Diverse Dyrt å være HiFi interessert.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Holmestrand
    Hei,
    Jeg har ikke kommet med påstander. Jeg har bare sitert fra info som ligger på nettet. Og jeg tror neppe at folk dikter opp eventyrhistorier.
    Jo, det er nettop det noen gjør.
    Har jobbet i mange år med service og support på komplisert utstyr.
    Og jeg har hørt de mest utrolige historier.
    «Den har ALDRI fungert».
    Noen år etter installasjon.
    «Den knappen har jeg aldri trykket på».
    Det er startknappen ….

Etc etc

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Polen
    Hvorfor ikke? Dette sier de om sitt produkt:

Verdens mest virkelighetstro lyd
    Opplev unik, virkelighetstro lyd fra én enhet. En spektakulær, filmatisk opplevelse som gir deg gåsehud: Filmkvelden blir aldri den samme igjen. Sett i kontakten, sett deg til rette og få gleden av et komplett hjemmekinoanlegg.

Dette må jo være genialt, i tillegg har man råd til å være skuffet. Betaler man 150k for noe tilsvarende føler man seg nesten forpliktet til å skryte av det, tross at man vet det bare er et eneste stort kompromiss.
    OK, ser at det jeg skrev i nest siste innlegg kan tolkes som at jeg er på jakt etter et sånn type system. Det er jeg altså ikke. For meg holder tokanals stereo lenge. Og lydplanke ... Ugh.

Uansett var utgangspunktet at det finnes små, seriøse aktører som prøver på noe nytt.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Jo, det er nettop det noen gjør.
    Har jobbet i mange år med service og support på komplisert utstyr.
    Og jeg har hørt de mest utrolige historier.
    «Den har ALDRI fungert».
    Noen år etter installasjon.
    «Den knappen har jeg aldri trykket på».
    Det er startknappen ….

Etc etc
    Du må nesten utdype hva du mener.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.019
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Uansett var utgangspunktet at det finnes små, seriøse aktører som prøver på noe nytt.
    Og poenget mitt er at dette ikke er noe nytt.

Finnes uttalige itterasjoner av slike kvikk fixes, dyrt, billig, alt sammen er bare tøv, ment for platonisk interesserte.
    At noen smartinger får kjendiser til å sette navntrekket sitt på et produkt gjør det ikke mer troverdig, det gjør bare markedsføringen og dermed produktet dyrere.

Som du leser av markedsføringen til 15k planken "gir den verdens mest virkelighetstro lyd." Det er en påstand som lett avfeies, men straks markedsføringen blir sofistikert...

Btw
    Hvorfor har forresten ikke flere vinylentusiaster kastet seg over dette geniale produktet? Ordentlig grasrotprodukt og et virkelig paradigmeskifte!

1729868063432.png

parafinoksen 2.0

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.04.2024
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Polen

Finnes uttalige itterasjoner av slike kvikk fixes, dyrt, billig, alt sammen er bare tøv, ment for platonisk interesserte.
    At noen smartinger får kjendiser til å sette navntrekket sitt på et produkt gjør det ikke mer troverdig, det gjør bare markedsføringen og dermed produktet dyrere.

Som du leser av markedsføringen til 15k planken "gir den verdens mest virkelighetstro lyd." Det er en påstand som lett avfeies, men straks markedsføringen blir sofistikert...

Btw
    Hvorfor har forresten ikke flere vinylentusiaster kastet seg over dette geniale produktet? Ordentlig grasrotprodukt og et virkelig paradigmeskifte!

Vis vedlegget 1068356

😭

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42

Btw

Vis vedlegget 1068356
    Siden det er fredag. Vil du da si at denne er inkommensurable med det du definerer som det forrige paradigmet? 🤔😆

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.019
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Siden det er fredag. Vil du da si at denne er inkommensurable med det du definerer som det forrige paradigmet? 🤔😆
    At det er fredag er vel inkommeteller annet, med... Nei, blås i det! Skal ikke late som jeg har et godt svar.

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    «Bryston lager kvalitetsprodukter, alle som sier noe annet er tjukke i hue!»
    Sa noen på internett, ….da stemmer det nok🤣

X-Cell

Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Antall liker
    10.168
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    12
    «Bryston lager kvalitetsprodukter, alle som sier noe annet er tjukke i hue!»
    Sa noen på internett, ….da stemmer det nok🤣
    Standard når man har kjøpt et produkt.. finnes ikke noe bedre enn det man selv eier 🤣

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    « Og jeg tror neppe at folk dikter opp eventyrhistorier.»
    Jo, det er nettopp det en del mennesker gjør. Bevisst eller ubevisst.
    En del mennesker gjør det, sant nok. Derfor er jeg selektiv hva jeg gjengir. Men vedkommenes innlegg som jeg siterte en del av og dessuten la ved linken så folk kunne lese hele innlegget hans. Og så kan man bedømme selv.

Hvis vi tar utgangspunkt at det han skriver er sant, så viser det at produktene som går ut fra Bryston ikke gjennomgår den minste grad av kvalitetssikring. Ikke som det blir hevdet av firmaet at dem garanterer at hvert enkelt produkt ut fra produksjonen har høyeste grad av kvalitetssikring.

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Østfold
    Kom bare med eksempel på små som har rettet seg mot vårt segment "high end" som har bidratt til en hifi revolusjon.
    Ja jeg vil si i vår nesten moderne tid Amerikanske Infinity, startet i en garasje av Nudell, etter hvert kom et par karer til og så var det suksess med feedback bass og planare elementer helt til Harman kjøpte opp, deretter slutt. Samme greia med AR, moderne trykkammer, startet av E. Villchur, så kom H. Kloss og det var stor suksess, ble kjøpt opp og så ble det uinteressant. Kan også nevne Kondo (AudioNote) i Japan som startet single-ended kjøret og som tilogmed fikk navnet AudioNote stjålet av røveren P. Qvortrup.

Jeg er selv forsker og produktdesigner, og kan forsikre alle her inne at innovasjonene utføres av noen få meget kompetente enkeltpersoner, men de kan gjerne være ansatt i et større firma. Ulempen med større selskaper er at de har en iboende motstand og friksjon (les kostnader) mot nyvinninger, og de liker generelt ikke fritenkere (de er administrasjonsorienterte).

Jeg ser at det er noen som latterliggjør hjemmebyggere og små foretak, det er det ingen som helst grunn til. Det er ikke sikkert at det fjonge selskapet som har produsert din høyttaler selv er i stand til å designe delefilteret (kanskje er det Fink som har lagd det, eller MiniDSP for aktivt).

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.050
    Sted
    Oslo
    Ja jeg vil si i vår nesten moderne tid Amerikanske Infinity, startet i en garasje av Nudell, etter hvert kom et par karer til og så var det suksess med feedback bass og planare elementer helt til Harman kjøpte opp, deretter slutt. Samme greia med AR, moderne trykkammer, startet av E. Villchur, så kom H. Kloss og det var stor suksess, ble kjøpt opp og så ble det uinteressant. Kan også nevne Kondo (AudioNote) i Japan som startet single-ended kjøret og som tilogmed fikk navnet AudioNote stjålet av røveren P. Qvortrup.

Jeg er selv forsker og produktdesigner, og kan forsikre alle her inne at innovasjonene utføres av noen få meget kompetente enkeltpersoner, men de kan gjerne være ansatt i et større firma. Ulempen med større selskaper er at de har en iboende motstand og friksjon (les kostnader) mot nyvinninger, og de liker generelt ikke fritenkere (de er administrasjonsorienterte).

Jeg ser at det er noen som latterliggjør hjemmebyggere og små foretak, det er det ingen som helst grunn til. Det er ikke sikkert at det fjonge selskapet som har produsert din høyttaler selv er i stand til å designe delefilteret (kanskje er det Fink som har lagd det, eller MiniDSP for aktivt).
    Abrahamsen og Electrocompaniet starta vel også omtrent som en "garasje produsent"

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Hvis du ser inn i krystallkula, hvor går veien videre for musikk og hjemmelyd på et høyt kvalitetsnivå?

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.019
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg ser at det er noen som latterliggjør hjemmebyggere og små foretak
    Sorry, men jeg ser virkelig ingen nyvinning hverken fra små eller hjemmebyggere. Det jeg ser er en horde ambisiøse uskolerte røvere som prøver å gjøre hobby til næring, mange av dem spikker på en ferdigspikket flis eller finner opp en alternativ filosofi som er lett å prakke på de like fantasirike og håpefulle entusiastene.

Det jeg også ser er at dere kommer med er eksempler på vellykkede startups som skjedde for flere tiår siden i en helt annen tid. Det å bruke disse som eksempel er jo som ungdommen som mener 80 tallets musikk er da'shit. Men jeg vokste opp på 80 tallet og vet bedre, radioen flommet over med drittmusikk, ungdommen i dag hører bare de få hitsene som overlevde.

Facebook

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.01.2021
    Antall liker
    882
    Sted
    Kolbotn
    Torget vurderinger
    1
    Var en tur nede i kjelleren og spilte litt forskjellig musikk. Det som slo meg er at det slettes ikke er dyrt med lyd i øverste divisjon - kun en liten million.....
    En million.......det er ikke dyrt. Det er bare mange penger 💰💰💰

E.I.A.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Antall liker
    3.605
    Torget vurderinger
    49
    Standard når man har kjøpt et produkt.. finnes ikke noe bedre enn det man selv eier 🤣
    Selv kjøper jeg alltid det beste, alle burde gjøre det samme:ROFLMAO:
    Billig er det også, spesielt når du sammenligner med hva folk betaler for båter og glansbilder……

Tilbake til Bryston kommentaren min.
    Den var litt billig, tar selvkritikk for den, selv om det , for meg, var veldig seint på kvelden.
    Hvis man googler lenge nok kan man finne nok info både for og imot et hvert produkt.
    Et par dårlige omtaler eller dårlige beslutninger bør ikke dømme et helt firma nord og ned.
    Hvis det blir trenden, så selvfølgelig, men ha litt «ro i rauå» og avvent, ikke gå direkte i panikkmodus.

Er hifi blitt for dyrt? Hva er dyrt, og i forhold til hva?
    La oss selv bestemme hva som er for dyrt eller ikke.
    Er sikker på at de som har betalt «mye« for hifi mener det er verdt det for dem. Jeg synes det blir tullete av andre å kritisere, bare fordi de ikke synes det er verdt å betale så mye for et gitt produkt.
    Kjøp det du har lyst på (såfremt du har råd) og hvis noen kritiserer deg for det, sier du det en nå pensjonert kollega av meg sa «det driter jeg i».

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har alltid prøvd å kjøpe dyrt billig om dere skjønner. Ski, sykler, foto, hifi, klær, etc og har fått min gode dose kommentarer/spydigheter for det.
    Det interessante er at de som kommer med sine visdomsord som regel bruker mye mere penger på sine ting enn det jeg gjør.
    Kvalitet etter fornuftig vurdering betaler seg er min erfaring.
    Dette gjelder selvsagt ikke når ting blir latterlig dyrt, typ NordOst og andre slangeoljeleverandører.

arf66

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2024
    Antall liker
    129
    Sted
    Trondheim
    Er hifi blitt for dyrt? Hva er dyrt, og i forhold til hva?
    La oss selv bestemme hva som er for dyrt eller ikke.
    Er sikker på at de som har betalt «mye« for hifi mener det er verdt det for dem. Jeg synes det blir tullete av andre å kritisere, bare fordi de ikke synes det er verdt å betale så mye for et gitt produkt.
    Kjøp det du har lyst på (såfremt du har råd) og hvis noen kritiserer deg for det, sier du det en nå pensjonert kollega av meg sa «det driter jeg i».
    Vi gjør vel alle en kost/nytte-analyse i hodet.

Poenget er kanskje at "nytte" er veldig individuelt. Det behøver ikke utelukkende handle om lydkvalitet. Også estetikk, herunder hvordan knapper og hjul føles, kan være viktig. Hvordan passer produktet inn i stua, men også, hvordan passer det inn i ens verdier. Vi penser da kanskje over på status, hva som gir følelse av tilhørighet i grupper eller miljøer, og lignende, og avveininger mellom ulike typer kvaliteter.

I tradisjonell sosialdemokratisk ånd er vi opplært til at flashy overfladiske ting er negativt, men personlig mener jeg at det er ingenting feil med noe av det. Hva slags grunner folk har, er personlige og ikke "rett" eller "feil".

Et lite "men" er likevel kanskje på sin plass.

De fleste av oss vil etterhvert ha opplevd at det er noe som heter antiklimaks. Når man endelig kommer seg på den etterlengtede ferien, så er likevel ikke alt perfekt. Når man tar seg råd til å kjøpe en ny ting man har ønsket seg lenge, så kan man, kanskje særlig den første tiden, oppleve et antiklimaks. Dette fordi vi, som ikke-rasjonelle vesener, både bevisst og ikke minst ubevisst, når vi over tid søker mot et mål, glorifiserer målet dithen at det føles som det skal løse mange flere problemer eller forbedre flere aspekter av livet, enn det er basis for å tro. Når de nye høyttalerne er i hus, kan man kanskje oppleve et vakuum, en følelse av tomhet, fordi den gjerne ubevisste projiseringen av fullkommen lykke nødvendigvis uteblir.

LIke fullt er det selvsagt mulig å oppleve stor lykke, enten hvis man har håndtert forventingene sine på forhånd, eller blitt akklimatisert etter et innledende antiklimaks. Når vi så (igjen) erkjenner at høyttalere handler om lyd, og fokuserer på dette, kan vi selvfølgelig oppleve fryd hver gang vi spiller musikk over dem.

Det jeg vil fram til er at det er greit på forhånd å tenke gjennom, og "jorde" seg selv, bringe forventinger ned, med hensyn på hvordan et produkt forventes å bringe håndfaste opplevelser eller fordeler, i stedet for å la psyken hausse opp en virkelighetsfjern forestilling. Det handler dermed om hvilke reelle kvaliteter et produkt har, for en selv personlig, da det er disse som vil gi glede i det lengre løp.

:)

Jeg føler stor glede over min bittelille forsterker. Den er omtrent like stor som håndflata mi, og driver lett mine nye (brukte) gulvstående høyttalere på de svært moderate volum-settinger jeg spiller. For min del hjelper det på lykkefølelsen at den var rimelig, rundt 700 kroner bare. Følelsen av å ha gjort et bra kjøp, er antagelig drivende for de aller fleste, om det ikke er det å vise ens rikdom som er den egentlige greia.

Jeg føler også glede over høyttalerne, som leverer det jeg ønsket, en rimelig gjengivelse av bass og lavere mellomtone, på moderat volum.

Sist redigert:

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.809
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Sorry, men jeg ser virkelig ingen nyvinning hverken fra små eller hjemmebyggere. Det jeg ser er en horde ambisiøse uskolerte røvere som prøver å gjøre hobby til næring, mange av dem spikker på en ferdigspikket flis eller finner opp en alternativ filosofi som er lett å prakke på de like fantasirike og håpefulle entusiastene.

Det jeg også ser er at dere kommer med er eksempler på vellykkede startups som skjedde for flere tiår siden i en helt annen tid. Det å bruke disse som eksempel er jo som ungdommen som mener 80 tallets musikk er da'shit. Men jeg vokste opp på 80 tallet og vet bedre, radioen flommet over med drittmusikk, ungdommen i dag hører bare de få hitsene som overlevde.
    Kjøttkaker hver dag er digg

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.378
    Sted
    Østfold
    Det jeg også ser er at dere kommer med er eksempler på vellykkede startups som skjedde for flere tiår siden i en helt annen tid.
    Nåvel, jeg tror nok ikke det hjelper særlig om jeg hoster opp ett nytt eksempel, men la gå. M. Mensink gikk under nicket Kayser på DIYaudio (hvor også jeg deltar) i mange år. Han bygga mange artige prototyper, var også ansatt i en hifi-butikk. Prøvde seg med selskap men gikk konk, prøvde igjen og så gikk det finfint. Selskapet heter Dutch&Dutch, og de er kjent for den relativt banebrytende 8C høyttaleren som står som modell for passiv-kardoide konstruksjoner i det moderne hifi-markedet, de utvikler software selv og de innehar også designpatenter. Jeg ser ikke bort fra at de utmerkede konstruktører i Mjøstraktene og Sigberg Audio har hentet inspirasjon fra Dutch& Dutch.

Min generelle erfaring med mennesker som er nedlatende og svært kritisk til andre, er de det skyldes deres egne iboende usikkerhet, dette forklarer innledningen på denne posten.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.305
    Torget vurderinger
    2

Btw

Vis vedlegget 1068356
    Ser ut som den vaklende ustabile tallerken kan gi en nokså katastrofal wow og Flutter . Hadde vært morsomt å teste den teknisk, for noen tekniske datA klarte jeg ikke å finne.

Sist redigert:

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dyrt å være hifi-interessert. Vås! Det har vel aldri vært mulig å få så god lyd for en billig penge som i dag, samtidig som den andre enden av skalaen kan knekke ryggen på den mest bemidlede. Hele spekteret er tilgjengelig i denne godtebutikken, og det handler bare om å tilpasse interessen/kjøpene til egen lommebok og interesse. Istedenfor ender det litt for ofte med at man skyter/idiotforklarer dem som drar interessen i en annen retning enn dem selv. I dag er det for de fleste av oss billig å sette sammen et riktig så potent oppsett, glede seg over det og ikke sutre eller sjikanere næringen eller de som velger en annen og dyrere vei. Dette går selvfølgelig begge veier! Drit i det du ikke ønsker eller ikke tar/kan ta deg råd til, og gled deg heller på egne og andres vegne. De fleste mennesker er faktisk ikke idioter og har egne vurderinger og grunner til hvorfor de velger som de gjør, uavhengig av at andre finner det meningsløst. Selv synes jeg det er gøyalt at det finnes en masse dyrt utstyr, uavhengig av om det er verdt prisen. Denne hobbyen hadde vært drita kjedelig hvis alt var value for money for alle 😊

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.785
    Torget vurderinger
    23
    Verdensrekord i "Value for Money" forøvrig - det må være støttemedlemskapet her på HFS. Period. Mengden av matnyttig info om både hifi, musikk, genier & idioter og verden generelt tror jeg neppe finnes noe annet sted!

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er alltid en eller annen ''bedrevitende'' som vil slå ned på allt og de som forsøker og arbeide seg opp innen egen virksomhet. Synes det er flott at det utvikles noe hær i landet, som også har fått gode tester utenom landets grenser. Ikke alle som tar seg råd til svindyre og overpriset HIFI.

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Dyrt å være hifi-interessert. Vås!
    Det kommer jo an på hvordan man utøver hobbyen. Å bare følge med på den, stadig skifte utstyr i omtrent den samme prisklassen eller å stadig prøve å få det til å låte bedre. Det siste pleier å bli ende med at hobbyen blir svært dyr og de som kan dra den lengst er de mest bemidlede, den nest siste trenger ikke å bli særlig dyr hvis man stort sett holder seg til brukten. Ingen tvil om at nytt er blitt betraktelig dyrere i forhold til inflasjonen i de siste årene.

arf66

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2024
    Antall liker
    129
    Sted
    Trondheim
    Jeg har alltid prøvd å kjøpe dyrt billig om dere skjønner. Ski, sykler, foto, hifi, klær, etc og har fått min gode dose kommentarer/spydigheter for det.
    Det interessante er at de som kommer med sine visdomsord som regel bruker mye mere penger på sine ting enn det jeg gjør.
    Kvalitet etter fornuftig vurdering betaler seg er min erfaring.
    Dette gjelder selvsagt ikke når ting blir latterlig dyrt, typ NordOst og andre slangeoljeleverandører.
    "Du får hva du betaler for" sier 'em. Nei, du får stadig mindre dess mer du betaler. DIminishing returns.

arf66

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    16.10.2024
    Antall liker
    129
    Sted
    Trondheim
    Det kommer jo an på hvordan man utøver hobbyen. Å bare følge med på den, stadig skifte utstyr i omtrent den samme prisklassen eller å stadig prøve å få det til å låte bedre. Det siste pleier å bli ende med at hobbyen blir svært dyr og de som kan dra den lengst er de mest bemidlede, den nest siste trenger ikke å bli særlig dyr hvis man stort sett holder seg til brukten. Ingen tvil om at nytt er blitt betraktelig dyrere i forhold til inflasjonen i de siste årene.
    Det er ikke så lenge siden at Norge var blant de billigste på elektronikk i vår del av verden, da det ikke lønte seg å handle forbrukerelektronikk på taxfree rundt om i Europa iallefall. Kronas fall siden da har naturlig endret mye. Mulig det ikke gjaldt hifi i samme grad som annet elektronikk (så som telefoner, padder, alskens USB-dingser, kamera etc)

Antoine

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Oslo
    Det som virkelig koster er oppløsning og transparens etter min erfaring. Å spille høyt, mye bass, flat responskurve, bedre akstikken, og spille engasjerende trenger ikke å koste så mye.

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Selvfølgelig kan det bli dyrt å være hifi interessert, men det må det nødvendigvis ikke bli, og det er et valg man må gjøre selv. Naturligvis kan de mest bemidlede dra det lengst……..på pris, noe som ikke nødvendigvis ender opp i den beste lyden. Litt kompetanse og sunt bondevett går aldri av moten ift å oppnå veldig god lyd hos den enkelte. Mangfold i form av pris og utstyrstyper. Ja takk 😊

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    1
    Selvfølgelig kan det bli dyrt å være hifi interessert, men det må det nødvendigvis ikke bli, og det er et valg man må gjøre selv. Naturligvis kan de mest bemidlede dra det lengst……..på pris, noe som ikke nødvendigvis ender opp i den beste lyden. Litt kompetanse og sunt bondevett går aldri av moten ift å oppnå veldig god lyd hos den enkelte. Mangfold i form av pris og utstyrstyper. Ja takk 😊

Det er greit nok, men forandrer ikke det faktum at det har blitt helt idiotiske priser på en god del hi-fi utstyr. Der prisen ikke står i stil til ytelse, kvalitet og/eller bygge og utviklingskostnader.
    Her har det skjedd en stor endring i forhold til, la oss si, før årtusenskiftet....

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    71.417
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det er greit nok, men forandrer ikke det faktum at det har blitt helt idiotiske priser på en god del hi-fi utstyr. Der prisen ikke står i stil til ytelse, kvalitet og/eller bygge og utviklingskostnader.
    Her har det skjedd en stor endring i forhold til, la oss si, før årtusenskiftet....
    Ikke uenig, men gjør det noe? Det må i tilfelle være for dem som er i den dyrere delen av markedet, og de ytrer seg sjeldent på HFS da de som oftest blir idiotforklart. Man kan selvfølgelig fokusere på å være forbannet på tullepriser i den øvre delen av markedet eller så kan man velge å være glad for at det aldri tidligere har vært mulig å få så god lyd som man i dag kan få for en håndfull tusenlapper. Dette mangfoldet gjør heldigvis at god lyd er oppnåelig for de fleste av oss. Hifi interesse kan jo også være gratis. Se bare på alle oss som tuller bort tiden på HFS 😊

BritFi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Antall liker
    2.134
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Skal man få best og mest mulig HiFi for pengene, så MÅ det handles på kilopris, ikke på snake oil boutique pris rettferdiggjort av evangelister. Eller? Ser vi på de merkene som har skikkelig tunge og svære komponenter (Klassiske transer og rør-greier) og høyttalere som sitt «varemerke», så gir de som regel valuta for pengene også? Pengene sitter etter erfaring mye løsere når man føler man får noe for dem. De som samler og kjøper frimerker av oss tenker nok ikke slik, det er sikkert de som brenner av 100k + på f.eks en boks som i bunn og grunn gjør det samme som en Google Cast, og som veier ca. det samme også.

Når vi er på messe, hva er det som tiltrekker oss?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn