For denne summen får man en million sånne! Minst!cybervision_ skrev:Hmm, ja, er jo mye annet man kan bruke 90000000000 på.
For denne summen får man en million sånne! Minst!cybervision_ skrev:Hmm, ja, er jo mye annet man kan bruke 90000000000 på.
Det flyet kommer til å bli kansellert - det er blitt altfor dyrt, altfor komplisert og er uhyre driftstreigt - veldig mange timer nødvendig vedlikehold for hver time i aksjon. På trynet. Så får man stusse på at de norske oppkjøperne var så villige til å bli med på galskapen. Men det kan også ha sin naturlige forklaring ...Gjestemedlem skrev:
Enig i argumentasjonen, men at Norges eneste hauk skal kansellere anskaffelsen tviler jeg på. Ikke før amerikanerne selv har skrinlagt prosjektet.vredensgnag skrev:Det flyet kommer til å bli kansellert - det er blitt altfor dyrt, altfor komplisert og er uhyre driftstreigt - veldig mange timer nødvendig vedlikehold for hver time i aksjon. På trynet. Så får man stusse på at de norske oppkjøperne var så villige til å bli med på galskapen. Men det kan også ha sin naturlige forklaring ...Gjestemedlem skrev:
Tenkte ikke på Norge. Dette blir kansellert i USA. En murstein av et fly.ArtDeco skrev:Enig i argumentasjonen, men at Norges eneste hauk skal kansellere anskaffelsen tviler jeg på. Ikke før amerikanerne selv har skrinlagt prosjektet.vredensgnag skrev:Det flyet kommer til å bli kansellert - det er blitt altfor dyrt, altfor komplisert og er uhyre driftstreigt - veldig mange timer nødvendig vedlikehold for hver time i aksjon. På trynet. Så får man stusse på at de norske oppkjøperne var så villige til å bli med på galskapen. Men det kan også ha sin naturlige forklaring ...Gjestemedlem skrev:
Den første er full, den andre er tom.Zomby_Woof skrev:Finner ingen gode bilder av statskassa, verken vår egen eller den amerikanske.
Ikke bare HV, men hæren også. Robert Mood (mener jeg å huske) sa en gang at hæren er stor nok til å forsvare en bydel i Oslo. Den har ikke blitt noe større siden dette ble sagt for kanskje fem år siden. Så, et territorielt forsvar har vi ikke. Vi har ikke hatt det på lenge.Sleiven skrev:siden vi ikke har råd til heimevernet hvodan har vi da råd til fly??
Kan vi ikke kjøpe droner i stedet da, eller be alle i verden være snille så vi kunne legge ned forsvaret, det villevært fint asså
Hadde staten forhandlet pris ville vi kanskje fått 50 stykker. :-[realist skrev:For denne summen får man en million sånne! Minst!cybervision_ skrev:Hmm, ja, er jo mye annet man kan bruke 90000000000 på.
Jeg har jo pleid å se på dette flykjøpet som en pizzo. Siden vi ikke har evne til å forsvare oss selv så må vi abonnere på beskyttelse fra de store og sterke. Men prisen begynner å bli vel høy, og effekten er vel også heller ikke garantert. Så dette ser jo ut til å ha blitt redusert til et ganske så dyrekjøpt skrapelodd.Zomby_Woof skrev:Ikke bare HV, men hæren også. Robert Mood (mener jeg å huske) sa en gang at hæren er stor nok til å forsvare en bydel i Oslo. Den har ikke blitt noe større siden dette ble sagt for kanskje fem år siden. Så, et territorielt forsvar har vi ikke. Vi har ikke hatt det på lenge.Sleiven skrev:siden vi ikke har råd til heimevernet hvodan har vi da råd til fly??
Kan vi ikke kjøpe droner i stedet da, eller be alle i verden være snille så vi kunne legge ned forsvaret, det villevært fint asså
Som sagt flere ganger i denne tråden: Man trenger hele spekteret av militære ressurser i balanse for å ha et fungerende forsvar. Nå har vi flere fregatter enn bataljoner, flere jagerfly enn kompanier. Det hele er direkte latterlig.
Ikke en urimelig tanke. Men funker det egentlig? Det begynner å bli noen år siden Sverre Lodgaard mente Norge hadde gått fra nettoimportør av sikkerhet til nettoeksportør. Det vil si at han mente at vi gjennom deltagelse i internasjonale operasjoner fremmet amerikanske sikkerhetsinteresser på bekostning av våre egne, og det i en slik grad at vi sitter igjen med en netto svekkelse av egen sikkerhet. Jeg synes dette er en ganske rimelig betraktning, uten å ha noen stor kompetanse (mildt sagt). Det er vært en dramatisk svekkelse av sikkerheten i Europa de senere årene. Dette henger i aller høyeste grad sammen med at vi assosieres med det som mange muslimer (ikke helt urimelig) oppfatter som Bush' korstog mot islam. Det er bare å se til London, Madrid, og faktisk en sak som går i Norge i disse dager pluss i hvert fall en som ikke førte til dom (Bhatti). Hvilken sikkerhet får Europa tilbake for dette?Gjestemedlem skrev:Jeg har jo pleid å se på dette flykjøpet som en pizzo. Siden vi ikke har evne til å forsvare oss selv så må vi abonnere på beskyttelse fra de store og sterke. Men prisen begynner å bli vel høy, og effekten er vel også heller ikke garantert. Så dette ser jo ut til å ha blitt redusert til et ganske så dyrekjøpt skrapelodd.Zomby_Woof skrev:Ikke bare HV, men hæren også. Robert Mood (mener jeg å huske) sa en gang at hæren er stor nok til å forsvare en bydel i Oslo. Den har ikke blitt noe større siden dette ble sagt for kanskje fem år siden. Så, et territorielt forsvar har vi ikke. Vi har ikke hatt det på lenge.Sleiven skrev:siden vi ikke har råd til heimevernet hvodan har vi da råd til fly??
Som sagt flere ganger i denne tråden: Man trenger hele spekteret av militære ressurser i balanse for å ha et fungerende forsvar. Nå har vi flere fregatter enn bataljoner, flere jagerfly enn kompanier. Det hele er direkte latterlig.
Nei, det blir fort stor forskjell om man regner i nåverdi eller nominelle termer på så lang tidshorisont og så store beløp. Med en diskonteringsrente på 2% som jeg har forstått er brukt her tilsvarer en milliard i 2050 sånn ca 471 millioner 2011-kroner. 3 milliarder jevnt fordelt over 40 år (tilsvarende 120 milliarder kroner) tilsvarer sånn ca 83 milliarder kroner i dag.Nifelheim skrev:Leser at aftenposten får på pukkelen for slett journalistisk arbeid. Kan vel ikke si at jeg er overrasket over at journalister ikke vet forskjell på USD, CAD, 2008-kr og 2050-kr.
Ja er det ikke pussig? Syns du Japan har samme utenrikspolitiske og forsvarsmessige behov som Norge?Gubra skrev:Japan er vist ikke enige med flyspesialistene på OT:
http://www.airforce-magazine.com/DR...r 2011/December 15 2011/Japan'sF-35Order.aspx
Det er en god stund siden Japan gikk til angrepskriger som Norge gjentatte ganger har gjort de siste 10 årene.ArtDeco skrev:Ja er det ikke pussig? Syns du Japan har samme utenrikspolitiske og forsvarsmessige behov som Norge?Gubra skrev:Japan er vist ikke enige med flyspesialistene på OT:
http://www.airforce-magazine.com/DR...r 2011/December 15 2011/Japan'sF-35Order.aspx
Stephen O'Bryan, F-35 vice president for business development, said a Japan order would likely include creating a final assembly and checkout facility in Japan, but only for Japan's own aircraft since Japan cannot export war materiel under its constitution.
Verdien av gjenkjøpsavtalen betyr jo litt for kostdelen av kost/nyttevurderingen ved anskaffelsen eller hva tror du?
Jeg er fullt klar over at det finnes mange roller, men et sted må man vel ha fokus?ArtDeco skrev:Pr nå er vel F-22 den beste kandidaten, men F16 upgrade har også et voldsomt potensiale. Dog skal man tenke på at flyet i seg selv er kun en plattform/bærer av våpen og elektronikk.
Man må ha et komplett system for å kunne utnytte ressursene effektivt.
Det er skummelt å definere Norges behov så smalt at vi kun har en plattform, i dag er det mange roller å fylle og nye kommer i fremtiden.
Mye om dette på nettet:
http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-124.html
Ja, og i dette tilfellet er det lommeboken da noen har oppdaget at den er serdeles romslig.cybervision_ skrev:Jeg er fullt klar over at det finnes mange roller, men et sted må man vel ha fokus?
Men hva ligger en Raptor på vs F-35 og selger US disse til andre land? Hadde jo være artig å hatt en 20-30 F-22, men kostnaden må jo være ganske ekstrem der også.ArtDeco skrev:Pr nå er vel F-22 den beste kandidaten, men F16 upgrade har også et voldsomt potensiale. Dog skal man tenke på at flyet i seg selv er kun en plattform/bærer av våpen og elektronikk.
Man må ha et komplett system for å kunne utnytte ressursene effektivt.
Det er skummelt å definere Norges behov så smalt at vi kun har en plattform, i dag er det mange roller å fylle og nye kommer i fremtiden.
Mye om dette på nettet:
http://www.f-16.net/f-16_forum_viewtopic-t-124.html
Til en dogfight er ikke F35 særlig egnet, det er et bombefly og ikke et jagerfly. Alle alternativene er bedre egnet enn F35 til å avskjære fly,cybervision_ skrev:Norges jagerflybehov burde jo være raske, langtrekkende fly med meget gode luft til luft egenskaper for "air-superiority" samt god evne til å bære luft til bakke missiler mot fartøyer og slikt? Bombing av stasjonære mål bør vel være nokså langt bak i rekka skulle en tro.
Men er fly som Gripen gode nok til dette behovet? Finnes det reelle alternativer til F-35?
Det stemmer det, siste fly ferdigstilt 13 desember 2011 i følge Wikipedia. Det er allikevel det ypperste innen air superiority. Så lenge pilotene får nok oksygen.Nifelheim skrev:Trodde f-22 var lagt ned, jeg.
Trodde det ble lagt ned grunnet det ble altfor mye problemer. At de ikke fant det verdt det å gå videre da det ville bli for dyrt med videreutvikling og feilretting.ArtDeco skrev:Det stemmer det, siste fly ferdigstilt 13 desember 2011 i følge Wikipedia. Det er allikevel det ypperste innen air superiority. Så lenge pilotene får nok oksygen.Nifelheim skrev:Trodde f-22 var lagt ned, jeg.
Man kan jo spekulere i hva det ville koste å starte opp produksjonen igjen. Stykkprisen så langt er den samme som F-35 er stipulert til. Flere fly vil kanskje gi lavere stykkpris?
Det spørs om vi ville fått kjøpe en toppspesifisert utgave, vi oppfattes jo som kommunister av amerikanerne.
F-35 vil være et lavproduksjons-serie fly, dvs. at det vil vil produseres i et jevnt og "lite" antall.ArtDeco skrev:Det stemmer det, siste fly ferdigstilt 13 desember 2011 i følge Wikipedia. Det er allikevel det ypperste innen air superiority. Så lenge pilotene får nok oksygen.Nifelheim skrev:Trodde f-22 var lagt ned, jeg.
Man kan jo spekulere i hva det ville koste å starte opp produksjonen igjen. Stykkprisen så langt er den samme som F-35 er stipulert til. Flere fly vil kanskje gi lavere stykkpris?
Det spørs om vi ville fått kjøpe en toppspesifisert utgave, vi oppfattes jo som kommunister av amerikanerne.