres meninger som er hovedproblemet med "målemafiaen", de må gjerne diskutere som de vil blant seg selv og andre men desverre klarer de ikke holde fingra vekke fra tastaturet når det kommer til motbevisning av andres erfaringer der de KUN har brukt ørene
Har du fått med deg at dette er en tråd innstiftet av roysen, hvor han argumenterer for at sånne som meg skal forties eller finne seg noe annet å gjøre?

Og likevel er det "målemafiaen" som er kverulanter og "ikke klarer å holde fingra vekk"?

Jeg har lært at i sosiale relasjoner så skal man alltid kritisere saklig og henvise til konkrete tilfeller, ikke "du er alltid sånn at du...". Kan du henvise til noen konkrete tilfeller av det du beskylder disse "målemafiosene" for?

Har du tatt en runde med deg selv og prøvd å sjekke om irritasjonen skyldes disse slemme menneskenes oppførsel, eller om du rett og slett er irritert fordi noen er uenig med deg?

-k
Jeg er irritert fordi jeg er uenig med deg, fordi du "misjonerer" i en rekke tråder om hva DU mener er riktig av hva DU mener er feil. Så det er nettop det det er snakk om, vi er uenige. Er det ikke det ett diskusjonforum er da?
Det finnes andre med kveruleringer, men det er målemafiaen det står i overskriften
 
K

knutinh

Gjest
Necroth skrev:
Jeg er irritert fordi jeg er uenig med deg, fordi du "misjonerer" i en rekke tråder om hva DU mener er riktig av hva DU mener er feil. Så det er nettop det det er snakk om, vi er uenige. Er det ikke det ett diskusjonforum er da?
Det finnes andre med kveruleringer, men det er målemafiaen det står i overskriften
Tråden handlet vel streng tatt om hvorvidt skeptikere/rasjonalister/objektivister/teknisk orienterte hifi/lyd-interesserte førte til at folk søkte seg bort fra hobbyen hifi og bort fra dette forumet.

Det at du er irritert på meg, gjør det det rett eller fornuftig å la irritasjonen ende opp med sinne og ukvemsord?

Er min rett til å si min mening avhengig av hva meningen er? Er det mer ok å hevde en mening om blindtester som er positivt feil hvis man slår opp i en fagbok, enn det er å hevde sin skepsis rundt enkelte av fenomenene som det snakkes om her inne? Er det mer kverulering å nevne blindtester selv om de fleste har hørt om det før, enn det er å hevde en påstand som man har fått tilbakevist gang etter gang? Hvorfor?

Hvis utelukkende "uskeptiske" meninger skal få råde her inne, slutter det ikke å bli et diskusjonsforum og går over til å bli et "venneklubben til produkt xyz"-forum. Er det det du ønsker deg?


Hvis vi ser tilbake på tråder som har kommet i det siste: "den endelige spikeren i kista til målemafiaen", "endelig er blindtester beviselig død som metode", "Dreper målemafiaen den audiofile interessen?", kan du egentlig bebreide meg for å delta, og å hevde min mening? Er det min feil at tråden ble startet? Er det mulig for deg å unngå tråden hvis du bare vil utveksle erfaringer?

-k
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
knutinh skrev:
Necroth skrev:
Jeg er irritert fordi jeg er uenig med deg, fordi du "misjonerer" i en rekke tråder om hva DU mener er riktig av hva DU mener er feil. Så det er nettop det det er snakk om, vi er uenige. Er det ikke det ett diskusjonforum er da?
Det finnes andre med kveruleringer, men det er målemafiaen det står i overskriften
Tråden handlet vel streng tatt om hvorvidt skeptikere/rasjonalister/objektivister/teknisk orienterte hifi/lyd-interesserte førte til at folk søkte seg bort fra hobbyen hifi og bort fra dette forumet.

Det at du er irritert på meg, gjør det det rett eller fornuftig å la irritasjonen ende opp med sinne og ukvemsord?

Er min rett til å si min mening avhengig av hva meningen er? Er det mer ok for roysen å hevde en mening om blindtester som er positivt feil hvis man slår opp i en fagbok, enn det er av meg å hevde min skepsis rundt enkelte av fenomenene som det snakkes om her inne? Er det mer kverulering å nevne blindtester selv om de fleste har hørt om det før, enn det er å hevde en påstand som man har fått tilbakevist gang etter gang? Hvorfor?

Hvis utelukkende "uskeptiske" meninger skal få råde her inne, slutter det ikke å bli et diskusjonsforum og går over til å bli et "venneklubben til produkt xyz"-forum. Er det det du ønsker deg?

-k
Her er ingen ukvemsord unge mann ;)
Din mening har du rett til og si, jeg henviste deg lenger nedi tråden at du skulle holde deg til topic grunnet tråden har sport av for lenge siden da det ble nok en diskusjon om blindtester. En fagbok kan fortelle mye, men det er en stor avstand mellom teori og praksis i mitt hode. Dette gjelder de fleste yrkesfelt og ikke minst hifi.
Jeg har også en sunn skepsis til folk som hardnakket henviser til BÅDE blindtester OG måledata da dette kan oppleves helt vidt forskjellig. Hva folk hører er det absolutt ingen grunn til og sette spørsmål til uansett hva det skulle være de hørte på imo. Viss en stakkar ser en UFO i skogen utonfor Ringsaker betyr det imidlertidig ikke at jeg løper avgårde for og slå opp i allverdens fagbøker og henvise til en rekke tilfeller hvor dette er motbevist og dømmer hans "syn" nedenom og hjem. Det er enkelte ganger man bare burde trekke seg unna og velge om man skal irritere seg over at man mener han tar feil eller om man skal diskutere hans dømmekraft
 
K

knutinh

Gjest
Necroth skrev:
Her er ingen ukvemsord unge mann
Mange takk.
Din mening har du rett til og si, jeg henviste deg lenger nedi tråden at du skulle holde deg til topic grunnet tråden har sport av for lenge siden da det ble nok en diskusjon om blindtester.
Jeg opplever på nytt og på nytt at det fremste argumentet mot mine meninger er at måleinstrumenter ikke sier alt. Da er det naturlig å trekke fram (for 249-ende gang) at jeg heller ikke påstår det, men at jeg derimot stoler (blindt!) på hørselen ;-)

Det er et naturlig instinkt å rettlede de som argumenterer mot deg på basis av en feiloppfatning av hva du mener? Å diskutere det man _tror_ motparten mener er vel ikke spesielt interessant?
En fagbok kan fortelle mye, men det er en stor avstand mellom teori og praksis i mitt hode. Dette gjelder de fleste yrkesfelt og ikke minst hifi.
Selvsagt. Men skal man kritisere teorien så bør man helst kjenne teorien, ikke sant? Å kritisere en høyttaler man aldri har hørt blir jo rimelig fort slått ned på her inne. Å kritisere måleinstrumenter eller blindtester uten å vite noe som helst om dem burde vel være like galt?
Viss en stakkar ser en UFO i skogen utonfor Ringsaker betyr det imidlertidig ikke at jeg løper avgårde for og slå opp i allverdens fagbøker og henvise til en rekke tilfeller hvor dette er motbevist og dømmer hans "syn" nedenom og hjem. Det er enkelte ganger man bare burde trekke seg unna og velge om man skal irritere seg over at man mener han tar feil eller om man skal diskutere hans dømmekraft
Et veldig godt eksempel. Jeg er glad for at det var du som trakk inn analogien, for hvis det var jeg som hadde gjort det kunne inkvisisjonen komme ramlende ned over hodet mitt med at jeg var nedlatende spydig og kom med "IMO fullstendig irrelevante analogier" :)

Er jeg dum hvis jeg anser det som "ikke bevist" at grønne menn besøker jorda bare fordi Ola Dunk fra Sykkylven hevder å ha sett slike en sen kveld på vei hjem fra julebord? Nedlatende?

Hvis det har seg slik at jeg er fryktelig interessert i UFO-er, flyvende tallerkener og humanoider fra Alpha Centauri, er det forræderisk av meg å prøve å finne så mye info om den aktuelle hendelesen som mulig? Kontakte forsvaret, lokale fotografer, og andre som kan tenkes å ha fotografier eller andre data som underbygger påstanden?

Er jeg ikke naiv hvis jeg uten videre konkluderer med at "sånn er det", slutter i jobben, selger huset og flytter til area 51?


-k
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.924
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
knutinh skrev:
Necroth skrev:
Her er ingen ukvemsord unge mann
Mange takk.
Din mening har du rett til og si, jeg henviste deg lenger nedi tråden at du skulle holde deg til topic grunnet tråden har sport av for lenge siden da det ble nok en diskusjon om blindtester.
Jeg opplever på nytt og på nytt at det fremste argumentet mot mine meninger er at måleinstrumenter ikke sier alt. Da er det naturlig å trekke fram (for 249-ende gang) at jeg heller ikke påstår det, men at jeg derimot stoler (blindt!) på hørselen ;-)
En fagbok kan fortelle mye, men det er en stor avstand mellom teori og praksis i mitt hode. Dette gjelder de fleste yrkesfelt og ikke minst hifi.
Selvsagt. Men skal man kritisere teorien så bør man helst kjenne teorien, ikke sant? Å kritisere en høyttaler man aldri har hørt blir jo rimelig fort slått ned på her inne. Å kritisere måleinstrumenter eller blindtester uten å vite noe som helst om dem burde vel være like galt?
Viss en stakkar ser en UFO i skogen utonfor Ringsaker betyr det imidlertidig ikke at jeg løper avgårde for og slå opp i allverdens fagbøker og henvise til en rekke tilfeller hvor dette er motbevist og dømmer hans "syn" nedenom og hjem. Det er enkelte ganger man bare burde trekke seg unna og velge om man skal irritere seg over at man mener han tar feil eller om man skal diskutere hans dømmekraft
Et veldig godt eksempel. Jeg er glad for at det var du som trakk inn analogien, for hvis det var jeg som hadde gjort det kunne inkvisisjonen komme ramlende ned over hodet mitt med at jeg var nedlatende spydig og kom med "IMO fullstendig irrelevante analogier" :)

Er jeg dum hvis jeg anser det som "ikke bevist" at grønne menn besøker jorda bare fordi Ola Dunk fra Sykkylven hevder å ha sett slike en sen kveld på vei hjem fra julebord? Nedlatende?

-k
Helt i orden, du stoler på hørselen og det gjør jeg også. Det er veldig enkelt, jeg er derimot ikke opptatt av en blindtest fordi det er vanskelig nok og nullstille seg på 1-2-3 når man switcher for fort. Somregel vil kun de drastiske forandringene i kjeden fremkomme ved slik "switching". Men det kan likegjerne være ørene mine det er noe galt med.

Jeg påstår heller ikke og kjenne teorien, og jeg har ikke higet etter og finne utav de naturlige forklaringene på alt jeg opplever i eget hode. Jeg utelukker IKKE placebo så det er sagt.
Men blindtester trenger somregel ikke allverden av teori for og forstå seg på gjør det?
Og det er vel heller målemafian tråden handler om er det ikke? ;)

Ananlogier er somregel en grei måte og trekke frem ting på fordi det gjør det enklere og forstå, de fleste snakker billedlig store deler av samtaler og burde derfor være fullt lovlig her uten videre inngrep av andre.

Du er hverken dum eller nedlatende om du mener så om vår alles kjære Ola, men det som er dumt av deg er om du oppsøker hans diskusjoner med vilje for så og fortelle han om alle andre tilfeller som har blitt motbevist
;)
 
O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
Necroth skrev:
Her er ingen ukvemsord unge mann
Mange takk.
Din mening har du rett til og si, jeg henviste deg lenger nedi tråden at du skulle holde deg til topic grunnet tråden har sport av for lenge siden da det ble nok en diskusjon om blindtester.
Et veldig godt eksempel. Jeg er glad for at det var du som trakk inn analogien, for hvis det var jeg som hadde gjort det kunne inkvisisjonen komme ramlende ned over hodet mitt med at jeg var nedlatende spydig og kom med "IMO fullstendig irrelevante analogier" :)
Men sublime hentydninger ser ut til å passe deg vel så godt (så slapp du selv å være personlig) ;) ...

mvh
 

lectronjh50

Medlem
Ble medlem
22.12.2007
Innlegg
43
Antall liker
0
Det er helt greit å bruke målinger, å med fare for å gjenta meg selv i det uendelige,
så er nettopp måleteknikk og målinger noe jeg har bedrevet og bedriver mye av.

Det er kjekt å måle, å finne målinger som heller i den retning du håpet å finne bevis for
dine teorier, men noen ting er altså vanskelige å måle. Tydeligvis.

Som en fysikker og gammel onkel av meg sa når han gikk rundt med ønskekvisten sin,
og andre finurligheter for den saks skyld.

"Om jeg synes det er rart som fysikker å løpe rundt med en kvist? Vi må bare inse at vi ikke
har klart å sette størrelser på alt og at det er mer en nok å gjøre for kommende generasjoner"

Andre derimot er så pass priviligerte at de har funnet svaret...........
 
L

Ludo

Gjest
Det blir nesten som med en viss herremann med en ekstrem forkjærlighet for komponenter med høy alder og som gang på gang fortalte alle andre det kun var det gamle utstyret som låt skikkelig mens det nye transistorcomputerchip-baserte skrammelet bare lagde umusikalsk ulyd. Han var utrolig flink til å forsure hele HFS.

Noen ganger, ja faktisk veldig ofte er det greit å holde kjeft! Man må ikke alltid utbasunere sitt eget standpunkt og stille folk til vegg dersom de ikke kan dokumentere sine lytteopplevelser. Man kan om man har lyst til å lage en sur stemning, men man MÅ ikke...
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Roysen skrev:
Er dette den riktige veien å gå og er det fremmende for interessen for denne utdøende hobbien vår?

Sunn skepsis er selvfølgelig tillatt men jeg synes blant enkelte på forumet har det oppstått en kultur hvor det er om å gjøre å latterliggjøre det man ikke tror på selv.
Jeg tror at mye av det vi diskuterer som fremmende for godlyden kan virke fremmedgjørende for rekrutteringen til hobbyen vår. 100000kr for 6 meter høyttalerkabel, madrasser og andre skumgummiartikler i hjørnene, spray mot statisk støy, CD-vaskemaskiner etc. etc. Mange tror vi er gærne, og jeg skjønner det. Men de gærne har det godt.

Jeg tror imidlertid ikke på at enighet om snevre standpunkter innenfor denne hobbyen er noe godt utgangspunkt. Det er en hobby som dreier seg om gjengivelse av musikk gjennom tekniske innretninger, og da er det helt naturlig at man diskuterer disse innretningenes innvirkning på lyden. Jeg synes det er moro å diskutere, og jeg lærer mye av andre som har andre synspunkter enn meg selv.

Jeg lar uansett ikke andres meninger drepe min interesse, selv om mange er uenige med meg. Men det er mulig interessen min hadde blitt drept dersom jeg hadde blitt utledd og frosset ut av det gode selskap fordi jeg har kabler til under 200kr/meter. Toleranse for divergerende standpunkter er viktig for at hobbyen ikke skal bli oppfattet som en sær, dogmatisk kult.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
om.s skrev:
knutinh skrev:
[...]
Et veldig godt eksempel. Jeg er glad for at det var du som trakk inn analogien, for hvis det var jeg som hadde gjort det kunne inkvisisjonen komme ramlende ned over hodet mitt med at jeg var nedlatende spydig og kom med "IMO fullstendig irrelevante analogier" :)
Men sublime hentydninger ser ut til å passe deg vel så godt (så slapp du selv å være personlig) ;) ...
Visste ikke at du satte så pris på knutinhs hentydninger, om.s... ;)

(Sorry, kunne ikke dy meg... Fra bokmålsordboka: subli'm - (av lat. 'høy') opphøyd, fullkommen )
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.307
Antall liker
35.108
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
nb skrev:
Fritt utvalg av råd fra synsemafiaen som gir et til dels betydelig løft i lyden
- en kobberfylt mus på komponentene
- magisk papir på komponentene (visstnok en eller annen stråling)
- en vekkerklokke ett eller annet sted i lytterommet (utenladsk synsemafia)
- tykke kabler, tynne kabler, flate kabler, massive kabler, tvinnede kabler, sølvkabler, kobberkabler alt etter hvem man velger å tro på
- bruke mer penger på ett eller annet
- kjøpe et HiFi-møbel til 20.000 kroner og oppover
- avmagnetisere CD-platene mine
- fryse ned CD-platene
- valg av riktig minnetype for digital lagring på PC (utenlandsk synsemafia)
- en dings som gir en sinustone på 1kHz som gradvis dempes i volum
- legge nytt elektrisk anlegg i stuen
- bryte en del elforeskrifter
- magiske stener som skal legges enten inni eller oppå komponentene
- harde eller myke dempeanordninger, igjen avhengig av hvem man tror på
- en blinkende støfjernende dings som tydligvis ikke fjerner støy
- passe på at alle ledningene har riktig lengde
- fjerne all plastikk og dynke anlegget i linolje
- kjøpe en eller annen svært dyr strømrenser med diffus funksjonalitet uten å ta seg bryet med å finne ut om det faktisk er noe, eventuelt hva galt med nettet mitt
- bruke audiofil type sikringer i sikringsskapet

Et fritt utvalg etter hukommelsen. Listen kunne vært betydelig lengre, men jeg regner med pointet mitt er klart.

Det er mulig noen mener dette er meningsfyllte råd det er viktig å prøve om godlyd er målet, men det burde ikke komme som noen bombe at en del finner det til tider lettere komisk og ikke veldig hensiktsmessig gitt det definerte målet.
Det jeg først og fremst savner er LITT større takhøyde. Virker på meg som at hvis man mener en eller to av disse tingene har noen innvirkning, så er man automatisk med i en sysnereligion som dyrker ALT tullet du lister opp her.
Synes egentlig den var morsom, men som sagt - litt større toleranse og hvorfor MÅ man tilhøre en bås, vi er da fande meg ikke en flokk sauer, enten vi måler oss i hjel eller ser nisser ved høylys dag !!!!
 
K

knutinh

Gjest
Ludo skrev:
Det blir nesten som med en viss herremann med en ekstrem forkjærlighet for komponenter med høy alder og som gang på gang fortalte alle andre det kun var det gamle utstyret som låt skikkelig mens det nye transistorcomputerchip-baserte skrammelet bare lagde umusikalsk ulyd. Han var utrolig flink til å forsure hele HFS.
Jeg tror jeg vet hvem du mener, men det kan også ha vært før "min tid". På den annen side: det finnes endel skikkelig gammelt lydustyr som er utrolig morsomt. Hvem sier at alt på død og liv må ha flest mulig transistorer eller måle "best" mulig?
Noen ganger, ja faktisk veldig ofte er det greit å holde kjeft! Man må ikke alltid utbasunere sitt eget standpunkt og stille folk til vegg dersom de ikke kan dokumentere sine lytteopplevelser. Man kan om man har lyst til å lage en sur stemning, men man MÅ ikke...
Jeg tror det finnes flere måter å opptre på, og noen er mer egnet til å provosere fram reaksjoner enn andre, sannsynligvis ser vi det ikke selv.

Jeg påstår ikke at jeg klarer det, men jeg prøver eller har som ideal i alle deler av livet å henge en "sikkerhets-klausul" til mine utsagn. Tanken bak det er at når jeg sier noe så skal lytteren vite noe om hvor sikker jeg er på det jeg sier. Hvis jeg antyder at jeg er 50% sikker på noe, så skal jeg helst ha rett minst 1 av 2 ganger (og da mener jeg å faktisk ha rett, ikke å bare "vinne" en eller annen tåpelig diskusjon). Hvis jeg antyder at jeg er veldig sikker på noe (i den grad man kan være veldig sikker på noe som helst) så blir jeg oppriktig flau over å bli motbevist.

En konsekvens av dette er at når jeg diskuterer med noen som gir signaler om at de alltid er 100% sikker i alle sine uttalelser så får jeg litt ekstra lyst til å bevise dem feil når de kommer med uttalelser som er lett å motbevise. Hvis du derimot sier at du tror noe eller overhodet ikke gir inntrykk av å være skråsikker så er det ikke så fryktelig interessant å vise at du tar feil heller.

Er det bare i meg det "renner en liten djevel" når noen braser inn i rommet og erklærer at de besitter absolutt kunnskap?

Kanskje gjør dette meg til en kverulant, jeg vet ikke.

-k
 
O

om.s

Gjest
roffe skrev:
om.s skrev:
knutinh skrev:
[...]
Et veldig godt eksempel. Jeg er glad for at det var du som trakk inn analogien, for hvis det var jeg som hadde gjort det kunne inkvisisjonen komme ramlende ned over hodet mitt med at jeg var nedlatende spydig og kom med "IMO fullstendig irrelevante analogier" :)
Men sublime hentydninger ser ut til å passe deg vel så godt (så slapp du selv å være personlig) ;) ...
Visste ikke at du satte så pris på knutinhs hentydninger, om.s... ;)

(Sorry, kunne ikke dy meg... Fra bokmålsordboka: subli'm - (av lat. 'høy') opphøyd, fullkommen )
Vel humoren finnes den, selv om den sitter langt inne noen ganger ;), forøvrig var det vel ikke helt den meningen jeg mente, tror du skal legge noe mer folkelig i uttrykket :) ...

mvh
 
N

nb

Gjest
soundscape skrev:
Det jeg først og fremst savner er LITT større takhøyde. Virker på meg som at hvis man mener en eller to av disse tingene har noen innvirkning, så er man automatisk med i en sysnereligion som dyrker ALT tullet du lister opp her.
Synes egentlig den var morsom, men som sagt - litt større toleranse og hvorfor MÅ man tilhøre en bås, vi er da fande meg ikke en flokk sauer, enten vi måler oss i hjel eller ser nisser ved høylys dag !!!!
Forsåvidt enig, men det er ikke måte på hvor døv eller trangsynt man kan være om man mener det aller meste på denne listen er tull & tøys - kommer litt an på hvilken synser som ser selvsagt;)
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
788
Torget vurderinger
5
Ludo skrev:
Det blir nesten som med en viss herremann med en ekstrem forkjærlighet for komponenter med høy alder og som gang på gang fortalte alle andre det kun var det gamle utstyret som låt skikkelig mens det nye transistorcomputerchip-baserte skrammelet bare lagde umusikalsk ulyd. Han var utrolig flink til å forsure hele HFS.
Tja, det hele var vel mest komisk. At noen skulle hisse seg slik opp over ham har jeg fortsatt litt problemer med å forstå. Når folk blir så unyanserte som våre gode herremann ble så er det mest bare å riste på hodet og la det passere i stillhet.
Men det greide ikke folk og han skapte dermed mye liv og røre.


knutinh skrev:
Ludo skrev:
Det blir nesten som med en viss herremann med en ekstrem forkjærlighet for komponenter med høy alder og som gang på gang fortalte alle andre det kun var det gamle utstyret som låt skikkelig mens det nye transistorcomputerchip-baserte skrammelet bare lagde umusikalsk ulyd. Han var utrolig flink til å forsure hele HFS.
Jeg tror jeg vet hvem du mener, men det kan også ha vært før "min tid". På den annen side: det finnes endel skikkelig gammelt lydustyr som er utrolig morsomt. Hvem sier at alt på død og liv må ha flest mulig transistorer eller måle "best" mulig?
Godt å høre deg si det Knut :)
Jeg respekterer det du sier og vet du har meget stor kunnskap på mange områder, ikke minst digitalteknikk. Det jeg dog fra tid til annen savner er noen innlegg der musikkgleden, gleden over en ny komponent, lytteseanse eller lignende ligger til grunn. Innlegg som baserer seg på litt "ufornuft" for å si det sånn.

Det er dog viktig å nyansere bildet til tider, som du gjør, med kunnskap basert på teknikk og annen vitenskap.
 

Sniff

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.09.2005
Innlegg
2.024
Antall liker
94
Audiomix skrev:
Valentino skrev:
Til spørsmålet i overskriften:

Målemafiaen dreper ikke min audiofile interresse. Den gjør den sunnere.
Med tilstrekkelig forankring i begge leire blir det til slutt meget god lyd.
Er det ikke det som teller kanskje?
På sikt kan det bli både slitsomt og skjevt om en står på bare et ben.
Mer presist og kompakt kan det ikke sies!

Mvh
Sniff
 

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Innlegg
1.707
Antall liker
1.311
Roysen skrev:
Min personlige mening er at audioasylum f.eks. har en mye mer hobbyfremmende innfallsvinkel til disse karanglene. Der er det slik at utgangspunktet for forumet er å fremme interessen for audiofili og at de som forsøker å drepe den er forumtroll og innlegg som forsøker å diskreditere kabler, inspillingstid, hi-res formater, tweaks, strømkvalitet etc. er gjenstand for heftig moderering og sletting.
Helt uenig i denne påstanden.
http://www.audioasylum.com/cgi/d.mpl?html/rules.html
http://www.audioasylum.com/cgi/d.mpl?audio/dbt.html

Største forskjellen er at på Audioasylum er omgangstonen atskillig mer høflig og sivilisert enn på HFS. Altså den samme forskjellen som mellom nordmenns og engelsktalendes oppførsel generelt.

Forøvrig er tittelen på dette innlegget ikke lite frekt, uhøflig, og særdeles lite konstruktivt.

mvh
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Tror ikke målemafian er i stand til å drepe den audiofile interessen hos de som har drevet på en stund. De VET at der er forskjeller på utstyr og kabler samt at tweaks med forskjellige føtter etc faktisk virker. Problemet er vel heller det at hver gang et nytt medlem her på foraet, en ny som endelig har funnet veien til denne fantastiske hobbyen som søker info og råd på dette foraet etterhvert kommer til å få ganske ensidige råd. Dette fordi de som har drevet på en stund og har veldig god erfaring ikke gidder å svare. Så fort noen spør om råd om en digitalkabel fks. så kommer ikke de som har lang erfaring til å dele denne erfaringen med nye fordi man blir sablet umiddelbart ned med påstander om at alt annet enn Vivanco coax ifra enhver elsjappe er mer enn godt nok til dette formålet, at alt annet enn signalkabler ifra Claes Ohlsson er tullball og at det er bare uvitende ødelander med for mye penger og for lite vitenskapelig forståelse som kjøper kabler til mer enn 500,- NOK. Mulig det er sant men jeg er redd nye medlemmer kommer til å gå glipp av utrolig mye godlyd pga dette og det er jo trist.
Jeg gidder ihverfall ikke lenger å dele mine erfaringer med andre her på foraet. Men interessen min.....nei den dreper dere ikke ;)
 

hogen

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.12.2003
Innlegg
2.826
Antall liker
2.390
Torget vurderinger
2
Brianh skrev:
Tror ikke målemafian er i stand til å drepe den audiofile interessen hos de som har drevet på en stund. De VET at der er forskjeller på utstyr og kabler samt at tweaks med forskjellige føtter etc faktisk virker. Problemet er vel heller det at hver gang et nytt medlem her på foraet, en ny som endelig har funnet veien til denne fantastiske hobbyen som søker info og råd på dette foraet etterhvert kommer til å få ganske ensidige råd. Dette fordi de som har drevet på en stund og har veldig god erfaring ikke gidder å svare. Så fort noen spør om råd om en digitalkabel fks. så kommer ikke de som har lang erfaring til å dele denne erfaringen med nye fordi man blir sablet umiddelbart ned med påstander om at alt annet enn Vivanco coax ifra enhver elsjappe er mer enn godt nok til dette formålet, at alt annet enn signalkabler ifra Claes Ohlsson er tullball og at det er bare uvitende ødelander med for mye penger og for lite vitenskapelig forståelse som kjøper kabler til mer enn 500,- NOK. Mulig det er sant men jeg er redd nye medlemmer kommer til å gå glipp av utrolig mye godlyd pga dette og det er jo trist.
Jeg gidder ihverfall ikke lenger å dele mine erfaringer med andre her på foraet. Men interessen min.....nei den dreper dere ikke ;)
Helt enig!!
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.285
Antall liker
236
Torget vurderinger
1
Hva "målemafian" mener/ikke mener påvirker ikke mine valg i heimen, jeg tar mine valg etter bruk av egne ører.

Skal jeg f.eks ha en ny cd spiller bruker jeg faktisk div hi fi magasiner som veiledning, og prøver å finne en 4-5 tester som overenstemmer, og som stemmer med min preferanse.

Hvis produktet tiltaler meg tar jeg en test i heimen, og velger med øra...

Men jeg syns at "målemafian" kan åpne seg litt for at de muligens har feil, og at det er majoriteten som kan ha rett.

Det er vel slik at de som konstruerer hi fi må bruke både målemetoder og lyttemetoder for å utvikle sin "lyd", men jeg som bruker velger med øra fordi det er dem jeg lytter med.

Destiny.. :)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.047
Antall liker
1.852
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Roysen skrev:
Det kommer sikkert til å bli et kontroversielt tema, men jeg velger å tråkke opp i salaten med begge føtter og begge hender. Mitt spørsmål er altså om det er slik at all hentydingen til placebo og blindtester fra målemafiaen dreper troverdigheten og interessen blant de audiofile til å dele av sine erfaringer på forumet?

Mitt personlige svar på dette er et entydig JA. Min personlige mening er at audioasylum f.eks. har en mye mer hobbyfremmende innfallsvinkel til disse karanglene. Der er det slik at utgangspunktet for forumet er å fremme interessen for audiofili og at de som forsøker å drepe den er forumtroll og innlegg som forsøker å diskreditere kabler, inspillingstid, hi-res formater, tweaks, strømkvalitet etc. er gjenstand for heftig moderering og sletting.

Jeg ville tro at for den genuine audiofile ville en slik linje være mer interessant og jeg tror også at bransjen kanskje hadde stilt mer på banen dersom en slik linje ble innført.

Kjør debatt.......

Mvh
Roysen
Nei da! Målemafiaen dreper ikke den audiofile interessen så lenge man husker på at "Målinger kan alltid misbrukes og feiltolkes på samme måte som statistikk." Statistikk kan bevise alt, også det motsatte ;D
 
L

Ludo

Gjest
Brianh skrev:
Tror ikke målemafian er i stand til å drepe den audiofile interessen hos de som har drevet på en stund. De VET at der er forskjeller på utstyr og kabler samt at tweaks med forskjellige føtter etc faktisk virker. Problemet er vel heller det at hver gang et nytt medlem her på foraet, en ny som endelig har funnet veien til denne fantastiske hobbyen som søker info og råd på dette foraet etterhvert kommer til å få ganske ensidige råd. Dette fordi de som har drevet på en stund og har veldig god erfaring ikke gidder å svare. Så fort noen spør om råd om en digitalkabel fks. så kommer ikke de som har lang erfaring til å dele denne erfaringen med nye fordi man blir sablet umiddelbart ned med påstander om at alt annet enn Vivanco coax ifra enhver elsjappe er mer enn godt nok til dette formålet, at alt annet enn signalkabler ifra Claes Ohlsson er tullball og at det er bare uvitende ødelander med for mye penger og for lite vitenskapelig forståelse som kjøper kabler til mer enn 500,- NOK. Mulig det er sant men jeg er redd nye medlemmer kommer til å gå glipp av utrolig mye godlyd pga dette og det er jo trist.
Jeg gidder ihverfall ikke lenger å dele mine erfaringer med andre her på foraet. Men interessen min.....nei den dreper dere ikke ;)
Absolutt 100% enig!
 

lectronjh50

Medlem
Ble medlem
22.12.2007
Innlegg
43
Antall liker
0
Brianh skrev:
Tror ikke målemafian er i stand til å drepe den audiofile interessen hos de som har drevet på en stund. De VET at der er forskjeller på utstyr og kabler samt at tweaks med forskjellige føtter etc faktisk virker. Problemet er vel heller det at hver gang et nytt medlem her på foraet, en ny som endelig har funnet veien til denne fantastiske hobbyen som søker info og råd på dette foraet etterhvert kommer til å få ganske ensidige råd. Dette fordi de som har drevet på en stund og har veldig god erfaring ikke gidder å svare. Så fort noen spør om råd om en digitalkabel fks. så kommer ikke de som har lang erfaring til å dele denne erfaringen med nye fordi man blir sablet umiddelbart ned med påstander om at alt annet enn Vivanco coax ifra enhver elsjappe er mer enn godt nok til dette formålet, at alt annet enn signalkabler ifra Claes Ohlsson er tullball og at det er bare uvitende ødelander med for mye penger og for lite vitenskapelig forståelse som kjøper kabler til mer enn 500,- NOK. Mulig det er sant men jeg er redd nye medlemmer kommer til å gå glipp av utrolig mye godlyd pga dette og det er jo trist.
Jeg gidder ihverfall ikke lenger å dele mine erfaringer med andre her på foraet. Men interessen min.....nei den dreper dere ikke ;)
Og det er jo i grunnen veldig trist.

Det som også slår meg, er at mange av neggerne virker faglig oppegående, men det blir jo likevel
en slags ironi i det hele hvis de tror alt mellom himmel og jord begrenses av egen viten evt. tilgang på
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
jeg er ikke redd for å gi råd å tips. om noen skulle prøve å sable ned meg og mine meninger tar jeg ikke det så tungt. i mine øyne vet jeg selv best, fordi dette er ting jeg har erfart, forstått, erkjent og tatt lerdom av i laang tid. selvsakt mener jeg at jeg har rett, det håper jeg at alle som uttaler seg, også for å gi råd, mener...
om de ikke mener det, ja da må de betraktes som kverulanter. det spiller ingen rolle om bakgrunn eller vinkling av interessen, bare det er oppriktig.
om man plutselig får en åpenbaring, bør man faktisk vere såpass ærlig at men tar affære med handling etter det. det har jeg fått utallige ganger opp gjennom tiden. mao, om noen virkelig viser att jeg har feil, da tar jeg lærdom av det.
håper alle KAN DET.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Roysen skriver:

Nå hadde jeg ikke tenkt at dette skulle bli nok en tråd hvor vi diskuerer styrkene svakehetene til blindtester, men uansett hvordan du snur og vender på dette så blir blindtester et forsøk på å nøyaktig måle noe med et unøyaktig måleinstrument.

Mvh
Roysen


Så audiofile er unøyaktige instrumenter, men samtidig argumenteres det hårdnakket for at man skal prioritere lytteopplevelsen fremfor måleinstrumenter.

I 2008 skal jeg bruke tiden min fornuftig!
 

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Innlegg
3.547
Antall liker
4.520
Torget vurderinger
10
Soundproof skrev:
Roysen skriver:

Nå hadde jeg ikke tenkt at dette skulle bli nok en tråd hvor vi diskuerer styrkene svakehetene til blindtester, men uansett hvordan du snur og vender på dette så blir blindtester et forsøk på å nøyaktig måle noe med et unøyaktig måleinstrument.

Mvh
Roysen


Så audiofile er unøyaktige instrumenter, men samtidig argumenteres det hårdnakket for at man skal prioritere lytteopplevelsen fremfor måleinstrumenter.

I 2008 skal jeg bruke tiden min fornuftig!
Takk!
 
N

nb

Gjest
Soundproof skrev:
Så audiofile er unøyaktige instrumenter, men samtidig argumenteres det hårdnakket for at man skal prioritere lytteopplevelsen fremfor måleinstrumenter.

I 2008 skal jeg bruke tiden min fornuftig!
Som sagt, logikk og HiFi passer meget dårlig sammen.
 

lectronjh50

Medlem
Ble medlem
22.12.2007
Innlegg
43
Antall liker
0
Soundproof skrev:
Roysen skriver:

Nå hadde jeg ikke tenkt at dette skulle bli nok en tråd hvor vi diskuerer styrkene svakehetene til blindtester, men uansett hvordan du snur og vender på dette så blir blindtester et forsøk på å nøyaktig måle noe med et unøyaktig måleinstrument.

Mvh
Roysen


Så audiofile er unøyaktige instrumenter, men samtidig argumenteres det hårdnakket for at man skal prioritere lytteopplevelsen fremfor måleinstrumenter.

I 2008 skal jeg bruke tiden min fornuftig!
He he. Artig da.

Et måleinstrument kan kun måle seg seg, med en ytre påvirkning.
En simulering måler ingenting, og tar i tillegg av de jeg har sett gjort her, ikke høyde
for at vi snakker om et dynamisk system.

Nei gutter og jenter. Den ene metode kan nok ikke erstatte den andre.
.
.
.
.
Ja ja. Med mindre man er villig til å gjøre de kompromisser med det tap det gir
 
O

OivindJ

Gjest
Men uansett:

Hvem har bruk for et målemessig "perfekt" anlegg dersom det feiler i å engasjere?
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
Soundproof skrev:
Roysen skriver:

Nå hadde jeg ikke tenkt at dette skulle bli nok en tråd hvor vi diskuerer styrkene svakehetene til blindtester, men uansett hvordan du snur og vender på dette så blir blindtester et forsøk på å nøyaktig måle noe med et unøyaktig måleinstrument.

Mvh
Roysen


Så audiofile er unøyaktige instrumenter, men samtidig argumenteres det hårdnakket for at man skal prioritere lytteopplevelsen fremfor måleinstrumenter.

I 2008 skal jeg bruke tiden min fornuftig!
audiofile er slett ikke unøyaktige. men i likhet med masse annet, veldig påvirkelige.
og det er vel der vi kjenner oss igjen alle, å gå på snørra.
Parker er i vinverdenen den ubestitte guru. man han uttaler at han tar feil i sikkert hvert 4 tillfelle.
men han er alikevel den beste i vinsmaking.
hvor ofte blir vi lurt i lydvedenen mon tro....
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Jeg tror vi alle her er rimelig voksne, normale mennesker (sikkert med noen unntak... :)). Jeg tror også at vi er helt fint i stand til å gjøre opp egne meninger, synsinger og teorier. Jeg registrerer at mye av det som presenteres som teori for hvorfor ting fungerer, ikke holder vitenskaplig vann i følge flere medlemmer av den uheldig titulerte "målemafiaen". Det får meg til å lure på om det er ett poeng å styre med sånne ting, eller om jeg skal la være - f.eks kabler eller strømtweaks.

Samtidig er det dette: toleranse for kompleksitet er noe av det vi som mennesker som oftest står overfor og som mange synes er vanskelig å håndtere. Da ønsker vi å bryte ned verden i konkrete størrelser, ting vi kan gripe, gjerne med fornuften. For meg, i min jobb som psykolog, står jeg stort sett daglig overfor fenomener som er altfor komplekse til at jeg tør å tro at jeg har grepet dem i sin fylde. Det er bøtter og spann av ting jeg ikke vet, ikke kan nok eller noe om og sannsynligvis er mange av de tingene jeg vet i dag, feil om noen år.

Min tilnærming til hi-fi er den samme: for min egen del kan jeg lite om det tekniske. Men jeg kan lytte. Jeg kan høre på musikken som kommer ut av anlegget mitt og mene noe om den lyden er blitt bedre eller verre av å gjøre noe - eller ingenting. Sannsynligvis tar jeg feil noen ganger. Sannsynligvis tar jeg mindre feil nå enn for ti år siden, da jeg tross alt nå har 10 år med erfaring fra det å lytte til musikk (eller egentlig hi-fi, musikk har jeg lyttet aktivt til sia jeg var... tja... 5 år?).

Men jeg tror ikke mennesket er bare fornuft. Vi er også følelser og kropp. Og jeg tror vi er langt unna å gripe alt som er relevant for musikken som kommer ut av høyttalerne våre. Hvorfor jeg tror det? Fordi jeg hører forskjell på ting som vi ikke har teori for å forklare. Underlag til høyttalere, strømfiltre, kabler, engang hørte jeg til og med klar forskjell på å fjerne plast fra kondensatorer (noe forøvrig min daværende, inteanende samboer også gjorde). Jeg aner virkelig ikke hvorfor det er sånn. For meg er det rart, merkelig, men også fascinerende. Og for å være ærlig: jeg syns det er søkkrart at folk mener å ikke høre forskjell på kabler. For meg er det av og til perverst store forskjeller, av og til ikke. Men jeg er redd for at troen på fornuften blir så stor at vi sjalter ut andre, viktige deler av opplevelsen fordi vi har bestemt oss for at det ikke er noen målbare (med dagens teknologi) forskjell - og ergo kan det ikke være en opplevd forskjell.

Noe av det jeg liker med hi-fi er å kunne strekke meg etter noe bedre, prøve ut noe nytt, komme meg nærmere og nærmere det lydidealet jeg har med meg (vet jeg hva det er? Ikke hvis du vil at jeg skal formulere det eksakt, men jeg vet at det jeg hørte av Quad 2805 på TonArt var det nærmeste jeg har vært). Det handler om glede, spenning og utforsking når det kommer til de tekniske bitene, men det viktigste er musikken. Jeg vil bli omsluttet av musikken, være tilstede i følelsene den formidler, i sorgen, gleden, tapet, latteren, hva-det-enn-måtte-være.

Det jeg syns er synd er hvis vi som er glad i god lyd risikerer å avvise mennesker som også er det, fordi vi oppfører oss så forbanna snålt. Poenget må være å dele gleden over hi-fi, i alle dens varianter. Jeg misunner de som ikke hører forskjell på kabler, det hadde spart meg masse penger og styr hvis jeg ikke hadde hørt forskjell. Dog gjør jeg nå det. Så da bruker jeg penger på det. Mine penger. Og jeg aksepterer at vi ikke kan måle noen vettig forskjell. For meg betyr det lite, fordi jeg hører forskjell.

Det jeg syns er synd her på sentralen, spesifikt, er at så mange debatter ender opp i den samme tematikken. Etterhvert må vi da kjenne hverandre så godt at vi stort sett vet hva hverandre mener og jeg vil tro at nye mennesker på sentralen også vil fange det opp ganske fort. For meg inkluderer toleranse for kompleksitet også det at noen sikkert mener jeg er subjektiv tulling som ikke har peiling på hva jeg skriver om. Det er helt greit det. Jeg har ikke noe problem med det. Men jeg vil gjerne at de som syns det om meg også kan tåle at jeg mener å høre forskjell. Og at jeg skal slippe å bli spurt om "beviser" i hver annen tråd. Jeg har ikke det. Beklager. Og det betyr ikke så mye for meg, heller. Jeg har ikke noe behov for å bevise noe som for meg er reelt.

Jeg driver med hi-fi p.g.a drømmen - drømmen om å bare være tilstede i musikken, omsluttet av noe som er større enn meg selv og som tar meg ut av selvet mitt, inn i noe annet og gjør at jeg for en liten, stakket stund glemmer hvem jeg er, hva jeg gjør og hvorfor og det eneste som betyr noe er musikken. Og det vil jeg tro det handler om for mange av oss, sikkert ikke alle. Og hvis noen vil lære av mine erfaringer med hvordan jeg har kommet nærmere dette, vil jeg gjerne skrive om det. Hvis noen mener jeg er en tulling og heller vil høre på utvalgte deler av den fremdeles uheldig titulerte målemafien, så må de gjerne gjøre det. Min vei er ikke din vei, mitt liv er ikke ditt - men kan vi i hvert fall være enig om at det viktigste er å formidle gleden?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kjempebra innlegg Mbare!
Mvh.KW
 

swans

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.02.2006
Innlegg
303
Antall liker
2
for meg så holder det.
setter pungtum.
meget bra Mbare
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn