EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • GlennAS

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    23
    Jeg har en EC Aw250 med trøblete softstart. Motstanderene R203 og R201 har vært så varme at merkingen har blitt borte.

    Noen som veit verdiene på disse?

    Finnes andre gode softstartere der ute, men jeg vil beholde originaliteten til denne klassikeren😁
     

    Vedlegg

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Jeg har en EC Aw250 med trøblete softstart. Motstanderene R203 og R201 har vært så varme at merkingen har blitt borte.

    Noen som veit verdiene på disse?

    Finnes andre gode softstartere der ute, men jeg vil beholde originaliteten til denne klassikeren😁
    Usikker på verien, men anbefaler deg å bytte releet i samme slengen. Er nok dårlig kontakt på det og derfor mye av strømmen går gjennom disse og at de har brent av. Samt ha litt avstand til kretskortet på resistorene.
     

    GlennAS

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    23
    Usikker på verien, men anbefaler deg å bytte releet i samme slengen. Er nok dårlig kontakt på det og derfor mye av strømmen går gjennom disse og at de har brent av. Samt ha litt avstand til kretskortet på resistorene.
    Nye reléer er bestilt👍.
    Måler 570ohm på R203 og 3kOhm på R201. Hvor mange watt de er på er verre. Ut i fra størrelse kan det se ut som 3w og 5w.
     

    ingmar

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    98
    Antall liker
    46
    Torget vurderinger
    2
    Hei!

    Inspirerert av Holmedals omtale av EMC-1 MkII i Stereo+ fra mai 2020 anskaffet jeg nettopp mitt første EC produkt.
    Kan bare si at artikkelen stemmer på en prikk når det gjelder avspilling av CD og Tidal - her er anmelderens beskrivelse er imponerende presis!
    Selv kan jeg legge til at strømming fra NAS og PC i hjemmenettverket i mine ører gir resultater omtrent på nivå med disse.

    Dog må jeg si, og dette er poenget, at jeg ikke skjønte et kvekk av hva spilleren egentlig er god for før jeg tok i bruk intern lagring.
    Foreløpig har jeg ikke kommet lenger enn til USB minnepinne, man dette løftet lydkvaliteten til et nivå som får meg til å måpe.😲
    Borte vekk ble alle digitale "nasties" og bare vellyd var tilbake, omtrent som fra en platespiller.
    Så i dag blir en ny SSD lastet opp med musikk, den blir ferdig om ca. tre døgn ser det ut til

    Enormt fornøyd med denne!
     
    Sist redigert:

    electrocompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.03.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    305
    Torget vurderinger
    0
    Følrstkommende onsdag, 7 desember fra kl 18:00 til 20:00 blir det demonstrasjon av AW800M hous Soundgarden i Trondheim!. Representanter fra Electrocompaniet vil være tilstede hele dagen, så kom innom for en prat og en kaffe, og hør på vårt nye flagggskip!
    Påmelding til trondheim@soundgarden.no eller på FaceBook https://www.facebook.com/events/706058197171532.
    Anlegget står klart allerde!
    EC i Trondheim AW800M.jpg
     
    Sist redigert:

    Ampliwire

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    413
    Antall liker
    160
    Sted
    Finnmark
    Hei!

    Inspirerert av Holmedals omtale av EMC-1 MkII i Stereo+ fra mai 2020 anskaffet jeg nettopp mitt første EC produkt.
    Kan bare si at artikkelen stemmer på en prikk når det gjelder avspilling av CD og Tidal - her er anmelderens beskrivelse er imponerende presis!
    Selv kan jeg legge til at strømming fra NAS og PC i hjemmenettverket i mine ører gir resultater omtrent på nivå med disse.

    Dog må jeg si, og dette er poenget, at jeg ikke skjønte et kvekk av hva spilleren egentlig er god for før jeg tok i bruk intern lagring.
    Foreløpig har jeg ikke kommet lenger enn til USB minnepinne, man dette løftet lydkvaliteten til et nivå som får meg til å måpe.😲
    Borte vekk ble alle digitale "nasties" og bare vellyd var tilbake, omtrent som fra en platespiller.
    Så i dag blir en ny SSD lastet opp med musikk, den blir ferdig om ca. tre døgn ser det ut til

    Enormt fornøyd med denne!
    Antar du mener ECM-1 MK2, EMC er en CD spiller
     

    didnelps

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2010
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Er det noen om har erfaring med Harbeth og EC?
    Tenker på Eci 6 dx mkii.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    It is with great sadness that we learned of the loss of Per Arild Abrahamsen (78) on December 9th, after a prolonged period of illness.

    Per was a founding partner in Electrocompaniet, and was instrumental in the development of the legendary 2-channel 25 watt amplifier, and many subsequent products in the Electrocompaniet success story. In addition to Per’s love of good sound, he was a music lover, musician, and a family man.

    Depicted is Per Abrahamsen with our current technical director, Volker Hunger.
    Volker remembers: ”Per was instrumental in bringing me to Norway and Electrocompaniet, he was my mentor and boss for many years, and I learned a lot from him. I have many fond memories of the good times with Per Abrahamsen.”

    From all of us at Electrocompaniet, our sincerest condolences to the family.

    Rest in peace, Per.


    1671027884277.png


    Fra Electrocompaniets side på Facebook
     

    electrocompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.03.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    305
    Torget vurderinger
    0
    Gnistrende bra test av EMC1-MKV i StereoPluss!

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Gnistrende bra test av EMC1-MKV i StereoPluss!

    Kan du si litt om hva som er forskjellen på IV og V?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Kan du si litt om hva som er forskjellen på IV og V?
    Det er forbedret chassis og "understell" på V slik jeg har forstått det. Og da tenker jeg ikke på frontplata, som vel er mest en kosmetisk endring.
     

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Så i dag blir en ny SSD lastet opp med musikk, den blir ferdig om ca. tre døgn ser det ut til
    Enormt fornøyd med denne!
    Har sniffet litt på denne streameren fra EC. Intern lagring og nå oppdatert med støtte til Roon, så er den i kikkerten min... Gi gjerne mer tilbakemelding på den! :)
     
    Sist redigert:

    Idar E

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.12.2018
    Innlegg
    476
    Antall liker
    1.214
    Sted
    Fræna
    Torget vurderinger
    1
    Interresert i om @electrocompaniet kan fortelle om hvilket drev som sitter i EMC MK IV- er det samme som i MK V?
    Hei,
    Topp-loader drevet som sitter i EMC1-MKV er bygget av oss, basert på mekanikk fra Stream Unlimited og laser fra Sanyo.
    Takk for info og raskt svar! (y) Da går jeg ut ifra at MKIV har samme drev, ut ifra beskrivelsen på Electrocompaniet sine produktsider for henholdsvis EMC-MKIV og MKV:
    Samme innledende beskrivelse står på MKV sin produktside:
     
    Sist redigert:

    electrocompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.03.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    305
    Torget vurderinger
    0
    Takk for info og raskt svar! (y) Da går jeg ut ifra at MKIV har samme drev, ut ifra beskrivelsen på Electrocompaniet sine produktsider for henholdsvis EMC-MKIV og MKV:
    Samme innledende beskrivelse står på MKV sin produktside:
    Det er en ny versjon av samme drevet.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.909
    Antall liker
    8.201
    Torget vurderinger
    1
    Denne saken her skrevet av Svein Erik Børja fant jeg lagt ut av Vidar Høiberg på trynerullen. Jeg har vært borti denne før tror jeg for lenge siden. Børja var i alle fall ganske tydelig på hva han mente den gangen.

    1672665754151.png
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Heisann. Kjøpt en EC 4.7 pre som låter bra her Men når det er lavt er det lyd bare i venstre kanal og lyden er også høyere når jeg skrur opp lyden. Er det en enekel måte å justere dette på ? Potmeter justering på innsiden kanskje ? Og skulle gjerne hatt litt lavere gain, jeg får ikke skrudd opp mere en til klokka 22-22.30 🤷‍♂️

    Kan alttids levere den tilbake men hadde håpet det va lett å fixe.
     

    rwiker

    Medlem
    Ble medlem
    02.03.2007
    Innlegg
    16
    Antall liker
    0
    Heisann. Kjøpt en EC 4.7 pre som låter bra her Men når det er lavt er det lyd bare i venstre kanal og lyden er også høyere når jeg skrur opp lyden. Er det en enekel måte å justere dette på ? Potmeter justering på innsiden kanskje ? Og skulle gjerne hatt litt lavere gain, jeg får ikke skrudd opp mere en til klokka 22-22.30 🤷‍♂️

    Kan alttids levere den tilbake men hadde håpet det va lett å fixe.
    Min 4.7 har en bryter på baksiden som kan stilles på 0dB eller +9dB... jeg er usikker på om alle 4.7 har det, men om din har det og bryteren er satt til +9dB burde du ha en grei måte å redusere gain på :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Min 4.7 har en bryter på baksiden som kan stilles på 0dB eller +9dB... jeg er usikker på om alle 4.7 har det, men om din har det og bryteren er satt til +9dB burde du ha en grei måte å redusere gain på :)
    Min har også en slik bryter, men tror det står 6db ? Men den står desverre på 0db
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Heisann. Kjøpt en EC 4.7 pre som låter bra her Men når det er lavt er det lyd bare i venstre kanal og lyden er også høyere når jeg skrur opp lyden. Er det en enekel måte å justere dette på ? Potmeter justering på innsiden kanskje ? Og skulle gjerne hatt litt lavere gain, jeg får ikke skrudd opp mere en til klokka 22-22.30 🤷‍♂️

    Kan alttids levere den tilbake men hadde håpet det va lett å fixe.
    Hei
    Hadde samme problem på en EC 4.5 og satte på et 10 dB dempeledd på hvær kanal. Når man kom lengere opp på volumpotmeteret utlignet forskjellen seg. EC4,5 er solgt men dempeleddene ligger i reservehylla :)
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Hei
    Hadde samme problem på en EC 4.5 og satte på et 10 dB dempeledd på hvær kanal. Når man kom lengere opp på volumpotmeteret utlignet forskjellen seg. EC4,5 er solgt men dempeleddene ligger i reservehylla :)
    Ingen degradering av lyden med slike ? Hvilket merke er å anbefale ?
     

    jarlerik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    272
    Antall liker
    211
    Sted
    Tromsø
    Ingen degradering av lyden med slike ? Hvilket merke er å anbefale ?
    Kunne ikke høre noe ,men man ønsker jo ikke i utgangspunktet å dempe et signal. De jeg brukte het Pro Co max 10. Prisen husker jeg ikke i farta, men det er bare å google 'xlr dempeledd' så dukker det opp en del
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Stereolab er lagt ned for noen år siden nå hvis jeg husker riktig. Jeg kjøpte Rothwell dempeplugger der, men det dempet litt for mye for meg (har riktignok ikke prøvd dem på EC). Jeg har ikke noe særlig tro på de greiene.
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Stereolab er lagt ned for noen år siden nå hvis jeg husker riktig. Jeg kjøpte Rothwell dempeplugger der, men det dempet litt for mye for meg (har riktignok ikke prøvd dem på EC). Jeg har ikke noe særlig tro på de greiene.
    Litt skeptisk selv. Mulig jeg bare må lete videre etter pre….
     

    lille hiawata

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2008
    Innlegg
    4.317
    Antall liker
    2.556
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    1
    Ok var ikke klar over at Stereolab har lagt inn årene. Hifi cllective i UK fører de. Eller man kan mekke de selv.
     

    JCT

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.07.2013
    Innlegg
    146
    Antall liker
    14
    Hei

    Er der noen som kan hjelpe med den lydmessig forskjell mellom gamla 250 dmb og nye 250R fra før og etter Tau?

    Hvilken er best?

    Vh JCT
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.361
    Antall liker
    35.096
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.213
    Antall liker
    4.835
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mistenker at salgstallene for ECD 2 var såpass lave at de nye eierne ikke har brydd seg med å komme med en oppfølger. Ikke engang en en MKII med den nye kabinettbredden fant de bryet verdt.



    Det er riktig. Tipper det er den samme som sitter i ECD 1 MKII også,
    Jeg mente selvfølgelig ECM 1 MKII 😧
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn