EC 4-Ever Electrocompaniets venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WilliamPoppy

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.08.2005
    Innlegg
    349
    Antall liker
    41
    Jeg prøver en gang til likegodt; Vil jeg få bedre lyd med en EC 4.6 koblet til en gitt EC effektfortserker, enn å bruke ECI 2 som forforsterker i samme gitte effektforsterker?
     

    GlennAS

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    23
    Jeg prøver en gang til likegodt; Vil jeg få bedre lyd med en EC 4.6 koblet til en gitt EC effektfortserker, enn å bruke ECI 2 som forforsterker i samme gitte effektforsterker?
    Ren forforsterker er som regel bedre enn en integrert som forforsterker. Har ingen erfaring med eci2.
    Men har har ec3 pre og ec4.5 og det er forskjeller på de. Vil si at ec3 har den mest klassiske lyden man forbinder med tidlig electrocompaniet produkter.
    ECI2 har vel også den lydsignaturen?
    Ec 4.5 og 4.6 er samme forforsterker, forskjellen er antall kilde innganger på de.
    Ec4.5 heller mer mot nøytral lydsignatur enn ec3 og noe mer detaljert. Jeg trives godt med begge parter i mitt oppsett.
    Forforsterkerene er satt opp i mot aw-75 eller aw-250.
    Bytter på litt med av og til.

    Om du får bedre lyd? Spørs mer på hva du foretrekker i lydsignatur og hva slags høyttalere du bruker og lydsignaturen i de.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Er det noen som har oversikt over utviklingen mht AW180 og AW400?
    Jeg tenker da på dagens versjoner. Når ble disse fornyet siste gang, hva var endringene osv
    Stemmer det at ingen av disse er brokoblet i utgangspunktet?
    Er det noen åpenbare lydmessige forskjeller mellom de to, eller handler det kun ren kraft?
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Nyeste versjon AW180M har ikke RCA innganger lengere. Nyeste versjon er nå oppgit til 250 Watt, tror de tidligere versjonene var oppgitt til 180 W.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det må vel nærme seg 30 år siden AW180 ble introdusert, AW400 er nyere, men første versjonen av denne må vel også være 20 år ?

    Kjære @electrocompaniet , det hadde vært fantastisk om dere laget en historikk over utviklingen av disse forsterkerne på hjemmesiden. Det hadde vært en fin service både for eksisterende eiere og potensielle eiere.

    På forforsterkerne og kildene er dette enklere, da benevnelsen er MKII, MKV osv. Da skjønner man at feks cd-spilleren har vært gjennom en del endringer. Men om man kikker på feks AW180 ser man ikke om dette er en MkII eller MKV med mindre man har fulgt utviklingen ekstremt nøye og i tillegg har klisterhjerne:)
     

    electrocompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.03.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    305
    Torget vurderinger
    0
    AW180M er oppdatert flere ganger ila. livsløpet.
    Den ble oppgradet til 250W allerede fra 1995/96.
    Etter det er det gjort flere forbedringer, bl.a nytt slow start kort med DC filter, ekstra konsendatorbenk, forbedringer av strømforsyning og slutttstegene.
    De fleste AW180M kan oppgraderes med nytt slowstart kort med DC filter, med "KIT 2", som gir mer presisjon og plus forbedring av kompensering - mer stabilitet, bedre oppløsning, raskere respons++.
    For å finne ut hva du har og om de kan oppgraderes eller er opppgradert, kontakt EC på http://support.electrocompaniet.com med serienr og bilder av innsiden og utenpå, så kan vi identifisere modellen nøyaktig.

    AW400 er 2 stk AW120 som er brokoblet, og den har en litt annen lydsignatur enn AW180M. AW400 er litt mer "analytisk" en AW180M/AW250R.
     

    ryttern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    19.05.2003
    Innlegg
    75
    Antall liker
    13
    Hei, har en ECI 2 integrert forsterker som begynner å dra på årene. Opplever tidvis sparking i venstre kanal, også når forsterkeren er påslått og jeg ikke spiller musikk. Hører ingen slike lyder når jeg justerer volumet, noe jeg vet er et kjent problem. Noen som har formening om hva dette kan være?
     

    offroad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.03.2016
    Innlegg
    165
    Antall liker
    176
    Sted
    Øvre Romerike
    Torget vurderinger
    22
    Anbefaling forforsterker til AW180M?

    Har hatt Naim i alle år, men etter å ha havnet så høyt som lommeboken tålte for en 4-5 år siden, så savner jeg nå å kunne starte om igjen på et nivå som gjør det mulig å oppgradere meg oppover. Hadde kort innom et sett med aw180/4.8/ecd2 for noen år siden. Da synes jeg dacen var helt ok, 4.8 var ikke min greie, men jeg likte lyden i aw180 når jeg brukte en pre fra Naim.

    Har derfor anskaffet et sett med aw180 en gang til og lurer på om noen har noen gode anbefalinger til forforsterker? Jeg ønsker ikke rørforsterker og den bør ikke koste mer enn effekttrinnene.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.428
    Antall liker
    35.212
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaling forforsterker til AW180M?

    Har hatt Naim i alle år, men etter å ha havnet så høyt som lommeboken tålte for en 4-5 år siden, så savner jeg nå å kunne starte om igjen på et nivå som gjør det mulig å oppgradere meg oppover. Hadde kort innom et sett med aw180/4.8/ecd2 for noen år siden. Da synes jeg dacen var helt ok, 4.8 var ikke min greie, men jeg likte lyden i aw180 når jeg brukte en pre fra Naim.

    Har derfor anskaffet et sett med aw180 en gang til og lurer på om noen har noen gode anbefalinger til forforsterker? Jeg ønsker ikke rørforsterker og den bør ikke koste mer enn effekttrinnene.
    Musical Innovation....?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.647
    Antall liker
    1.888
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hei
    Har en emc-1 første versjon. Sliter litt med at enkelte cd skiver ikke vil la seg lese. Det er kjøpe cd`er og de fungerer fint i andre spillere.
    Det er de samme skivene som ikke vil la seg lese så ikke noe sporadisk feil. Skivene er ripefrie
    Er det laseren som begynner å bli dårlig? Anslagsvis 1 av 20 skiver lar seg ikke lese
     

    electrocompaniet

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.03.2018
    Innlegg
    56
    Antall liker
    305
    Torget vurderinger
    0
    Hei
    Har en emc-1 første versjon. Sliter litt med at enkelte cd skiver ikke vil la seg lese. Det er kjøpe cd`er og de fungerer fint i andre spillere.
    Det er de samme skivene som ikke vil la seg lese så ikke noe sporadisk feil. Skivene er ripefrie
    Er det laseren som begynner å bli dårlig? Anslagsvis 1 av 20 skiver lar seg ikke lese
    Det kan ha flere årsaker. Det kan være laser, kontroll-elektronikken eller en mekanisk feil.
    Vær obs på at disse Phillips CDPRO CD drevene ikke lenger er å få tak i så, vært forsiktig med å prøve å fikse selv.
    Send den gjerne til Electrocompaniet for en sjekk, som har folk med efaring med å fikse disse drevene..
    Registrer en sak her, og få instruksjoner: http://support.electrocompaniet.com
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Leser at EC lanserer AW300M på Soundgardens event på Forus nå snart. Det er jo spennende, selv om jeg må innrømme at jeg hadde trodd en ny preamp var det neste fra den kanten.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    886
    Er AW300M en AW800M delt opp i to monoblokker?
     

    Vusvol

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2020
    Innlegg
    8
    Antall liker
    3
    Hei, har en ECI 2 integrert forsterker som begynner å dra på årene. Opplever tidvis sparking i venstre kanal, også når forsterkeren er påslått og jeg ikke spiller musikk. Hører ingen slike lyder når jeg justerer volumet, noe jeg vet er et kjent problem. Noen som har formening om hva dette kan være?
    Det samme problemet har dukket opp på min ECI 3 i det siste, og i går var det periodisk utfall av lyden i begge kanaler. Jeg lurer også om det er noen her som har erfart slike problemer?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Dette skjedde med min ECI-2. Måtte få den reparert hos Thomas Abrahamsen.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Hadde samme trøbbel med en ECI-3. Hadde både spraking ved justering av volum og periodisk utfall. Løsninga var bytte potmeter og relé. Grei sak å gjøre selv om man vet bak/frem på en loddebolt. Delene fås helt sikkert kjøpt av EC.
     

    Vusvol

    Medlem
    Ble medlem
    24.01.2020
    Innlegg
    8
    Antall liker
    3
    Hadde samme trøbbel med en ECI-3. Hadde både spraking ved justering av volum og periodisk utfall. Løsninga var bytte potmeter og relé. Grei sak å gjøre selv om man vet bak/frem på en loddebolt. Delene fås helt sikkert kjøpt av EC.
    Det er ikke så usannsynlig at det er der det ligger ja, har hatt problemer med at forsterkeren må varme seg opp en stund før volumpotmeteret begynner å virke.
    Det er forøvrig en forsterker jeg berga fra en lokal elretur, den hadde tydeligvis stått i et hus hvor det hadde vært brann, den både lukta røyk og trengte en grundig avsoting både utenpå og inni.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Det kan godt hende, men dette var i 2015 så ting kan ha endret seg…
     

    GlennAS

    Medlem
    Ble medlem
    14.10.2018
    Innlegg
    20
    Antall liker
    23
    Er det fortsatt en mulighet å reparere der?
    Tror ikke Abrahamsen audio holder på lengere. Har sendt noen forespørsel til de og aldri hørt noe fra dem.
    Ec og Tau eller servicekompaniet er de jeg kommer på i farta som kan hjelpe deg.
     

    Bjørnendrestad

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    174
    Antall liker
    355
    Sted
    Karmøy
    EC 4.8 Hva er forskjellen fra første utgaven i forhold til dagens modell ?
    Har EC noen planer om en ny preamp?
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det som blir spennende er om EC kommer med forforsterker med tilleggsmoduler som dac, streaming, phonotrinn, eller om de fortsetter med helt standard analogt linjetrinn ala 4.8.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Det som blir spennende er om EC kommer med forforsterker med tilleggsmoduler som dac, streaming, phonotrinn, eller om de fortsetter med helt standard analogt linjetrinn ala 4.8.
    Ja, enig i at det blir spennende å se. Hvis jeg kan tippe er det en helhetlig tanke bak nye produkter nå. Så de lanserer neppe en ny pre uten å tenke på løsninger på de tingene du nevner.
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Håper de fortsatt holder preampen helt analog uten tilleggsmoduler. Men flere par utganger, mulighet for navngivning av inngangene og bedre fjernkontroll hadde vert på sin plass.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Den nylig lanserte AW 800 M har 12V trigger-inngang, så vi kan vel regne med at evt. ny forforsterker har trigger-utgang.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.647
    Antall liker
    1.888
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis jeg kunne ønske meg noe så hadde det vært en ny forforsterker med like mange innganger som ec 4.9 og toveis fjernkontroll som den har.
    Det er helt genialt hvis man feks ikke har forforsterker slik at man ser display.
    Kort med feks dac og phono som foreslått over her hadde også vært fint.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.428
    Antall liker
    35.212
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg kunne ønske meg noe så hadde det vært en ny forforsterker med like mange innganger som ec 4.9 og toveis fjernkontroll som den har.
    Det er helt genialt hvis man feks ikke har forforsterker slik at man ser display.
    Kort med feks dac og phono som foreslått over her hadde også vært fint.
    Mulighet til å skru av display tenker jeg burde være på plass.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.428
    Antall liker
    35.212
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ok, jeg minnes det var noen som ikke hadde det - tar nok feil.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.225
    Antall liker
    4.849
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Enda en ny test

    https://www.hifinews.com/content/electrocompaniet-ec-48-mkiiaw-800-m-prepower-amplifier
    https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...paniet_EC4.8MKII_AW800M_Outstanding-award.pdf

    Hi-Fi News Verdict
    There are larger high-end power amps, and more than a few that are smaller, just as there are many that cost more. Yet, the sheer flexibility of the Electrocompaniet AW 800 M is hard to beat. Use it in stereo, then upgrade to mono if you wish, and add the partnering preamp for a big-hearted, refined sound. This system is an excellent buy, capable of a hugely entertaining listen with almost any music.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    AW300M er i motsetning til AW800M, en ren mono-konstruksjon etter det jeg forstår. 265000,- for paret er over dobbelt så kostbart som siste pris på AW400…så det virker som EC forsøker å ta steget opp i en høyere klasse(?) Får håpe det kommer noen nye produkter i noe mer tilgjendelig prisklasse senere.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn