Dungeon of despair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Det er det garantert, men smak og behag kan vel vanskelig måles og veies !

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kort innpå fra sidelinja med litt OT i den grad det har noen interesse.

De siste par sidene har hatt en slags effekt. Jeg har surna på hele ideen om DIY-høyttalere, og er mest stemt for å drite i hele prosjektet, selge elementene jeg har, og kjøpe meg utvendige persienner i stedet.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.905
    Torget vurderinger
    23
    Smart move. Det vil sikkert påvirke lyden i positiv retning mer enn litt kåling med ht's. Også øker verdien på boligen :D

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.905
    Torget vurderinger
    23
    Ja! Du tok til vettet...

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.827
    Sted
    oslo
    nå virker det jo som at alle rådene du får stort sett handler om at du må kaste store penger i det for å få en forbedring, men tror nok det hovedsaklig handet om at du var på vei utfor stupet med den SEOS løsningen.

litt av poenget med DIY er jo at man kan gå for løsninger som er forhåpentligvis ender opp bedre enn det man kan med kjøpehøytalere, siden man kan bestemme sine egne kjepphester og kompromisser.
    et horn brukt utenfor sin komfortsone er derimot aldri en god idé med mindre hovedpoenget er å spare penger og du er over 80 år og døv på ene øret.

om poenget bare er å teste ut noe i samme gate, men litt annerledes enn gradientene, så kan du jo det, men det ender jo fort opp med å bli et skritt til siden istedenfor fremover.

når du nå sitter på 4x AE 12", og er ute etter noe som er en faktisk oppgradering fra gradient, så ville jeg tatt litt lærdom av linkwitz sin lx521 og johnK sin nao note II, og gått for en gradvis smalnende åpen baffel, 5-veis med doble 12", 8" nedre mellomtone, 4"øvre mellomtone og en billig dipoldiskant ala Bohlender Graebener Neo3.

da vil du holde ekte dipol spreding hele veien opp til diskanten, uten å ødelegge off axis responsen ved å dele over dipolpeak, og få en høyttaler med enormt god holografi og naturlig sound.
    mellomtonene trenger ikke våre så dyre, men bør ha høy Qts for å takle brasene med minimal baffel.

om dette høres gøy, og ikke bare slitsomt ut, så kan du fint få låne noen egnede 8" mellomtoner av meg for uttesting - har flere par liggende.
    (til 4" kunne man f.eks brukt Scanspeak Discovery 10F/4424G, eller egentlig en hvilken som helst billig fulltone)

alt dette er dog avhengig av digital deling ala AL og mange forsterkerkanaler, men det må man jo stort sett uansett med DIY.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.827
    Sted
    oslo
    Eventuelt, om du har mistet lysten på å bygge noe, er det mye enklere/billigere å gå over til aktiv deling av gradientene med Audiolense.
    Garantert ganske mye ytelse å hente der!

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.087
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Har egnede elementer liggende jeg og som kan lånes ut.
    8", 4" og doble diskantpar.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Problemet er at de rådene jeg fikk er fullstendig på kant med det jeg kan leve med i en liten stue (28 kvadrat inklusive kjøkken) minus til sammen sine gode 50 cm bredde når hyller til bøker og plater er medregnet, og med kjøkkenskap, dører eller sittemøbler på alle resterende veggflater. Hadde det stoppet ved gå tilbake til den løsningen som er en oppspritet versjon av de høyttalerne jeg allerede har og liker, i stedet for å komme med løsninger som gjør stua ubeboelig, så hadde det vært et relevant svar. 80x80 baffel eller større er ikke det, ei heller noe som stenger verandadøra.

Jeg har ingen problemer med å bli veiledet bort fra den baffelen jeg postet litt lenger opp. Det er relevante innvendinger, og blir tatt til følge. Men alternativet som presenteres bør være sånn skapelig i tråd med ganske eksplisitt forklarte begrensninger. Forslagene er som å trøkke en pansret leddbuss inn i en vanlig dobbelgarasje, bussen greier seg nok rimelig greit, men garasjen dør.

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Eventuelt, om du har mistet lysten på å bygge noe, er det mye enklere/billigere å gå over til aktiv deling av gradientene med Audiolense.
    Det var den ene delen av plan A, den andre var å erstatte eksisterende elementer med tilsvarende dimensjonerte av høyere kvalitet, i en mekanisk struktur av tilsvarende høyere standard.

Jeg har ikke gitt helt opp, men dette har mildt sagt ikke vært verken konstruktivt eller hyggelig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.905
    Torget vurderinger
    23
    Huffda, da skal vi ikke plage deg mer - bare konstatere at trådtittel må ha vært valgt i samråd med en synsk i sin tid..

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Det var den ene delen av plan A, den andre var å erstatte eksisterende elementer med tilsvarende dimensjonerte av høyere kvalitet, i en mekanisk struktur av tilsvarende høyere standard.

Jeg har ikke gitt helt opp, men dette har mildt sagt ikke vært verken konstruktivt eller hyggelig.
    Planen er vel ikke dum den, spesielt når plassen ikke er forhandlingsbar. Mellomtone diskant driveren er vel ( var i vertfall ) en seas glassfiber coax, et veldig bra element fra seas.
    De skal vel også sies at det er ikke "hva som helst" som er betydelig bedre enn den pakka du har nå - derfor må en vel forvente å måtte plukke deler på øverste hylle.

Målingene fra seas dengang var jo finere litt offaxis , mulig en forklaring på at den er tiltet oppover, en vurdering du også bør gjøre hvis du ser på en nyere coax.

Velger du separat mellomtone og diskant er jo utvalget langt større, personlig ville jeg sett på en større amt - skal du har mer følsomhet ( +100 db ) / ytelse er det BE bestykket comp driver som gjelder og da eksploderer prisen . Med et slikt valg forsvinner bakovertiltingen av toppen.

Et annet moment er jo ditt valg av AE - veldig fornuftig , driverne som sitter der er sikkert designet for ( peerless ? ) OB og har en dempning som matcher settingen de er i , jeg husker ikke om du valgte drivere beregnet for ob eller om det var generelle drivere, med ob drivere er det nærmest bare å bytte og du er " up and go", med drivere type m. eller normale vil du trolig få en langt mer dempet / mindre bass, som trolig blir mer detaljert , da melder muligens behovet seg for sub eller equ i bunn.

Fikk litt dårlig følelse av din; " dette har mildt sagt ikke vært verken konstruktivt eller hyggelig" - jeg får beklage , det tror jeg virkelig ikke har vært meningen.
    Dette har jo vært en tråd jeg har fulgt med på, var litt spent på hvor du havnet fordi jeg har mistanker om at du fra før har mer enn bare ok lyd.

mvh

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jaja. Uansett.

Gradklon (1).jpg

Det blir som opprinnelig tenkt. Av med trekket og ta rede på hva som finnes på innsiden.

Gradklon (2).jpg

100g dempemateriale. Hvor får jeg tak i mer? Bare 'matter' hos dynaBel.

Gradklon (3).jpg

Selve kassa er enklere enn fryktet. Jeg hadde gjetta et eller annet komprimert og resistivt bak ventileringen, men fant bare det som ser ut som veldig åpent tekstil. Skulle være lett å 'kopiere'.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nok om det som skal bli likt. Over til det som skal bli annerledes.

Litt nytt og gammelt side om side.

Gradklon (5).jpg

Motor for sammenligning. Visuelt et hav av forskjell. Overrasket over at det er en G18REX/Coax, trodde det var en RE. Da er de kanskje likere T/S-messig enn jeg trodde også. Finfint ventilert, den gamle....

Gradklon (6).jpg

... men nye, altså. Superkompakte saker, pip åpent bakover. Usedvanlig pent bearbeidet, tatt i betraktning at dette stort sett gjemmes inne i ei kasse. Noe å si? Aner ikke, men om man skulle hatt det i en dipol vil jeg tro det. Neodym er også elektrisk ledende, som etter hva jeg forstår girr en fordel i form av kortslutning av strømmer i polstykker og denslags. Hvor mye det kan ha å si aner jeg ikke.

Gradklon (7).jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så til forsiden.

Gradklon (8).jpg

Her ser man en del forskjeller som jeg har tro på som forbedringer. Legg merke til hvordan spoleformen kommer forbi membranet på den gamle. Det er ikke akkurat en smooth overgang til mellomtonekonen som waveguide. I tillegg er dette konstruert som en bassmellomtone, med bredt og dypt kantoppheng, som også er en diskontinuitet i omgivelsene til diskanten.

Gradklon (9).jpg

Den nye ser veldig mye penere ut, smooth trakt mellom diskant og spoleform som er nesten flush med mellomtonemembranet. Etter sigende er det utformet med hensyn til diskanten også. Intuitivt ser det veldig mye riktigere ut.

Gradklon (10).jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    En annen liten overraskelse. Veldig løst vikla spoler her. Viktig eller ikke, det kan da ikke være noen fordel? Ellers er kondensatorene av sånn kvalitet som
    man ønsker å finne.

Gradklon (4).jpg

Internkablingen er som seg hør og bør absolutt high end fra ende til annen.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    De billigste putene hos IKEA inneholder flott fyllstoff.
    Mulig jeg har noe til overs.
    Kan sjekke på loftet når influense fan gir seg litt

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Da er det handlet inn litt verktøy også. Etter å ha mast høl i huet på Skroldahl, Aurora og co, og sett den anbefalte tutorial på youtube, er det kjøpt inn en nett liten sak fra Dibotech, reservespisser med skrutrekkerfasong, og 60/40-tinn. Det er også gravd fram en bordvifte for å blåse vekk fussmiddelrøyk. Terminalene har jeg hatt liggende siden jeg impulskjøpte dem på ebay rett etter at basselementene kom i hus. Men jeg trenger en skjøteledning, av alle ting...

IMG_1692.jpg

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.047
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Smart tenkt med vifta som blåser fussen vekk fra LPene, vi vil ikke ha fuss i jazzen!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    L, altså. :D

Ellers skal det strykes varsomt, blåses, og muligens plukkes litt på for pizzicatoens del. Burde jeg slaglodde noe av hensyn til perkussjonistene?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg kan melde om en ny spole tinn fra Cynel, som er overraskende mye lettere å lodde med enn den fra Claser'n.

Ellers dumpa det inn en såpass hyggelig lønn for røddagsjobbing i påsken, at jeg er klar for å bestille flere deler. Det blir Hypex DLCP.

I håp og tro om at det kommer rimelige og gode 'alt i en boks' etterhvert, så velger jeg å starte her, billigst mulig, interiørmessig akseptabelt, og med mulighet for å beholde mest mulig av det eksisterende dillet og dallet uendret.

Er dette alt jeg trenger fra Hypex?

Hypex handlekurv.jpg

Signalkablene ser ut som de er terminert med samme kontakt i begge ender, og dermed kan deles i to og loddes til XLR, slik at jeg klarer meg med tre til 6 kanaler?

Jeg er ganske begeistret for Neutrik Powercon, og vil gjerne bruke den. Men da trenger jeg vel en strømbryter? I så fall egnet modell? Fra Elfa, kanskje? Sikringer sitter på SMPS-kortet, så noe mer trengs vel ikke? Finnes det forresten noen som er billigere/bedre på Neutrik?

Jeg tenker å montere alle kontakter fra innsiden av kabinettet, med sånne skiver/gjengeinnsatser og skruer med forsenket hode:

s-l500 (1).jpg

Er det i det hele tatt noe poeng å tenke på nettfilter? I så fall, tips om egnet modell fra Elfa eller lignende?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Yohimbe Brothers, er det rock, er det jazz, er det latinopop, er det funk, er det hip-hop? Ja, og fordømt bra!

81h3d3xcfgL._SY355_.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jepp. The tao of yo, er nok den beste skiva, men Front end lifter burde finnes i alle hjem på grunn av coveret.

600x600.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det går smått med høyttalerprosjektet. Men, jeg er i alle fall i gang med å spille inn nettkabelen til DLCP. Seks timer på sous vide-sirkulatoren med spare ribs i plastdunken bør gjøre susen.

IMG_1813.jpg

Kjøttet hadde seks timer med standard nettkabel før jeg fikk montert den nye, så det blir ikke noen skikkelig AB-test av nettkabel til matlaging.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Polsterk Mysticum er forresten god, butikkvarianten er det bare å la være.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Litt bevegelse i sakene igjen. Det går smått, og kommer nok til å fortsette å gå smått. Men pakke i posten, bare lese meg opp litt på dette med REW nå, så trenger jeg aldri mer å lytte før jeg vet om jeg liker lyden hjemme. Hvilken lettelse!

IMG_1932.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så. Ledning fra Klotz på plass, og jeg tror jeg har gjort en måling. Mic på kjøkkenbordet, litt under og litt bak lytteposisjon og i det hele tatt (kanskje skaffe et egnet stativ),meg og PC'en på gulvet ved siden av. Mer alvor kommer etterhvert.

Men til det springende spørsmålet: Har jeg gjort rett i å like dette?

REW Zomby 1.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Eller enda bedre, eller dårligere, eller mer synlig dårlig, eller hva det blir...

Enda bedre....jpg

Rødt er begge, grønt venstre, blått høyre, med 1/6 glatting, og mikrofonen stående på ei pute på sofaryggen, ikke langt fra senter av knollen i sweetspot. Jeg fant til og med en sånn 'ta bilde'-knapp. Kjenner at jeg koser meg med dette allerede. Lære seg ting, i min alder...

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du er fortapt og dømt til evig forbannelse :)

Velkommen til måle mafian

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Eller enda bedre, eller dårligere, eller mer synlig dårlig, eller hva det blir...

Vis vedlegget 506932

Rødt er begge, grønt venstre, blått høyre, med 1/6 glatting, og mikrofonen stående på ei pute på sofaryggen, ikke langt fra senter av knollen i sweetspot. Jeg fant til og med en sånn 'ta bilde'-knapp. Kjenner at jeg koser meg med dette allerede. Lære seg ting, i min alder...
    Dumt spm kanskje, men dette er målinger gjort på oppsettet slik det er/står på bildet i denne posten?
    https://www.hifisentralen.no/forume...der/53874-dungeon-despair-31.html#post2672544

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.087
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du har vel ennå ikke tatt DSP i bruk, og dette ser ikke så galt ut.
    Litt halvtam midbass kanskje?
    Spiller du på Gradient?

Standard REW visning på HFS er 5 dB mellom linjene, bare for å pirke litt...og spør ikke meg om hvordan du gjør det.
    Jeg kan ingenting om REW.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jepp. Målinger gjort på anlegget som i bildet, og der det har stått i, ehh, 8 år? Nesten like lenge siden jeg tok veggen mellom stue og kjøkken og fikk et rom på 4x7, ca. Bortsett fra det er det ikke endret stort annet enn stadig voksende platesamling.

Tenker å prøve meg på flytte rundt-leken en stund. Kunne jo lære litt, kanskje finne en plass som funker bedre.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    5dB delestreker var jo lett som bare det i skjermvisningen, men lagret via kamaraikonet, så er det fortsatt 10 dB.....

Noen som kan?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Noen tanker om dette, forresten?

Dist.jpg

THD og støygulv for paret. Stigende fra rundt 100Hz og ned er jo som forventet, og jeg antar at det kommer til å bli betraktelig penere med AE enn med Peerless SLS. Men humpen rundt 200 overrasker litt. Er det delefilteret som steller det til? Membranet på bassene? Motorsystemet på mellomtonen? Ventilert kabinett (akustisk kardioid)? Kommer aktiv deling i seg selv til å løse det? Kommer bedre elementer til å gjøre stort fra eller til?

Samme egentlig rundt øvre delefrekvens, men i mindre grad.

Tror absolutt det blir spennende å sammenligne dette. Må bare finne ut av hvordan jeg skal måle, og så dokumentere godt nok til gyldig sammenligning av før og etter. Dette er 'food for thought' allerede. Gleder meg til eksperimentering og grubling fremover.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Nettbrønn for å kunne sende den på PM.... Kunne vært fint om det lot seg gjøre å laste opp bilder i PM direkte, og ikke bare via nettadresse...

cutout for power inlet and switch.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Spiller Bowie/Earthling. Det er ei rekke undervurderte skiver fra den perioden, altså.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn