Dungeon of despair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Logistikken til helvete, Living colour/Shade skulle slippes i dag, men verken Big Dipper, The Garden eller Platekompaniet hadde fått.

Da trøster man seg med Will Calhoun/Celebrating Elvin Jones, med bl.a. Christian McBride, og tar resten over helga.

Finfin trommeslager, det der, altså.

Celebrating-Elvin-Jones.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Inspirert i dag, til poesi.

Platepraten på denne fjesboka er egentlig en studie hvor viktig det er med et spamfilter mellom seg selv og virkeligheten. Men så dukket spørsmålet opp: Hvordan kan ny musikk bli klassikere om ingen voksne snakker den ned?

Da kom jeg på en historie.

Min far
    Fortalte en gang at
    Hans far
    Ba ham skru ned den forferdelige
    Piggtrådmusikken
    Det var The Beatles på radioen
    Ikke lenge etter
    Tok Min far
    Sin far
    På fersk gjerning
    Mens han trommet med fingrene
    På kjøkkenbordet
    Smilte
    Og hørte The Beatles på radioen

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og jeg har vært på loppis. Tenker det ligger an til å invitere klassiskkyndige på besøk en av dagene. Det ser ut til å ha vært en samling, det meste her. Forhåpentligvis klokt innkjøpt, men jeg trenger fortsatt hjelp til å velge hva jeg skal gjøre meg bedre kjent med i min stadig voksende samling av klassisk musikk.

IMG_1516.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    :D

Noe av det mest lærerike jeg har gjort når det gjelder musikk var faktisk å starte en tråd her inne, hvor jeg oppfordret medpasienter til å anbefale meg klassisk musikk fra min egen samling.... Det ga meg en plass å starte, og et par favoritter som fortsatt er i rotasjon.

Men uansett er klassisk fortsatt noe jeg kan særdeles lite om. Så langt har jeg plukka litt på måfå i bunken og spilt disse:

IMG_1517.jpg

Nå snurrer Elgar og Dvorak og Elgar med Jaqueline du Pre.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Jaqueline Du Pre er noe av det vakreste cellospill som er å oppdrive.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    De Elgar-greiene hun spiller nå har jeg fra før med Truls mørk, og liker det veldig godt. Begge versjonene, egentlig.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Etter innledende røkt av innkjøpet ble det forresten 37 titler på LP og 213 på CD, og en håndfull ekstra jewel cases, som nok trengs. Godt kjøp, med mindre 90% av det er søppel.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    De nesten 250 titlene fra loppemarkedet, som da ender med å ha kostet meg rett i overkant av 2 kroner stykket, viser seg å inneholde masse vokalmusikk. Nydelig!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23

But then, on the other hand, the thumb was pointing in the opposite direction..

"Hey, have you seen a guy with a wooden leg named Joe?"

"I dunno... what's the name of his OTHER leg...?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    IMG_1602.jpg

Helt greit å bli ferdig. 98 stykker, det tok en stund, og iveren etter pauser var stor, men endelig.

Jeg pådro meg forresten klaverkonsertene til Mozart komplett, med Daniel Bärenboim. Det tror jeg blir fine greier.

Sist redigert av en moderator:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Innom BD i dag, egentlig for å kjøpe Gizmodrome (Adrian Belew/Mark King/Stewart Copeland/Vittorio Cosma) og et par hundre yttercover, begge deler utsolgt.

Men så dukket denne lille overraskelsen opp.

IMG_1604.jpg

Det må sies å være en aldri så liten opptur, altså!

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Hmm blev litt nysjerrig på denne super konstellasjonen og prøve lyttet litt you-t. Blev litt skuffet her på det lille jeg hørte, hade forventet noe bedre saker fra denne gjengen! og Stewart Copeland skall ikke drive med synging:p:rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Enig der - Sting låter som en forkjølet hes kråke i stemmeskiftet, iført neseklype for anledningen :mad:

Hva er det vi ser som holder platene oppreiste Zoom...?

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Et par spørsmål har vært kastet ut, og kastet lys på av vennlige sjeler.

http://www.hifisentralen.no/forumet...orsterkere-etc/88930-kan-man-koble-sa-nn.html

http://www.hifisentralen.no/forumet/tech-hja-rnet/70594-hjelp-aktivt-delefilter-til-hifi-bruk-5.html

Planen er innledningsvis å bygge det som på mange måter er en gendopa klon av Gradient Revolution.

Bassen i originalen er relativt normale saker. Altså sånn bortsett fra at kommersielle dipoler fortsatt er 'en smule' uvanlige. De elementene som sitter i er etter øyemålet en variant av Peerless SLS 12" for de som husker dem. Antagelig kundespesifisert og med T/S-parametre tilpasset dipol. Bra elementer, men erstattes av noe som nok er 'hakket mer' påkostet.

Bassene på bildet er Acoustic elegance Dipole 12 (2x8 Ohm). Underhengte spoler skal etter alle spådommer innebære en betraktelig reduksjon av harmonisk forvrengning gjennom hele frekvensområdet, og gi vesentlig bedre dynamikk.

Mellomtone og diskant er en variant av den gule glassfibersaken til SEAS (for de som husker). Jeg tror det er sånn omtrent G17RE-ish, og med aluminiumsdome til diskanten (som ingen av coaxene på DIY-programmet har pr. nå). Alt dette sitter i ei kasse som har ventilering på sidene for å gi mellomtonen kardioid spredningskarakteristikk (mulig at noe av dette forsterkes av summeringen av kasse og dipol bass der de overlapper).

Denne rollen tenker jeg pr. nå å besette med sånne:

E0060-08/06 C18EN002/A

Jeg har også tittet litt på utforming av baffelen spesielt, hvor jeg mener det er godt med rom for å gjøre det hele litt mer 'ett stykke', stivere og sterkere. Jeg ser også for meg brukbart med rom for å lage en grunn H av baffelen, i stedet for den praktisk talt flate saken som er på G. Rev.

Sånn det ser ut nå er plan A å kopiere utformingen av mellomtonehuset til minste detalj.

Delingen ser for øyeblikket ut til å bli gjort med en kombinasjon mellom passiv mellom mellomtone og diskant, og aktiv mellom bass og mellomtone. Heteste kandidat for øyeblikket er nok Hypex DLCP, eller Deelcebub som jeg har døpt den allerede før jeg har sett en i levende live.

Fremdriftsplanen er å handle inn etterhvert som økonomien tillater, og så bygge når alt er i hus. I mellomtiden skal det grubles litt mer.

På ordentlig lang sikt kan det ende med flere basser som antydet i 'kan man koble sånn?'-tråden. Kanskje i kombinasjon med noe helt annet til mellomtone og diskant? Kanskje til og med bruke DLCP eller tilsvarende til treveis, og kjøpe flere forsterkere?

Mange takk til Audiodidakt for hyggelig handel, forresten.
    Fått montert Ae 12 - ? inntrykk ?

Deelcebub hadde jeg vært litt forsiktig med !

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hva er det vi ser som holder platene oppreiste Zoom...?
    Heh, heh... Gitt pinglespiller, så har den ikke vært mye brukt. Men den viste seg å være riktig fin til vaskeren, med noen få lettere skålforma plater så holdt den platene godt nok fast, og en vekt er betydelig raskere å betjene enn skruklampen.

Esken endte på kjøkkenbenken som bokstøtte imens.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Hmm blev litt nysjerrig på denne super konstellasjonen og prøve lyttet litt you-t. Blev litt skuffet her på det lille jeg hørte, hade forventet noe bedre saker fra denne gjengen! og Stewart Copeland skall ikke drive med synging:p:rolleyes:
    Jeg har ikke fått hørt den enda. Skal nok gjøre meg opp en mening etterhvert. Det er ikke alltid supergrupper blir så supre, så forventningene er allerede justert til 'vi får se'. Belew er forresten en mer enn habil vokalist i mine ører, men hvem som synger hva, og hvor godt? Vi får se.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Fått montert Ae 12 - ? inntrykk ?

Deelcebub hadde jeg vært litt forsiktig med !
    Jeg har nok allerede latt Habicht snakke meg bort fra Hypex og over på Audiolense og RME. Det har ikke skjedd noe mer enda.

Det blir jo en kostnadsbit i det. Coaxer for 8, PC for 4-ish, RME for kanskje 8 på brukten, enda to forsterkerkanaler til hva det ender med å koste. Selv nye kabler ender vel med å koste en slant (det blir vel nytt med jackplugger i en ende på alt), og selv bluejeans koster jo litt.

Regner med at det begynner å bevege seg mot sommeren.

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Bra du lot deg påvirke av Habicht, flere som har varierende erfaring med "deelcebub" - jeg har også fått føle d.bub`s vrede !

Ja blir jo endel biter som skal til for og få AL opp og gå , men virker som det har blitt en tilhengerskare .

Jeg syntes dine valg av mt og bass så spennende ut - så derfor jeg måtte "kolla läget " !

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det blir nok sånn i alle fall.

Men dette med tilkobling av digitale kilder til RME....

Jeg har en sånn:

pioneer-bdp-lx88-network-3d-blu-ray-sacd-player-with-4k-upscaling.jpg

Hvordan kobler jeg den til? Så langt jeg har forstått, så kan vanlig coax ut kobles til AES på UFX, men da maks 44,1. Noe av poenget med spilleren var jo å kunne spille samtlige diskformater på markedet, og det er litt poengløst om alt skal samples ned til 44,1 før den går til RME. Det virker heller ikke spesielt rasjonelt å DA-konvertere i spilleren, og deretter AD-konvertere i RME før DSP og ny DA.... Det er på mange måter teit nok å bruke masse penger på en spiller med fin DA som man ikke bruker....

Noen ungdommer som kan hjelpe en stakkars gubbe med denne dataen?

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nydelig fargekombinasjon Zomby.

God jul

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Takk det samme, habicht og baluba.

Jula har vært vellykket så langt, verden har skjønt hva jeg ønsker meg. Øl og vin, rett og slett.

Ellers har google akkurat sendt meg til denne: NADITBNC-MX - Neutrik

naditbnc-mx-hinten.jpg

Kan det være svar på spørsmålet over? Kan dette være nøkkelen til å ta 24/192 fra spillerens coax til AES på RME UFX? Forutsatt at spilleren leverer denslags, altså. Har ikke kommet meg til å sjekke det. Antar at den kun leverer PCM, og at SACD i alle fall må prosesseres (D-D) før det forlater spilleren.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det tenkes fortsatt om høyttalerprosjektet.

Det har vært grublet på DEQX, mer enn noe annet av estetiske grunner. Jeg tror neppe det blir noe av. Nå tror jeg det ligger an til AL og RME. Jeg tror jeg kommer til å lande på passiv deling mellom mellomtone og diskant, basert på Seas KingRO4Y Mk II. Som de beskriver det er tanken med det passive filteret at elementene skal få fine og symmetriske flanker, og at de skal spore hverandre fint fasemessig. Filteret genererer en sum som er langt fra flat, og er ment kombinert med DSP til å rette opp dette. Hva kombinasjon av passiv og aktiv deling angår, så tenker jeg dette er det eneste fornuftige.

KingRO4YmkIIcoaxSPL.jpg

Dermed går det kanskje en snau tusing til passive filterkomponenter i stedet for å begynne med fullaktiv og enda to forsterkerkanaler. Det er penger spart, og for å være ærlig, en estetisk vinner. Så når jeg en gang er klar for å øke på med forsterkere, så ender jeg nok heller med å avlaste dipolbassen med kassesub fra 40 og ned, eller noe i den retningen. Kanskje en gang senere plukke ut passive komponenter og kjøre på med full aktiv deling. Men altså, senere.

Noen tanker om saken?

Når det gjelder passive komponenter, er det noe vits i å kjøpe sånne fra Mundorf? Kondensator Mundorf EVO Oil 3,9uF - DYNABEL AS

En hundrelapp for stykket er jo ingen formue, akkurat.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du vet hva jeg tenker om saken
    Så støtte får du lete etter hos andre??????

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.844
    Spennende prosjekt! Mitt bidrag går bare på spørsmålet om kondensatorene. Jeg har ikke testet mange varianter i delefilteret, men i riaa,pre og effekt har kondensator skifte hatt stor betydning. I mine apollo monoblokker har jeg hørt forskjellen mellom Mundorf EVO oil og EVO gull oil. Her er det etter min mening bare og gå "all in". Uansett liten prisforskjell og med god margin bedre resultat på de dyrere variantene! Skulle tro at man hørte desto større forskjeller i delefilteret . . . Kult prosjekt!!

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg vet, habicht. Men på denne måten holdes kostnadene såpass under kontroll at det er et naturlig sted å starte. Når dette vel er oppe og går, så står jeg såpass fritt til å ekspandere at neste trinn kan bli hva som helst. Det er ikke en gang gitt at det fortsetter med samme elementer, strengt tatt. Hva om det ender med linjekilder i form av bånd som kan deles langt nok ned til at det ikke trengs noen mellomtone mellom dem og AE Dipole 12? Hva om det hele ender som en toveis, kanskje med flere AE enn jeg har nå?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det blir neppe den dyreste fra Mundorf i første omgang. De er 500,- for stykket (i alle fall de dyreste dynaBel har), og det er mer penger enn jeg akter å bruke foreløpig (i alle fall med mindre jeg blir så fornøyd at det stopper der over en lengre periode).

Plutselig leter man etter en 6.4 til i stedet...

Jeg tror jeg har et kostnadsmessig greit sted å starte nå.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Litt usikker på dette Zomby.

Ser at i dette systemet deles det ved 1000hz mot seos 12 som de har brukt en radian 475 på uten baklokk.
    Mange er veldig usikkre på om det er en god ide å bruke kompression dirver uten baklokk.
    Autotech sier laveste frekvens ved bruk av seos 12 er 1200 Hz og selv synes jeg at det ofte er opimistiske når det gjelder å dra sine horn nedover i frekvens.
    Har opplevd dette på jmlc og mine iwata.
    Min reaksjon er at man må minimum gå 3 veis med åpen baffel på denne måten.

En rett vellykket konstruksjon jeg har hørt noen ganger er 2x15 dipol AE, 1x seos 24/4 med det berømte 8" jbl elementet og så en lite seos med 1 tommers driver på toppen. Seos 24/4 med den driveren kan fint spille ned til 250hz og opp til å møte det lille hornet på en vellykket måte.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Er det noen som har prøvd å lure AE Dipole 12 til å spille høyt, da? Halvannen k eller mer? Og med hva slags resultater?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn