Egentlig ikke noen grunn til å avvike fra opprinnelig plan, annet enn at fjøla var pen å se på, og at den finnes og byr på seg selv som en tanke, strengt tatt.
Det er altså noen som deler 1" driver i SEOS 15, mot AE Dipole 15 uten noe mellom. Høyttalerne er i mine øyne rett og slett uvanlig lekre å se på, superenkle å snekre. Det jeg foreslår er altså en regelrett nedskalering av dette fra 15 til 12.
Betenkeligheter om hvor godt det går er selvsagt interessante og verdifulle. Og sier erfarne fjellfolk at dette er en dårligere idé enn min opprinnelige, så er jeg tilbake til start. Ikke verre enn som så.
Men om man gjør et bildesøk i google, så renner det jo over av SEOS 12 paret med 12" mellomtoner, og SEOS 15 paret med 15" mellomtoner. Vel lages det mye rart her i verden, men burde ikke dette tyde på at tanken er verdt å tenke?
Jeg ser at du linker til 1,5" drivere, og Autotech tilbyr kutting på diameter. Er dette et alternativ? Kan dette tåle såpass mye lavere deling at det løser et problem? Vil det påvirke spredningen negativt i en sånn grad at det ikke er verdt det?
Det som derimot ikke er aktuelt er drivere til flerfoldige ganger prisen av de jeg linket til rett over. Om det er en ting jeg har kontroll på i denne sammenhengen, så er det hvor mye jeg kan bruke. I den grad jeg mangler kontroll på det nå, så får jeg det tidsnok.
Så. Klone Gradient eller klone Ozone? Jeg kan som sagt leve med lydmessige kompromisser, men prøver å vri huet rundt hvilke av dem som er verdt å gå for. Bassen i de to blir i alle praksiske henseende kliss likt, en ørliten H på Gradienkloner, ørlite mer bredde på OZkloner. Forskjellen ligger i hvor langt opp de skal spille, og hva som møter dem der.