Politikk, religion og samfunn Dyrere jagerfly

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• N

nb

Gjest
    Norske poltikere, forsvarsbyråkrater og militære er vel snart de eneste personene i verden som (offisielt) er helt ubekymrede for hvordan dette vil ende. Dette har alle ingredienser på plass til å bli den største anskaffelsesskandalen i norsk historie. Det er selvsagt en mulighet for at det går bra til slutt, men det fremstår også som rimelig sannsynlig at så ikke skjer.

Lurer forresten på om det finnes ett eneste tenkende menneske i dette landet som i fullt alvor tror at det var en reel konkurranse om hva man skulle kjøpe da denne beslutningen ble tatt.

Sist redigert:

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.200
    Jeg tror det var bestemt fra første dag at Norge skulle kjøpe Amerikanske jagerfly. Vurdering av Saab,Eourofighter etc, var kun kosmetikk.
    Hva vil skal med disse flyene nå er vanskelig å forstå.
    Da jeg var i militæret lærte jeg at i værste fall var de vårt beste hjelpemiddel til å stå imot et angrep fra øst,USSR, og holde ut i noen timer til vi fikk hjelp. Trusselbildet er vel noe endret siden dengang så dette flykjøpet er tvilsomt, mildt sagt.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.639
    Sted
    Holmestrand
    Interessant at kampflygruppen vurderer F-35 mot "tidligere flytyper", ikke mot samtidige konkurenter.
    "2,5 ganger drivstofflast gir 30% lengre rekkevidde gir lengre tid i målområdet".
    Det er jo sant, men det betyr også vanvittig dårlig drivstofføkonomi i forhold til F-16.

T

Torget

Gjest
    Håper bedre radarteknologi gjør dette flyet utdatert den dagen vi får det.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Radarer fra 60-tallet klarer jo å oppdage Stealth fly...

T

Torget

Gjest
    Glimrende.
    Liten grunn til å glede seg over et nytt kampfly som er treigt og dyrt da, selv om det har twitter og facebook.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Bare ett år igjen til de første blir å se og ikke minst høre her til lands nå...

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.274
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Frem til 2025 skal Norge, etter dagens planer, kjøpe 52 stk F-35 kampfly. Dette til en kostnad på 68 milliarder kroner ( i dagens kroneverdi ).
    I tillegg kommer driftsutgifter.
    Forsvaret sysselsetter en haug med mennesker, men prislappen er i drøyeste laget.

Sikkert kjempekult med med nye fly. Men... 68 milliarder ... det er jævl... mye penger som kunne vært brukt til noe mer matnyttig.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Kunne sikkert doblet antall syrere for de pengene.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Snake Oil,- er det rette ord.

Lure på om der bliver penge tilbage til pensionen min, eller om jeg kansje kan få en av disse i avtredelse gave.
    Denne kan jo bruges til noget fornuftig, så som et liten raid på de folkevalgte i Oslo.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja, Støres forundringspakke fra Islamistan koster kanskje 60 milliarder over 30 år i følge SSB-utregninger, mens jagerflyene blir tross alt litt dyrere i et såpass langt tidsperspektiv da det er ganske betydelige driftskostnader ved disse.

Så vi kunne faktisk hentet opp over 20.000 syrere hvis vi hadde droppet luftforsvaret de neste 30 årene og håpet på det beste i stedet.

Vi kan jo be. Rituell ønsketenking er jo gratis.

Sikkert en løsning Støre støtter helhjertet opp om.

Sist redigert av en moderator:

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    68 big ones? Er det ikke det det koster å fylle opp bassengene med Imsdal?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Ja, Støres forundringspakke fra Islamistan koster kanskje 60 milliarder over 30 år i følge SSB-utregninger, mens jagerflyene blir tross alt litt dyrere i et såpass langt tidsperspektiv da det er ganske betydelige driftskostnader ved disse.

Så vi kunne faktisk hentet opp over 20.000 syrere hvis vi hadde droppet luftforsvaret de neste 30 årene og håpet på det beste i stedet.

Går du ikke lei av korstoget ditt?

G

Gjestemedlem

Gjest

Går du ikke lei av korstoget ditt?
    Det er viktig å sette disse kostnadene i perspektiv og belyse hvilke vanvittige summer Støres valgflesk vil koste landet.

Nå ble skadevirkningene heldigvis tonet litt ned av Stortingets flertall

Kilder til VG: Dette er Syria-kompromisset - Norsk politikk - VG

Vi må vel bare leve med det.

Hvis vi nå kan sende hjem 8000 somaliere i samme tidsrom kan vi faktisk gå i pluss på dette. De er dobbelt så dyre å ha gående her og de er enda mindre egnet til å bo i et vestlig land.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    Man kanskje skal sette seg inn i noen premisser før man mener seg å vite noe. Men, i likhet med F-16 så er mye, om ikke det meste gradert slik at man avskjæres fra å vite for mye.

«Dogfight» og F-35

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Blir litt som å klage på at piloten er dårlig med pil og bue...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Såvidt jeg har forstått så skal aldri F-35 behøve å havne i noen Dogfight, motstanderen skal aldri se F-35 før det er for seint.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Forøvrig synes jeg Norge kunne investert betydelig mer i Forsvaret, vi har egentlig bare noen få tusen soldater. En større hær og lengre tjenestetid bør vi ha. Og vi burde også hatt kamphelikoptere. Vi skal ALDRI måtte oppleve 9. April igjen. Den gangen var vi så uforberedt at hele regjeringen burde vært stilt for krigsrett i 1945. Politikerne må ta lærdom av det som skjedde. Det må koste mye å ta Norge. I tillegg ser det ut til at arbeidsledigheten stiger, en økt satsning på Forsvaret vil kunne avhjelpe dette.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4
    Forøvrig synes jeg Norge kunne investert betydelig mer i Forsvaret, vi har egentlig bare noen få tusen soldater. En større hær og lengre tjenestetid bør vi ha. Og vi burde også hatt kamphelikoptere. Vi skal ALDRI måtte oppleve 9. April igjen. Den gangen var vi så uforberedt at hele regjeringen burde vært stilt for krigsrett i 1945. Politikerne må ta lærdom av det som skjedde. Det må koste mye å ta Norge. I tillegg ser det ut til at arbeidsledigheten stiger, en økt satsning på Forsvaret vil kunne avhjelpe dette.
    God ide,- ja lad os tvangs inskrive alle de arbejdsløse i forsvaret.

PS: Hvor var det nu, at vi engang tidligere så noget tilsvarende blev udført i historien ?

TYSKLAND 19.. og lille overskæg.

Idiot.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.110
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ja, det er akkurat slik det fungerer. Først øker man forsvarsbudsjettene littegrann og før man vet ordet av det, har man invadert Polen.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.225
    Torget vurderinger
    1
    https://military.id.me/aircraft/f-3...=SOV&utm_medium=facebook&utm_campaign=article

Det er nok ikke en "air superiority" maskin vi har bestilt. Er redd det er mer bombefly enn jagerfly. USA har vel også planlagt at F35 skal ha med seg F22 som eskortejager, og det sier vel det meste!
    F-35 - Testflyger: – F-35 blir knust av F-16 i nærkamp - tu.no/industri

Samtidig er mesteparten av F-35 gradert, og man kommer ikke til å gå ut med opplysninger om dets ekstreme ytelser, fordi det vil utnyttes gjennom at eventuelle opponenter vil simulere flyets egenskaper for å være mest mulig forberedt om det skulle være aktuelt.

Samtidig er de fleste NATO F-16 utstyrt med poder med ulike funksjoner som forringer flyets aerodynamiske egenskaper så mye at vi ikke kan snakke om F-16 i dag som det samme flyet som det opprinnelig var. Disse systemer samt nyere er/vil være integrert i skroget på F-35.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.700
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

PS: Hvor var det nu, at vi engang tidligere så noget tilsvarende blev udført i historien ?

Idiot.
    Kaller du meg en idiot ?
    Hva i all verden er det for slags oppførsel ? Håper virkelig at moderator ser dette og sørger for at du blir utestengt, gjerne på livstid,
    Vi trenger ikke slike mennesker her på dette forumet.

Og jeg har da ikke nevnt tvangsutskrivning til det norske forsvaret med et ord.
    Det norske forsvaret er idag et minimumforsvar, vi har Telemark bataljon + såvidt jeg vet 1/2 bataljon i Troms.
    Vi har riktignok Heimevernet Men det er viktig at vi har et troverdig forsvar og det har vi ikke i dag etter min mening.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.110
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    https://military.id.me/aircraft/f-3...=SOV&utm_medium=facebook&utm_campaign=article

Det er nok ikke en "air superiority" maskin vi har bestilt. Er redd det er mer bombefly enn jagerfly. USA har vel også planlagt at F35 skal ha med seg F22 som eskortejager, og det sier vel det meste!
    F-35 - Testflyger: – F-35 blir knust av F-16 i nærkamp - tu.no/industri

Samtidig er mesteparten av F-35 gradert, og man kommer ikke til å gå ut med opplysninger om dets ekstreme ytelser, fordi det vil utnyttes gjennom at eventuelle opponenter vil simulere flyets egenskaper for å være mest mulig forberedt om det skulle være aktuelt.

Samtidig er de fleste NATO F-16 utstyrt med poder med ulike funksjoner som forringer flyets aerodynamiske egenskaper så mye at vi ikke kan snakke om F-16 i dag som det samme flyet som det opprinnelig var. Disse systemer samt nyere er/vil være integrert i skroget på F-35.

The new F-35 Lightning may be in trouble ? Hot Air

The report goes into a lot of technical details which may not be of much interest unless you’re seriously into avionics, but the basics don’t sound great. The F-35 was “flying clean” without excess loading of weapons while the older F-16 had two bulky underwing drop tanks installed, putting it at a disadvantage. Still, even with that perceived leg up, the new fighter was at an Energy Deficit whenever fast maneuvering was required and the pilot was unable to lock on to the older plane for a targeting solution. By comparison, the F-16 was able to maneuver into position and lock on for a shot at the F-35 with comparative ease.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hvor skal man ta pengene fra? vi snakker nå om massive skatteøkninger.

Hi-rex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2012
    Antall liker
    784
    Sted
    Etne
    Torget vurderinger
    4

Idiot.
    Kaller du meg en idiot ?
    Hva i all verden er det for slags oppførsel ? Håper virkelig at moderator ser dette og sørger for at du blir utestengt, gjerne på livstid,
    Vi trenger ikke slike mennesker her på dette forumet.

Og jeg har da ikke nevnt tvangsutskrivning til det norske forsvaret med et ord.
    Det norske forsvaret er idag et minimumforsvar, vi har Telemark bataljon + såvidt jeg vet 1/2 bataljon i Troms.
    Vi har riktignok Heimevernet Men det er viktig at vi har et troverdig forsvar og det har vi ikke i dag etter min mening.
    Sorry, ret ord skulle have veret Idioti.

Større hær,- Hvor stor? Trenger vi også at inkludere de hjemme gående,overklasse fruer i Oslo området.
    Længere tjeneste tid,- yep, foreslår 10 år
    Kamp helikoptere ?,- Er helikopter piloterne også blevet ramt av arbejdsløshet.
    Nei da vil jeg hellere foreslå atom bevæbne missil utbåde.
    Så er du er klar til at starte 3 verdens Krig.

Å ja hjemme Heimevernet,- som jeg går ut fra du er mellem av.

Hvem og hva vi trenger og ikke trenger, er heldivis ikke op til dig at avgøre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn