Dynaudio's venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dharmabum

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    1.477
    Torget vurderinger
    11
    Dynaudio Special 25 fattet min interesse for omlag 1 år siden. Siden da har jeg hatt fokus på Dynaudio generelt. Etter mange lytterunder tør jeg påstå at Dynaudio generelt er en av de få produsenter som virkelig klarer å knekke "audionøtta". Ekstremt gode elektrodynamiske høyttalere innenfor rimelighetens grenser hva angår pris.

    På München-messa stakk jeg nesa innom en stand der de spilt på et rimelig dynaudiobaset høyttalersystem. Fy F… Er det virkelig mulig… var først inntrykket… Slik dette oppsettet spilte hang ikke sammen med prisen.

    Min erfaring tilsier også eksellent support og kundebehandling.

    Hurra for Dynaudio! :)
    Hvor var du innom? Hørte tre oppsett på messa ned Dynaudio , men det var fem nuller i prisen..
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    På München-messa stakk jeg nesa innom en stand der de spilt på et rimelig dynaudiobaset høyttalersystem. Fy F… Er det virkelig mulig… var først inntrykket… Slik dette oppsettet spilte hang ikke sammen med prisen.
    Enig med deg, i det meste du sier i innlegget ditt. Men, vær klar over det Dynaudio gjør på messer - spiller fantastiske og virkningsfulle innspillinger på billige høyttalere men dog innenfor den aktuelle høyttalers komfortsone - like mye forteller om hvor gode de er til å plukke ut egnet låtmateriale. Store demorom, ofte høyt under taket og mye luft, spiller eksempelvis herrekor i superopptak fra en kirke, som gjør at man nesten føler å stå i opptaksrommet.
    Dette kan de, Dynaudio folkene, plukke riktig musikk til riktig setting av alt som påvirker resultatet. Men bevares, gode høyttalere.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    På München-messa stakk jeg nesa innom en stand der de spilt på et rimelig dynaudiobaset høyttalersystem. Fy F… Er det virkelig mulig… var først inntrykket… Slik dette oppsettet spilte hang ikke sammen med prisen.
    Enig med deg, i det meste du sier i innlegget ditt. Men, vær klar over det Dynaudio gjør på messer - spiller fantastiske og virkningsfulle innspillinger på billige høyttalere men dog innenfor den aktuelle høyttalers komfortsone - like mye forteller om hvor gode de er til å plukke ut egnet låtmateriale. Store demorom, ofte høyt under taket og mye luft, spiller eksempelvis herrekor i superopptak fra en kirke, som gjør at man nesten føler å stå i opptaksrommet.
    Dette kan de, Dynaudio folkene, plukke riktig musikk til riktig setting av alt som påvirker resultatet. Men bevares, gode høyttalere.
    Det bekrefter i hvert fall at dem er interessert og har fokus på hva dem driver med. Ikke minst lydøre. Det kommer tydelig fram i kreasjonene.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Dynaudio Special 25 fattet min interesse for omlag 1 år siden. Siden da har jeg hatt fokus på Dynaudio generelt. Etter mange lytterunder tør jeg påstå at Dynaudio generelt er en av de få produsenter som virkelig klarer å knekke "audionøtta". Ekstremt gode elektrodynamiske høyttalere innenfor rimelighetens grenser hva angår pris.

    På München-messa stakk jeg nesa innom en stand der de spilt på et rimelig dynaudiobaset høyttalersystem. Fy F… Er det virkelig mulig… var først inntrykket… Slik dette oppsettet spilte hang ikke sammen med prisen.

    Min erfaring tilsier også eksellent support og kundebehandling.

    Hurra for Dynaudio! :)
    Hvor var du innom? Hørte tre oppsett på messa ned Dynaudio , men det var fem nuller i prisen..
    Jeg syns også at toppmodellene alltid er overpriset. Det er masse godlyd litt lengere ned på stigen. Lydfilosofien tilkjennegir seg tydelig via disse også. Evoke-serien er et godt eksempel.


    evoke_20_walnut_wood_halfprofile.png.jpg
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sist redigert:

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    880
    Antall liker
    599
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det jammen special 40 på meg igjen. Måtte bare tilbake til desse. Sjelden vært så fornøyd med noe som special 40.dei skal driftes av en Hegel H190.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Sjelden at lyden bare vokser på en.... Special Twenty-Five bare sitter til de grader i mitt rom. Masse definert godbass og klar presentasjon. Mellomtonen er til å "tygge" på". Min Lumin T2 og Kinki amp kommer tydelig tll sin rett.

    dynaudio sf25 kinki EX-M1.jpg
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    880
    Antall liker
    599
    Torget vurderinger
    1
    Sjelden at lyden bare vokser på en.... Special Twenty-Five bare sitter til de grader i mitt rom. Masse definert godbass og klar presentasjon. Mellomtonen er til å "tygge" på". Min Lumin T2 og Kinki amp kommer tydelig tll sin rett.

    Vis vedlegget 542456
    Såg ut til å være et flott oppsett👌
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    478
    Har testet med lukket eller åpen bassport på Dynaudio Special 25.
    Som forventet merkbart bedre samspill med SVS SB1000 suben med porten lukket. Men det ble også mer lyttevennlig oppover i frekvensregisteret.
    Har lite lytterom, ca 4 meter fra frontvegg til bakvegg.

    Zerostat: hvilke høyttalerkabler bruker du med SP25?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Har testet med lukket eller åpen bassport på Dynaudio Special 25.
    Som forventet merkbart bedre samspill med SVS SB1000 suben med porten lukket. Men det ble også mer lyttevennlig oppover i frekvensregisteret.
    Har lite lytterom, ca 4 meter fra frontvegg til bakvegg.

    Zerostat: hvilke høyttalerkabler bruker du med SP25?
    PT bruker jeg Kimber TC8. Brukte Audience Au24SE og Audioquest SV4.2 og 8. Har testet ut en mengde kabler.

    Høyttalere er sykt avhengig av rommet under 150Hz. Sp25 har dypbass. TC8 har en enkel spillestil og kler SP25’s balanse med åpen port hos meg.

    For å nevne det, så har jeg gjort noe akustikktiltak. Det må jeg i rommet mitt uansett.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    629
    Antall liker
    478
    Skal ta målinger med og uten bassport lukket etterhvert, men mistenker det har noe å si på de øvre frekvenser og på sp25.
    Bassporten er rett bak diskanten...
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Jeg syns også at toppmodellene alltid er overpriset. Det er masse godlyd litt lengere ned på stigen. Lydfilosofien tilkjennegir seg tydelig via disse også. Evoke-serien er et godt eksempel.
    Det var nå veldig bastant sagt.
    Enig i at billigere Dynaudio høyttalere kan ha masse godlyd, spesielt gjelder det stativhøyttalerne. Men det trenger ikke å bety at de dyrere modellene er overpriset. Langt derifra. Det kommer nemlig an på hva resten av anlegget består av.

    Jeg ville heller ha sagt det slik at med din elektronikk så Evoke-serien det beste kjøpet.

    Men dersom man som meg sitter med en darTZeel forsterker og anlegg ellers som matcher denne, og bare mangler prikken over i-en... Ja, da kan Contour 20 eller Confidence 20 være det reneste røverkjøpet. :)
    Det er jo bare å lese hva Stereopluss nettopp skrev i rapporten fra messa i München, der de mente at lyden fra nye Confidence kunne matche anlegg til 10 gangern i pris.

    Noen som har fått høre Contour 20 og Confidence 20 opp mot hverandre?

    dynaudio-confidence-20_raven_halfprofile.jpeg
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.568
    Antall liker
    1.476
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg syns også at toppmodellene alltid er overpriset. Det er masse godlyd litt lengere ned på stigen. Lydfilosofien tilkjennegir seg tydelig via disse også. Evoke-serien er et godt eksempel.
    Det var nå veldig bastant sagt.
    Enig i at billigere Dynaudio høyttalere kan ha masse godlyd, spesielt gjelder det stativhøyttalerne. Men det trenger ikke å bety at de dyrere modellene er overpriset. Langt derifra. Det kommer nemlig an på hva resten av anlegget består av.

    Jeg ville heller ha sagt det slik at med din elektronikk så Evoke-serien det beste kjøpet.

    Men dersom man som meg sitter med en darTZeel forsterker og anlegg ellers som matcher denne, og bare mangler prikken over i-en... Ja, da kan Contour 20 eller Confidence 20 være det reneste røverkjøpet. :)
    Det er jo bare å lese hva Stereopluss nettopp skrev i rapporten fra messa i München, der de mente at lyden fra nye Confidence kunne matche anlegg til 10 gangern i pris.

    Noen som har fått høre Contour 20 og Confidence 20 opp mot hverandre?

    Vis vedlegget 545148
    Det jeg skrev er ikke låst til Dynaudio. I tillegg er ikke Kinki ampen noen sinke. Har hatt amper som har kostet over 100k i huset som ikke har spilt noe bedre, IMO.
     

    Dharmabum

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.225
    Antall liker
    1.477
    Torget vurderinger
    11
    .. Dartzeel? Cth-8550 f. Eks? Simple specs og astronomisk pris. Tipper kinki studio ex-m1 spiller like "fint" og med myyye mer kraftoverskudd.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    .. Dartzeel? Cth-8550 f. Eks? Simple specs og astronomisk pris. Tipper kinki studio ex-m1 spiller like "fint" og med myyye mer kraftoverskudd.
    Trodde dette var et forum for de som ville dele sine gleder med musikk og ikke bare snakke ned andre sitt (dyre) utstyr? Er det på det nivået vi er havnet?
    Dette er lavmål!


    Har vært lenge vekke fra forumet som jeg var med å dra igang tilbake i 2002. Mye har skjedd siden den gang ser det ut til....
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Trodde dette var et forum for de som ville dele sine gleder med musikk og ikke bare snakke ned andre sitt (dyre) utstyr? Er det på det nivået vi er havnet?
    Dette er lavmål!


    Har vært lenge vekke fra forumet som jeg var med å dra igang tilbake i 2002. Mye har skjedd siden den gang ser det ut til....
    Mulig det har skjedd mye, men konseptet med å feie for egen dør har dessverre ikke blitt særlig mer populært i mellomtiden;

    Det kommer nemlig an på hva resten av anlegget består av.

    Jeg ville heller ha sagt det slik at med din elektronikk så Evoke-serien det beste kjøpet.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Det kommer nemlig an på hva resten av anlegget består av.

    Jeg ville heller ha sagt det slik at med din elektronikk så Evoke-serien det beste kjøpet.
    Okeiii, så det er der skoen trykker... :)
    Du tolker det jeg prøvde å si i den setningen fullstendig feil. La meg derfor heller si det slik:


    Med normal elektronikk (integrerte Hegel og El.comp forsterkere osv) er helt klart Evoke-serien normalt det aller beste kjøpet (selvfølgelig kan det finnes unntak). Evt. kan den nye Special 40 være verdt å kikke på.
    Man må godt opp i pris på elektronikk og utstyr ellers før det blir aktuelt med Contour og Confidence serien.
    For her gjør mange feil. De kjøper for dyre høyttalere i forhold til hva de har ellers.

    Dette var likevel værre før. I mange år var Dynaudio sine høyttalere kjent for å være tungdrevne. Noen svært tungdrevne, noen bare tungdrevne. Dette har tydeligvis fabrikken jobbet hardt med siste 20 årene. Mye har skjedd siden jeg kjøpte min første audiofile høyttalere: Dynaudio Special One tilbake i 1991. Som Tømmervik på Oslo Hifi Center sa til meg: fantastiske høyttalere, bare synd du må ha ditt eget kraftverk for å drive de..... :)

    Men selv i dag er den mest vanlig feil å gjøre det å bruke for mye penger på høyttalerne i forhold til resten av anlegget. Og det var det jeg prøvde å få frem i min setning. Ikke noe nedlatende eller ironisk eller noe annet.


    Jeg ville få frem et poeng til:

    Man må ikke være for bastant i sine påstander. Det finnes nemlig mange veier til ROM innen denne hobbyen og det aller viktigste å ta med seg er ikke nødvendigvis penger men MATCHING, matching og atter matching. Ingen hjelp i verdens beste komponenter hvis de ikke passer sammen. Dermed er det å ta med en forsterker hjem og finne ut at den spiller dårlig, bare et svar på at, jo det gjør den. Ikke på generell basis, men i mitt anlegg. Likevel kan den fungere helt fantastisk i et annet oppsett!

    Var for mange år siden innom Oslos største hifi-sjappe (tror jeg skulle høre på Dynaudio Contour 1,1 faktisk. Fantastiske høyttalere som jeg bare har gode minner fra).
    Til min store overraskelse fant jeg et stort Cary rørbasert effekttrinn som hadde fått masse rosende omtale i hifi-pressen, bla Klasse A i Stereophile.
    Men det var jo Lyric som solgte Cary....?
    Jeg hørte selgeren prate med noen annen og plutselig sa han følgende:
    Rør!? Hvis du vil skal jeg demonstrere for deg hvor dårlig rør låter! Han pekte på Cary-boksen på gulvet.

    Jeg forlot butikken. Det ble ingen lytting til Dynaudio. Den ble kjøpt et annet sted.

    Saken er nemlig følgende:
    Det er ikke noe problem å få en komponent til å låte dårlig.
    Og det er enda mindre problem å få en komponent til å låte ordinært.
    Det som derimot er kunsten er å få det til å låte bra! Da handler det om matching og atter matching.
    Og det er det som gjør at jeg synes denne hobbyen fortsatt er fascinerende. Men... selvsagt er det musikken som står øverst! ;)
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Neon som har sammenlignet Contour 60 opp mot Focus 60 XD - jeg mener lyttet til de under samme forutsetning (anlegg/rom)?
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Har hatt stor sans for stativhøyttalerne til Dynaudio. Opp gjennom årene har både Dynaudio Special One, Contour 1,1 og Contour 1,4S hatt hederplassen i stua. Innimellom har jeg stiftet bekjentskap med B&W, Dali, Avalon og nå de siste 8 årene diverse fra Marten, men det er noe som trekker meg tilbake mot stativhøyttalerne til Dynaudio.... Husker på midten av 90-tallet da jeg skiftet fra B&W 805 Matrix til Dynaudio Contour 1,1... det føltes som å gå fra sort/hvitt til farge TV: det var farger, lys og liv. Til og med bassen var bedre og morsommere på lille 1,1.

    Har etterhvert innsett at det for meg ikke er noe som kan matche en god stativhøyttaler godt ut fra bakvegg (minimum 1,5 meter, gjerne mer) og sidevegger der man sitter ganske nær. Man kan da få en fantastisk romfølelse og opplevelse av tredimensjonalitet i lyden. I en vanlig stue der man ikke har mulighet til for mye akustikktiltak, kan dette være enkleste vei til god lyd.

    Som sagt har jeg siden 2012 levd med gulvstående høyttalere fra Marten, bla Django XL og Getz 2. Førstnevnte er en gedigen høyttaler, klasse A rated i Stereophile gjennom mange år, og er som skreddersydd til min darTZeel CTH 8550 forsterker. Kan skrive under på alt som Knut Vadseth har skrevet i Fidelity om denne komboen. Og siden noen slengte med leppa lenger ned i tråden: darTZeel er en utrolig sak som aldri vil forlate denne stua. Den erstattet to stk McIntosh 275R rør monoblokker og Audio Research Reference 5SE pre til en langt høyere pris og ble en god oppgradering, ikke minst med bedre dynamikk, oppløsning, morofaktor og størrelse i lydbildet.

    Okei, til saken:
    For snart to år siden var jeg så heldig å få de nye Dynaudio Contour 20 på hjemlån fra Johan hos Soundgarden Ålesund. De skulle altså få kjørt seg skikkelig opp imot Django XL til mer enn dobbel nypris.
    Ble fort klar over at disse høyttalerne var i en annen klasse enn alt fra Dynaudio som har vært innom stua før, på et område: De var større og det ble levert en bass som jeg aldri før har hørt fra et par stativhøyttalere!
    Ikke bare det, jeg tok nemlig en duell opp mot Django XL som kan levere helt ned til 26Hz. Når jeg kjørte igang «Fyret i Tornehavn» fra Kari Bremnes: LIVE så kunne faktisk Contour 20 matche bass-drønnene i finalen. Fullstendig hakeslepp!
    Og selvfølgelig: At Esotar diskanten er noe av det beste som finnes, det visste jeg fra før. Men den gjorde liksom mindre utav seg enn det jeg husket fra gamle Special One. Grunnen var at de var varmere i lyden. De var totalt sett også noe varmere i lyden enn Django XL. Ikke mye, men diskanten var på en måte mer usynlig. Nå i ettertid så kan jeg også innrømme at det er helt klart å foretrekke: de er dermed greiere å ha med å gjøre når man spiller gammel Genesis, Camel og annen 70-tallsmusikk og ikke bare audiofile innspillinger.

    Jeg husker at jeg dengang var sterkt i tvil, men jeg valgte å beholde Marten. Men etterhvert som tiden har gått har jeg angret på valget. Saken er nemlig at Marten (til over dobbel pris) etter en kort lytt på et par audiofile innspillinger virker mer spennede i mellomtone/diskant, men på lengre sikt drar Dynaudio det lengste strået da man også kan spille dårligere innspillinger uten at de blir så til de grader avslørt. Og det er jo derfor ihvertfall jeg til syvende og sist har et anlegg: Jeg leter ikke etter musikk som skal få anlegget til å låte best mulig. Nei, jeg har anlegg for å gjengi favorittmusikken best mulig.
    Har man god nok elektronikk til å få fram godlyden og er ute etter høyttalere rundt 50 tusen, tror jeg det er vanskelig å finne et bedre kjøp enn Contour 20.
    Jeg går ihvertfall og teller på knappene....

    Finn M

    dynaudio_contour_20_-_2.jpg

    Dynaudio Contour 20

    marten-django-xl-lautsprecher-stereo-24397.jpg

    Marten Django XL
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Interessant innlegg, Finn M, og du gjør meg nysgjerrig på denne stygge men desto mer omtalte darTZeel CTH 8550 ampen. Ikke at jeg skal shoppe en sånn en i morra, men jeg merker meg at de som faller for disse mener de overgår alt annet. Som igjen gjør at man blir nysgjerrig. Skulle vært morsomt å visst hva disse gjør - som ingen andre gjør eller sliter med å gjøre like bra - for å si det sånn.
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Interessant innlegg, Finn M, og du gjør meg nysgjerrig på denne stygge men desto mer omtalte darTZeel CTH 8550 ampen. Ikke at jeg skal shoppe en sånn en i morra, men jeg merker meg at de som faller for disse mener de overgår alt annet. Som igjen gjør at man blir nysgjerrig. Skulle vært morsomt å visst hva disse gjør - som ingen andre gjør eller sliter med å gjøre like bra - for å si det sånn.
    :)
    Kunne godt sagt litt om det, men vi må ikke svine til Dynaudio-tråden med prat om andre merker. Fysj, det er ikke lurt....

    Vi kan ta det i min tråd: https://www.hifisentralen.no/forume...edtra-der/35379-finn-ms-hifidagbok-mk-ii.html
    Men det aller beste har vært å høre selv hvis du skal en tur til Sunnmøre.... :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du tolker det jeg prøvde å si i den setningen fullstendig feil. La meg derfor heller si det slik:

    Med normal elektronikk (integrerte Hegel og El.comp forsterkere osv) er helt klart Evoke-serien normalt det aller beste kjøpet (selvfølgelig kan det finnes unntak). Evt. kan den nye Special 40 være verdt å kikke på.
    Man må godt opp i pris på elektronikk og utstyr ellers før det blir aktuelt med Contour og Confidence serien.
    For her gjør mange feil. De kjøper for dyre høyttalere i forhold til hva de har ellers.
    Det er den klassiske "pris = kvalitet" som oftest dras frem for å rettferdiggjøre slike generaliseringer som hører hjemme på 90-tallet et sted. Faktum er slik at elektronikk blir stadig bedre og stadig billigere, så pris på produkt solgt for 10 år siden har ingen relevans for kvalitet sammenlignet med et nytt og billigere produkt.
    Din foretrukne forsterker og feks Ncore er faktisk et stjerneeksempel på nettopp dette. På alle mulige måter er Ncore klasse D forsterkere mangfoldige ganger bedre til tross for en pris på en tiendedel (tjuendedel?);

    Ncore;
    Hypex nc400 amplifier measurements.jpg


    CTH 8550
    809Darfig8.jpg


    Ncore
    Hypex nc400 amplifier power at 4 ohm measurements.jpg


    CTH 8550
    809Darfig4.jpg


    https://www.audiosciencereview.com/...and-measurements-of-hypex-nc400-diy-amp.5907/
    https://www.stereophile.com/content/dartzeel-cth-8550-integrated-amplifier-measurements


    En del av "sjarmen" med Dartzeel CTH 8550 er en høy utgangsimpedans som gjør slik at frekvensresponsen ut av høyttalerne vil følge høyttalernes impedanse-kurve. I tillegg forvrenger den ganske kraftig (veldig sannsynlig hørbart) når impedansen går under 8 ohm, og jo lavere dess verre blir det. Når man legger på en del egenstøy og ulikheter mellom høyre og venstre kanal, så kan man begynne å snakke om matching med god samvittighet, men det er ikke et kvalitetstegn i mine øyne.

    En Ncore derimot vil ikke bry seg særlig om hva du kobler til, vil ikke gi hørbar forvrengning, vil ha langt lavere støynivå og langt bedre matching mellom kanalene, ha langt lavere strømforbruk, være mye strammere i fisken i bassen pga høy dempefaktor og, ikke minst, være langt langt rimeligere.
    Enhver Hegel vil også være mange hakk bedre enn eksempelet du bruker for å konkludere med viktigheten av pris.

    Jeg ville få frem et poeng til:

    Man må ikke være for bastant i sine påstander. Det finnes nemlig mange veier til ROM innen denne hobbyen og det aller viktigste å ta med seg er ikke nødvendigvis penger men MATCHING, matching og atter matching. Ingen hjelp i verdens beste komponenter hvis de ikke passer sammen. Dermed er det å ta med en forsterker hjem og finne ut at den spiller dårlig, bare et svar på at, jo det gjør den. Ikke på generell basis, men i mitt anlegg. Likevel kan den fungere helt fantastisk i et annet oppsett!
    Jeg er enig i dette, god lyd kan være så mangt, og god lyd for meg er god lyd for meg uavhengig av andres oppfatning. Men det er også slik at med tilstrekkelig god elektronikk så må man finne ut av alle de andre årsakene til at man har dårlig lyd istedenfor å peke på forsterkeren som skyldneren.
    Jeg er forsåvidt enig i at man ikke skal være for bastant, men det kommer også litt an på hva man er bastant på og fra hvilken vinkel man ser ting fra.
    Eksempelvis er det lite smart å være bastant på at pris = kvalitet og veldig smart å være bastant på at pris og kvalitet ikke nødvendigvis har noen særlig sammenheng.

    For å si det bastant, kort og greit, dersom man må ha veldig spesielle og særegne forsterkere som koster en halv Tesla for å få en gitt høyttaler til å låte bra, så er det overveldende stor sannsynlighet for at høyttaleren er drit elendig ;)
     

    Finn M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    843
    Torget vurderinger
    6
    Synes jeg ser for meg et fluefiske-forum f.eks der man er lyn forbanna på en annens valg av stang... ::rolleyes:

    Dette er et forum for Dynaudios venner og der vi kan spre glede og entusiasme over vår felles hobby. Det oppfordrer jeg deg til å gjøre også.
    Da kan de som er forbannet på en annens forsterkervalg av et helt annet merke enn Dynaudio finne en annen plass å legge ut sine frustrasjoner.

    Nå er det slik at jeg er elektroingeniør men det er bare det at når jeg lytter til musikk så bruker jeg ørene og ikke måleinstrumenter.
    Og det oppfordrer jeg deg til å gjøre også. Isteden med å sitte der med fordommer mot noe du aldri har hørt.

    Verdens beste måleinstrument er faktisk de som du har på hver side av hodet. Og det er da også derfor at firmaer som Audio Research, Conrad Johnson, Transparent osv legger bort måleinstrumentene og lytter isteden når de skal finne ut om en ny komponent virkelig har noe for seg.


    Dette er mitt siste innlegg om tema. Punktum.
     
    Sist redigert:

    Hi-rex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Neon som har sammenlignet Contour 60 opp mot Focus 60 XD - jeg mener lyttet til de under samme forutsetning (anlegg/rom)?
    Nope, men har haft c60 stående, dette er en svær bra høytaler, kansje toppen i prisklassen.
    Bare husk at lytte på de i en avstand fra minimum 2,5 meter, helst 3 meter og op.
    Og så trenger den en kvalitets forsterker, ala Diablo, Parasound JC5, er nok den forsterker jeg ville parer den med idag.
    Mvh
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.677
    Antall liker
    3.890
    Torget vurderinger
    96
    Det finnes nemlig mange veier til ROM innen denne hobbyen og det aller viktigste å ta med seg er ikke nødvendigvis penger men MATCHING, matching og atter matching. Ingen hjelp i verdens beste komponenter hvis de ikke passer sammen.
    Dette er en gedigen myte. Min erfaring er at godt utstyr spiller godt sammen uansett. Å påstå at matching nærmest er viktigere enn pris er helt hinsides all fornuft. I enkelte tilfeller med rør og horn er matching viktig, men med solid state utstyr og dynamiske kassehøyttalere er det relativt ubetydelig. En virkelig god forsterker spiller bra sammen med alle virkelige gode høyttalere. Får du det ikke til, er det rommet ditt, oppstillingen, øra dine eller noe annet som er feil. Eller rett og slett at du har kjøpt dårlig utstyr. På generell basis; Du får hva du betaler for. Som med alt annet som kan kjøpes her i verden.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.458
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Synes jeg ser for meg et fluefiske-forum f.eks der man er lyn forbanna på en annens valg av stang... ::rolleyes:

    Dette er et forum for Dynaudios venner og der vi kan spre glede og entusiasme over vår felles hobby. Det oppfordrer jeg deg til å gjøre også.
    Da kan de som er forbannet på en annens forsterkervalg av et helt annet merke enn Dynaudio finne en annen plass å legge ut sine frustrasjoner.

    Nå er det slik at jeg er elektroingeniør men det er bare det at når jeg lytter til musikk så bruker jeg ørene og ikke måleinstrumenter.
    Og det oppfordrer jeg deg til å gjøre også. Isteden med å sitte der med fordommer mot noe du aldri har hørt.

    Verdens beste måleinstrument er faktisk de som du har på hver side av hodet. Og det er da også derfor at firmaer som Audio Research, Conrad Johnson, Transparent osv legger bort måleinstrumentene og lytter isteden når de skal finne ut om en ny komponent virkelig har noe for seg.


    Dette er mitt siste innlegg om tema. Punktum.
    Tja, hvis du føler jeg er spesielt irritert over andres valg av forsterkere, så leser du ganske nøyaktig hva du vil lese og ikke det som står. Jeg synes det er pussig å snakke om fordommer når det er du, ikke jeg, som skriver følgende;

    Med normal elektronikk (integrerte Hegel og El.comp forsterkere osv) er helt klart Evoke-serien normalt det aller beste kjøpet (selvfølgelig kan det finnes unntak). Evt. kan den nye Special 40 være verdt å kikke på.
    Man må godt opp i pris på elektronikk og utstyr ellers før det blir aktuelt med Contour og Confidence serien.
    Ikke noe spesielt kontroversielt synspunkt, egentlig, men det er en fordom, og som vist over, en feilaktig fordom. Man kan fint vurdere dyre høyttalere selv med "normal" elektronikk, og det er en god ting. Dynaudio krever gjerne gode og kraftigere forsterkere enn mange andre, men ikke nødvendigvis spesielt dyre eller esoteriske greier. En forsterker med litt futt i som man liker lydsignaturen i (eller manglende lydsignatur alt ettersom) er som regel ypperlig egnet til å få de fleste Dynaudio høyttalere til å låte bra.

    Mitt poeng er ikke verre enn at man skal være var for å bruke pris som et argument for kvalitet, for det er ikke et uatskillelig kjærestepar som holder hender og vandrer sammen inn i evigheten.
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    805
    Antall liker
    438
    Torget vurderinger
    10
    I forbindelse med flytting koblet jeg opp xeo2 og bruker de nå som tv-lyd og streamer Spotify via Bluetooth. Jeg VET at dette ikke er i nærheten av hovedanlegget da jeg tidligere har sammenlignet ved å svitsje frem og tilbake. Men uten et sammenlikningsgrunnlag forsvinner på en måte bokslyden i mellomtonen, det er faktisk litt trøkk her og går ikke bassen ca like dypt?

    Jeg vet jo at det ikke stemmer, men de små boksene er virkelig gode på å få frem budskapet og viser at god lyd ikke trenger å koste allverdens. Viser i tillegg fordelene med aktiv drift og ingen passive komponenter i delefilteret.
     

    OleLyttøye

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.06.2015
    Innlegg
    555
    Antall liker
    228
    Sted
    Bergen
    Da ble det jammen special 40 på meg igjen. Måtte bare tilbake til desse. Sjelden vært så fornøyd med noe som special 40.dei skal driftes av en Hegel H190.
    En veldig god match. Hørte dem sammen i Oslo, og komboen spilte faktisk bedre enn med Hegel 360.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    880
    Antall liker
    599
    Torget vurderinger
    1
    Er så tilfreds med lyden av special forty og Hegel H190. Blir bare bedre og bedre med masse innspilling. Hadde desse for over et år siden og solgte dei, det har jeg angret på siden og endte nå opp med å kjøpe et nytt par. Nesten så jeg synes finishen var et knepp finere nå en det første paret jeg hadde. Mere spill i treverket og jevnere klarere lakk. Spiller himmelsk😍
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    880
    Antall liker
    599
    Torget vurderinger
    1
    Da ble det jammen special 40 på meg igjen. Måtte bare tilbake til desse. Sjelden vært så fornøyd med noe som special 40.dei skal driftes av en Hegel H190.
    En veldig god match. Hørte dem sammen i Oslo, og komboen spilte faktisk bedre enn med Hegel 360.
    Kult. Ja det forundrer meg ikke. Jeg har tidligere hatt H360 og er litt mere fornøyd med h190 må jeg si.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.153
    Antall liker
    1.146
    Torget vurderinger
    10
    Er så tilfreds med lyden av special forty og Hegel H190. Blir bare bedre og bedre med masse innspilling. Hadde desse for over et år siden og solgte dei, det har jeg angret på siden og endte nå opp med å kjøpe et nytt par. Nesten så jeg synes finishen var et knepp finere nå en det første paret jeg hadde. Mere spill i treverket og jevnere klarere lakk. Spiller himmelsk??????
    Kan du si noe om hvordan du har opplevd forbedringen fra de ble tatt i bruk første gang? Hvor mange timer vil du anslå de har på seg nå?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    880
    Antall liker
    599
    Torget vurderinger
    1
    Er så tilfreds med lyden av special forty og Hegel H190. Blir bare bedre og bedre med masse innspilling. Hadde desse for over et år siden og solgte dei, det har jeg angret på siden og endte nå opp med å kjøpe et nytt par. Nesten så jeg synes finishen var et knepp finere nå en det første paret jeg hadde. Mere spill i treverket og jevnere klarere lakk. Spiller himmelsk������
    Kan du si noe om hvordan du har opplevd forbedringen fra de ble tatt i bruk første gang? Hvor mange timer vil du anslå de har på seg nå?
    Til å begynne med så er bassen noe svulmende og mangler litt tyngde, overgangen mellom nedre diskant øvre mellomtone er noe pågående/analytisk men mindre en med mange andre høytalere jeg har prøvd, så special forty låter egentlig greit fra første stund. Nå har jeg brukt noen spor med kvit støy og har brukt en som heter fan til bassene viftelyd veldig effektivt for å løsne uinnspilte basser. Lyden er allerede nå helt balsam etter ca 15-20 timer med musikk og kvit støy. Bassen får gradvis mere tyngde og imponerer til å ha så lite kabinett og så lite basselement.. Dei fyller stuen min med rik bass og den er 45kvm.
    Med Hegel H190 kan jeg nå spille ganske høyt uten at lyden virker presset som en så liten høytaler burde gjøre på slike nivåer. Hadde tannoy cheviot her på stuen før jeg skaffet meg special forty igjen og bassen er like fyldig og mektig på s40 utrolig nok. Special forty flytter ikke like mye luft selvsagt, men vi savner ikke bass kontra cheviot og toppen er smoothere å mere raffinert en cheviot. Cheviot kunne være litt difus i mellomtonen, mulig jeg ikke gav dei nok innspilling ca 40 timer. Cheviot var slitsom på en del musikk, og til slutt mistet vi lysten til å høre på musikk.
    Special forty trenger mye innspilling og blir gradvis smoothere i toppen og fetere i bassen.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.454
    Antall liker
    1.372
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Jeg lurer litt på disse. Jeg har en Luxman L590 AX mk2, og dveler litt på om jeg skal få meg gulvstående ht eller stativht, og dersom jeg lander på stativht så er denne interessant. Jeg liker dyp, fyldig bass og har evt to svs sb2000 som kan spille med et par s40. Vil en mer kostbar Dynaudio, feks Contour20 være et bedre valg?
    Noen som har en formening om dette?
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    880
    Antall liker
    599
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Jeg lurer litt på disse. Jeg har en Luxman L590 AX mk2, og dveler litt på om jeg skal få meg gulvstående ht eller stativht, og dersom jeg lander på stativht så er denne interessant. Jeg liker dyp, fyldig bass og har evt to svs sb2000 som kan spille med et par s40. Vil en mer kostbar Dynaudio, feks Contour20 være et bedre valg?
    Noen som har en formening om dette?
    Med desse subbene så tror jeg at den lille ekstra klarheten og stabiliteten til contour 20 ville vært å foretrekke. Spørs bare om du klarer å integrere dei skikkelig med høytalerne. Du får prøve deg frem. Kan godt tenkes at s40 også vil tilfredsstille deg sammen med subbene. Contour 20 tåler å bli presset til enda noen knepp høyere nivåer før den gir seg. Contour 20 er mere kresen på resten av utstyret og man kan godt si den er mere analytisk en special forty. Har hørt noen påstå at special forty hadde mere bassenergi en contour 20 når dei satte dei opp mot hverandre i en messe med store lokaler.. Det kan muligens komme av den klarheten og noe strammere bassen som contour 20 gir. Man får ikke noe hjelp av nøytrale forsterkere med en contour 20. Special forty fungerer veldig fint med en rekke forsterkere da den er veldig smooth å fin.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn