BT; jeg betviler ikke at FFI er bedre enn oss ukyndige og uvitende legfolk i den type vurderinger og beslutninger, men det er også noen politikere som skal si sitt...
Det som er betenkelig nå om dagen, er hvem er FI? Hvem pokker er det som JSF og alt det andre som forsvaret rår over, skal beskytte kongeriket mot? For noen tiår siden var alt såre enkelt, FI var Sovjetunionen, og de kom via luft og bakke fra øst, nord-øst eller fra havet. Nå er alt så meget verre; vi har fått indre fiender å ta hensyn til, og frykten fra øst er smuldra bort. De er nå våre øvingssamarbeidspartnere og naboer - men vi stoler ikke heilt på dem, enda.. I tillegg har vi fått terrortrusselen fra bl.a. ekstreme islamister hengende over oss. Og massemorderen ABB viste oss med all gru hva som kan komme fra såkalt ene-terror. Det er ikke enkelt å hensynta ethvert scenario.
Man behøver trolig ikke å jobbe i Forsvaret, FFI eller å være noen rakettforsker, for å se at interessen for nordområdene er sterkt økende. Dels fordi dette blir viktige transport- og ferdselsårer om noen få tiår, og dels ut fra tilgang på viktige ressurser. Det finnes trolig både olje og gass under havbotnen i store deler av Nordishavet, Barentshavet og Beringhavet. Det finnes trolig div. mineraler i Alaska, på Grønland, Svalbard, Kong Karls land og Novaja Semlja. Og det finnes store fiskeressurser i området. Norge rår over tildels store hav- og landområder i det som kaller nordområdene. Vil vi være i stand til å beskytte våre interesser, til å overvåke og ivareta våre interesser i disse områdene? Vi har ikke store havgående isbrytere ( som Russland, Canada og USA ), vi har knapt nok kystvaktfartøyer, og de nye fregattene våre ligger for det meste i havn. Jeg vet at vi har noen få mindre u-båter, men om de er i drift, aner jeg ikke. Vi har noen få orionfly ( foreløpig stasjonerte på Andøya ) som kan overvåke disse enorme områdene, redningshelikopterene våre er få og utgamle. Og nå har altså Forsvaret og Stortinget klart det mesterstykket å vedta at flybasen her i Bodø, skal legges ned og flyttes til Ørlandet. Samtidig øker frekvensen av oljetransporter, av militær russisk aktivitet, både til vanns og i lufta utenfor kysten av Nord-norge. Myndighetene og politikerne har fremdeles ikke klart å ta dette inn over seg. De har fortsatt ikke klart å bygge opp en skikkelig beredskap for skipstrafikk og for å takle store ulykker til sjøs, og overvåking og tilstedeværelse i nord, synes å være et fullstendig forlatt tema.
Jeg glemte en ting; vi har noen radaranlegg her og der, og nå vil amerikanerne hjelpe til med å bygge nye og bedre radarer utenfor Vardø. Slik at vi kan se på det som foregår, på trygg avstand. For det kommer til å foregå langt, langt utenfor rekkevidda til JSF.