Endre Askeland skrev:
NB henviser til ett parallellt univers der han tydligvis mener at enkelte som driver med denne hobbyen opererer i.
Jeg siterer meg selv, et knippe råd som til dels er gitt fra folk med lang erfaring og dyr HiFi av varierende støpninger:
- en kobberfylt mus på komponentene
- magisk papir på komponentene (visstnok en eller annen stråling)
- en vekkerklokke ett eller annet sted i lytterommet (utenladsk synsemafia)
- tykke kabler, tynne kabler, flate kabler, massive kabler, tvinnede kabler, sølvkabler, kobberkabler alt etter hvem man velger å tro på
- bruke mer penger på ett eller annet
- kjøpe et HiFi-møbel til 20.000 kroner og oppover
- avmagnetisere CD-platene mine
- fryse ned CD-platene
- valg av riktig minnetype for digital lagring på PC (utenlandsk synsemafia)
- en dings som gir en sinustone på 1kHz som gradvis dempes i volum
- legge nytt elektrisk anlegg i stuen
- bryte en del elforeskrifter
- magiske stener som skal legges enten inni eller oppå komponentene
- harde eller myke dempeanordninger, igjen avhengig av hvem man tror på
- en blinkende støfjernende dings som tydligvis ikke fjerner støy
- passe på at alle ledningene har riktig lengde
- fjerne all plastikk og dynke anlegget i linolje
- kjøpe en eller annen svært dyr strømrenser med diffus funksjonalitet uten å ta seg bryet med å finne ut om det faktisk er noe, eventuelt hva galt med nettet mitt
- bruke audiofil type sikringer i sikringsskapet
Jeg har ikke helt klart for meg om disse tweaksene er inkrementelle eller om det er slik at f.eks riktig lengde på strømkabler og nedfrysing av CD-plater virker i motsatt retning, men det er rapportert ganske utrolige og godt hørbare effekter ved gjennomføring av nevnte remedier. Du kan kanskje si om du synest alt på denne listen er ting man burde prøve for å få godlyden i heimen?
Dette er mine eksempler, i varierende grad av "far-out-het", på hva jeg synest er å reise til et parallelt univers så snart man snakker om HiFi. Det er mulig mange synes alt på denne listen er plausibelt og verdt å teste ut og bruke tid og penger på, og om noen vil, så gjerne for meg. Men synest du det er rart at noen kan være av den oppfatning at mye av dette etter alle lande- og solemerker er svært lite hensiktsmessige ting å drive med for å få "bedre lyd" hva nå enn man velger å ligge i bedre lyd.