Dungeon of despair

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Z

Zomby_Woof

Gjest
    Så svært som 80x40 cm i tillegg til baffel for bassene er fullstendig uaktuelt, forresten. Da er vi oppe i en vegg av en høyttaler på omtrent 80x80 og endatil en liten tut på toppen. Blir ikke noe av, rett og slett.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei da ikke stort i de hele tatt, skal finne bilder.

V får ta nok en alvorspratetter seansen i morgen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Kan ikke i morgen, 'han stat' krever sitt.

Kort og godt ikke med på å dekke for verken vinduer eller verandadør med høyttalere. Enten blir det nett og feminint, eller så kan det være det samme.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skla bli akkurat som du med andre ord:)

Hvem skal da dra meg ut på galeien?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vet ikke. Var det ikke for at jeg skal jobbe hele helga, så kunne jeg tatt med ei flasket antibac og så kunne vi tatt det derfra...

https://www.vitusapotek.no/desinfek...MIo520-ZaX2QIVWouyCh0jJg0tEAQYAyABEgJRIvD_BwE

Men ja. Alvorlig talt. Du prøver å dra dette opp i areal og volum som rett og slett ikke er aktuelt. Da lever jeg faktisk med lydmessige kompromisser heller. Det låtter faktisk ikke så hakkande gærnt nå heller, fra de pyttesmå sakene jeg har.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei da
    Kan være enig i størrelse kriteriene men var litt skeptisk til den konstruksjonen du linket til.
    Man kan godt la 12 til15 tommers elementer spille til ca 800 og mange gode delvis hornladete muligheter over det igjen.

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Da tror jeg vi er på samme planet igjen.

Noe innenfor 45 brede og 120 høyde, så snakker vi om gjennomførbare levelige kompromisser.

Jeg har kikka litt rundt etter hva markedet byr på, og uten filla peiling på horndrivere (JBL blir fort for dyrt for meg, ser det ut til).

Hadde dette latt seg gjøre med noe i denne gata i en SEOS 12? https://evenstadmusikk.no/produkter...ession-driver-60-w-8-ohms-1061680-p0000032510

I så fall ned mot de 1300 som Faital sier er laveste delefrekvens med 2. orden?

Hvor ille låter 12" pappmembraner så langt opp, når de er striglet med DSP?

Ellers er den tilgjengelige veggen skapt sånn.

Beståhyllene er 60 brede hver seg, og 50 høye pluss stabler av CD'er, platespiller, og annet rakkel. Dagens høyttalere er vel ca. 36x100. Det lille jeg har av vindu vil jeg helst se i fortsettelsen også.

Noe særlig lenger ut fra frontvegg er heller ikke noe tema, for da kommer man seg ikke ut på verandaen. Sidevegg på venstre er nesten dekket med LP, til høyre ligger det an til fulldekket med bøker, filmer og CD, bakvegg er dekket av kjøkken. Det er fullt nok som det er.

IMG_1644.jpg

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du har massa plass. Plass for et ultrakompakt hornsystem skulle jeg si.
    Men da må skapet offres i det minste delvis og stabler av CDer oppevares et annet sted.
    Men hvorfor insisterer du på 2veis. Bass system fra rom begrensinger opp til som sagt 800 og toveis horn over det.
    Som sagt et ultrakompakt bygårds hornsystem.
    Du kan også bruke et vanlig element 8 til 10 tommer fra midbass opp til 3000 og horn topp

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det er klart det blir mer plass om skapene forsvinner. Men de er nå tross alt fulle av forsterkere, platespillere, CD-spillere, og denslags. Fjerne forsterkerne til fordel for aktive høyttalere så blir det mer plass. Men det er ikke spesielt attraktiv å begynne å hive ut alt eksisterende på en gang.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du skal ikke hive ut alt
    Du har plass til masse stasj mellom to nye passe store DIY greier.
    Kan hende du må ha litt høyere skap og stable mer på toppen.
    Dette skal vi klare og designe, jeg er tross alt mr. ultrakompakt :)
    Kompakt living krever god design og planlegging.
    Bredden på rommet og høyde opp til vindu på det laveste ?

Z

Zomby_Woof

Gjest
    4 meter bredt, ca. 60 opp til vinduet. Forsterkerne blir såpass varme at de ikke kan ha det trangere. Radiator bak anlegget.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Ok

Firer opp auto kødden en dag og lager noen raske skisser. Så kalte mulighets studier :)

Det er kun en halvmter mindre en hos meg og jeg skal snart lage et mindre skap i midten men litt høyere.
    Nå har jeg plass til 8 komponenter i to høyder, vurderer å gå over til 3 høyder og muligheter tl 9 kompnenter, i litt varierende høyder.
    Dette til å få plass til større bassdeler, midbashorn og 18 tommere i BR.

Skal kladde litt

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Og det skal kome fra deg av alle :)

Jeg er tross alt som jeg sa tidligere mr Ultrakompakt, ingen fare her

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tillater meg en smule skepsis inntil det motsatte er bevist. Husk også at dette ikke skal koste ubegrenset, og at de eksisterene bassene skal brukes.....

AE påstår forresten....

In addition, they have some of the best midrange performance of any woofers Acoustic Elegance offers, extending up to 2KHz or higher.
    Men noen frekvensrespons er jo ikke publisert. Er det helt usannsynlig at man finner et vettugt sted å dele? Jeg kommer jo uansett neppe til å spille så høyt som f.eks. Faital legger opp til. Bassene vil uansett gi opp lenge før vi er over i PA-land når det gjelder SPL.

Sist redigert av en moderator:

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Er det egnelig noen grunn til å ikke gå videre med det opprinnelige konseptet med 2x12 i baffel pr side ?

Om det er tanker om hornlading på toppen som utløser nye tanker om design fines det interresnte alternativer som er prøvd ut her på HFS.
    Da tenker jeg på jbl M2 horn. Arne M kjørde med slike sammen med baffel, sjekk tråden hans og ta kontakt. Veldig hyggelig fyr.
    Det finnes mange gode 1,5 tomers drivere som i utgangspunktet er gunstigere en jbl, Radian er en mulighet som kan på sikt oppgraderes til beryllium.
    Her er link til en sammenligning
    Radian 2"/1,4" 950/951PB Beryllium.
    Daa kjører du fortsatt 2 veis med klassisk dele frekvens rundt 900

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    AE 12ern kan sikkert brukes opp til 1,5 k

Jeg har testet med billige 15" fra Eminence.
    Med slob ved siden av har jeg kjørt en 2,5 veis løsning på dipol satelitter med 2x15" og TAD2001 på toppen.
    Da har nederste 15" jobbet fra 120hz til 500hz og øverste 15" jobbet fra 120hz til 1,4 khz.
    Fungerer overraskende bra med Audiolense.
    Bedre enn med Jantzen8" som mellomtone i kasse.

Men det tyder kanskje på at jeg har laga ei dårlig kasse til Jantzen.
    Eller at Jantzen ikke funker sammen med TAD. Ikke veit jeg.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Egentlig ikke noen grunn til å avvike fra opprinnelig plan, annet enn at fjøla var pen å se på, og at den finnes og byr på seg selv som en tanke, strengt tatt.

Det er altså noen som deler 1" driver i SEOS 15, mot AE Dipole 15 uten noe mellom. Høyttalerne er i mine øyne rett og slett uvanlig lekre å se på, superenkle å snekre. Det jeg foreslår er altså en regelrett nedskalering av dette fra 15 til 12.

Betenkeligheter om hvor godt det går er selvsagt interessante og verdifulle. Og sier erfarne fjellfolk at dette er en dårligere idé enn min opprinnelige, så er jeg tilbake til start. Ikke verre enn som så.

Men om man gjør et bildesøk i google, så renner det jo over av SEOS 12 paret med 12" mellomtoner, og SEOS 15 paret med 15" mellomtoner. Vel lages det mye rart her i verden, men burde ikke dette tyde på at tanken er verdt å tenke?

Jeg ser at du linker til 1,5" drivere, og Autotech tilbyr kutting på diameter. Er dette et alternativ? Kan dette tåle såpass mye lavere deling at det løser et problem? Vil det påvirke spredningen negativt i en sånn grad at det ikke er verdt det?

Det som derimot ikke er aktuelt er drivere til flerfoldige ganger prisen av de jeg linket til rett over. Om det er en ting jeg har kontroll på i denne sammenhengen, så er det hvor mye jeg kan bruke. I den grad jeg mangler kontroll på det nå, så får jeg det tidsnok.

Så. Klone Gradient eller klone Ozone? Jeg kan som sagt leve med lydmessige kompromisser, men prøver å vri huet rundt hvilke av dem som er verdt å gå for. Bassen i de to blir i alle praksiske henseende kliss likt, en ørliten H på Gradienkloner, ørlite mer bredde på OZkloner. Forskjellen ligger i hvor langt opp de skal spille, og hva som møter dem der.

Sist redigert av en moderator:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Du kan iallefall lage en pen, slank og smal baffel til12" AE om du tenker å bruke en sub eller to ved siden av.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Ingen gratis lunsjer her heller, Zombeee... Klassisk problem; 15" mot lite horn. No good, særlig ikke i et dipol oppsett med begrenset areal. Igjen er det disse fysiske lovene da, pluss en del andre problemer også. Og det aller verste du kan gjøre er å tyne horn/drivere NEDOVER i frekvens - a receipe for disaster lydmessig og eventuelt teknisk også. Det er så mange feller og problemstillinger i dette at jeg orker ikke en gang skrive om det...

SEOS 12/15 resp. har 1.200/950 Hz som nedre grensefrekvens - jeg ville aldri brukt de så langt ned (1 oktav OVER er min subjektive vurdering, alltid), men minimum holdt meg på 1.500 - 1.600 og 1.200 - 1.300 Hz og da med bratt deling og aktiv drift. Slakk deling, eks. 6-12 dB / oktav og passiv deling med alt av usikkerhetsmomenter rundt akkurat det så vill jeg lagt meg en oktav over designfrekvensen. Dersom målet er optimal lyd da.

En 15" har ikke noe særlig over 1 khz å bestille, uansett "egenskaper". Ja, det finnes flotte kurver og målinger, men det sier ikke alt. 15" og hornløsning som toveis system betraktet er kompromissenes kompromiss i hifisammenheng.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    @ Sluket: Da tolker jeg det som at Gradientklon tross alt er den beste tanken av de to?

@ Bergfinn: Når det gjelder bassen nedover, så spiller jeg i dag på 2x12" av langt billigere sortering i smal baffel. Vel er det en del å ønske seg, men jaggu er det en del å glede seg over også. Sub i kasse er en tanke som skal få lov til å ligge og ulme til økonomien tåler å gjøre noe med den.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Tolk det hvor du vil - du får ikke min approbering på noen av løsningene uansett :D Why bother? Ikke vil du bruke penger, ikke vil du bruke plass. Spill på det du har.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Sluket har talt.

Må si meg helt enig

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Case closed then. :( Med mindre du vil ta opp konkurransen med David Copperfield. Eller gjør det enkelt innledningsvis; lag en egnet U-baffel (i forhold til det du kan avse av plass) til dine nyinnkjøpte basselementer, flytt over resten av Gradientkomponentene - juster for iboende frekvens- og effektivitetsforskjeller og lev så med dette i en periode for å oppleve reell forskjell og forhåpentligvis forbedring. Gir det mersmak så kan du gi deg i kast med resten på et senere tidspunkt. Skulle DIY ånden igjen falle over deg så er turen kommet til mid/high og blir den løsningen til slutt også bedre/mer foretrukket enn bastard GRADIENT løsningen så er jo alt bare fryd og gammen. Da tilbakestiller du Gradientene til original stand og selger de. Du har eid de så lenge at uansett hva du måtte få for de så er det akseptabelt, de er for lengst avskrevet og de timene de har gitt deg musikalsk glede er blitt mange og i denne hobbyen rimelige!

Sist redigert:

nlykke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Antall liker
    11.844
    Bare ment som et innspill fra sidelinja, hva med denne her?

OBL-15

Liten og nett, ikke alt for dyr og gjennom testet av en som har laget mye.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Helt seriøst, jeg må si jeg blir en smule skuffa over rådgivingen her. Jeg stiller et helt alminnelig Citroen Berlingo vs. Peugeot Partner-spørsmål, og får Jaguar vs. Aston Martin-svar.

Jeg får vel finne ut av det på egen hånd....

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.096
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Selg halve innboet, kjøp dyre og gode drivere.
    Da får du plass til dem også, to fluer i en smekk.

habicht

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Antall liker
    3.591
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Nei ikke i det hele tatt
    Se min post om bruk av M2 horn og tidligere tiltenkt ob løsning. Det er et kostnads og plasseffektiv løsning.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Helt seriøst, jeg må si jeg blir en smule skuffa over rådgivingen her. Jeg stiller et helt alminnelig Citroen Berlingo vs. Peugeot Partner-spørsmål, og får Jaguar vs. Aston Martin-svar.

Jeg får vel finne ut av det på egen hånd....
    Det er det som ER DIY, skjønner du.... Men hva hadde du regnet med da? Når du ikke vil stille med nødvendige innsatsfaktorer. Samtidig som du slenger ut horrible summer til engelsk fottøy og tilhørende tweedkreasjoner, hår- og skjeggpleieprodukter, kondomdress og carbon parts til TDF Wannabe konseptet..... og sitter der med en stor flott romslig leilighet som du attpåtil besitter 100% for deg selv!

SKJERP deg - det er prioriteringene dine som er ute av kurs. Du kan umulig være så lidenskapelig opptatt av god lyd/musikk som du vil ha oss til å tro :mad::rolleyes::D

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    30.458
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Om man vender på problem stilling når man trenger gode råd fra deg ang sykkel tips/problem så får man hjelp med enn gang:) syns du fortjener det samme tilbake! som sagt ikke noe gratis lønsj når du trenger det:rolleyes:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Ja men da er det bare å vente til de rådspørrende sykkelfolk dukker opp med gode høyttalerforslag!! :D

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.760
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Case closed then. :( Med mindre du vil ta opp konkurransen med David Copperfield. Eller gjør det enkelt innledningsvis; lag en egnet U-baffel (i forhold til det du kan avse av plass) til dine nyinnkjøpte basselementer, flytt over resten av Gradientkomponentene - juster for iboende frekvens- og effektivitetsforskjeller og lev så med dette i en periode for å oppleve reell forskjell og forhåpentligvis forbedring. Gir det mersmak så kan du gi deg i kast med resten på et senere tidspunkt. Skulle DIY ånden igjen falle over deg så er turen kommet til mid/high og blir den løsningen til slutt også bedre/mer foretrukket enn bastard GRADIENT løsningen så er jo alt bare fryd og gammen. Da tilbakestiller du Gradientene til original stand og selger de. Du har eid de så lenge at uansett hva du måtte få for de så er det akseptabelt, de er for lengst avskrevet og de timene de har gitt deg musikalsk glede er blitt mange og i denne hobbyen rimelige!

synes denne foreslåtte fremgangsmetoden høres veldig fornuftig ut.
    da har du litt å pusle med for å tilfredsstille kløa, og samtidig full retrettmulighet underveis.
    suksess = tilbakestille gradientene og selge.
    fiasko = tilbakestille gradientene og selge de andre bitene, eventuelt koke opp en ny plan.
    mye innsats (og moro), lite risiko.

forøvrig er jeg i litt i samme situasjon som deg mht plass og investeringsvilje, zomby.
    derfor har jeg valgt en superenkel løsning med de kompromisser jeg kan leve med.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Spoken like a true Champion. Prøve isen gradvis....

permorten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Antall liker
    1.750
    Torget vurderinger
    6
    Hvis systemfølsomheten med passivt filter kommer ut rundt/under 100db er en god amt et billigere / bedre valg enn kompresjonsdriver , dvs; mundorf 29/ Amt1/ beyma tpl.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Dette er hva han egentlig trenger - men ikke tør gutse på.......

Modulbaffel Fertin Fostex RAAL.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Ikke bare var, de ER fine! Står og gjør seg deilige på jobben hos meg, lengter etter et nytt og bedre hjem.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.939
    Torget vurderinger
    23
    Skulle jeg gjerne gjort hadde jeg bare vært sikker på at det fantes bare et snev av fornuft i den gutten :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn